Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nie tylko Szachy
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:50, 10 Paź 2011    Temat postu: Nie tylko Szachy

------------------
Jak poznac szachy?

==

Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie
1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

==

[link widoczny dla zalogowanych]

misiek1994 napisał:
acidity napisał:

Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.

--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).
Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 9:28, 14 Paź 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:16, 10 Paź 2011    Temat postu:

---

Diagramy szachowo-polityczne....



Odpal i pal --- mat w 1 posunieciu -- #1
1. Sb5! -- mat , lub 1. ... Hh8! -- mat

------------
Na diagramie -- PALikot -- wygrana dla debiutanta ....
------

2---3

--- bialy Hetman matuje! ------ ----- czarny Hetman matuje! --
1. Sc3- Sb5! -- mat ----------- -------- 1. ... Hc8- Hh8!- mat

----------------
Goraczka polityczna trwa , wiec trzeba upychac szachy do swiadomosci politykow
i wyborcow , a jest ich troche ... moze 14 milionow.... ktorzy glosowali.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:48, 11 Paź 2011    Temat postu: Turniej ASOW

------------

-- IX Runda

[link widoczny dla zalogowanych]

GM Carlsen, Magnus (2823) - GM Ivanchuk, Vassily (2765)

4th Final Masters Sao Paulo/Bilbao BRA/ESP (9), 2011.10.10

Carlsen - Ivanchuk

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nc3 Bb4 4. Nf3 b6 5. Qc2 Bb7 6. a3 Bxc3+ 7. Qxc3 Ne4
8. Qc2 f5 9. g3 Nf6 10. Bh3 O-O 11. O-O a5 12. Rd1 Qe8 13. d5 Na6
14. Bf4 exd5 15. Bxf5 dxc4 16. Ng5 Qh5 17. Rxd7 Kh8 18. Re7 Nd5
19. Bg4 Qg6 20. Nf7+ Kg8 21. Bf5 Qxf5 22. Qxf5 Nxe7 23. Nh6+ gxh6
24. Qg4+ Ng6 25. Bxh6 Rf7 26. Rd1 Re8 27. h4 Nc5 28. h5 Bc8
29. Qxc4 Ne5 30. Qh4 Nc6 31. Rd5 Ne6 32. Qc4 Ncd8 33. Qg4+ Ng7 34. Qxc8 1-0


po -- 34. Qxc8 1-0 -- czarne poddaly ---- 1-0



Walecho - Nakamura

1. Nf3 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 Bg7 4. e4 d6 5. d4 0-0 6. Be2 Nd7
7. Be3 e5 8. 0-0 Re8 9. dxe5 dxe5 10. b4 c6 11. c5 Nh5
12. Nd2 Nf4 13. Nc4 Nxe2 14. Qxe2 Qe7 15. Rab1 Nf8
16. Nd6 Rd8 17. Na4 Ne6 18. Nb2 b5 19. a4 a6 20. Ra1 Rb8
21. axb5 axb5 22. Ra3 Nf4 23. Qd2 Be6 24. g3 Nh5 25. Rfa1 Nf6
26. Bg5 Qf8 27. Bxf6 Bxf6 28. Nd3 Be7 29. Nxe5 Bxd6 30. cxd6 Rxd6
31. Qc3 Rbd8 32. h4 Qe8 33. Ra6 f6 34. Nf3 Bg4 35. Qb3 Kh8
36. Nh2 Qxe4 37. Nxg4 Qxg4 38. Qf7 Qf3 39. Rf1 Rd1 40. Ra1
1-0


1-0

----------------

Aronian – Anand

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nf3 d5 4. Nc3 dxc4 5. e4 Bb4 6. Bxc4 Nxe4
7. 0-0 Nf6 8. Qa4 Nc6 9. Bg5 Be7 10. Bxf6 Bxf6 11. d5 exd5

12. Rfe1 Be6 13. Bxd5 0-0 14. Bxe6 fxe6 15. Rad1 Qe8 16. Ne4 Qe7
17. Qb3 Rab8 18. Nxf6 Rxf6 19. Ng5 Qb4 20. Qc2 Rg6 21. Re4 Qa5

22. h4 Re8 23. Rd7 h6 24. b4 Hf5 25. Wxe6


czarne poddaly --- 1-0

------------

Po 9 Rundach

Karlsen ----- 14.0
Ivanchuk --- 14.0
Nakamura -- 11.0
Aronian ----- 11.0
Hiszpan ----- 10.0
Anand -------- 9.0

Warto wygrywac , ale za 3 punkty...

Ostatnia X runda -- graja.
Nakamura -- Karlsen
Ivanchuk --- Aronian
Anand ------ Hiszpan


-----------------
Moze bedzie az czterech triumfatorow.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 9:31, 14 Paź 2011    Temat postu: Re: Turniej ASOW

--
------------------

Jak poznac szachy?

==

Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie

1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 -- diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -- 10. Wf5+ - Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

-------------

---------

-- IX Runda

[link widoczny dla zalogowanych]

GM Carlsen, Magnus (2823) - GM Ivanchuk, Vassily (2765)

4th Final Masters Sao Paulo/Bilbao BRA/ESP (9), 2011.10.10

Carlsen - Ivanchuk

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nc3 Bb4 4. Nf3 b6 5. Qc2 Bb7 6. a3 Bxc3+ 7. Qxc3 Ne4
8. Qc2 f5 9. g3 Nf6 10. Bh3 O-O 11. O-O a5 12. Rd1 Qe8 13. d5 Na6
14. Bf4 exd5 15. Bxf5 dxc4 16. Ng5 Qh5 17. Rxd7 Kh8 18. Re7 Nd5
19. Bg4 Qg6 20. Nf7+ Kg8 21. Bf5 Qxf5 22. Qxf5 Nxe7 23. Nh6+ gxh6
24. Qg4+ Ng6 25. Bxh6 Rf7 26. Rd1 Re8 27. h4 Nc5 28. h5 Bc8
29. Qxc4 Ne5 30. Qh4 Nc6 31. Rd5 Ne6 32. Qc4 Ncd8 33. Qg4+ Ng7 34. Qxc8 1-0



po -- 34. Qxc8 1-0 -- czarne poddaly ---- 1-0



Walecho - Nakamura

1. Nf3 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 Bg7 4. e4 d6 5. d4 0-0 6. Be2 Nd7
7. Be3 e5 8. 0-0 Re8 9. dxe5 dxe5 10. b4 c6 11. c5 Nh5
12. Nd2 Nf4 13. Nc4 Nxe2 14. Qxe2 Qe7 15. Rab1 Nf8
16. Nd6 Rd8 17. Na4 Ne6 18. Nb2 b5 19. a4 a6 20. Ra1 Rb8
21. axb5 axb5 22. Ra3 Nf4 23. Qd2 Be6 24. g3 Nh5 25. Rfa1 Nf6
26. Bg5 Qf8 27. Bxf6 Bxf6 28. Nd3 Be7 29. Nxe5 Bxd6 30. cxd6 Rxd6
31. Qc3 Rbd8 32. h4 Qe8 33. Ra6 f6 34. Nf3 Bg4 35. Qb3 Kh8
36. Nh2 Qxe4 37. Nxg4 Qxg4 38. Qf7 Qf3 39. Rf1 Rd1 40. Ra1
1-0


1-0

----------------

Aronian – Anand

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nf3 d5 4. Nc3 dxc4 5. e4 Bb4 6. Bxc4 Nxe4
7. 0-0 Nf6 8. Qa4 Nc6 9. Bg5 Be7 10. Bxf6 Bxf6 11. d5 exd5

12. Rfe1 Be6 13. Bxd5 0-0 14. Bxe6 fxe6 15. Rad1 Qe8 16. Ne4 Qe7
17. Qb3 Rab8 18. Nxf6 Rxf6 19. Ng5 Qb4 20. Qc2 Rg6 21. Re4 Qa5

22. h4 Re8 23. Rd7 h6 24. b4 Hf5 25. Wxe6


czarne poddaly --- 1-0

------------

Po 9 Rundach

Karlsen ----- 14.0
Ivanchuk --- 14.0
Nakamura -- 11.0
Aronian ----- 11.0
Hiszpan ----- 10.0
Anand -------- 9.0

Warto wygrywac , ale za 3 punkty...

Ostatnia X runda -- graja.
Nakamura -- Karlsen
Ivanchuk --- Aronian
Anand ------ Hiszpan


-----------------
Moze bedzie az czterech triumfatorow.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:57, 20 Paź 2011    Temat postu: Re: Nie tylko Szachy

------------
Jak poznac szachy?

==-----------

---- Dwuchodowka z rozwiazaniem ------- Trzychodowka do rozwiazania

_2

Mat w 2 posunieciach ---- #2 ------- ------- mat w 3 posunieciach --- #3

1. Gc2! ---- 1. Gc8! ---- 1. Gg4! ------ ------- Trzychodowka do rozwiazania
1. Gg6! ---- 1. Gh3! -------------- --------------- Pion c3 matuje!


-------
Dwuchodowka ma 5 rozwiazan -- cel jest taki zapisujac rozwiazania i siatki matowe
poznajemy pola szachownicy
--------
Trzychodowka ma podana siatke matowa ....
dwa razy matujemy na _d4
---------



Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie
1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

==

[link widoczny dla zalogowanych]

misiek1994 napisał:
acidity napisał:

Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.

--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).
Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 22:38, 24 Paź 2011    Temat postu:

-------------

MAT NR 6/2011 --- Naklad -- tylko 1200

Data utworzenia: 2011-10-19 | Autor: Dorota Rzepecka | Odsłon: 465
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru czasopisma "Mat"!

Przypominamy, że najkorzystniejszą formą zakupu "Mata" jest prenumerata w cenie 70 zł + książka gratis! Więcej informacji - tutaj. "Mata" można zakupić także bezpośrednio w biurze PZSzach w Warszawie w Al. Jerozolimskich 49 lub w sieci Empik.


W NUMERZE:

BICIE W PRZELOCIE - GM Mateusz Bartel, FM Michał Rudolf

Z ŻYCIA PZSZACH
Konkurs ofert od kuchni - FM Michał Bartel

WOJTASZEK COMARCH TEAM
Komputer najlepszym przyjacielem szachisty - WGM Joanna Majdan-Gajewska

ŚWIAT:
Polacy w pucharze świata - GM Grzegorz Gajewski
Czarny Piotruś - GM Mateusz Bartel
Studenci w Chinach - Tadeusz Szafraniec
Długa droga po medale - Winicjusz Drozdowski
Chiński mur - GM Adrian Michalczyszyn
W ślady tygrysa - IM Kacper Piorun

POLSKA
Arcymistrzynie w Warszawie - IM Piotr Murdzia
Polonia czy WASKO? - GM Mateusz Bartel
Kraków dla wszystkich - Dariusz Mikrut
Na górze i na dole - FM Piotr Nguyen
Młodzi biją starych - FM Michał Rudolf
Szachy i relaks w Ostródzie - GM Aleksander Miśta
Nasi górą - IM Kacper Piorun

ABC SOLVINGU
Wielochodówki cz. 2 - IM Piotr Murdzia

KOMBINACJE

KOŃCÓWKI
Zbawienny paraliż - FM Michał Rudolf

BŁĘDY
Radosny puchar Bruzona - GM Mateusz Bartel

WYWIAD
Bez znieczulenia - IA Tomasz Delega
ROZWIĄZANIA

OKIEM SĘDZIEGO:
Jeszcze o dopingu - IA Tomasz Delega

HISTORIA
Zdarzyło się... 70 lat temu - Tomasz Lissowski

W OGNIU PYTAŃ - WGM Karina Szczepkowska-Horowska

PRENUMERATA -----
------------------------------

Jak propagowac Mata.. ?
--------------
Mat potrzebuje strony internetowej ... obowiazkowej...
Na stronie internetowej umieszczamy artykuly ktore beda w Macie
Opinie czytelnikow....
Mat -- potrzebuje konkursow szachowych --- i to kilka
Mat --- szachistom kojarzy sie z pozycja matowa , wiec kilka takich matow w czasopismie Mat obowiazkowo pokazujemy....
------------
Mat
Oficjalne czasopismo
PolskiegoZwiazku Szachowego --- Naklad -- 1200 egzemplarzy
-----------
Jakie odczucie u obywateli RP ze tylko 1200 egzemplarzy?
Co brakuje w czasopismie , ze tak marne jest zainteresowanie Matem

-----------------


==

Dwuchodowka z 8 rozwizaniami


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Goniec e2 gra

1. Ga6+! : 1. Gb5+ ; 1. Gc4+ ; 1. Gf1+!
1. Gf3+! ; 1. Gg4+ ; 1. Gh5+ ; 1. Gd1+!
------------
Przy sprawdzaniu wiekszej ilosci rozwiazan , uzywajmy programu szachowego [link widoczny dla zalogowanych]
Rozwiazania mamy pokazane w slupkach .... dla szachistow jest to wygoda ... do edukacji wrecz niezbedne...
----------


Kompozycja szachowa --- nauka matowania

Autor : stanislawj

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Kg3 grozi 2. Hg4 mat




pozycja po 1 posunieciu 1. Kg3!

Rozwiązanie:

1. Kg3! ----- grozi ---- 2. Hg4 mat
1... Wg6+ --------------- 2. Hxg6 mat
1... Ke4 -------------------- 2. Sxf6 mat
1... Ge2+/f1+/c4+/xb5+ --- 2. Sce3 mat
1... Gxc2+ ------------------ 2. Sc3 mat
1... Ge4+ ----------------- 2. Sde3 mat

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:02, 29 Paź 2011    Temat postu:

---------------
Diagramy w Polskich Szkolach

Geografia -- Mapa Polski



Hetman ------ Hc7 --- , to miasto Szczecinek _ 40 tys. mieszkancow
-----------------
Goniec ------- Gd5 ---, to Miasto Konin _ ------ 80 tys. mieszkancow
-------------
Bialy Krol ---- Kg6 --- , to miasto Lomza _----- 65 tys. mieszkancow
----------
Czarny Krol -- Kh8 -- , to miasto Suwalki _ --- 75 tys. mieszkancow
----------

Matematyka --- Tabliczka mnozenia



Hetman ------ Hc7 --- 7 razy 3 = 21
----------
Goniec ------- Gd5 --- 5 razy 4 = 20
------------
Bialy Krol ---- Kg6 --- 6 razy 7 = 42
---------
Czarny Krol -- Kh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------

Szachy -- matowanie Hetmanem



Posunięcie białych , mat w 1 posunieciu -- #1 --

Ilość rozwiązań: 8

Rozwiązanie:
1. Hb8X
1. Hc8X
1. Hd8X
--------
1. Hh7X
1. Hh2X
-------
1. Hg7X
1. He5X
1. Hc3X


Trzychodowe zadanie -- #3

_

Biale matuja w 3 ruchu -- #3 ----- 1. 0-0-0! - Kf4 - 2. Wg1 - Ke4 - 3. Wg4 mat

-----------Tabliczka mnozenia ( przy okazji )

Skoczek ------ Sb4 -- 4 razy 2 = 8
---------
Skoczek ------ Sc4 -- 4 razy 3 = 12
----------
Skoczek ----- Sd4 --- 4 razy 4 = 16
---------
Krol czarny -- Ke4 --- 4 razy 5 = 20
---------
Wieza biala -- Wa1 -- 1 razy 1 = 1
-------------
Bialy Krol ---- Ke1 --- 1 razy 5 = 5
------------

maly diagram ( pozycja matowa )
--------
Biala Wieza -- Wg4 --- 4 razy 7 = 28

Opanowanie tabliczki mnozenia na diagramie szachowym jest wazne :
jesli jeszcze szachisto masz problemy , to nie odkladaj na pozniej , bo siedmio-latek moze zapytac jaki wynik bedzie na polu _g6 i tu trzeba wiedziec ze liczymy tak > 6 razy 7 jest 42 dla pewnosci mamy jeszcze pole symetryczne { oddalone od punktu a1 }
pole _f7 rowniez ma liczbe 42 , a liczy sie tak > 7 razy 6 rowna sie 42.
----------------
Szachisci wiec maja rozne sposoby , by reklamowac Szachy.
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:25, 03 Lis 2011    Temat postu: Re: Nie tylko Szachy

----------------
Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie
1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

==
----

-- Ekspert Taktyk

[link widoczny dla zalogowanych]

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ------- pozycja finalowa --- 3. Hh2#

1. g8=W! -- Kh7
2. b8=H! -- Kh6
3. Hh2 -- mat ----- Diagram --2
--------

3____4
Mat w trzech posunieciach --- #3 ------ pozycja finalowa -- 3. h8=W! - mat
------------
1. c8=S! -- Kxe8
2. Kg7! -- Kd8
3. h8=W! -- mat -------- diagram --- 4 -- 1-0

Ustawiajac bialego piona na _c7 -
rozwiazanie bedzie 1. c8=G! --- Kxe8 -- 2. Kg7 -- Kd8 - 3. h8=W-- mat

Nauka Szachow przyklad -- Ekspert Taktyk

Ten dzial polecam instruktorom szachowym , ktorzy czasem nie maja pomyslu co robic na zajeciach szachowych.

------

Natomiast jesteśmy znakomici w solvingu, w dyscyplinie, która niestety nie zalicza się do szachów w świetle kryteriów i definicji FIDE. W rozwiązywaniu zadań szachowych nie ma bowiem elementów twórczości, które charakteryzują szachy, a występują w grze bezpośredniej, korespondencyjnej i kompozycji szachowej. Niemniej jednak złoty medal Kacpra Pioruna, złoto drużyny i brązowy medal wielokrotnego mistrza świata Piotra Murdzi świadczą, że w tej dziedzinie Polska jest bezkonkurencyjna na świecie.

---------

[link widoczny dla zalogowanych]

misiek1994 napisał:
acidity napisał:

Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.

--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).
Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:29, 03 Lis 2011    Temat postu: Re: Nie tylko Szachy

--------------
Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie
1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3


1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ------- pozycja finalowa --- 3. Hh2#

1. g8=W! -- Kh7
2. b8=H! -- Kh6
3. Hh2 -- mat ----- Diagram --2
--------

3____4
Mat w trzech posunieciach --- #3 ------ pozycja finalowa -- 3. h8=W! - mat
------------
1. c8=S! -- Kxe8
2. Kg7! -- Kd8
3. h8=W! -- mat -------- diagram --- 4 -- 1-0

Ustawiajac bialego piona na _c7 -
rozwiazanie bedzie 1. c8=G! --- Kxe8 -- 2. Kg7 -- Kd8 - 3. h8=W-- mat

--------------------------

Natomiast jesteśmy znakomici w solvingu, w dyscyplinie, która niestety nie zalicza się do szachów w świetle kryteriów i definicji FIDE. W rozwiązywaniu zadań szachowych nie ma bowiem elementów twórczości, które charakteryzują szachy, a występują w grze bezpośredniej, korespondencyjnej i kompozycji szachowej. Niemniej jednak złoty medal Kacpra Pioruna, złoto drużyny i brązowy medal wielokrotnego mistrza świata Piotra Murdzi świadczą, że w tej dziedzinie Polska jest bezkonkurencyjna na świecie.

---------

[link widoczny dla zalogowanych]

misiek1994 napisał:
acidity napisał:

Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.

--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).
Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-----[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:41, 08 Lis 2011    Temat postu:

------

CZWORACZKI --- #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010

#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
------
----
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 12:29, 11 Lis 2011    Temat postu:

----------
-
-- Literatura – podstawą sukcesów! (4)
Szkolenie


Literaturę szachową można podzielić na kilka grup, w zależności od tematyki i jej przeznaczenia:

1. Podręczniki dla początkujących:

Powinny nie tylko przekazać podstawy szachów, ale również popularyzować królewską grę.

2. Encyklopedie i Informatory:

Ten rodzaj literatury zalecam tylko doświadczonym zawodnikom z uwagi na zbyt lakoniczny, „znaczkowy” komentarz. Nie są to publikacje wskazane dla początkujących i słabszych szachistów, którzy powinni korzystać z obszerniejszych i słownych uwag, aby łatwiej pojąć zasady strategii i taktiki szachów.

3. Monografie debiutowe:

Dostępne obecnie w bardzo szerokim zakresie i omawiające nie tylko systemy, ale warianty i nawet poszczególne posunięcia w otwarciach. Bardzo pomocne mogą być również CD produkowane przez firmę Chess Base.

Dawniej, co pamiętam z własnej praktyki, aby opracować czarnymi wariant smoczy w obronie sycylijskiej, musiałem poświęcić kilka miesięcy na zebranie materiału teoretycznego. Po półrocznej pracy okazało się, że odnosilem sukcesy tylko przeciwko wariantom z długą roszadą. Natomiast, gdy stosowano wariant klasyczny z krótką roszadą, to powstawały pozycje, które mi nie „leżały” i musiałem odstawić wariant do lamusa, marnując całe miesiące pracy.

Teraz można kupić jedną lub kilka monografii na temat interesującego nas wariantu i błyskawicznie rozeznać tajemnice danego otwarcia. W krótkim czasie istnieje więc możliwość wprowadzenia nowych elementów w naszej grze.

4. Książki testowe:

Bardzo popularne i przydatne trenerom i także zawodnikom. Korzystanie z nich przyśpiesza proces szkolenia i samoszkolenia. Krytycy takich książek niekiedy nie zgadzają się z punktacją zaproponowaną przez autora, dobraną do stopnia trudności zadań. Jest to kwestia subiektywna. Jednakże możliwość otrzymania punktów za znalezienie prawidłowej drogi jest dodatkowym bodźcem dla rozwiązujących. Ta forma szkolenia jest obecnie bardzo modna w świecie. Sam jestem autorem lub współautorem wielu takich książek, które ukazały się w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Holandii.

5. Podręczniki z zakresu gry środkowej i końcowej:

Zalecam tylko książki z opisem słownym, gdyż wszelkie encyklopedie tego typu są przydatne tylko silnym graczom i publicystom szachowym. Mało doświadczeni szachiści muszą poznać zasady i ważne reguły, a „znaczki” tych problemów nie wyjaśnią.

6. Księgi turniejowe i zbiory partii:

Bardzo wartościowe pozycje pozwalające nam prześledzić walkę w turniejach, podziwiać twórczość i repertuar debiutowy mistrzów. Wiele dawnych partii jest nadal aktualnych pod kątem teorii otwarć, inne są cennym przyczynkiem do badań ważkich problemów gry środkowej i końcowej. Takie dzieła wzbogacają naszą ogólną kulturę szachową i wprowadzają nas w tajniki historii królewskiej gry. Nasza literatura jest w tym względzie jeszcze uboga, choć ukazało się na przestrzeni ostatnich lat kilka ciekawych pozycji, m.in. Tadeusza Wolszy „Arcymistrzowie, mistrzowie, amatorzy…”, Stanisława Gawlikowskiego: „100 zwycięstw polskich szachistów”, czy mojej wspólnej pracy z Andrzejem Filipowiczem „Złoto dla Polski” o zwycięstwie polskiej drużyny na olimpiadzie w Hamburgu w 1930 roku.

7. Biografie:

Książki poświęcone wybitnym szachistom są bardzo wartościowe i pożyteczne zarówno amatorom, jak i zawodowcom. Z własnych doświadczeń wiem, że dzięki analizie twórczości Alechina podniosłem w krótkim czasie swój poziom gry z III do I kategorii. Pouczające są partie innych klasyków: Capablanki, Botwinnika, Tala czy Petrosjana. Ze współczesnych arcymistrzów zachęcam do studiowania twórczości: Kasparowa, Karpowa, Kramnika, Ananda, Carlsena itd. Polecam partie naszego najwybitniejszego szachisty Akiby Rubinsteina.

8. Kompozycja szachowa:

W tej dziedzinie byliśmy zawsze potęgą światową. Przypomnę tylko twórczość Mariana Wróbla i jego znakomite dwie książki „Tajemnice dwuchodówki” i „100 lat polskiej kompozycji”. Na uwagę zasługuje też świetna praca Grzegorza Grzebana i Jana Rusinka „Studium szachowe w Polsce”. Są też zbiory zadań Leopolda Szwedowskiego i Henryka Żuka. Godna uwagi jest moja książka „Kompozycja w treningu szachisty”.

9. Beletrystka szachowa:

W tym dziale mamy kilka bardzo interesujących pozycji. Przede wszystkim „Z szachami przez wieki i kraje” Jerzego Giżyckiego, dwutomową encyklopedię „Szachy od A do Z” Litmanowicza i Giżyckiego, „Polscy szachiści” i „Dykteryjki i ciekawostki szachowe’ Litmanowicza.

Konkluzja: Bez literatury fachowej nie ma mowy o dalszym rozwoju królewskiej gry. Dobrze, że są wydawcy, którzy mimo wielu różnych trudności, oddają systematycznie do naszych rąk nowe tytuły. Tutaj należy wyróżnić Jerzego Morasia – wydawcy „Penelopy”.

Ceńmy autorów za ich prace. Dzięki ich zaangażowaniu możemy dalej zgłębiać tajniki gry szachowej i poznawać nowe trendy występujace w teorii debiutów. Książki szachowe w istotny sposób przyśpieszają poznanie wiedzy o strategii i taktyce szachów i są gwarantem naszego twórczego rozwoju! (Opracowanie na bazie mojego artykułu z serii „Zapiski trenera” 5 odcinek, opublikowanego w majowym numerze miesięcznika Szachista 2002).

FM Jerzy Konikowski

---------

W Polsce wstydzimy sie reklamowac literature szachowa...
Wniosek --- moze jej po prostu -- Brak ... wiec co reklamowac!

-- Matowanie na Ekranie


-- Mat w 6 posunieciach -- #6 - -

Rozwiązanie: 1. He2! -- tempo
1. ... Kg1 -- 2. Kc6 -- tempo
2. ... Kh1 -- 3. Kd5 -- tempo
3. ... Kg1 -- 4. Ke4 -- tempo
4. ... Kh1 -- 5. Kf3 - grozi -- 6. Hg2 - mat
5. ... Kg1 -- 6. Hg2 -- mat --- Diagram --- 2

Rozwiązanie: 1. Hg4! -- tempo
1. ... Kh2 -- 2. Kc6 -- tempo
2. ... Kh1 -- 3. Kd5 -- tempo
3. ... Kh2 -- 4. Ke4 -- tempo
4. ... Kh1 -- 5. Kf3 - grozi -- 6. Hg2 - mat
5. ... Kh2 -- 6. Hg2 - mat ---------- Diagram --- 3

----
----------- Siatka matowa ------- --- ----- siatka matowa ----

__2____3

5. Kf3 -- Kg1 -- 6. Hg2 - mat --- ---- 5. Kf3 -- Kh2 - 6. Hg2 - mat
--------------
Zadanie ma 5 rozwiazazn? --- podalem dwa z prostym ( jednoznacznym ) rozwiazaniem
-------
CZWORACZKI --- #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010

#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
------
----
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 12:02, 15 Lis 2011    Temat postu:

---
-- Matowanie na Ekranie -- Skoczkiem

Autor : Miguel Munoz
Tribune de Genève 1983
447 Ideal-Mate Encyclopedia Vol.1 1999

_2

Mat pomocniczy w 4 posunieciach -- h#4 --------- Final zadania --- 4. Wf-h8 - Sf6#

1. O-O ---- Kg4
2. Wg7+ -- Kh5
3. Kh7 ---- Sg4
4. Wf-h8 -- Sf6#

Umieszczajac zadanie w czasopismie zagranicznym reklamujemy swoj kraj...
Nauka matowania -- Skoczkiem


=-----------------

--------
-- Matowanie na Ekranie -- Goncem!

3 - P0516193
Autor : Godehard Murkisch
7146 Schach-Echo 07/1972

_2

Pomocniczy mat w 4 posunieciach -- h#4 -- final zad.-- 4. Hc-h8! -- c7#

-----------
1. La7 d4
2. Th1 d5
3. Da1 dxc6
4. Dh8 c7#

Zobaczyc jak trzeba odpowiednio umeblowac pokoj by rodzina byla zadowolona...
Jak dokladnie trzeba ustawiac Wieze i dwa Hetmany , by Bialy Goniec dal mata!
------------------
1. Ga7 -- d4
2. Wh1 - d5
3. Ha1-- dxc6
4. Hc-h8 -- c7#
--------------------

43 - P0533841
Autor : Miguel Munoz
4478 Thèmes-64 07-09/1985
P0533841


Mat pomocniczy w 5 posunieciach --- h#5

h#5
1. a6 ---- Kd5 -- 2. 0-0-0+ -- Kc6
3. Kb8 -- Gh2 -- 4. Ka7 ---- Kxc7
5. Wa8 -- Gg1-- mat ---- Diagram -- 2



Pozycja koncowa -- matowa -- 5. Wa8 -- Gg1- mat

Dwa przyklady --> jak matujemy Goncem!

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:05, 19 Lis 2011    Temat postu:

---
Matowanie na Ekranie
--------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat


Rozwiązanie: 1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat --------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --------- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ------- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat --------- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

_4

1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat ----- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.

------
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:21, 20 Lis 2011    Temat postu:

--

----- Matowanie na Diagramie

3 - P1195024
Anatoli W. Stjopotschkin
Alexej W. Iwunin
-- 700 Orbit 01/2002

1___2

Samomat w 15 posunieciach --- S#15 ------ pozycja po -- 7. f3+ - Kxh5

Rozwiazanie
1. Wa6+ Kb4 -- 2. Sa2+ -- Kc4 --- 3. b3+ --- Kd4 --- 4. c3+ --- Ke4
5. d3+ -- Kf4 --- 6. e3+ --- Kg4 --- 7. f3+ --- Kxh5 -- 8. Hh7+ - Kg5
9. h4+ -- Kf5 -- 10. g4+ -- Ke5 -- 11. f4+ --- Kd5 --- 12. e4+ -- Kc5
13. d4+ - Kb5 - 14. c4+ -- Kxa6 - 15. Ha7+ - Gxa7#


-------- Siatka matowa --- Diagram --3



Pozycja finalowa --- mat po 15 posunieciach
-- 15. Ha7+ - Gxa7#

Spacerek czarnego Krola po 4 linii.. a powrot nastapil juz po 5 linii...
Oryginalna gra bialych pionow...
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:04, 23 Lis 2011    Temat postu:

-
[link widoczny dla zalogowanych]
----

Armenia, ojczyzna mistrza świata z lat 1963-1969 Tigrana Petrosjana , ogłosiła wprowadzenie obowiązkowej nauki gry w szachy w szkołach dla dzieci od 7 do 9 lat.

Obecnie Armenia zajmuje szóste miejsce na światowej liście rankingowej FIDE, a Levon Aronian, lider listy rankingowej, z rankingiem 2802 zajmuje 3 miejsce wśród szachistów na całym świecie. Szachy są w tym kraju sportem niezwykle popularnym.

Program jest kosztowny, bowiem jego wprowadzenie wiąże się z koniecznością opracowania programu i podręczników, przeszkolenia odpowiedniej liczby instruktorów i zakupu sprzętu szachowego dla szkół. Minsiter Edukacji Armenii, Armen Ashotyan, uważa jednak, że nauka gry w szachy niesie tyle korzyści, że jest to wydatek uzasadniony. Jak podkreślają bowiem władze Armenii, program nie ma na celu wychowywania szachowych mistrzów, lecz przede wszystkim pozytywne wpływanie na rozwój charakterów młodych ludzi.
-------------


-- Polowanie na czarnego Hetmana

4 - P1020452
Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Rozwiazanie --- 1. b4!

Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,

Przygotowanie:
1. ... Sf5/h5 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 2. dxc4#
1. ... Hb4/a4 2. S(x)b4#
1. ... Hxd5+ 2. Wxd5#
1. ... He4 2. dxe4#
1. ... Hxf4 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 2. Sxe3#
1. ... Hxb6+ 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 2. d4#

Rozwiązanie: 1. b4! --- 2. Sxd4 -- mat
1. ... Sxe6/f5 ---- 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 ------- 2. dxc4#
1. ... Hxb4 ---- 2. Sxb4#
1. ... Hxd5+ -- 2. Wxd5#
1. ... He4 ----- 2. dxe4#
1. ... Hxf4 ---- 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 --- 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 ----2. Sxe3#
1. ... Hxc3, Gxc3 -- 2. Sxc3#
1. ... Hc5 ----- 2. bxc5 [B] #
1. ... Hxb6+ - 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 ---- 2. d4#
---------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin