Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lasker
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 6:18, 11 Gru 2011    Temat postu: Lasker

-----

Ksiazki Szachowe

[link widoczny dla zalogowanych]


niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne!
---------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 5:54, 16 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 6:22, 11 Gru 2011    Temat postu: Re: Lasker

----

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

--------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 6:44, 11 Gru 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:15, 11 Gru 2011    Temat postu:

--

-Kompozycja szachowa -- to podstawa poznania szachow!

18 - P1096309
Autor : Udo Degener
Wassyl D. Lasyj

15408 Schach 01/2004



Samomat w 7 posunieciach --- S#7 -- Roz. 1. 0-0!

Rozwiazanie

1. 0-0! --- a3 -- 2. Wh1 -- a2 -- 3. Sd5 -- b4 -- 4. Se3 - b3
5. Hg4 -- hxg4 -- 6. Gf2! -- g3 -- 7. Ge1! -- Se2 -- mat


Pozycja finalowa -- 7. Ge1!! -- Se2 mat

Najszybsza droga do zrozumienia Szachow -- to sprawdzanie rozwiazan!
Taki sposob edukacji szachowej jest coraz czesciej stosowany przez trenerow szachowych!
Dla uzyskania szybkich efektow w szkoleniu , trenerzy zalecaja umieszczanie pozycji koncowej na diagramach szachowych!
----
Ps.
W szachach jest wszystko proste ... tylko Nasi trenerzy musza pracowac efektywnie i intensywnie.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 10:22, 12 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 20:46, 14 Gru 2011    Temat postu:

-----
--- Matowanie na ekranie

Autor : А. Ошевнев -- 1982


Mat w 3 posunieciach --- #3 --- --- 1. Gc5!


Rozwiązanie:

1. Gc5! --- grozby wilokrotne --- 2. Wc4 , Wb4, Wxa4, Kf2, O-O-O - mat
1. ... Gxc5 -- 2. O-O-O+
2. ... Gg1+ -- 3. Wc4 - mat ---- Diagram -- 2

1. ... Wxc5 -- 2. Kf2+
2. ... Wc1+ -- 3. Wd4 - mat ---- Diagram --- 3

___#3

2________3
----- Siatka matowa ------------ ---------- siatka matowa ----

1. Gc5! - Gxc5 - 2. 0-0-0+ ---------- 1. Gc5! -- Wxc5 -- 2. Kf2+ -- Wc1
-- Gg1+ -- 3. Wc4! -- mat -------------- 3. Wd4 --- mat

Zadanie nie dla poczatkujacych szachistow.
--------------

----

Autor Robert Lincoln [USA]



Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

----------------

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1 -- Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7


_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2----pozycja po wstepie 1.Hb7---1.Hb7 Ga2 2.0-0-0 mat

_5_6

-----1.Hb7 c2 2.Wa3 mat -----1.Hb7 Gc2 2.Hd5 mat ------1.Hb7 Kc2 2.Hxb1 mat

Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat
---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 22:57, 15 Gru 2011    Temat postu: Re: Lasker

---

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------------


-- Autor : Fritz Emil Giegold
Kristall 1962-

2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------ trzeba pamietac jedna siatke matowa --- 2. Wc7#

.... mozna i zapamietac matowanie Skoczkiem-- 2. Sxe5# i 2. Sf6#
--

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 6:12, 16 Gru 2011    Temat postu: Re: Lasker

--

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------------


-- Autor : Fritz Emil Giegold
Kristall 1962-

2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------ trzeba pamietac jedna siatke matowa --- 2. Wc7#

.... mozna i zapamietac matowanie Skoczkiem-- 2. Sxe5# i 2. Sf6#
--

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

------------[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 0:20, 18 Gru 2011    Temat postu: Re: Lasker

--

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------------


-- Autor : Fritz Emil Giegold
Kristall 1962-

2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------ trzeba pamietac jedna siatke matowa --- 2. Wc7#

.... mozna i zapamietac matowanie Skoczkiem-- 2. Sxe5# i 2. Sf6#
--

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:18, 21 Gru 2011    Temat postu: Re: Lasker

---------

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------------


-- Autor : Fritz Emil Giegold
Kristall 1962-

2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------ trzeba pamietac jedna siatke matowa --- 2. Wc7#

.... mozna i zapamietac matowanie Skoczkiem-- 2. Sxe5# i 2. Sf6#
--

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 13:21, 24 Gru 2011    Temat postu: Re: Lasker

----

niedziela, 11 grudnia 2011

Emanuel Lasker czasem pogrywał z Einsteinem w szachy: o tym jak jeden z geniuszy opisał efektywny proces nauczania
Jak zapewne niektórzy wiedzą... mistrz świata Emanuel Lasker (który panował na tronie aż 28 lat!) wiele razy miał okazję grywać w szachy w genialnym fizykiem - Albertem Einsteinem.

13 - P1224763
Autor : Emanuel Lasker
1762 Wiener Hausfrauen-Zeitung 43, p. 534, 20/10/1912

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kf4!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mala Roszada
-----------
1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

----------------
_3

1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
----------
Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykladu zadanie Laskera.
------

Lasker twierdził, że w ciągu 100 (niektóre źródła podają, że 200) godzin jest w stanie z kompletnego amatora zrobić gracza, z który mistrz nie będzie w stanie wygrywać dając większe fory niż pion. Wielu twierdzi, że obecnie odpowiadałoby to poziomowi 2 lub 1 kategorii. Dodatkowo podkreślał także, że teoria szachowa dość mocno ruszyła, lecz nasze metody nauczania szachów - podobnie jak i fizyki - są bardzo nieefektywne (przy czym fizyka ponoć jest jeszcze bardziej "w piwnicy" i efektywność jej nauczania jest jeszcze mniejsza!).

Niestety muszę się z tym zgodzić, chociaż w ciągu ostatnich 10 lat widać poprawę - coraz więcj pojawia się prac poświęconych metodyce nauczania (podawania) szachów jak też różne programy nauczania. Warto także podkreślić nowoczesne narzędzie, które są dostępne dla coraz szerszej rzeszy szachistów - komputery, silniki szachowe (analizujące i grające), bazy danych (wiele milionów partii), bazy końcowek, książki elektroniczne, książki debiutowe i temu podobne. Problemem jednak jest ich efektywne wykorzystywanie - wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste.

Należy żywić nadzieję, że kiedyś doczekamy się grupy naukowców, którzy opracują i przetestują uniwersalny program (wraz z metodyką) nauczania szachów - wraz z wnioskami i warunkami dotyczącymi optymalnego podawania szachów i treningu. Zanim to jednak nastąpi chciałbym się podzielić jednym z najlepszych obrazów jakie ostatnio miałem okazje zobaczyć. Jest on o tyle ciekawy, że nie tylko przedstawia geniusza, lecz także brutalną prawdę, której wielu (nauczycieli) unika... jak też bardzo się jej obawia! Niestety trzeba przyznać, że również i ja mam bardzo często ogromne problemy, aby coś naprawdę prosto objaśnić - nawet jeśli wydaje mi się, że wiem o co chodzi, to tak naprawdę hasło Alberta Einsteina pozostaje zaskakująco... aktualne

Jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić w prosty sposób, oznacza to, że tak naprawdę nie rozumiesz tego dostatecznie dobrze - Albert Einstein
(jeden z najwybitniejszych fizyków wszechczasów)

--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:56, 26 Gru 2011    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa -- to cos wiecej , niz gra w szachy
-------
Kompozycja szachowa jest odrębną dziedziną szachów.
Polega na stworzeniu na szachownicy sztucznego układu bierek, który zawiera interesującą ideę lub kombinację. Osobę układającą problemy i kompozycje szachowe nazywa się kompozytorem bądź problemistą. Problemy szachowe dzielą się na ortodoksyjne dwuchodówki (zob. diagram), trzychodówki, wielochodówki, samomaty i maty pomocnicze) oraz nieortodoksyjne (problemy warunkowe, analityczne, z bajkowymi figurami, z innym układem szachownicy, z innymi zasadami gry, rekonstrukcje).
Każdy problem szachowy ma tylko jedno rozwiązanie.

Inną odmianą kompozycji szachowej jest studium. Jest to zadanie najczęściej przypominające końcową część partii i jest bardziej, niż problem, zbliżone treścią do zagadnień gry praktycznej. W rozwiązaniu studium zawsze rozpoczynają białe, które muszą albo doprowadzić do wygranej, albo do remisu. Studia szachowe nie są ograniczone ilością posunięć.

Pierwsze kompozycje szachowe powstały w połowie XIX wieku. W Polsce pionierem tej dziedziny był Józef Żabiński, który pierwsze zadania stworzył w roku 1890. W roku 1956 Międzynarodowa Federacja Szachowa powołała do życia Komisję Kompozycji Szachowej.

Pierwsze mistrzostwa świata w rozwiązywaniu zadań odbyły się w roku 1983. Jednym z najwybitniejszych zawodników na świecie w tej dyscyplinie jest Polak, Piotr Murdzia, który jest wielokrotnym mistrzem świata w rozwiązywaniu zadań szachowych.

[link widoczny dla zalogowanych]

----------------------------------------------------------------

Duzo wiadomosci ma szacharnia


Pozycja powstala po 4 pelnych posunieciach

Zadanie z szacharni!

1. e3! --- e6!
2. Gb5 -- Ke7!
3. Gxd7 - c6!
4. Ge8! -- Kxe8 --- Diagram wyzej

Ten dzial kompozycji szachowej jest najtrudniejszy!
----
[link widoczny dla zalogowanych]

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 8:04, 28 Gru 2011    Temat postu:

---
--- Matowanie na ekranie

Autor : А. Ошевнев -- 1982


Mat w 3 posunieciach --- #3 --- --- 1. Gc5!


Rozwiązanie:

1. Gc5! --- grozby wilokrotne --- 2. Wc4 , Wb4, Wxa4, Kf2, O-O-O - mat
1. ... Gxc5 -- 2. O-O-O+
2. ... Gg1+ -- 3. Wc4 - mat ---- Diagram -- 2

1. ... Wxc5 -- 2. Kf2+
2. ... Wc1+ -- 3. Wd4 - mat ---- Diagram --- 3

___#3

2________3
----- Siatka matowa ------------ ---------- siatka matowa ----

1. Gc5! - Gxc5 - 2. 0-0-0+ ---------- 1. Gc5! -- Wxc5 -- 2. Kf2+ -- Wc1
-- Gg1+ -- 3. Wc4! -- mat -------------- 3. Wd4 --- mat

Zadanie nie dla poczatkujacych szachistow.
--------------

-------
wtorek, 27 grudnia 2011

Debiut Kazia

Drobna przerwa w funkcjonowaniu Szacharni była spowodowana wizytą u mnie mojego kolegi (przyjaciela) Kazimierza Brzezińskiego, najmądrzejszego dziennikarza, jakiego znam. Trochę przybliżę jego postać, bo Czytelnicy Szacharni mają mu wiele do zawdzięczenia. Kazimierz Brzeziński uczył mnie dziennikarstwa prywatnie. Pod jego światłym kierownictwem pisałem w lokalnych mediach. Obecnie wybiera się na emeryturę a szachy są mu kompletnie obce (poeta, literat, artysta).
Ostatnio wpadłem na pomysł - dzieci szybciej się uczą wierszyków, niż regułek - trzeba było wielu lat przemyśleń!! by taką rzecz wydumać. Poprosiłem Kazia, aby spróbował takie "to" napisać. Chodzi oczywiście o grę w debiucie i te kilka zasad, które tam obowiązują. Całej zabawie dałem nazwę "Debiut Kazia" (szachowy) a oto finalny efekt. Ostatnie dwa wersy są mojego autorstwa.

Debiut Kazia!

Pozbądź się, dziecię, strachu
I zacznij się uczyć szachów.
Bo to jest gra szlachetna
Na rozwój umysłu świetna.
Najpierw zasada słodka:
Gra się klockami do środka.
Czyli do centrum szachownicy,
Gdzie walczą nasi harcownicy
Od gońców szybkich poczynając
Lub skoczków, gdyż też tak nazywają
Lekkie szachowe figury,
Po jednym ruchu których,
Na bój w pole wysyłamy
Z rozkazem: ruchu nie podwajamy!
Pora nam zrobić roszadę,
Taką Królem paradę.
By w szachownicy go schować rogu
Bezpiecznym na ruchy wrogów.
Trzeba uważać na Hetmana:
Choć kawał z niego ważnego pana,
Nie za daleko nim idziemy
Przed atakami ustępujemy.
A co z wieżami? O, to nie żarty!
Stawiamy je na liniach otwartych
Lub półotwartych, nie ma rady,
to są dla wież drogi i autostrady.
Zaatakować chcąc zasię Króla,
Lekkim figurom dajmy pohulać.
I tu się skończyły rymy Kazimierza
Bo każda partia do mata zmierza.

Spróbujcie to ocenić a gdy Wam się to spodoba - wykorzystajcie w nauce gry w szachy dzieci.

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:38, 01 Sty 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa --- uczy szachiste patrzec na diagramy!

1 - P1081625
Autor : Paul Weyl
Münchner Neueste Nachrichten 1914


Samomat w 8 posunieciach --- S#8

Rozwiazanie

1. e8=G! -- a5 -- 2. Ha6! --- a4 - 3. Gb5! --- a3
4. Wd5 --- g5 --- 5. Gd3! -- g4 -- 6. Hc4! -- g3
7. fxg3 --- f2 --- 8. Sc5 --- Sf3 - mat ---- Diagram -- 2

-----------

biale ustawily sobie mata --- czyli
zablokowaly wszystkie pola ucieczki bialego Krola


Temat -- Loyd-Turton

Promowanie bialego Gonca na _e8!
Dlaczego Gonca? wystarczy troche popatrzec , by zrozumiec dlaczego.
Popatrzec na siatke matowa --- gdzie jest Goniec ktory byl na _e8


1. e8=L a5 2. Da6 a4 3. Lb5 a3 4. Td5 g5 5. Ld3 g4 6. Dc4 g3 7. fxg3 f2 8. Sc5 Sf3#

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:41, 03 Sty 2012    Temat postu:

--
Trzy dania w jednej pogulce

Trzy motywy w jednym zadaniu szachowym , w jednej kompozycji szachowej

Autor zadania -- V. Dyachuk - Ukraina
Album FIDE -- 1998-2000

2
diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- ---- siatka matowa -- po biciu w przelocie

1. Sec2 -- grozi -- 2. Wd4 - mat ,
1. Sec2 - c5 - 2. b5xc6 ep -- mat! bicie w przelocie --- diagram -- 2
----------

1. Sec2 -- Sxa3 -- 2. 0-0-0 [ duza roszada ] -- mat -- diagram -- 3
-- drugi motyw w szachach czesto wykonywany.
---------------

1. Sec2- d6xe5 - 2. d8=H/W - mat! ---- diagram --- 4
Trzeci motyw w szachach -- promocja Hetmana lub Wiezy

---------- Duza roszada - mat ------------- promocja Hetmana -- mat
3_____4
diagram --- 3
1. Sec2 - Sxa3 -- 2. 0-0-0! -- mat -------- ----- 1. Sec2 -- d6xe5 -- 2. d8=H! - mat

Uczac dzieci tych motywow , nalezy rowniez przekazac na takich obrazkach na diagramach z rozwiazaniem...
Na diagramach czytelnych , widocznych i zrozumialych
Chcemy byc dobrymi pedagogami w szachach , to uczmy sie szachow
od kompozytorow szachowych... szybciej zrozumiemy szachy.

--------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 11:06, 21 Cze 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 0:12, 06 Sty 2012    Temat postu:

-----

Kompozycja szachowa --- to kosmos dla szachistow! -- doslownie!

16 - P1229529
Autor zadania : Samuel Loyd
319 Chess Strategy 1878
127 American Chess Journal 08/1878
1063 Deutsches Wochenschach 1890
41 Nokkur skakdämi og tafllok 1901
British Chess Magazine , p. 305, 07/1901
86 150 Schachkuriositäten 1910
675 Sam Loyd and his chess problems 1913
58 Kurioses Schach (3.Aufl.) 1975
Dedicated to C. H. Wheeler

------------
2

Duze i male kolo --- #2 ---- -- oraz --- Samomat w 2 posunieciach

Rozwiazania --- bialy matuje , czarny matuje.

w) 1. Hxh3+ --- Kxh3 -- 2. Kg5! -- mat ---- bialy matuje
s) 1. Se7!+ ---- Ke4 ---- 2. Wxf4 -- mat ---- czarny matuje

Ponizej rozwiazanie Samomata w 2 posunieciach..

1. Hg3+ -- Hxg3 -- 2. Sg6+ -- Hxg6 lub ,Gxg6 -- mat --- czarny matuje
1. Se7+ -- Ke4 --- 2. Sg5+ -- Hxg5 lub ,Gxg5 -- mat ---- bialy - matuje

---------------------
Wiecej czytaj

[link widoczny dla zalogowanych]
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 0:50, 06 Sty 2012    Temat postu:



-----------

Pomocniczy mat w 4 posuneciach -- H#4


Rozwiazanie
1. c5 -- Gf1
2. Ke6 - Sc2
3. Kd5 -- Kb2
4. Kc4 - e4 - mat --- diagram -- 2


Mat po 4 posuniechach --- 1. c5 -- Gf1! - 2. Ke6 - Sc2!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 1 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin