Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lekcje Szachów u Konikowskiego
Idź do strony 1, 2, 3 ... 27, 28, 29  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:50, 21 Mar 2011    Temat postu: Lekcje Szachów u Konikowskiego

--

Lekcje Szachów u Konikowskiego

[link widoczny dla zalogowanych]


szach_szech

------
Szachy mlodziezowe
IM Kamil Dragun > mistrz swiata do lat 16..

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 17:59, 22 Maj 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:40, 21 Mar 2011    Temat postu: Re: Lekcje Szachow u Konikowskiego

------------
Literatura – podstawą sukcesów! (4)
Szkolenie


Literaturę szachową można podzielić na kilka grup, w zależności od tematyki i jej przeznaczenia:

1. Podręczniki dla początkujących:
Powinny nie tylko przekazać podstawy szachów, ale również popularyzować królewską grę.

2. Encyklopedie i Informatory:
Ten rodzaj literatury zalecam tylko doświadczonym zawodnikom z uwagi na zbyt lakoniczny, „znaczkowy” komentarz. Nie są to publikacje wskazane dla początkujących i słabszych szachistów, którzy powinni korzystać z obszerniejszych i słownych uwag, aby łatwiej pojąć zasady strategii i taktiki szachów.

3. Monografie debiutowe:
Dostępne obecnie w bardzo szerokim zakresie i omawiające nie tylko systemy, ale warianty i nawet poszczególne posunięcia w otwarciach. Bardzo pomocne mogą być również CD produkowane przez firmę Chess Base.

Dawniej, co pamiętam z własnej praktyki, aby opracować czarnymi wariant smoczy w obronie sycylijskiej, musiałem poświęcić kilka miesięcy na zebranie materiału teoretycznego. Po półrocznej pracy okazało się, że odnosilem sukcesy tylko przeciwko wariantom z długą roszadą. Natomiast, gdy stosowano wariant klasyczny z krótką roszadą, to powstawały pozycje, które mi nie „leżały” i musiałem odstawić wariant do lamusa, marnując całe miesiące pracy.

Teraz można kupić jedną lub kilka monografii na temat interesującego nas wariantu i błyskawicznie rozeznać tajemnice danego otwarcia. W krótkim czasie istnieje więc możliwość wprowadzenia nowych elementów w naszej grze.

4. Książki testowe:
Bardzo popularne i przydatne trenerom i także zawodnikom. Korzystanie z nich przyśpiesza proces szkolenia i samoszkolenia. Krytycy takich książek niekiedy nie zgadzają się z punktacją zaproponowaną przez autora, dobraną do stopnia trudności zadań. Jest to kwestia subiektywna. Jednakże możliwość otrzymania punktów za znalezienie prawidłowej drogi jest dodatkowym bodźcem dla rozwiązujących. Ta forma szkolenia jest obecnie bardzo modna w świecie. Sam jestem autorem lub współautorem wielu takich książek, które ukazały się w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Holandii.

5. Podręczniki z zakresu gry środkowej i końcowej:
Zalecam tylko książki z opisem słownym, gdyż wszelkie encyklopedie tego typu są przydatne tylko silnym graczom i publicystom szachowym. Mało doświadczeni szachiści muszą poznać zasady i ważne reguły, a „znaczki” tych problemów nie wyjaśnią.

6. Księgi turniejowe i zbiory partii:
Bardzo wartościowe pozycje pozwalające nam prześledzić walkę w turniejach, podziwiać twórczość i repertuar debiutowy mistrzów. Wiele dawnych partii jest nadal aktualnych pod kątem teorii otwarć, inne są cennym przyczynkiem do badań ważkich problemów gry środkowej i końcowej. Takie dzieła wzbogacają naszą ogólną kulturę szachową i wprowadzają nas w tajniki historii królewskiej gry. Nasza literatura jest w tym względzie jeszcze uboga, choć ukazało się na przestrzeni ostatnich lat kilka ciekawych pozycji, m.in. Tadeusza Wolszy „Arcymistrzowie, mistrzowie, amatorzy…”, Stanisława Gawlikowskiego: „100 zwycięstw polskich szachistów”, czy mojej wspólnej pracy z Andrzejem Filipowiczem „Złoto dla Polski” o zwycięstwie polskiej drużyny na olimpiadzie w Hamburgu w 1930 roku.

7. Biografie:
Książki poświęcone wybitnym szachistom są bardzo wartościowe i pożyteczne zarówno amatorom, jak i zawodowcom. Z własnych doświadczeń wiem, że dzięki analizie twórczości Alechina podniosłem w krótkim czasie swój poziom gry z III do I kategorii. Pouczające są partie innych klasyków: Capablanki, Botwinnika, Tala czy Petrosjana. Ze współczesnych arcymistrzów zachęcam do studiowania twórczości: Kasparowa, Karpowa, Kramnika, Ananda, Carlsena itd. Polecam partie naszego najwybitniejszego szachisty Akiby Rubinsteina.

8. Kompozycja szachowa:
W tej dziedzinie byliśmy zawsze potęgą światową. Przypomnę tylko twórczość Mariana Wróbla i jego znakomite dwie książki „Tajemnice dwuchodówki” i „100 lat polskiej kompozycji”. Na uwagę zasługuje też świetna praca Grzegorza Grzebana i Jana Rusinka „Studium szachowe w Polsce”. Są też zbiory zadań Leopolda Szwedowskiego i Henryka Żuka. Godna uwagi jest moja książka „Kompozycja w treningu szachisty”.

9. Beletrystka szachowa:
W tym dziale mamy kilka bardzo interesujących pozycji. Przede wszystkim „Z szachami przez wieki i kraje” Jerzego Giżyckiego, dwutomową encyklopedię „Szachy od A do Z” Litmanowicza i Giżyckiego, „Polscy szachiści” i „Dykteryjki i ciekawostki szachowe’ Litmanowicza.

Konkluzja: Bez literatury fachowej nie ma mowy o dalszym rozwoju królewskiej gry. Dobrze, że są wydawcy, którzy mimo wielu różnych trudności, oddają systematycznie do naszych rąk nowe tytuły. Tutaj należy wyróżnić Jerzego Morasia – wydawcy „Penelopy”.

Ceńmy autorów za ich prace. Dzięki ich zaangażowaniu możemy dalej zgłębiać tajniki gry szachowej i poznawać nowe trendy występujace w teorii debiutów. Książki szachowe w istotny sposób przyśpieszają poznanie wiedzy o strategii i taktyce szachów i są gwarantem naszego twórczego rozwoju! (Opracowanie na bazie mojego artykułu z serii „Zapiski trenera” 5 odcinek, opublikowanego w majowym numerze miesięcznika Szachista 2002).

Lekcje Szachow u Konikowskiego

[link widoczny dla zalogowanych]


szach_szech

------
Szachy mlodziezowe
IM Kamil Dragun > mistrz swiata do lat 16..

[link widoczny dla zalogowanych]

================

[link widoczny dla zalogowanych]
------------



Pozycja ustawienia --- poczatkowa ---


Pelny zapis:
1. e2 - e4 ------ e7 - e5
2. Gf1 - Gc4 --- Gf8 - Gc5
3. Hd1- Hh5 ---- d7 - d6
4. Hh5 x Hf7 mat --- pozycja na diagramie nizej



----------------
[link widoczny dla zalogowanych]

Lekcje Szachow na portalu jakleci - 3570 diagramow

-------

1_2
Diagram -- 1
1. e4 - e5 - 2. Gc4 - Gc5 - 3. Hh5 - d6 - 4. Hxf7 - mat -- pozycja diagram -- 2

==


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 13:06, 09 Sie 2014, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:23, 23 Mar 2011    Temat postu:

==
Nauka matowania ....


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Kf5 - Ke4 tempo!

____2___________3
---1. Kf5-e4 -- Ke2-g2 2. Hh8-h2 mat ------- 1. Ke4 -- Kd2 2. Hh8-b2 mat
--
Trenowanie pamieci...
Wlaczamy program [link widoczny dla zalogowanych] i ustawiamy zadania w 2 posunieciach ( tylko miniatury).
Wszystkie siatki matowe zapisujemy na diagramach szachowych...
Na formacie A4 miesci sie 9 czytelnych diagramow szachowych.... wiec maty z dwuchodowki ( miniatury ) latwo sie pomieszcza...
--------------
Po wydrukowaniu kilku stron arkuszy mamy 50 lub wiecej diagramow szachowych... jest z czego cwiczyc maty ( siatki matowe ) jest czym reklamowac szachy w pobliskiej szkole Podstawowej...
----------------
Samo ustawianie diagramow , to swietny trening pamieci szachowej.
------------
==
Nauka matowania ....


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Kf5 - Ke4 tempo!

____2___________3
---1. Kf5-e4 -- Ke2-g2 2. Hh8-h2 mat ------- 1. Ke4 -- Kd2 2. Hh8-b2 mat
--
Trenowanie pamieci...
Wlaczamy program [link widoczny dla zalogowanych] i ustawiamy zadania w 2 posunieciach ( tylko miniatury).
Wszystkie siatki matowe zapisujemy na diagramach szachowych...
Na formacie A4 miesci sie 9 czytelnych diagramow szachowych.... wiec maty z dwuchodowki ( miniatury ) latwo sie pomieszcza...
--------------
Po wydrukowaniu kilku stron arkuszy mamy 50 lub wiecej diagramow szachowych... jest z czego cwiczyc maty ( siatki matowe ) jest czym reklamowac szachy w pobliskiej szkole Podstawowej...
----------------
Samo ustawianie diagramow , to swietny trening pamieci szachowej.
------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:39, 23 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 10:16, 24 Mar 2011    Temat postu:


Lekcja matowania --- propmcja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7 moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 10:46, 24 Mar 2011    Temat postu:

==



Lekcja matowania --- propmcja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--
Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------






Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:42, 24 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:32, 24 Mar 2011    Temat postu:

==




Lekcja matowania --- promocja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--
Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------
Lekcja matowania --- promocja Gonca
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. c7-c8=Goniec Ka7-b8 2. Hh1-Hb7 mat


[b]Rozwiazanie nr.2 1. Hh1-Hb1! --
1. Hh1-Hb1 -- Ka7-Ka8 2. Hb1-Hb8 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na u gory)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
Duze G , oznacza Goniec ( harakterystyczne jest: krzyzyk na srodku figury)
Duze W , oznacza Wieza .. Wieze sa na ogol rozpoznawalne...
----------------
Piona nie wyrozniamy niczym , gdyz jest ich duzo i nawet strata kilku piechorow nie oznacza przegranej partii szachowej.
Taki zapis e2-e4 oznacza ze pion z pola e2 wykonal posuniecie na pole _e4.


---------------











==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:51, 24 Mar 2011    Temat postu:

==




Lekcja matowania --- promocja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
----
==========

Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------
Lekcja matowania --- promocja Gonca
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. c7-c8=Goniec Ka7-b8 2. Hh1-Hb7 mat


[b]Rozwiazanie nr.2 1. Hh1-Hb1! --
1. Hh1-Hb1 -- Ka7-Ka8 2. Hb1-Hb8 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na u gory)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
Duze G , oznacza Goniec ( charakterystyczne jest to: krzyzyk na srodku figury)
Duze W , oznacza Wieza .. Wieze sa na ogol rozpoznawalne...
----------------
Piona nie wyrozniamy niczym , gdyz jest ich duzo i nawet strata kilku piechorow nie oznacza przegranej partii szachowej.
Taki zapis e2-e4 oznacza ze pion z pola e2 wykonal posuniecie na pole _e4.


---------------



=



Lekcja matowania --- promocja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--
Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------









==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 22:39, 24 Mar 2011    Temat postu:

==

Trojaczki szachowe


Lekcja matowania --- promocja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
----
==========

Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------
Lekcja matowania --- promocja Gonca
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. c7-c8=Goniec Ka7-b8 2. Hh1-Hb7 mat


[b]Rozwiazanie nr.2 1. Hh1-Hb1! --
1. Hh1-Hb1 -- Ka7-Ka8 2. Hb1-Hb8 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na u gory)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
Duze G , oznacza Goniec ( charakterystyczne jest to: krzyzyk na srodku figury)
Duze W , oznacza Wieza .. Wieze sa na ogol rozpoznawalne...
----------------
Piona nie wyrozniamy niczym , gdyz jest ich duzo i nawet strata kilku piechorow nie oznacza przegranej partii szachowej.
Taki zapis e2-e4 oznacza ze pion z pola e2 wykonal posuniecie na pole _e4.


---------------



=



Lekcja matowania --- promocja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--
Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------

[link widoczny dla zalogowanych]
----------------









==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 23:10, 24 Mar 2011    Temat postu:

==

Trojaczki szachowe


Lekcja matowania --- promocja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym zadaniu potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
----
==========

Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------
Lekcja matowania --- promocja Gonca
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. c7-c8=Goniec Ka7-b8 2. Hh1-Hb7 mat


[b]Rozwiazanie nr.2 1. Hh1-Hb1! --
1. Hh1-Hb1 -- Ka7-Ka8 2. Hb1-Hb8 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na u gory)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
Duze G , oznacza Goniec ( charakterystyczne jest to: krzyzyk na srodku figury)
Duze W , oznacza Wieza .. Wieze sa na ogol rozpoznawalne...
----------------
Piona nie wyrozniamy niczym , gdyz jest ich duzo i nawet strata kilku piechorow nie oznacza przegranej partii szachowej.
Taki zapis e2-e4 oznacza ze pion z pola e2 wykonal posuniecie na pole _e4.


--------------



Trojaczki szachowe


Lekcja matowania --- promocja Hetmana
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym zadaniu potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
----
==========

Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------
Lekcja matowania --- promocja Gonca
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. c7-c8=Goniec Ka7-b8 2. Hh1-Hb7 mat


[b]Rozwiazanie nr.2 1. Hh1-Hb1! --
1. Hh1-Hb1 -- Ka7-Ka8 2. Hb1-Hb8 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na u gory)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
Duze G , oznacza Goniec ( charakterystyczne jest to: krzyzyk na srodku figury)
Duze W , oznacza Wieza .. Wieze sa na ogol rozpoznawalne...
----------------
Piona nie wyrozniamy niczym , gdyz jest ich duzo i nawet strata kilku piechorow nie oznacza przegranej partii szachowej.
Taki zapis e2-e4 oznacza ze pion z pola e2 wykonal posuniecie na pole _e4.
===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 23:32, 24 Mar 2011    Temat postu:

=====

Tu potrzeba ustawic pozycje pierwotna...czyli mat w 2 posunieciach...

Rozwiazanie
-1. He5 Kxg6 2. f8=Skoczek mat
- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat
- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat


-1------- siatka matowa ----------2- siatka matowa ------------3- siatka matowa --
_2_3
1. He5 Kxg6 2. f8=S mat -- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat -- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat

Tak powstaly te pozycje szachowe .. .(matowe).

==
By szachy zawitaly do Polskich Szkol , to potrzeba takiej reklamy jak ta powyzej...
Prosta , i czytelna... obrazkowa...edukacyjna...itd.

-------------
===

Tu potrzeba ustawic pozycje pierwotna...czyli mat w 2 posunieciach...

Rozwiazanie
-1. He5 Kxg6 2. f8=Skoczek mat
- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat
- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat


-1------- siatka matowa ----------2- siatka matowa ------------3- siatka matowa --
_2_3
1. He5 Kxg6 2. f8=S mat -- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat -- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat

Tak powstaly te pozycje szachowe .. .(matowe).

==
By szachy zawitaly do Polskich Szkol , to potrzeba takiej reklamy jak ta powyzej...
Prosta , i czytelna... obrazkowa...edukacyjna...itd.

-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 15:09, 29 Mar 2011    Temat postu:

===



====

Kompozycja szachowa

[link widoczny dla zalogowanych]

-=====

Wielochodowka z rozwiazaniem [link widoczny dla zalogowanych]

_
Mat w 5 posunieciach --#5 ----- rozwiazanie na malym ---- diagramie

1. Gf6 (szach) Kf5
2. He4 (szach) Kxe4
3. Sd6 (szach) Kd5
4. c4 (szach) Kxd6
5. e8= Skoczek ( szach_mat)



===

Strona szachowa [link widoczny dla zalogowanych]
strone odwiedzilo juz 555 555 osob

[link widoczny dla zalogowanych]


Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- 1. g6-g7! grozi 2. Hg6 mat


1__2
oto siatki matowe , ktore powstaly z tej dwuchodowki...

----

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz wiecej


==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 17:20, 28 Sie 2011    Temat postu:

Lekcja matowania --- promocja Hetmana

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--
Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------
Lekcja matowania --- promocja Gonca
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. c7-c8=Goniec Ka7-b8 2. Hh1-Hb7 mat


[b]Rozwiazanie nr.2 1. Hh1-Hb1! --
1. Hh1-Hb1 -- Ka7-Ka8 2. Hb1-Hb8 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na u gory)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
Duze G , oznacza Goniec ( harakterystyczne jest: krzyzyk na srodku figury)
Duze W , oznacza Wieza .. Wieze sa na ogol rozpoznawalne...
----------------
Piona nie wyrozniamy niczym , gdyz jest ich duzo i nawet strata kilku piechorow nie oznacza przegranej partii szachowej.
Taki zapis e2-e4 oznacza ze pion z pola e2 wykonal posuniecie na pole _e4.


---------------

Mistrzostwa Swiata w Rozwiazywaniu kompozycji szachowych

1. Kacper Piorun -- 83 z 90 --- Polska
2. John Nunn ------ 80 z 90 --- W. Brytania
3. Piotr Murdzia --- 80 z 90 --- Polska


-------------

Wiecej jest na stronie.
[link widoczny dla zalogowanych]

Tabele , wyniki....
-----------------

Individual results: -- Wyniki indywidualne__ mistrzostw swiata we Wloszech ---2011
---- Startowalo 83 szachistow__

Rank Solver Country Title Rating
1.7.11 Cat. Twomovers Threemovers Endgames Helpmates Moremovers Selfmates Total
#2 #2 #2 points time #3 #3 #3 points time + + = points time H#2 H#3 H#5 points time #4 #5 #6 points time S#2 S#3 S#6 points time points time

-----------------------------------------------------

1 Piorun, Kacper IM 2579 ------ 5 5 5 15 19 5 5 5 15 38 5 5 5 15 100 5 3 - 8 50 5 5 5 15 80 5 5 5 15 50 83,0 337
2 Nunn, John GBR GM 2773 ------ 5 5 5 15 14 5 5 5 15 35 5 5 0 10 75 5 5 5 15 45 - 5 5 10 80 5 5 5 15 39 80,0 288
3 Murdzia, Piotr GM 2825 ------- 5 5 5 15 19 5 5 5 15 31 2 5 5 12 99 5 3 - 8 50 5 5 5 15 80 5 5 5 15 40 80,0 319

4 Zude, Arno GER GM 2622 ------ 5 5 5 15 14 5 5 5 15 33 5 5 3 13 89 5 3 - 8 50 1 5 5 11 80 5 5 5 15 34 77,0 300
5 Van Beers, Eddy BEL GM 2664 - 5 5 5 15 18 5 5 5 15 41 5 5 3 13 76 5 3 5 13 50 - 5 0 5 80 5 5 5 15 49 76,0 314
6 Paavilainen, Jorma GM 2542 -5 5 5 15 20 5 4 5 14 30 5 5 3 13 93 5 3 5 13 50 1 5 5 11 80 0 5 5 10 50 76,0 323
-----------------------------------------------------

7 Podinic, Vladimir SRB GM 2551 5 5 5 15 20 5 5 5 15 33 5 5 3 13 74 5 5 2,5 12,5 50 0 5 5 10 80 5 5 0 10 50 75,5 307
8 Evseev, Georgy RUS GM 2796 - 5 5 5 15 20 5 5 5 15 41 2 5 3 10 100 5 5 5 15 46 - 5 5 10 80 5 5 0 10 50 75,0 337

9 Selivanov, Andrey RUS GM 2525 -- 5 5 5 15 18 5 5 5 15 42 5 5 3 13 100 5 3 - 8 50 1 4 5 10 80 5 5 3 13 50 74,0 340
10 Pogorelov, Vladimir UKR IM 2489 -5 0 5 10 18 5 5 5 15 26 5 5 4 14 96 5 3 2,5 10,5 50 1 5 1,5 7,5 80 5 5 5 15 50 72,0 320
11 Mukoseev, Anatoly RUS IM 2539 - 5 5 5 15 17 5 5 5 15 48 5 5 3 13 80 5 5 - 10 50 4 5 0 9 80 5 5 0 10 50 72,0 325
12 Tummes, Boris GER GM 2628 --- 5 5 5 15 20 5 5 5 15 37 5 5 3 13 100 5 3 5 13 50 4 0 - 4 80 4 5 3 12 50 72,0 337
13 Mestel, Jonathan GBR GM 2593 - 5 5 5 15 16 5 5 5 15 50 5 5 5 15 95 5 5 - 10 50 0 5 5 10 80 0 5 1,5 6,5 50 71,5 341
14 Vuckovic, Bojan SRB GM 2642 --- 5 5 5 15 16 5 4 5 14 37 5 5 4 14 74 5 3 2,5 10,5 50 1 - 3 4 80 5 5 3 13 50 70,5 307
--------------------------------------------
15 Caillaud, Michel FRA GM 2560,54 5 5 5 15 18 5 5 5 15 38 1 5 3 9 100 5 3 2,5 10,5 50 0 1 5 6 80 5 5 5 15 36 70,5 322
16 Limontas, Martynas LTU 2408,62 5 5 5 15 20 5 5 5 15 41 5 5 3 13 98 5 5 - 10 50 - 5 3 8 80 5 4 - 9 50 70,0 339
17 Karhunen, Kari FIN IM 2533,32 5 5 5 15 20 5 5 5 15 40 5 5 3 13 100 5 5 - 10 50 1 3 5 9 80 0 5 3 8 50 70,0 340
18 Javadov, Ramil AZE FM 2432,66 5 5 5 15 16 5 5 5 15 45 5 5 3 13 90 5 3 - 8 50 0 - 5 5 80 4 4,5 5 13,5 39 69,5 320

19 Comay, Ofer ISR GM 2638,62 -- 5 5 5 15 13 5 5 5 15 35 5 5 0 10 81 5 5 5 15 37 0 3 0 3 80 0 4 5 9 48 67,0 294
20 Viktorov, Evgeny RUS IM 2429 - 5 5 0 10 20 5 5 5 15 45 2 5 4 11 97 5 5 5 15 50 - 4 3 7 80 5 4 0 9 50 67,0 342
21 Predrag, Nikola CRO FM 2310 -- 5 5 5 15 20 5 5 5 15 59 1 5 0 6 100 5 5 2,5 12,5 50 - 5 3 8 80 5 5 - 10 50 66,5 359
22 Erenburg, Mark ISR IM 2373 ---- 5 5 5 15 18 4 4 5 13 38 5 2 3 10 100 5 3 - 8 50 - 5 5 10 80 5 5 0 10 50 66,0 336

22 Solovchuk, Oleksiy UKR FM 2522,59 5 5 5 15 20 5 5 5 15 38 5 5 0 10 100 5 1,5 - 6,5 50 4 5 1,5 10,5 78 4 5 - 9 50 66,0 336
24 Prentos, Kostas GRE IM 2488,08 5 5 5 15 20 5 4 5 14 30 2 5 0 7 100 5 1,5 2,5 9 50 0 5 5 10 80 5 5 0 10 50 65,

---------------------------------------
-- Druzynowo
-----------
1. Polska --------- 164 punktow
2.W. Brytania --- 154 punktow
3. Serbia --------- 152 punktow
4. Ukraina ------- 151 punktow
5. Rosja --------- 151 punktow
6. Filandia ------- 148 punktow
7. Izrael ---------- 145 punktow
8. Belgia ---------- 140 punktow
9. Niemcy -------- 136 punktow
10. CHorwacja --- 135 punktow
----------------------
-- Startowalo 20 panstw.

----------------













==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 5:50, 29 Sie 2011    Temat postu: Re: Lekcje Szachow u Konikowskiego

==

Lekcje Szachow u Konikowskiego

[link widoczny dla zalogowanych]


szach_szech


------
Solving to tylko świetna zabawa!

Zanim przejdę do meritum sprawy, zastanówmy się czym są szachy? Jest wiele definicji królewskiej gry.

Międzynarodowa Federacja Szachowa FIDE określa szachy jako jedną z najstarszych, intelektualnych i kulturowych gier, która stanowi kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki.

Saturnin Limbach nasz znany kompozytor szachowy podkreślał: „szachy są wiedzą pod względem treści, sztuką pod względem formy, grą zaś w swej istocie”.

Pewien amerykański działacz szachowy na swój sposób sformułował królewską grę: „Szachy zawierają w sobie elementy kultury, sztuki i intelektualnych zdobyczy całej historii cywilizacji”.

Jedno jest pewne, że szachy są dyscypliną sportową. Zawodnicy startujący w zawodach, aby osiągnąć swój cel, muszą pokonać na swojej drodze i to w bezpośrednim pojedynku wielu przeciwników. Wymaga to kolosalnej wiedzy szachowej, niezwykłej kondycji psychofizycznej i koncentracji, ponieważ partia szachowa może trwać wiele godzin. Jednym słowem szachista wysokiej klasy musi posiadać wiele cech bojownika z prawdziwego zdarzenia!

Gra korespondencyjna tylko częściowo spełnia te kryteria: jest walka, ale nie ma bezpośredniego kontaktu z przeciwnikiem. Właściwie to niewiadomo, z kim się tak naprawdę gra!

Kompozycja szachowa to dziedzina całkowicie odmienna od praktycznej gry. Tutaj problemista nie walczy z przeciwnikiem, lecz z pewnym pomysłem. Ten bój może być krótki, ale może też trwać tygodniami, miesiącami a nawet latami. Tutaj nie liczy się czas. Ważna jest doskonałość i piękno kompozycji. Problemiści są wytrwali w osiągnięciu swego idealnego celu!

Te wszystkie dziedziny łączy jednak jedna cecha: owoc ich wysiłku umysłowego. Partie są udokumentowane i te najbardziej wartościowe znajdują swe miejsce w pismach specjalistycznych i różnych zbiorach. W ten sposób pamięć o nich nie zaginie. Niektóre z nich stają się nawet „nieśmiertelnymi”, przetrwają lata i nawet wieki. Podobnie jest z pięknymi kompozycjami.

W ostatnich latach nastąpił – w pewnych kręgach szachowych – wzrost zainteresowania tzw. solvingiem. Co to właściwie jest? To jest po prostu rozwiązywanie zadań szachowych. Czyli to, co problemista stworzy, nieraz nawet latami, jest przez solverowca rozwiązywane. Im szybciej tym lepiej.

Solverowcy mają swoje imprezy, czyli mistrzostwa krajowe, Europy i świata. Mają też swoje tytuły, podobnie jak w grze praktycznej.

Jak w ogóle doszło do powstania solvingu? Uboczne rozwiązania w zadaniach szachowych były kiedyś prawdziwą plagą. Sami problemiści często nie sprawdzali dokładnie swych dzieł i wysyłali na konkursy prace niepoprawne. Część z nich była potem nagradzana i przedrukowywana przez różne pisma specjalistyczne. Ukazywały się też książki, które zawierały między innymi niepoprawne problemy.

Konkursy rozwiązaniowe organizowane przez pisma fachowe tylko częściowo załatwiały tę kwestię. Ktoś wpadł w końcu na pomysł zmobilizowania większej grupy szachistów do zajęcia się rozwiązywaniem problemów, aby tym samym wyeliminować albo zmniejszyć do minimum te niepoprawności. W ten sposób zaczęto organizować pierwsze turnieje dla solverowców, które potem rozrosły się do imprez rangi europejskiej i światowej.

Coraz więcej osób zajmuje się teraz solvingiem, gdyż jest to dość łatwa forma rozrywki z szachami i nie wymagająca dużego wysiłku szkoleniowego, jak to jest w przypadku gry praktycznej. Nie brakuje też chętnych do organizacji takich imprez, gdyż na pewno są one profitowe.

Jakie korzyści mają obecnie sami problemiści z usług solvingu? Żadnych! Teraz są programy szachowe, za pomocą których można w ciągu nawet kilku sekund sprawdzić poprawność każdego zadania. Takie programy ma każdy kompozytor zajmujący się układaniem problemów!

Niedawno w Jesi (Włochy) Kacper Piorun został mistrzem świata w solvingu! Wcześniejszy jego występ na MŚ juniorów do lat 20 w Chennai zakończył się niepowodzeniem. Po rozegranych partiach można było wyciągnąć jeden wniosek: nie był do tego turnieju odpowiednio przygotowany. Szkoda, że ten utalentowany zawodnik – uznany kiedyś na miarę talentu Wasyla Iwańczuka – stanął w swym twórczym rozwoju jako szachista. Kacper Piorun wybrał łatwiejszą drogę. Zajmowanie się solvingiem i uzyskiwanie dobrych wyników nie wymaga tyle pracy, którą musi normalnie wykonać szachista z dużymi ambicjami sportowymi!

Chciałbym zwrócić uwagę na jeden ważny aspekt. Niektórzy w Polsce próbują stawiać znak równości pomiędzy solvingiem i grą praktyczną. Inni natomiast posuwają się jeszcze dalej i stawiają rozwiązywanie zadań wyżej. Argumentem są wyniki solverowców, którzy zdobywają od lat medale w mistrzostwach Europy i świata.

Błędna teoria! Solving nie jest i nie może być konkurencją dla szachów. To jest po prostu pewna forma rozrywki. W tej chwili na świecie organizuje się wiele imprez na zasadzie świetnej zabawy, np. rzut telefonem komórkowym na odległość, rzut beretem, rzut śledziem do beczki z wodą, rzut młotkiem do telewizora itd. Niedawno czytałem w jakieś gazecie, że Polak został już po raz drugi z rzędu mistrzem świata w dojeniu krów.

Kiedyś znany działacz i wieloletni dyrektor festiwalu szachowego w Rowach Alfred Obszański (1940-2009) planował zorganizowanie mistrzostw świata w rzucie figurami szachowymi na odległość. Miało to nastąpić na plaży w Rowach. Według pomysłodawcy byłaby to widowiskowa impreza (w porównaniu z nudnym solvingiem) i świetna reklama dla naszej dyscypliny.

Według mnie rozwiązywanie zadań może być pewną formą treningu. Pod warunkiem, że będzie to odpowiednio wyselekcjonowany zbiór wartościowych problemów. Na ten temat napisałem książkę „Kompozycja w treningu szachisty” (Wydawnictwo Szachowe Penelopa 2003).

Szachy są grą twórczą. Jak już wcześniej wspomniałem, szachiści rozgrywają piękne partie, które cieszą przez lata miliony wielbicieli królewskiej gry. Podobnie problemiści pozostawiają w spadku swe wspaniałe utwory.

A co zostawiają nam solverowcy? Praktycznie niewiele, bo tutaj nie ma żadnej twórczości. Solverowcy ograniczają się tylko do odtwarzania pewnych znanych idei wymyślonych przez kompozytorów szachowych! Ich „twórczość” to suche wyniki turniejowe i fotografie z uśmiechniętymi zawodnikami, z zawieszonymi medalami na szyjach i pucharami w rękach!

FM Jerzy Konikowski

 -----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 6:01, 29 Sie 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:00, 29 Sie 2011    Temat postu:

-----------

---- Dzis na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]


Autor: Comins MANSFIELD


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wa3! -- grozi -- 2. d3 -- mat
-----------

Set Play:-- Gra przygotowana

1. ... Rd8/c8/xb8/f8 --- 2. Qe2 #
1. ... Bh7------------------ 2. Bxd5 #
1. ... Qh7/h6, Sg7/f6 -- 2. Qd4 #
1. ... Rg6/g4/g3 --------- 2. Qxd5 #
1. ... Rg7 ------------------ 2. Qxd5/d4#
1. ... Bxd2 ----------------- 2. Qc7 #
1. ... Sb4/c3+/c1--------- 2. Rc3 #

Solution: -- Rozwiazanie

1. Ra3! -- grozi --- 2. d3 -- mat
1. ... Rxb8 ---- 2. Qe2 #
1. ... Bh7------- 2. Bxd5 #
1. ... Qh7------ 2. Qd4 #
1. ... Rg3 ------- 2. Qxd5 #
1. ... Bxd2 ------ 2. Qc7 #
1. ... Sa2 -dowolnie 2. Wc3 #
--------------------
Siedem ciekawych siatek matowych!
--

Lekcja matowania --- propmcja Hetmana

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7 moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 5:48, 30 Sie 2011    Temat postu:

==

Solving to tylko świetna zabawa!

Solving Dodaj komentarz Głównym celem partii szachowej jest danie przeciwnikowi mata. Dlatego obie strony tak rozwijają swe siły, aby osiągnąć ten cel.

W kompozycji szachowej są pewne zadania, które są sprzeczne z tymi zasadami. Są to samomaty, maty pomocnicze (zwane też współmatami) i innego rodzaju zadania bajkowe. Zostały one stworzone przez kompozytorów i dlatego egzystują tylko w problemistyce szachowej.

W mojej książce „Kompozycja w treningu szachisty” m.in. pisałem, że rozwiązywanie i analizowanie zadań szachowych może przynieść szachistom-praktykom dużą korzyść przez ćwiczenie techniki liczenia wariantów, rozwinięcie tzw. zmysłu kombinacyjnego oraz kształcenie zdolności analitycznych, co jest szczególnie przydatne w trakcie rozgrywania końcówek.

Ale też zwróciłem uwagę na to, że do tego celu może służyć tylko odpowiednio wyselekcjonowany zbiór zadań i studiów. Jestem także mistrzem kompozycji szachowej i znam bardzo dobrze specyfikę tej dziedziny szachów. Sam ułożyłem wiele samomatów i matów pomocniczych. Ale jako trener nigdy nie polecałem moim podopiecznym zajmowanie się tą grupą zadań. Bowiem ich rozwiązywanie nie ma żadnego aspektu szkoleniowego!

Czy widział ktoś boksera, który w czasie walki – zamiast przeciwnika – uderzał siebie? Podobnie szachista w trakcie partii dąży do dania przeciwnikowi mata, a nie odwrotnie. Dlatego nie można polecać zawodnikowi, aby w cyklu szkolenia zajmował się rozwiązywaniem samomatów czy współmatów.

Tak więc rozwiązywanie zadań szachowych ma tylko w ograniczonym aspekcie wartość szkoleniową. Zajmowanie się wszystkimi gałęziami kompozycji szkodzi tylko w prawidłowym rozwoju utalentowanych zawodników. Tutaj przykładem jest zdolny junior Kacper Piorun, który w momencie zajęcia się solvingiem obniżył swoje loty jako zawodnik. Wielka szkoda, gdyż według krajowych ekspertów ten utalentowany gracz już dawno mógłby być w czołówce polskich seniorów!

Autor Jerzy Konikowski


-------------------------------

Krzysztof Kledzik

Odnoszę wrażenie, że solving jest nadmiernie gloryfikowany. Ciekawe, czy np. Adamek zgodziłby się stłuc sam siebie na ringu, zamiast próbować dosięgnąć Kliczki? Kacper jest niestety ofiarą solvingovego „push-u”. Faktycznie, wybrał łatwiejszą karierę w branży krzyżówek szachowych, niż w zmaganiach w prawdziwych szachach.

------------------------------------

Marcin Zimerman


Solving to po prostu inna dyscyplina niz szachy, tez na swoj sposob ciekawa. Ja osobiscie nie rozwiazuje za czesto samomatow – nie bawia mnie. Ale lamiglowki Lloyda i Smullyana sprawiaja mi sporo radosci Moze sam kiedys sie skusze na start w zawodach, ale wczesniej musze sie przekonac do samomatow i pomocnikow



Nauka matowania ....
-----------
Autor : Jerzy Konikowski -- 1967


Mat w 2 posunieciach --- #2

---------

Pozycja po 1 posunieciu -- 1. Se7!
-------------------
Rozwiazanie
1. Se7! --- Kh8 --- 2. Ge5 - mat
1. Se7 --- Kh6 --- 2. Sf5 --- mat
1. Se7 --- Kf6 --- 2. Sh5 --- mat
1. Se7 --- Ke8 --- 2. Se6 --- mat
------------




Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Kf5 - Ke4 tempo!

____2___________3
---1. Kf5-e4 -- Ke2-g2 2. Hh8-h2 mat ------- 1. Ke4 -- Kd2 2. Hh8-b2 mat
--
Trenowanie pamieci...
Wlaczamy program [link widoczny dla zalogowanych] i ustawiamy zadania w 2 posunieciach ( tylko miniatury).
Wszystkie siatki matowe zapisujemy na diagramach szachowych...
Na formacie A4 miesci sie 9 czytelnych diagramow szachowych.... wiec maty z dwuchodowki ( miniatury ) latwo sie pomieszcza...
--------------
Po wydrukowaniu kilku stron arkuszy mamy 50 lub wiecej diagramow szachowych... jest z czego cwiczyc maty ( siatki matowe ) jest czym reklamowac szachy w pobliskiej szkole Podstawowej...
----------------
Samo ustawianie diagramow , to swietny trening pamieci szachowej.
------------
==
Nauka matowania ....


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Kf5 - Ke4 tempo!

____2___________3
---1. Kf5-e4 -- Ke2-g2 2. Hh8-h2 mat ------- 1. Ke4 -- Kd2 2. Hh8-b2 mat
--
Trenowanie pamieci...
Wlaczamy program [link widoczny dla zalogowanych] i ustawiamy zadania w 2 posunieciach ( tylko miniatury).
Wszystkie siatki matowe zapisujemy na diagramach szachowych...
Na formacie A4 miesci sie 9 czytelnych diagramow szachowych.... wiec maty z dwuchodowki ( miniatury ) latwo sie pomieszcza...
--------------
Po wydrukowaniu kilku stron arkuszy mamy 50 lub wiecej diagramow szachowych... jest z czego cwiczyc maty ( siatki matowe ) jest czym reklamowac szachy w pobliskiej szkole Podstawowej...
----------------
Samo ustawianie diagramow , to swietny trening pamieci szachowej.
-------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 20:28, 27 Wrz 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 27, 28, 29  Następny
Strona 1 z 29

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin