Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lekcje Szachów u Konikowskiego
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 27, 28, 29  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:11, 12 Kwi 2012    Temat postu:

----

Początki

Moje małe publikacje
9 kwietnia 2012

Jerzy Konikowski

Propagowanie szachów w środkach masowego przekazu ma wielkie znaczenie, bo to może przyciągnąć do naszej dyscypliny wielu nowych sympatyków. Może wcześniej zainteresowałbym się szachami, gdyby w prasie bydgoskiej były publikowane wiadomości o imprezach szachowych. Dopiero plakat na ulicy informujący o półfinałach do mistrzostw Wojska Polskiego uświadomił mnie, że w szachy nie tylko gra się w szkolnej świetlicy, ale także organizuje się turnieje szachowe.

Już jako początkujący członek klubu szachowego OKO „Caissa” Bydgoszcz zadałem działaczom pytanie: „Dlaczego w miejscowej prasie nie ukazują się wzmianki o imprezach szachowych”. Odpowiedź mnie zaskoczyła: Nie ma kto podawać takich informacji, ale gazety i tak nie są tym zainteresowane

Wziąłem więc sprawę w swoje ręce. W sekretariacie Okręgowego Związku Szachowego przygotowywałem teksty. Sekretarz związku przystawiał pieczątkę i ja osobiście zanosiłem te informacje do redakcji trzech bydgoskich dzienników: Gazety Pomorskiej , Ilustrowanego Kuriera Polskiego i Dziennika Wieczornego Wszystko publikowano!

To był początek mojej działalności publicystycznej. Byłem wprawdzie anonimowym informatorem, bo nie podawano mojego nazwiska, ale miałem dużą frajdę, że popularyzuję w ten sposób szachy w moim mieście. Potem pisałem do „Żołnierza Polski Ludowej”. Była to gazeta Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Tutaj już zamieszczano moje nazwisko i płacono honoraria.

--


--- Solving -- to szansa dla Polskich Szachow!

Kompozycje na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]


_2

Mat w 2 posunieciach --- 1. Hh3!! ----- mat w 2 posunieciach 1. Hb7!

_4

Mat w 2 posunieciach -- #2 - 1. g8=H! --- mat w 2 posunieciach -- 1. Gf3!

Rozwiazanie -- 1. g8=H! --- tempo ---- diagram nr.3
1. ... e5 -------2. Qc4#
1. ... Be4 ---- 2. Bxe4#
1. ... Bd3 ---- 2. Bd1#
1. ... Bg6 ---- 2. Qxg6#
1. ... Bh7 ---- 2. Qxh7#
1. ... Kd3 ---- 2. O-O-O#

Rozwiazanie ---: 1. Gf3! --- tempo ---- diagram nr.4
1. ... b3 ---- 2. Be4#
1. ... Kb3 ---2. Bd1#
1. ... Kd3 ---2. O-O-O#

-----------------------------
Gra Przygotowana
1. ... f4 [d] --- 2. Rxe4 b] , Qxe4#
1. ... e3 [a] -- 2. Qd5 [A] #
1. ... c2 -b] -- 2. Rxe4 -B] #

Solution: 1. Hh3! --- tempo --- DIAGRAM nr.1
1. ... Ke6 [c] -- 2. Rxe4 -b] #
1. ... Kf4 -------- 2. Rxf5 #
1. ... Kxd4 ------ 2. Qxc3 #
1. ... f4 [d] ----- 2. Rd5 [D] #
1. ... e3 [a] ----- 2. Qxe3 [E] #
1. ... c2 - b] ----- 2. Qxf5 [F] #

---------------------------------------
Trzy zadania z Duza roszada![/b]

---------------
Polecam rozwiazywanie zadan dla instruktorow szachowych , by wyrobic sobie bystrosc niezbedna do prowadzenia zajec szachowych...
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 17:37, 13 Kwi 2012    Temat postu:

--
Początki

Moje małe publikacje

Jerzy Konikowski

Propagowanie szachów w środkach masowego przekazu ma wielkie znaczenie, bo to może przyciągnąć do naszej dyscypliny wielu nowych sympatyków. Może wcześniej zainteresowałbym się szachami, gdyby w prasie bydgoskiej były publikowane wiadomości o imprezach szachowych. Dopiero plakat na ulicy informujący o półfinałach do mistrzostw Wojska Polskiego uświadomił mnie, że w szachy nie tylko gra się w szkolnej świetlicy, ale także organizuje się turnieje szachowe.

Już jako początkujący członek klubu szachowego OKO „Caissa” Bydgoszcz zadałem działaczom pytanie: „Dlaczego w miejscowej prasie nie ukazują się wzmianki o imprezach szachowych”. Odpowiedź mnie zaskoczyła: Nie ma kto podawać takich informacji, ale gazety i tak nie są tym zainteresowane

Wziąłem więc sprawę w swoje ręce. W sekretariacie Okręgowego Związku Szachowego przygotowywałem teksty. Sekretarz związku przystawiał pieczątkę i ja osobiście zanosiłem te informacje do redakcji trzech bydgoskich dzienników: Gazety Pomorskiej , Ilustrowanego Kuriera Polskiego i Dziennika Wieczornego Wszystko publikowano!

To był początek mojej działalności publicystycznej. Byłem wprawdzie anonimowym informatorem, bo nie podawano mojego nazwiska, ale miałem dużą frajdę, że popularyzuję w ten sposób szachy w moim mieście. Potem pisałem do „Żołnierza Polski Ludowej”. Była to gazeta Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Tutaj już zamieszczano moje nazwisko i płacono honoraria.

--


--- Solving -- to szansa dla Polskich Szachow!

Kompozycje na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]


_2

Mat w 2 posunieciach --- 1. Hh3!! ----- mat w 2 posunieciach 1. Hb7!

_4

Mat w 2 posunieciach -- #2 - 1. g8=H! --- mat w 2 posunieciach -- 1. Gf3!

Rozwiazanie -- 1. g8=H! --- tempo ---- diagram nr.3
1. ... e5 -------2. Qc4#
1. ... Be4 ---- 2. Bxe4#
1. ... Bd3 ---- 2. Bd1#
1. ... Bg6 ---- 2. Qxg6#
1. ... Bh7 ---- 2. Qxh7#
1. ... Kd3 ---- 2. O-O-O#

Rozwiazanie ---: 1. Gf3! --- tempo ---- diagram nr.4
1. ... b3 ---- 2. Be4#
1. ... Kb3 ---2. Bd1#
1. ... Kd3 ---2. O-O-O#

-----------------------------
Gra Przygotowana
1. ... f4 [d] --- 2. Rxe4 b] , Qxe4#
1. ... e3 [a] -- 2. Qd5 [A] #
1. ... c2 -b] -- 2. Rxe4 -B] #

Solution: 1. Hh3! --- tempo --- DIAGRAM nr.1
1. ... Ke6 [c] -- 2. Rxe4 -b] #
1. ... Kf4 -------- 2. Rxf5 #
1. ... Kxd4 ------ 2. Qxc3 #
1. ... f4 [d] ----- 2. Rd5 [D] #
1. ... e3 [a] ----- 2. Qxe3 [E] #
1. ... c2 - b] ----- 2. Qxf5 [F] #

---------------------------------------
Trzy zadania z Duza roszada![/b]

---------------
Polecam rozwiazywanie zadan dla instruktorow szachowych , by wyrobic sobie bystrosc niezbedna do prowadzenia zajec szachowych...
--
--

Studia

Autor : V. Halberstadt
Magyar Sakkelet - 1935
-------------------

Biale
zaczynaj i wygrywaja ( + )


1. f6+! -- Kh8!
2. Gd5! - Sf4
3. Ge4 -- Sg4
4. f7 ---- Sg6+!
5. Gxg6 - Sh6!
6. f8=G! -- i wygrana --- diagram -- 2
--
1. f6+ -- Kh8
2. Gd5 - Sd4
3. Ge4 - Sg4
4. f7 --- Sf5+
5. Gxf5 - Sh6!
6. f8=W+! i wygrana ---- diagram --- 3


_3
5. Gxg6 - Sh6! -- 6. f8=G! z wygrana ---- --- --- 6. f8=W!+ z wygrana

Dorabianie w tym studium -- Hetmanow prowadzi do remisu.
6. f8=H+ - Sg8+! po odejsciu bialego Krola powstaje pat.

---------------


Studia!

Autor : A. Neumann - 1887 rok
--------
_2

Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) --- -- 1. Hd5! - Hxb4+ - 2. Kf3! - wygrana

Wygrana bialych -- dwie grozby 3. Hd1+ , oraz 3. Hh5+
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 13:09, 15 Kwi 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa --- ktora uczy analizy w szachach!

Autorzy : Johannes Kohtz und Carl Kockelkorn
Festschrift des Akademischen Schachclubs
München 1911
Eine Schwalbe
-----------------


Mat w 4 posunieciach --- #4 ---- 1. Hf7!

1. Hf7! -- grozi -- 2. Sd3+ Kd1 3. Hb3#

Rozwiazanie

1. Hf7! -- Gd5
2. Ha7 - Wa4
3. Hh7! -- Diagram -- 2


-- diagram -- 2 --- po posunieciu -- 3. Hh7!
Grozi mat na _4. Hb1#
3. ... We4 - 4. Hh1 - mat
3. ... Ge4 -- 4. Hh4 - mat

Bialy Hetman posunieciami na 7 linii ( 1. Hf7 - 2. Ha7 )zmusza czarne do
niekorzystnego ustawienia Gd5 i Wa4 po czym posunieciem 3. Hh7!
wymusza przeslony na polu e4_ Wiezy i Gonca
Takie manewry sa w praktyczniej partii szachowej... tylko trzeba ich dostrzegac
i pokazywac oczywiscie na diagramach szachowych w celu edukacyjnym.


Zapis z oryginalu...
1. Df7! (2. Sd3+ 3. Db3#) Ld5 2. Da7 Ta4
3. Dh7! Te4/Le4 4. Dh1#/Dh4#
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 15:38, 22 Kwi 2012    Temat postu:

--
-
Kompozycja szachowa --- wielochodowka -miniatura!

9 - P1118376
Autor : Nikolai I. Kralin
132 Smena (Moskwa) 12/1995


Mat w 6 posunieciach --- #6 --- 1. Hg2+!

Rozwiązanie

1. Hg2!+
1. ... Wb7 - 2. Ka3 - tempo
2. ... a4 --- 3. Ka2 - tempo
3. ... a3 --- 4. Ka1 - tempo
4. ... a2 --- 5. Gc7 - tempo
5. ... Kxa7 - 6. Hxa2! - mat --- diagram -- 2


Pozycja finalowa --- 6. Hxa2 - mat

Ladna siatka matowa.
----
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------

Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:16, 26 Kwi 2012    Temat postu:

------

---- Dzis na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]


Autor: Comins MANSFIELD


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wa3! -- grozi -- 2. d3 -- mat
-----------

Set Play:-- Gra przygotowana

1. ... Rd8/c8/xb8/f8 --- 2. Qe2 #
1. ... Bh7------------------ 2. Bxd5 #
1. ... Qh7/h6, Sg7/f6 -- 2. Qd4 #
1. ... Rg6/g4/g3 --------- 2. Qxd5 #
1. ... Rg7 ------------------ 2. Qxd5/d4#
1. ... Bxd2 ----------------- 2. Qc7 #
1. ... Sb4/c3+/c1--------- 2. Rc3 #

Solution: -- Rozwiazanie

1. Ra3! -- grozi --- 2. d3 -- mat
1. ... Rxb8 ---- 2. Qe2 #
1. ... Bh7------- 2. Bxd5 #
1. ... Qh7------ 2. Qd4 #
1. ... Rg3 ------- 2. Qxd5 #
1. ... Bxd2 ------ 2. Qc7 #
1. ... Sa2 -dowolnie 2. Wc3 #
--------------------
Siedem ciekawych siatek matowych!
--

Lekcja matowania --- propmcja Hetmana

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7 moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:46, 02 Maj 2012    Temat postu:

=

W wydawnictwie „Penelopa” ukazała się ciekawa
książka dla młodych szachistów o ataku w debiucie.
Krótka recenzja:

S. Dawidziuk i L.Martyniuk
Atak w debiucie

83 strony, format 210×150 , 18.90 zł
ISBN 978-83-931264-9-1

We wstępie autorzy piszą: „W bogatej gamie literatury szachowej, książki poświęcone teorii debiutów, zajmują poczesne miejsce. Są popularne wśród amatorów i profesjonalistów. Jednakże Kursy debiutów, monografie i encyklopedie, są zazwyczaj zbyt skomplikowaną lekturą dla młodych graczy. Dlatego też, w pierwszej fazie nauki teorii, bardziej korzystne jest korzystanie z podręczników gry w szachy. W nich, między innymi, można uzyskać wiedzę na temat typowych taktycznych uderzeń”. Autorzy na bazie 48 pouczających partii i 120 kombinacji omawiają najważniejsze taktyczne motywy w szachach. Bardzo ciekawa książka, którą polecam przede wszystkim początkującym szachistom. Oczywiście jest to też doskonały materiał szkoleniowy dla trenerów.

Książkę można zamówić bezpośrednio w wydawnictwie „Penelopa”

--------------

Szachista.com


Posunięcie białych , mat w 2 posunieciach -- #2


pozycja po 1 posunieciu -- 1. Ge4 grozi 2. Hxe7 mat

Rozwiązanie:

1. Ge4! ----- grozi --- 2. Hxe7 mat
1... Gd6 , Wd6/d7 --- 2. Hf5 --- mat
1... e6 ------------------ 2. Hf4 --- mat
1... Kxe4 ---------------- 2. We3 --- mat
1... Kd6 ------------------- 2. Hxe7 --- mat
1... Wxe4 ------------------ 2. Hd5 , Wd5 mat
1... Sxe4 , Gxe4 ------------ 2. Gf4 ------ mat

--
---
------------
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:49, 12 Maj 2012    Temat postu:

----
Materiały Szkoleniowe PZSZach

Moje małe publikacje

Jerzy Konikowski

Jako trener kadry Polskiego Związku Szachowego wydawałem w latach 1978-1981 różne materiały szkoleniowe dla członków kadry seniorów, kobiet, juniorów i juniorek.

Największym przedsięwzięciem były „Materiały Szkoleniowe”, który ukazywały się w formacie zeszytów A-5 po 12-18 stron. Byłem odpowiedzialny za ich stronę merytoryczną i techniczną, czyli przygotywałem materiały, następnie sam je przepisywałem na maszynie, kleiłem diagramy itd.

Udało mi się wciągnąć do współpracy wiele osób.
Dla biuletynu pisali:
Krystyna Radzikowska, Małgorzata Wiese, Jerzy Kostro,
Jerzy Pokojowczyk, Jacek Bielczyk, Henryk Dobosz,
Zbigniew Szymczak, Ryszard Bernard, Waldemar Świć
, Eugeniusz Iwanow, Jan Rusinek i inni.


[link widoczny dla zalogowanych]

Pierwszy numer ukazał się w styczniu 1979 roku w czasie turnieju strefowego w Warszawie. „Narodziny” jego nie były takie proste. Najpierw sekretarz generalny Polskiego Związku Szachowego Jan Eberle musiał przekonać odpowiedniego pracownika Centralnego Ośrodka Sportowego o potrzebie takich materiałów do szkolenia młodzieży, natomiast ja przez około pół godziny walczyłem w Urzędzie Kontroli Prasy w Warszawie o uzyskanie zgody na ich publikację. Potem ktoś wpadł na pomysł, że materiały szkoleniowe w zasadzie nie potrzebują akceptacji cenzury i w ten sposób udało mi się ominąć później ten urząd.

Przez trzy lata mojej działalności udało mi się wydać 6 numerów. Oczywiście techniczna jakość tych materiałów odpowiadała możliwościom ówczesnych czasów. Natomiast treść każdego zeszytu była interesująca i za to zbieralem pochwały. Po moim wyjeździe z kraju kolejni trenerzy kadry nie podjęli się już tego zadania!

--------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 22:51, 12 Maj 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 16:18, 15 Maj 2012    Temat postu:

--
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]


---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 16:23, 15 Maj 2012    Temat postu:

----

---- Dzis na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]


Autor: Comins MANSFIELD


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wa3! -- grozi -- 2. d3 -- mat
-----------

Set Play:-- Gra przygotowana

1. ... Rd8/c8/xb8/f8 --- 2. Qe2 #
1. ... Bh7------------------ 2. Bxd5 #
1. ... Qh7/h6, Sg7/f6 -- 2. Qd4 #
1. ... Rg6/g4/g3 --------- 2. Qxd5 #
1. ... Rg7 ------------------ 2. Qxd5/d4#
1. ... Bxd2 ----------------- 2. Qc7 #
1. ... Sb4/c3+/c1--------- 2. Rc3 #

Solution: -- Rozwiazanie

1. Ra3! -- grozi --- 2. d3 -- mat
1. ... Rxb8 ---- 2. Qe2 #
1. ... Bh7------- 2. Bxd5 #
1. ... Qh7------ 2. Qd4 #
1. ... Rg3 ------- 2. Qxd5 #
1. ... Bxd2 ------ 2. Qc7 #
1. ... Sa2 -dowolnie 2. Wc3 #
--------------------
Siedem ciekawych siatek matowych!
--

Lekcja matowania --- propmcja Hetmana

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7 moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:23, 30 Maj 2012    Temat postu:

---------
Lekcja matowania --- propmcja Hetmana

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--
Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. d7-d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:32, 31 Maj 2012    Temat postu:

-----

Początki

Moje małe publikacje
9 kwietnia 2012

Jerzy Konikowski

Propagowanie szachów w środkach masowego przekazu ma wielkie znaczenie, bo to może przyciągnąć do naszej dyscypliny wielu nowych sympatyków. Może wcześniej zainteresowałbym się szachami, gdyby w prasie bydgoskiej były publikowane wiadomości o imprezach szachowych. Dopiero plakat na ulicy informujący o półfinałach do mistrzostw Wojska Polskiego uświadomił mnie, że w szachy nie tylko gra się w szkolnej świetlicy, ale także organizuje się turnieje szachowe.

Już jako początkujący członek klubu szachowego OKO „Caissa” Bydgoszcz zadałem działaczom pytanie: „Dlaczego w miejscowej prasie nie ukazują się wzmianki o imprezach szachowych”. Odpowiedź mnie zaskoczyła: Nie ma kto podawać takich informacji, ale gazety i tak nie są tym zainteresowane

Wziąłem więc sprawę w swoje ręce. W sekretariacie Okręgowego Związku Szachowego przygotowywałem teksty. Sekretarz związku przystawiał pieczątkę i ja osobiście zanosiłem te informacje do redakcji trzech bydgoskich dzienników: Gazety Pomorskiej , Ilustrowanego Kuriera Polskiego i Dziennika Wieczornego Wszystko publikowano!

To był początek mojej działalności publicystycznej. Byłem wprawdzie anonimowym informatorem, bo nie podawano mojego nazwiska, ale miałem dużą frajdę, że popularyzuję w ten sposób szachy w moim mieście. Potem pisałem do „Żołnierza Polski Ludowej”. Była to gazeta Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Tutaj już zamieszczano moje nazwisko i płacono honoraria.

--
-

Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
_2

Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat ----- diagram --- 4


_4
--------------- diagram --- 3 ---------- ---------- diagram --- 4 ---
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 8:14, 03 Cze 2012    Temat postu:

--
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:52, 05 Cze 2012    Temat postu:

-
--
Komentarze na blogu ---> [link widoczny dla zalogowanych]

Marcin Zimerman
11 stycznia 2012 o godz. 19:32

To forum jest martwe. Niewielu uzytkownikow.

---------

Jerzy Konikowski
11 stycznia 2012 o godz. 22:25
-
Zawiera jednak wiele interesujących informacji z podwórka kompozycji szachowej. Dlatego strona jest godna uwgi!

To sa uwagi o stronie --- www.problemista.fora.pl

-----------------

Rochade Europa

Niemiecki miesięcznik ”Rochade Europa” jest prawdopodobnie największym czasopismem szachowym w świecie. W formacie 300×210 i przy 80 stronach pismo oferuje bardzo dużo materiałów: sprawozdania z imprez krajowych i zagranicznych, komentowane partie, wywiady, działy poświęcone grze korespondencyjnej i kompozycji , kąciki szkoleniowe, liczne fotografie, prezentacja nowości książkowych itd.

Moja współpraca z pismem trwa od 1998 roku. Po śmierci znanego arcymistrza i teoretyka Ludka Pachmana objąłem po nim dział poświęcony teorii debiutów. Omawiam w nim ciekawe otwarcia lub warianty i zachęcam do wypróbowania ich w praktyce turniejowej. W numerze styczniowym opublikowałem artykuł o mało znanym jeszcze wariancie w obronie sycylijskiej po ruchach 1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5 Sa5!?

[link widoczny dla zalogowanych]
----

-
- Mistrzostwa Szkol w Rumunii

Nasza zawodniczka ma 5 punktow z 7 gier


--- Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Autor : Clausen A.
-------------

Biale matuja w 3 posunieciu -- #3


Rozwiązanie

1. Wa2! --- tempo

1. ... Wd8 -- 2. Hxd8
2. ... Kf1 - 3. Hd1#

1. ... Wc8 -- 2. Hxc8
2. ... Kh1 -- 3. Hc1#

1. ... Wb8 2. Hxb8
2. ... Kf1 - 3. Hb1#

1. ... Wa8! -- 2. Hxa8
2. ... Kf1 -- 3. Hh1 - mat ----- Diagram --- 2

1. ... Wxf8+ - 2. gxf8=W! -- tempo
2. ... Kh1 --- 3. Wf1 - mat ---- Diagram --- 3


---- Siatka matowa -- 3. Hh1 - mat --- --- siatka matowa --- 3. Wf1 - mat
_3

Rozwiazuje tylko ----- 1. Wa2!

Proba rozwiazania -- 1. Wb2? -- to 1. ... Wb8! brak rozwiazania

Proba rozwiazania -- 1. Wc2? -- to 1. ... Wc8!! -- brak rozwiazania

Proba rozwiazania -- 1. Wd2? -- to 1. ... Wd8! -- brak rozwiazania

--
Dlatego Szachisto najpierw trzeba analizowac rozwiazane zadania szachowe , by
zrozumiec motywy szachowe , dopiero majac odpowiednia wiedze szachowa
mozesz zabierac sie do samodzielnego rozwiazywania zadan szachowych.
Taka droga poznania Szachow jest logiczna i naturalna.

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:57, 17 Cze 2012    Temat postu: Re: Lekcje Szachow u Konikowskiego

Lekcje Szachow u Konikowskiego

[link widoczny dla zalogowanych]


szach_szech
---

-
Wirtualne treningi --- dla Polskiej Kadry!

126 - P1107657
Autor : Marjan Kovacevic -- mistrz swiata w dwuchodowkach!
Deutsche Schachzeitung 1974
(2a) Mat Plus 12 10-12/2009
---------


Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie jest na diagramach!

_3
siatka matowa --- 2. Wxa8 - mat ----- ----- siatka matowa ---- 2. c7 - mat

Polska Kadra ma zadanie szachowe -- do rozwiazania.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:27, 25 Cze 2012    Temat postu:

---

Tu potrzeba ustawic pozycje pierwotna...czyli mat w 2 posunieciach...

Rozwiazanie
-1. He5 Kxg6 2. f8=Skoczek mat
- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat
- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat


-1------- siatka matowa ----------2- siatka matowa ------------3- siatka matowa --
_2_3
1. He5 Kxg6 2. f8=S mat -- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat -- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat

Tak powstaly te pozycje szachowe .. .(matowe).

--
By szachy zawitaly do Polskich Szkol , to potrzeba takiej reklamy jak ta powyzej...
Prosta , i czytelna... obrazkowa...edukacyjna...itd.

-------

Tu potrzeba ustawic pozycje pierwotna...czyli mat w 2 posunieciach...

Rozwiazanie
-1. He5 Kxg6 2. f8=Skoczek mat
- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat
- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat


-1------- siatka matowa ----------2- siatka matowa ------------3- siatka matowa --
_2_3
1. He5 Kxg6 2. f8=S mat -- 1. He5 Kh8 2. Wxh6 mat -- 1. He5 Gf4 2. Hxg7 mat

Tak powstaly te pozycje szachowe .. .(matowe).

-----

By szachy zawitaly do Polskich Szkol , to potrzeba takiej reklamy jak ta powyzej...
Prosta , i czytelna... obrazkowa...edukacyjna...itd.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 27, 28, 29  Następny
Strona 9 z 29

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin