Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trener zawsze jest potrzebny
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 23:13, 23 Cze 2013    Temat postu: Trener zawsze jest potrzebny

-
Na [link widoczny dla zalogowanych] -- forum
---
Szukam trenera szachowego (nauka online)

Witam,

jestem początkującym szachistą (poziom chyba jakieś 1200).
Ponieważ jestem aktywny zawodowo i mam dość mało czasu pomyślałem, że nauka z instruktorem będzie bardziej efektywna i zapewni dodatkową motywację.
Szukam doświadczonego instruktora, który przerobi ze mną program (własny-autorski lub np. z książki "Program szkolenia szachistów na III kategorię" Goleniszczewa) i doprowadzi mnie do poziomu silnej III kategorii.
(Część z Was napisze pewnie, że III kat. to żadne wyzwanie, ale po pierwsze nie mam za dużo czasu na szachy, po drugie nie powiedziałem, że III to cel ostateczny )

Nauka w trybie on-line, raz lub dwa razy w tyg.
Proszę o kontakt w celu omówienia szczegółów i ustalenia warunków współpracy.

pozdrawiam serdecznie!

---------

Szukam trenera szachowego (nauka online)

Z trenerem, czy bez trenera, radzę prowadzić dziennik pracy, który można konsultować z trenerami. Piotr Kaczorowski wręcz uważa, że nie wyobraża sobie pracy z szachami bez prowadzenia takich zapisów. Co planu treningowego, pewnie trzeba go sobie wypracować, a póżniej modyfikować. Podręczniki traktowałem jako cenne żródło wiedzy, na początek mogą być planem treningowym, ale ze swiadomością, że nie doskonałym

pozdrawiam Marek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 0:00, 02 Lis 2013    Temat postu: Re: Trener zawsze jest potrzebny

---
Szukam trenera szachowego (nauka online)

Witam,

jestem początkującym szachistą (poziom chyba jakieś 1200).
Ponieważ jestem aktywny zawodowo i mam dość mało czasu pomyślałem, że nauka z instruktorem będzie bardziej efektywna i zapewni dodatkową motywację.
Szukam doświadczonego instruktora, który przerobi ze mną program (własny-autorski lub np. z książki "Program szkolenia szachistów na III kategorię" Goleniszczewa) i doprowadzi mnie do poziomu silnej III kategorii.
(Część z Was napisze pewnie, że III kat. to żadne wyzwanie, ale po pierwsze nie mam za dużo czasu na szachy, po drugie nie powiedziałem, że III to cel ostateczny )

Nauka w trybie on-line, raz lub dwa razy w tyg.
Proszę o kontakt w celu omówienia szczegółów i ustalenia warunków współpracy.

pozdrawiam serdecznie!

---------

Szukam trenera szachowego (nauka online)

Z trenerem, czy bez trenera, radzę prowadzić dziennik pracy, który można konsultować z trenerami. Piotr Kaczorowski wręcz uważa, że nie wyobraża sobie pracy z szachami bez prowadzenia takich zapisów. Co planu treningowego, pewnie trzeba go sobie wypracować, a póżniej modyfikować. Podręczniki traktowałem jako cenne żródło wiedzy, na początek mogą być planem treningowym, ale ze swiadomością, że nie doskonałym

pozdrawiam Marek

----
odpowiedz
Po pierwsze nauczyc sie matowania w Szachach
przyklad ponizej.
-
-Zugzwang w dwuchodowce

Wersja Wladka.
--
2
-- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Pozycja po wstepie -- 1. Hc4! - tempo

Rozwiazanie

1. Hc4 - tempo ( ruch wyczekujacy)

1. Hc4 - Sxc4 - 2. Sxc6 - mat ---- diagram --- 3
1. Hc4 - Wd4 -- 2. He6 -- mat
1. Hc4 - Wb5 -- 2. Hc3 -- mat
1. Hc4 - Wc5 -- 2. Hxc5 - mat
1. Hc4 -- h5 --- 2. Sg6 -- mat
1. Hc4 -- c5 --- 2. Hxd5 - mat ----- diagram -- 4
1. Hc4 - Wxd3 - 2. Sxd3 - mat
1. Hc4 - Wxd7+ 2. Sxd7 - mat
1. Hc4 - Wd6 -- 2. Wf5 --- mat

-- Dwie siatki matowe --- 2. Sxc6 - mat --- --- 2. Hxd5 - mat
3_4
-- diagram -- 3

-------
W rozwiazaniu dwuchodowki -- czesto mamy spore problemy
, jesli pierwsze posuniecie jest tempowe.. ktore nie grozi matem.
Takie zadanie jest powyzej.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:00, 06 Lis 2013    Temat postu:

Starosta
5 listopada 2013 1 2 3

Komputery odmieniły szachy

Szach maszynie
Wbrew obawom komputery nie zabiły szachów. Ale całkowicie je odmieniły.

PowiększWładimir Kramnik również mierzył się z maszyną. Szkolny błąd, jaki popełnił, przesądził o remisie w meczu z komputerem Deep Fritz.
PowiększPartia szachów na obrazie Ludwiga Deutscha.
Czytaj także
Legendarne pojedynki szachowe
Zakończone właśnie szachowe mistrzostwa Polski przypominają o legendarnych pojedynkach między...

Szachy - od średniowiecza do współczesności
W szachy gramy nieprzerwanie od 1500 lat. Zmiany w tej grze, wynikające z jej adaptacji w różnych...
Już podczas pierwszego starcia w 1996 r. ze stworzonym przez IBM superkomputerem Deep Blue Garriego Kasparowa spotkał prestiżowy cios – mimo zwycięstwa w meczu, szachista wszech czasów przegrał jedną z partii. Tymczasem przed meczem, z typową dla siebie bufonadą, przekonywał, że w XX w. na pewno nie uda się skonstruować na tyle bystrej maszyny, by uległ jej na szachownicy.

Z porażką w rewanżu, rozegranym niecały rok później, Kasparow nie potrafił się pogodzić. Oskarżył zespół IBM o potajemne wspieranie Deep Blue – zamkniętego w czarnych skrzyniach o wadze półtorej tony potwora potrafiącego w ciągu sekundy przetrawić 200 mln potencjalnych ruchów na szachownicy (możliwości człowieka kończyły się na trzech na sekundę). Kasparow miewał podczas pojedynku wrażenie, że przeciwnik czyta mu w myślach. Przy całym szacunku dla geniuszu programistów IBM nie podejrzewał, że stworzoną przez nich sztuczną inteligencję stać na ludzkie odruchy. Wniosek nasuwał mu się jeden – komputerowi muszą z ukrycia suflować żywe umysły szachowych arcymistrzów.

Kasparow zażądał wglądu do bazy danych stanowiącej szachowy mózg maszyny. IBM jednak odmówił, co w ocenie Kasparowa i jego frakcji było dowodem na stosowanie chwytów poniżej pasa. Szefowie koncernu pozostawali też głusi na ponawiane przez pokonanego propozycje rewanżu. W końcu mieli już, czego chcieli – nazwa firmy była na ustach wszystkich, a w trakcie trwania pojedynku kurs akcji IBM na nowojorskiej giełdzie podskoczył o niemal 6 proc. Deep Blue został przez swoich twórców zdemontowany.

Szachowy terminator
Pojedynek Kasparowa z Deep Blue był w centrum uwagi również dlatego, że wpisywał się w klimat tamtych lat – galopujący rozwój technologii, maszyny zastępujące człowieka, aura niewiadomego, potęgowana przez nadciągający schyłek tysiąclecia. Tuż przed rozpoczęciem rewanżu amerykański „Newsweek” poświęcił wydarzeniu obszerny artykuł, sugerując w tytule („The brain’s last stand”, czyli „Ostatni bastion umysłu”), jaką misję w imieniu ludzkości wziął na siebie Kasparow.

Porażka człowieka podsyciła wizje o buncie maszyn, których sztuczna inteligencja, wykreowana ludzką ręką, miałaby zacząć żyć własnym życiem. Sprowokowała też niektórych do ogłoszenia, że szachy umarły. Mateusz Bartel, dziś arcymistrz, wówczas 12-letni obiecujący szachowy umysł, pamięta jednak, że w środowisku to wydarzenie przyjęto spokojnie. – Śmierć szachów wieszczono już w latach 20. XX w. Jeden z ówczesnych mistrzów przewidywał, że najlepsi dojdą do takiej perfekcji, że każda partia będzie kończyła się remisem – opowiada.

Pytania o sens królewskiej gry jednak powracały, co zdaniem niektórych było wątpliwą przysługą Kasparowa. Tliły się też spiskowe teorie odnośnie szczerości jego pomeczowego oburzenia; twierdzono, że świadomie wziął udział w pojedynku, którego scenariusz był z góry napisany. Wszak napięcie rosło wraz z kolejnymi partiami, rozstrzygająca okazała się dopiero ostatnia z nich. A kluczowe starcie Kasparow zagrał zadziwiająco, jak na niego, słabo.

Nie wiadomo, czy oskarżenia o przyłożenie ręki do deprecjonowania ludzkiej inteligencji zrobiły na Kasparowie wrażenie. W każdym razie w kolejnych latach zaangażował się w kilka projektów, które miały wykazać, że sensem szachów jest udział człowieka. Gdy w 2000 r. rozpoczęły się negocjacje nad kolejnym starciem inteligencji sztucznej i naturalnej, z udziałem maszyny nazwanej Deep Fritz oraz arcymistrza Władimira Kramnika, Kasparow (trener oraz protektor Kramnika) upierał się, by dla wyrównania szans Kramnik miał możliwość zapoznania się z programem szachowym, w który wyposażony został Deep Fritz, co de facto umożliwiało Rosjaninowi treningowe pojedynki z przyszłym rywalem. Człowiek by tym razem wygrał, gdyby nie szkolny błąd Kramnika, po którym jego morale podupadło. Mecz skończył się remisem.

Kasparow, przekonany, że nad szachownicą człowiek i komputer są w stanie wykrzesać więcej jako partnerzy, a nie rywale, podsunął wkrótce pomysł meczów rozgrywanych w tandemie. Zyskał on twórcze rozwinięcie m.in. w postaci rywalizacji drużynowej, mieszanej, ludzko-komputerowej. W podtekście tych wydarzeń ciągle wracało pytanie: czy w szachach bardziej liczy się precyzja i szybkość komputera, czy intuicja oraz gra psychologiczna, właściwa ludziom?

Kilka lat temu podczas turnieju zespołowego z udziałem arcymistrzów oraz potężnych komputerów niespodziewanie zwyciężyli dwaj młodzi Amerykanie Steven Cramton i Zachary Stephen, solidni amatorzy, korzystający z trzech zwykłych laptopów. Analiza ich taktyki doprowadziła do wniosków korzystnych dla ludzi: młodzieńcy wybierali te posunięcia, z zasugerowanych przez komputery, które wydawały się nieoczywiste, a przy okazji najlepiej burzyły strategię rywala. Ich metoda była skuteczna, bo jakiś czas później pokonali również superkomputer Hydra, stworzony po to, by ostatecznie udowodnić szachową wyższość maszyn nad ludźmi.

– Szachów nie da się sprowadzić do matematyki. To również gra nerwów, a na końcu najlepszy jest ten, który przy zachowaniu własnego pomysłu na grę przejrzy taktykę rywala i zdeprymuje go – zauważa Mateusz Bartel.

Uniwersalne know-how
Komputery nie tylko nie zabiły szachów, ale wręcz przyczyniły się do ich ekspansji – tak przynajmniej uważa Piotr Murdzia
, były zawodnik i trener, a dziś sekretarz generalny Polskiego Związku Szachowego. Ekspansji mierzonej milionami internetowych graczy, w przytłaczającej większości zupełnie anonimowych, często nieznających innych szachów poza wirtualnymi.

Oprócz populacji sztuczna inteligencja zmieniła też geografię, biologię i język szachów. Kiedyś kuźnią arcymistrzów były przymusowo zjednoczone republiki Związku Radzieckiego – tamtejsi geniusze zachowywali wiedzę i doświadczenie dla siebie oraz swoich następców. Dziś know-how stało się uniwersalne. Zmiana biologiczna polega na tym, że mistrzami zostają coraz młodsi, zaprzyjaźnieni z komputerem od przedszkola. Legendarny Bobby Fischer, aktywny prawie pół wieku temu, został arcymistrzem w wieku 15 lat. Ten rekord został pobity jeszcze na początku lat 90., gdy praktyczne zastosowanie pecetów w treningu szachowym było w powijakach. Od tej pory granica przesuwała się 20 razy, a obecny rekordzista Ukrainiec Sergiej Karjakin zdobył tytuł arcymistrzowski w wieku lat 12. Pewnym symbolem biologiczno-geograficznej rewolucji jest zresztą obecny lider światowego rankingu Magnus Carlsen, 23-letni Norweg, który mając 13 lat, był już arcymistrzem i w towarzyskim pojedynku napędził stracha Kasparowowi (skończyło się remisem).

Język, powiada Mateusz Bartel, zmienił się jak w życiu: stał się bardziej skrótowy, techniczny – pozycji na szachownicy już się nie opisuje, ale wyraża liczbowo, co wtajemniczonym w nomenklaturę szybko daje wyobrażenie o układzie figur.

Niespodziewanie mocno trzyma się profesja trenera, wydawałoby się zagrożona przez to, że po wiedzę można zwyczajnie kliknąć.
Piotr Murdzia mówi , że o ile nawet w światowej czołówce trudno dziś znaleźć gracza, który ignorowałby ułatwienia ofiarowane przez komputer (imponujące jest zwłaszcza rozwinięcie teorii otwarć partii,

...
[pełna treść dostępna dla abonentów]
--
[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 13:11, 22 Lis 2013    Temat postu:

--

Kwilecki - Roslinski , 1954

[link widoczny dla zalogowanych]
--

-- Diagram -- 1
Biale wygrywaja -- (+)

Dwie propozycje... dla czarnych -- 1. ... Hxe7 --- He8!
-
2_3
-- Diagram -- 2
1. Hf6! - grozil mat na _f7 - He8! --- --- 1. Hf6! - po Hxe7 - jest mat - 2. Hh8 - mat


-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:28, 25 Lis 2013    Temat postu:

---
Trener szachowy ---- --> to program szachowy

[link widoczny dla zalogowanych]


Mistrzostwa Świata 2013 --- silników szachowych
Round: 11 -- 11 partia - SuperFinal

White: Stockfish 191113 - Komodo 1142

Date: Sun Nov 24 2013

Result: 1-0 [Download PGN]

1. e4 c6 2. Nc3 d5 3. Nf3 dxe4 4. Nxe4 Nf6 5. Nxf6+ gxf6 6. d4 Bg4
7. Be2 Nd7 8. O-O Qc7 9. h3 Bh5 10. Nh4 Bg6 11. a4 e6 12. a5 a6
13. c3 Rg8 14. Re1 Be7 15. Bh6 Be4 16. Bf3 Bxf3 17. Qxf3 Nf8
18. c4 f5 19. Bf4 Qd7 20. Nxf5 exf5 21. d5 Kd8 22. Rad1 c5 23. Qb3 Kc8
24. Qb6 Rg6 25. d6 Bd8 26. Qxc5+ Qc6 27. Qxf5+ Qd7 28. Qh5 Ne6
29. Be3 h6 30. Bxh6 b5 31. axb6 Qc6 32. g3 Bxb6 33. Be3 Bxe3
34. Rxe3 Ra7 35. c5 Rd7 36. h4 Kb8 37. b4 Rg8 38. Ra1 Kb7 39. Qd1 Nf4
40. Qf1 Ne6 41. Rea3 Ra8 42. h5 Nd4 43. Qd3 Nb5 44. Ra5 Rdd8
45. h6 Nxd6 46. cxd6 Rxd6 47. b5 Qh1+ 48. Kxh1 Rxd3 49. bxa6+ Ka7
50. Wf5 - Wd7 --- czarne poddaly sie -- diagram - 1
--
2
-- diagram -- 1
Czarne poddaly sie -- 1-0 --- dlaczego poddaly -- mamy ponizej zapis.

51. Kg2 Kb8 52. h7 Kc7 53. a7 Kb7
54. Rb5+ Kc6 - 55. Wb8 -- 1-0 -- maly -- diagram -- 2

[link widoczny dla zalogowanych]
---
Gdzie szukamy trenera?
Trener jest w -- Twoim komputerze. tylko trzeba z niego korzystac!
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:14, 25 Lis 2013, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:05, 25 Lis 2013    Temat postu:

-
Codziennie nowe kombinacje

Łatwe i trudne --- piękne i proste --> ale widoczne na obrazku.

[link widoczny dla zalogowanych]
-- Diagram -- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3

Rozwiązanie ---> na diagramie

Goniec - matuje na polu _d8
Wieża -- matuje na polu _d8 --- diagram -- 3

--
2_3
-- Diagram -- 2
-- Goniec - matuje na polu ---> _d8 --- --- --- Wieża - matuje na polu _d8

Pozycja powstała z obrony -- Caro-Kann -- Checkmate -- #3
Zapamiętaj pozycje matowe.

Oglądaj --> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 11:55, 08 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:41, 18 Maj 2015    Temat postu:

---
Dwuchodówki z rozwiazaniem

1____2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach --#2 -- 1. Ga4!! ------ mat w 2 pos. --- 1. Kd6!

1. Ga4 --- Gxa4 ---- 2. Hd3 - mat ---------- ---- 1. Kd6 --- grozi --- 2. Hb7 - mat
1. Ga4 ---- Gxe4 ---- 2. Gd1 - mat -------- ----- 1. Kd6 --- Wg6+ -- 2. Ge6 - mat
1. Ga4 ----- Kxe4 ---- 2. Gc6 - mat ------- ----- 1. Kd6 --- Wd3+ -- 2. Gd5 - mat
1. Ga4 ------ hxg4 ---- 2. We3 - mat ------ ---- 1. Kd6 --- Kb4 ---- 2. Kxc6 - mat
1. Ga4 ---- Sb1- dow. --- 2. Sd2 mat
1. Ga4 ---- Se6- dow. --- 2. Hf4 mat

---

Poznaj matowanie dwoma --> Skoczkami
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- -- --- --- 1. He8 - Kg4 - 2. Hh5+ - Kxh5 - 3. Sf6 - mat

Rozwiązanie: 1. He8! - grozi - 2. Hg6#
1. He8 - Kg4 - 2. Hh5+ - Kxh5 - 3. Sf6#

--
Codziennie nowe kombinacje
łatwe i trudne --- piekne i proste ale widoczne na obrazku.
-
[link widoczny dla zalogowanych]
diagram --- 1
Białe matują w 3 posunieciach -- #3

Goniec - matuje na polu _d8
Wieza - matuje na polu _d8

Pozycja powstała z obrony -- Caro-Kann Checkmate -- #3
Zapamietaj pozycje matowe.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 17:59, 29 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:20, 17 Gru 2015    Temat postu:

-
Nauka szachów dla --> 7-9 latków

Kompozycje szachowe na stronie - Polskiego Zwiazku Szachowego

[link widoczny dla zalogowanych]


Zadanie nr. 26 -- Autor : W. A. Shinkman
---------
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2 --- ---- pozycja po wstępie -- 1. Hb1 -- tempo

6 siatek matowych -- 4 razy matują Skoczki , raz Goniec - raz Hetman

1. Hb1 - tempo --- Diagram -- 2

1. Hb1 - Gxf5 -- 2. Sg5 - mat --- diagram - 3
1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat --- Diagram - 4

1. Hb1 - Gxf3 - 2. Sf4 -- mat --- Diagram - 5
1. Hb1 - Gxd3 - 2. Sd4 - mat --- Diagram - 6

1. Hb1 - Kxf5 -- 2. Gh3 - mat
1. Hb1 - Kxd5 - 2. Ha2 - mat

3_4
Diagram -- 3
Siatka matowa 1. Hb1 - Gxf5 - 2. Sg5 - mat -- -- 1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat

---
5_6

Diagram -- 5 - Siatka matowa -- 2. Sf4 - mat ---- --- 2. Sd4 - mat

Na diagramach cztery siatki matowe -- najtrudniejsze...
Pozostałe siatki matowe są stosunkowo łatwe
1. ... Kxf5 - 2. Gh3 - mat -- -- 1. ... Kxd5 - 2. Ha2 - mat

Edukacje szachową możemy wprowadzić już od - 17 grudnia 2015 roku.
Nauka szachów powinna pokazywac pozycje szachowe na obrazkach...
Tu Nasi nauczyciele szachów -- maja największe kłopoty...

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 9:08, 17 Gru 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 16:00, 23 Gru 2015    Temat postu:

-
Plany na rok 2016

Post przez Kaczmar -- dzisiaj, 09:39

Generalnie jestem zadowolony z roku 2015:
- udało się wygospodarować te kilka godzin w tygodniu na szachy
- udało się rozegrać 4 turnieje tempem 90+30
(w Łazach na 115 uczestników udało się nawet stanąć na podium)

- ranking uzyskany zbliża się do 2000 więc pewnie niedługo uda się zrobić normę na I
- udało mi się wreszcie wygrać jakiś turniej
(wiele razy byłem już drugi i trzeci ale nigdy pierwszy)

- udało się pokonać kilka jedynek w klasyku
- udało się wygrać z kandydatem w szybkich
- udało się pasją szachową zarazić moje dzieci
( -- teraz to one wyciągają mnie na turnieje -- a nie ja ich )

[link widoczny dla zalogowanych]

W nowym roku 2016 planuję:
- rozegrać kilka turniejów tempem 90+30
(raczej na pewno wybiorę się do Łazów)

- cieszyć się grą tak jak do tej pory i w miarę skromnych możliwości
(ograniczenia czasowe) podnosić powoli ale systematycznie swój poziom szachowy
- jeździć z dzieciakami na turnieje i dobrze się bawić
Kaczmar
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 16:02, 23 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 13:48, 24 Gru 2015    Temat postu:

-
Plany na rok 2016

Post - przez --- thinkerteacher

Artur: ci, którzy cię STALE poprawiają - po prostu dbają o to, abyś innym
(w domyśle - pytającym) nie obrzydził szachów i aby dzięki twoim radom
rodzice nie niszczyli szachowej kariery i radości dzieciom (i młodzieży).
A że akurat ciebie się czepiają to proste: ty jako jeden z niewielu
(jedyny?!) nie robisz postępów w szachach, nie masz FM,
nie jesteś trenerem ani instruktorem oraz nie wychowałeś kilku
pokoleń arcymistrzów i medalistów MP, ME, MŚ.
Dlatego jesteś łakomym kąskiem i łatwym celem.

PS. Przeczytaj lepiej kilka ostatnich wpisów na moim blogu
[możesz zacząć od tego bardzo ogólnego:

[link widoczny dla zalogowanych]

to zobaczysz jak mocnym trzeba być, aby pisać o obronie
od szacha albo trzech niezwykłych figurach w szachach Wink Smile.

PS.2. Jak zdobędę IM lub GM, to zajmę się pisywaniem o tym jak
trenować dzieci, aby zdobywały 1 kategorię lub wyżej.
Na razie jednak nieco się wstrzymam... a i Tobie też radzę
(chyba, że lubisz mieć na plecach, tych którzy będą cię "prostowali").

Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga
dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych:

[link widoczny dla zalogowanych]

Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami - please do not ask me why Wink

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 13:50, 24 Gru 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:04, 25 Gru 2015    Temat postu:

piątek, 25 grudnia 2015

Poczytaj mi mamo, naucz mnie tato –
czyli jak rodzice mogą pomagać dziecku w edukacji szachowej (9)

Po pewnym czasie szachowej nauki zasad (reguł) gry nastąpi chwila
w której będziemy chcieli sprawdzić czy nasze dzieci potrafią odróżnić
trzy najważniejsze szachowe stany: mata, pata i brak szacha.
Dobrze by było mieć ku temu jakiś proste narzędzie dzięki
któremu szybko moglibyśmy sprawdzić stopień przyswojenia zasad.

Czy trzeba przygotowywać taki test samodzielnie? Oczywiście można,
ale jeśli akurat nie mamy czasu, umiejętności bądź też ochoty, wówczas
możemy poprosić profesora szachowego o to, aby udostępnił nam taki
test. Co w tym celu trzeba zrobić?

1) Wchodzimy na stronę: [link widoczny dla zalogowanych]

2) Następnie wystarczy wyszukać pozycję: "Key Checkmate and Stalemate Patterns"

3) Dalej klikamy na napis "DOWNLOAD"

4) Za chwilę będziemy mieli do dyspozycji plik PDF (5 stron)
z zadaniami oraz rozwiązaniami.


Co wtedy? Otóż możemy test wydrukować albo jeśli nie chcemy bądź
nie możemy - po prostu otworzyć na ekranie urządzenia (komputera,
laptopa, tableta, smartfona, itp.). Następnie dajemy naszemu uczniowi
do rozwiązania test składający się z 64 pytań. Zwykle na taki test
wystarcza 20-30 minut. Jeśli wydrukujemy go, wówczas uczeń może pod
każdym diagramem zapisać stan rozgrywki
(symbole: M=mat, P=pat, R=ruch) albo na ostatniej (wydrukowanej)
stronie zaznaczać w odpowiednich kratkach swoje odpowiedzi.
We wszystkich pozycjach na ruchu są czarne.


Na samym końcu testu mamy szachownicę (zakodowane odpowiedzi),
która została w specyficzny sposób "porysowana". Symbol # oznacza
mata, znak = to pat, a symbol MV oznacza, że czarny ma
(jakikolwiek prawidłowy) ruch (czyli nie jest ani zamatowany ani zapatowany).

Myślę, że to bardzo dobry przykład (i kolejny dowód) tego jak rodzic
wspólnie z dzieckiem (także bardzo młodym) mogą realizować początkowy
etap nauki szachowej. Można umówić się co do tego jaką nagrodą będzie
rozwiązanie testu - wspólne wyjście na spacer, na huśtawki czy też
wspólna pyszna porcja smakołyków (owoców bądź warzyw).
W przypadku błędów warto omówić wszystkie problemy i niejasności
(samodzielnie lub z pomocą instruktora), tak aby w przyszłości
można było bez konfliktów rozkoszować się tą królewską rozgrywką.

[link widoczny dla zalogowanych]

lub [link widoczny dla zalogowanych] -- forum

---
-

Szachy ---> dla Polskich szkół
---
Reklama szachów ---- pani Magdaleny Ogórek
[link widoczny dla zalogowanych]
--
1_2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2 -- ---- -- 1. Wg7+ - pierwsze posuniecie.

---
3_4
Diagram -- 3
1. Wxg7+ (szach) - Wxg7 -- zagrała czarna Wieża ---- 2. Sf6 - szach - mat
Biały Skoczek ---> matuje czarnego Króla.

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 20:14, 25 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 21:42, 25 Gru 2015    Temat postu:

--
Trenuj z Chesstempo

---- Trenuj matowanie na [link widoczny dla zalogowanych]
----

---- diagram --- 1
Białe matują w 5 posunieciach -- #5

1. Wxh7+ - Kxh7
2. Hf5+ -- Kh8!
3. Hh5+ - Kg7
4. Hg6+ - Kh8
5. Hh6 - mat --- diagram -- 2
--

--- diagram -- 2
1. Wxh7+ Kxh7 - 2. Hf5+ - Kh8 - 3. Hh5+ Kg7
4. Hg6+- Kh8 - 5. Hh6 - mat

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 21:44, 25 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:33, 26 Gru 2015    Temat postu:

sobota, 26 grudnia 2015

Legendarna seria Józefa Sławina - podręczniki do treningu -
od amatora do (arcy)mistrza (2)

W poprzedniej części sporo powiedzieliśmy sobie o autorze,
więc w tym bez zwłoki zaczynamy recenzję tomu pierwszego.


Okładka i spis treści fantastycznej serii książek - Józef Sławin: Podręcznik i zbiór zadań - tom 1

Tom pierwszy to aż 316 stron
, więc na pewno warto omówić jego zawartość nieco dokładniej.
Są w nim trzy rozdziały, a po nich 900 zadań do rozwiązania.
Rozdział pierwszy odpowiada na ogólne pytania szachowej pedagogiki,
drugi - główne pytania psychopedagogiki szachów, zaś trzeci -
specjalne pytania metodyki szachowej.

Na 130 stronach autor omawia wyżej podane zagadnienia.
Pisze o naprawdę ciekawych i szalenie ważnych tematach takich jak:
mistrzostwo szachowego trenera i wzajemne relacje w systemie trener-
uczeń, problemy i kryteria mistrzostwa trenera, wybrane elementy
szachowej pedagogiki i trenerskiej sztuki, właściwości człowieka
(ucznia) w kontekście uzdolnienia, talentu i geniuszu.

Do tego dochodzi omówienie cech w kategoriach psychologicznej
i psychicznej gotowości (dojrzałości), myślenie i operacje myślowe
czy też wola (jako samodecydowanie o sobie) i emocje. Zanim zaczną się
zadania, to autor na 25 stronach przemyca jeszcze metodykę
prowadzenia zajęć z początkującymi szachistami (w wieku lat 6-Cool.

Od strony 132 zaczyna się szaleństwo diagramów, czyli zadania
do rozwiązywania. Kończą się dopiero na stronie 291. Każda strona
to 6 pozycji pod którymi zaznaczono (znakiem zapytania) kto zaczyna.

W sumie mamy aż 900 zadań rozbitych na 3 cykle: A, B i C.
Każdy z nich zawiera po 300 zadań. Najłatwiejszy jest cykl A,
ponieważ wymaga znalezienia mata w 1 lub w 2 ruchach.
Natomiast cykle B i C wymagają znajdywania mata
w 2 lub 3 ruchach czy też prostych kombinacji.

Po każdym cyklu podano krótki komentarz, który może być wykorzystany
jako podpowiedź (w razie problemów z rozwiązaniem). Natomiast pełne
odpowiedzi podane zostały dopiero po cyklu C. Na koniec autor radzi
uczniom, aby rozwiązywali mniej zadań, ale za to lepiej (czyli powoli i poprawnie).

Dla mnie osobiście jest to HIT - zestaw rewelacyjnych książek zarówno
do nauki szachów jak i przede wszystkim nauczania szachów: połączenie
wiedzy naukowej (pedagogika i psychologia) z szachami.
Jedynym istotnym problemem może być język w którym zostały
wydane te książki. Gdyby nie to, że jest to rosyjski, wówczas
podejrzewam, że ta seria byłaby tak zwanym czarnym koniem
(albo odpowiednikiem białego kruka) obecnie dostępnych podręczników szachowych.

Obecnie autor ma już 61 lat, od ponad 30 zajmuje się szachowym
szkoleniem, a prawie od 20 lat wydaje serię "uczebników" i "zadaczników"
. Mam nadzieję, że zdecyduje się jeszcze na napisanie i wydanie czterech
dodatkowych tomów, tak aby seria stanowiła okrągłą liczbę 20 (tomów).


Warto jeszcze wspomnieć, że im wcześniej wydany tom, tym więcej
drobnych błędów oraz mało estetyczna strona edytorska.

Pamiętajmy jednak o tym, że pierwszy tom został wydany niemal 20 lat
temu. Wówczas nie było ogólnie dostępnych (dużej mocy i łatwej obsługi)
komputerów, programów szachowych oraz silników, których siłę szacuje
się na 3300 ELO (gdzie ówczesny mistrz świata ma "zaledwie" nieco
ponad 2800). Stąd nieuniknione błędy zarówno w odpowiedziach jak
i czasami na diagramach. Niemniej jest to tak znikoma ilość -
w stosunku do całości oraz ilości włożonej energii i pracy w realizację
tego projektu - że spokojnie można wybaczyć autorowi tę drobną niedoskonałość.

Co dodaje wartości tej serii książek? Ogromna wiedza autora oraz
dziesiątki cytatów oraz fragmentów wypowiedzi ludzi, którzy są lub byli
związani z szachami oraz nauką: trenerów, sportowców, pedagogów
i myślicieli. W ten sposób mamy bowiem kompilację wielu myśli
i umysłów, a nie jedynie same przemyślenia autora.

Jak pisze sam autor: pierwsze książki są przeznaczone dla szachistów
od 5 do 3 kategorii. Mogą być one wykorzystywane przez uczniów
(amatorów), rodziców, instruktorów czy trenerów.

Autor: Tomasz o 12/26/2015 05:12:00 PM
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:28, 28 Gru 2015    Temat postu:

-
Dlaczego szachy?
„Nauczcie dzieci grać w szachy, a o ich przyszłość możecie być spokojni”. Paul Morphy

Szachy to gra niezwykle interesująca i wartościowa, która może
być źródłem satysfakcji i rozrywki przez całe życie. Dzięki połączeniu
sportu, naukowego myślenia oraz sztuki szachy pozytywnie wpływają
na rozwój umysłowy i osobowościowy. Królewska gra nie tylko uczy
logicznego i strategicznego myślenia, cierpliwości, odpowiedzialności,
pilności czy doskonali pamięć, ale również uczy szacunku i tolerancji
wobec rywali. Co więcej, rywalizacja w turniejach wymaga koncentracji,
odporności psychicznej i fizycznej, znoszenia porażek oraz sprzyja nauce
zasad „fair play”. Dlatego wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów
zostały docenione i uznane za ważny czynnik w edukacji,
a szachy na stałe weszły do programów szkolnych w wielu krajach.


Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:
kształtują charakter,
uczą logicznego i strategicznego myślenia,
rozwijają - zdolności matematyczne,
rozwijają pamięć i wyobraźnię,
uczą rozwiązywania problemów i abstrakcyjnego myślenia,
uczą podejmowania samodzielnych decyzji,
uczą odpowiedzialności,
rozwijają koncentrację,
uczą systematyczności i dyscypliny,
uczą cierpliwości i wytrwałości,
rozwijają kreatywność,
dodają odwagi i pewności siebie,
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów (uczą planowania),
uczą prawidłowego oceniania sytuacji,
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach,
uczą radzić sobie z niepowodzeniami,
uczą szacunku wobec rywali,
uczą uczciwego współzawodnictwa (zasad „fair play”),
ułatwiają nawiązywanie nowych kontaktów,
są źródłem zainteresowania, rozrywki i satysfakcji przez całe życie,
są sposobem na zwiedzenie Polski, Europy i Świata.

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 9:32, 28 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 23:43, 28 Gru 2015    Temat postu:

poniedziałek, 28 grudnia 2015

Legendarna seria Józefa Sławina - podręczniki do treningu -
od amatora do (arcy)mistrza (3)

Nadeszła pora, aby nadrobić zaległości, więc lecimy
z kolejnym opisem klasyki Sławina... Wink


Druga część znakomitej serii składa się z trzech rozdziałów, które
omówiono na 332 stronach. Początkowy omawia wszystkie zasady gry,
począwszy od szachownicy, notacji, ruchów figur i pionów, kończąc na
rodzajach remisu. Następnie zaczyna się już realna nauka.
O czym mowa? O podpunkcie 11, który pokazuje matowanie króla
dwoma wieżami, hetmanem i na koniec dwoma gońcami.
Co mi się mega podoba? Przede wszystkim sposób prezentacji tematu,
a dodatkowo bardzo dobrze dobrane (ułożone) zadania w stylu
"sprawdź się" lub "rozwiąż sam". W podpunkcie 13 znajdują się
zadania do powtórzenia (utrwalenia) materiału. Dochodzą do tego jeszcze
podpowiedzi i rozwiązania poprzednich zadań.
To wszystko aż do strony 150.

Rozdział drugi pokazuje krótkie partie i pułapki. I jak to znakomity trener i pedagog ujmuje - najpierw rady dla trenerów i rodziców (rekomendacje metodyczne), a następnie kilka słów (wskazówek) do młodych szachistów. I dopiero po tym przechodzi do partii szkoleniowych (cykl A, B i C). Nie jest tego materiału dużo, bo niecałe 30 stron. Raz jeszcze podkreślam, że materiał jest nie tylko wyjątkowo dobrze dobrany, ale i zaprezentowany.

W końcu pora na trzeci rozdział. A co w nim znajdziemy? Jego tytuł brzmi: "trzy stadia szachowej partii". Znowu na początek zobaczymy rady dla trenerów i rodziców (rekomendacje metodyczne), a następnie kilka słów (wskazówek) do młodych szachistów. Początek szachowej partii (17), debiut i gra środkowa (1Cool oraz końcówka (19) - wszystkie te tematy zostały w ogólnym zarysie przedstawione. Co warte zaznaczenia? Zacytuję autora: "Cały rozdział został ułożony w taki sposób: pokazano pozycje albo partie z pytaniami i odpowiedziami. Należy przeglądać je na szachownicy ruch za ruchem, uważnie ucząc się objaśnień. I jak tylko pojawia się pytanie - zastanów się nad nim i spróbuj dać konkretną odpowiedź. Dopiero po tym sprawdź prawidłową odpowiedź na końcu podpunktu". Szkoda podawać więcej, bo można sobie niepotrzebnie narobić smaka.

Część czwarta to krótkie partie i pułapki. Tak to ten sam tytuł co w rozdziale drugim, ale poziom już dużo wyższy. O ile do tego miejsca była przyjemna zabawa, to od tej pory zaczyna się (solidna i ciężka) praca. Na pierwszy ogień idzie temat o podstawach współczesnej teorii debiutów i partie szkoleniowe (A, B i C).

I dochodzimy do upragnionej ostatniej części. Rozdział piąty zaczyna się od strony 286 i leci przez następne 40 stron. Tytuł to podstawy szachowej taktyki w którym wyjaśniono: pojęcie kombinacji (24), zaciągnięcie (25), odkryty szach (26). Do tego 54 pozycje typu "rozwiąż sam". Oczywiście poza podpowiedziami i rozwiązaniami nie zabrakło także rad dla trenerów i rodziców (rekomendacje metodyczne)oraz kilka słów (wskazówek) do młodych szachistów. To jak widać standard u tego autora.

Jak mogę ocenić tę pozycję? Pomimo tego, że pierwszy raz przerabiałem ją 11 lat temu, to jednak z perspektywy czasu widzę, że przetrwała próbę czasu. Bardzo dobry pomysł, plan całości oraz metodyka jako wyjaśnienia i forma problemowa - biją z tej książki. Jak na książkę wydaną w połowie 1998 roku (czyli ponad 17 lat temu!) to z pewnością zasługuje na pochwałę.

Osobiście przerabiając materiał zawarty w tym tomie znalazłem (w odpowiedziach i tekście głównym) kilkanaście niedokładności czy drobnych błędów. Na pewno we współczesnym wydaniu należałoby uwzględnić te poprawki oraz niektóre z ciekawszych fragmentów dać jako "dodatek specjalny". Procentowo moim zdaniem wygląda to tak: 95% książki zostaje, a pozostałe 5% wymaga odpowiednich poprawki i pewnego ulepszenia (uaktualnienia i sprawdzenia).

Na koniec moja opinia o (minimalnym) poziomie szachisty (amatora bądź samouka) dla którego ta książka będzie odpowiednia. Moim zdaniem co najmniej 5 kategoria albo osoba, która jest gotowa solidnie pracować nad szachami. Oczywiście można iść drogą na skróty, ale kolejne tomy sprawią, że będziemy wielce zdziwieni. Jak wymagające są książki tej serii? Powiem na własnym przykładzie: mam skromną (średnią) 2 kategorię, a utknąłem na tomie 6. Często muszę kilka razy czytać ten sam materiał i stale dziwie się, że "niby takie proste, a na to nie wpadłbym na przy partii".

PS.
W przypadku, gdy uczeń bardzo dobrze poznał wszystkie zasady gry,
to może rozpocząć przerabianie tego tomu od punktu 11 (str.92).
To jedyna część, którą można opuścić i nie będzie nam się
to w przyszłości odbijało czkawką.

Autor: Tomasz o 12/28/2015 07:21:00 PM

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin