Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja szachowa w Polsce
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:20, 07 Gru 2012    Temat postu:

---
Wirtualne szkolenie --- 7-latkow

Autor : Henri Gerard Maria Weenink
1576 Good Companion -- 12/1917
-------------------
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- -- 1. Hc4! - Gc6 ( przeslona c7 ) - 2. Hb4 - mat

Rozwiązanie

1. Hc4! - grozi -- 2. Hxc7 - mat
1. ... Gc6 -- 2. Hb4 - mat ---- Diagram --- 2
1. ... Gd5 - 2. Hxd5#
1. ... c6 -- 2. Hd4 -- mat --- diagram -- 3
1. ... c5 - 2. He6 -- mat --- diagram -- 4

---------

3_4
diagram -- 3
1. ... c6 ( przeslona Ga8 ) 2. Hd4 - mat --- 1. ... c5 ( Blokada pola c5 ) 2. He6 - mat

Miniatura ( siedem bierek ) 5 siatek matowych!
Takie proste zadanie jest potrzebne do reklamy i edukacji szachowej.
---


Kompozycje szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Kompozycja szachowa ------ mat w 2 posunieciach ------- siatka matowa --
[ symetryczna ] dwa roz. ------- powoz 4 - konny ------ autor zadan : Diagramy

_2_3
mat w 2 posunieciach >#2 ---dwa rozwiazania > #2 --------- siatka matowa --
1. Hc1!! oraz 1. He1! -- -- 1. Wf8 Kxd7 2. Wf7 - mat -- -- 1. Wg8 - Kf7 - 2. Wg7 - mat

Rozwiazanie: 1. Hc1! tempo
1. ... Kxe5 [a] 2. Gf4 [A] #
1. ... Kxc5 [b] 2. Ha3 [B] #

Rozwiazanie: 1. He1! tempo
1. ... Kxe5 [a] 2. Hg3 [C] #
1. ... Kxc5 [b] 2. Gb4 [D] #

---------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:42, 13 Lip 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 23:39, 12 Lut 2013    Temat postu: Re: Edukacja szachowa w Polsce

---------

A. Galicki , 1901----------- de- Barbieri - 1902 ----------------- A. Galicki 1900
_2_3
Mat w 4 posunieciach ------- mat w 4 posunieciach ---------- mat w 4 posunieciach
-----------------------
[b]Siatki matowe ---------- siatki matowe ----------- siatki matowe --------

_5_6


Uważam, że taka "ekskluzywna akademia" nie powinna dalej istnieć. Szkolenie szachowe musi stać się masowe, a mistrzowie - objęci inną formą opieki. Rzecz w tym, aby w rezultacie zmian jak najwięcej dzieci mogło uczyć się gry szachowej. Jednym słowem: Szkolić należy tych co nie umieją, a nie tylko elitę! Zresztą, elita i tak sobie poradzi... Przypomnę tu dowcip z rozpoznawaniem geniusza muzycznego - "Nie rozpoznano go, bo znikł w tłumie innych dzieci, a dzieci nikt nie chciał uczyć." Wniosek prosty - im więcej dzieci nauczy się grać, tym większe są szanse na pojawienie się talentów...

Szkolić należy również nauczycieli pracujących z małymi dziećmi w szkołach...

Model pracy Akademii Szachowej jest przestarzały i dlatego najlepiej zamienić go w ogólnopolski (i ogólnodostępny) ośrodek konsultacji szachowej, organizowany w ramach Akademii. Punkt konsultacji Akademii udzielałby informacji zarówno merytorycznej jak i organizacyjnej, oraz - organizował konsultacje indywidualne z trenerem wybranym przez zawodnika (lub opiekunów). Nikt z góry nie narzucałby młodemu szachiście trenera, a czas jego treningu byłby dostosowany do sytuacji w szkole...

Skończyć raz na zawsze z masowanymi wyjazdami dzieci na zajęcia! Zamiast tego - wyjazd wybranego trenera do miejscowości i tam dwudniowa praca z grupą dzieci. A jeśli trzeba - to zainicjowanie środowiska szachowego (gdy takiego nie ma), praca z nauczycielami i z rodzicami.

Doradztwo, nowa forma pracy Akademii, oparte byłoby na elektronicznej superbazie, ciągle uzupełnianiej i udoskonalanej. Tak jest obecny wymóg - trzeba mieć bazę informacyjną, aby planować nauczanie. Baza informacji merytorycznej i programów Akademii Szachowej składa się z:

- Tematów lekcyjnych i ćwiczeń - dostępnych każdemu za odpowiednią opłatą - lub wymiana tematów (plików) w stosunku 1-2 (za 2 nadesłane tematy respondent otrzymuje 1 wybrane opracowanie;
======================

Mat w 3 posunieciach > #3

_2_3
Mat w 3 posunieciach - 1.Kc3! b1=H 2. Sc2 3.Kxc2# - 1.Kc3 b1=S 2.Kb4 3. Gxc3 mat

Dwie charakterystyczne "siatki matowe" . Bialy Krol duzo ma gry...

Diagramy > reklamujace szachy

[link widoczny dla zalogowanych]

17/ Wysoka technika gry końcowej
jest sztuką której prawdziwymi wirtuozami byli wszyscy mistrzowie świata i rzadko który arcymistrz mógł się do reprezentowania przez nich poziomu zbliżyć. Na technikę gry końcowej składają się:
- umiejętność rozgrywania końcówek na liczenie,
- strategia gry końcowej,
- automatyczne rozgrywanie typowych pozycji gry końcowej,
- znajomość ocen i idei rozgrywania elementarnych końcówek, w tym wszystkich końcówek klasycznych: figura przeciwko jednemu lub dwóm pionom i figura i pion przeciw figurze

Technika gry końcowej jest umiejętnością, której zgłębianie trwa najdłużej i która wymaga dokładnej żmudnej i systematycznej pracy.

18/ Umiejętność prowadzenia ataku i obrony
potrzebne są m.in do realizacji przewagi pozycyjnej i ratowania trudnych pozycji. Najpiękniejsze ataki przeprowadzał Aleksander Alechin, mistrzem obrony był Emanuel Lasker.

Są to podstawowe cechy modelu mistrza w szachach. Zostały one jedynie zasygnalizowane, lekko nakreślone, ponieważ o każdej z nich napisano wiele książek.

Jest jeszcze jedna sprawa, która wywołuje wiele kontrowersji w świecie szachowym. Chodzi o trenera, który będzie pracował z mistrzem. W polskim środowisku szachowym panuje błędna opinia, że trenować zawodnika może tylko szachista silniejszy od niego. Im silniejszy zawodnik, tym lepszym szachistą powinien być trener.

Zawodnik najbardziej ceni u trenera mistrzostwo w zawodzie, wysoką fachowość, chce mieć do niego zaufanie, chce aby trener był szczery, życzliwy i wyrozumiały we współpracy z nim. Postawa moralna trenera jest również istotną wartością, którą zawodnicy sobie bardzo cenią. Widzimy więc, że nowo poznany trener może spełnić tylko część oczekiwań zawodnika. Pozostałe wymagają dłuższego wspólnego poznania się.

Wiele przykładów prawidłowej polityki w stosunku do trenerów można znaleźć w Związku Radzieckim, gdzie jeden trener prowadzi zawodnika od początku jego kariery i kontynuuje prace w czasie najwyższych jego osiągnięć swojego podopiecznego. I tak można wyróżnić: Karta (Bielawski, Romaniszyn), Dworeckiego (Jusupow, Dolmatow) czy Szakarowa (Kasparow) i Furmana (Karpow).

Trener mistrza powinien charakteryzować się następującymi cechami:
- zaangażowaniem osobistym i uczuciowym oddaniem swej pracy;
- systematycznością pracy i konsekwencją w postępowaniu;
- stałym doskonaleniem swych kwalifikacji zawodowych;
- umiejętnościami organizatorskimi;
- umiejętnością współżycia z zawodnikami, działaczami i współpracownikami;

Przedstawiony wyżej model mistrza w szachach pokazuje jak ogromną pracę trzeba wykonać w czasie drogi do nauki ruchów do mistrzostwa sportowego.

Anatol Karpow i Garri Kasparow, którzy robili systematyczne postępy i nie trwonili czasu jak na przykład Robert Fischer, szli najkrótszą drogą do tytuły mistrza świata, pracowali około 15-16 lat. Rozumiemy teraz, dlaczego szachy należą do sportów tak zwanej wczesnej specjalizacji i jak długo trwa okres wpływu wychowawczego trenera na zawodnika.
----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 6:33, 28 Cze 2013    Temat postu:

==

Autor : Geoffrey Arthur Mott-Smith
, The Chess Review, 1939

-- diagram -- 1
Posunięcie białych
, mat w 2 pos.--- #2 --- 1. Ka2!

Rozwiązanie:

1. Ka2! --- grozi --- 2. Hb3 ---- mat
1... Hb5 ----------- 2. Hd4 ----- mat
1... Ha5 ---------- 2. Hxa5 ---- mat
1... Hd5+/a7 --- 2. S(x)d5 -- mat
1... Hc4+ ------ 2. Hxc4 ----- mat
1... Hb4 ------- 2. Hc2 ------ mat
1... Ha3+ ---- 2. Hxa3X ---- mat
1... Hb6 ----- 2. Hc4, Sd5 -- mat

--------------
Ciekawe zadanie szachowe z bogata, gra,
Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] zamiescila juniorka z Wroclawia!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 6:40, 28 Cze 2013    Temat postu:

---
Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] -- forum

Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 - 2. Hg4 -- mat
1... f1=H/W - 2. Wd2 --- mat
1... f1=G --- 2. Wd2/e1 - mat
1... f1=S -- 2. We1 ------ mat

---------------

_

Krakowska Wieza_Wysoka_-------- Wieza --- zadaniowa _ #1 ----1. Sd6 mat


-----------

Konik komputerowy --- mat w 1 posunieciu

4 rozwiazania ---
1. Hg4 mat
1. Sg2 mat
1. Sef3 mat
1. Sgf3 mat


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 23:49, 13 Mar 2017, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:53, 29 Sie 2013    Temat postu:

-

Dwuchodowki > #2 [ blizniaczki ]

Mat w 2 posunieciach ----- mat w 2 posunieciach > #2
_2
-- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- diagram nr.2 [+ Gf2 ]

Rozwiazanie

1. Hf1! tempo {diagram nr.1 }
1. ... Kxc6 -- 2. Ha6#
1. ... Ke5 --- 2. Hf4#
1. ... Ke7 --- 2. Hf8#

Rozwiazanie

1. Hf1! tempo {diagram nr.2 }
1. ... Kxc6 - 2. Ha6#
1. ... Ke5 -- 2. Gg3#
1. ... Ke7 -- 2. Gc5#

Wielochodowki miniatury z pozycja matowa

I.Gabowicz "Schach" 1957 ----------- siatka matowa
_2
Mat w 5 posunieciach -------- Final --siatka matowa
Rozwiazanie: 1. Gf1! tempo
-------------------------------------------
N. Wiesturs , 1955 ------------------ siatka matowa
_2
Mat w 8 posunieciach > #8 ------ siatka matowa
1.Kb6 2.Wb4 3.Kb5 4.Kc4 5.Kc3 6.Kc2 7.Wb1 8.Wa1 mat


Dwuchodowka nr.1 jest latwiej rozwiazac
========

[link widoczny dla zalogowanych]

Szachy na portalu >> jakleci.pl

[link widoczny dla zalogowanych]
====
===

Psychologia i Szachy

Na moim blogu będe pisał o pięknie Królewskiej Gry, o ludzkim umyśle i jego potędze, o moich licznych pasjach: psychologii i poezji, podróżach i literaturze, o tym co mnie urzeka i nie pozwala przejść obojętnie...

[link widoczny dla zalogowanych]
==========

[/b]Organizacja szkolenia w klubie szachowym[/b]

Idea Jesli mozecie drodzy forumowicze (zwracam sie zwlaszcza do osob,
ktore maja z tym stycznosc praktyczna na co dzien lub znaja temat "od podszewki"),
to napiszcie jak Waszym zdaniem powinno sie zorganizowac szkolenie w klubie szachowym.

====


Z moich obserwacji wynika, że żywot instruktora (z tytułem do KM włącznie) w klubie nie jest zbyt długi. Najczęściej trwa rok lub niecałe dwa lata. Ale niech sobie nikt nie myśli, że przetrwać rok na stanowisku instruktora jest banalnie łatwo. Trzeba umieć wodzić za nos właścicieli klubu, by utrzymać się w tej robocie jak najdłużej. Za wyjątkiem sytuacji, gdy trener i właściciel to ta sama osoba. Trener chcący szkolić jak najdłużej powinien trzymać się żelaznej reguły : ucz bardzo powoli ale tak, by niewiele nauczyć swoich podopiecznych. Inaczej uczniowie szybko osiągną poziom szkoleniowca i trener wyleci na bruk. Jest jeszcze jedno niebezpieczeństwo czyhające na instruktora , mianowicie uczniowie przewyższą poziomem gry trenera i będą go ośmieszać, zadając mu pytania na które nie da rady odpowiedzieć, a oni będą znali odpowiedź. Największym upokorzeniem dla szkoleniowca może być sytuacja, gdy dziecko poprosi go o znalezienie wygrywającej kontynuacji, a treneiro okaże się bezradny. Z kolei bystry młokos bez trudu wskaże właściwą drogę do zwycięstwa. Instruktorowi nie pozostanie nic innego jak zapaść się ze wstydu pod ziemię. Podglądałem niby szkoleniowców i zauważyłem, że gwoździem programu ich szkolenia są końcówki wieżowe i pionkowe. Co z punktu widzenia długiego utrzymania się na posadzie instruktora jest zrozumiałe, bo po pierwsze, dzieci czegoś się nauczą i po drugie, do końcówek pionowych oraz wieżowych nigdy w ich partiach nie dojdzie więc trener nie ryzykuje, że będą wygrywać i zajdzie potrzeba zatrudnienia lepszego szkoleniowca. Nie rozumiejąc podstępu (i szachów), właściciel klubu będzie zadowolony ze wzrostu wiedzy uczestników zajęć (matowanie wieżą, prawo kwadratu itp.) więc pochwali szkoleniowca za kawał dobrej roboty. Trochę mniej ucieszą go wyniki partii małolatów ale trener wyjaśni mu, że nie ma powodów do obaw, bo sukcesy same przyjdą z upływem czasu i prosi o wielomiesięczny kredyt zaufania. Najczęściej cierpliwość właściciela klubu wyczerpuje się po upływie roku i trener zostaje zwolniony. Niektórym szkoleniowcom udawało się trenować dłużej niż rok ale i tak w następnym roku , ostatecznie dyskwalifikował ich brak wyników, chociaż dzieci znały nazwy wszystkich debiutów i kilka ich pierwszych posunięć. Co już nie robiło żadnego wrażenia na klubowych włodarzach i byli bezlitośni dla błagającego o jeszcze jedną szansę trenera. Do klubu przychodził kolejny instruktor, oczywiście kombinujący jak utrzymać się najdłużej na..

Wyklad szachowy...
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 5:34, 04 Wrz 2013    Temat postu:

----
Autor : Geoffrey Arthur Mott-Smith
, The Chess Review, 1939


Diagram -- 1
Posunięcie białych
, mat w 2 pos.--- #2 --- 1. Ka2!

Rozwiązanie:

1. Ka2! --- grozi --- 2. Hb3 ---- mat
1... Hb5 ----------- 2. Hd4 ----- mat
1... Ha5 ---------- 2. Hxa5 ---- mat
1... Hd5+/a7 --- 2. S(x)d5 -- mat
1... Hc4+ ------ 2. Hxc4 ----- mat
1... Hb4 ------- 2. Hc2 ------ mat
1... Ha3+ ---- 2. Hxa3X ---- mat
1... Hb6 ----- 2. Hc4, Sd5 -- mat

--------------
Ciekawe zadanie szachowe z bogata, gra,

--------------
Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
---
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie
1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3


1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ------- pozycja finalowa --- 3. Hh2#

1. g8=W! -- Kh7
2. b8=H! -- Kh6
3. Hh2 -- mat ----- Diagram --2
--------

3____4
Mat w trzech posunieciach --- #3 ------ pozycja finalowa -- 3. h8=W! - mat
------------
1. c8=S! -- Kxe8
2. Kg7! -- Kd8
3. h8=W! -- mat -------- diagram --- 4 -- 1-0

Ustawiajac bialego piona na _c7 -
rozwiazanie bedzie 1. c8=G! --- Kxe8 -- 2. Kg7 -- Kd8 - 3. h8=W -- mat

-------------
Natomiast jesteśmy znakomici w solvingu, w dyscyplinie, która niestety nie zalicza się do szachów w świetle kryteriów i definicji FIDE. W rozwiązywaniu zadań szachowych nie ma bowiem elementów twórczości, które charakteryzują szachy, a występują w grze bezpośredniej, korespondencyjnej i kompozycji szachowej. Niemniej jednak złoty medal Kacpra Pioruna, złoto drużyny i brązowy medal wielokrotnego mistrza świata Piotra Murdzi świadczą, że w tej dziedzinie Polska jest bezkonkurencyjna na świecie.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:24, 09 Wrz 2013    Temat postu:

--

Autor : Jerzy Konikowski
-- Wieczernyj Swierdłowsk - 1967
---
1_2
---- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 -- -- -- 1. Ga6 - grozi - 2. Hd8 - Hb8 - 3. Hxb8 mat
--
Rozwiązanie

1. Ga6! - grozi - 2. Hd8+ - Hb8 - 3. H:b8 - mat -- diagram -- 2
Obrony:
1. Ga6 - Hg1+ - 2. Gf1+ - Ha7 - 3. Gg2 - mat --- diagram -- 3
1. Ga6 - Hb7+ - 2. Gb5+ - Ha7 - 3. Gc6 - mat

1. Ga6 - Hh7+ - 2. Gd3+ - Ha7 - 3. Ge4 - mat
1. Ga6! - e5 ---- 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 - mat --- diagram -- 4

--
3_4
--- diagram -- 3
1. Ga6 Hg1+ 2. Gf1 - Ha7 - 3. Gg2 mat -- -- 1. Ga6 - e5 - 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 - mat
--
Piekna trzychodowka - jest w Albumie FIDE
--
[link widoczny dla zalogowanych]
--
Kompozycje szachowa -- nie tylko trzeba ulozyc -
ale umiejetnie pokazac i odpowiednio zareklmowac.
Tego brakuje w Polskich szachach.
--
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 17:00, 18 Wrz 2013    Temat postu:

----
Kombinacja matowa
Czesto! -- Szachowanie Krola -- prowadzi do mata!
---

-- Diagram -- 1
Kombinacja szachowa > mat forsowny w 7 posunieciach -- #7
ponizej trzy ( 3 ) siatki matowe pokazane na --
Diagramach Szachowych"

1. Wa8+ - Kxa8
2. Ha1 + -- Ga2
3. Hxa2+ - Ga3
4. Hxa3+ -- Kb8
5. Ha7+!! - Kxa7
6. Sc6+ --- Ka8
7. Wa1 matA__B
--------------- diagram A --- Pozycje matowe ----------- diagram B ----
Mat po 7 pos. zapis po lewej stronie -- Mat po 6 pos. 5. .. Kc8 6. Ha8 mat

1. Wa8+ - Kxa8
2. Ha1 + - Kb8
3. Ha7+ -- Kxa7
4. Sc6+ -- Ka6
5. Wa1+ - Ga2
6. Wxa2+ - Ga3
7. Wxa3 mat __C
---- diagram C -- pozycja matowa

---------

Szach z odslony plus podwojny [Szach ] Sc6++

Dla reklamy szachow w Polsce nalezy: podawac rozwiazania
pokazujac siatki matowe na diagramach szachowych -
to jest obowiazek Polskiego Zwiazku Szachowego...
tak czesto wychwalam Zwiazek a on dalej nie jest zainteresowany
Szachami i popularyzacja szachow w POLSCE.
Wiec na mnie bedzie ten obowiazek nadany...
Wiec w miare moich wiadomosci szachowych przedstawiam
[ mysle ze w dobrym wydaniu]
Szachy diagramowe zrozumiale nawet dla szesciolatkow
---


Kombinacja szachowa > mat forsowny w 7 posunieciach > #7
ponizej trzy ( 3 ) siatki matowe pokazane na
"Diagramach Szachowych"


1. Wa8+ Kxa8
2. Ha1 + Ga2
3. Hxa2+ Ga3
4. Hxa3+ Kb8
5. Ha7+!! Kxa7
6. Sc6+ Ka8
7. Wa1 matA_____B
--------------- diagram A --- Pozycje matowe ----------- diagram B ----
mat po 7 pos. zapis po lewej stronie -- Mat po 6 pos. 5...Kc8 6.Ha8 mat

1. Wa8+ Kxa8
2. Ha1 + Kb8
3. Ha7+ Kxa7
4. Sc6+ Ka6
5. Wa1+ Ga2
6. Wxa2+ Ga3
7. Wxa3 mat __C
---- diagram C -- pozycja matowa ---
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 17:14, 18 Wrz 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:18, 27 Wrz 2013    Temat postu:

-
Konkurs __16 luty 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

23
Mat w 2 posunieciach ---- mat w 2 posunieciach ----- mat w 2 posunieciach

4___5
mat w 2 posunieciach ------ mat w 2 posunieciach

We szystkich zadaniach białe zaczynają i matują
czarnego króla w 2 posunięciach.

We wczorajszym konkursie walka o zwycięstwo była bardzo emocjonująca. Uczestnicy na rozwiązanie każdej z 5 dwuchodówek dysponowali po 5 minut. Zwyciężyła WFM Klaudia Kulon i IM Jacek Bielczyk, którzy zgromadzili po 4 punkty. GRATULUJEMY! A czy Państwu uda się osiągnąć lepszy wynik?
--
Kilka zadan z tego konkursu bylo prezentowane na Forum [link widoczny dla zalogowanych]

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 0:00, 15 Lis 2013    Temat postu:

--
--- Edukacja Szachowa -- dla --> Kocurka

-Co to jest Samomat? ..tu masz pokazane..ponizej...
Triki problemistyki_nr.1

[2
Diagram -- 1
Samomat w 2 posunieciach --- S#2

1. b8=G!+ ---- Kxg1
2. Ha1!! ------ g2xf1=G -- mat


Rozwiazanie:

1. b8=G!+ -- Kxg1
2. Ha1!! ... gxf1=H, gxf1=W, gxf1=G, gxf1=S mat
=-----

--- Kompozycje szachowe we Wloszech

Trzecia Runda --- Studia --- Zadanie nr.7

[link widoczny dla zalogowanych]

Pod tym adresem sa zadania z Mistrzostw Swiata we Wloszech

--
Harmonogram

[link widoczny dla zalogowanych] --- konkursy -- Krolikowskiego
Jak rozwiazywalem zadania --- IM Kacper Piorun

[link widoczny dla zalogowanych] ---- forum
[link widoczny dla zalogowanych]

-----


Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-

Rozwiazanie:

1. Ge7! ---- [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 --- 2. Hc4#
1. ... Sxc6 ----- 2. c4#
1. ... Kxc6 --- 2. He4#
1. ... Gxc6 -- 2. Hd3#

------


-- Diagram -- 1
mat w 2 posunieciach > #2 --- szachy dla reklamy
--------

Rozwiazanie:

1. Gf7! ---- [2. Wd5#]
1. ... Sc7/xc3 - 2. Hd4#
1. ... Sxd6 ---- 2. d4#
1. ... Kxd6 --- 2. Hf4#
1. ... Gxd6 -- 2. He3#

---------
---
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-----------

=Dwuchodowki > #2 --- reklamujace szachy

_2_3
Mat w 2 posunieciach > #2

_5_6
Mat w 2 posunieciach > #2

_8_9

mat w 2 posunieciach > #2

=------------------

Konkurs rozwiazaniowy -- [link widoczny dla zalogowanych]

_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2

Roz. - 1. Ha3 tempo --- Diagram nr.2 >> 1. Hh1 -- tempo _--- 1. Wh3 -- tempo

----

--- Matowanie na ekranie

Latwe proste i przyjemne


- Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 --- Dwa rozwiazania

Rozwiązanie:

1. Gd2! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Wh5 tempo
2. ... Kd3 -- 3. Wd5 -- mat --- Diagram --- 2

Rozwiązanie:

1. Ge5! -- tempo
1. ... Ke3 -- 2. Wf1 tempo
2. ... Kd3 -- 3. Wf3 -- mat ---- Diagram ---3

---------

Autor : Geoffrey Arthur Mott-Smith
, The Chess Review, 1939


Posunięcie białych
, mat w 2 pos.--- #2 --- 1. Ka2!

Rozwiązanie:

1. Ka2! --- grozi --- 2. Hb3 ---- mat
1... Hb5 ----------- 2. Hd4 ----- mat
1... Ha5 ---------- 2. Hxa5 ---- mat
1... Hd5+/a7 --- 2. S(x)d5 -- mat
1... Hc4+ ------ 2. Hxc4 ----- mat
1... Hb4 ------- 2. Hc2 ------ mat
1... Ha3+ ---- 2. Hxa3X ---- mat
1... Hb6 ----- 2. Hc4, Sd5 -- mat
--------------
Ciekawe zadanie szachowe z bogata, gra,
Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] zamiescila juniorka z Wroclawia!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 0:05, 15 Lis 2013    Temat postu:

-
Nauka matowania -- poznaj siatki matowe..

[link widoczny dla zalogowanych]

Wielochodowki - miniatury

I. Gabowicz , Schach 1959 --------- siatka matowa ----
1___2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 -------- siatka matowa ---

Rozwiazanie

1. Wg4! --- tempo
1. ... d4 -- 2. Gf4 tempo
2. ... d5 -- 3. Gg5 tempo
3. ... d3 -- 4. Gh4 tempo
4. ... d4 -- 5. Kxd3 tempo
5. ... Ke1 -- 6. Wg1 - mat --- diagram nr.2

-----------


Zadania szachowe -- #6 --- oraz --- #5 ---- ------ -- siatka matowa dla 2 zadan
_2_3
------- diagram nr.1 -------------- diagram nr.2 -------------- diagram nr.3 -----
Mat w 6 posunieciach #6 -- mat w 5 posunieciach #5 -- siatka matowa dla 2 zadan

Diagram nr.1

Rozwiazanie

1. Gb5! --- tempo
1. ... b6 ---- 2. Ga4 tempo
2. ... b5 --- 3. Kc1 tempo
3. ... bxa4 - 4. Kc2 tempo
4. ... a3 --- 5. Kc1 tempo
5. ... a2 --- 6. Sc2 - mat --- diagram -- 3

Diagram nr.2

Rozwiazanie

: 1. Kc1! --- 2. Gb3 -- grozi -- 3. Sc2 - mat
1. ... b5 ---- 2. Ga4 tempo
2. ... bxa4 - 3. Kc2 tempo
3. ... a3 ---- 4. Kc1 tempo
4. ... a2 --- 5. Sc2 - mat --- diagram nr.3
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 1:17, 06 Sty 2014    Temat postu:

---
Autor : Geoffrey Arthur Mott-Smith
, The Chess Review, 1939


Posunięcie białych
, mat w 2 pos.--- #2 --- 1. Ka2!

Rozwiązanie:

1. Ka2! --- grozi --- 2. Hb3 ---- mat
1... Hb5 ----------- 2. Hd4 ----- mat
1... Ha5 ---------- 2. Hxa5 ---- mat
1... Hd5+/a7 --- 2. S(x)d5 -- mat
1... Hc4+ ------ 2. Hxc4 ----- mat
1... Hb4 ------- 2. Hc2 ------ mat
1... Ha3+ ---- 2. Hxa3X ---- mat
1... Hb6 ----- 2. Hc4, Sd5 -- mat
--------------
Ciekawe zadanie szachowe z bogata, gra,
Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] zamiescila juniorka z Wroclawia!
----

Promocja szachow w Polskich szkolach__ na lekcji Geografii...

Polskie miasta na diagramie szachowym



Polskie miasta _ na diagramie _na mapie polski.

Skoczek _a7 --- , to Szczecin__ 440 tys. mieszkancow
-------------------------------------
Goniec _d8 ---- , to Gdansk __ 400 tys. mieszkancow
------------------------------------
Skoczek _h8 ---, to Suwalki __ 65 tys. mieszkancow
-----------------------------------------
Wieza _b4 ---- , to Wroclaw __ 500 tys. mieszkancow
---------------------------------------
Pion _c5 ------ , to Poznan __550 tys. mieszkancow
---------------------------------
Laufer _e4 --- , to Lodz ___ 950 tys. mieszkancow
-----------------------------
Wieza _f5 ---- , to Warszawa __1 800 tys. mieszkancow
--------------------------------
Hetman _h3 -- , to Hrubieszow __ 20 tys. mieszkancow
----------------------------------
Krol _c2 ------ , to Katowice __ 350 tys. mieszkancow
---------------------------------
Krol _e2 ------ , to Krakow ___ 990 tys. mieszkancow
-----------------


Promocja Polskich miast __ promocja Szachow w Polskich Szkolach

--- Hrubieszow zalapal sie na diagramie a decydowala litera _H
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 15:59, 14 Sty 2014    Temat postu:

--
--- Dwuchodowka z rozwiazaniem

Autor : Otto B. Wurzburg , American Chess Bulletin , 1936

2
Diagram -- 1
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2 -- --- 1. Sd4 -- c2 --- 2. He1 -- mat

Rozwiązanie:

1. Sd4!
1... Sc8 ------ 2. Sc6 ---- mat
1... cxd4 ----- 2. Hxe7 --- mat ----- _3
1... Sb5 ------ 2. Sdc2 --- mat -------- _5
1... Sxc4 ----- 2. Sec2 ---- mat ----------- _4
1... c2 -------- 2. He1 ------ mat ----------- nr._2

3_4_
----------- diagram -- nr.3 ------------ diagram -- nr.4 ------------ diagram -- nr.5

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:09, 23 Lut 2014    Temat postu:

----

[link widoczny dla zalogowanych]
Nauka szachow dla 5-latkow

---------------
Granie na ekranie , matowanie na diagramie.

Diagram -- 1
Mat w 1 posunieciu > 10 rozwiazan...

Posunięcie białych, mat w 1 pos.

Ilość rozwiązań: 10

Rozwiązanie:

1.Wh2X
----------
1.Wg8X
--------
1.Wbc2X
---------
1.Wbd2X
---------
1.Wbe2X
-------
1.Wbf2X
--------
1.Wb2-b3X
---------
1.Wb2-b4X
--------
1.Wb2-b5X
---------
1.Wb2-b6X
-------------


Mat w 1 posunieciu --- 9 rozwiazan ...


[link widoczny dla zalogowanych]
Centrum Edukacji Obywatelskiej
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Nauka szachow dla 5-latkow

---------------
Granie na ekranie , matowanie na diagramie.

Diagram - 2
Mat w 1 posunieciu > 10 rozwiazan...

Posunięcie białych, mat w 1 pos.

Ilość rozwiązań: 10

Rozwiązanie:

1. Wh2X
----------
1. Wg8X
--------
1. Wbc2X
---------
1. Wbd2X
---------
1. Wbe2X
-------
1. Wbf2X
--------
1. Wb2-b3X
---------
1. Wb2-b4X
--------
1. Wb2-b5X
---------
1. Wb2-b6X
-------------


Mat w 1 posunieciu --- 9 rozwiazan ...

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:12, 05 Mar 2014    Temat postu: Re: Edukacja szachowa w Polsce

--
Dlaczego warto grać w szachy?

Aleksander Alechin- NN , Moskwa 1916

Diagram -- 1
Pozycja powstalapo 24 posunieciach balych...

[link widoczny dla zalogowanych]


Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów:
Szachy to gra niezwykle wartościowa,
ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu,
naukowego myślenia i elementów sztuki.


Aleksander Sznapik - Nona Gapridaszwili - Sandomierz , 1976
--

Diagram -- 2
Pozycja pochodzi z partii
Aleksander Sznapik - Nona Gaprindashvili
Sandomierz 1976 (Polska)
Czarne zaczynają i wygrywają

Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa
nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy.
Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym.

Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania
pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali
pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia.
Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak
obiektywizm , tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja
wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność
abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną.

Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności.
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 12:14, 05 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Następny
Strona 9 z 13

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin