Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trenuj z Chesstempo
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 15:13, 02 Mar 2013    Temat postu: Trenuj z Chesstempo

--
Trenuj z Chesstempo

---- Trenuj matowanie na [link widoczny dla zalogowanych]

-- Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5

1. Wxh7+ - Kxh7
2. Hf5+ -- Kh8!
3. Hh5+ - Kg7
4. Hg6+ - Kh8
5. Hh6 - mat --- diagram -- 2

-- ---- Siatka matowa --- 2. Hh6 - mat

--- diagram -- 2
1. Wxh7+ - Kxh7 - 2. Hf5+ - Kh8 - 3. Hh5+ - Kg7
4. Hg6+ - Kh8 - 5. Hh6 - mat

-- -- --

Dwuchodowka miniatura plus 3 siatki matowe

---
_2

Biale matuja w 2 posunieciach - #2 --- -- Pozycja matowa -- 2. Hf1 - mat

--
3_4
-- diagram -- 3
Siatka matowa - 1. ...h1=S! - 2. Hxh1 - mat -- -- Pozycja matowa -- 2. Hh8 - mat

Dla czytelnikow mam jedno pytanie
-- gdzie Hetman gra w pierwszym posunieciu!

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:05, 19 Wrz 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 19:49, 10 Mar 2013    Temat postu:

--
Rewia zadan -- 25

Autor: Erich Zepler
Die Welt -- 1947
-------------


Mat w 3 posunieciach -- #3


Rozwiazanie na diagramie

---------- Dwie siatki matowe -- 3. We4 - mat
2_3
-- diagram -- 2
1. Gb7 - Ke5 - 2. Wh4 - Ke6 - 3. We4 mat -- -- 1. Gb7 -Ke3 - 2. We3 - Kc4 - 3. We4#


-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:46, 14 Mar 2013    Temat postu:

--
Zadania dla ----> 5-latkow!

--------- Trenuj na [link widoczny dla zalogowanych]


Czarne matuja w 3 posunieciach -- #3

Rozwiazanie

1. ... ---- Wxh3+
2. gxh3 - Hf2+
3. Kh1 -- Gf3 - mat --- diagram -- 2


-- Siatka matowa -- 3. Kh1 - Gf3 - mat[/b]

---- diagram -- 2
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 12:51, 14 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:24, 16 Mar 2013    Temat postu:

-
-Zugzwang w dwuchodowce

---- Trenuj na ---> [link widoczny dla zalogowanych]
2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Pozycja po wstepie -- 1. Hc4! - tempo

Rozwiazanie

1. Hc4 - tempo ( ruch wyczekujacy)

1. Hc4 - Sxc4 - 2. Sxc6 - mat ---- diagram --- 3
1. Hc4 - Wd4 -- 2. He6 -- mat
1. Hc4 - Wb5 -- 2. Hc3 -- mat
1. Hc4 - Wc5 -- 2. Hxc5 - mat
1. Hc4 -- h5 --- 2. Sg6 -- mat
1. Hc4 -- c5 --- 2. Hxd5 - mat ----- diagram -- 4
1. Hc4 - Wxd3 - 2. Sxd3 - mat
1. Hc4 - Wxd7+ 2. Sxd7 - mat
1. Hc4 - Wd6 -- 2. Wf5 --- mat

-- Dwie siatki matowe --- 2. Sxc6 - mat --- --- 2. Hxd5 - mat
3_4

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:04, 16 Mar 2013    Temat postu:

---
-Zugzwang w dwuchodowce

---- Trenuj na ---> [link widoczny dla zalogowanych]
2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Pozycja po wstepie -- 1. Hc4! - tempo

Rozwiazanie

1. Hc4 - tempo ( ruch wyczekujacy)

1. Hc4 - Sxc4 - 2. Sxc6 - mat ---- diagram --- 3
1. Hc4 - Wd4 -- 2. He6 -- mat ---- diagram --- 5
1. Hc4 - Wb5 -- 2. Hc3 -- mat
1. Hc4 - Wc5 -- 2. Hxc5 - mat
1. Hc4 -- h5 --- 2. Sg6 -- mat
1. Hc4 -- c5 --- 2. Hxd5 - mat ----- diagram -- 4
1. Hc4 - Wxd3 - 2. Sxd3 - mat
1. Hc4 - Wxd7+ 2. Sxd7 - mat
1. Hc4 - Wd6 -- 2. Wf5 --- mat ---- diagram -- 6

-- Dwie siatki matowe --- 2. Sxc6 - mat --- --- 2. Hxd5 - mat
3_4

---- Dwie siatki matowe --- 2. He6 - mat --- --- 2. Wf5 - mat
5_6
--- diagram -- 5
--- Wieza ----> blokuje pole _d4 --- --- --- Wieza ---> blokuje pole _d6
--
Podsumowanie.
Hetman matuje 4 razy , Skoczki matuja 4 razy i raz matuje Wieza.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 9:04, 28 Mar 2013    Temat postu:

---

Konkurs drabinkowy -- kiedys byl na stronie PZSz...
Dzialacze doszli do wniosku ze taki konkurs jest profanacja szachow.
Szachy trzeba uczyc sie bez szachownicy - tak kiedys lansowal nauke IM Krzysztof Pytel.
Poniewaz nasz Mistrz mieszka we Francji i tam pobieral nauki szachow, wiec jego
przykazania sa na tyle przekonywujace ze trzeba ten konkurs w Polsce zawiesic.
Autorytety szachowe -- zawsze maja racje.



1_2
--- diagram -- 2
Mat w 2 posunieciach - #3 --- 1. Wf3 --- -- pozycja po 1 posunieciu na diagramie nr.2

Rozwiazanie

1. Wf3 zugzwang
1. ... Kxf3 --- 2. Sg5 --- mat
1. ... Sxf3 --- 2. Hh7 --- mat
1. ... Gxf3 --- 2. Hb1 --- mat
1. ... Sg4 ---- 2. Wxg4 --- mat
1. ... Ge2 ---- 2. Wxe2 --- mat
1. ... e5 ------ 2. Sg5 ----- mat
-------------------
Lekka konstrukcja , piekne siatki matowe . Przyjemna dwuchodowka.
---

Reklama szachow na stronach nie szachowych

[link widoczny dla zalogowanych]
temat : Szachy jako przedmiot obowiazkowy > I ,II ,III klasa

1_2
--- diagram -- 1
biale matuja w 2 ruchu -- 1. We8! --- --- 1. 0-0-0! - a1=H+ - 2. Sb1 - mat

------------


37 - P1147389
Autor : S. Michailow
? 1995
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- ----- 1. 0-0-0 --- Kd5 --- 2. Sb4 - mat

1. 0-0-0 --- grozi --- 2. He5 -- mat
1. ... Ge4 ---- 2. Hc5 --- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hb4 --- mat
1. ... Kd5 ---- 2. Sb4 -- mat --- diagram -- 2
----------
Mila miniatura , z duza roszada,
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 9:07, 28 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:53, 03 Kwi 2013    Temat postu: Re: Trenuj z Chesstempo

-
Trenuj z Chesstempo

----
Trenuj matowanie na [link widoczny dla zalogowanych]
----------


Biale matuja w 5 posunieciach -- #5

1. Wxh7+ - Kxh7
2. Hf5+ -- Kh8!
3. Hh5+ - Kg7
4. Hg6+ - Kh8
5. Hh6 - mat --- diagram -- 2

-- ---- Siatka matowa --- 2. Hh6 - mat

--- diagram -- 2
1. Wxh7+ - Kxh7 - 2. Hf5+ - Kh8 - 3. Hh5+ - Kg7
4. Hg6+ - Kh8 - 5. Hh6 - mat

-- -- --

Dwuchodowka miniatura plus 3 siatki matowe

---
_2

Biale matuja w 2 posunieciach - #2 --- -- Pozycja matowa -- 2. Hf1 - mat

--
3_4
-- diagram -- 3
Siatka matowa - 1. ...h1=S! - 2. Hxh1 - mat -- -- Pozycja matowa -- 2. Hh8 - mat

Dla czytelnikow mam jedno pytanie
-- gdzie Hetman gra w pierwszym posunieciu!

--
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:57, 04 Kwi 2013    Temat postu:

-

Co ćwiczyć jeśli rozwiązywanie zadań nie daje już progresu?
przez -- woj7

Mój ranking na chesstempo to ok 1900 zwykły (jestem na liście ok 800 miejsca i wydaje się że gdybym dalej ćwiczył kwestią miesiąca czasu byłby rank 2000), 1650 blitz. Rozwiązuje też trudne zadania z książek. Ranking kurnika w granicach 1300-1500. Niestety ranking na kurniku przestał rosnąć i tylko na chwile wchodzę poza granice 1500, a zdarzają się też wpadki i serie przegranych partii. Zastanawiam się co teraz ćwiczyć? Gram zwykle ostre debiuty żeby wykorzystać moją przewagę w taktyce, ale zauważyłem że przez to wpadam w chroniczne niedoczasy. Dlatego zacząłem rozwiązywać zadania na czas w chesstempo. To może rozwiąże problem niedoczasów, ale jestem przekonany że nie wzmocni już mojej siły gry, bo taktyka to nie wszystko...

Co jednak powinienem jeszcze ćwiczyć? Przygotowuje żmudnie debiuty i się ich uczę, ale to nie wzmocni już mojej siły gry tylko rank . Podejrzewam że moją słabością jest obecnie strategia, bo końcówki na tym poziomie co gram zwykle prawidłowo rozgrywam i jest to raczej moja 2 mocna strona (w stosunku do oponentów), oprócz taktyki (dzięki książkom pana B. Zerka, polecam!)

Jak na szachy jestem dziadkiem, bo przekroczyłem magiczną granicę 30 lat , ale mimo to chciałbym dalej się rozwijać... Jak ćwiczyć pozostałe elementy gry, zwłaszcza strategię? Przeglądanie partii mi nie podchodzi, nie mogę się zmusić, tym bardziej kiedy widzę że komentarze nie opisują najciekawszych kontynuacji w partii. Macie jakieś pomysły? Rozwiązywanie zadań w gruncie rzeczy jest jasne - cel jest prosty - zdobycie figury, czy pionka, więc łatwo zdecydować który jest ruch lepszy. Co innego w sytuacji kiedy trzeba wymyślić plan gry i podjąć decyzje. Są jakieś książki z zadaniami strategicznymi itp? Mogą być w języku ang.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 16:20, 17 Kwi 2013    Temat postu:

---
-- Szkola doskonalenia szachowego!

-------- Dwuchodowka wersja Wladka...

-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

1. Ge6! - grozi -- 2. Hb6! - mat
1. Ge6 --- Wxe6 - 2. Sxf7 - mat --- diagram -- 2
1. Ge6 --- Kxe6 - 2. Hc6 -- mat
1. Ge6 --- Gxe6 - 2. Ge5 - mat
1. Ge6 --- Sxe6 - 2. Sf5 -- mat --- diagram -- 3


--- Dwie siatki matowe --- 2. Sxf7 - mat --- --- 2. Sf5 - mat
2_3
--- diagram -- 2
1. Ge6! - Wxe6 - 2. Sxf7 - mat --- ---- -- 1. Ge6 - Sxe6 - 2. Sf5 - mat

----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:11, 19 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 6:19, 29 Kwi 2013    Temat postu:

---
[link widoczny dla zalogowanych]
przez Daniel

Na chesstempo brakuje tego, co jak pamiętam jest np. w znakomitym programie CT-Art - w przypadku wyboru innej dobrej kontynuacji pojawia się komentarz w stylu "to też dobry ruch, ale my wybraliśmy akurat inny, proszę poszukaj jeszcze jego". Oczywiście nie traci się się punktów rankingowych, nasz wybór nie jest traktowany jako błąd.Daniel

------------------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
przez thinkerteacher

Troszkę odbiegnę od tematu (może uda się dzięki temu stworzyć nowy wątek), jednak uważam, że SZACHISTA powinien przede wszystkim koncentrować swoją uwagę na tym czy dany ruch jest:
A) logiczny i sensowny (mający dla niego sens) oraz
B) planowy (zgodny z jego planem) i wzmacniający (a przynajmniej utrzumujący) pozycję.

W praktyce szachowej warto pamiętać o tym, że bardzo często "lepsze" (?!) są ruchy, które w pełni rozumiemy i znamy ich konsekwencje jak też wiemy jaki plan "stoi za nimi"... aniżeli czysto teoretyczne (często obiektywnie lepsze). Bywa tak, że w tablicach końcówek są podane najlepsze kontyunacje, które trudno jest opanować do perfekcji. Natomiast jeśli zastosuje się "metodę ludzką", wówczas nawet dość trudne manerwy czy plany - mogą być rozbite na poszczególne etapy... i opanowane tak dobrze, aby być w stanie je bezbłędnie odtworzyć (oczywiście rozumiejąc ich sens!) w nocy o północy!

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:29, 29 Kwi 2013    Temat postu:

-
www.chesstempo.com
przez krzysio


Tak jak piszą inni, można końcówki robić na praktyce i wtedy albo jest na zielono, albo na żółto jeśli "nadłożymy" sporo posunięć albo na czerwono. Żółty jest nadal dobry bo prowadzi do celu ale nie wieszałbym psów po wymaganej wysokiej dokładności by uzyskać zielony wynik. Ja to widzę po swoich dzieciakach, zarówno po tym jak robią końcówki i jak je później grają. 6letni Krzyś (do czasu jak je robił i na turniejach grał) robił takie końcówki dokładniej niż 10letni Marek z II-jką. Jak to się miało do gry turniejowej? - ano tak że w niedoczasie potrafił taką końcówkę grać pierwszą linią i po uproszczeniu szachownicy (wybicie figur nawet niekorzystne dla siebie ale prowadzące do pozostawienia na desce wygranej końcówki pionkowej) starczało mu 20-30 sek na kilkanaście posunięć prowadzących do mata. Mówię tu nie o jakimś starym wyjadaczu a o 6-letnim dzieciaku.
Jeśli ktoś potrafi dokładnie grać to moim zdaniem ogromna
oszczędność czasu w realnych partiach.

No może w przypadku diagramu Yaroo taka dokładność średnio jest potrzebna bo stawiając tak jak on proponuje niejako "upraszczamy" deskę sprowadzając do pozycji wygranej bez potrzeby myślenia o tym jak zablokować promocję piona ale jak dla mnie to nie powód by nie uczyć się dokładnej gry.

krzysio

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:19, 29 Kwi 2013    Temat postu:

- [link widoczny dla zalogowanych]
przez fuszer

krzysio napisał(a):
w niedoczasie potrafił taką końcówkę grać pierwszą linią i po uproszczeniu szachownicy (wybicie figur nawet niekorzystne dla siebie ale prowadzące do pozostawienia na desce wygranej końcówki pionkowej) starczało mu 20-30 sek na kilkanaście posunięć prowadzących do mata. Mówię tu nie o jakimś starym wyjadaczu a o 6letnim dzieciaku. Jeśli ktoś potrafi dokładnie grać to moim zdaniem ogromna oszczędność czasu w realnych partiach.

Z tą oszczędnością czasu zgodę się tylko w przypadku ZROZUMIENIA tej dokładnej, najkrótszej drogi. Cóż bowiem da zawodnikowi zmniejszenie ilości posunięć, jeśli na każde z nich przeznaczy 1-2 sekundy więcej niż przy dłuższej kontynuacji, której mechanizm doskonale pojmujemy?
Myślę, że własnie niejeden stary wyjadacz nie będzie się "szczypał" o kilka posunięć, tylko wykorzysta szybką rękę i przez 20 sekund zdąży wykonać nawet 60 ruchów, bo ani razu się nie zawaha.


krzysio napisał(a):
No może w przypadku diagramu Yaroo taka dokładność średnio jest potrzebna bo stawiając tak jak on proponuje niejako "upraszczamy" deskę sprowadzając do pozycji wygranej bez potrzeby myślenia o tym jak zablokować promocję piona ale jak dla mnie to nie powód by nie uczyć się dokładnej gry.

W przypadku tego diagramu widzę, że są chyba różne szkoły rozgrywania podobnej końcówki. Ja się uczyłem, że jeśli pionek nie może pójść naprzód (blokuje go własny król, pionek jest związany albo król nie broni pola przemiany) to podchodzę swoim królem i zacieśniam siatkę matową.

W tym konkretnym przypadku może w ogóle zadziałać mechanizm
1. Ke5 - Ke2 - 2. Ke4 - Ke1 - 3. Ke3! - d1=H - 4. Hf2 - mat
(w przypadku promocji skoczka 3.. ... e1=S - 4. Kf3 i zugzwang).

Myślę, że w zadaniu chodziło właśnie o pokazanie tej sztuczki technicznej, która jest bardzo przydatna w praktyce, bo pozwala przy odpowiednim ustaweniu wygrać z teoretycznie remisującym pionkiem bandowym albo "gońcowym".

Dlatego uważam, że każdy powinien zrozumieć wygrywający manewr, bo w niektórych przypadkach jest to jedyny sposób wygrania, a jeśli przyjmiemy remis, to będziemy sobie pluć w brodę, jak Nalimov pokaże, że wygrana była w zasięgu 4 posunięć.

Nawiasem mówiąc, manewr pokazuje znaczenie opozycji, która przecież jest wiodącym tematem w ogromnej ilości końcówek
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:27, 29 Kwi 2013    Temat postu:

-
- [link widoczny dla zalogowanych]
przez fuszer

krzysio napisał(a):
w niedoczasie potrafił taką końcówkę grać pierwszą linią i po uproszczeniu szachownicy (wybicie figur nawet niekorzystne dla siebie ale prowadzące do pozostawienia na desce wygranej końcówki pionkowej) starczało mu 20-30 sek na kilkanaście posunięć prowadzących do mata. Mówię tu nie o jakimś starym wyjadaczu a o 6letnim dzieciaku. Jeśli ktoś potrafi dokładnie grać to moim zdaniem ogromna oszczędność czasu w realnych partiach.

Z tą oszczędnością czasu zgodę się tylko w przypadku ZROZUMIENIA tej dokładnej, najkrótszej drogi. Cóż bowiem da zawodnikowi zmniejszenie ilości posunięć, jeśli na każde z nich przeznaczy 1-2 sekundy więcej niż przy dłuższej kontynuacji, której mechanizm doskonale pojmujemy?
Myślę, że własnie niejeden stary wyjadacz nie będzie się "szczypał" o kilka posunięć, tylko wykorzysta szybką rękę i przez 20 sekund zdąży wykonać nawet 60 ruchów, bo ani razu się nie zawaha.


krzysio napisał(a):
No może w przypadku diagramu Yaroo taka dokładność średnio jest potrzebna bo stawiając tak jak on proponuje niejako "upraszczamy" deskę sprowadzając do pozycji wygranej bez potrzeby myślenia o tym jak zablokować promocję piona ale jak dla mnie to nie powód by nie uczyć się dokładnej gry.

W przypadku tego diagramu widzę, że są chyba różne szkoły rozgrywania podobnej końcówki. Ja się uczyłem, że jeśli pionek nie może pójść naprzód (blokuje go własny król, pionek jest związany albo król nie broni pola przemiany) to podchodzę swoim królem i zacieśniam siatkę matową.

--
1_2
-- diagram -- 1 --- >----> siatka matowa -- diagram -- 2 --- 4. Hf2 - mat

W tym konkretnym przypadku może w ogóle zadziałać mechanizm
1. Ke5 - Ke2 - 2. Ke4 - Ke1 - 3. Ke3! - d1=H - 4. Hf2 - mat --- diagram -- 2
(w przypadku promocji skoczka 3. ... e1=S - 4. Kf3 i zugzwang).

Myślę, że w zadaniu chodziło właśnie o pokazanie tej sztuczki technicznej, która jest bardzo przydatna w praktyce, bo pozwala przy odpowiednim ustaweniu wygrać z teoretycznie remisującym pionkiem bandowym albo "gońcowym".

Dlatego uważam, że każdy powinien zrozumieć wygrywający manewr, bo w niektórych przypadkach jest to jedyny sposób wygrania, a jeśli przyjmiemy remis, to będziemy sobie pluć w brodę, jak Nalimov pokaże, że wygrana była w zasięgu 4 posunięć.

Nawiasem mówiąc, manewr pokazuje znaczenie opozycji, która przecież jest wiodącym tematem w ogromnej ilości końcówek
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 12:39, 29 Kwi 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 13:22, 29 Kwi 2013    Temat postu:

-
[link widoczny dla zalogowanych]
przez krzysio

@fuszer
Ale je bynajmniej nie zwalniam dzieciaka ze zrozumienia tego co robi, choćby np z wiedzy co to jest mostek w końcówkach wieżowych, jak matować nie tylko dwoma gońcami ale i skoczkiem z gońcem, co to jest opozycja, jak robić przełomy pionkowe gdy nie ma wolniaka etc. Nie piszę też że robi to lepiej niż stary wyjadacz bo prawda jest taka że większość dzieciaków właśnie pada przy starych wyjadaczach na koncówkach bo ci drudzy doświadczeniem i rutyna ich zjadają. Chodziło mi o to że jeśli ktoś zna zasadę, rozumie co robi to dlaczego nie uczyć się tego robić w sposób maksymalnie doskonały? W pionkówkach jest masa pozycji gdzie jedna niedokładność oznacza stratę pkt, nie zawsze jest to kilka posunięć więcej.

Dla mnie bezsensowne jest natomiast coś innego - mianowicie rozwiązywanie zadań na ranking, z tego już chyba starszy syn nawet wyrasta. Rozczulanie się nad tym czy program coś zaliczył na czerwono czy na zielono bo jakie to ma znaczenie? Jeśli jest na czerwono a droga też prowadzi do celu to zawsze można popatrzeć jak zrobić to dokładniej, choćby z czystej ciekawości, bynajmniej nie odbiera to sensu w robieniu zadania. To są tylko głupie rankingi i głupawa statystyka natomiast sytuacja gdy 6latek potrafi szybko uprościć deskę do prostej pozycji wygranej, gdzie doskonale wie że ona jest wygrana, że nie ma obrony i potrafi to zrealizować a taki sposób że przeciwnik nie ma nic do powiedzenia to jest zupełnie coś innego. Tu zaryzykowałbym twierdzenie że teorię dostał od trenera ale szlifował wiedzę właśnie na chesstempo.

Marek (10 lat) teraz gryzie encyklopedię końcówek Kalinicienki, jest tam trochę błędnych diagramów ale i siadanie do takich nie jest całkowicie idiotyczne (choć lepiej by błędów nie było), ot one też zmuszają do myślenia i trzeba potrafić wytłumaczyć dlaczego zadanie jest błędne, na chesstempo takich totalnie idiotycznych/błędnych zadań chyba nie ma.

Tak jeszcze dodam - ja bynajmniej nie jestem fanatykiem schematów czy super-dokładności w posunięciach, dzieci prowadzi Kachur i cholernie u niego podoba mi sie właśnie to że uczy zrozumienia pozycji, on bez problemów przyjmie słabszą ale poprawną linię, ma natomiast wręcz "alergię" na rażące błędy pozycyjne. Nie wymaga ostro gry pierwszą linią nawet w debiucie, ma być poprawny i tyle, dzieciak nie musi pamiętać posunięć ale ma rozumieć dlaczego tak a nie inaczej one lecą i do czego prowadzą.
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 5:42, 07 Maj 2013    Temat postu:

--
Konkurs rozwiazaniowy

--- na [link widoczny dla zalogowanych]
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- -- 2. 0-0 ( mala roszada ) szach-mat

Rozwiazanie

Szachista nie musi wiedziec ze roszada matuje.
Po zamatowaniu czarnego Krola...
Szachista zaczyna dumac ze przegapil mozliwosc roszady u bialych.
Ile prostych posuniec w szachach przegapilismy... i to dotyczy
wszystkich szachistow swiata nie wylaczajac Mistrzow swiata.
Konkursy rozwiazaniowe sa do promocji szachow , reklamy szachow i edukacji szachistow.
Konkursow rozwiazaniowych w Polsce brak , gdyz poziom
zrozumienia szachowego w Polsce jest na marnym poziomie.
Przyklad jest na rozgrywanych Mistrzostwach Europy w Legnicy.
Wystarczy zobaczyc kilka partii szachowych.
Dodatkowo nikt nie komentuje rozgrywanych partii szachowych.
Szachy w Polsce traktujemy jak zabawe w piaskownicy...
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 5:46, 07 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin