Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wirtualne szkolenie i reklama Szachow!
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 19:06, 18 Mar 2012    Temat postu: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow!

-----
Wirtualne szkolenie w szachach!

Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski

Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.

W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:

[link widoczny dla zalogowanych]

////

W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu po­przez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.

Na sesji Akademii Szachowej PZSzach w Za­kopanem (w październiku 1999), trener Konikowski zajął się szkoleniem na odległośc. Do swojego eksperymentu wybrał czołowego zawodnika kraju do lat 14 Radostawa Wojtaszka z Kwidzyna. Można już stwierdzić, iż ta forma tre­ningu zmusiła ucznia do systema­tycznej pracy i większej samodzielności w podej­mowaniu decyzji.

Aby trening wirtualny mógł zostać przeprowa­dzony, muszą być oczywiście spełnione pewne wy­magania. Przede wszystkim każdy z uczestników szkolenia musi mieć odpowiedniej klasy komputer z modemem i możliwość połączenia z Internetem. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego progra­mu, za pomocą którego można wysyłać i odbierać materiały do treningu.

Propo­zycja zajęć, które można przeprowadzić w czasie treningu drogą internetową:

opracowanie repertuaru debiutowego

Trener zleca swojej grupie zbadanie jakiegoś wa­riantu debiutowego. Podopieczni opracowują go, wykorzystując bazę dostępnych materiałów. Prze­prowadzają analizę krytycznych pozycji i dokonują końcowej oceny. Trener sprawdza otrzymane potem analizy i wystawia oceny. W ten sposób można przy­gotować lub wzbogacić o nowe elementy indywidu­alny repertuar debiutowy swych podopiecznych. Trener pomaga w zebraniu tematycznych materiałów, wzorcowych partii, analiz arcymistrzów itd. Po­maga w wyborze wariantów lub debiutów. Udziela praktycznych rad, proponuje nowe rozwiązania itd.

rozwiązywanie testów

Trener przygotowuje serię ćwiczeń w zakresie gry środkowej i końcowej. Zadaniem podopiecznych jest rozwiązanie testów w żądanym terminie, udzie­lenie odpowiedzi na dodatkowe pytania trenera itd. Następnie trener powinien podsumować przeprowadzone ćwiczenia i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Uczniowie, którzy w sposób niedostateczny opra­cowali te tematy, powinni otrzymać nowe zadania.

analiza partii

Uczestnicy szkolenia otrzymują do skomentowa­nia jakąś interesującą partię. W zależności od siły gry, trener może zadać dodatkowe pytania, które będą pomocne w rozwiązaniu istotnych problemów tkwiących w analizowanej partii. Po otrzymaniu komentarzy od swych podopiecznych, trener spraw­dza analizy, porównuje ze swoimi notatkami i doko­nuje następnie końcowej oceny. Analogiczne ćwi­czenia można przeprowadzać z własnymi partiami. Obowiązkiem każdego uczestnika szkolenia jest nadesłanie trenerowi rozegranych partii z własnymi uwagami i analizami. Następnie trener po ich sprawdzeniu dzieli się z podopiecznymi swymi spo­strzeżeniami.

trening praktyczny

Zawodnicy rozgrywają z trenerem partie trenin­gowe. Mogą to być także partie tematyczne lub za­czynające się od jakieś ciekawej pozycji z gry środ­kowej, czy nawet końcowej. W rachubę wchodzą także partie konsultacyjne.

materiały szkoleniowe

Trener opracowuje materiały szkoleniowe według własnego uznania lub na indywidualne życzenie podopiecznych. Zakres tematyczny powinien odpowiadać poziomowi wiedzy i gry uczestników szkolenia.

Trening poprzez Internet jest znako­mitą formą szkolenia, którą warto rozpowszechnić. Dzięki tej metodzie można dotrzeć do utalentowanej młodzieży, która żyje z dala od głównych ośrodków szachowych i praktycznie nie ma możliwości częstego kontaktu z doświadczo­nym trenerem.

Wirtualne szkolenie może wnieść wiele nowych impulsów w pracy szkoleniowej (nie tylko w szachach), zmobilizować trenerów do oryginalnych doświadczeń i tym samym być bodźcem do podniesienia ogólnego poziomu w Polsce.

Mimo pozytywnych aspek­tów wirtualnego szkolenia należy przestrzec przed elimi­nowaniem bezpośrednich kontaktów nauczycieli z podopiecznymi. Wydaje się, że te dwie formy szkolenia powinny iść w parze.
-------------

Internet jest potrzebny do reklamy Szachow!
Internet potrzebny jest do nauki szachow na podstawowym poziomie....
poziom do 1800 elo.
Majac kilka tysiecy takich szachistow robimy selekcje najzdolniejszych dla ktorych przesylamy codziennie po 50 roznych kombinacji szachowych.
Dla najbardziej aktywnych szachistow organizujemy turnieje w kilku rejonach w Polsce.
Tak mobilizujemy chetnych do treningu szachowego.
--- Mobilizacja rowniez jest potrzebna u instruktorow szachowych i trenerow.

Wladek.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 19:08, 18 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:27, 19 Mar 2012    Temat postu:

----
Przemyślany trening

Szachy w Polsce, Szkolenie

Jerzy Konikowski

Przemyślany trening: metody mistrzów szachowych
Jednym z najlepszych przykładów „przemyślanego treningu” (ang. deliberate practice) jest chyba nauka gry w szachy. Opanowanie podstaw to kwestia kilku wieczorów. Osiągnięcie poziomu mistrzowskiego to dziesięć i więcej lat wytężonej pracy. Słynna reguła dziesięciolecia (czas potrzebny na osiągnięcia mistrzostwa w dowolnej dziedzinie) została ukuta właśnie podczas badań najlepszych światowych graczy. Trening szachistów jest bardzo wymagający jak każdy inny „przemyślany trening”, ale w swych założeniach jest bardzo prosty i łatwo daje się zastosować w innych dziedzinach życia. Nie tylko w szachach.

Zacznijmy od ogólnego wyjaśnienia w jaki sposób trenują przyszli mistrzowie. Metodyka szkolenia może różnić się w pewnych szczegółach np. niektórzy trenerzy koncentrują się na końcówkach, podczas gry inni skupiają się na otwarciach a szkoła rosyjska różni się od amerykańskiej, itp. Przemyślany trening szachowy nie polega na zwyczajnym rozgrywaniu dziesiątek/setek/tysięcy partii, choć stanowią one jego nieodzowny fragment. W najbardziej ogólnym ujęciu można powiedzieć, że wszyscy przyszli mistrzowie rozwijają swoje umiejętności na dwa zasadnicze sposoby:

Analiza cudzych sukcesów i porażek, a więc poprzez pieczołowite studia pozycji szachowych z rozgrywek wybitnych graczy wszystkich epok (odkąd upowszechniło się zapisywanie przebiegu partii). Materiałów do studiów nie brakuje, bo dostępne jest multum książek i chyba jeszcze więcej różnych darmowych tekstów w internecie. Najpierw należy zastanowić się nad własnym rozwiązaniem danej pozycji, a następnie sięgnąć po rozwiązanie zastosowane przez arcymistrza i porównać. Jeśli odpowiedzi się różnią, należy zastanowić się, który ruch jest lepszy oraz dlaczego. Jest to doskonały sposób uczenia się od najlepszych – zrozumieć ich tok myślenia.

Wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń, co w przypadku szachów oznacza analizę własnych partii, przede wszystkim tych przegranych. Odnalezienie błędów we własnym rozumowaniu oraz zidentyfikowanie przyczyn ich popełnienia. Szukanie powodu porażki oraz przeoczonych sposobów jej uniknięcia. W tym punkcie zawiera się także bliższe przyjrzenie się sukcesom (zwycięstwom), w poszukiwaniu sposobu jeszcze szybszej wygranej oraz przegapionych okazji dania mata. Własne pomyłki/porażki czasami drogo kosztują (różnie: czas, pieniądze, reputacja, szacunek, zdrowie… itp.). Często towarzyszą im olbrzymie emocje oraz stres, dzięki którym zapamiętuje się wydarzenie na lata, a bywa, że jest to lekcja na całe życie.

[link widoczny dla zalogowanych]

Metody treningu stosowane przez szachowych mistrzów dają się zastosować wszędzie tam, gdzie nauka obejmuje analizę różnych case studies, a więc w biznesie, prawie, medycynie, ale przyda się także inżynierom (jak coś zrobić lepiej, szybciej, taniej…). Systematyczny i zdeterminowany trening ostatecznie doprowadzi bowiem do ziszczenia się słów Williama Jamesa: „Z absolutną pewnością któregoś pięknego dnia obudzi się jako jeden z wysoce kompetentnych przedstawicieli swojego pokolenia, jakiejkolwiek kategorii wiedzy by nie wybrał. Cichcem, pośród szczegółów prowadzonych spraw, w jego umyśle narodzi się i już na zawsze już pozostanie ta specyficzna umiejętność ‘właściwego osądu’.”

Dalszy ciąg artykułu [link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 9:44, 19 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:34, 19 Mar 2012    Temat postu:

-----

Efektywny trening pamięci krótkotrwałej

Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz

Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.

[link widoczny dla zalogowanych]

-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 18:11, 21 Mar 2012    Temat postu:

-----

Program "Szachy w szkole" poparł Parlament Europejski

Program Szachy w szkole zyskał poparcie Parlamentu Europejskiego. Oświadczenie pisemne rekomendujące unijnym krajom wprowadzenie tego programu do systemów oświaty podpisało 415 europosłów - poinformował PAP prezes polskiego związku Tomasz Sielicki.

Uchwała 50/2011 została przeprowadzona w formie oświadczenia pisemnego. Do jej przyjęcia potrzeba było 378 podpisów, czyli 50 proc. plus jeden z całkowitej liczby 754 europosłów.

- Zatwierdzenie programu jest wielkim sukcesem. Zazwyczaj tylko 10-15 proc. oświadczeń zyskuje wymaganą liczbę głosów. Z prowadzonych równolegle 15 postępowań tylko dwa otrzymały wystarczające poparcie, przy czym największe Szachy w szkole - dodał Sielicki, pełniący także funkcję wiceprezydenta Europejskiej Unii Szachowej (ECU).



Jak zaznaczył, przeprowadzenie tej uchwały jest też zasługą Fundacji Kasparowa i osobistego zaangażowania mistrza świata w latach 1985–1993, jak również zarządu ECU, w szczególności jej prezydenta, mieszkającego w Hiszpanii Bułgara Sylwio Danaiłowa.

Wszystkie działania promujące program "Szachy w szkole" odbywały się pod patronatem prof. Jerzego Buzka , poprzedniego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.

- Nasz związek włączył się także w tę kampanię. Warto nadmienić, że polscy europosłowie niemal w komplecie podpisali się pod wprowadzeniem programu do systemów oświaty - wspomniał Sielicki.

Przyjęcie uchwały oznacza, że już od tego roku królewska gra zyska wsparcie finansowe od Unii Europejskiej.

W oświadczeniu pisemnym w jednym z punktów zaznaczono, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji. Ta gra uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowa
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 23:15, 23 Mar 2012    Temat postu:

---

Efektywny trening pamięci krótkotrwałej

Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz

Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.

[link widoczny dla zalogowanych]

----------

[link widoczny dla zalogowanych]


Dwuchodowka z trzema rozwiazaniami



Mat w 2 posunieciach --- 1. Hg7! ---- 1. Hg6! --- 1. Hg5!

Rozwiazanie
:
1. Hg7! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hc3 [A] #
1. ... Wg3 b] - 2. Hb7 #

Rozwiazanie: [b]1. Hg6!
-- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hd3 [C] #
1. ... Wg3 b] -- 2. He4 [D] #

Rozwiazanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hxf4 [E] #
1. ... Wg3 b] -- 2. Hd5 [F] #

Bialy Hetman szesc razy matuje...
Po tych samych posunieciach obronnych Wieza -- Wg2 - Wh3
Hetman matuje:
Hc3 i Hb7
Hd3 i He4
Hxf4 i Hd5


------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:04, 26 Mar 2012    Temat postu:

------

-- GEOGRAFIA Polski

Mapa Polski --- miasta
KROL ----- Kd6 --- Bydgoszcz
Goniec --- Ga5 --- Glogow
Skoczek -- Se5 ---- KUTNO
KROL ----- Kd4 ---- Kalisz
Pion ------- f4 ------ Radom
Skoczek -- Se1 ---- Nowy Sacz


Mat w 6 posunieciach --- #6 ---- 1. Ga5- Gd8!


Rozwiązanie:

1. Gd8! --- tempo ---- Gdansk
1. ... Ke6 -- 2. Ke4 -- tempo ---- Lodz
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 -- tempo --- Czestochowa
3. ... Ke6 -- 4. Sc5+ ------- Gniezno
4. ... Kd6 -- 5. Sb7+ ------- Stargrad Szczecinski
5. ... Ke6 -- 6. f5 - mat --- Warszawa
-----------


Pion - 6. f5 matuje -- Pole f5 -- to Warszawa!
----
----

Pozycje szachowe --- Mapa Polski --- Tabliczka mnozenia


\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
1. Hc3! - Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
-----
Pozycja szachowa --- Miasta ----- Tabliczka mnozenia

KROL ------ Kf5 ------ WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska ----- 5 razy 8 = 40
Hetman --- Hc4 ---- Ostrow Wielkop. -- 4 razy 3 = 12
Goniec ---- Ga3 ---- Walbrzych --------- 3 razy 1 = 3
Skoczek --- Sf3 ---- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
KROL ------- Ke1 --- ZAKOPANE --------- 1 razy 5 = 5

Pozycja startowa --- mat w 3 posunieciach
Pozycje miast na mapie Polski
Pozycje figur szachowych i wyniki mnozenia np: Warszawa -- 5 razy 6 = 30

---------

------- Siatka matowa --- Diag. 2 -------- ------ Siatka matowa --- diag. 3
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
---
Pozycja szachowa ---- miasto ---- Tabliczka mnozenia

Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK ------- 8 razy 3 = 24
Skoczek -- Sf6 ---- Ostroleka ------- 6 razy 6 = 36
KROL ------ Kd5 ----- Konin ---------- 5 razy 4 = 20
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ----- 3 razy 1 = 3
Skoczek -- Sf3 ------ KIELCE --------- 3 razy 6 = 18
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5

--------------
Diagram nr. 3 -- po prawej stronie

Pozycja szach. ----- Miasto ------ Mnozenie

Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK --------- 8 razy 3 = 24
KROL ------ Kf7 ----- OLSZTYN -------- 7 razy 6 = 42
Skoczek -- Se5 ----- KUTNO ----------- 5 razy 5 = 25
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska -- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ------ 3 razy 1 = 3
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5

-----------------
Szachy na obrazkach Diagramach
Miasta polskie na Diagramie szachowym
Tabliczka mnozenia na Diagramie szachowym
Oraz reklama pozycji matowej na diagramie szachowym.
---
Dwa rozne diagramy szachowe , co widac w liczbach i w nazwach Polskich Miast.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 6:43, 27 Mar 2012    Temat postu:

-----

Tomek rozwiązuje (wychowanek Szkoły szachowej SzachMistrz) po kilkadziesiąt kombinacji szachowych dziennie. Mówi się, żeby dziecko na trwałe zapamiętało jakiś motyw szachowy, powinno rozwiązać go sześć razy. Wytrwałej pracy Tomku!

Dodane 25 Mar 2012 przez Maciej Sroczyński



-- GEOGRAFIA Polski

Mapa Polski --- miasta
KROL ----- Kd6 --- Bydgoszcz
Goniec --- Ga5 --- Glogow
Skoczek -- Se5 ---- KUTNO
KROL ----- Kd4 ---- Kalisz
Pion ------- f4 ------ Radom
Skoczek -- Se1 ---- Nowy Sacz


Mat w 6 posunieciach --- #6 ---- 1. Ga5- Gd8!


Rozwiązanie:

1. Gd8! --- tempo ---- Gdansk
1. ... Ke6 -- 2. Ke4 -- tempo ---- Lodz
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 -- tempo --- Czestochowa
3. ... Ke6 -- 4. Sc5+ ------- Gniezno
4. ... Kd6 -- 5. Sb7+ ------- Stargrad Szczecinski
5. ... Ke6 -- 6. f5 - mat --- Warszawa
-----------


Pion - 6. f5 matuje -- Pole f5 -- to Warszawa!
----
----

Pozycje szachowe --- Mapa Polski --- Tabliczka mnozenia


\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
1. Hc3! - Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
-----
Pozycja szachowa --- Miasta ----- Tabliczka mnozenia

KROL ------ Kf5 ------ WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska ----- 5 razy 8 = 40
Hetman --- Hc4 ---- Ostrow Wielkop. -- 4 razy 3 = 12
Goniec ---- Ga3 ---- Walbrzych --------- 3 razy 1 = 3
Skoczek --- Sf3 ---- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
KROL ------- Ke1 --- ZAKOPANE --------- 1 razy 5 = 5

Pozycja startowa --- mat w 3 posunieciach
Pozycje miast na mapie Polski
Pozycje figur szachowych i wyniki mnozenia np: Warszawa -- 5 razy 6 = 30

---------

------- Siatka matowa --- Diag. 2 -------- ------ Siatka matowa --- diag. 3
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
---
Pozycja szachowa ---- miasto ---- Tabliczka mnozenia

Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK ------- 8 razy 3 = 24
Skoczek -- Sf6 ---- Ostroleka ------- 6 razy 6 = 36
KROL ------ Kd5 ----- Konin ---------- 5 razy 4 = 20
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ----- 3 razy 1 = 3
Skoczek -- Sf3 ------ KIELCE --------- 3 razy 6 = 18
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5

--------------
Diagram nr. 3 -- po prawej stronie

Pozycja szach. ----- Miasto ------ Mnozenie

Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK --------- 8 razy 3 = 24
KROL ------ Kf7 ----- OLSZTYN -------- 7 razy 6 = 42
Skoczek -- Se5 ----- KUTNO ----------- 5 razy 5 = 25
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska -- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ------ 3 razy 1 = 3
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5

-----------------
Szachy na obrazkach Diagramach
Miasta polskie na Diagramie szachowym
Tabliczka mnozenia na Diagramie szachowym
Oraz reklama pozycji matowej na diagramie szachowym.
---
Dwa rozne diagramy szachowe , co widac w liczbach i w nazwach Polskich Miast.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:10, 28 Mar 2012    Temat postu:

-
Piekne zadania szachowe.

Dwie super dwuchodowki na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Mat w 2 posunieciach > #2

Diagram nr.1 rozwiazanie


Thomas Taverner
Dubuque Chess Journal, 1889 (1st Prize)

Rozwiazanie: 1. Wh1! --- tempo
1. ... Ge7, Ge6 ---- 2. e3#
1. ... Gf6, Wf5, Gf7 - 2. Hf5#
1. ... Gg5 --- 2. Hh2#
1. ... Gh4/xc7, We7, Wf6 -- 2. W(x)h4#
1. ... We6, Wf7, Gxh7/d5 -- 2. S(x)d5#
1. ... We5 --- 2. Hg4#
1. ... We4 -- 2. fxe4#
1. ... We3 --- 2. Gh2#
1. ... Wxe2+ - 2. Sxe2#
1. ... c3 -------- 2. Sd3#

10 siatek matowych , wspanialy wstep
1. Wh1!! -- perla szachow!
------------------
Diagram nr.2 rozwiazanie

Godfrey Heathcote
Hampstead and Highgate Express, 1905-06 (1st Prize)

Rozwiazanie: 1. Wcc7! ----- [2. Sc3#]
1. ... Wc5/xa4, Sb5 2. W(x)c5#
1. ... Sc6 -- 2. Wcd7#
1. ... Se6 -- 2. Wed7#
1. ... Sf5 --- 2. We5#
1. ... Sxb3 - 2. Hd3#
1. ... Sf3 --- 2. He4#
1. ... Sc2 --- 2. b4#
1. ... Se2 -- 2. Hxh5#

Czarna roza skoczkowa , skoczek 5 razy przeslania linie
figur dalekobieznych i dwa razy blokuje pole krolewskie (e6,c6)

Tylko jeden bialy pion na polu g7.jest malym mankamentem.

--

Trzy dwuchodowki na stronie Kasparowa

_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2 __diagram nr.3 <to> #3

Rozwiazania nr.1

Rozwiazanie: 1. Hf3! --- tempo
1. ... d1=H/G, Kf1 2. Hxf2#
1. ... d1=W -- 2. Hxf2/e2#
1. ... d1=S --- 2. He2#
1. ... f1=H/W - 2. Gxd2#
1. ... f1=G --- 2. Gf2/xd2#
1. ... f1=S --- 2. Gf2#
----------------

Diagram nr.2

Autor: W. A. Shinkman

Rozwizanie: 1. Hh1! --- tempo
1. ... Gf7/xg6 2. Sxd7#
1. ... dxe6 -- 2. Sxe6#
1. ... dxc6 -- 2. Hh5#
1. ... d6 ---- 2. Gf2#
1. ... d5 --- 2. Hc1#
-----------------------
Diagram nr.3 -- trzychodowka

Autor: P. A. Larsen, Tijdskrift för Schack 1896


1. Wa4! ---- tempo
1. ... Kxc5 -- 2. c4 tempo
2. ... Kd4 -- 3. He3#
1. ... Kxa4 -- 2. Hb6 tempo
2. ... Ka3 -- 3. Hb3#

------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 21:17, 28 Mar 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:19, 30 Mar 2012    Temat postu:

-----

Właśnie moim zdaniem chodzi o całkiem co innego.

1) Nauczyciele mają mieć SOLIDNE podstawy dotyczące danego zakresu materiału - jeśli na pierwszym półroczu nauczamy wszystko co się wiąże z ruchami figur, zapisem, historią gry, właściwościami szachownicy oraz specjalnymi posunięciami, jak też podstawowe matowanie, to dany nauczyciel nie musi (chociaż może, a nawet powinien) mieć wiedzy o tym jaki jest cel gry w końcówkach albo w grze środkowej.

2) Gdyby tak było, że każde z dzieci zna zasady gry w szachy, to klubowiczów w Polsce byłoby jakieś 100-300x więcej niż obecnie. Poza tym jeśli dobrze obserwujesz - coraz mniej czasu rodzice poświęcają swoim dzieciom, więc na pewno chwila wolnego nie będzie przeznaczana na szachy (zwłaszcza jeśli nie znają ich potęgi rozwojowej).

3) Szachy mają być w szkołach uczone od TOTALNYCH podstaw, a jeśli już uczeń będzie miał poziom 4 czy 3 kategorii (po 2-3 latach nauczania), wtedy poszukuje klubu... i tam się dalej szkoli. Chyba, że kolejny projekt będzie opierał się o Szkoły Mistrzostwa Sportowego (w szachach), ale to mało realne

Poza tym ja bym w szkole postawił na połączenie wartości szachów z innymi przedmiotami - i dopiero w ostatnim roku szkolenia pokazałbym sportowy wymiar szachów. Szachy są różnorodne i zadaniem szkoły nie jest produkowanie mistrzów czy nawet zawodników - lecz nauka myślenia i kształtowanie ważnych cech... właśnie poprzez szachy. Natomiast kluby mogą (powinny) zająć się wymiarem sportowym - w końcu głównie temu służą, prawda? Wink

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]

=======


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:20, 30 Mar 2012    Temat postu:

---

Efektywny trening pamięci krótkotrwałej

Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz

Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.

[link widoczny dla zalogowanych]

----------

[link widoczny dla zalogowanych]


Dwuchodowka z trzema rozwiazaniami



Mat w 2 posunieciach --- 1. Hg7! ---- 1. Hg6! --- 1. Hg5!

Rozwiazanie
:
1. Hg7! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hc3 [A] #
1. ... Wg3 b] - 2. Hb7 #

Rozwiazanie: [b]1. Hg6!
-- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hd3 [C] #
1. ... Wg3 b] -- 2. He4 [D] #

Rozwiazanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hxf4 [E] #
1. ... Wg3 b] -- 2. Hd5 [F] #

Bialy Hetman szesc razy matuje...
Po tych samych posunieciach obronnych Wieza -- Wg2 - Wh3
Hetman matuje:
Hc3 i Hb7
Hd3 i He4
Hxf4 i Hd5


-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 22:03, 12 Kwi 2012    Temat postu: Re: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow!

-----
Wirtualne szkolenie w szachach!

Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski

Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.

W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:

[link widoczny dla zalogowanych]

////

W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu po­przez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.

Na sesji Akademii Szachowej PZSzach w Za­kopanem (w październiku 1999), trener Konikowski zajął się szkoleniem na odległośc. Do swojego eksperymentu wybrał czołowego zawodnika kraju do lat 14 Radostawa Wojtaszka z Kwidzyna. Można już stwierdzić, iż ta forma tre­ningu zmusiła ucznia do systema­tycznej pracy i większej samodzielności w podej­mowaniu decyzji.

Aby trening wirtualny mógł zostać przeprowa­dzony, muszą być oczywiście spełnione pewne wy­magania. Przede wszystkim każdy z uczestników szkolenia musi mieć odpowiedniej klasy komputer z modemem i możliwość połączenia z Internetem. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego progra­mu, za pomocą którego można wysyłać i odbierać materiały do treningu.

Propo­zycja zajęć, które można przeprowadzić w czasie treningu drogą internetową:

opracowanie repertuaru debiutowego

Trener zleca swojej grupie zbadanie jakiegoś wa­riantu debiutowego. Podopieczni opracowują go, wykorzystując bazę dostępnych materiałów. Prze­prowadzają analizę krytycznych pozycji i dokonują końcowej oceny. Trener sprawdza otrzymane potem analizy i wystawia oceny. W ten sposób można przy­gotować lub wzbogacić o nowe elementy indywidu­alny repertuar debiutowy swych podopiecznych. Trener pomaga w zebraniu tematycznych materiałów, wzorcowych partii, analiz arcymistrzów itd. Po­maga w wyborze wariantów lub debiutów. Udziela praktycznych rad, proponuje nowe rozwiązania itd.

rozwiązywanie testów

Trener przygotowuje serię ćwiczeń w zakresie gry środkowej i końcowej. Zadaniem podopiecznych jest rozwiązanie testów w żądanym terminie, udzie­lenie odpowiedzi na dodatkowe pytania trenera itd. Następnie trener powinien podsumować przeprowadzone ćwiczenia i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Uczniowie, którzy w sposób niedostateczny opra­cowali te tematy, powinni otrzymać nowe zadania.

analiza partii

Uczestnicy szkolenia otrzymują do skomentowa­nia jakąś interesującą partię. W zależności od siły gry, trener może zadać dodatkowe pytania, które będą pomocne w rozwiązaniu istotnych problemów tkwiących w analizowanej partii. Po otrzymaniu komentarzy od swych podopiecznych, trener spraw­dza analizy, porównuje ze swoimi notatkami i doko­nuje następnie końcowej oceny. Analogiczne ćwi­czenia można przeprowadzać z własnymi partiami. Obowiązkiem każdego uczestnika szkolenia jest nadesłanie trenerowi rozegranych partii z własnymi uwagami i analizami. Następnie trener po ich sprawdzeniu dzieli się z podopiecznymi swymi spo­strzeżeniami.

trening praktyczny

Zawodnicy rozgrywają z trenerem partie trenin­gowe. Mogą to być także partie tematyczne lub za­czynające się od jakieś ciekawej pozycji z gry środ­kowej, czy nawet końcowej. W rachubę wchodzą także partie konsultacyjne.

materiały szkoleniowe

Trener opracowuje materiały szkoleniowe według własnego uznania lub na indywidualne życzenie podopiecznych. Zakres tematyczny powinien odpowiadać poziomowi wiedzy i gry uczestników szkolenia.

Trening poprzez Internet jest znako­mitą formą szkolenia, którą warto rozpowszechnić. Dzięki tej metodzie można dotrzeć do utalentowanej młodzieży, która żyje z dala od głównych ośrodków szachowych i praktycznie nie ma możliwości częstego kontaktu z doświadczo­nym trenerem.

Wirtualne szkolenie może wnieść wiele nowych impulsów w pracy szkoleniowej (nie tylko w szachach), zmobilizować trenerów do oryginalnych doświadczeń i tym samym być bodźcem do podniesienia ogólnego poziomu w Polsce.

Mimo pozytywnych aspek­tów wirtualnego szkolenia należy przestrzec przed elimi­nowaniem bezpośrednich kontaktów nauczycieli z podopiecznymi. Wydaje się, że te dwie formy szkolenia powinny iść w parze.
-------------

Internet jest potrzebny do reklamy Szachow!
Internet potrzebny jest do nauki szachow na podstawowym poziomie....
poziom do 1800 elo.
Majac kilka tysiecy takich szachistow robimy selekcje najzdolniejszych dla ktorych przesylamy codziennie po 50 roznych kombinacji szachowych.
Dla najbardziej aktywnych szachistow organizujemy turnieje w kilku rejonach w Polsce.
Tak mobilizujemy chetnych do treningu szachowego.
--- Mobilizacja rowniez jest potrzebna u instruktorow szachowych i trenerow.

Wladek.
--

Reklama siatek matowych!


20 - P1145169
Autor : Henri Gerard Maria Weenink
1576 Good Companion -- 12/1917
-------------------
_2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- -- 1. Hc4! - Gc6 ( przeslona c7 ) - 2. Hb4 - mat

Rozwiązanie

1. Hc4! - grozi -- 2. Hxc7 - mat
1. ... Gc6 -- 2. Hb4 - mat ---- Diagram --- 2
1. ... Gd5 - 2. Hxd5#
1. ... c6 -- 2. Hd4 -- mat --- diagram -- 3
1. ... c5 - 2. He6 -- mat --- diagram -- 4

---------

_4

1. ... c6 ( przeslona Ga8 ) 2. Hd4 - mat --- 1. ... c5 ( Blokada pola c5 ) 2. He6 - mat

Miniatura ( siedem bierek ) 5 siatek matowych!
Takie proste zadania sa wskazane do reklamy i edukacji szachowej.
-----

--------------

Dwuchodowki --- trzychodowki

[link widoczny dla zalogowanych]
---------------------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- --- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- --- 1. Hg8!
1. Gd1!

------

Autor : Kaseev --- #2
---------------
_4

Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- ---- 1. Se2 - Kf3 - 2. 0-0! (mala roszada) - mat

---
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:42, 14 Kwi 2012    Temat postu: Re: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow!

---
Wirtualne szkolenie w szachach!

Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski

Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.

W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:

[link widoczny dla zalogowanych]

////

W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu po­przez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.

--
Matowanie na ekranie!

Autor : Philip Hamilton Williams
----------------
_2
Biale
matuja w 3 posunieciu -- #3
--- 1. Wg5 - Ke4 - 2. Gg2+- Kd4 - 3. Wg4 -mat

Rozwiazanie -- 1. Wg5! - tempo


----- Siatka matowa -- 3. Wf1 - mat ---- --- siatka matowa --- 3. Ga7 - mat

_4
1. Wg5!
Kf2 - 2. Wf5+ - Kg1 - 3. Wf1
- mat -- 1. Wg5 - c4 - 2. Gg2+ - Kf2 - 3. Ga7 - mat

Przy 6 bierkach mamy trzy siatki matowe. -
Najciekawsza -- 1. Wg5 - Ke4 - 2. Gg2+ - Kd4 - 3. Wg4 - mat
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 17:55, 16 Kwi 2012    Temat postu: Re: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow!

----

Wirtualne szkolenie w szachach!

Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski

Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.

W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:

[link widoczny dla zalogowanych]

////

---
Tylko dla kobiet!

Mrs. T. B. Rowland
Wesiey College Quarterly - 1889
-------------------


Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 ---- 1. e4!

Rozwiązanie:

1. e4! - grozi -- 2. Wd5 - mat
1. ... Kd7 --- 2. Wd5#
1. ... We8+ - 2. fxe8=S#
1. ... We5 ---- 2. Wa6#
1. ... Wxe4 --- 2. Sxe4#
1. ... dxe3 e.p.- 2. Hd1#
1. ... fxe3 e.p. - 2. Hxd4#

Dwa bicia w przelocie -- Promocja Skoczka!
Jeszcze tylko brakuje Roszady!
Takie zadanie ulozone przez kobiete -- 123 lata temu!
--------

W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu po­przez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.

Na sesji Akademii Szachowej PZSzach w Za­kopanem (w październiku 1999), trener Konikowski zajął się szkoleniem na odległośc. Do swojego eksperymentu wybrał czołowego zawodnika kraju do lat 14 Radostawa Wojtaszka z Kwidzyna. Można już stwierdzić, iż ta forma tre­ningu zmusiła ucznia do systema­tycznej pracy i większej samodzielności w podej­mowaniu decyzji.

Aby trening wirtualny mógł zostać przeprowa­dzony, muszą być oczywiście spełnione pewne wy­magania. Przede wszystkim każdy z uczestników szkolenia musi mieć odpowiedniej klasy komputer z modemem i możliwość połączenia z Internetem. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego progra­mu, za pomocą którego można wysyłać i odbierać materiały do treningu.

Propo­zycja zajęć, które można przeprowadzić w czasie treningu drogą internetową:

opracowanie repertuaru debiutowego

Trener zleca swojej grupie zbadanie jakiegoś wa­riantu debiutowego. Podopieczni opracowują go, wykorzystując bazę dostępnych materiałów. Prze­prowadzają analizę krytycznych pozycji i dokonują końcowej oceny. Trener sprawdza otrzymane potem analizy i wystawia oceny. W ten sposób można przy­gotować lub wzbogacić o nowe elementy indywidu­alny repertuar debiutowy swych podopiecznych. Trener pomaga w zebraniu tematycznych materiałów, wzorcowych partii, analiz arcymistrzów itd. Po­maga w wyborze wariantów lub debiutów. Udziela praktycznych rad, proponuje nowe rozwiązania itd.

rozwiązywanie testów

Trener przygotowuje serię ćwiczeń w zakresie gry środkowej i końcowej. Zadaniem podopiecznych jest rozwiązanie testów w żądanym terminie, udzie­lenie odpowiedzi na dodatkowe pytania trenera itd. Następnie trener powinien podsumować przeprowadzone ćwiczenia i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Uczniowie, którzy w sposób niedostateczny opra­cowali te tematy, powinni otrzymać nowe zadania.

analiza partii

Uczestnicy szkolenia otrzymują do skomentowa­nia jakąś interesującą partię. W zależności od siły gry, trener może zadać dodatkowe pytania, które będą pomocne w rozwiązaniu istotnych problemów tkwiących w analizowanej partii. Po otrzymaniu komentarzy od swych podopiecznych, trener spraw­dza analizy, porównuje ze swoimi notatkami i doko­nuje następnie końcowej oceny. Analogiczne ćwi­czenia można przeprowadzać z własnymi partiami. Obowiązkiem każdego uczestnika szkolenia jest nadesłanie trenerowi rozegranych partii z własnymi uwagami i analizami. Następnie trener po ich sprawdzeniu dzieli się z podopiecznymi swymi spo­strzeżeniami.

trening praktyczny

Zawodnicy rozgrywają z trenerem partie trenin­gowe. Mogą to być także partie tematyczne lub za­czynające się od jakieś ciekawej pozycji z gry środ­kowej, czy nawet końcowej. W rachubę wchodzą także partie konsultacyjne.

materiały szkoleniowe

Trener opracowuje materiały szkoleniowe według własnego uznania lub na indywidualne życzenie podopiecznych. Zakres tematyczny powinien odpowiadać poziomowi wiedzy i gry uczestników szkolenia.

Trening poprzez Internet jest znako­mitą formą szkolenia, którą warto rozpowszechnić. Dzięki tej metodzie można dotrzeć do utalentowanej młodzieży, która żyje z dala od głównych ośrodków szachowych i praktycznie nie ma możliwości częstego kontaktu z doświadczo­nym trenerem.

Wirtualne szkolenie może wnieść wiele nowych impulsów w pracy szkoleniowej (nie tylko w szachach), zmobilizować trenerów do oryginalnych doświadczeń i tym samym być bodźcem do podniesienia ogólnego poziomu w Polsce.

Mimo pozytywnych aspek­tów wirtualnego szkolenia należy przestrzec przed elimi­nowaniem bezpośrednich kontaktów nauczycieli z podopiecznymi. Wydaje się, że te dwie formy szkolenia powinny iść w parze.
-------------

Internet jest potrzebny do reklamy Szachow!
Internet potrzebny jest do nauki szachow na podstawowym poziomie....
poziom do 1800 elo.
Majac kilka tysiecy takich szachistow robimy selekcje najzdolniejszych dla ktorych przesylamy codziennie po 50 roznych kombinacji szachowych.
Dla najbardziej aktywnych szachistow organizujemy turnieje w kilku rejonach w Polsce.
Tak mobilizujemy chetnych do treningu szachowego.
--- Mobilizacja rowniez jest potrzebna u instruktorow szachowych i trenerow.

Wladek.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:28, 25 Kwi 2012    Temat postu:

--
-
Rewia zadan
Pozycja 7

Autor: Sam Loyd
Chess Monthly 1857
-----------------

Mat w 3 posunieciach --- #3

Rozwiązanie

1. Sg4!+


1. ... Kh1 - 2. Hh2+- gxh2 - 3. Sf2 - mat --- diagram -- 2

1. ... Kf1 - 2. Wa8 -- Ke1 - 3. Wa1 - mat --- diagram -- 3

1. ... Kf3 - 2. Hc2! --- g2 -- 3. Hd3 - mat --- diagram -- 4

1. ... Kh3 - 2. Sh2! -- g2 -- 3. Hh8 - mat --- diagram -- 5

[link widoczny dla zalogowanych]


_3

_5

1. Sg4+ - Kf3 - 2. Hc2! - g2 - 3. Hd3# --- 1. Sg4+ - Kh3 - 2. Sh2! - g2 - 3. Hh8#

Trzychodowka - 16-letniego S. Loyda

---

Efektywny trening pamięci krótkotrwałej

Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz

Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.

[link widoczny dla zalogowanych]

----------

[link widoczny dla zalogowanych]


Dwuchodowka z trzema rozwiazaniami



Mat w 2 posunieciach --- 1. Hg7! ---- 1. Hg6! --- 1. Hg5!

Rozwiazanie
:
1. Hg7! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hc3 [A] #
1. ... Wg3 b] - 2. Hb7 #

Rozwiazanie: [b]1. Hg6!
-- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hd3 [C] #
1. ... Wg3 b] -- 2. He4 [D] #

Rozwiazanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hxf4 [E] #
1. ... Wg3 b] -- 2. Hd5 [F] #

Bialy Hetman szesc razy matuje...
Po tych samych posunieciach obronnych Wieza -- Wg2 - Wh3
Hetman matuje:
Hc3 i Hb7
Hd3 i He4
Hxf4 i Hd5


------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:46, 28 Kwi 2012    Temat postu:

----

Tomek rozwiązuje (wychowanek Szkoły szachowej SzachMistrz) po kilkadziesiąt kombinacji szachowych dziennie. Mówi się, żeby dziecko na trwałe zapamiętało jakiś motyw szachowy, powinno rozwiązać go sześć razy. Wytrwałej pracy Tomku!

Dodane 25 Mar 2012 przez Maciej Sroczyński



-- GEOGRAFIA Polski

Mapa Polski --- miasta
KROL ----- Kd6 --- Bydgoszcz
Goniec --- Ga5 --- Glogow
Skoczek -- Se5 ---- KUTNO
KROL ----- Kd4 ---- Kalisz
Pion ------- f4 ------ Radom
Skoczek -- Se1 ---- Nowy Sacz


Mat w 6 posunieciach --- #6 ---- 1. Ga5- Gd8!


Rozwiązanie:

1. Gd8! --- tempo ---- Gdansk
1. ... Ke6 -- 2. Ke4 -- tempo ---- Lodz
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 -- tempo --- Czestochowa
3. ... Ke6 -- 4. Sc5+ ------- Gniezno
4. ... Kd6 -- 5. Sb7+ ------- Stargrad Szczecinski
5. ... Ke6 -- 6. f5 - mat --- Warszawa
-----------


Pion - 6. f5 matuje -- Pole f5 -- to Warszawa!
----
----

Pozycje szachowe --- Mapa Polski --- Tabliczka mnozenia


\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
1. Hc3! - Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
-----
Pozycja szachowa --- Miasta ----- Tabliczka mnozenia

KROL ------ Kf5 ------ WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska ----- 5 razy 8 = 40
Hetman --- Hc4 ---- Ostrow Wielkop. -- 4 razy 3 = 12
Goniec ---- Ga3 ---- Walbrzych --------- 3 razy 1 = 3
Skoczek --- Sf3 ---- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
KROL ------- Ke1 --- ZAKOPANE --------- 1 razy 5 = 5

Pozycja startowa --- mat w 3 posunieciach
Pozycje miast na mapie Polski
Pozycje figur szachowych i wyniki mnozenia np: Warszawa -- 5 razy 6 = 30

---------

------- Siatka matowa --- Diag. 2 -------- ------ Siatka matowa --- diag. 3
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
---
Pozycja szachowa ---- miasto ---- Tabliczka mnozenia

Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK ------- 8 razy 3 = 24
Skoczek -- Sf6 ---- Ostroleka ------- 6 razy 6 = 36
KROL ------ Kd5 ----- Konin ---------- 5 razy 4 = 20
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ----- 3 razy 1 = 3
Skoczek -- Sf3 ------ KIELCE --------- 3 razy 6 = 18
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5

--------------
Diagram nr. 3 -- po prawej stronie

Pozycja szach. ----- Miasto ------ Mnozenie

Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK --------- 8 razy 3 = 24
KROL ------ Kf7 ----- OLSZTYN -------- 7 razy 6 = 42
Skoczek -- Se5 ----- KUTNO ----------- 5 razy 5 = 25
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska -- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ------ 3 razy 1 = 3
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5

-----------------
Szachy na obrazkach Diagramach
Miasta polskie na Diagramie szachowym
Tabliczka mnozenia na Diagramie szachowym
Oraz reklama pozycji matowej na diagramie szachowym.
---
Dwa rozne diagramy szachowe , co widac w liczbach i w nazwach Polskich Miast.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Strona 1 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin