Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Talent w szachach
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 5:13, 11 Lip 2013    Temat postu:

----

Zadanie pochodzi z konkursu Mistrzostw swiata _Brazylia 2009.

Slepjan , Benko 75JT , 2003



Biale zaczynaja i wygrywaja ( + )

1. Gh6+ -- Kd1
2. Hd7+ -- Gd6
3. Ha4+ -- Gc2
4. Hxh4 -- Gc5+



5. Hd4+! - Gxd4+
6. e3+ ----- Kd2
7. e3xd4+ - Kc3
8. d4xe5 wygrana



Reklama szachow jest prosta ( wystarczy podac odpowiednia,
ilosc diagramow by szachisci zainteresowani sie szachami}
zainteresowali sie pozycja szachowa.
Ten apel kieruje do osob ktore maja promowac i reklamowac szachy w Polsce.


------------- ----------

Wirtualny trening w matowaniu Wiezami!

Trzychodowki #3 miniatury ( 7 bierek )

1____2_
--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach - #3 ---- ---- mat w 3 posunieciach -- #3

Rozwiazanie diagramu nr.1

1. Se4! - g5+ 2. Sxg5 - Kg6 - 3. We6 - mat
1. Se4 - Kh7 - 2. Sf6+ - Kh6 - 3. g5 -- mat
1. Se4 - Kh7 - 2. Sf6+ - Kh8 - 3. We8 - mat
1. Se4 - g5+ - 2. Sxg5 - g6 - 3. Wh7 mat


Rozwiazanie - diagramu nr.2

1. d8=W! - Kf6 - 2. We8 - Kg6 - 3. We6 - mat
1. d8=W - Ke7 - 2. Wd8-d6 - Ke8 - 3. We5 - mat

----

Autor : Werner Speckmann
Deutsche Schachblätter 1939
----------------------------

Mat w 3 posunieciach --- #3

Rozwiazanie na diagramach!
[link widoczny dla zalogowanych]

_3
------- 3. Wf5! - mat ---------------- ------ 1. Wh8! - g6 - 2. Sh6! - Kh5 - 3. Sf7! - mat
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 22:19, 20 Sie 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 5:17, 11 Lip 2013    Temat postu:

--
Rudnik nad Sanem 2013
przez PalaisRoyal


Nie wiem czy piszę w odpowiednim temacie, ale chce nawiązać jeszcze do dyskusji o talencie. Talent według mnie na pewno istnieje. Tylko ważniejszy w szachach jest talent wpajania wiedzy szachowej (wykorzystywania jej w partii). Większość juniorów w czołówce Polski ma prywatnych trenerów. Samodzielna praca młodzieży polega tylko na tym, aby odrabiać pracę domową. Trener pomaga kreować myślenie przy szachownicy, uczy go tego. Dlatego największy podziw mam do szachistów, którzy własną pracą robią głęboki progres. Myślę, że to są prawdziwe talenty szachowe, osoby do których trzeba mieć prawdziwy respekt. Jednak wiadomo, że ludzie z prywatnym trenerem jak robią postępy to też świetnie, ale tak jest w większości przypadków (pół roku z trenerem i np: 200 oczek w górę). Choć zdarzają się beztalencia, którzy nawet z prywatnym trenerem progresu dalej nie zaliczają. I właśnie to jest ten talent, albo smykałka.
Podsumowując:
Talent - umiejętność przyswajania wiedzy szachowej.
Jednak talent MUSI być połączony z niesamowitą pracą.
Warto zauważyć, że Ci juniorzy o których pisałem ( sami trenują i robią wielkie postępy) to tytani pracy. Sami wybierają materiał i umieją go sami fantastycznie przestudiować!
-
---
Szachowa Edukacja --- tylko dla kobiet

LADIES FIRST
Autor : Mrs. W. J. Baird
Illust.Sporting - Dramatic News c. - 1902 rok
-----------
1_2
--- diagram -- 1
Biale matuja w 2 pos. -- #2 --- --- Pozycja po pierwszym ruchu - 1. He2!


3_4
--- diagram 3
Siatka matowa
1. He2! -- Kd5 -- 2. Sb4 - szach - mat -- --- 1. He2 -- b4 -- 2. Sf4! - szach - mat

Kompozycja tylko dla kobiet - szachistek.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 0:08, 09 Sie 2013    Temat postu:

--
Wirtualny trening -- dla II kategorii szachowej!

Autor [link widoczny dla zalogowanych] -- Wladek
--------------------

Biale
matuja w 3 posunieciach -- #3
-- --- 1. Sc6! --- 1. d8=S!

Dwa -- Rozwiazania

Rozwiązanie

1. d8=S! -- tempo
1. ... Kxd5 -- 2. S4c6
2. ... Kd6 -- 3. Wd4 - mat -- diagram -- 3

Rozwiązanie
1. Sc6!+
1. ... Kf3 -- 2. Wg5
2. ... Kf2 -- 3. Wf4 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxd5 -- 2. d8=S!
2. ... Kd6 -- 3. Wd4 - mat ---- diagram -- 3


_3

1. Sc6+ - Kf3 - 2. Wg5 - Ke2 - 3. Wf4# -- -- 1. d8=S! - Kxd5 - 2. Sc6 - Kd6 - 3. Wd4#

Rozwiazujacy ma dwa do wyboru rozwiazania 1. d8=S! ( z jedna siatka matowa )
, oraz 1. Sc6+ gdzie mamy dwie siatki matowe.

-----

Poznaj! -- Siatki matowe w miniaturach

5 - P1144798
Autor : Tibor Balo
2923 Freie Presse 08/07/1988
-----------
_

Biale matuja w 4 posunieciach -- #4 -- ---- po pierwszym posunieciu -- 1. Sd5!


Rozwiazanie

1. Sd5! - grozi -- 2. Kc7 i 3 pos. Sb6 mat

1. Sd5! -- Gc4 - 2. Sc7+ Kb7
3. a8=H+ Kb6 - 4. Ga7 - mat --- diagram -- 2

1. Sd5 -- Kb7 - 2. a8=H+ - Kxa8
3. Kc7! - Gb7 - 4. Sb6 - mat ---- diagram -- 3

--------

_3

Diagram -- 2 -- 4. Ga7 - mat ---- ---- diagram - 3 ---- 3. Kc7 - Gb7 - 4. Sb6 - mat


[link widoczny dla zalogowanych]
----
Sposoby reklamy i edukacji szachowej na polskich stronach szachowych.
-
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 8:54, 04 Wrz 2013    Temat postu:

--

Zadanie pochodzi z konkursu Mistrzostw swiata _Brazylia 2009.

Slepjan , Benko 75JT , 2003


-- Diagram -- 1
Biale zaczynaja i wygrywaja ( + )

1. Gh6+ -- Kd1
2. Hd7+ -- Gd6
3. Ha4+ -- Gc2
4. Hxh4 -- Gc5+



5. Hd4+! - Gxd4+
6. e3+ ----- Kd2
7. e3xd4+ - Kc3
8. d4xe5 -- wygrana



Reklama szachow jest prosta ( wystarczy podac odpowiednia,
ilosc diagramow by szachisci zainteresowani sie szachami}
zainteresowali sie pozycja szachowa.
Ten apel kieruje do osob ktore maja promowac i reklamowac szachy w Polsce.


-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 9:08, 13 Wrz 2013    Temat postu:

-
Szachowy talent: dowody na jego istnienie
przez thinkerteacher

Nieprawda. To nie talent - po prostu przez 10 lat codziennie ćwiczył po kilka godzin, więc osiągnął wysoki poziom. Każdy to może zrobić, ale większość jest leniwa, więc zwalają to na talent. Tak samo zresztą jak w szachach!

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:16, 14 Wrz 2013    Temat postu:

-
Szachowy talent -- dowody na jego istnienie
przez matman

Boris Gelfand po zwycięstwie w silnym turnieju w tym roku
udzielił wywiadu i powiedział:
Regularne powtarzanie wariantów jest konieczne, a czas poświęcony na to zajęcie zależy od pamięci.
Gdy dobra, to można powtarzać rzadziej, ale ja, jako wiekowy już szachista, muszę powtarzać często.


Z tą pamięcią to jest różnie w każdym wieku. Na przykład jedno dziecko będzie lepiej zapamiętywać, a inne gorzej wiec już na samym początku nauki mamy nierówne szanse na sukces. Nie chodzi tu tylko o warianty debiutowe. Pamiętamy też lepiej lub gorzej motywy taktyczne, typowe końcówki szachowe, plany gry itp. Poza tym sama pamięć nie jest jedynym czynnikiem uzależniającym nasz sukces w szachach i tu też na starcie nauki jedni będą np. korzystać z tego, że mają wysokie IQ, inni że mają znakomicie rozwiniętą wyobraźnię.
--
Ps.

Juz jestem wiekowy szachista a mam duzo wiecej latek niz Gelfand
wiec musze pokazywac matowanie ( dla siebie ) , i dla naszych
rodakow by niezapominali jak wyglada mat na diagramie szachowym.

Matowanie na Ekranie --- dla Naszych rodakow

--- Autor : Samuel LOYD


-- Diagram -- 1
Mat w 5 posunieciach -- #5

Rozwiazanie
1. Wb7! --- Gg1
2. Wb1 ---- Gh2!
3. We1! --- Kh4
4. Kg6! ---- Kg4
5. We4!! -- mat ___ Diagram ponizej

1. Wb7! - Gc5 -- 2. Wb1 -- grozi - 3. Wh1 - mat
2. ... Ge7 -- 3. Wh1+
3. ... Gh4 -- 4. Wh2!! -- tempo
4. ... gxh2 -- 5. g4 -- mat ------ Diagram -- 3

-- Dwie siatki matowe --
_3
Diagram -- 2
--- Wieza matuje na _e4 ----------- Pion matuje --5. g4 - mat
-- Mat
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 12:33, 14 Wrz 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 11:45, 15 Wrz 2013    Temat postu:

--
36 -- Autor : E. Fomiczew
Moskiewski konkurs - 2013

[link widoczny dla zalogowanych]
--

Diagram -- 1
Pomocnik w 5 posunięciach -- h#5

Rozwiązania -- dwa

1. Sc6 - Ke2 - 2. 0-0-0 - Kd3 - 3. Kb7 - Kc4
4. Wb8 - Kb5 - 5. Whc8 - Gxc6 - mat ---- diagram -- 2

1. Sg6 -- Kg2 - 2. 0-0 -- Kh3 - 3. Kh7 - Kg4
4. Wh8 - Kh5 - 5. Wag8 - Gxg6 - mat --- diagram -- 3

--
2_3
-- Diagram -- 2
1. Sc6 - duża roszada - oraz gra Wieżami --- 1. Sg6 - mała Roszada oraz gra Wieżami

Urok zadania -- to dwie roszady i ciekawe siatki matowe.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 21:21, 04 Sty 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 21:04, 15 Wrz 2013    Temat postu:

-
Szachowy talent -- dowody na jego istnienie
przez thinkerteacher


Czyli rozumiem, że testy, które badają poziom inteligencji są po prostu czymś w rodzaju "zabawy dla ludzi, żeby sobie robili testy"? Ok, niech i tak będzie.

Niestety dowodzić nie będę, bo musiałbym przepisywać podręczniki - na co nie mam ani czasu ani ochoty. Jednak jak sobie poczytasz źródła, które podałem, to być może zauważysz w nich, że ludzie, którzy przez dziesiątki lat tworzyli te testy - raczej nie są laikami oderwanymi od pługa .

Zatem zostańmy przy tym, że nie tylko nie ma talentu, ale na dodatek nie ma testów na inteligencję - a jeśli są to są one zwykłą zabawą, a nie narzędziem do diagnozowania ludzi. Niech tak będzie (dawniej bym nie odpuścił, ale jestem już za stary na takie zabawy).

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 3:21, 17 Wrz 2013    Temat postu:

----

Szachowy talent: dowody na jego istnienie
przez kolokwium

Możliwe, że do osiągnięcia obecnie 2750+ jest potrzebny talent (szachowy, ten błysk w oku, a nie tylko do systematycznej pracy), ale zapewne 2600 można osiągnąć samą pracą przy odpowiednich metodach szkolenia.

Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński

Piszę poprawnie po polsku.
kolokwium


--------------------------------------------------------
Szachowy talent: dowody na jego istnienie
przez thinkerteacher

To skoro dyskusja idzie w rozsądnym kierunku (pomijam tych, którzy na siłę podtrzymują swoją teorię nie mając ani dowodów ani podając obalenia), to moje zdanie jest takie:

Pojęcie poziomu: dany wskaźnik, którego osiągnięcie oznacza "dojście" lub "zrobienie" (np. 2200, 2500, 2700, itp.).

Pojęcie talentu: genetycznie przekazane pewne cechy, które są tylko w niewielkim stopniu podatne na zmiany (np. na zaburzenia), a charakteryzują się tym, że dana osoba efektywniej pracuje (odbiera, przetwarza i zwraca informacje)

Pojęcie pracowitości: nakład pracy, który wykonuje dany człowiek (np. 100 godzin miesięcznie, po 6 godzin codziennie w ciągu roku - za wyjątkiem niedziel, w sumie 10.000 godzin, itp.)

Zawodnik A: zaczyna w wieku lat 10 i rocznie pracuje po 1080 godzin (średnio po 3 godzinny codziennie). W wieku lat 20 osiąga poziom 2500.
ILOŚĆ godzin przepracowanych: 10x1080=10.800.

Zawodnik B: zaczyna w wieku lat 10 i rocznie pracuje po 800 godzin (średnio po 2,5 godzinny codziennie). W wieku lat 20 osiąga poziom 2550.
ILOŚĆ godzin przepracowanych: 10x800=8000.

Zawodnik C: zaczyna w wieku lat 10 i rocznie pracuje po 720 godzin (średnio po 2 godzinny codziennie). W wieku lat 20 osiąga poziom 2600.
ILOŚĆ godzin przepracowanych: 10x720=7200.

Zawodnik D: zaczyna w wieku lat 10 i rocznie pracuje po 360 godzin (średnio po 1 godzinę codziennie). W wieku lat 20 osiąga poziom 2700.
ILOŚĆ godzin przepracowanych: 10x360=3600.

Przypominam, że wszyscy zawodnicy pracują w ten sam sposób (każdy ma do dyspozycji identyczne materiały, metody pracy, analizy, silniki, komputery, książki, dostęp do turniejów, klubów, trenerów, itp.)

Proszę o rozsądne wyjaśnienie skąd się biorą różnice między zawodnikami? Jak to się dzieje, że ten D, który pracuje w sumie jedynie 3600 godzin dochodzi do 2700, a ten (A) co zrobił 10.800 godzin tylko osiąga poziom 2500? Podkreślam, że wszyscy mają te same warunki i możliwości dostępu do tego co wymieniłem powyżej. Czy jedynym wyjaśnieniem według tych, którzy uparcie utrzymują, że talentu nie ma - jest to, że ten A pracuje źle?
-

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 4:51, 17 Wrz 2013    Temat postu:

sobota, 24 sierpnia 2013

-
Poczytaj mi mamo, naucz mnie tato
– czyli jak rodzice mogą pomagać dziecku w edukacji szachowej (1)

Jest wiele sposobów dzięki którym możemy wspierać nasze szachowe pociechy. W tej serii wpisów postaram się przedstawić najprostsze z nich – takie, które nie wymagają niemal żadnych nakładów poza dobrymi chęciami (decyzją) oraz poświęceniem odrobiny czasu naszemu dziecku.

Dzisiaj ćwiczenia pomagające w opanowaniu ruchów figur oraz polepszania wyczucia ich pełni możliwości. Dzięki tym ćwiczeniom dziecko ma większe szanse na to, aby wejść na kolejny szczebel szachowej edukacji i jak najszybciej mogło wyeliminować proste błędy (podstawki). Dodatkowo uczeń będzie miał szansę na to, aby zwracać uwagę na całą szachownicę, a nie jedynie na wybrany fragment. Zaczynamy!
----
Talent u dziecka odkrywaja Rodzice... jesli maja czas i ochote?
--
-----------------------

- Nauka matowania!

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram --2 --- pierwsze posuniecie 1. Wh4!

--------------- siatka matowa --------- ----- --------- siatka matowa ---------
____3---_____4

1. Wh4! -- Sc4 -- 2. Kg4 -- mat ------ ----- 1. Wh4! -- dxe6 -- 2. Ke2 -- mat
-------------

----------- siatka matowa ----------- ---- ----------- siatka matowa -------
____5----_____6

1. Wh4 -- d6 -- 2. Kg3 -- mat ------ ----- 1. Wh4! ---- c5 --- 2. Kf2 -- mat
--------------------
-------- Dwie pary symetrycznych matow!

---- 2. Kg4# --- 2. Ke2# -- oraz -- 2. Kg3# ---- 2. Kf2#
----

-----
-- Matowanie na ekranie

- Wielochodowka z rozwiazaniem

-- Wersja -- listopad - 2011

1____2

Mat w 6 posunieciach --- #6 ---- pozycja finalowa -- 6. g4 - mat

Rozwiązanie
1. g4! -- tempo
1. ... Kh1 -- 2. Ga7 -- tempo
2. ... Kh2 -- 3. Kf2 -- tempo
3. ... Kh1 -- 4. g5 -- tempo
4. ... Kh2 -- 5. Gb8+
5. ... Kh1 -- 6. g4 - mat

Wielochodowka powstala przy pomocy programu szachowego
[link widoczny dla zalogowanych] -- polecam go instruktorom szachowym.

------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 5:06, 17 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:50, 18 Wrz 2013    Temat postu:

-
Szachowy talent -- dowody na jego istnienie
przez yetit78

Jeśli nie ma to talentu to jak wytłumaczycie moją szachówą podróż? Otóż uważam że odrobinę talentu posiadam. Najpierw grałem jak początkujący. na przez w okresie od 2005 kiedy dowiedziałem się jak poruszają się figurki do 2011 kiedy zdobyłem IV kat. Potem gram na poziomie IV kat. i olśnienie - zaczynam grać lepiej i 2012 zdobywam III kat. Potem grałem na przez pół roku na poziomie IIIkat. i jednocześnie bardzo chciałem pokonać wrednego kolesia z klubu który zawsze upokarzał słabszych szachistów.Miał II kat. I wciągu pół osiągnąłem poziom w którym byłem w stanie z nim wygrywać( oczywiście nie zawsze). Teraz, w 2013 zdobyłem II i w połowie wakacji kolejne olśnienie- znowu gram trochę lepiej i teraz uważam że jestem w połowie drogi do I. W miarę postępów zwiększała się ilość przeczytanych książek ale dla mnie to nie jest wystarczające uzasadnienie takich skoków( W kilka min. z poziomu jednej kategorii do drugiej nie przeskakiwałem ale w kilka tygodni tak.
Wkurza mnie tylko że mimo to dalej zdarzają mi się proste podstawki
jeśli nie jestem skoncentrowany w 100%.

Słyszałem tez o przypadku gdy chłopak poznając szachy w wieku 17 lat rok później został mistrzem Polski. Czy chodząc do liceum byłby w stanie to osiągnąć samą pracą? Weźmy pod uwagę że początkujący muszą jeszcze polubić szachy żeby zacząć nad nimi pracować.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 0:21, 23 Wrz 2013    Temat postu:

-
Szachowy talent --- dowody na jego istnienie
przez rutra

Nie wiem Tomku skąd takie dziwne założenia. Nie będę używał słów gdybym to czy tamto. Raz usłyszałem od jednego zawodnika z II kategorią (elo ok. 1700), który jak twierdzi nie trenuje tylko czasem sobie pogra na turnieju, powiedział, że gdyby trenował debiuty to dziś miałby I kategorie. A najbardziej mnie rozbrajają teksty w stylu... co to za sztuka przebiegnąć maraton, wystarczy tylko trenować kilka razy dziennie (pomijając już fakt, że większość tych co tak mówi siedzi godzinami przed telewizorem/komputerem i tylko gdybać potrafi, a jak przyjdzie co do czego to 2km nie przebiegnie).

Ja swoją opinię na temat talentu, a raczej jego braku już wyraziłem. Śmieszy mnie tylko jak ktoś mówi, że ten miał talent (lub miał większy talent), bo osiągną elo o 100 oczek wyższe i stąd ta różnica. Ktoś to kiedyś napisał: najłatwiej to nic nie robić, a później wmawiać innym, że jest coś takiego jak talent, tylko ja go nie mam. Hipotezy, że niby talent istnieje nie da się obalić, gdyż nie da się stworzyć identycznych warunków wielu osobom (im więcej, tym większa dokładność).

Nie zauważyłeś może, że te moje ostatnie posty są bardziej ironiczne, ciągle tylko piszę, że inni źle, bądź mniej trenowali, a dyskusja dalej trwa.

Gdybym nawet doszedł do poziomu elo 3000 w ciągu najbliższych 10 lat nie uwierzę w istnienie talentu W SZACHACH. Zastanawia mnie jaki jest cel w wmawianiu mi, że takie coś istnieje? To tak jak reklama: kup ten produkt, bo on jest najlepszy, musisz w to uwierzyć, bo argumentów jest wiele i są przygniatające, więc musisz to kupić.
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:47, 23 Wrz 2013    Temat postu:

-
Szachowy talent --- dowody na jego istnienie
przez matman

Na zajęciach szachowych są równe szanse. Dzieci uczą się podstaw i jedno dziecko doskonale rozumie wiedzę która przekazuje instruktor. Jedno dziecko zadaje inteligentne pytania. Jedno dziecko jest najbardziej wnikliwe i spostrzegawcze, najlepiej rozwiązuje zadania szachowe i ogrywa inne dzieci. Rodzice tego dziecka nie umieją grać w szachy, a dziecko wie tyle co się nauczyło na zajęciach. Jak wytłumaczyć takie przypadki? To pytanie raczej do instruktorów, nie do laików, którzy nigdy nie mieli do czynienia z nauczaniem gry w szachy w szkołach i przedszkolach.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 5:59, 24 Wrz 2013    Temat postu:

------
Szachowy talent -- dowody na jego istnienie
przez thinkerteacher

Liczę, że odezwą się instruktorzy i trenerzy. Niezależnie od tego przedstawię moją opinię (opartą także na pewnym doświadczeniu praktycznym).

Otóż zwykle, gdy uczę dzieci (i młodzież) to pojawiają się tacy, którzy są bystrzy (kumaci) i tacy, którzy są dość oporni (tudzież odporni) na wiedzę i jej zrozumienie. I oczywiste jest dla mnie to, że jedne dziecko łapie szybko łapie, to co przekazuje mu nauczyciel (bez względu czy posiadający licencję oraz tytuł instruktora lub trenera) jak też i to w jaki sposób w praktyce wykorzystuje przekazaną wiedzę.

W zależności od (specyfiki) zajęć mogą być równe szanse, ale nie muszą. Niemniej jeszcze osobiście nie spotkałem się z przypadkiem dziecka lub młodzieży (i to nie mówię wyłącznie o nauczaniu szachów) przy którym moja diagnoza dotycząca tego czy któreś z nich ma talent (specjalne predyspozycje w danym kierunku) czy też musi "piłować", aby dojść do pewnego etapu. Są w końcu takie dzieci, którym mówię, że opanowanie danej partii materiału (nowego bądź zaległego) będzie wiązało się z DUŻYM wysiłkiem.

Jeśli ktoś jest naprawdę dobrym obserwatorem i potrafi zadawać odpowiednie pytania, to może rozpoznać talent u dziecka już po kilkudziesięciu minutach bądź kilku godzinach pracy. Dla dzieci utalentowanych pewne sprawy są oczywiste, a ich pytania oraz (specyficzne) popełniane błędy bez problemu potwierdzają ich wyższy poziom aniżeli u rówieśników.

Miałem okazję współpracować z dziećmi (w różnego typu zajęciach) w przedziale wiekowym od lat 5 do 14, tak samo jak i z młodzieżą od 15 do 24, oraz z dorosłymi w wieku od 25 do 55 roku życia, więc pewne doświadczenia mam. A te niezmiennie potwierdzają moje spostrzeżenia i teorię. Raz miałem 15-16 latka, którego musiałem nauczyć z matematyki bardzo niewielkiego zakresu materiału i dość szybko zorientowałem się, że jest on ode mnie o 1,5-2 poziomy (oceny) silniejszy. Tak naprawdę zatem nie musiałem mu nic tłumaczyć, lecz raczej pokazać algorytm według którego rozwiązuje się zadania.
Było to tak DZIWNE doświadczenie, że po sprawdzeniu moich podejrzeń okazało się, że ma talent (bo wyglądało na to, że udaje kompletnego wariata - stale potwierdza to co wyjaśniam i nie ma ŻADNYCH pytań). Natomiast jego lenistwo było tak wielkie, że praktycznie niewykonalne u niego było to, aby samodzielnie wyciągnął książkę i przerobił zaległy zakres materiału. W innym wypadku, to on musiałby uczyć mnie! I to kolejny argument za tym, że utalentowani nie muszą ćwiczyć dniami i nocami, bo ich "moc obliczeniowa" jest na tyle potężna, że wystarczy tylko drobna podpowiedź (ukierunkowanie), a dalej idą jak czołg .

Być może dobrze byłoby powiedzieć, że praca z utalentowanymi ludźmi bywa BARDZO trudna, ponieważ chłoną oni wiedzę wyjątkowo szybko (i efektywnie). Natomiast uczenie utalentowanej osoby, która jest leniwa i przy okazji wie zawsze (wszystko znacznie) lepiej niż nauczyciel - jest w moim wypadku niewykonalne. A było już kilka takich wypadków - zawsze kończyły się one porażką, więc wiem o czym mówię (i to nie tylko z książek).

PS. Warto wspomnieć, że kolega Świrus miał okazję ostatnio przekonać się naocznie o tym o czym mówię! Ole! O-la! .

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 6:04, 24 Wrz 2013    Temat postu:

--- -
Wirtualne szkolenie -- tylko - 20 minut -- codziennie!

Szachy we Wroclawiu 2013


-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - --- 1. Gg1!

Rozwiazanie

1. Gg1! -- tempo
1. ... Sb8 -- 2. He5 - mat
1. ... f6 ---- 2. He4 - mat
1. ... Sg3 -- 2. Hf2 - mat
1. ... Sf4 --- 2. e4 - mat

Poprawiona obrona - Skoczka _h5
------



-- Diagram -- 2
Mat w 2 posunieciach ---- #2

Autorzy : C. Kipping & E. Dawis

Rozwiazanie

1. Gc5! -- tempo
1. ... Se7+ ----- 2. Gxe7 -- mat
1. ... Sf6 ------- 2. We5 -- mat
1. ... h6/h5 --- 2. Wxg6 - mat
1. ... Sa7+ --- 2. Gxa7 - mat
1. ... Sd6 ---- 2. Gxd6 - mat
1. ... Sd4+ - 2. Gxd4 - mat
1. ... Sa3 -- 2. Gxa3/e7#
1. ... f3 --- 2. Ge3 - mat

Zapraszam na [link widoczny dla zalogowanych] --- kompozycja szachowa..

[link widoczny dla zalogowanych] --- kompozycja
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 7:34, 24 Wrz 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 5 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin