Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Blogi
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 23:21, 29 Sty 2012    Temat postu:

=

1 - P1018785
Autor : Charles Callander , 1875 rok



1__2

Mat w 2 posunieciach



3__4




[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 23:35, 29 Sty 2012    Temat postu:

==

Moje blogi
-----------

Autor : L. Kubbel --------------Diagram - 2 --- Wladek z Polanca
_2
Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3! --- Mat w 4 posunieciach --- #4

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 - 2. Hg4 mat
1... f1=H/W - 2. Wd2 mat
1... f1=G --- 2. Wd2/e1X
1... f1=S --- 2. We1 mat

-------------------------
Diagram -- 2

Rozwiązanie: 1. Kxd4! --- tempo
1. ... f5 ---- 2. Ke3 tempo
2. ... f4+ -- 3. Kf2 -- grozi -- 4. Wg1 - mat
3. ... fxg3+ - 4. hxg3 -- mat


[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > Slowacja
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
----------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > kompozycja szachowa
-----------------------------


Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 2. Hg4 mat
1... f1H/W 2. Wd2 mat
1... f1G 2. Wd2/e1X
1... f1S 2. We1 mat

--------------------
-

Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki --- Szachow!

Matowanie -- na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 --- 4

1

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- ------ 1. Hb4! - grozi -- 2. Se7! -- mat

1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat --------- Diagram --- 2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat --------- Diagram --- 3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat --------- Diagram --- 4

34
------- Siatka matowa ------- ------ siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1. Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 mat

-------------------

Mapa Polski ---- Wieksze miasta na diagramie.



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7 -- mat
Mapa Geograficzna Polski.

Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnozenia

Skoczek _Sc8 ----------- SLUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 ----- Bialy Skoczek
Wieza _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 ----- Czarna Wieza
PION _c7 ---------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------- 5 razy 4 = 20 ---- Czarny KROL
KROL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ---- Bialy KROL
PION _a4 --------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- OPOLE -------------- 3 razy 3 = 9 ----- Bialy Hetman
-------------


Zycze wiecej obserwacji i logiki w wypowiedziach.

Ponizej na diagramie przesuniete wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , ze tabliczka mnozenia inna --- miasta inne ( wyjatek Szczecin _a7

-------------------------------------

Edukacja --- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach




Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hd4! -- grozi -- 2. Sg7 -- mat

1. Hd4! --- e6 --- 2. Sd6 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e6
1. Hd4 --- e5 ---- 2. Hg4 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------

Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia

Skoczek _Se8 -------- ELBLAG ----------- 8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Grudziadz ---------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ---- 5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ ------------- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ------ Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15
--------------------------------

Mapa - Polski --------- duze miasta



To jest --- wyklad dla nauczycieli szachowych , ktorzy potrzebuja uczniow i dobrej
zaplaty za edukacje --- matematyki , Geografii i nauke matowania w szachach.

Do edukacji potrzebujemy tablice demonstracyjna ( wielkosc od 80- do 100 cm) oraz Mape Polski.
Tablica demonstracyjna powinna byc w sali wykladowej na stale, by nie ulegala deformacji i zniszczeniu.

Nauczyciel uczac matematyki , geografii zdobywa autorytet i uznanie jako dobry nauczyciel Szachow.
---------[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:16, 02 Lut 2012    Temat postu:

-----------

]http://www.forum.pzszach.pl/viewtopic.php?p=38470#38470
Opinie --- szachista45

osiek_ma_puzle miał na myśli bardziej jak należy przygotowywać relacje z turniejów. Proszę zwrócić uwagę jak wyglądają relacje w panoramie szachowej, szachiście czy macie - ograniczają się do trzech wyrażeń: dobre posunięcie, przegrywające posunięcie lepsze było. Tak wygląda relacja z turnieju szachowego.

Taka mała uwaga: po 20 posunięciu w wyżej wymienionej partii nie ma oceny pozycji.

[link widoczny dla zalogowanych] ma wiele wad ale jakie są dobre polskie strony szachowe, pzszach ogranicza sie do napisania : Wojtaszek miesce 8 Swiercz 7, szacharia to blog gdzie można znaleźć jedynie tabelki, jakie jeszcze można wymienić ?? strona Pana Konikowskiego i [link widoczny dla zalogowanych]


Trudno sie nie zgodzic z szachista45

Tylko kto ma komentowac partie szachowe z Mistrzostw Polski -- luty 2011?

Moze bedzie komentowal nasz "pajac" ktory przez ostatnie trzy lata staral sie udowodnic ze szachy to pilka nozna i w radiu mozna komentowac.
---
Wladek


==



Mat w 2 posunieciach > #2 -- 3 rozwiazania




Trzychodowka z rozwiazaniem

Autor : Leonid Kubbel , 1929 , nagroda ----------- siatka matowa ----
_

mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. a8=Skoczek Ka5 2. Sd6 b5 3. Sxb7 mat

W tym zadaniu jet gra przygotowana :
1. ... Ka5 2. a8=Hetman + Kb5 3. Ha4 mat

------------

Dwuchodowki edukacyjne


Autor : Jan. Rusek , Polska__ ---------- Autor: A. Mosley
_2

Mat w 2 posunieciach > #2 ------------------ Genialne --- 1. Ha3!!

=
Tu rowniez trzeba komentowac zadania...
1.Jan Rusek __ dwuchoduwka symetryczna -- #2 --- 1. Hd1 tempo!
Kontrolujemy wazne pola do matowania , czyli _h5 oraz _a4.
Zadanie dla polskich szkol... proste , latwe i kazdy szachista jest wstanie zapamietac.
Zadanie jest potrzebna , bo mamy tu dwa romby. figura geometryczna.
_e2 _h5 _e8 _b5 _e2 -- po narysowaniu.-- gra przygotowana
czyli --- graja czarne 1. ... f5 2. Hh5 mat ; 1. .... d5 2. Hb5 mat.

Rozwiazanie
1. Hd1 f5 2. Hh5 mat ; 1. Hd1 d5 2. Ha4 mat
druga figura [ romb. _d1 _h5 _e8 _a4 _d1 ]

Kompozycja nr.2 -- to arcydzielo pod kazdym wzgledem.
Dla lepszego zrozumienia potrzeba poswiecic kilkanascie minut na analize.. dla niej zorientowanych w zadaniach szachowych , tu czas potrzebny jest znacznie dluzszy.

==

[link widoczny dla zalogowanych]

ogladaj partie szachowe z Moskwy
J. Zawadzkiej...
- GM Aleksandra Kosteniuk..

-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:18, 06 Lut 2012    Temat postu:

--

Swiatowy Solving! ------ Warszawa 29 styczen

VIII International Solving Contest
Warszawa, Aleje Jerozolimskie 49 2012-01-29/2012-01-29
Tempo gry: 2 x 2 godziny
Arbiter: FA Ryszard Królikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Wyniki

GM Piotr Murdzia --- 53 z 60
GM Kacper Piorun -- 49 z 60
IM Piotr Gorski ----- 40 z 60
------------------
-
Kompozycja szachowa --- uczy ustawiac siatki matowe!

[link widoczny dla zalogowanych]

Zadania do rozwiazania


---
Tabela wynikow indywidualnych

[link widoczny dla zalogowanych]

------------
[Selection] ISC 2012 LISTING: Category 1 - by ranking ... [Show Detailed List]
Solver From Title Rating Points Time Rank

Eddy Van Beers BEL GM 2697.00 54.00 240 1
Vladimir Pogorelov UKR IM 2514.91 53.50 240 2
Piotr Murdzia POL GM 2801.04 53.00 239 3
Jonathan Mestel GBR GM 2607.56 52.50 240 4
Bojan Vuckovic SRB GM 2642.11 52.00 221 5
Valery Kopyl UKR IM 2465.87 49.50 240 6
Kacper Piorun POL GM 2642.62 49.00 240 7
Boris Tummes DEU GM 2635.61 48.00 240 8
Anatoly Mukoseev RUS IM 2566.28 47.50 240 9
Aleksandr Azhusin RUS GM 2579.65 46.50 240 10
Thomas Maeder CHE IM 2322.00 44.50 239 11
Andrey Petrov RUS FM 2397.14 44.00 240 12
Milan Velimirovic SRB GM 2521.56 43.50 240 13
Ram Soffer ISR GM 2691.67 na 43.00 240 14
Hans Uitenbroek NLD FM 2387.16 42.00 240 15
Ofer Comay ISR GM 2631.56 41.50 220 16
Aleksandr Bulavka BLR IM 2455.04 41.00 235 17
Johan de Boer NLD FM 2210.38 41.00 239 18
Peter van den Heuvel NLD IM 2415.36 41.00 240 19
Dinu-Ioan Nicula ROU 2268.20 40.50 240 20
John Nunn GBR GM 2771.56 40.00 238 21
Miodrag Mladenovic SRB GM 2623.63 40.00 239 22
Piotr Gorski POL IM 2434.66 40.00 240 23-25
Jorma Paavilainen FIN GM 2580.05 40.00 240 23-25
......


[link widoczny dla zalogowanych]

Zadania do rozwiazania


Zadanie -- 11)

Autor : Christer Jonsson
The Problemist 1991

_2
Pomocnik w 3 posunieciach -- h#3 -- --- 3. Wd3 -- Wf4 - mat

Trzy Rozwiazania

I)- 1. Ke4 - Gg3 - 2. Wh3 - Gb8 -- 3. Wd3 - Wf4 - mat
II)- 1. e6 -- Ge7 -- 2. Sg3 -- Gc5 - 3. Se4 - f4 --- mat
III) 1. Sf3 -- Gg5 -- 2. Sd4 --- f3 -- 3. e6 -- Gf4 - mat


_4
--------- 3. Se4 -- f4 - mat ---------- -------- 3. e6 - Gf4 - mat
-----
W tym zadaniu najaktywiejsza figura jest bialy Goniec , ktory gra az 6 razy.
U czarnych po 2 posuniecia wykonuja : Wh8 -- Sh2 -- Sh1 oraz pion e7
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:55, 09 Lut 2012    Temat postu:

--

[link widoczny dla zalogowanych]

Naszym arcymistrzom dobrze sie gra w Moskwie ... dzis o 13-stej trzy pojedynki...
Bartel -- Socko -- Gajewski -- prosze ogladac pojedynki... link u gory...

----------

[link widoczny dla zalogowanych]

-
Kompozycja szachowa --- trzychodowka!

10 - P1146939
Autor : Heinrich Friedrich Ludwig Meyer
1736 Chess Monthly 04/1895 -- 5. Preis
------------

\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo


Rozwiązanie: 1. Hc3! --- tempo
1. ... Kg4 2. He5 -- tempo
2. ... Kh3 3. Hg3#
2. ... Kxf3 3. He2#

1. ... Ke4 2. Hc2+
2. ... Ke3/xf3 3. He2#
2. ... Kd5 3. Sf4#

1. ... Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3

1. ... Kg6 2. Hf6+
2. ... Kxh5 3. Hg5#
2. ... Kh7 3. Hg7#

--------------------------
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat

Trzychodowka -- osiem siatek matowych -- takie zadanie
wypada znac i propagowac wsrod Szachistow!
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:59, 11 Lut 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- XIX wiek!

50 - P1232006
Autor : William A. Shinkman
3480 Deutsche Schachzeitung 04/1873
P1232006

_2

Mat w 9 posunieciach --- #9 ---- -- 7. Gd1 - Kc4 - 8. Ga4 - Kd5 - 9. Gb3 - mat

(7+7) C+ -- #9

Rozwiazanie

1. b5! - Kc4 - 2. Gd7 - Kd5 - 3. Gc6+ - Kc4 - 4. Ge8 - Kd5 - 5. Gh5 - Kc4
6. Ge2+ - Kd5 - 7. Gd1 - Kc4 - 8. Ga4 - Kd5 9. Gb3 - mat

Trzeba umiejetnie manewrowac bialym Goncem , by zamatowac w 9 pos.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 22:03, 13 Lut 2012    Temat postu:

----------
Robert Lincoln , 9798 Die Schwalbe , 168 12/1997



Mat w 2 posunieciach #2 --- 1. Hf2 mat


Rozwiązanie:

1. Hf2 gr.2. Hh4X
1. ... Gg2+ 2.Hxg2X
1. ... Gg3 2. Hxf1X
1. ... Ge7 2. Hh2X
1. ... g3 2. Hf5X

------

--

AEROFLOT Open

7 Runda

GM M. Bartel - GM Caruana -- 1-0



Biale zagraly 20. Hf3! -- diagram

20. ... Sxa4?
21. Gxg6 - Wh8
22. Gg5! -- 1-0



Po 22. Gg5!! czarne poddaly 1-0 ---- grozi 23. We7!

Czyzby GM z rankingiem 2736 nie widzial posuniecia 22. Gg5!

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 17:39, 17 Lut 2012    Temat postu:

-----

Swiatowy Solving! ------ Warszawa 29 styczen

VIII International Solving Contest
Warszawa, Aleje Jerozolimskie 49 2012-01-29/2012-01-29
Tempo gry: 2 x 2 godziny
Arbiter: FA Ryszard Królikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Wyniki

GM Piotr Murdzia --- 53 z 60
GM Kacper Piorun -- 49 z 60
IM Piotr Gorski ----- 40 z 60
------------------
-
Kompozycja szachowa --- uczy ustawiac siatki matowe!

[link widoczny dla zalogowanych]

Zadania do rozwiazania


---
Tabela wynikow indywidualnych

[link widoczny dla zalogowanych]

------------
[Selection] ISC 2012 LISTING: Category 1 - by ranking ... [Show Detailed List]
Solver From Title Rating Points Time Rank

Eddy Van Beers BEL GM 2697.00 54.00 240 1
Vladimir Pogorelov UKR IM 2514.91 53.50 240 2
Piotr Murdzia POL GM 2801.04 53.00 239 3
Jonathan Mestel GBR GM 2607.56 52.50 240 4
Bojan Vuckovic SRB GM 2642.11 52.00 221 5
Valery Kopyl UKR IM 2465.87 49.50 240 6
Kacper Piorun POL GM 2642.62 49.00 240 7
Boris Tummes DEU GM 2635.61 48.00 240 8
Anatoly Mukoseev RUS IM 2566.28 47.50 240 9
Aleksandr Azhusin RUS GM 2579.65 46.50 240 10
Thomas Maeder CHE IM 2322.00 44.50 239 11
Andrey Petrov RUS FM 2397.14 44.00 240 12
Milan Velimirovic SRB GM 2521.56 43.50 240 13
Ram Soffer ISR GM 2691.67 na 43.00 240 14
Hans Uitenbroek NLD FM 2387.16 42.00 240 15
Ofer Comay ISR GM 2631.56 41.50 220 16
Aleksandr Bulavka BLR IM 2455.04 41.00 235 17
Johan de Boer NLD FM 2210.38 41.00 239 18
Peter van den Heuvel NLD IM 2415.36 41.00 240 19
Dinu-Ioan Nicula ROU 2268.20 40.50 240 20
John Nunn GBR GM 2771.56 40.00 238 21
Miodrag Mladenovic SRB GM 2623.63 40.00 239 22
Piotr Gorski POL IM 2434.66 40.00 240 23-25
Jorma Paavilainen FIN GM 2580.05 40.00 240 23-25
......


[link widoczny dla zalogowanych]

Zadania do rozwiazania


Zadanie -- 11)

Autor : Christer Jonsson
The Problemist 1991

_2
Pomocnik w 3 posunieciach -- h#3 -- --- 3. Wd3 -- Wf4 - mat

Trzy Rozwiazania

I)- 1. Ke4 - Gg3 - 2. Wh3 - Gb8 -- 3. Wd3 - Wf4 - mat
II)- 1. e6 -- Ge7 -- 2. Sg3 -- Gc5 - 3. Se4 - f4 --- mat
III) 1. Sf3 -- Gg5 -- 2. Sd4 --- f3 -- 3. e6 -- Gf4 - mat


_4
--------- 3. Se4 -- f4 - mat ---------- -------- 3. e6 - Gf4 - mat
-----
W tym zadaniu najaktywiejsza figura jest bialy Goniec , ktory gra az 6 razy.
U czarnych po 2 posuniecia wykonuja : Wh8 -- Sh2 -- Sh1 oraz pion e7
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 17:40, 17 Lut 2012    Temat postu:

----

Kompozycja szachowa --- szkoleniowa!



Mat w 5 posunieciach --- #5

2 solutions --- Dwa Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. Kd2! --- tempo
1. ... e3+ -- 2. Kd3 [3. Ha1 -- grozi -- 4. Hxd4 - mat
2. ... f3 ---- 3. Hh2+
3. ... f4 ---- 4. Hh5+
4. ... f5 ---- 5. Hh8 - mat ---- Diagram --- 2

Rozwiązanie: 1. Kf2! --- tempo
1. ... e3+ -- 2. Kf3 [3. Hh2 -- grozi -- 4. Hxf4 - mat
2. ... d3 --- 3. Ha1+
3. ... d4 --- 4. Ha5+
4. ... d5 --- 5. Hc7 - mat --- Diagram --- 3

------------------ Diagram --- 2 ---------------- ------ Diagram ---- 3 -----
_3

3. Hh2+ f4 - 4. Hh5+ - f5 - 5. Hh8 - mat -- -- 4. Ha5+ - d5 - 5. Hc7 - mat

W tym zadaniu pasuje dwa rozwiazania!
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:24, 20 Lut 2012    Temat postu:

----
Lista startowa:

1. Radosław Wojtaszek 2706 arcymistrz MTS Kwidzyn
2. Mateusz Bartel 2658 arcymistrz KSz Polonia Wrocław
3. Bartosz Soćko 2636 arcymistrz KSz HetMaN Szopienice Katowice
4. Kamil Mitoń 2623 arcymistrz KSz HetMaN Szopienice Katowice
5. Bartłomiej Macieja 2617 arcymistrz PGNiG Polonia Warszawa
6. Grzegorz Gajewski 2616 arcymistrz PGNiG Polonia Warszawa
7. Tomasz Markowski 2612 arcymistrz KSz Odrodzenie Kożuchów
8. Robert Kempiński 2610 arcymistrz PGNiG Polonia Warszawa
9. Aleksander Miśta 2587 arcymistrz MLKS Ostródzianka Ostróda
10. Dariusz Świercz 2583 arcymistrz KSz Polonia Wrocław
11. Wojciech Moranda 2568 arcymistrz UMKS Żak Kielce
12. Jacek Tomczak 2543 mistrz międzynarodowy KS Pocztowiec Poznań
13. Paweł Jaracz 2542 arcymistrz ŻTMS Baszta Żnin
14. Michał Olszewski 2539 arcymistrz PGNiG Polonia Warszawa
15. Krzysztof Bulski 2523 mistrz międzynarodowy KSz HetMaN Szopienice Katowice
16. Kacper Piorun 2520 mistrz międzynarodowy KSz Stilon Gorzów Wlkp.
17. Marcin Sieciechowicz 2459 mistrz międzynarodowy ASSz Miedź Legnica
18. Krystian Kuźmicz 2451 mistrz międzynarodowy MLKS Nadnarwianka Pułtusk
19. Mateusz Kołosowski 2439 mistrz międzynarodowy KSz Piątka Skierniewice
20. Kamil Dragun 2420 mistrz międzynarodowy KSz Stilon Gorzów Wlkp.
21. Zbigniew Strzemiecki 2402 mistrz FIDE MKS Polonia Warszawa
22. Aleksander Hnydiuk 2409 mistrz międzynarodowy BKSz Prokonex Brzeg
23. Jan-Krzysztof Duda 2380 mistrz FIDE MKS MOS Wieliczka

24. Arkadiusz Leniart * mistrz międzynarodowy KSz Polonia Wrocław

---------

poniedziałek, 20 lutego 2012
-------
Kojarzenie III rundy mistrzostw Polski panów



Stół Nr Biale Wynik Czarne Nr Stół
-----------
1 [2.0] 6 Gajewski, Grzegorz - Wojtaszek, Radoslaw 1 [2.0] 1
2 [2.0] 2 Bartel, Mateusz - Macieja, Bartlomiej 5 [2.0] 2
3 [1.0] 9 Mista, Aleksander - Duda, Jan-Krzysztof 24 [1.5] 3
4 [1.0] 10 Swiercz, Dariusz - Socko, Bartosz 3 [1.0] 4
5 [1.0] 4 Miton, Kamil - Kolosowski, Mateusz 20 [1.0] 5
6 [1.0] 8 Kempinski, Robert - Markowski, Tomasz 7 [1.0] 6
7 [1.0] 19 Kuzmicz, Krystian - Moranda, Wojciech 11 [1.0] 7
8 [1.0] 15 Bulski, Krzysztof - Dragun, Kamil 21 [1.0] 8
9 [0.5] 12 Tomczak, Jacek - Hnydiuk, Aleksander 22 [1.0] 9
10 [0.5] 18 Leniart, Arkadiusz - Olszewski, Michał 14 [0.5] 10
11 [0.5] 23 Strzemiecki, Zbigniew - Piorun, Kacper 16 [0.5] 11
12 [0.0] 13 Jaracz, Pawel - Sieciechowicz, Marcin 17 [0.0] 12

---
Krzysztof Długosz
--------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:49, 23 Lut 2012    Temat postu: Re: Blogi

-------

Autor: Herbert Siegfried AHUES

1___2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- Diagram -- 2 ---- Rozwiazanie 1. Sf3!

Rozwiazanie

1. Sf3! -- grozi -- 2. Wb2 -- mat
1. Sf3 --- Sf4 --- 2. Hh1 -- mat
1. Sf3 ---- f4 ---- 2. Hxg6 --- mat
1. Sf3 ---- g5 ---- 2. Hb6 ---- mat
1. Sf3 ---- Gg5 -- 2. Wb7 --- mat
1. Sf3 --- Wxa2 -- 2. Wd1 -- mat
---------
6 siatek matowych... oraz -- 4 --Zludy 1.Sh3? Sf4!
1. Se4? f4!
1. Se6? g5!
1. Sf7? Gg5!
-------------

"Radosław Wojtaszek wicemistrzem Europy w szachach we francuskim Aix- Les- Bains!"


W zakończonych wczoraj Indywidualnych Mistrzostwach Europy, rozgrywanych we Francji w znanej miejscowości uzdrowiskowej Aix-Les- Bains, GM Radosław Wojtaszek w doskonałym stylu wywalczył srebrny medal mistrzostw! Mistrzem Europy został Vladimir Potkin z Rosji. Brązowy medal zdobyła rewelacyjna Judit Polgar.

Wicemistrz Europy z Aix-les-Bains.
 --
Wspaniały występ Radosława Wojtaszka tym bardziej wart jest podkreślenia, że pozostali reprezentanci Polski byli tylko tłem na tych ważnych zawodach. Nie dość powiedzieć, że aktualny mistrz Polski GM Mateusz Bartel zajął miejsce pod koniec pierwszej setki (98 miejsce), wicemistrz Polski GM Paweł Jaracz zajął 92 miejsce, a nasz młody arcymistrz Dariusz Świercz 160 miejsce. Nie ma najmniejszego sensu opowiadanie tutaj o poszczególnych, dobrych partiach granych przez naszych reprezentanów z wyżej notowanymi rywalami, gdyż byłoby to uprawnione w przypadku "progresujących" juniorów, a nie doświadczonych arcymistrzów. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy? Na pewno mamy do czynienia z bardzo wygórowanymi aspiracjami kibiców szachów, którzy chcieliby zawsze widzieć naszych na podium lub przynajmniej walczących o liczące się miejsca. Ta sytuacja jako żywo przpomina pragnienia kibiców piłkarskiej reprezentacji Polski, którzy śnią o potędze ale ich marzenia zderzają się, niezmiennie, z brutalną rzeczywistością. W polskich szachach sytuacja jest analogiczna. Oczywiście, w wysokich aspiracjach kibiców szachów w Polsce nie ma niczego złego. To bardzo dobrze, że zależy nam, kibicom, na tym co najlepsze ale tego samego powinni przede wszystkim chcieć dla samych siebie arcymistrzowie którym kibicujemy! Uważam,że tu jest sedno sprawy. Większość naszych arcymistrzów dochodzi do pewnego poziomu, wysokiego jak na nasze, polskie warunki ale zupełnie przeciętnego w skali europejskiej i nie rozwija się dalej, zadawalając tą "mała stabilizacją", zatrzymując w pół drogi... Miejsca, które zajęli czołowi repezentanci Polski odzwierciedlają ich obecne możliwości. Na tym bladym firmamencie świeci bardzo jasno gwiazda Radosława Wojtaszka, który wzbił się ponad przeciętność i walczy jak równy z równym z najlepszymi. Pozostali nic nie znaczą w światowych szachach. W Polskim Związku Szachowym nie dzieje się jednak źle! Jestem bardzo daleki od takiego poglądu.
Podpisaliśmy umowę o współpracy z silną Ukrainą, rozmawiamy z Niemcami o tym samym, nagrody dzięki pozyskanym sponsorom znacznie wzrosły w Mistrzostwach Polski, niemniej jednak system szkolenia potrzebuje bardzo mocnego impulsu aby przekształcać takich zawodników jak:
Dariusz Świercz, Jan Krzysztof Duda czy Kamil Dragun w szachistów światowego formatu.
Zdaję sobie sprawę, że artykuł powinien mieć pozytywny wydźwięk, wszak Radosław Wojtaszek zagrał doskonały turniej i udowodnił swoje nieprzeciętne możliwości ale sprawy występu pozostałych Polaków nie można, ot tak, zwyczajnie przmilczeć.
Żyjemy w blisko 40 milionowym kraju , a posiadamy jednego Radosława Wojtaszka.
To powinno przynajmniej zastanawiać. Uważam, że polskie szachy obrały dobry azymut i jeśli będziemy konsekwentnie podążać w tym kierunku to spektakularne sukcesy wielu naszych szachistów będą tylko kwestią czasu. Chodzi tylko o to, aby naszych zawodników nie zadowalała przeciętność... Tymczasem wielkie brawa dla srebrnego medalisty Indywidualnych Mistrzostw Europy w Szachach - Radosława Wojtaszka!

==

Autor: В. Бунька
Victory-60 JT, 2005
SpecialCommendation

__#2
---tylko 60 rozwiazan---



Odwiedzam > Szacharnie...
[link widoczny dla zalogowanych]

Konikowski > blog.
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Demon_szybkosci
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Na szachiscie najwiecej umieszczam diagramow. to taki moj maly blog
------------
[link widoczny dla zalogowanych] > tu stosuje eksperyment publikuje zadania jedno-chodowe , ktore maja najwieksze powodzenie.
Oryginalne nazwy > Wieze Krakowskie , Tabliczka mnozenia > do Polskich szkol. Wszystko jest na diagramach szachowych.
--------------------------
Dzialam na 14 stronach internetowych.
==
sobota, 22 stycznia 2011
Drobna zmiana strony graficznej strony Smile
Dobra wiadomość dla Was Szanowni Czytelnicy Wink Smile.

Przez ostatnie 1,5 godziny mordowałem się ze stroną, więc mam nadzieję, że nie będzie już nikogo odstraszała. Na pewno wiem jedno - LEPSZA JUŻ NIE BĘDZIE.

Składam podziękowania dla kolegi fhjull'a (Tomasza) za pomoc w zmianie strony (ta ze słoneczkiem chyba nie była idealna, więc już słoneczeko zaszło Razz).
o 1/22/2011 12:11:00 AM
Wyślij pocztą e-mail Wrzuć na bloga Udostępnij w usłudze Twitter Udostępnij w usłudze Facebook Udostępnij w usłudze Google Buzz
Linki do tego posta
Autor: demon_szybkosci 4 komentarze
Reakcje:
czwartek, 20 stycznia 2011
Odpowiedzi na noworoczne pytania (2)
Odpowiedzi na kolejne pytania Smile

3) dlaczego szachy są lub mogą być piękne i niesamowite
4) jakieś wskazówki na temat liczenia i dyscyplinowania się do sprawdzania zagrożenia to chętnie posłucham co ma do powiedzenia bardziej doświadczony kolega, jakie są sztuczki związane z robieniem zadań taktycznych

Ad #3
szachy mogą być piękne i niesamowite, ponieważ posiadają w sobie tajemnicze IDEE (pomysły, zagadki) i ich głębia oraz złożoność może nie być widoczna na pierwszy rzut oka osoby, która nie potrafi patrzyć "przez bierki". Dla mnie niesamowitość szachów polega przede wszystkim na tym, że nie sposób ich zaklasyfikować WYŁĄCZNIE jako grę. Dla mnie (ale i dla wielu innych) są one grą, sztuką, nauką, sportem, rywalizacją, narzędziem rozwoju, zabawą, zagadką, narzędziem socjalizacji, modelem życia, itp.
Najpiękniejsze w nich chyba jest to, że "szachy są jako OCEAN, bo słoń może się w nich wykąpać, a komar napić". Ich niesamowita głębia oraz zagadki, pułapki, ciekawe rozwiązania, niezwykłe wewnętrzne ułożenie, harmonia, paradoksy oraz wszystkie inne "niespodzianki" (elementy) dają w sumie coś ZNACZNIE więcej niż tylko zwykła gra czy też kawałki drewna, które są w różnych kształtach i dwóch kolorach.
Dla mnie osobiście OGROMNĄ wartością szachów jest to, że mogą one doskonale służyć jako narzędzie rozwoju (zwłaszcza intelektu). Dzięki szachom można się nauczyć lub udoskonalić tyle zdolności lub cech, że naprawdę nie znam innej gry (no może poza brydżem), która mogłaby tak wiele dać z "prostych kawałków drewna". Fanastyczne jest także to, że szachy są niemalże nieskończone. Można je zgłębiać CODZIENNIE po kilka (lub kilkanaście) godzin przez całe życie, a rzadko kiedy można powiedzieć, że już się wszystko wie na ich temat. Dodatkowo dzięki szachom można innych (zwłaszcza dzieci i młodzież!) uczyć ważnych zasad związanych z lepszym funkcjonowaniem zarówno w szkole jak i w życiu.
Nie bez znaczenia jest także i to, że "szachy naśladują życie" (jak w książce Garriego Kasparowa) czy też pozwalają doskonalić się w uczeniu się (jak w książce Josha Waitzkina). Mają one tak wielką dla mnie wartość, że coraz bardziej zastanawiam się DLACZEGO są one tak rzadko czy też w tak mierny sposób wykorzystywane. Czyżby chodziło o to, że "do szachów to trzeba mieć porządną głowę" czy też może o to, że "to bardzo trudna gra, więc nie wszyscy się do tego nadają"?

Ad #4
Liczenie wariantów, dyscyplina, koncentracja, sztuczki związane z przerabianiem zadań taktycznych.
Na początek krótko o "sztuczkach" związanych z przerabianiem taktyki (zadań i kombinacji). Tutaj nie ma żadnych cudów Wink. Po prostu bierzemy do ręki zbiór zadań, ustawiamy na szachownicy (albo patrzymy na diagram jeśli jest dość proste i rozłożenie pozycji zajmie znacznie więcej czasu niż zapisanie rozwiązania), a potem szukamy ODPOWIEDZI na zadane pytanie. Jeśli autor pisze: "mat w 2 ruchach; zaczynają białe", to naszym CELEM jest odkrycie mata w dwóch ruchach, gdy zaczynają białe. Oczywiście należy także zwracać uwagę na tak zwane motywy taktyczne, gdyż wówczas znacznie łatwiej się odkrywa zagadkę, którą postawił autor. W przypadku natomiast zadań trudniejszych (np. wygraj figurę) należy znów zobaczyć KTO zaczyna (białe czy czarne) oraz znaleźć (na podstawie motywów taktycznych!) rozwiązanie. Pamiętajmy, że nie chodzi jedynie o to, aby rozwiązać zadanie, lecz aby go ZROZUMIEĆ!!! Specjalnie kładę OGROMNY nacisk na to rozróżnienie, ponieważ lepiej jest zrozumieć 2 tysiące zadań niż rozwiązać 20 tysięcy zadań.
W przypadku najtrudniejszych zadań (brak oznaczonego celu, jedynie pokazane kto ma zacząć) należy skoncentrować się znowu na motywach taktycznych, które "wybijają się" z pozycji. Na szczęście nie wiadomo czy tym razem będzie to zadanie "mat w 2", czy też jedynie wygranie pionka lub przejście do wygranej końcówki poprzez serię wymian.
Najważniejsze jest ZROZUMIENIE SENSU (istoty) ZADANIA! Dlatego przypominam i uwrażliwiam, że lepiej jest zrobić mniej zadań (lecz głębiej) aniżeli tysiące (ale po łebkach).
Przy zadaniach trudniejszych warto ułożyć je na szachownicy, następnie skupić się na wyszukaniu motywów (słabości) taktycznych i kolejno znaleźć wariant (warianty), które prowadzą do ich wykorzystania (rzadko kiedy jest tylko jeden motyw). Kolejno zapisujemy nasze rozwiązanie w zeszycie i przechodzimy do następnego zadania. BARDZO ważne jest to, aby zapisywać "wszystkie sensowne odpowiedzi przeciwnika", gdyż dopiero wtedy można powiedzieć, że W PEŁNI wniknęliśmy w głębie zadania. No i już po rozwiązaniu wszystkich zadań bierzemy po kolei każde z nich i sprawdzamy (porównujemy) względem rozwiązań w zbiorze. Najczęściej rozwiązanie podane jest dobre lub bardzo dobre, ale niekiedy zdarza się, że albo są błędy (literówki) w druku, albo też rozwiązanie podane przez autora jest słabsze niż to, które my znaleźliśmy. Myślę, że to najważniejsze rzeczy dotyczące tego jak należy rozwiązywać zadania szachowe (taktyczne, kombinacyjne, itp.).
Pamiętajmy, aby wyciągać WNIOSKI z przerabianych zadań, aby potem MÓC JE zastosować w naszych partiach! Zawodnik, który POWAŻNIE przerabia zadania i widzi NAJWAŻNIEJSZE w nich przesłanki (motywy) będzie później w partiach wiedział (i widział) czy zmiana w porównaniu do oryginału ma kluczowe znaczenie (tzn. zmienia ocenę pozycji) czy też nie.
A jak te wnioski mają wyglądać? Prosto Smile. Należy odpowiedzieć sobie na takie pytania jak: dlaczego kombinacja była możliwa? jakie motywy wystąpiły, czy do rozwiązania prowadzi jedna droga (wariant) czy też kilka? Czy gdybyśmy zmienili ruch (zagrali najpierw 2 zamiast 1) to też będzie możliwa kombinacja czy nie? Jeśli nie to dlaczego? Co należało ze strony słabszej zrobić, aby uniknąć takiej kombinacji (straty)? Z czego to mogło wyniknąć?
To najważniejsze pytania, które sam sobie stawiam i do których zachęcam (jak kto woli "którymi katuję" Razz) innych Smile.
To są właśnie te najważniejsze "sztuczki" o które pyta jeden z czytelników Smile.

Teraz pokrótce napiszę na temat liczenia wariantów, koncentracji i dyscypliny. Od razu uprzedam, że wydaje się to BARDZO proste, ale w praktyce wcale tak łatwo się tego nie stosuje: zwłaszcza wtedy, gdy przeciwnik jest niewygodny, czasu jest do namysłu zbyt mało, jesteśmy zmęczeni, zdenerwowani, niezbyt skoncentrowani czy też po prostu podchodzimy "zbyt lekko do partii"
LICZENIE WARIANTÓW:
Teoria mówi o tym, aby starać się nie liczyć więcej niż jeden raz danego wariantu. Nie wiem jak inni to robią, ale ja nie potrafię. Dlatego raczej podkreślę, że SKUTKIEM wielokrotnego liczenia tego samego wariantu bywa to, że się "gubimy" i zamiast coraz większej pewności... to pojawia się coraz większy chaos (bałagan). Dlatego należy starać sie jak najbardziej OGRANICZAĆ powtarzanie tego samego wariantu, co wcale nie musi być proste (zwłaszcza u bałaganiarzy i perfekcjonistów!).
Przykładowy wariant (wyjęte "nagranie" z głowy słabszego zawodnika):
"Idę hetmanem na d5 i daje szacha, teraz może zasłonić się gońcem na e6 albo odejść na f8. Jeśli pójdzie na f8 to idę gońcem na h6 i dostaje mata, więc "pojście na f8 natychmiast przegrywa (kończy partię). Teraz zobaczę co się będzie działo jak zasłoni się na e6 gońcem. Wtedy daję szacha na g5 skoczkiem i wygrywam figurę. Więc tu też wygrywam. Innych ruchów nie widzę, więc ten będzie najlepszym. Sprawdzę jeszcze czy czegoś nie pominąłem. Ja szach on zasłania, ja szach od odchodzi i ja bije i mam przewagę. Spoko".
I najczęściej jest tak, że po wykonaniu ruchu "Hd5+ Ge6 Sg5+ następuje Hxg5!" i białe tracą figurę. Powód? Skupiliśmy się za bardzo na tym, że "musi odejść" NIE WIDZĄC możliwości pobicia skoczka hetmanem. I wtedy wyciągamy wnioski, pytając siebie DLACZEGO nie zauważyłem tego, że hetman może pobić konika na g5. Jak sobie z tym poradzić? Co spowodowało ten błąd?
Tak więc warianty liczymy (w bardzo dużym uproszczeniu) w ten sposób, że wybieramy według nas najlepszy ruch i szukamy najlepszej odpowiedzi dla przeciwnika. I robimy to tak długo jak jest to według nas konieczne. Po KAŻDYM zakończonym wariancie staramy się podać SŁOWNĄ krótką ocenę i potem będziemy w stanie poprzez porównanie ze sobą tych ocen... wybrać najbardziej nam odpowiadający wariant (kontynuację).
Przykładowo:
A) 1. Sxc3 Wxc3 2.Wxc3 Wxc3 3.Hxc3 Hxc3 i ocena +3
B) 1. Gxg5 hxg5 2.Sxg5 Wxa2 3.Sxh7 ocena -1
C) 1. Wxe6 Sxe6 2.Sxe6 fxe6 ocena +1
Sposród podanych 3 wariantów na końcu każdego z nich mamy OCENĘ POWSTAŁEJ POZYCJI: +3, -1, +1. Która jest dla nas najlepsza? Jeśli dobrze oceniliśmy, to wybieramy tę, która jest na największym plusie (największy zysk/korzyść). Czyli w tym przykładzie byłby to wariant A.

Teraz krótko o dyscyplinie i koncentracji.
Jeśli zależy nam na NAJLEPSZYCH wynikach oraz osiągnięciach (także twórczych) to ABSOLUTNIE konieczne jest to, aby przynajmniej w tzw. kluczowych momentach "wniknąć w samo sedno (istotę, ducha) pozycji". Polega to na tym, że całą swoją energię umysłową (a także emocjonalną jeśli chcemy) przeznaczamy na to, aby "dokopać się do najistotniejszych elementów", a następnie "wyciągnąć najbardziej istotne WNIOSKI". Wbrew pozorom może to być o tyle trudne, że pozycja może być niezbyt nam znana, przeciwnik dość silny, my mocno już zmęczeni, a czasu na dodatek mało.
Osobiście staram się tak rozkładać energię (a także i czas), aby OPTYMALNIE WYKORZYSTYWAĆ w kluczowych momentach. Niekiedy nie jest ani możliwe ani wskazane "kopać zbyt głęboko", więc wówczas wystarczy ogólne spojrzenie na pozycję i wykonanie ruchu, który wzmacnia naszą pozycję i/lub ogranicza możliwości (zwłaszcza aktywne!) przeciwnikowi. Tak więc koncentracji (a raczej umiejętności racjonalnego zarządzania nią!) należy się uczyć w procesie rozwiązywania problemów (zarówno na desce przeciwko przeciwnikowi, jak i w domowym zaciszu rozwiązując zadania).
Natomiast odnośnie dyscypliny to trzeba zadać sobie pytanie: czy mam pewien schemat myślenia, oceniania, podejmowania decyzji czy też zarządzania czasem czy też być może "jakoś to robię, ale nie zawsze tak jakbym chciał?". Wbrew pozorom lepiej stracić (a raczej zainwestować!) miesiąc na opracowania sobie systemu oceny pozycji, liczenia wariantów, zarządzania czasem, itp., aniżeli przez lata (a często dziesiątki lat!) grać chaotycznie. No chyba, że komuś nie zależy na jakości rozgrywanych partii i/lub osiągnięciach.
Mam nadzieję, że rozjaśniłem te zagadnienia, bo na pewno nie jest to głębokie ich omówienie. Gdybym miał to zrobić to wówczas trzeba byłoby poświęcić na to kilkanaście stron! (wraz z przykładami).

I jeszcze króciutko o zagrożeniach. Tutaj wystarczy dobry wzrok i przy KAŻDYM RUCHU sprawdzanie czy nam nie grozi strata (zagrożenie) w postaci:
a) mata w 1, 2, 3 ruchach
b) straty H, W, S, G w 1, 2 czy 3 ruchach
c) to samo odnośnie piona
d) wykorzystania motywu taktycznego na naszych figurach czy pionach (np. odciągnięcie obrońcy, otworzenie linii, widełeki, itp.)
e) groźba, której nie można będzie odeprzeć bez poniesienia dużych strat (np. przy B: Hc1, f6; C: Kg8, f7, g6, h7 grozi Hc1-h6 z groźbą mata na g7). Niemniej takie PODSTAWOWE groźby powinny być rozpoznawane NATYCHMIAST. Robi się to w ten sposób, że w początkowym etapie nauki pokazuje się tzw. SIATKI (pozycje) matowe i uczeń ma je zapamiętać i zrozumieć. Później cofa się ruch "do tyłu" i pokazuje jak doszło (mogło dojść) do takiego matowego finału. Jeśli odpowiednio solidnie wykona się taką pracę to wówczas rozpoznawanie groźby mata w 1 czy 2 ruchach nie powinno stanowić ŻADNEGO problemu.

Pytanie do osób czytających (pytających): czy już te zagadnienia są w miarę jasne? Czy są jeszcze duże niejasności lub niezrozumienie tego co próbuję przybliżyć? Jeśli tak to proszę o komentarze i pytania. Na ile będę potrafił to spróbuję nieco bardziej naświetlić. Przypominam, że są książki (po angielsku i rosyjsku), które omawiają te zagadnienia dużo bardziej wyczerpująco. Ja tylko WSKAZUJĘ drogę do tego, aby "pójść w dobrym kierunk

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:52, 23 Lut 2012    Temat postu:

-

Kompozycja szachowa --- uczy poznawania siatek matowych!

14 - P0556864
Autor : Kurt Bacmeister
1334 Die Welt 30/11/1984
----
_2

Pomocnik w 4 posunieciach --- h#4 --- --- 3. Wd6! -- Gh6 - 4. Ge6 - Gg7 - mat

Rozwiazanie

1. Ke5!+ --- e4
2. Wh6 ---- Kf3
3. Wd6 --- Gh6
4. Ge6 -- Gg7# --- Diagram -- 2

14 - P0556864
Autor : Kurt Bacmeister
1334 Die Welt 30/11/1984
P0556864

(3+3) C+ --- h#4

1. Ke5!+ - e4 - 2. Wh6 - Kf3
3. Wd6 - Gh6 - 4. Ge6 - Gg7 - mat -- diagram -- 2
--------

_4

Pomocnik w 4 posunieciach --- h#4 --- --- 3. Wd7 -- Gh7 - 4. Ge7 - Gg8 - mat

Rozwiazanie

1. Ke6!+ - e5
2. Wh7 -- Kf4
3. Wd7 -- Gh7
4. Ge7 -- Gg8 - mat --- Diagram --- 4

Dwa blizniacze pomocniki --- Czyli wielokrotne powtarzanie czegos
--- rowna sie zapamietaniu pozycji.... nie tylko szachowych.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:40, 25 Lut 2012    Temat postu: Re: Blogi

=--

Autor: Herbert Siegfried AHUES

1___2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- Diagram -- 2 ---- Rozwiazanie 1. Sf3!

Rozwiazanie

1. Sf3! -- grozi -- 2. Wb2 -- mat
1. Sf3 --- Sf4 --- 2. Hh1 -- mat
1. Sf3 ---- f4 ---- 2. Hxg6 --- mat
1. Sf3 ---- g5 ---- 2. Hb6 ---- mat
1. Sf3 ---- Gg5 -- 2. Wb7 --- mat
1. Sf3 --- Wxa2 -- 2. Wd1 -- mat
---------
6 siatek matowych... oraz -- 4 --Zludy 1.Sh3? Sf4!
1. Se4? f4!
1. Se6? g5!
1. Sf7? Gg5!
-------------

"Radosław Wojtaszek wicemistrzem Europy w szachach we francuskim Aix- Les- Bains!"


W zakończonych wczoraj Indywidualnych Mistrzostwach Europy, rozgrywanych we Francji w znanej miejscowości uzdrowiskowej Aix-Les- Bains, GM Radosław Wojtaszek w doskonałym stylu wywalczył srebrny medal mistrzostw! Mistrzem Europy został Vladimir Potkin z Rosji. Brązowy medal zdobyła rewelacyjna Judit Polgar.

Wicemistrz Europy z Aix-les-Bains.
 --
Wspaniały występ Radosława Wojtaszka tym bardziej wart jest podkreślenia, że pozostali reprezentanci Polski byli tylko tłem na tych ważnych zawodach. Nie dość powiedzieć, że aktualny mistrz Polski GM Mateusz Bartel zajął miejsce pod koniec pierwszej setki (98 miejsce), wicemistrz Polski GM Paweł Jaracz zajął 92 miejsce, a nasz młody arcymistrz Dariusz Świercz 160 miejsce. Nie ma najmniejszego sensu opowiadanie tutaj o poszczególnych, dobrych partiach granych przez naszych reprezentanów z wyżej notowanymi rywalami, gdyż byłoby to uprawnione w przypadku "progresujących" juniorów, a nie doświadczonych arcymistrzów. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy? Na pewno mamy do czynienia z bardzo wygórowanymi aspiracjami kibiców szachów, którzy chcieliby zawsze widzieć naszych na podium lub przynajmniej walczących o liczące się miejsca. Ta sytuacja jako żywo przpomina pragnienia kibiców piłkarskiej reprezentacji Polski, którzy śnią o potędze ale ich marzenia zderzają się, niezmiennie, z brutalną rzeczywistością. W polskich szachach sytuacja jest analogiczna. Oczywiście, w wysokich aspiracjach kibiców szachów w Polsce nie ma niczego złego. To bardzo dobrze, że zależy nam, kibicom, na tym co najlepsze ale tego samego powinni przede wszystkim chcieć dla samych siebie arcymistrzowie którym kibicujemy! Uważam,że tu jest sedno sprawy. Większość naszych arcymistrzów dochodzi do pewnego poziomu, wysokiego jak na nasze, polskie warunki ale zupełnie przeciętnego w skali europejskiej i nie rozwija się dalej, zadawalając tą "mała stabilizacją", zatrzymując w pół drogi... Miejsca, które zajęli czołowi repezentanci Polski odzwierciedlają ich obecne możliwości. Na tym bladym firmamencie świeci bardzo jasno gwiazda Radosława Wojtaszka, który wzbił się ponad przeciętność i walczy jak równy z równym z najlepszymi. Pozostali nic nie znaczą w światowych szachach. W Polskim Związku Szachowym nie dzieje się jednak źle! Jestem bardzo daleki od takiego poglądu.
Podpisaliśmy umowę o współpracy z silną Ukrainą, rozmawiamy z Niemcami o tym samym, nagrody dzięki pozyskanym sponsorom znacznie wzrosły w Mistrzostwach Polski, niemniej jednak system szkolenia potrzebuje bardzo mocnego impulsu aby przekształcać takich zawodników jak:
Dariusz Świercz, Jan Krzysztof Duda czy Kamil Dragun w szachistów światowego formatu.
Zdaję sobie sprawę, że artykuł powinien mieć pozytywny wydźwięk, wszak Radosław Wojtaszek zagrał doskonały turniej i udowodnił swoje nieprzeciętne możliwości ale sprawy występu pozostałych Polaków nie można, ot tak, zwyczajnie przmilczeć.
Żyjemy w blisko 40 milionowym kraju , a posiadamy jednego Radosława Wojtaszka.
To powinno przynajmniej zastanawiać. Uważam, że polskie szachy obrały dobry azymut i jeśli będziemy konsekwentnie podążać w tym kierunku to spektakularne sukcesy wielu naszych szachistów będą tylko kwestią czasu. Chodzi tylko o to, aby naszych zawodników nie zadowalała przeciętność... Tymczasem wielkie brawa dla srebrnego medalisty Indywidualnych Mistrzostw Europy w Szachach - Radosława Wojtaszka!

==

Autor: В. Бунька
Victory-60 JT, 2005
SpecialCommendation

__#2
---tylko 60 rozwiazan---



Odwiedzam > Szacharnie...
[link widoczny dla zalogowanych]

Konikowski > blog.
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Demon_szybkosci
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Na szachiscie najwiecej umieszczam diagramow. to taki moj maly blog
------------
[link widoczny dla zalogowanych] > tu stosuje eksperyment publikuje zadania jedno-chodowe , ktore maja najwieksze powodzenie.
Oryginalne nazwy > Wieze Krakowskie , Tabliczka mnozenia > do Polskich szkol. Wszystko jest na diagramach szachowych.
--------------------------
Dzialam na 14 stronach internetowych.
==
sobota, 22 stycznia 2011
Drobna zmiana strony graficznej strony Smile
Dobra wiadomość dla Was Szanowni Czytelnicy Wink Smile.

Przez ostatnie 1,5 godziny mordowałem się ze stroną, więc mam nadzieję, że nie będzie już nikogo odstraszała. Na pewno wiem jedno - LEPSZA JUŻ NIE BĘDZIE.

Składam podziękowania dla kolegi fhjull'a (Tomasza) za pomoc w zmianie strony (ta ze słoneczkiem chyba nie była idealna, więc już słoneczeko zaszło Razz).
o 1/22/2011 12:11:00 AM
Wyślij pocztą e-mail Wrzuć na bloga Udostępnij w usłudze Twitter Udostępnij w usłudze Facebook Udostępnij w usłudze Google Buzz
Linki do tego posta
Autor: demon_szybkosci 4 komentarze
Reakcje:
czwartek, 20 stycznia 2011
Odpowiedzi na noworoczne pytania (2)
Odpowiedzi na kolejne pytania Smile

3) dlaczego szachy są lub mogą być piękne i niesamowite
4) jakieś wskazówki na temat liczenia i dyscyplinowania się do sprawdzania zagrożenia to chętnie posłucham co ma do powiedzenia bardziej doświadczony kolega, jakie są sztuczki związane z robieniem zadań taktycznych

Ad #3
szachy mogą być piękne i niesamowite, ponieważ posiadają w sobie tajemnicze IDEE (pomysły, zagadki) i ich głębia oraz złożoność może nie być widoczna na pierwszy rzut oka osoby, która nie potrafi patrzyć "przez bierki". Dla mnie niesamowitość szachów polega przede wszystkim na tym, że nie sposób ich zaklasyfikować WYŁĄCZNIE jako grę. Dla mnie (ale i dla wielu innych) są one grą, sztuką, nauką, sportem, rywalizacją, narzędziem rozwoju, zabawą, zagadką, narzędziem socjalizacji, modelem życia, itp.
Najpiękniejsze w nich chyba jest to, że "szachy są jako OCEAN, bo słoń może się w nich wykąpać, a komar napić". Ich niesamowita głębia oraz zagadki, pułapki, ciekawe rozwiązania, niezwykłe wewnętrzne ułożenie, harmonia, paradoksy oraz wszystkie inne "niespodzianki" (elementy) dają w sumie coś ZNACZNIE więcej niż tylko zwykła gra czy też kawałki drewna, które są w różnych kształtach i dwóch kolorach.
Dla mnie osobiście OGROMNĄ wartością szachów jest to, że mogą one doskonale służyć jako narzędzie rozwoju (zwłaszcza intelektu). Dzięki szachom można się nauczyć lub udoskonalić tyle zdolności lub cech, że naprawdę nie znam innej gry (no może poza brydżem), która mogłaby tak wiele dać z "prostych kawałków drewna". Fanastyczne jest także to, że szachy są niemalże nieskończone. Można je zgłębiać CODZIENNIE po kilka (lub kilkanaście) godzin przez całe życie, a rzadko kiedy można powiedzieć, że już się wszystko wie na ich temat. Dodatkowo dzięki szachom można innych (zwłaszcza dzieci i młodzież!) uczyć ważnych zasad związanych z lepszym funkcjonowaniem zarówno w szkole jak i w życiu.
Nie bez znaczenia jest także i to, że "szachy naśladują życie" (jak w książce Garriego Kasparowa) czy też pozwalają doskonalić się w uczeniu się (jak w książce Josha Waitzkina). Mają one tak wielką dla mnie wartość, że coraz bardziej zastanawiam się DLACZEGO są one tak rzadko czy też w tak mierny sposób wykorzystywane. Czyżby chodziło o to, że "do szachów to trzeba mieć porządną głowę" czy też może o to, że "to bardzo trudna gra, więc nie wszyscy się do tego nadają"?

Ad #4
Liczenie wariantów, dyscyplina, koncentracja, sztuczki związane z przerabianiem zadań taktycznych.
Na początek krótko o "sztuczkach" związanych z przerabianiem taktyki (zadań i kombinacji). Tutaj nie ma żadnych cudów Wink. Po prostu bierzemy do ręki zbiór zadań, ustawiamy na szachownicy (albo patrzymy na diagram jeśli jest dość proste i rozłożenie pozycji zajmie znacznie więcej czasu niż zapisanie rozwiązania), a potem szukamy ODPOWIEDZI na zadane pytanie. Jeśli autor pisze: "mat w 2 ruchach; zaczynają białe", to naszym CELEM jest odkrycie mata w dwóch ruchach, gdy zaczynają białe. Oczywiście należy także zwracać uwagę na tak zwane motywy taktyczne, gdyż wówczas znacznie łatwiej się odkrywa zagadkę, którą postawił autor. W przypadku natomiast zadań trudniejszych (np. wygraj figurę) należy znów zobaczyć KTO zaczyna (białe czy czarne) oraz znaleźć (na podstawie motywów taktycznych!) rozwiązanie. Pamiętajmy, że nie chodzi jedynie o to, aby rozwiązać zadanie, lecz aby go ZROZUMIEĆ!!! Specjalnie kładę OGROMNY nacisk na to rozróżnienie, ponieważ lepiej jest zrozumieć 2 tysiące zadań niż rozwiązać 20 tysięcy zadań.
W przypadku najtrudniejszych zadań (brak oznaczonego celu, jedynie pokazane kto ma zacząć) należy skoncentrować się znowu na motywach taktycznych, które "wybijają się" z pozycji. Na szczęście nie wiadomo czy tym razem będzie to zadanie "mat w 2", czy też jedynie wygranie pionka lub przejście do wygranej końcówki poprzez serię wymian.
Najważniejsze jest ZROZUMIENIE SENSU (istoty) ZADANIA! Dlatego przypominam i uwrażliwiam, że lepiej jest zrobić mniej zadań (lecz głębiej) aniżeli tysiące (ale po łebkach).
Przy zadaniach trudniejszych warto ułożyć je na szachownicy, następnie skupić się na wyszukaniu motywów (słabości) taktycznych i kolejno znaleźć wariant (warianty), które prowadzą do ich wykorzystania (rzadko kiedy jest tylko jeden motyw). Kolejno zapisujemy nasze rozwiązanie w zeszycie i przechodzimy do następnego zadania. BARDZO ważne jest to, aby zapisywać "wszystkie sensowne odpowiedzi przeciwnika", gdyż dopiero wtedy można powiedzieć, że W PEŁNI wniknęliśmy w głębie zadania. No i już po rozwiązaniu wszystkich zadań bierzemy po kolei każde z nich i sprawdzamy (porównujemy) względem rozwiązań w zbiorze. Najczęściej rozwiązanie podane jest dobre lub bardzo dobre, ale niekiedy zdarza się, że albo są błędy (literówki) w druku, albo też rozwiązanie podane przez autora jest słabsze niż to, które my znaleźliśmy. Myślę, że to najważniejsze rzeczy dotyczące tego jak należy rozwiązywać zadania szachowe (taktyczne, kombinacyjne, itp.).
Pamiętajmy, aby wyciągać WNIOSKI z przerabianych zadań, aby potem MÓC JE zastosować w naszych partiach! Zawodnik, który POWAŻNIE przerabia zadania i widzi NAJWAŻNIEJSZE w nich przesłanki (motywy) będzie później w partiach wiedział (i widział) czy zmiana w porównaniu do oryginału ma kluczowe znaczenie (tzn. zmienia ocenę pozycji) czy też nie.
A jak te wnioski mają wyglądać? Prosto Smile. Należy odpowiedzieć sobie na takie pytania jak: dlaczego kombinacja była możliwa? jakie motywy wystąpiły, czy do rozwiązania prowadzi jedna droga (wariant) czy też kilka? Czy gdybyśmy zmienili ruch (zagrali najpierw 2 zamiast 1) to też będzie możliwa kombinacja czy nie? Jeśli nie to dlaczego? Co należało ze strony słabszej zrobić, aby uniknąć takiej kombinacji (straty)? Z czego to mogło wyniknąć?
To najważniejsze pytania, które sam sobie stawiam i do których zachęcam (jak kto woli "którymi katuję" Razz) innych Smile.
To są właśnie te najważniejsze "sztuczki" o które pyta jeden z czytelników Smile.

Teraz pokrótce napiszę na temat liczenia wariantów, koncentracji i dyscypliny. Od razu uprzedam, że wydaje się to BARDZO proste, ale w praktyce wcale tak łatwo się tego nie stosuje: zwłaszcza wtedy, gdy przeciwnik jest niewygodny, czasu jest do namysłu zbyt mało, jesteśmy zmęczeni, zdenerwowani, niezbyt skoncentrowani czy też po prostu podchodzimy "zbyt lekko do partii"
LICZENIE WARIANTÓW:
Teoria mówi o tym, aby starać się nie liczyć więcej niż jeden raz danego wariantu. Nie wiem jak inni to robią, ale ja nie potrafię. Dlatego raczej podkreślę, że SKUTKIEM wielokrotnego liczenia tego samego wariantu bywa to, że się "gubimy" i zamiast coraz większej pewności... to pojawia się coraz większy chaos (bałagan). Dlatego należy starać sie jak najbardziej OGRANICZAĆ powtarzanie tego samego wariantu, co wcale nie musi być proste (zwłaszcza u bałaganiarzy i perfekcjonistów!).
Przykładowy wariant (wyjęte "nagranie" z głowy słabszego zawodnika):
"Idę hetmanem na d5 i daje szacha, teraz może zasłonić się gońcem na e6 albo odejść na f8. Jeśli pójdzie na f8 to idę gońcem na h6 i dostaje mata, więc "pojście na f8 natychmiast przegrywa (kończy partię). Teraz zobaczę co się będzie działo jak zasłoni się na e6 gońcem. Wtedy daję szacha na g5 skoczkiem i wygrywam figurę. Więc tu też wygrywam. Innych ruchów nie widzę, więc ten będzie najlepszym. Sprawdzę jeszcze czy czegoś nie pominąłem. Ja szach on zasłania, ja szach od odchodzi i ja bije i mam przewagę. Spoko".
I najczęściej jest tak, że po wykonaniu ruchu "Hd5+ Ge6 Sg5+ następuje Hxg5!" i białe tracą figurę. Powód? Skupiliśmy się za bardzo na tym, że "musi odejść" NIE WIDZĄC możliwości pobicia skoczka hetmanem. I wtedy wyciągamy wnioski, pytając siebie DLACZEGO nie zauważyłem tego, że hetman może pobić konika na g5. Jak sobie z tym poradzić? Co spowodowało ten błąd?
Tak więc warianty liczymy (w bardzo dużym uproszczeniu) w ten sposób, że wybieramy według nas najlepszy ruch i szukamy najlepszej odpowiedzi dla przeciwnika. I robimy to tak długo jak jest to według nas konieczne. Po KAŻDYM zakończonym wariancie staramy się podać SŁOWNĄ krótką ocenę i potem będziemy w stanie poprzez porównanie ze sobą tych ocen... wybrać najbardziej nam odpowiadający wariant (kontynuację).
Przykładowo:
A) 1. Sxc3 Wxc3 2.Wxc3 Wxc3 3.Hxc3 Hxc3 i ocena +3
B) 1. Gxg5 hxg5 2.Sxg5 Wxa2 3.Sxh7 ocena -1
C) 1. Wxe6 Sxe6 2.Sxe6 fxe6 ocena +1
Sposród podanych 3 wariantów na końcu każdego z nich mamy OCENĘ POWSTAŁEJ POZYCJI: +3, -1, +1. Która jest dla nas najlepsza? Jeśli dobrze oceniliśmy, to wybieramy tę, która jest na największym plusie (największy zysk/korzyść). Czyli w tym przykładzie byłby to wariant A.

Teraz krótko o dyscyplinie i koncentracji.
Jeśli zależy nam na NAJLEPSZYCH wynikach oraz osiągnięciach (także twórczych) to ABSOLUTNIE konieczne jest to, aby przynajmniej w tzw. kluczowych momentach "wniknąć w samo sedno (istotę, ducha) pozycji". Polega to na tym, że całą swoją energię umysłową (a także emocjonalną jeśli chcemy) przeznaczamy na to, aby "dokopać się do najistotniejszych elementów", a następnie "wyciągnąć najbardziej istotne WNIOSKI". Wbrew pozorom może to być o tyle trudne, że pozycja może być niezbyt nam znana, przeciwnik dość silny, my mocno już zmęczeni, a czasu na dodatek mało.
Osobiście staram się tak rozkładać energię (a także i czas), aby OPTYMALNIE WYKORZYSTYWAĆ w kluczowych momentach. Niekiedy nie jest ani możliwe ani wskazane "kopać zbyt głęboko", więc wówczas wystarczy ogólne spojrzenie na pozycję i wykonanie ruchu, który wzmacnia naszą pozycję i/lub ogranicza możliwości (zwłaszcza aktywne!) przeciwnikowi. Tak więc koncentracji (a raczej umiejętności racjonalnego zarządzania nią!) należy się uczyć w procesie rozwiązywania problemów (zarówno na desce przeciwko przeciwnikowi, jak i w domowym zaciszu rozwiązując zadania).
Natomiast odnośnie dyscypliny to trzeba zadać sobie pytanie: czy mam pewien schemat myślenia, oceniania, podejmowania decyzji czy też zarządzania czasem czy też być może "jakoś to robię, ale nie zawsze tak jakbym chciał?". Wbrew pozorom lepiej stracić (a raczej zainwestować!) miesiąc na opracowania sobie systemu oceny pozycji, liczenia wariantów, zarządzania czasem, itp., aniżeli przez lata (a często dziesiątki lat!) grać chaotycznie. No chyba, że komuś nie zależy na jakości rozgrywanych partii i/lub osiągnięciach.
Mam nadzieję, że rozjaśniłem te zagadnienia, bo na pewno nie jest to głębokie ich omówienie. Gdybym miał to zrobić to wówczas trzeba byłoby poświęcić na to kilkanaście stron! (wraz z przykładami).

I jeszcze króciutko o zagrożeniach. Tutaj wystarczy dobry wzrok i przy KAŻDYM RUCHU sprawdzanie czy nam nie grozi strata (zagrożenie) w postaci:
a) mata w 1, 2, 3 ruchach
b) straty H, W, S, G w 1, 2 czy 3 ruchach
c) to samo odnośnie piona
d) wykorzystania motywu taktycznego na naszych figurach czy pionach (np. odciągnięcie obrońcy, otworzenie linii, widełeki, itp.)
e) groźba, której nie można będzie odeprzeć bez poniesienia dużych strat (np. przy B: Hc1, f6; C: Kg8, f7, g6, h7 grozi Hc1-h6 z groźbą mata na g7). Niemniej takie PODSTAWOWE groźby powinny być rozpoznawane NATYCHMIAST. Robi się to w ten sposób, że w początkowym etapie nauki pokazuje się tzw. SIATKI (pozycje) matowe i uczeń ma je zapamiętać i zrozumieć. Później cofa się ruch "do tyłu" i pokazuje jak doszło (mogło dojść) do takiego matowego finału. Jeśli odpowiednio solidnie wykona się taką pracę to wówczas rozpoznawanie groźby mata w 1 czy 2 ruchach nie powinno stanowić ŻADNEGO problemu.

Pytanie do osób czytających (pytających): czy już te zagadnienia są w miarę jasne? Czy są jeszcze duże niejasności lub niezrozumienie tego co próbuję przybliżyć? Jeśli tak to proszę o komentarze i pytania. Na ile będę potrafił to spróbuję nieco bardziej naświetlić. Przypominam, że są książki (po angielsku i rosyjsku), które omawiają te zagadnienia dużo bardziej wyczerpująco. Ja tylko WSKAZUJĘ drogę do tego, aby "pójść w dobrym kierunk

===


Mat w 2 posunieciach > #2 --
- tylko 60 rozwiazan



Autor: H. D'o Bernard



Mat w 2 posunieciach > #2 --------- 1. Wa1! tempo.


Zadanie typu "Bialy Gra"
Gra przygotowana 1... Kf5 2.e2-e4 mat

rozwiazanie
1. Wa1 Kf5 2.Hb1 mat.
To bardziej przypomina zagadke szachowa , niz kompozycje szachowa.
----Temat "Bristol"

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:45, 04 Mar 2012    Temat postu:

Geografia Polski


----- 1. Goniec_f6 - mat ----
Polska rzeka -- Wisla

Mia-
[i-
sta nad Wisla

Pozycja na diagramie ---- miasto --- ---- i cos wiecej!
Krol ------ Kd1 ------------ Wisla --------- Miasto Malysza
Hetman -- He2 ---------- KRAKOW ------ Krolewskie miasto
Pion ------- f2 ----------- Polaniec ------- Pola i wiecej nic Elektrownia
Skoczek -- Sg3 --------- Sandomierz --- San zmierza do Wisly
Pion ------ g4 ------------ Pulawy -------- Miasto chemikow
Wieza --- Wf5 ----------- Warszawa ----- Miasto kiboli
Pion ----- e6 ------------- Plock ---------- Plocka petrochemia
Goniec -- Gd7 ---------- Grudziadz ----- Miasto B. Malinowskiego
Goniec -- Gd8 ---------- Gdansk -------- Stocznia Gdanska

KROL --- Kd4 ----------- KALISZ --- Kalisz potrzebny do zamatowania
-----
Szachista musi uzasadnic obrazkami czemu w Polskiej Szkole potrzebne
sa diagramy szachowe i tym samym Szachy w Polskich szkolach.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:15, 06 Mar 2012    Temat postu:

-----------
Dzis ogladaj -- granie na Ekranie!

Transmisja -- Macieja -- Mista -- Bartel
[link widoczny dla zalogowanych]


Transmisja -- Swiercz -- Heberla --- Markowski
[link widoczny dla zalogowanych]
-

Kompozycja szachowa --- nauka matowania Hetmanem!

27 - P1163985
Autorzy : Josef Johann Breuer
Werner Speckmann

668 Schach-Express 01/11/1949
--- FIDE-Album

------ 1 ----

----- Mat w 4 posunieciach --- #4 --- -- 1. Hb8!

(3+4) -- #4

Rozwiazanie


1. Hb8! - Wg3 - 2. Hc8+ - Wgg4 3. He6! - Kg3 - 4. He3 - mat

1. Hb8! - Wg3 - 2. Hc8+ - Whg4 3. Hf5! - Kh4 - 4. Hh5 - mat


_3

--- 3. He6! - Kg3 - 4. He3 - mat ------ ----- 3. Hf5! - Kh4 - 4. Hh5 - mat

Dwie glowne siatki matowe na Diagramach w zadaniu przy 7 bierkach.
--

Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 - 2. Hg4 mat
1... f1=H/W - 2. Wd2 mat
1... f1=G --- 2. Wd2/e1X
1... f1=S --- 2. We1 mat

-------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 14:58, 30 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18  Następny
Strona 13 z 18

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin