Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja nauczycieli
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 7:57, 20 Mar 2015    Temat postu: Re: Edukacja nauczycieli

--
Polska mapa --- Geografia

-- Diagram edukacyjny --- Słynne studium szachowe.
------------
2
diagram -- 1
Białe wygrywają czarną Wieże -- ( + ) ---- ---> pozycja po trzech pos. --- 3. Kg6!

Rozwiązanie na diagramie -- nr.2


Pozycja Figury ------- Duże polskie ------- Tabliczka mnożenia
na diagramie ------- miasto na mapie

Krol ----- Ke8 ------- miasto Elbląg --------- 8 Razy 5 = 40
Krol ----- Kh8 ------- miasto Suwałki ------- 8 Razy 8 = 64
Wieża --- Wf5 ------ stolica Warszawa ---- 5 Razy 6 = 30
Goniec -- Gf4 ------- miasto Radom -------- 4 Razy 6 = 24
Wieża --- Wf3 ------- Miasto Kielce --------- 3 Razy 6 = 18

To wszystko na dużym Diagramie sprawdz na mapie Polski

----------
Diagram mały -- nr.2
Pozycja Figury ----- Duże polskie miasto ------- Tabliczka mnożenia

KROL ---- Kh8 ----------- miasto Suwałki --------- 8 Razy 8 = 64
KROL ---- Kg6 ----------- miasto łomża ----------- 6 Razy 7 = 42
Wieża --- Wh5 ---------- Biała Podlaska ---------- 5 Razy 8 = 40
Wieża --- Wf3 ----------- miasto Kielce ----------- 3 Razy 6 = 18


Szachisto masz okazje zobaczyć na mapie Polski
, czy faktycznie mamy takie miasta w Polsce.
--
Ps.
Na moim diagramie 64 polowym --- wszystkie pola szachownicy mają
odpowiednie miasta...
Szachista ma okazje poznać 64 Polskie miasta, mając szachy w Polskich Szkołach.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 9:33, 20 Mar 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 9:53, 20 Mar 2015    Temat postu:

--
Zapamiętaj osiem polskich --> dużych miast

[link widoczny dla zalogowanych]
--

Diagram -- 1
Mat w 1 posunięciu --#1 ----- ---- 1. Sg4 -- 1. Wh2#


Skoczek - Se8 ---- Elbląg ---- 8 razy 5 = 40
Król ------ Kg7 ----- EŁK ------ 7 razy 7 = 49
Skoczek - Sf6 -- Ostrołęka -- 6 razy 6 = 36
Wieża -- h5 -- Biała Podlaska -- 5 x 8 = 40
Wieża - We4 ----- Łódź ------ 4 razy 5 = 20
Skoczek - g3 - Sandomierz - 3 razy 7 = 21
Król ------ Kf2 ---- Tarnów --- 2 razy 6 = 12
Hetman - Hh1 ---- LESKO --- 1 razy 8 = 8

Lesko i Sandomierz --> nie należą do dużych miast w Polsce.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 13:00, 20 Mar 2015, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 9:12, 01 Kwi 2015    Temat postu:

---
Szachowy Prima Aprilis
Kompozycja szachowa --- 1 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

Autor: Andrzej Babiarz - Jasło - 2015
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6
1. Kg7 - Ka2 - 2. Kf6 - Ka3 - 3. Ke5 - Ka4 - 4. Kd4 - Ka5 - 5. Kc5 - Ka6 - 6. Ha8 - mat

Hetman - Hb8 - Koszalin -- 8 razy 2 = 16 --- Hetman a8 -- Świnoujście -- 8 razy 1 = 8
Król --- Kh8 ---- Suwałki --- 8 razy 8 = 64 ---- Król --- Kc5 ---- Poznań --- 5 razy 3 = 15
Król --- Ka1 ---- Kłodzko --- 1 razy 1 = 1 ----- Król -- a6 -- Kostrzyn /n Odrą - 6 x 1 = 6

Trasa czarnego Króla -
- Kłodzko -- Wałbrzych -- Jelenia Góra -- Zgorzelec - Słubice - Kostrzyn

Trasa białego Króla:
Suwałki -- Ełk -- Ostrołęka -- Płock -- Kalisz -- Poznań
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 9:59, 01 Kwi 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:21, 19 Maj 2015    Temat postu:

--
Wirtualny trening --- poznawanie siatek matowych!

Autor : Gianni Donati
The Problemist Supplement 65 , p. 555, 07/2003
--------------
1_2
Diagram -- 1
Białe matują 6 posunięciach - #6 -----> mat po 6 posunięciach - 6. Sg3 - mat

Rozwiązanie

1. Sg1! -- tempo
1. ... g4 -- 2. Sh3 - tempo
2. ... gxh3 - 3. Gh2 -- ważne posunięcie Gońcem
3. ... Kxh2 - 4. Sd2 - tempo
4. ... Kh1 -- 5. Sf1 -- tempo
5. ... h2 --- 6. Sg3 - mat --- diagram -- 2


Dla zapamiętania zadania szachowego powyżej 5 posunięć
polecam zapisywanie pozycji końcowej - na diagramie szachowym.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:44, 20 Maj 2015    Temat postu:

---
-
-Matowanie na Diagramie ---- dla 9-Latków!

---- Autor : P. Kondratiew -- Habarowsk
2
diagram -- 1
Białe matują w 2 posunieciach -- #2 ---- --- 1. Wb1 - Kb8 - 2. Ga5 - mat

Rozwiązanie

----- Siatka matowa --- 2. Hh1 mat

--------- Diagram -- 3
Krol zamatowany --- 1. Wb1 - Kc6 - 2. Hh1 - mat

Pozostałe dwie siatki matowe - łatwo je rozpoznac...
-- 2. Ha8# -- oraz -- 2. Hxc8 mat

Jeszcze jeden wariant -- którego przegapiłem ---
1. Wb1 - Kb8 - 2. Ga5! - mat ----- Diagram --- 2

W sumie cztery siatki matowe -- 2. Ga5 mat - wygląda ze najciekawszy
-
[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:20, 20 Cze 2015    Temat postu:

--

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor - Reinhard Zaiser
Heilbronner Stimme 2015
---
1_2
Diagram -- 1
Białe zamatowały w 6 posunieciach -- #6 --- --- 6. Wxh3 - szach - mat

1.Gb8 - h3 - 2.Gxh2 - Kxh2 - 3. Kf2 - Kh1 - 4.Wg1+ Kh2 - 5.Wg3 - Kh1 - 6.Wxh3#

Wacław1

Jak może być dobrze?

W ubiegły poniedziałek pojechałem razem z wnuczką, uczennicą I klasy,
z jej tornistrem i jej tatą jako kierowcą do szkoły.
Dziecko wysiadło, z kluczykiem zawieszonym na szyi, ja dziadek lecę za nią.
Zięć pojechał na parking razem z tornistrem.
Wnuczka zatrzymała się przed szafą, otwiera soją działkę, wyjmuje kapcie,
zakłada je na nogi, domowe obuwie wkłada do szafki, zamyka szafkę.
Idę razem z wnuczką do sali lekcyjnej, podoba mi się, jest ładnie, pani
nauczycielka siedzi na swoim miejscu. Wstała, porozmawialiśmy chwilę.
Było sympatycznie.
Za chwilę przyszedł był tata,z tornistrem.Tornister jest ciężki,
nie do udźwignięcia przez pierwszoklasistę.

Wyszedłem ze szkoły, było kilka minut przed ósmą, podjeżdżają
samochody z pociechami. Rytuał jest jednakowy. Dziecko, niczym jakiś
cysorz co ma klawe życie, leci z kluczykiem do szafki, po szkolne kapcie.
Rodzic na parking z tornistrem. Samochody ekskluzywne.
Czy ten system jest zdrowy?

Komu potrzebne są te ciężkie książki, zeszyty także.

Książki i zeszyty są z papieru kredowego. Ciężkie jak cholera.
Po co to wszystko?

Pytanie jest retoryczne. Trzeba być głupkiem, żeby tego nie wiedzieć.
Czy to jest wychowawcze? Mądre?
Do tej samej szkoły chodzi wnuczek, do gimnazjum. Jedzie rowerem.
Pojemnik na edukację lekki. Widocznie gimnazjaliści nie pozwalają
z siebie robić niewolników, durni edukacyjnych.
Ręce opadają z beznadziejności, z bezmyślności tego systemu.
Czy w takim kraju może być dobrze?

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 7:16, 10 Lut 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:09, 02 Wrz 2015    Temat postu:

-------
Diagram szachowy do nauki matematyki i Geografii




Pozycja szachowa --- miasto ------ mnozenie

KROL --- Ke8 ---------- Elblag --------- 8 razy 5 = 40
Goniec -- Gf8 --------- Bartoszyce ---- 8 razy 6 = 48
Skoczek - Sg8 -------- GIZYCKO ---- 8 razy 7 = 56
Wieza --- Wh8 -------- SUWAŁKI ------- 8 razy 8 = 64
-------------
Pion -- _e7 ------------ Ostroda ------- 7 razy 5 = 35
Pion -- _f7 ------------ OLSZTYN ------ 7 razy 6 = 42
Pion -- _g7 ------------ Grajewo ------- 7 razy 7 = 49
Pion -- _h7 ----------- Augustow ---- 7 razy 8 = 56
-----------------
Pion -- _e5 ------------ Kutno ----------- 5 razy 5 = 25
Pion -- _f5 ------------ Warszawa ------ 5 razy 6 = 30
Pion -- _g5 ----------- Siedlce ---------- 5 razy 7 = 35
Pion -- _h5 ---------- Biała Podlaska -- 5 razy 8 = 40
-------------------
KROL --- Ke4 --------- Łódź ----------- 4 razy 5 = 20
Goniec -- Gf4 -------- Radom ---------- 4 razy 6 = 24
Skoczek - Sg4 ------- Lublin ----------- 4 razy 7 = 28
Wieza ---- Wh4 ------ Chełm ----------- 4 razy 8 = 32


Na diagramie jest zawarte duzo wiadomosci z podrecznikow szkolnych
Nazwy figur szachowych , 16 duzych miast w Polsce , oraz duza czesc tabliczki mnozenia.
Miasta znajduja sie w wojewodztwach Polnocno -Wschodnich oraz
w woj. Lodzkim , Mazowieckim i Lubelskim.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 17:55, 08 Wrz 2015    Temat postu:

--
Nauka matowania pionkiem...
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach -- #5 -- -- 1.Sf4+- Ke5 - 2.Wd1 - c6 - 3.Wd5 - 4. Sd3 - 5. f4#

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 17:57, 08 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 14:18, 15 Wrz 2015    Temat postu:

-
Koncowka -- Wieza - Goniec

1_2
--- diagram -- 1
wystarczy - 3 posuniecia i wygrana (+) -- -- 1. Wd4 - Gf1 - 2. Kg6 - Kf8 - 3. Wf4+

Rozwiazanie -- na drugim diagramie

1. Wd4! dominacja bialej Wiezy na calej szachownicy
-- tylko ruch mozliwy dla czarnych to -- Gf1
Po 2. Kg6 -- grozi mat Wieza na _d8
Czarne zmuszone wykonac posuniecie --- 2. ... Kf8
Po szachu Wieza na _f4 pada Goniec _f1 --- wygrana.


[link widoczny dla zalogowanych]



- Kombinacje szachowe dla PZSz-u!

-- Dzis na stronie -- [link widoczny dla zalogowanych]

diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5


Rozwiazanie

1. Hg8+!- Kxg8 ---- (1. ... jesli ... Wxg8 --> 2. Sf7 - mat)
2. Se7+ -- Kh8
3. Sf7+ --- Wxf7
4. Wxc8+ - Wf8
5. Wxf8 - mat --- diagram -- 2
-------


- - diagram -- 2 ---- 5. Wxf8 mat

------

Autor : Jorma Pitkänen
K4182) Problemkiste (202/203) 10/2012
-----------
_2

Biale matuja w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie na drugim diagramie

1. h4! -- g3 --- 2. Hd1 - mat
1. h4 - g×h3 e.p. -- 2. W×h3 - mat

ep. -- bicie w przelocie

Keywords -- En passant -- bicie w przelocie
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 8:12, 26 Wrz 2015    Temat postu:

--
Szachy dla samouków -- matowanie Hetmanem.
--
1_2
Diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- --- 1. Gd4 -- g5 -- 2. Hf3 - szach - mat

Rozwiązanie
: 1. Gd4! - grozi - 2. Hh4 - mat
1. ... Wxe4 -- 2. Sd3#
1. Gd4 - g5 -- 2. Hf3# --- diagram - 2

1. Gd4 - Gf5 - 2. Hxf5# -- diagram - 3
1. ... Gxe4 -- 2. Se2 - mat
1. Gd4 - dxe4 - 2. Se2#
1. Gd4 - Kxe4 - 2. Hg4# -- diagram - 4

--
3_4
Diagram - 3
1. Gd4 - Gf5 - 2. Hxf5 - szach - mat ---- ---- 1. Gd4 - Kxe4 - 2. Hg4 - szach - mat

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 9:23, 26 Wrz 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 0:06, 16 Gru 2015    Temat postu:

Kompozycja szachowa ----> to nauka matowania!
----
Zadania dla --> 10-latków

[link widoczny dla zalogowanych]
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- --- 1. d7! - Sb6 - 2. d8=W - po Sxc4 - 3. Wd5#

1. d7 - Sc7 - 2. d8=S - teraz - 3. Sb7 - mat
1. d7 - Sxb4 - 2. d8=H - Ka6 - 3. Hb6 - mat

Promocja -- Hetmana , Wieży i Skoczka
---

Zadania dla ---> 14-latków

[link widoczny dla zalogowanych]
---
3_4
Diagram -- 3
Mat w 3 posunieciach -- #3 -- -- -- 1. He4!! - d5xe4 - 2. f4! - grozi - 3. fxe5 mat

jeśli -- 2. ... e4xf3ep - to - 3. Wxf3 - mat
Pomysłowe zadanie!
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:20, 30 Gru 2015    Temat postu:

30.12.2015
środa

[link widoczny dla zalogowanych]
-
Minister kręci z gimnazjami
Dariusz Chętkowski


Los gimnazjów nie został jeszcze przesądzony. Anna Zalewska dała
nadzieję wszystkim, którzy są przeciwni ich likwidacji.
W planach na rok 2016 ogłosiła, że „trzeba dyskutować, zdiagnozować
i powiedzieć, że potrzebujemy zmiany”. Te okrągłe słowa oznaczają,
iż PiS szuka pretekstu, aby z likwidacji gimnazjów się wycofać
(info o planach MEN tutaj).

Wiele zależy od tego, kto będzie głośniej krzyczał: zwolennicy
czy przeciwnicy likwidacji? PiS miał w programie cofnięcie reformy
oświaty, powrót do ośmioletniej podstawówki i czteroletniego liceum,
ponieważ liczył na szerokie społeczne poparcie tego pomysłu.
Nie spodziewał się ruchu w obronie gimnazjów.
Tymczasem obrońców pojawiło się tak wielu i zaczęli tak głośno
krzyczeć, że – w końcu mówimy o partii populistycznej –
politycznym samobójstwem byłoby realizować program wyborczy.
Chcą ludzie mieć gimnazja, niech mają.

Nic jeszcze nie zostało przesadzone, ponieważ nie ma pewności,
czy sprzeciw wobec likwidacji gimnazjów jest trwały czy też chwilowy.
Może ludzi napędza słomiany ogień, może za chwilę im się odechce,
może ze snu zimowego obudzą się przeciwnicy gimnazjów i zażądają
spełnienia obietnic wyborczych? Nic jeszcze nie wiadomo,
dlatego minister edukacji zapewnia, że będzie rozmawiać.
No to porozmawiajmy, może w formie referendum?

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:27, 30 Gru 2015    Temat postu:

-
zza kałuży
30 grudnia o godz. 17:12 246857

Boże drogi, a może pojawia się możliwość rzeczywistego wyboru?
Pluralizmu, tfu, na psa urok?
W jednym mieście 5000 dzieci pójdzie torem 6+3+3 a 5000 torem
8+4? To dopiero byłby fajny eksperyment!
Zamiast gadania po próżnicy okazało by się która metoda lepsza.
Na wsi demokratycznie by sobie zagłosowali.
Przecież lubią demokrację, prawda? PiS podszkolił w referendach
a PO w olewaniu głosu ludu, no ale teraz PO już pogrzebane,
więc referendum w gminie zadecyduje i będzie git.
Ja tylko trochę się podśmiwam. Więcej podręczników
i więcej kombinacji to chyba lepiej dla biznesu edukacyjnego?
Nigdy nie rozumiałem wojny PO o sześciolatków. Uszczęśliwiać ludzi na
siłę? Bez sensu. Kto chce niech sobie posyła dziecko 8-letnie do szkoły.
Kto chce niech posyła 5-latka. Tylko niech podpisze tu papier, że nie
wymaga, aby jakakolwiek szkoła była zobowiązana do formowania
specjalnie dla niego klasy równolatków jego czy jej berbecia.

Tak samo z nauką religii. Ja uważam, że Kościół strzela sobie w stopę.
Że państwo deprecjonuje samą ideę świeckiego państwa.

Że czas na katechezę w szkole to czas ukradziony fizyce i chemii.

Ale dlaczego nie zapytać się rodziców?
Tak jak są klasy z rozszerzonym angielskim, prawnicze czy
europejskie tak mogą być klasy z katechezą… Chyba mogą…

Zrobić to w momencie rekrutacji do szkoły… jak większość będzie chciała
no to niestety przymus demokracji… nawet w szkole publicznej będzie katecheza.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 15:42, 01 Sty 2016    Temat postu:

-
Redakcja 31 grudnia 2015

Światowy ranking znajomości angielskiego: Polska w czołówce,
przed Niemcami i Szwajcarią

Nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać. Pod względem znajomości
języka angielskiego plasujemy się na 9. pozycji
wśród 70 przebadanych państw.
.
Już prawie 2 miliardy ludzi na całym świecie posługuje się w codziennym
życiu językiem angielskim – co stanowi prawie jedną trzecią światowej
populacji. Ale jedynie dla 375 mln z nich to język ojczysty, pierwszy.
Umiejętność ta wydaje się czymś więcej niż tylko znajomością języka
obcego. Dziś to wręcz synonim rozwoju: osobistego i gospodarczego.
A poza wszystkim gwarancja, że zostaniemy zrozumiani przez resztę
świata (i sami lepiej, szybciej do niego dotrzemy).

Dane na temat biegłości w angielskim przynosi coroczny raport Education
First English Proficiency Index – największy międzynarodowy ranking
znajomości tego języka. Badanie, przeprowadzone w 70 krajach na
grupie ponad 910 tys. osób powyżej 18. roku życia, wydają się dla
Polaków szczególnie optymistyczne*.

Jednak na czele rankingu znów znaleźli się Szwedzi
(70,94 pkt. na 100 możliwych). Ich wysokie umiejętności lingwistyczne
to rezultat edukacji prowadzonej w szkołach – mimo że na angielski
poświęca się tam zaledwie 480 godzin w podstawówce i w gimnazjum,
czyli niewiele więcej niż w Polsce (456 godzin w podstawówce
i w gimnazjum). Dużą rolę odgrywa też popularność anglojęzycznych
filmów i muzyki oraz gramatyczne i fonologiczne podobieństwami
między tymi dwoma językami.

Drugie miejsce zajęła Holandia z wynikiem 70,58 pkt.
Ostatnie miejsce podium należy zaś do Danii (70,05).

Język angielski najsłabiej przyswoili Francuzi – taki też zresztą krąży
stereotyp. Polska została sklasyfikowana na 9. miejscu: wciąż wysoko
i w czołówce, choć o trzy miejsca niżej niż przed rokiem
(wyprzedzili nas Słoweńcy, Estończycy i Luksemburczycy).

Oto cała pierwsza dziesiątka:

1. Szwecja
2. Holandia
3. Dania
4. Norwegia
5. Finlandia

6. Słowenia
7. Estonia
8. Luksemburg
9. Polska
10. Austria

Pierwszym państwem spoza Europy, który pojawił się na liście, jest
Singapur; dalsze pozycje zajmują Malezja i Argentyna.
Najniżej plasują się mieszkańcy Afryki Północnej i krajów środkowowschodnich.

Ogólna tendencja jest jednak wzrostowa. Kobiety mówią po angielsku lepiej niż mężczyźni w prawie każdym z badanych krajów. Różnica między płciami jest znikoma w krajach z pierwszych miejsc rankingu, znacząca zaś w Europie Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej.

Angielskim najlepiej posługują się osoby między 18. a 20. rokiem życia. Im wyższy wiek badanych, tym poziom biegłości językowej niższy. Północna i środkowowschodnia część Afryki jest jedynym regionem, w którym poziom znajomości języka angielskiego regularnie się obniża.

Poziom znajomości języka angielskiego w poszczególnych krajach jest wyraźnie powiązany z ich poziomem PKB, jakością życia i dostępem do internetu. Co znamienne, w krajach wyróżniających się wysokim poziomem znajomości języka angielskiego powszechna jest publiczna debata na temat roli języka angielskiego w gospodarce i systemie edukacji.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:15, 30 Sty 2016    Temat postu:

Alicja Karasińska 30 stycznia 2016

-Mężczyźni są lepszymi wykładowcami od kobiet.
Tak twierdzą... kobiety


Wykładowcy uniwersyteccy płci męskiej dostają od studentów lepsze
oceny niż ich koleżanki. Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego
w Berkeley postanowili sprawdzić, dlaczego.

Sesja egzaminacyjna w pełni. Przyszły kwiat polskiej inteligencji otrzymał
ankiety poziomujące (nazywane ewaluacyjnymi),
które służą ocenie wykładowców i prowadzonych przez nich zajęć.

Nie jest to wydarzenie szczególne. Ankiety wypełnia się często –
na niektórych wydziałach nawet dwa razy do roku. Stały się jednak
przedmiotem zainteresowania ekonomistki Anne Boring.
Razem z zespołem badawczym z Uniwersytetu Kalifornijskiego w
Berkeley Boring przeanalizowała je pod kątem uprzedzeń.
Okazało się, że w ocenie swoich nauczycieli studenci kierowali się...
płcią swoich wykładowców.

Kobiety otrzymywały znacznie gorsze oceny od mężczyzn. Co ciekawe,
autorami negatywnych komentarzy nie byli studenci, ale studentki.
Boring powtórzyła swoje badania w paryskim Instytucie Nauk Politycznych.
I tym razem okazało się, że wykładowcy wypadają znacznie l
epiej od pracujących z nimi koleżanek.

Niemożliwe? Gwoździem do studenckiej trumny okazały się kolejne
badania, podczas których studenci zapisywali się na zajęcia prowadzone
za pośrednictwem platformy internetowej. Zajęcia odbywały się zdalnie
(znamy w Polsce tę formę nauczania), a studenci mogli wybrać,
czy chcą się uczyć u wykładowcy czy u wykładowczyni.

Nie wiedzieli jednak, że połowa rzekomych męskich wykładowców jest
w istocie podszywającymi się pod panów kobietami.
Wszyscy nauczyciele używali tych samych metod nauczania, ale po raz
kolejny to panowie (oraz podające się za panów panie) zebrali znacznie lepsze wyniki.

Co nam mówią wyniki tych badań? Czy studenci są w istocie ukrytą
opcją mizoginistyczną? A może to panowie mają w sobie jakiś nieopisany
dydaktyczny potencjał? Wygląda na to, że jednak nie. Jak wskazuje
Boring, studenci dokonywali swoich wyborów nieświadomie, a zapytani
wprost, stwierdzali, że płeć nie stanowi dla nich wyznacznika inteligencji.

Tak naprawdę badania pokazują, jak głęboko w naszej świadomości
zakorzeniony jest pewien system skojarzeń określających to, w czym
dobrzy (lub nie) są kobiety i mężczyźni. Okazuje się też, że nawet
najszczersze chęci niepoddawania się stereotypom spełzają na niczym,
kiedy w grę wchodzą cechy kulturowo łączone z płcią.

I to właśnie ten system cech w nauce nazywany jest złowieszczym
mianem gender. Wbrew opiniom ministrów i różnej maści specjalistów
nie ma on wiele wspólnego z ostatnią kampanią namawiającą do
segregacji śmieci ani nawet nieistniejącą już tęczą na placu Zbawiciela.
Zanim pojęcie to przejęli i zdyskredytowali politycy, gender służyło
głównie naukowcom, którzy badali sposób, w jaki postrzegamy płeć.
I tak powinno pozostać.
-
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Następny
Strona 5 z 12

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin