Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nie tylko Szachy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:06, 27 Lis 2011    Temat postu:

--

[link widoczny dla zalogowanych]

Metody treningu w Stalowej Woli
-----

---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

---------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:36, 27 Lis 2011    Temat postu:

-----------

I jeszcze jeden przykład.

Przed nami klasyka na temat słabości ostatniej linii. Partia Adams – Torre. Doszło do tej pozycji po:
1 e4 e5 2 Nf3 d6 3 d4 exd4 4 Qxd4 Nc6
5 Bb5 Bd7 6 Bxc6 Bxc6 7 Nc3 Nf6 8 O-O Be7
9 Nd5 Bxd5 10 exd5 O-O 11 Bg5 c6 12 c4 cxd5
13 cxd5 Re8 14 Rfe1 a5 15 Re2 Rc8 16 Rae1 Qd7
17 Bxf6 Bxf6.

-------


Teraz następuje niesamowitej klasy (jakości) odciąganie hetmana od obrony ostatniej linii (diagramy od lewej do prawej).[ostatni diagram: po 22 Re4 następuje 22...Qb5 23 Qxb7… i w tym miejscu czarne poddają się; koniec gry].

Pozostałe ruchy tej niesamowitej partii:
18 Qg4 Qb5 19 Qc4 Qd7
20 Qc7 Qb5 21 a4 Qxa4
22 Re4 Qb5 23 Qxb7… i koniec.

Zalecam dokładne przestudiowanie tej miniaturki, gdyż jest ona bardzo bogata w motywy taktyczne, pomimo pozornego wygląda prostej partii
-----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 14:38, 27 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:43, 27 Lis 2011    Temat postu:

--------

I jeszcze jeden przykład.

Przed nami klasyka na temat słabości ostatniej linii.
Partia Adams – Torre.
Doszło do tej pozycji po:

1. e4 e5 2. Nf3 d6 3. d4 exd4 4. Qxd4 Nc6
5. Bb5 Bd7 6. Bxc6 Bxc6 7. Nc3 Nf6 8. O-O Be7
9. Nd5 Bxd5 10. exd5 O-O 11. Bg5 c6 12. c4 cxd5
13. cxd5 Re8 14. Rfe1 a5 15. Re2 Rc8 16. Rae1 Qd7
17. Bxf6 Bxf6.

-------


Teraz następuje niesamowitej klasy (jakości) odciąganie hetmana od obrony ostatniej linii (diagramy od lewej do prawej).[ostatni diagram: po 22 Re4 następuje 22...Qb5 23 Qxb7… i w tym miejscu czarne poddają się; koniec gry].

Pozostałe ruchy tej niesamowitej partii:
18. Qg4 Qb5 19. Qc4 Qd7
20. Qc7 Qb5 21. a4 Qxa4
22. Re4 Qb5 23. Qxb7… i koniec.

Zalecam dokładne przestudiowanie tej miniaturki, gdyż jest ona bardzo bogata w motywy taktyczne, pomimo pozornego wygląda prostej partii
---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 23:38, 27 Lis 2011    Temat postu:

--------------

Diagramy szachowo-polityczne....



Odpal i pal --- mat w 1 posunieciu -- #1
1. Sb5! -- mat , lub 1. ... Hh8! -- mat

------------
Na diagramie -- PALikot -- wygrana dla debiutanta ....
------

2---3

--- bialy Hetman matuje! ------ ----- czarny Hetman matuje! --
1. Sc3- Sb5! -- mat ----------- -------- 1. ... Hc8- Hh8!- mat

----------------
Goraczka polityczna trwa , wiec trzeba upychac szachy do swiadomosci politykow
i wyborcow , a jest ich troche ... moze 14 milionow.... ktorzy glosowali.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 13:10, 15 Gru 2011    Temat postu:

-----

Diagramy szachowo-polityczne....



Odpal i pal --- mat w 1 posunieciu -- #1
1. Sb5! -- mat , lub 1. ... Hh8! -- mat

------------
Na diagramie -- PALikot -- wygrana dla debiutanta ....
------

2---3

--- bialy Hetman matuje! ------ ----- czarny Hetman matuje! --
1. Sc3- Sb5! -- mat ----------- -------- 1. ... Hc8- Hh8!- mat

----------------
Goraczka polityczna trwa , wiec trzeba upychac szachy do swiadomosci politykow
i wyborcow , a jest ich troche ... moze 14 milionow.... ktorzy glosowali.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 13:11, 15 Gru 2011    Temat postu:

---

-- Solving -- to reklama Szachow i edukacja Szachistek!

29 - P1156718
Autor : Stanislaw A. Iljassow
Molodoj leninez 1987


Mat w 11 posunieciach --- #11

-- Rozwiazanie

1. Hb8!+ -- Kh1 --- 2. Hb7+ ---- Kh2 --- 3. Hc7+ --- Kh1
4. Hc6+ --- Kh2 ---- 5. Hd6+ ---- Kh1 --- 6. Hd5+ -- Kh2
7. He5+ --- Hxe5 -- 8. Sxe5 ---- Kh1 --- 9. Sg4 --- h2
10. Kf1 ---- h3 ---- 11. Sf2# --- diagram --- 3

3
Diagram -- 2 --- po 8. Sxe5
-- 8. ... Kh1 -- 9. Sg4! - h2 - 10. Kf1! - h3 - 11. Sf2 - mat ------ Diagram -- 3

Wielochodowka latwa do zapamietania --- gdy jeszcze do pomocy posiadamy --- dodatkowo dwa diagramy.

---------

- Miniatura z rozwiazaniem

Autor : A. Sygurow --( Rosja )

1---2

Mat w 4 posunieciach --- #4 ------ -- siatka matowa --- 4. Se5! - mat

Rozwiazanie

1. Sc6! - grozi - 2. Hb3+ - Kxe4 -- 3. Hf3 -- mat
1. ... Kc4 -- 2. Hc2+ -- Kd5 3. Hb3+! - K:c6 - 4. Hb7#, 3. ... K:e4 4. Hf3#,
1. ... Ke6 -- 2. Hb3+ -- Kf5 3. Hh3+ -- Kg6 -- 4. Se5 - mat
2. ... Kd7 -- 3. Hf7+ -- K:c6 4. Hb7#.

Piekna czterochodowka --- proste siatki matowe , jedna super 4. Se5#
----------------

-Trzychodowka -- Mini z rozwiazaniem

Autor : M. Svitek - ( Czechy )



Mat w 3 posunieciach -- #3

1. He5! -- Kh7 - 2. Hh5+ -- Kg8 - 3. Hf7 - mat
1. He5! -- Kg8 - 2. He8+ -- Kh7 - 3. Hg6 - mat

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 20:00, 21 Gru 2011    Temat postu: Re: Nie tylko Szachy

--------------
Jak poznac szachy?

==

Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie
1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

==

[link widoczny dla zalogowanych]

misiek1994 napisał:
acidity napisał:

Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.

--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).
Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 13:05, 26 Gru 2011    Temat postu:

--
Matowanie na Ekranie
--------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat


Rozwiązanie: 1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat --------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --------- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ------- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat --------- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

_4

1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat ----- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.

------
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 13:07, 26 Gru 2011    Temat postu:

------------

[link widoczny dla zalogowanych]
----

Armenia, ojczyzna mistrza świata z lat 1963-1969 Tigrana Petrosjana , ogłosiła wprowadzenie obowiązkowej nauki gry w szachy w szkołach dla dzieci od 7 do 9 lat.

Obecnie Armenia zajmuje szóste miejsce na światowej liście rankingowej FIDE, a Levon Aronian, lider listy rankingowej, z rankingiem 2802 zajmuje 3 miejsce wśród szachistów na całym świecie. Szachy są w tym kraju sportem niezwykle popularnym.

Program jest kosztowny, bowiem jego wprowadzenie wiąże się z koniecznością opracowania programu i podręczników, przeszkolenia odpowiedniej liczby instruktorów i zakupu sprzętu szachowego dla szkół. Minsiter Edukacji Armenii, Armen Ashotyan, uważa jednak, że nauka gry w szachy niesie tyle korzyści, że jest to wydatek uzasadniony. Jak podkreślają bowiem władze Armenii, program nie ma na celu wychowywania szachowych mistrzów, lecz przede wszystkim pozytywne wpływanie na rozwój charakterów młodych ludzi.
-------------


-- Polowanie na czarnego Hetmana

4 - P1020452
Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Rozwiazanie --- 1. b4!

Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,

Przygotowanie:
1. ... Sf5/h5 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 2. dxc4#
1. ... Hb4/a4 2. S(x)b4#
1. ... Hxd5+ 2. Wxd5#
1. ... He4 2. dxe4#
1. ... Hxf4 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 2. Sxe3#
1. ... Hxb6+ 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 2. d4#

Rozwiązanie: 1. b4! --- 2. Sxd4 -- mat
1. ... Sxe6/f5 ---- 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 ------- 2. dxc4#
1. ... Hxb4 ---- 2. Sxb4#
1. ... Hxd5+ -- 2. Wxd5#
1. ... He4 ----- 2. dxe4#
1. ... Hxf4 ---- 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 --- 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 ----2. Sxe3#
1. ... Hxc3, Gxc3 -- 2. Sxc3#
1. ... Hc5 ----- 2. bxc5 [B] #
1. ... Hxb6+ - 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 ---- 2. d4#
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 13:09, 26 Gru 2011    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa -- to cos wiecej , niz gra w szachy
-------
Kompozycja szachowa jest odrębną dziedziną szachów.
Polega na stworzeniu na szachownicy sztucznego układu bierek, który zawiera interesującą ideę lub kombinację. Osobę układającą problemy i kompozycje szachowe nazywa się kompozytorem bądź problemistą. Problemy szachowe dzielą się na ortodoksyjne dwuchodówki (zob. diagram), trzychodówki, wielochodówki, samomaty i maty pomocnicze) oraz nieortodoksyjne (problemy warunkowe, analityczne, z bajkowymi figurami, z innym układem szachownicy, z innymi zasadami gry, rekonstrukcje).
Każdy problem szachowy ma tylko jedno rozwiązanie.

Inną odmianą kompozycji szachowej jest studium. Jest to zadanie najczęściej przypominające końcową część partii i jest bardziej, niż problem, zbliżone treścią do zagadnień gry praktycznej. W rozwiązaniu studium zawsze rozpoczynają białe, które muszą albo doprowadzić do wygranej, albo do remisu. Studia szachowe nie są ograniczone ilością posunięć.

Pierwsze kompozycje szachowe powstały w połowie XIX wieku. W Polsce pionierem tej dziedziny był Józef Żabiński, który pierwsze zadania stworzył w roku 1890. W roku 1956 Międzynarodowa Federacja Szachowa powołała do życia Komisję Kompozycji Szachowej.

Pierwsze mistrzostwa świata w rozwiązywaniu zadań odbyły się w roku 1983. Jednym z najwybitniejszych zawodników na świecie w tej dyscyplinie jest Polak, Piotr Murdzia, który jest wielokrotnym mistrzem świata w rozwiązywaniu zadań szachowych.

[link widoczny dla zalogowanych]

----------------------------------------------------------------

Duzo wiadomosci ma szacharnia


Pozycja powstala po 4 pelnych posunieciach

Zadanie z szacharni!

1. e3! --- e6!
2. Gb5 -- Ke7!
3. Gxd7 - c6!
4. Ge8! -- Kxe8 --- Diagram wyzej

Ten dzial kompozycji szachowej jest najtrudniejszy!
----
[link widoczny dla zalogowanych]

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 15:49, 01 Sty 2012    Temat postu:

--
Matowanie na Ekranie
--------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat


Rozwiązanie: 1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat --------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --------- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ------- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat --------- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

_4

1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat ----- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.

------
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
[link widoczny dla zalogowanych]

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 15:50, 01 Sty 2012    Temat postu:

--
-- Szachy Diagramowe ( portfelowe )

[link widoczny dla zalogowanych]
Trening --- pamieci i bystrosci
----
------------ Edukacja
Solving to tylko świetna zabawa!---- Dla dzieci i doroslych

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------


----

- Nauka matowania!

Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3

Mat w 2 posunieciach _ 5 roz. -- 1. Ha1 Kh2 2. Hh8 mat --- 1. Hb1 Kh2 2. Hh7 mat

_5_6

- 1. Hc1 Kh2 2. Hh6 mat ----- 1. Kf4 Kh2 2. Hh5 mat ------ 1. He1 Kh2 2. Hh4 mat

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.

------------------
Trenuj matowanie!

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach -- #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )

nr.1. -- Goniec gra __Gg4 [szach] -- gra przygotowana 1. ... Kg5 2. Hg6#
nr.2. -- Krol gra __Kg8!
Nr.3. -- Krol gra___Kg4!
Nr.4. -- Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. -- Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. -- Goniec gra__1.Gd1!!


Poznawanie gry w szachy zawsze trzeba zaczynac od poznania siatek matowych!
Dlaczego taka kolejnosc?
Dlatego , ze szachista grajac w szachy potrzebuje duzej wyobrazni by zamatowac partnera.
Czesto matuje sie w kilkunastu posunieciach.
Dlatego ze mamy umiejetnosc ustawiania siatek matowych.
---------

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:15, 01 Mar 2012    Temat postu: Re: Nie tylko Szachy

-------------
Jak poznac szachy?

Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie
1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

==

[link widoczny dla zalogowanych]


Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.

--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).[/quote]Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:37, 01 Mar 2012    Temat postu:

----

-- Solving -- to reklama Szachow i edukacja Szachistek!

29 - P1156718
Autor : Stanislaw A. Iljassow
Molodoj leninez 1987


Mat w 11 posunieciach --- #11

-- Rozwiazanie

1. Hb8!+ -- Kh1 --- 2. Hb7+ ---- Kh2 --- 3. Hc7+ --- Kh1
4. Hc6+ --- Kh2 ---- 5. Hd6+ ---- Kh1 --- 6. Hd5+ -- Kh2
7. He5+ --- Hxe5 -- 8. Sxe5 ---- Kh1 --- 9. Sg4 --- h2
10. Kf1 ---- h3 ---- 11. Sf2# --- diagram --- 3

3
Diagram -- 2 --- po 8. Sxe5
-- 8. ... Kh1 -- 9. Sg4! - h2 - 10. Kf1! - h3 - 11. Sf2 - mat ------ Diagram -- 3

Wielochodowka latwa do zapamietania --- gdy jeszcze do pomocy posiadamy --- dodatkowo dwa diagramy.

---------

- Miniatura z rozwiazaniem

Autor : A. Sygurow --( Rosja )

1---2

Mat w 4 posunieciach --- #4 ------ -- siatka matowa --- 4. Se5! - mat

Rozwiazanie

1. Sc6! - grozi - 2. Hb3+ - Kxe4 -- 3. Hf3 -- mat
1. ... Kc4 -- 2. Hc2+ -- Kd5 3. Hb3+! - K:c6 - 4. Hb7#, 3. ... K:e4 4. Hf3#,
1. ... Ke6 -- 2. Hb3+ -- Kf5 3. Hh3+ -- Kg6 -- 4. Se5 - mat
2. ... Kd7 -- 3. Hf7+ -- K:c6 4. Hb7#.

Piekna czterochodowka --- proste siatki matowe , jedna super 4. Se5#
----------------

-Trzychodowka -- Mini z rozwiazaniem

Autor : M. Svitek - ( Czechy )



Mat w 3 posunieciach -- #3

1. He5! -- Kh7 - 2. Hh5+ -- Kg8 - 3. Hf7 - mat
1. He5! -- Kg8 - 2. He8+ -- Kh7 - 3. Hg6 - mat

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:38, 01 Mar 2012    Temat postu:

-----
Do komponowania zadan --- Alybadix
Do rozwiazywania zadan --- [link widoczny dla zalogowanych]
Do pokazywania zadan --- szachy diagramowe
Do reklamy szachow --- czytelne diagramy szachowe

-----
-
Kompozycja szachowa --- urok siatek matowych!

29 - P1233393
Autor : Iwan A. Brjuchanow
15th Ukrainian Team Championship 2011
2. Platz
---------------


Samomacik w 5 posunieciach --- S#5

Rozwiazania

1. Gc6! - a5 - 2. Sd5 - a4 - 3. Ke1 axb3 - 4. Sd2 - bxa2 5. Wb4+ Wxc1 - mat
1. Gc6! - Kb4 2. Hc3+ Ka3 - 3. Ke3 - a5 - 4. Sd2 - a4 - 5. b4+ - Wxc3 - mat


_3

4. Sd2 - bxa2 5. Wb4+ Wxc1 - mat --- --- 4. Sd2 - a4 - 5. b4+ - Wxc3 - mat

Dwie siatki matowe ... pierwsza z nich 5. Wb4+ Wxc1# jest super!
5. Wb4+ uwalnia od zwiazania Wc5 , ktora zabija szachujacego Hetmana.

Zgrabna i klarowna kompozycja szachowa na ktorej w dodatku widzimy pozycje matowe.
---------
Praktyczne porady....
Instruktorzy szachowi i osoby ktore chca reklamowac Szachy powinny posiadac
szachy diagramowe { portfelowe } do zapisywania ciekawych pozycji szachowych
i wrazie potrzeby pokazywac je innym szachistom.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 2 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin