Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Modzelan udziela porad ...
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:14, 26 Gru 2012    Temat postu:

--
W Macie nr. 7 jest wywiad z Modzelanem -- na trzy strony....
Zamiast wywiadu umiescilbym tam 50 zadan dwuchodowek , instruktorzy szachowi
w klubach i szkolkach mieliby co pokazywac dzieciakom...
Polska edukacja szachowa --- lezy na lopatkach a szachow nie ma w Macie --- wystarczajaco...


Wirtualne szkolenie --- Polskich Dzialaczy szachowych...

6 - P1241354
Autor : Peter Heyl
3509 Sächsische Zeitung 04/11/2006
---------------

Biale
matuja w 3 posunieciach -- #3
- - 1. Kd8! - grozi 2. h8=S!

Rozwiazanie

1. Kd8! - grozi -- 2. h8=S - Wg7 - 3. e5 - mat
1. ... c5 -- 2. dxc6ep - Wbd5 - 3. c5 - mat --- diagram -- 2
1. ... e5 -- 2. dxe6ep - Wgd5 - 3. e5 - mat --- diagram -- 3
1. ... exf6 - 2. c5+ --- Wxc5 - 3. Hxf6 - mat --- diagram -- 4

Keywords: En passant - bicie w przelocie

ep -- to bicie w przelocie

---- siatka matowa ---- 3. c5 - mat ---- --- siatka matowa -- 3. e5 - mat
_3
1. Kd8! -
c5 - 2. dxc6 ep - Wbd5 - 3. c5# --- -- 1. Kd8 - e5 - 2. dxe6 ep - Wgd5 - 3. e5#


-- siatka matowa -- 3. Hxf6 mat

--- diagram -- 4
1. Kd8! - exf6 - 2. c5+ - Wxc5 - 3. Hxf6 - mat


Dwa bicia w przelocie i promocja Skoczka na _h8
to najwazniejsze motywy w tej trzychodowce.

Oczekuje ze na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego bedzie edukacja szachowa.
Tym bardziej ze Polska Ekipa Solvweowcow takie zadania rozwiazuje na codzien.
Miejsce szachow jest wlasnie na podanej wyzej stronie , gdzie dziennie odwiedza okolo 1000 osob.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 23:16, 26 Gru 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 13:54, 27 Gru 2012    Temat postu:

--
-- Nauka matowania --- to co jest najwazniejsze w Szachach!

-- To mozna zobaczyc na stronie -- [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Laimons MANGALIS

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- ----- > diagram -- 2 -- 1. Se5! - Kd5 - 2. Gc4!! - mat


Rozwiazanie

1. Se5! - grozi --- 2. Hxd6 -- mat
1. ... Kd5 --- 2. Gc4 -- mat ( wiazany Skoczek -- Sd6 --- Diagram -- 2
1. ... Ke7 --- 2. We8 -- mat ( wiazany Skoczek -- Sd6 --- Diagram -- 3

1. ... Ke5 --- 2. Gxf3 -- mat ( wiazany Skoczek -- Sd6 --- Diagram -- 4
1. ... Sf7 ---- 2. Sxf8 -- mat
1. ... Se4 ---- 2. Gc4 --- mat
1. ... Sb7 ---- 2. Sg5 --- mat

--------
Fantastico!!

--- > Dwie siatki matowe
3_4

--- 1. Se5 - Ke7 - 2. We8 - mat ---- ---- 1. Se5 - Kxe5 - 2. Gxf3 - mat

------
Urok Szachow! nawet w dwuchodowkach.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 14:44, 27 Gru 2012, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 14:54, 03 Sty 2013    Temat postu:

---

W Macie nr. 7 jest wywiad z Modzelanem -- na trzy strony....
Zamiast wywiadu umiescilbym tam 50 zadan dwuchodowek , instruktorzy szachowi
w klubach i szkolkach mieliby co pokazywac dzieciakom...
Polska edukacja szachowa --- lezy na lopatkach a szachow nie ma w Macie --- wystarczajaco...


Dwuchodowka Mikolajkowa

-- 6. XII. 2010 --


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- -- 1. g8=H tempo


Rozwiazanie

1. g8=H! -- tempo ----- promocja -- bialego Hetmana
1. ... e5 ------ 2. Hc4 - mat ---- diagram -- 3
1. ... Gg4 ---- 2. Ge4 - mat
1. ... Gd3 ---- 2. Gd1 - mat ---- diagram -- 4

1. ... Gg6 --- 2. Hxg6 - mat ---- diagram -- 5
1. ... Gh7 --- 2. Hxh7 - mat
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --- diagram -- 2


- Dwie siatki matowe --- 2. 0-0-0 - mat --- ---- 2. Hc4 - mat
2_3


-- Dwie siatki matowe --- 2. Gd1 - mat ---- ---- 2. Hxg6 - mat
4_5
---
Kompozycja posiada -- promocje bialego Hetmana.
Matowanie przez wykonanie duzej roszady
, oraz widoczne na diagramach - 4 siatki matowe.

Zadanie --- reklamuje edukacje szachowa -- sposobem diagramowym.
Tak nalezy uczyc szachow w Polskich szkolach.

------------

Wirtualne szkolenie --- Polskich Dzialaczy szachowych...

6 - P1241354
Autor : Peter Heyl
3509 Sächsische Zeitung 04/11/2006
---------------

Biale
matuja w 3 posunieciach -- #3
- - 1. Kd8! - grozi 2. h8=S!

Rozwiazanie

1. Kd8! - grozi -- 2. h8=S - Wg7 - 3. e5 - mat
1. ... c5 -- 2. dxc6ep - Wbd5 - 3. c5 - mat --- diagram -- 2
1. ... e5 -- 2. dxe6ep - Wgd5 - 3. e5 - mat --- diagram -- 3
1. ... exf6 - 2. c5+ --- Wxc5 - 3. Hxf6 - mat --- diagram -- 4

Keywords: En passant - bicie w przelocie

ep -- to bicie w przelocie

---- siatka matowa ---- 3. c5 - mat ---- --- siatka matowa -- 3. e5 - mat
_3
1. Kd8! -
c5 - 2. dxc6 ep - Wbd5 - 3. c5# --- -- 1. Kd8 - e5 - 2. dxe6 ep - Wgd5 - 3. e5#


-- siatka matowa -- 3. Hxf6 mat

--- diagram -- 4
1. Kd8! - exf6 - 2. c5+ - Wxc5 - 3. Hxf6 - mat


Dwa bicia w przelocie i promocja Skoczka na _h8
to najwazniejsze motywy w tej trzychodowce.

Oczekuje ze na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego bedzie edukacja szachowa.
Tym bardziej ze Polska Ekipa Solvweowcow takie zadania rozwiazuje na codzien.
Miejsce szachow jest wlasnie na podanej wyzej stronie , gdzie dziennie odwiedza okolo 1000 osob.

----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 16:29, 03 Sty 2013, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 19:51, 11 Sty 2013    Temat postu:

-
Grzegorz Mazur bedzie startowal w samomatach i pomocnikach

Aleksander Mista w wielochodowkach
Piotr Murdzia --- w Samomatach
Kacper Piorun - w Studiach
Piotr Gorski -- w trzychodowkach


Konkurs Rozwiazywania zadan szachowych
Konkurs ukladania zadan szachowych


XI Warsaw Chess Solving Grand Prix/ VI "Ural`s Problemist" Cup

Hotel Groman, Al. Krakowska 76 2012-11-23/2012-11-25

Lista startowa --- 33 chetnych ....

[link widoczny dla zalogowanych]

-------------------
XI Międzynarodowe Grand Prix Warszawy w rozwiązywaniu zadań szachowych
Hotel Groman, Al. Krakowska 76 --- 2012-11-23/2012-11-25


Turnieje i Sędziowie
XI Międzynarodowe Grand Prix Warszawy: GM Vasyl Dyachuk

VI Puchar "Uralskiego Problemisty" : GM Andrey Selivanov

Quick Show i Solving Show: GM Waldemar Tura

Rankingi i tytuły zawodników wg listy PCCC z 01.07.2012


Tempo gry: WSCC
Arbiter: FA Ryszard Królikowski
---------
Matowanie na Diagramie


43 - P1252700
Autorzy : Werner Speckmann i Carl Schrader
7950 Die Schwalbe 11-12/1950
--------------------


Biale matuja w 6 posunieciach -- #6


Rozwiazanie jest proste -- Widac to na diagramie nr.2


---------- Siatka matowa ---


Goniec matuje na polu _ g2


1. Gf1! - Ke4 - 2. Kg4 - Kd5
3. Kf5 --- Kc6 - 4. Ke6 - Kb7
5. Kd7 - Ka8 - 7. Gg2 - mat ---- diagram --- 2

---
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:18, 21 Sty 2013    Temat postu:

---
Nauka matowania Skoczkami -- dla 7-latkow

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole) polecam młodzieży.
--------
_2

Biale matuja w 4 posunieciu -- #4 -- -- --- Final zadania --- 4. Sc7 mat

Rozwiazanie

1. Sc5! -- b3
2. Hc8! -- b2
3. Sa6 -- b1=W! -- moze byc ( b1=H )
4. Sc7 - mat --- diagram -- 2

---


Poznaj matowanie pionem!

Szescio-chodowka z rozwiazaniem



Mat w 6 posunieciach -- #6 --- 1. Wd1! -- super


---- 1. Wd1! ----- Ke6

---- 2. d5+ ------ Kxd5

---- 3. d4 ------- Ke6

---- 4. d5+ ----- Kxd5

---- 5. d4 ------- Ke6

---- 6. d5 ( + ) mat! --- --- diagram -- 2

--2

Pozycja finalowa ---- mat pionem
--
W zadaniach wielochodowych nalezy pokazywac pozycje koncowe ( matowe )
na diagramach szachowych .... reklama szachow , edukacja szachistow!
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:27, 23 Maj 2013    Temat postu:

-----
A. Modzelan -- organizator Eksta Ligii szachowej...

Jestem bardzo ciekaw jak poradzi sobie
z reklama Szachow i propaganda szachowa w Polsce?
---

Andrzej Modzelan (Mistrz Fide): felietony szachowe – czyli kilka słów do rodziców i opiekunów na temat tego na co
warto zwracać uwagę w zagadnieniach szachowej rywalizacji
1
Andrzej Modzelan (Mistrz Fide): felietony szachowe –
czyli kilka słów do rodziców i opiekunów na temat tego na co
warto zwracać uwagę w zagadnieniach szachowej rywalizacji
Poniżej zaprezentowano następujące felietony: podstawiłem figurę, magia hetmana, odrobić lekcje, dekalog
młodego szachisty, cztery filary szachowego mistrzostwa oraz kapcie dla rodziców. Pierwsze dwa są bardziej
szachowe, zaś pozostałe obejmują ważną tematykę związaną z właściwym podejściem do szachów (oraz
rywalizacji). Z poniższym materiałem powinni zapoznać się wszyscy rodzice (przede wszystkim ci, którzy nie
mieli wcześniej styczności ze światem szachów), ponieważ dają one solidne podstawy ku uświadomieniu sobie
oraz zrozumieniu tego, że szachy mogą posiadać wartość rozwojową jak i mogą być powodem do przeżywania
radości i szczęścia! Niemniej konieczne są ku temu solidne podstawy na których wszystko będzie się trzymać!
Wszystkie felietony pochodzą ze strony [link widoczny dla zalogowanych]
Podstawiłem figurę
Któż z nas nie wypowiadał tych magicznych słów, tłumacząc niezasłużone porażki? Ośmielę się
zaryzykować twierdzenie, że nie ma takich szachistów i nie będzie. O ile ukształtowany zawodnik, bazując na
zdobytym doświadczeniu, potrafi wyjść obronną ręką z niejednej turniejowej opresji, o tyle grające dzieci oczekują
i wymagają pomocy osób dorosłych, zwłaszcza trenerów. Pomocy mądrej i obiektywnej, krytyki konstruktywnej –
owocującej wnioskami na dalsze partie i zawody. Tymczasem jakże często w kuluarach turniejowych sal usłyszeć
można podniesione głosy, dostrzec pełną emocji gestykulację i to natarczywe pytanie – jak mogłeś podstawić
figurę? Wymieniony przeze mnie zespół objawów choroby trenera szachowego jest tak powszechny jak grypa.
Przyznaję, sam niejednokrotnie im ulegałem – z czego dumny nie jestem. Z biegiem lat człowiek jednak
łagodnieje, nabiera dystansu do rzeczywistości, co pozwala mu na większy obiektywizm w swych sądach. Nie jest
żadną tajemnicą, iż warsztat szkoleniowca kształtuje się na przestrzeni wielu lat i szereg zachowań, sytuacji,
z biegiem czasu oceniamy z zupełnie innej perspektywy.
Tak jak nie znamy smaku nowej potrawy przed jej degustacją – tak nie oceniajmy jakości gry naszych
pociech przed merytoryczną analizą na szachownicy. Jeżeli młody człowiek rozegrał dobrą partię, zawarł w niej
wiele twórczych pomysłów, oryginalnych idei – to nie należy osądzać go negatywnie, tj. z punktu widzenia
osiągniętego wyniku. Przeoczenia i błędy są udziałem nas wszystkich, skąd więc przekonanie, że nasz uczeń będzie
od nich wolny? Starajmy się pielęgnować w nim jego indywidualizm, własne – często różne od naszego –
postrzeganie królewskiej gry. „Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, że słowo edukować pochodzi od
łacińskiego educere, co dokładnie oznacza: wyciągać z wnętrza? Czy pomyśleliście, że prawdziwy geniusz
nauczyciela nie polega na tym, by dodawać dziecku to, czego mu brakuje, ale by odkryć to, co każdy malec ma
w sobie już od urodzenia, i wyciągnąć to na światło dzienne?”(J.L.M.Descalzo, Dlaczego warto żyć, Kraków 2000,
s.55-56). Parafrazując słowa hiszpańskiego pisarza: pozwólmy dzieciom kroczyć przez świat szachów drogą ich
własnych predyspozycji, odkrywajmy w nich twórczy potencjał i wspierajmy swą mądrością i doświadczeniem.
Nie zamykajmy inwencji i pomysłowości młodych umysłów w sztywne ramy portretu mistrza własnego autorstwa.
Te oczywiste prawdy wcale nie jest łatwo stosować w codziennym, szachowym życiu. Pamiętam, jak
ponad dwa lata temu, opisując etapy myślenia dziecka ubolewałem, że jeden z moich podopiecznych – 10 letni
Mateusz – zamiast wygrać w porywającym stylu, nie mógł oprzeć się pokusie odbicia „starego” pionka.
Załamywałem ręce w przekonaniu, że ów młody człowiek zawsze będzie przedkładał małe, ale pewne korzyści,
nad ryzykowne komplikacje. Nawet nie zdawałem sobie sprawy w jakim błędzie byłem.
Andrzej Modzelan (Mistrz Fide): felietony szachowe – czyli kilka słów do rodziców i opiekunów na temat tego na co
warto zwracać uwagę w zagadnieniach szachowej rywalizacji
2
Cóż jeszcze mogę powiedzieć – mój zachwyt dalece przekraczał granice przyzwoitości. I tylko jedna myśl
nie dawała mi spokoju: jak niewielu rzeczy na tym świecie może być człowiek pewien.
„Opowiadają, że pewien mały chłopczyk, mieszkający w pobliżu wielkiej pracowni rzeźbiarskiej, wszedł
pewnego dnia do studia rzeźbiarza i ujrzał tam gigantyczny blok kamienia. Kiedy zaś wrócił tam dwa miesiące
później, zobaczył w miejsce kamienia przepiękny posąg konia. I, zwracając się do rzeźbiarza, zapytał: skąd
wiedziałeś, że wewnątrz tego kamienia był (ukryty) koń?” (Tamże, s.55)
A skąd ja miałem wiedzieć, że wewnątrz „Bronka” była rogata dusza?
Magia hetmana
Tym razem tematem mojego spotkania z Państwem będzie najsilniejsza figura szachowa - hetman. Któż
z nas nie darzy szczególną estymą tego największego, obok króla, drewnianego rycerza? Bohatera niezliczonej
ilości przepięknych kombinacji, czy też powodu bezgranicznego smutku – po jego utracie? Nie dziwmy się więc
dzieciom, że już w bardzo wczesnym stadium gry wprowadzają do walki swoją „królową”. A właśnie! Hetman czy
królowa? Proponuję przyjąć zasadę, że obie formy są poprawne. Do wyobraźni „maluchów” nawet bardziej
przemawia królowa, stąd nie walczmy zaciekle o hetmana. Zresztą, nawet w książce Anatolija Karpowa
(„W krainie szachów”), również uznano tę terminologię za poprawną. Skoro kłopoty związane z nazewnictwem
mamy już za sobą, proponuję przejść do kwestii zasadniczej:
Jak przekonać początkujących szachistów, że nie należy zbyt szybko wprowadzać hetmana do gry?
Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy nasi uczniowie znają już zasady gry i posiadają „praktykę
domową”. Mam na myśli towarzyskie partie, grane z rodzicami bądź dziadkami, w których to zazwyczaj dość
szybko dochodzi do uaktywnienia królowej. Cóż, nasze działania winny iść w dwóch kierunkach: poglądowym
i merytorycznym. Wyjaśniam. Wielu trenerów i instruktorów porównuje partię szachów do rycerskiej bitwy.
Znakomicie, stąd tylko krok do prostej zależności. Hetman swą mocą przypomina zbrojnego rycerza, a jak
wiadomo jazda ciężka wkracza do walki nieco później. Dlaczego? To proste – przeciwnik mógł urządzić zasadzkę
w postaci wykopanych dołów. Jakże wtedy rycerz odziany w ciężką zbroję zdoła wydostać się na bitewne pole? To
wyjaśnienie jednak nie wystarczy. Należy poprzeć je konkretnym przykładem. Ja znalazłem takowy w książce
Nicolasa Giffarda – „Szachy: lekcje z mistrzem”. Na stronach 106-111 zamieszczono dwie partie z komentarzami,
w których to jeden z młodych zawodników prezentuje manierę szybkiego wprowadzenia hetmana do gry.
Przyznaję, podkoloryzowałem trochę autorski komentarz:
W pewnej szkole, być może właśnie w naszej, uczono gry w szachy. Dwaj chłopcy – Zdzisio i Rysio chodzili
do jednej klasy. Zdzisio był prymusem, Rysio natomiast uczył się bardzo słabo. Podobnie było i w szachach.
Pewnego dnia Pani rozchorowała się i cała klasa poszła do świetlicy. Po licznych namowach nasi bohaterowie
zasiedli do szachownicy:
ZDZISIO – RYSIO

1. e4 (Pan od szachów kazał zajmować centrum!) g5 (Co mi tam centrum. Skoro już muszę grać, będę to robił po
swojemu) 2. Sf3 (Rozwijać lekkie figury i dążyć do roszady - oto przykazania debiutowej gry) g4 (Dawaj konia)
3. d4 (Słaby ten Rysio - oddaje środek szachownicy) g:f3 (Koń jaki jest, każdy widzi. Nie taki ten Zdzisio straszny,
jak go malują) 4.H:f3 (Nic to, stratę skoczka odrobić na pewno jeszcze zdołam) c6 (Wypuszczę hetmana do boju,
on szybko rozstrzygnie losy pojedynku) 5.Gg5 (Jak Rysio pchnie piona „e”, to pozbawię go hetmana!) Ha5+ 6.c3
(Wzmocnię centrum...) H:g5 (Już dwie figury zabrałem Zdzisiowi, oj za co on te piątki zbiera?) 7.

h4 (Spróbuję
atakować jak Rysio, może tak będzie lepiej?) Hc1+ 8.Ke2 (Zapłakany Zdzisio popełnia kolejne błędy) H:b2+ 9.Sd2
Andrzej Modzelan (Mistrz Fide): felietony szachowe – czyli kilka słów do rodziców i opiekunów na temat tego na co
warto zwracać uwagę w zagadnieniach szachowej rywalizacji
3
H:a1… i w tym momencie rozległ się dzwonek na przerwę i po obu chłopców przyszły mamy. W drodze do domu
Rysio, pomimo otrzymania tego dnia jedynki z matematyki, tryskał świetnym humorem. Wprost przeciwnie
Zdzisio – szóstka z rachunków nie mogła poprawić mu nastroju. Najgorsze w tym wszystkim było jednak to, że
nasz prymus nie wiedział dlaczego przegrał, przecież wykonywał wszystko zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.
Z tego wszystkiego stracił apetyt, a i wieczorna bajka niezbyt go interesowała. Dopiero wieczorem Zdzisiu
doczytał w podręczniku, że oprócz centrum i rozwoju lekkich figur, należ zwracać uwagę na groźby przeciwnika.
A to ci dopiero! Właśnie o tym niestety, zapomniałem. Trudno, pomyślał – jutro się Ryśkowi zrewanżuję.
Następnego dnia rzeczywiście doszło ponownie do rozgrywki między chłopcami.
ZDZISIO - RYSIO
1.d4 c6 (Tym razem od razu uwolnię królową i jeszcze szybciej pokonam rywala) 2.e4 Ha5+ 3.Sc3 (Rozwijam
skoczka, bronię się przed szachem i wzmacniam centrum – to musi być dobre posunięcie) b5 (W pierwszej partii
wygrałem skoczka dzięki pionkowi „g”, może pion „b” okaże się równie szczęśliwy?) 4.Sf3 b4 5.Se2! (A już
chciałem rozwinąć gońca na „c4”. Całe szczęście, że dostrzegłem groźbę Rysia utraty konia na „c3”) b3+
(Świetnie, dałem mu szacha, pomyślał Rysio) 6.Gd2 (Rozwinę kolejną figurę) Hh5 (Co z tym Zdziśkiem, wszystko
widzi. Nie udało mi się wygrać niczego na hetmańskim skrzydle, może powiedzie mi się na królewskim?) 7.a:b3
(I car się po kopiejkę schyli, pomyślał Zdzisław) Sf6 (Oj, może też coś rozwinąć?) 8.Sg3 (Obronię pionka „e4”
i otworzę drzwi gońcowi z „f1”) Hg6 (Dawaj piona) 9.Gd3 (Rozwój figury, połączony z obroną pieszki „e4”
i groźbą „e4-e5”, z wygraniem skoczka – oto ruch!) Hg4 10.h3 He6 11.0-0
Oto skutki gry samym hetmanem. Białe dysponują wspaniałym rozwojem, zroszowanym królem i silną
falangą pionową w centrum, która już wkrótce da znać o sobie. Czarne natomiast traciły czas na ruchy swojej
królowej, zamiast harmonijnie rozwijać figury swojej armii. Na efekty takiej gry nie trzeba będzie długo czekać.
11...d6 12.e5 (W białym pionku wielka siła, do ataku, marsz przed siebie – jeśli wam ojczyzna miła!) d:e5 13.d:e5
Sd5 (Choć skoczka postawię w centrum, pomyślał Ryszard) 14.Gf5 (Goniec do gardła hetmanowi sięga...) Hh6
15.G:h6… i w ten właśnie sposób kończy się gra samą królową. Co prawda ponownie dzwonek przerwał ten
nierówny pojedynek, jednakże jego losy zdają się być przesądzone.
Jeden rycerz, bodaj najsilniejszy – wojny nie wygra. Warto tę regułę zapamiętać!
Odrobić lekcje
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:32, 23 Maj 2013    Temat postu:

- --
W Macie nr. 7 jest wywiad z Modzelanem -- na trzy strony....
Zamiast wywiadu umiescilbym tam 50 zadan dwuchodowek , instruktorzy szachowi
w klubach i szkolkach mieliby co pokazywac dzieciakom...
Polska edukacja szachowa --- lezy na lopatkach a szachow nie ma w Macie --- wystarczajaco...


Wirtualne szkolenie -- dla ---> Polskich Dzialaczy szachowych

6 - P1241354
Autor : Peter Heyl
3509 Sächsische Zeitung 04/11/2006
---------------

Biale
matuja w 3 posunieciach -- #3
- - 1. Kd8! - grozi 2. h8=S!

Rozwiazanie

1. Kd8! - grozi -- 2. h8=S - Wg7 - 3. e5 - mat
1. ... c5 -- 2. dxc6ep - Wbd5 - 3. c5 - mat --- diagram -- 2
1. ... e5 -- 2. dxe6ep - Wgd5 - 3. e5 - mat --- diagram -- 3
1. ... exf6 - 2. c5+ ---- Wxc5 - 3. Hxf6 - mat --- diagram -- 4

Keywords: En passant - bicie w przelocie

ep -- to bicie w przelocie

---- siatka matowa ---- 3. c5 - mat ---- --- siatka matowa -- 3. e5 - mat
_3
1. Kd8! -
c5 - 2. dxc6 ep - Wbd5 - 3. c5# --- -- 1. Kd8 - e5 - 2. dxe6 ep - Wgd5 - 3. e5#


-- siatka matowa -- 3. Hxf6 mat

--- diagram -- 4
1. Kd8! - exf6 - 2. c5+ - Wxc5 - 3. Hxf6 - mat


Dwa bicia w przelocie i promocja Skoczka na _h8
to najwazniejsze motywy w tej trzychodowce.

Oczekuje ze na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego bedzie edukacja szachowa.
Tym bardziej ze Polska Ekipa Solvweowcow takie zadania rozwiazuje na codzien.
Miejsce szachow jest wlasnie na podanej wyzej stronie
, gdzie dziennie odwiedza okolo 1000 osob.
-
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 8:37, 23 Maj 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 18:10, 23 Maj 2013    Temat postu:

--
Szanowni Państwo

Wielkimi krokami zbliża się kolejna, 69 edycja Drużynowych Mistrzostw Polski w Szachach – SYGNITY Ekstraliga 2013. Na starcie imprezy stanie 10 najlepszych zespołów w naszym kraju, by w trzech sesjach rozstrzygnąć między sobą komu przypadnie korona zwycięzcy, a kto będzie musiał opuścić najwyższą klasę rozgrywek. Bardzo ważne i - o ile się nie mylę – bez precedensu wydarzenie miało jednak miejsce nieco wcześniej. Aktualny Mistrz Polski – zespół Polonii Warszawa nie stanie w szranki, aby bronić tytułu. Znak czasów? Koniec pewnej epoki? Cokolwiek powiemy, jest to bardzo smutne wydarzenie i serdecznie współczujemy temu wielce zasłużonemu dla polskich szachów klubowi. Pani Mario, trzymamy kciuki – aby kolejne lata przyniosły odmianę sytuacji. Klub, który wychował pokolenia wspaniałych szachistów, że wymienię tylko takich graczy jak: Mateusz Bartel, Bartosz Soćko, Bartłomiej Macieja, Beata Kądziołka, nie może zniknąć z szachowej mapy Polski.

Tegoroczna rywalizacja rozpocznie się zjazdem we Wrocławiu (24-26 maja) i już w pierwszej rundzie będziemy świadkami absolutnego hitu. Pojedynek KSz POLONIA Wrocław – WASKO HETMAN Katowice zapowiada się szlagierowo. Konia z rzędem temu, kto jest w stanie przewidzieć wynik i przebieg tego spotkania. W każdym z zespołów wprost roi się od znakomitych zawodników. Czy wrocławianie przełamią złą passę z minionych lat? Czy ekipa z Katowic zrobi pierwszy, ale jakże wielki krok w kierunku odzyskania tytułu utraconego w ostatniej rundzie poprzedniego cyklu? Ciekawe, jak spisze się beniaminek DROGOWIEC Kraków na tle dwukrotnych, brązowych medalistów DMP ostatnich lat - STILONU Gorzów Wlkp. Interesująco zapowiada się również potyczka GK BASZTA Żnin – ROTMISTRZ „Twoja Szkoła” Grudziądz. Pierwszy zespół z tej ostatniej pary w drugiej rundzie zmierzy się z Katowicami. Na uwagę zasługuje również fakt, że najzdolniejsi młodzi szachiści w naszym kraju (Dariusz Świercz, Kamil Dragun, Jan Krzysztof Duda, Kacper Drozdowski) będą mięli okazję do potwierdzenia swojego talentu w starciach z bardziej doświadczonymi graczami. Oj będzie się działo! Zapraszamy wszystkich serdecznie do śledzenia wydarzeń na szachownicach we Wrocławiu.

Ekstraliga stała się ostatnimi czasy produktem marketingowym, z czego należy się tylko cieszyć. A może pójść jeszcze dalej i uwolnić regulamin rozgrywek od archaicznego nieco przepisu o tylko jednym zawodniku zagranicznym w każdym zespole? Poziom rozgrywek wzrośnie, ranga i prestiż również. Nie jesteśmy przecież piłkarzami, siatkarzami czy koszykarzami, dla których to dyscyplin granie w lidze to być albo nie być dla rozwoju młodych zawodników. U nas liga trwa zaledwie 9 dni w roku, pozostaje jeszcze 356, podczas których nasza uzdolniona młodzież naprawdę ma wiele okazji do podnoszenia swoich umiejętności. Specyfika naszej dyscypliny dopuszcza przecież możliwość gry w wielu ligach. Dlaczego mamy zamykać się na świat? Na przeciwległym biegunie, w klubach walczących o utrzymanie, zazwyczaj występują finansowe problemy, które skutkują problemami ze skompletowanie silnego składu. A może tak zrobić coś również w tej kwestii, np. obniżyć koszt wypożyczenia zawodnika z trzykrotności opłaty podstawowej do dwukrotnej stawki transferowej? Uważam, że oba pomysły warte są rozważenia. Zapewne uczestnicy rozgrywek mają też inne propozycje. Zapraszam do podzielenia się nimi już we Wrocławiu.

Z wyrazami szacunku

Andrzej Modzelan - Dyrektor - Sygnity Ekstraligi
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:39, 23 Maj 2013    Temat postu:

--

Nauka matowania Hetmanem -- dla 7-latkow!

9 - P1231196
Autor : Otto Dehler
694 Ceskoslovenska Republika -- 27/05/1928
--

-- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --#3

Rozwiazanie
--
1. Ha5 -- Kd7 - 2. He5 -- Kd8 - 3. Hd6 - mat -- diagram -- 2
1. Ha5 -- Ke6 - 2. Hd5+ - Kf6 - 3. Hf5 - mat -- diagram -- 3

---
2_3
---- diagram --- 2
Siatka matowa -- 3. Hd6 - szach-mat --- ---- 3. Hf5 - mat
--
Po wstepie 1. Ha5 Hetman zabiera pole Krolowi _c7 a oddaje dwa pola _d7 i _e6
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:22, 03 Cze 2013    Temat postu:

---
Matowanie na -- Diagramie

3 - P1175766
Autor : Werner Speckmann
Westfälische Landeszeitung 1937
-----------


Biale matuja w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie

------------


Mat po 4 posunieciach -#4 -- -- 4. Kf7 - mat

Jeden ze sposobow edukacji szachowej i reklamy szachow....
Polecam to Polskim Trenerom i szkoleniowcom.
--
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:29, 09 Sie 2013    Temat postu:

-
Czyzby oszustwo w Szachach?

Szachy to w 99% taktyka - Richard Teichmann

----
2
---- diagram -- 1
Mat w 1 posunieciu -- #1 -- -- fatamorgana -- diagram -- 2 ---> 1. Wa7 - szach - mat

Rozwiazanie

[link widoczny dla zalogowanych]

---
Kilka lat temu w Policach wykryto program szachowy Rybka
O szachach bylo glosno i o oszukiwaniu.
Pozniej okazalo sie ze Rybka to tez program oszukanczy.
------
Pisac o szachach jest malo interesujace , gdyz w Polsce malo ludzi wie jak sie matuje Skoczkiem czy Wieza.
Napisac cos o oszukiwaniu w szachach to nawet nieszachisci zatrzymaja zwrok i poczytaja.

---
Metoda na szachy --- piszmy jak latwo oszukac w szachach...
wystarczy zakupic tani program Rybka i bedziemy ogrywac mistrzow i arcymistrzow.
-- Proste jak drut. i przekonywujace.
-
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:40, 25 Lut 2014    Temat postu:

--
wtorek, 2 września 2008
Tak myśli Andrzej Modzelan

Cztery filary szachowego mistrzostwa

A cóż to za sport – szachy? Tą i podobne opinie często można usłyszeć, i to nie tylko w środowiskach sportowych. Jak to zatem jest z tymi szachami? Cóż, nie da się zaprzeczyć, że w królewskiej grze występuje element rywalizacji i wysiłku – choć umysłowego – oraz wymierny efekt działań w postaci wyniku, czyli wszystko to, z czego sklada się sport. Skoro podstawową kwestię mamy już rozstrzygniętą, zastanówmy się, jakie są filary szachowego mistrzostwa. W moim przekonaniu mamy do czynienia z czterema komponentami.
Pierwszy z nich to z pewnością talent.
Ów absolutny „słuch szachowy” – rozumiany jak najszerzej, tzn. intelekt, charakter, zdrowie, aspiracje, ambicje, itp. Pokutuje opinia, że talent to zaledwie 10 % przyszłej kariery. Nie zgadzam się. Wbrew pozorom wielu zdolnych ludzi nie osiąga szachowych szczytów i to nie tylko z uwagi na niewystarczający wkład pracy. Wszystkie składowe talentu powinny występować w odpowiednich proporcjach, a z tym – jak wiemy – bywa różnie. Na swój prywatny użytek przyjąłem, że talent to 40 % sukcesu.Drugie tyle, w moim rozumieniu, to chęć do pracy. Właśnie – chęć!
Naturalna pasja szachów, dociekanie istoty problemów wynikających
na szachownicy, zgłębianie możliwości drzemiących w figurach.

To rzadki dar. Przecież już od najwcześniejszych lat uczą nas w szkołach zupełnie inaczej. Uczą na klasówkę, sprawdzian, egzamin, na odpowiedni dzień i godzinę, na stopień... Powszechnie wyznawana przez uczniów teoria trzech „z”: zakuć, zdać, zapomnieć – zbiera niestety obfite żniwo.Pozostałe 20 % rozdzielam równomiernie pomiędzy postawę rodziców i środki materialne. O rodzicach na łamach „Przeglądu” pisałem już kilkakrotnie. Ich rozsądne, zdrowe zainteresowanie rozwojem kariery szachowej swojej pociechy jest nie do przecenienia. Niestety, jakże często mamy do czynienia z rodzicielami, o których śmiało możemy powiedzieć, ze należą do KOR-u (Komitet Oszalałych Rodziców). Zapewne szanowni Czytelnicy znają takie przypadki w swoich środowiskach.No i jeszcze pieniądze. Napoleon zwykł mawiać, że do wygrania wojny potrzeba trzech rzeczy: pieniędzy, pieniędzy i pieniędzy... Bez wątpienia duże możliwości finansowe sprzyjają rozwojowi kariery – specjalistyczna opieka trenerska, dostęp do materialów szkoleniowych i informacji, intratne turnieje szachowe – to wszystko kosztuje, tym nie mniej, brak takowych możliwości nie przekreśli prawdziwego talentu, bez reszty zaangażowanego w studiowanie szachowych arkanów. Powiadają, że kiedy uczeń jest gotów – pjawia się mistrz. Coś w tym jest, niejeden doświadczony trener spotykając na swojej drodze „perełkę”, wesprze ją w żmudnym procesie szachowej edukacji. Zaznaczam, że powyższe przemyślenia mają jak najbardzie subiektywny charakter i Czytelnik może mieć na ten temat zupełnie inne zdanie. Kończąc, zapraszam do dyskusji.

Andrzej Modzelan
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:50, 26 Lut 2014    Temat postu:

--
Matowanie na diagramie


--- Pomocnki --
Czarne pomagaja w zamatowaniu swojego Krola -- h#3

Rozwiazanie

1. ... Kd3+
2. We2 - Kxe2
3. Ke5 - Kxd1 - mat --- diagram -- 2

-

-- Diagram -- 2
Bialy krol gra -- Wieza _e1 -- matuje - 3. Ke5 - Kxd1 - mat

Jest to pomocnik 2 i pol posuniecia -- H#2.5
Lub inaczej -- H#3 --- 0. 1.

Kazdy sedzia szachowy ma obowiazek poznac maty pomocnicze
By rozumial kiedy mozna zamatowac w szachach.
Z tym problemem rozumienia szachow -- ma wiekszosc sedziow w Polsce.
Ktorzy nie rozumieja , ze dwa skoczki na szachownicy potrafia zamatowac.
Co dziwnego -- nawet jak jest jeden skoczek bialy i jeden czarny
, to rowniez moze powstac mat na szachownicy.
Dla problemistow to jest proste , ale dla Polskich Sedziow nalezy pokazywac
na diagramach szachowych, by Oni zapamietali pozycje szachowe.
Edukacje szachowe nalezy prowadzi wszedzie , tam gdzie sa szachisci.
To powinno byc obowiazkiem Polskiego Zwiazku Szachowego.
Czy Nasi Dzialacze szachowi to kiedys Zrozumieja ja mam nadzieje
ze za 50 lat jest szansa ze zrozumeja.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:51, 26 Lut 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 12:11, 07 Mar 2014    Temat postu:

--
Kombinacja matowa -- poznaj takich tysiace!

Szachy --> to w 99% taktyka - Richard Teichmann
-
1_2
-Diagram -- 1
1. Wxf7+! -- Sxf7 -- 2. Se6+ - Kg8 -- 3. Se7 - szach - mat
--

-
Szkolenie wirtualne -- dla wszystkich - instruktorow szachowych

Autor : [link widoczny dla zalogowanych] --- pomocnik Wladek
-------
6
Biale
matuja w 6 posunieciach -- #6
-- -- 1. Se3+- Kg1 - 2. Se2+ - Kh2 - 3. Gg3 - Kh3


Rozwiązanie

1. Se3!+ - Kg1 - 2. Se2+ - Kh2 -- 3. Gg3+ - Kh3 ---- Diagram -- 6 -- maly diagram

4. Sf5! -- grozi -- 5. Sf4 mat
4. ... Kg2 -- 5. Kd3! -- tempo ----------- Diagram -- 5

1. Se3 - Ke1 - 2. Se2 - Kh2 - 3. Gg3+ - Kh3 - 4. Sf5 - Kg2 - 5. Kd3! -- diagram -- 5

5. ... Kf1 --- 6. Se3 - mat --- diagram ---- 4
5. ... Kf3 --- 6. Sh4 - mat --- diagram ---- 2
5. ... Kh3 -- 6. Sf4 -- mat --- diagram ---- 3


_3

---- 5. Kd3! - Kf3 - 6. Sh4 - mat ---- ---- 5. Kd3! - Kh3 - 6. Sf4 - mat

4_5
--------- Diagram --- 4 ------------ --- -------- ---- Diagram -- 5
---- 5. Kd3! - Kf1 - 6. Se3 - mat


Trzy posuniecia sa forsowne -- 1. Se3 - 2. Se2 - Gg3 - Kh3 -- diagram -- 6
Posuniecie z grozba --- 4. Sf5! -- grozi --- 5. Sf4 mat

Po - 4. ... Kg2 - nastepuje ciekawe posuniecie - 5. Kd3!! --- diagram -- 5

Na zakonczenie -- siatki matowe - 6. Se3 - mat -- 6. Sh4 - mat -- 6. Sf4 - mat
---
Zadanie pokazane w detalach -- moze brakuje diagramu po posunieciu -- 4. Sf5

Zalecam trenowanie w szachach od nauki matowania
, dlatego ze umiejetnosc matowania zawsze jest przydatna...

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:53, 08 Lip 2014    Temat postu:

---
Poznaj matowanie pionem!

Szescio-chodowka z rozwiazaniem


diagram --- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 --- 1. Wd1! -- super

--- 1. Wd1! ----- Ke6

--- 2. d5+ ------ Kxd5

--- 3. d4 ------- Ke6

---- 4. d5+ ----- Kxd5

---- 5. d4 ------- Ke6

---- 6. d5 ( + ) mat! --- --- diagram -- 2

--2
diagram --- 2
Pozycja finalowa ---- mat pionem
--
W zadaniach wielochodowych nalezy pokazywac pozycje koncowe ( matowe )
na diagramach szachowych .... reklama szachow , edukacja szachistow!
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin