| 
			
				|  | SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 |  
 
 
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Czw 19:13, 17 Paź 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| --- -- Wirtualne szkolenie --- dla Naszych sedziow szachowych
 -------
 Autor : A. Galicki. 1893 rok - -- siatki matowe --- -- siatki matowe -
 ---
 
  2  _3   
 Mat w 4 posunieciach -- 1.Gh6!
 
 
  4_5   -------- Diagram -- 4 ------ ------ Diagram -- 5
 
 Rozwiazanie
 
 1. Gh6! [2. Gf4 - tempo
 2. ... Kf3 -- 3. Gg3 - [4. Ge2#]
 3. ... Kg4 -- 4. Ge2#]
 
 1. ... f4 -- 2. Ge2 tempo
 2. ... f3 -- 3. Gd2 tempo
 3. ... fxe2 -- 4. Wf7 - mat --- diagram -- 2
 
 2. ... Ke1 -- 3. Gxf4 - tempo
 3. ... Kf2 -- 4. Gg3 - mat ---- Diagram -- 4
 
 1. ... Kf3 -- 2. Ge3 - tempo
 2. ... f4 -- 3. Kh3 - tempo
 3. ... fxe3 -- 4. Wf7 - mat --- diagram --- 3
 
 2. ... Kg4-- 3. Ge2+
 3. ... Kxh4 -- 4. Wh7 - mat --- Diagram -- 5
 -- --
 Cztery siatki matowe -- na diagramach
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  |  |  |  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Czw 19:17, 17 Paź 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - --- Matowanie mamy na Diagramie
 
 Autor : Valentín Marín í Llovet -- 1906
 
 
   --- Diagram -- 1
 Mat w 5 posunieciach  ---- #5
 
 Rozwiazywac nie ma potrzeby , bo mat jest na diagramie ponizej...
 
 
 
   
 Pozycja matowa zaciekawi szachiste
 i niejeden z nich znajdzie rozwiazanie
 
 Metoda popularyzacji Szachow w Polsce.
 Tylko kto w Polsce tego uczy?
 W innych krajach to znaja w Polsce
 otwieraja oczy...  ze zdziwienia.
 
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Śro 14:11, 04 Gru 2013    Temat postu: Re: Metody treningu szachowego |  |  
				| 
 |  
				| --- ---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...
 
 Solving to tylko świetna zabawa! (3)
 
 Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.
 
 Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.
 
 Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.
 
 Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.
 
 Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.
 
 Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.
 
 Instruktor szachowy Jan Jüngling
 Fürth, 31.
 --------------------------
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 ---
 
 ---- Matowanie na Ekranie
 
 28 - P1169290
 Autor : Gerhard Paul Latzel
 120 stern 28 09/07/1967
 
 
  1___2   Diagram -- 1
 Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#
 
 Złuda: 1. d8=H?+
 1. ... Ke6 2. He8+
 2. ... Kd6 3. b8=H/G#
 2. ... Kf6 3. He5#
 
 1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
 2. ... Kf6 3. He5#
 Ale 1. ... Kc6!
 
 
 -- Rozwiązanie:
 
 1. d8=W!+
 1. ... Kc6 2. b8=W!
 2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3
 
 1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
 2. ... Ke7 3. Hd6#
 2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2
 
 1. ... Kc7 2. b8=H+
 2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4
 
 
  3___4   
 1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+-  Kc6 - 3. Wd6 - mat
 2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
 
 --------------
 Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu
 nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
 Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!
 
 Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
 Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
 
 Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych...
 tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.
 
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 14:13, 04 Gru 2013, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 8:48, 13 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Metoda zachety -- do Szachow
 
 1 - P1273239
 Hans Petter Bie
 1121 Springaren , p. 175, 09/2007
 --
 
   --- diagram -- 1
 Biale matuja w 2 posunieciach -- #2
 
 Rozwiazanie
 
 1. Hetman gra -- Kd6 -- 2. exf8=Goniec -- mat
 1. Hetman gra -- Ke6 -- 2. exf8=Hetman - mat
 1. Hetman gra -- Ke4 -- 2. exf8=Wieza --- mat
 1. Hetman gra - Gxe7+ - 2. Hxe7 - szach - mat
 --
 -- ---
 Kombinacje dla -- 5-latka
 
 Checkmate in Four - biale matuja w 4 posunieciach.
 -
 
  4   -Diagram -- 1
 Biale matuja w 4 posunieciach -- #4 --- --- --- 1. ... Wf1+ - 2. Wxf1 - exf1=W - mat
 
 --
 
  2_3   --
 Diagram -- 2 --- --- 4. Sf7 - mat --- --- Diagram - 3 ---  3. Hxe8+ - Wf8 - 4. Hxf8 - mat
 
 -- Diagram -- 4 --> - pokazuje siatke matowa wykonaniu czarnych.
 1. ... Wf1+ - 2. Wxf1 - exf1=Wieza - mat
 Czarne matuja w 2 posunieciach.-- #2
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Czw 10:42, 19 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - 7-dmio letni uczeń
 przez krzysio
 
 Szybkie wykonywanie ruchów będzie się mściło w grze, moje dzieci miały zakaz tego i myślę ze an dobre im to wyszło. U moich wpierw był nakaz policzenia materiału po obu stronach, później czy własnemu królowi coś nie grozi a dopiero na końcu szukanie tego co można zabrać. Czasem jest więcej niż jedno dobre rozwiązanie, w tym sensie że kilka rozwiązań daje sporą przewagę, wtedy moim mówiono "widzisz dobre rozwiązanie to zastanów się czy nie ma lepszego". Pewnie można i tak jak kolokwium pisze, ważne w tym chyba jest to by zmusić dzieciaka do analizy tego co na desce a nie do "odgadnięcia zagadki". Później masa sytuacji jest gdy mamy nawet hetmana do wzięcia ale brać nie wolno bo dostaniemy mata, częsty numer gdy wieża broni króla na ostatniej linii i podkłada się jej coś do zbicia by wyszła z 8 linii a nam to pozwoli zamatować.
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 Tu myślę że i trener pomoże, da jakieś wskazówki bo to "standardowa" przypadłość dzieci. A układanie na desce ma tą zaletę ze oswaja dziecko z szachownica i figurkami, to potrzebne na turniejach później, wtedy to co zobacza na stoliku jest "naturalne".
 krzysio
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Czw 20:14, 19 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - 7-dmio letni uczeń
 przez ilk
 
 nie wiem jak można to "szybko, szybko" wykorzystać pozytywnie na początku:) Ona najchętniej by partię skończyła w kilku posunięciach matem:) tylko tak się nie da jak się gra z kimś kto ma jakieś pojęcie o tym. Może jest jeszcze za mała.Jak gra się przeciąga a ona ocenia że nie ma szansy na pewne zwycięstwo to jej zaczyna się nudzić i podkłada figury by skończyć szybciej grę i zacząć nową, ale się tata wtedy denerwuje i mówi że tak grac to nie będą.
 Zostaje nam uczyć że trzeba walczyć do końca, dlatego jak w tych zadaniach jest np sytuacja gdzie jest mat mimo tak naprawdę braku przewagi w figurach to jej mówię, a widzisz i bez hetmana można:)
 
 "Uczuliłbym tylko na jedno - nie uczyć tego czego nie jesteśmy pewni bo możemy wprowadzać w błąd i robić dziecku mętlik (trafiało mi sie to), lepiej ograniczyć się do tego co trener mówi."
 
 
 Trener właśnie daje zadania do rozwiązania. Nie jesteśmy na zajęciach więc nie wiemy o czym dokładnie mówi. Na razie robimy zadania mat w 1 posunięciu, ale ostatnio dostali na takie w 2 posunięciach i to mnie przeraża bo bez odpowiedzi dla rodziców
  te na mata w 1 mamy z rozwiązaniami. No ale tata lepszy w to jest może ogarnie:) Jej tata poszedł by i posłuchał co tam trener mówi , żeby sie podszkolic, ale ona stanowczo mówi nie. A argumentacja: "bo będziesz wygrywał ze mną".ilk 
 ----
 
 7-dmio letni uczeń
 przez thinkerteacher
 
 To proszę Lilko - wyjaśnię jak można "na szybko"  .
 
 Są formy szachów, które opierają się na szybkości - są to tak zwane szachy szybkie (lub w ekstremalnej formie - błyskawiczne). Wówczas trzeba JAK NAJSZYBCIEJ znaleźć jak najlepszy ruch (lub ruch najbardziej trudny dla przeciwnika). Zwykle na CAŁĄ partię każdy gracz ma po 5, 10 lub 15 minut (zależy w jak szybkie szachy gramy). Natomiast grać silne (logiczne, sensowne, głębokie) ruchy w bardzo krótkim czasie do namysłu - to szalenie trudne wyzwanie. Kiedyś próbowałem tego, ale tysiące razy udowodniono mi , że niestety ale jestem stanowczo za cienki w uszach w tej formie gry.
 
 Natomiast to, że dzieci grają na mata, to nic dziwnego. Dziwne może być to, że są w stanie wysiedzieć więcej niż 20-30 minut w koncentracji (mam na myśli dzieciaki 5-6 letnie). Dlatego właśnie szybko kończą. Dla nich gra toczy się 10x szybciej niż dla dorosłych, którzy potrafią wysiedzieć nawet 3-4 godziny nad jedną (!) partią.
 
 Jeśli natomiast chodzi o zadania - mat w 2 ruchach, to raczej nie jest to jeszcze koniec świata: łba nie urywa  . Tak więc tato spokojnie sobie poradzi także i z tymi. Natomiast na argumentację córki bym nieco uważał, bo może to wskazywać na to, że ma problem z akceptacją tego, że nie jest (jeszcze) najlepsza na świecie, zaś mistrz świata (czyli tato) może okazać się jeszcze lepszy niż mistrzyni całego wszechświata (czyli córka).
 
 No i uwierz mi, że bez tych "centrów" i innych "związań" gra w szachy w wymiarze sportowym traci praktycznie sens. Silniejsi zawodnicy (tak, także ci jedynie kilkunastoletni) potrafią lać takich jak ja czy krzysio - niekiedy jedną ręką. Jednak tylko dlatego, że znają dość dużo pozycji i je rozumieją, a to opiera się na wiedzy zgromadzonej i przetwarzanej przez tysiące szachistów (w tym także programistów, trenerów, badaczy, nauczycieli, analityków, itp.)
 na przestrzeni ostatnich ok. 150 lat.
 
 Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 7:42, 20 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - 7-dmio letni uczeń
 przez kolokwium
 
 thinkerteacher napisał(a):
 To proszę Lilko - wyjaśnię jak można "na szybko"  .
 --
 
 Są formy szachów, które opierają się na szybkości - są to tak zwane szachy szybkie (lub w ekstremalnej formie - błyskawiczne).
 Tego ogłupiającego rodzaju szachów nie polecam świeżym adeptom gry szachowej. Można się nauczyć (nabrać nawyków) więcej złych niż dobrych (dobrych właściwie to wcale). Dlatego demon powinien w przypadku wskazówek dla początkujących mniej żartować.
 
 Na tym poziomie, to nie ma sensu rozgrywać całej partii. Takich cząstkowych "partii" można rozegrać 10 w 5 minut (jak wprawna osoba będzie ustawiać pozycję do gry). Ale lepiej niech córka ustawia (a nawet wymyśla) pozycję do rozegrania.
 Przypominam, że to nie turniej lecz trening. Na turnieju gra się całą partię (od rozpoczęcia do jakiegoś zakończenia). Podczas treningu ćwiczy się elementy gry.
 
 Przykład z innych dyscyplin (dla niektórych bardziej sportowych).
 W piłce nożnej na treningu można rozegrać KRÓTKI mecz, ale najczęściej (pomijając trening kondycyjny) ćwiczy się elementy gry np. podanie i odbiór piłki, strzał z różnej odległości, podanie do strzelca, prowadzenie piłki, prowadzenie piłki w asyście przeciwnika, itp.
 
 W piłce siatkowej podobnie jak w kopanej można ćwiczyć elementy gry: serwis, odbiór serwisu, blok, wystawienie piłki.
 Jak się zna podstawy, to można poznać i ćwiczyć warianty: np. w kopanej: atak po skrzydle (bez asysty lub z asystą przeciwnika) z wrzutką do strzelca (bez asysty lub z asystą przeciwnika), w koszykówce szybki atak zakończony rzutem z dwutaktu, w siatkówce odbiór serwisu i atak z podwójnej krótkiej.
 
 Najpierw niech nauczy się grać, a dopiero wówczas niech rozgrywa całą partię. Tak jak piłkarzowi piłka nie powinna przeszkadzać, tak szachista nie powinien zastanawiać się czy może dany (np. skoczkiem) ruch wykonać. Później tak samo z zapisem i zegarem, te "przeszkadzajki" nie powinny przeszkadzać.
 
 Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności;
 sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 7:54, 20 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - 7-dmio letni uczeń
 przez Daniel
 
 
 ilk napisał(a):
 
 Jej tata poszedł by i posłuchał co tam trener mówi , żeby sie podszkolic
 , ale ona stanowczo mówi nie. A argumentacja: bo będziesz wygrywał ze mną
 
 
 Zanim od razu rezygnować, a potem pytać jedynie poprzez forum, lepiej przekonać dziecko, że to nie jest głupi pomysł. Skoro jest możliwość, żebyś w zajęciach uczestniczył to warto, idąc na nie też skorzystasz i w razie czego łatwiej coś dziecku wytłumaczysz. Szkoda tracić okazję i ulegać takiemu argumentowi dziecka  może powiedz, że dzięki temu będzie mieć i naukę w klubie i u siebie w domu bo już coś będziesz umiał, a dzięki temu dwa razy szybciej osiągnie lepszy poziom  ?
 
 natomiast takie sprawy jak centrum, związanie - faktycznie bardzo istotne, i bez tego ciężko. Piszesz że u Ciebie dawniej się siadało id razu do gry jak się znało zasady - ale nawet wtedy świadomie lub nieświadomie wielu z was musiało wygrywać właśnie dzięki temu, że wykorzystywało np. związanie, nie znaliście tylko nazw, nie wiedzieliście czego szukać. Zajęcia są m.in. po to, by nie tworzyć teorii od zera, tylko takie podstawy (bo to są podstawy) poznać od razu przez kogoś wyłożone.
 
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 18:27, 20 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- --- Matowanie mamy na Diagramie
 
 Autor : Valentín Marín í Llovet -- 1906
 
 
   -- Diagram -- 1
 Mat w 5 posunieciach  ---- #5
 
 Rozwiazywac nie ma potrzeby , bo mat jest na diagramie ponizej...
 
 
 
   Diagram -- 2
 Pozycja matowa zaciekawi szachiste
 i niejeden z nich znajdzie rozwiazanie
 
 Wystarczy zobaczyc na - diagramie -- 2
 jak sa ustawione czarne Pionki - h4 i e5
 
 Metoda popularyzacji Szachow w Polsce.
 Tylko kto w Polsce tego uczy?
 W innych krajach to znaja w Polsce
 otwieraja oczy...  ze zdziwienia.
 
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Nie 21:51, 22 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Kombinacja matowa -- dla Malego Szachisty
 
 - Zadanie nr. 25
 Autor : A. White 1919
 ---
 
   -- Diagram -- 1
 Mat w 12 posunieciach -- #12
 
 Rozwiazanie
 
 1. Wf2+! - Ke3 -- 2. Wf3+ - Ke4
 3. We3+ - Kd4 -- 4. We4+ - Kd5
 5. Wd4+ - Kc5 -- 6. Wd5+ - Kc6
 7. Wc5+ - Kb6 -- 8. Wc6+ - Kb7
 9. Wb6+ - Ka6 - 10. Wb7+ - Ka8
 11. Wa7+ Kb8 - 12. Wa8 - mat --- diagram -- 2
 -
 11 podwojnych Szachow
 
 
 
   -- Diagram -- 2
 Siatka matowa po 12 posunieciach -- 12. Wa8 -szach- mat
 
 Czarny Krol i biala Wieza schodami do gory po jednym schodku.
 Maszeruja... 11 podwojnych szachow.
 
 Pozycja koncowa z matem - na diagramie - jest konieczna. jesli chcemy
 w Polsce propagowac Szachy i edukacje szachowa...
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pon 7:18, 23 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- - Kombinacja matowa -- dla Malego Szachisty
 
 - Zadanie nr. 25
 Autor : A. White 1919
 ---
 
   -- Diagram -- 1
 Mat w 12 posunieciach -- #12
 
 Rozwiazanie
 
 1. Wf2+! - Ke3 -- 2. Wf3+ - Ke4
 3. We3+ - Kd4 -- 4. We4+ - Kd5
 5. Wd4+ - Kc5 -- 6. Wd5+ - Kc6
 7. Wc5+ - Kb6 -- 8. Wc6+ - Kb7
 9. Wb6+ - Ka6 - 10. Wb7+ - Ka8
 11. Wa7+ Kb8 - 12. Wa8 - mat --- diagram -- 2
 -
 11 podwojnych Szachow
 
 
 
   -- Diagram -- 2
 Siatka matowa po 12 posunieciach -- 12. Wa8 -szach- mat
 
 Czarny Krol i biala Wieza schodami do gory po jednym schodku.
 Maszeruja... 11 podwojnych szachow.
 
 Pozycja koncowa z matem - na diagramie - jest konieczna. jesli chcemy
 w Polsce propagowac Szachy i edukacje szachowa...
 - --
 
  3_4   Diagram -- 3
 Pozycja  po 11 posunieciach -- 11. Wa7# -- -- Taki mat jest mozliwy -- Ha6 - mat
 -
 Diagram - 4 -- taki mat jest mozliwy , gdy na posunieciu sa czarne.
 Szachista widzac 3 siatki matowe zastanowi sie dlaczego az tyle matow pokazuje.
 Dla innego szachisty napisanie rozwiazania kodem Chinszczyzna, nie robi wrazenia
 tym bardziej jak widzi mat w 12 posunieciach -- 12. Wa8 - mat -
 i do tego brak pozycji matowej na obrazku.
 Szachy to gra planszowa a piszac o szachach nie pokazujemy plansz czyli diagramow
 , to znaczy ze bagatelizujemy odbiorcow i czytelnikow , lub co gorsze nie
 rozumiemy przekazu mysli szachowej na odpowiednim poziomie.
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:55, 23 Gru 2013, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 20:42, 27 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| --- Kombinacja matowa -- w trzech posunieciach -- #3
 
 Chigorin - NN, 1894
 -
 
  1-2   --- DIAGRAM -- 1
 MAT W 3 POSUNIECIACH - #3 -- ---- 1. Gc4+ - Wf7 - 2. gxf7+ - Kf8 - 3. He8! - mat
 
 Rozwiazania na diagramach
 -
 
  3-4   -- diagram -- 3
 1. Gc4+ -
 Hxc4 - 2. He8+ - Sxe8 - 3. Wf8# -- -- 1. Gc4+ - Wf7 - 2. gxf7+ - Kh8 - 3. f8=W! - mat
 
 Diagram -- 2 --
 Hetman matuje na polu _e8 --- Skoczek _g7 jest zwiazany.
 
 Diagram -- 4 ----> Dodatkowa Wieza matuje na polu _f8
 Wieza powstala wyniku promocji -- bialy pionek przemienil sie w Wieze.
 
 Proponuje tak prowadzic lekcje Szachow w Szkolach Podstawowych -- klasy I - II - III
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 23:40, 27 Gru 2013    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Kombinacja z Magazynu Szachista -- dla edukacji  w Polskich szkolach.
 -
 
  1_2   -- Diagram -- 1
 Biale wygrywaja efektownie - (+) --- pozycja po 5 posunieciach -- 5. Wh8 - mat
 
 Biale  operuja tylko  biala Wieza -- przy okazji nastepuje
 trzy razy podwojny szach -- manewr  skuteczny - 5. Wh8 - szach mat
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 1:01, 03 Sty 2014    Temat postu: Re: Metody treningu szachowego |  |  
				| 
 |  
				| -- ---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...
 
 Solving to tylko świetna zabawa! (3)
 
 Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.
 
 Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.
 
 Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.
 
 Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.
 
 Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.
 
 Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.
 
 Instruktor szachowy Jan Jüngling
 Fürth, 31.
 --------------------------
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 ---
 
 ---- Matowanie na Ekranie
 
 28 - P1169290
 Autor : Gerhard Paul Latzel
 120 stern 28 09/07/1967
 
 
  1___2   
 Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#
 
 Złuda: 1. d8=H?+
 1. ... Ke6 2. He8+
 2. ... Kd6 3. b8=H/G#
 2. ... Kf6 3. He5#
 
 1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
 2. ... Kf6 3. He5#
 Ale 1. ... Kc6!
 
 
 -- Rozwiązanie:
 
 1. d8=W!+
 1. ... Kc6 2. b8=W!
 2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3
 
 1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
 2. ... Ke7 3. Hd6#
 2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2
 
 1. ... Kc7 2. b8=H+
 2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4
 
 
  3___4   
 1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+-  Kc6 - 3. Wd6 - mat
 2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
 
 --------------
 
 Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
 
 Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!
 
 Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
 Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
 Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.
 
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Czw 19:40, 09 Sty 2014    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| ---- Dwuchodowka z rozwiazaniami na diagramach
 
 Autor - Molham Hassan , 2002
 
 
  ____   
 Mat w 2 posunieciach > #2 ------- pozycja po 1 posunieciu 1. Hb1!
 
 
  ____   
 1. Hb1  Kxc4  2. Sxe3 mat ------------ 1. Hb1  Kxe4  2. Sxe3 mat
 
 
  ____   
 1. Hb1  Kxe2  2. We4xe3 mat ------- 1. Hb1  Hxf3  2. Sc2- Sa3 mat
 
 
 ---- Matowanie na Ekranie
 
 28 - P1169290
 Autor : Gerhard Paul Latzel
 120 stern 28 09/07/1967
 
 
  1___2   
 Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#
 
 Złuda: 1. d8=H?+
 1. ... Ke6 2. He8+
 2. ... Kd6 3. b8=H/G#
 2. ... Kf6 3. He5#
 
 1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
 2. ... Kf6 3. He5#
 Ale 1. ... Kc6! --- brak mata w 3 pos.
 
 
 -- Rozwiązanie:
 
 1. d8=W!+
 1. ... Kc6 2. b8=W!
 2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3
 
 1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
 2. ... Ke7 3. Hd6#
 2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2
 
 1. ... Kc7 2. b8=H+
 2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4
 
 
  3___4   
 1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+-  Kc6 - 3. Wd6 - mat
 2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
 --------------
 
 Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
 Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!
 
 Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
 Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
 Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.
 ----
 
 [link widoczny dla zalogowanych] --- forum
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
		|  |  
  
	| 
 
 | Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach
 Nie możesz zmieniać swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz głosować w ankietach
 
 |  fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
 Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
 
 |