Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lasker
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:47, 19 Lut 2012    Temat postu: Re: Lasker

----

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 22:49, 22 Lut 2012    Temat postu: Re: Lasker

---

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:17, 24 Lut 2012    Temat postu:

----

Kompozycja szachowa ---- miniatura z rozwiazaniem!

18 - P1149186
Autor : Wolfgang Pauly
2953 Deutsche Schachblätter 08/1924

---------------------
_2

Mat w 5 posunieciach --- #5 --- ---- 3. Wg6 - Kf5 - 4. Ge4 - Ke5 - 5. f4 - mat

Rozwiązanie: 1. Gc8! -- tempo
1. ... Kd5 -- 2. Gb7 -- tempo
2. ... Ke5 -- 3. Wg6 -- tempo
3. ... Kf5 --- 4. Ge4+
4. ... Ke5 -- 5. f4 - mat -------- Diagram -- 2

Zadanie do reklamy szachow w Polsce!

----




-----------

Pomocniczy mat w 4 posuneciach -- H#4


Rozwiazanie
1. c5 -- Gf1
2. Ke6 - Sc2
3. Kd5 -- Kb2
4. Kc4 - e4 - mat --- diagram -- 2


Mat po 4 posuniechach --- 1. c5 -- Gf1! - 2. Ke6 - Sc2!

------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:19, 06 Mar 2012    Temat postu:

--
--- Matowanie na ekranie

Autor : А. Ошевнев -- 1982


Mat w 3 posunieciach --- #3 --- --- 1. Gc5!


Rozwiązanie:

1. Gc5! --- grozby wilokrotne --- 2. Wc4 , Wb4, Wxa4, Kf2, O-O-O - mat
1. ... Gxc5 -- 2. O-O-O+
2. ... Gg1+ -- 3. Wc4 - mat ---- Diagram -- 2

1. ... Wxc5 -- 2. Kf2+
2. ... Wc1+ -- 3. Wd4 - mat ---- Diagram --- 3

___#3

2________3
----- Siatka matowa ------------ ---------- siatka matowa ----

1. Gc5! - Gxc5 - 2. 0-0-0+ ---------- 1. Gc5! -- Wxc5 -- 2. Kf2+ -- Wc1
-- Gg1+ -- 3. Wc4! -- mat -------------- 3. Wd4 --- mat

Zadanie nie dla poczatkujacych szachistow.
--------------

----

Autor Robert Lincoln [USA]



Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

----------------

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1 -- Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7


_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2----pozycja po wstepie 1.Hb7---1.Hb7 Ga2 2.0-0-0 mat

_5_6

-----1.Hb7 c2 2.Wa3 mat -----1.Hb7 Gc2 2.Hd5 mat ------1.Hb7 Kc2 2.Hxb1 mat

Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 22:31, 08 Mar 2012    Temat postu:

------------
08
Szachy 1962 (debiut)

Kompozycja szachowa, Moje kompozycje
8 marca 2012
Jerzy Konikowski

Moja przygoda z kompozycją szachową zaczęła się w wieku 15 lat. Zadebiutowałem dwuchodówką w miesięczniku „Szachy” (kwiecień 1962). Wtedy ta dziedzina szachów tak mnie zafascynowała, że poświęcałem jej dużo czasu. Ucierpiała oczywiście na tym gra praktyczna. Ale zajmowanie się problemistyką miało też pewne plusy. Rozwijałem bowiem zmysł kombinacyjny, ćwiczyłem technikę liczenia wariantów i trenowałem umiejętności analizy końcówek. Swoje doświadczenia na tym polu opisałem w książce „Kompozycja w treningu szachisty” (Biblioteka Penelopy, Warszawa 2004).

O dwielu lat nie układam zadania, ale dalej interesuję się problemami kompozycji szachowej. Jako problemista opublikowałem około 400 zadań, z czego przeszło 100 zostało wyróżnionych na konkursach międzynarodowych. W specjalistycznych Albumach FIDE (zbiorach najlepszych zadań świata) znalazło się moich 8 utworów. Zajmowałem wysokie lokaty w Mistrzostwach Polski w Kompozycji, np. w dziale dwuchodówek raz zdobyłem srebrny medal (1967-1970), dwukrotnie brąz (1965-1966 i 1971-1973) oraz w dziale samomatów (1967-1970) uzyskałem srebro, a w dziale matów pomocniczych (1965-1970) otrzymałem brązowy krążek.

W tamtych czasach polska kompozycja szachowa miała wysoką rangę w świecie szachowym. Mieliśmy wielu doskonałych kompozytorów, którzy układali świetne zadania i zdobywali nagrody i wyróżnienia w renomowanych konkursach międzynarodowych. Tadeusz Czarnecki i Grzegorz Grzeban prowadzili dział problemowy w miesięczniku „Szachy”. Saturnin Limbach redagował natomiast kącik kompozycji szachowej w „Gazecie Częstochowskiej”. Ale największy wkład w rozwój kompozycji szachowej w Polsce miał niewątpliwie Eugeniusz Iwanow z Częstochowy – znakomity problemista, wieloletni redaktor i wydawca pisma „Problemista”.

Obecnie problemistyka upada w naszym kraju i władze Polskiego Związku Szachowego nic nie robią, aby temu zapobiec. Wspiera się tzw. solving, czyli pewną formę rozrywki szachowej. Natomiast nic się nie czyni w kierunku przywrócenia dawnego blasku znakomitej polskiej kompozycji szachowej! Pismo związkowe „Mat” nie prowadzi nawet konkursów problemowych. Polska jest prawdopodobnie jedynym krajem, gdzie nie ma systematycznych turniejów w kompozycji szachowej. Tylko dzięki Waldemarowi Turze zawdzięczamy, że są organizowane corocznie konkursy pn. „Wola Gułowska”!

Na mojej stronie jest dział poświęcony kompozycji szachowej, który jest systematycznie wzbogacany o nowe materiały.

----------
Jerzy Konikowski
Szachy 1962
----------------------

mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh6!

Rozwiązanie: 1. Hh6! -- grozi -- 2. He6 - mat
1. ... Gxd5 ------- 2. Sc6#
1. ... We8xd5 --- 2. Hd6 - mat ---- Diagram --- 2
1. ... Gf6 -------- 2. Hxf6#
1. ... W3xd5 --- 2. Gb2#
1. ... Sxd5 ----- 2. Gf4#
1. ... Hh3xd5 -- 2. We4 - mat ---- Diagram --- 3

Wiazania czarnych figur na polu _d5

-----------------------
_3

1. Hh6 - We8xd5 - 2. Hd6 - mat --- --- 1. Hh6 - Hxd5 - 2. We4 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:26, 10 Mar 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa --- studia arcymistrza J. Rusinka

Autor : Jan Rusinek - Polska --[+0411.01h7g2]
2.hm L'Italia Scacchistica, 1978
------------------------
_2

Biale zaczynaja i wygrywaja (+) --- Final zadania --- 7. Wf3 - mat

Rozwiazanie

1. Sf4+! - Kg3 --- 2. Kg6 -- Kh2
3. Gd5 -- Wg1+ - 4. Kf5 -- e1=H
5. Wh8+ - Kg3 - 6. Wh3+ - Kf2
7. Wf3 - mat --- Diagram -- 2

Miniatura z efektownym zakonczeniem -- siatka matowa!

[link widoczny dla zalogowanych]





Kompozycja szachowa --- uczy szachiste patrzec na diagramy!

1 - P1081625
Autor : Paul Weyl
Münchner Neueste Nachrichten 1914


Samomat w 8 posunieciach --- S#8

Rozwiazanie

1. e8=G! -- a5 -- 2. Ha6! --- a4 - 3. Gb5! --- a3
4. Wd5 --- g5 --- 5. Gd3! -- g4 -- 6. Hc4! -- g3
7. fxg3 --- f2 --- 8. Sc5 --- Sf3 - mat ---- Diagram -- 2

-----------

biale ustawily sobie mata --- czyli
zablokowaly wszystkie pola ucieczki bialego Krola


Temat -- Loyd-Turton

Promowanie bialego Gonca na _e8!
Dlaczego Gonca? wystarczy troche popatrzec , by zrozumiec dlaczego.
Popatrzec na siatke matowa --- gdzie jest Goniec ktory byl na _e8


1. e8=L a5 2. Da6 a4 3. Lb5 a3 4. Td5 g5 5. Ld3 g4 6. Dc4 g3 7. fxg3 f2 8. Sc5 Sf3#
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 16:25, 13 Mar 2012    Temat postu: Re: Lasker

-----

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:32, 31 Mar 2012    Temat postu: Re: Lasker

---
Odwiedzam -- Szacharnie...
[link widoczny dla zalogowanych]

Konikowski -- blog.
[link widoczny dla zalogowanych]
--
-----
Aby grac w szachy to trzeba znac podstawowe zasady matowania.
Dlatego pozwolilem sobie zaprezentowac jak matujemy w szachach.
Siatki matowe trzeba pokazywac na diagramach szachowych.
Zapraszam do nauki Szachow , a nie tylko zabawe szachami.
---------------

Kompozycja szachowa ---- uczy matowania!

30 - P1123962
Autor : Vilhelm Nielsen
Magasinet 1942

_2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----------- 1. a7! - Kc7 - 2. a8=Skoczek - mat


Rozwiązanie: 1. a7! -- tempo
1. ... Ka6 --- 2. Sc5 -- mat
1. ... Kb5 -- 2. Sd4 --- mat
1. ... Kc7 -- 2. a8=S! - mat ---- Diagram -- 2


------------------- diagram -- 3 ------------------- diagram --- 4
_4

1. a7 !-- Kb5 -- 2. Sd4 --- mat -------- --------- 1. a7! -- Ka6 --- 2. Sc5 -- mat

Rozwiązanie: 1. a7! -- tempo
1. ... Ka6 --- 2. Sc5 -- mat ---------- Diagram -- 4

1. ... Kb5 --- 2. Sd4 -- mat ---------- Diagram -- 3

Te diagramy sa przeznaczone dla szkolek szachowych , by szachistow nauczyc ustawiac siatki matowe.
Ps.
Nauka szachow , to rowniez nauka poznawania pol szachownicy.
Dla propagandy szachow -- instruktor szachowy drukuje diagramy szachowe i rozdaje szachistom.
----

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 18:54, 12 Kwi 2012    Temat postu: Re: Lasker

--

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

----
---
Kompozycja szachowa --- Studia Jana Rusinka

Autor : Jan Rusinek - Polska
5.hm Revista de Romana de Sah, 1982
-------------
_2

Biale zaczynaj i remisuja -- ( = ) --- --- 7. Wd6 - Wa8+ - 8. Kc7 - Wxf8 - pat

Rozwiazanie

1. f7! --- Gg2+
2. f3 ---- Gxf3+
3. c6 --- Gxc6+
4. Ka7 -- Kb5
5. f8=H - Wa4+
6. Kb8 -- Ge5+
7. Wd6 - Wa8+
8. Kc7 -- Wxf8= Pat -- Remis --- diagram -- 2

Pat na srodku szachownicy ze zwiazaniem bialej Wiezy.
Studium szachowe bez pokazania pozycji koncowej
jest malo przydatne dla popularyzacji szachow w Polsce.

-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 21:49, 19 Kwi 2012    Temat postu:

-
Kompozycja szachowa --- piekne siatki matowe!

Autor : G. J. Slater
Western Daily Mercury - 1907
----------

Biale matuja w 2 posunieciu -- #2

Rozwiazanie --- 1. Hb4!!


_3


_5

---- 1. Hb4! - e5 - 2. Hf8! - mat ---- ---- 1. Hb4! - Ke5 -- 2. Hd6! - mat

Pozostalo jeszcze trzy siatki matowe...
-- 1. ... Gc5 - 2. Sxc5# -
-- 1. ... Gc3 - 2. Sxc3# -
-- 1. ... Gf6 - 2. Sxf6#
--------
Super zadanie do szkolenia i reklamy szachow!
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 9:20, 25 Maj 2012    Temat postu: Re: Lasker

-

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------------


-- Autor : Fritz Emil Giegold
Kristall 1962-

2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------ trzeba pamietac jedna siatke matowa --- 2. Wc7#

.... mozna i zapamietac matowanie Skoczkiem-- 2. Sxe5# i 2. Sf6#
--

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 4:36, 30 Maj 2012    Temat postu:

--
Matujemy z pomocnikiem!

-----------

Pomocniczy mat w 4 posuneciach -- H#4


Rozwiazanie
1. c5 -- Gf1
2. Ke6 - Sc2
3. Kd5 -- Kb2
4. Kc4 - e4 - mat --- diagram -- 2


Mat po 4 posuniechach --- 1. c5 -- Gf1! - 2. Ke6 - Sc2!
3. Kd5 -- Kb2! -- 4. Kc4 -- e4 - mat

-

--

64 pola szachownicy otwierają w umyśle ogrom możliwości,
podobnie jak 32 litery alfabetu w kulturze.

-- Wladek z Polanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow



Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
_3
1.c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat
-- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5- mat
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 18:49, 19 Paź 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 15:15, 11 Cze 2012    Temat postu:

------
Kompozycja szachowa --- to nauka matowania! --- Goncem!

79 - P1098344
Autor : Irwin L. Stein
S1824v The Problemist 10 07/2000
P1098344
-------------
_2

Samomat w 9 posunieciach -- S#9 ------ final --- 9. Gd3! - Gxb7 - mat
(7+4) C+ -- s#9

Rozwiazanie

1. Hg8!+ -- Kh6 -- 2. Hf8+ -- Kh7 -- 3. Wg7+ -- Kh6
4. Wgb7+ - Kg6 -- 5. Wg1+-- Sg4 -- 6. Hg7+ -- Kh5
7. Hh8+ --- Kg6 -- 8. Se5+ - dxe5 - 9. Gd3! -- Gxb7 - mat -- diagram -- 2

Przez szachowanie czarnego Krola , biale zdobywaja tempo i ustawiaja pozycje
dla siebie korzystna ... korzysc to zamatowanie przez czarne bialego Krola.

Samomaty maja duzo wspolnego ze studiami szachowymi , gdyz w studiach
i samomatach jest duzo szachowania Krola.
W Studiach szachujemy zazwyczaj czarnego Krola w samomatach rowniez czarnego Krola.
Roznica jest tylko w pozycjach koncowych : w samomatach bialy zostaje zamatowany
w studiach zas bialy wygrywa , lub czarny zostaje zamatowany.
--
---------------------------------------------

Matujemy z pomocnikiem!

-----------

Pomocniczy mat w 4 posuneciach -- H#4


Rozwiazanie
1. c5 -- Gf1
2. Ke6 - Sc2
3. Kd5 -- Kb2
4. Kc4 - e4 - mat --- diagram -- 2


Mat po 4 posuniechach --- 1. c5 -- Gf1! - 2. Ke6 - Sc2!
3. Kd5 -- Kb2! -- 4. Kc4 -- e4 - mat

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 15:34, 11 Cze 2012    Temat postu:

--
--
Zadania do matowania czarnego Krola!

----------------
_2
-- Dwuchodowki -- #2--- -- mat w 2 posunieciach -- #2

2. Hg5# -- 2. Hc3#
2. Wd3# - 2. Wf3#

---

Diagram - 2
Hetman matuje na polach -- 2. Hd8# - 2. Hd6# -- 2. Hd4# -- 2. Hc1#

--
Wirtualne szkolenie --- slabych szachistow!

Autor :Samuel Loyd
Chess Record, 1876
-----------

Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

--- siatka matowa --- 2. Sxh3 # --------- ---- siatka matowa -- 2. Se4# --
_3

2. Sxh3 - mat --
Wieza -- Wc6 - jest potrzebna. ---- --- 2. Se4! - mat - pion h3 - potrzebny.

Do promocji Szachow!
najlepiej nadaja sie dwuchodowki do 10 bierek na diagramie.
Promocja szachow jest udana , jesli szachista jest wstanie zobaczyc mata...
tu akurat dwie siatki matowe widac.
---
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

[link widoczny dla zalogowanych] -- Wladek ---------- ---- siatka matowa
-------
_2

Mat w 4 posunieciach -- #4 -- 1. 0-0-0! - d2+ 2. Wxd2 - Kb3 3. Wd3+ Ka2 - Wa4#

1. 0-0-0! - d2+ - 2. Wxd2 tempo
2. ... Kb3 -- 3. Wd3+
3. ... Ka2 -- 4. Wa4 - mat --- diagram -- 2

Taki pokaz szachow jest zrozumialy
nawet dla poczatkujacego szachist
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 11:32, 22 Lip 2012    Temat postu: Re: Lasker

--

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

----
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 3 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin