Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lekcje Szachów u Konikowskiego
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 27, 28, 29  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 15:17, 10 Kwi 2015    Temat postu:

--
Puchar Dworkowicza w Moskwie

[link widoczny dla zalogowanych]
---

--- diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3

Rozwiązania na diagramach

Dwie przykładowe siatki matowe 3. Gf6 mat --- --- 3. Hh6 - mat
2_3
--- diagram -- 2
1. Kg2- Wg7+- 2. Gg5+ - Wh7 - 3. Gf6# --- 1. Kg2 - Wa2 - 2. Gd2+- Kg7 - 3. Hh6 mat

Strona turnieju Dworkowicza -- upiększa taka trzychodówka --
do reklamy szachów , jak również do treningu matowania.
---
Proszę zobaczyć grę naszych juniorów...
Nasza zawodniczka zapomniała , że trzeba wszystkie figury wyprowadzać już
w debiucie , gdyż spóżnienie z tym manewrem okaże się przyczyna bolesnej porażki.
---

Zadanie logiczne! -- oczywiście na stronie -- Dworkowicza
-----
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach -- #4 -- -- 1. Ga5! - Wb3 - 2. Gb6! - Sd3 - 3. Gc7!

Rozwiązanie -- na drugim diagramie.

Najpierw -- 1. Ga5 wymuszamy -- Wb3
Następnie -- 2. Gb6 wymuszamy -- Sd3
-- 3. Gc7! -- następuje - 4. Gd6 - mat
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 15:44, 10 Kwi 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:18, 10 Kwi 2015    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (104)
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 10 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

Ostatnie wpisy z tej serii wywołały duże emocje.
W prywatnej korespondencji do mnie wyrażono różne opinie.
Jeden z Internautów uważa, że ta cała awantura była niepotrzebna,
ponieważ Daniel Sadzikowski nie ma żadnej pozycji w polskich
szachach, więc jego teksty nie mają większego znaczenia.
Z tym się nie mogę zgodzić. Daniel Sadzikowski jest bardzo
młodym szachistą i wielka kariera zawodnicza jeszcze przed nim.

Okazało się, że niektórzy Internauci nie zrozumieli istotnego sensu moich tekstów. W głównej mierze chciałem zwrócić uwagę na rzetelność oraz obiektywizm przekazywanych informacji. Zauważyłem, że w niektórych polskich publikacjach nie podaje się źródła, co jest wielkim błędem w sztuce. Np. ukazały się książki z partiami ścisłej czołówki światowej komentowane przez zawodnika chyba II kategorii. Autor nie podaje, skąd czerpał te informacje i to jest niedopuszczalne.

Jest jeszcze sporo innych podobnych książek. Należy się cieszyć, że Daniel Sadzikowski pisze artykuły z teorii debiutów. Ale, moim zdaniem, forma „Ja” jest niedopuszczalna w przypadkach wyrażania ogólnie znanych poglądów, które były już dawno publikowane także w innych polskich pismach fachowych „Magazyn Szachista” i „Panorama Szachowa”!
Przy tej okazji przypomniała mi się sytuacji z czasów istnienia ZSRR.

Szachiści, który byli z różnych względów na „indeksie”, podlegali cenzurze. Dochodziło wtedy do absurdalnych sytuacji. Lev Alburt w 1979 roku wybrał „wolność” i został zupełnie skreślony z radzieckich publikacji, np ukazała się książka z jego ostatniego turnieju w ZSRR bez jego partii. Z tabeli wykreślono jego nazwisko. Podobnie było z Korcznojem. Sam kiedyś znalazłem w książce po rosyjsku interesującą partię, w której nie podano nazwiska Pachmana. Podobnych sytuacji było wiele.

Kilka osób ustosunkowało się do komentarza Mateusza Bartla: Patrząc na te wpisy, to człowiek naprawdę zastanawia się, co kieruje tymi ludźmi, że piszą takie debilizmy i są w tym konsekwentni. Ja tego nie ogarniam…
Czy to jest godne redaktora naczelnego „MATa” i kilkakrotnego mistrza Polski oraz olimpijczyka?

Załączam najbardziej łagodny komentarz: „Bartel już kiedyś zademonstrował, że potrafi pisać też chamskie wpisy/komentarze”.
Moja rada dla arcymistrza: należy lepiej zająć się intensywnym szkoleniem szachowym. Oglądałem ostatnio wiele partii, których poziom świadczy na duże braki młodego zawodnika. Wczoraj na turnieju w Dubaju w pojedynku ze słabszym przeciwnikiem Mateusz Bartel cudem uratował przegraną końcówkę. Duże brawa za świetną technikę w grze końcowej, ale szczęście może kiedyś minąć…

Na koniec uwaga jednego z Internautów: Środowisko szachowe nie lepsze od piłkarskiego.
Tylko że piłkarze są raczej kulturalni, a kibole nie. A w polskich szachach na odwrót.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:41, 10 Kwi 2015    Temat postu:

--
Dla Polaków potrzebne jest pokazywanie piękna w szachach
a nie podkreślanie , że oni nic z tych szachów nie rozumieją.


Poznaj matowanie - Hetmanem

[link widoczny dla zalogowanych]

Zadanie 17
Autorzy : W. Zeltuchow - A. Sygurow
Jubileusz - 80-Czepieznego - 2014
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach --- #3 --- ----> 1. Kd7! -- h3 -- 2. Ke6 - Ke4 - 3. He2 - mat

Rozwiązanie --> 1. Kd7! --- tempo

1. Kd7 -- h3 - 2. Ke6 - Ke4 - 3. He2 - mat --- diagram - 2

1. Kd7 - Ke4 - 2. Hh3 - Ke5 - 3. He6 - mat

1. Kd7 - Ke4 - 2. Hh3 - Kxd5 - 3. Hf5 - mat -- diagram - 4
--
3_4
Diagram -- 3
1. Kd7 - Ke4 - 2. Hh3 - Ke5 - 3. He6 mat --- 1. Kd7 - Ke4 - 2. Hh3 - Kxd5 - 3. Hf5 mat
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 20:45, 10 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 4:21, 11 Kwi 2015    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (105)
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 10 kwietnia 2015

Skoczek 2

Moje reminiscencje po transmisjach internetowych IMP:
Link.
Rozbawienie pobudził wracający, jak sam wspomniał – z imprezy związkowej, dyrektor ds. strategicznych, internetowych, międzynarodowych (może jeszcze czegoś, chyba się pogubiłem, hmm) To chyba ta osoba, która zapewnia content na prywatnej stronie chessbrains?
Okazuje się, że Wojtaszek nie grał w MP bo musiałby zrobić 8/9 aby nie stracił na rankingu. Wszak dbamy o „polską rację stanu” – jak powiedział szachista-dyrektor z elo poniżej 2000 pkt., i odpuszczamy najlepszego polskiego zawodnika w najbardziej prestiżowej polskiej imprezie.
MP zawsze stanowiły wizytówkę polskich szachów. Btw. dziwne, że Nakamura nie boi sie grać w openach…(!)

Uśmiech dostarczył trener ds. wyszkolenia – z notabene 5-letnim stażem na tym ważnym bądź co bądź stanowisku. On jakby urwał się z choinki. Stać go tylko na lakoniczne oceny, a’la informatorowe +- czy -+, który z zawodników jest perspektywiczny, a który nie, któremu kasę damy, któremu nie, tudzież ze swadą totolotkową obstawiał typowania koni w gonitwie dnia. Ba, musi jechać na ligę czeską, aby dowiedzieć się kim jest Klekowski (?!). To już średnio rozgarnięty amator szachów wie, że zdobywca 2. miejsca na IMP ma za sobą też sukcesy akademickie i w blitzu. Rozeznanie selekcjonera budzi najwyższy stopień zdziwienia.
Ciekawostką jest fakt, że trwają rozmowy z nowym trenerem kadry Soćko (Staszek chciał się sprawdzić w biznesie? A może tak konkurs, co?). A co z byłym trenerem? Ano z Krasenkowem taka sama sytuacja jak z Sylupą; nagle zniknął i cisza w kurniku; ani me ani be ani kukuryku – czyli nihil novi sub sole – karawana jedzie dalej. A miał być następcą Kasparowa i Fischera;)
Sama transmisja na bardzo wysokim poziomie.

Brawo! Ciekawe komentarze Wojtaszka i niższych rankingowo kolegów.
Sama transmisja na bardzo wysokim poziomie.Brawo! Ciekawe komentarze Wojtaszka i niższych rankingowo kolegów. Bardzo dobre, w pełni merytoryczne i z dowcipem prowadzenie przez Tazbira (ma szanse zająć miejsce po Kamilu w TVN-ie;) oraz przez Heberlę (potencjał na trenera kadry). Duże dzięki! Konferencja to już inna bajka: Link.
Tu przede wszystkim przytyk do dziennikarzy, a niedawno na tym blogu była mowa o dziennikarstwie szachowym. Gdzie wy byliście, gdy odbywała się rzeczona konferencja? To od was zależy jaki merytoryczny będzie przekaz. Czego dowie się Kowalski z pism szachowych? W waszych rękach jest ważne źródło informacji dla naszego środowiska. Nikt się nie przygotował, aby zadawać konkretne pytania! Oddalicie pole aby zarząd mógł brylować swoimi prawdami o potędze polskich szachów. Mieliśmy natomiast pytania na poziomie przedszkola „ile godzin trenować?” albo kabaretu „czy szachy nie odmóżdżają?” Cytując klasyka to „Impotenci szachowi”, „Dyletanci szachowi”. Jako wisienka na torcie można było się dowiedzieć, że Wojtaszek nie grał w MP bo chciał odpocząć, a wyżej była przecież mowa, że może stracić na rankingu… no to jak to jest, kto mówi prawdę? Bał się, czy był zmęczony?

Panowie, nie idźcie tą drogą! Budowanie prestiżu szachów w Polsce, budowanie marki w kontekście szukania sponsorów nie można sprowadzać do komedii, czy pokazywaniu się na tle „ścianki”. Dla pani Czesi, czy pana Zenka to może wystarczy, ale dla poważnego audytu już nie. Takie sztuczki nie ze mną Brunner! Lepiej nie mnożyć niepotrzebnych stanowisk w pzszachu i przeznaczyć kasę
(której mało jest jak mówił Murdzia) na młodych, perspektywicznych
oraz zachować profesjonalizm i klarowność swoich działań.
A dziennikarzom i działaczom polecam lekturę tego bloga,
aby mogli brylować wiedzą i dociekliwością na następnych konferencjach.

Z szachowym pozdrowieniem!
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 4:31, 11 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:12, 13 Kwi 2015    Temat postu:

-
Obrona królewsko-indyjska
RM, Wydawnictwa --- 13 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

Polecam Państwu znakomitą pracę Eduarda Gufelda - omawiającą
strategię ostrej obrony królewsko-indyjskiej ( 243 stron).

Książka jest świetnym podręcznikiem dla tych szachistów, którzy chcą
włączyć do swego repertuaru debiutowego to otwarcie o podłożu taktycznym.

Także może być pomocna tym graczom, którzy chcą
pogłębić swoją wiedzę o tej agresywnej obronie.
Książki szachowe w wydawnictwie RM

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 11:38, 13 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:35, 20 Kwi 2015    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (110)
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 19 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

W czasopiśmie Polskiego Związku Szachowego MAT 2-2015 na stronie 19
w wywiadzie Pawła Dudzińskiego (redaktor prowadzący pisma) lider
polskich szachów Radosław Wojtaszek
wypowiedział się odnośnie szkolenia młodzieży w Polsce:
Co do polskiej myśli szkoleniowej, to w mojej ocenie takowa po prostu nie istnieje.
Mimo tego, że funkcjonuje Akademia Szachowa, to nie ma w niej spójnego
programu treningu. Nie mówię, że trenerzy nie pomagają juniorom,
ale raczej nie jest to uporządkowane …

[link widoczny dla zalogowanych]

Radosław Wojtaszek potwierdził to, co ja stwierdziłem już w 1999 roku.
Ten problem, czyli totalną improwizację „szkoleniową” dla polskiej
młodzieży w ramach działalności Młodzieżowej Akademii Szachowej,
opisałem kilkakrotnie na łamach pism „Magazyn Szachista”
oraz „Panorama Szachowa”. To zagadnienie było także przedmiotem
dyskusji na tym blogu. Już dawno opisałem ten problem na mojej stronie.
Dla „odświeżenia sprawy” kilka fragmentów:

Pierwsza sesja z moim udziałem odbyła się w Zakopanem w dniach 2-10.10.1999. W zaproszeniu nie było tematycznego programu. Zadzwoniłem do Zbigniewa Czajki w tej sprawie i okazało się, że odpowiedzialny za to Marek Matlak nic takiego nie przygotował. Plan będzie podany na miejscu – poinformował mnie szef wyszkolenia PZSzach. Byłem tym bardzo zdziwiony. Za moich czasów uczestnicy każdego zgrupowania otrzymywali wraz z powołaniem program szkolenia. Opisałem to na podstronie „Szkolenie” (punkt 12).

Okazało się, że na miejscu nie ma żadnego planu działania i jakiejkolwiek ogólnej koncepcji tematycznej. Kwestię treningów uzgadnialiśmy wieczorem po zajęciach i potem taki na gorąco opracowany program dnia wywieszano na tablicy ogłoszeń do ogólnej wiadomości.
Szybko zorientowałem się, że nie wszystkim uczestnikom odpowiadała tematyka zajęć. Część nawet twierdziła, że wiele zagadnień często powtarza się, ponieważ niektórzy trenerzy specjalizują się w pewnych tematach, a są zapraszani na prawie wszystkie sesje.

Kierownikowi sesji Ryszardowi Bernardowi i obecnym trenerom przedstawiłem Ankietę zawodnika. Opracowałem ją kiedyś dla moich podopiecznych w Niemczech i była mi zawsze pomocna w redakcji planu szkolenia. Zaproponowałem, aby ją rozdać uczestnikom do wypełnienia. Tak też uczyniono. Było to znakomite źródło informacji dla nas wszystkich. Pamiętam, że niektóre zaproponowane przez młodzież tematy zostały przeprowadzone jeszcze na zajęciach w Zakopanem.
Zasugerowałem więc, aby ankietę wysyłano przed każdą sesją potencjalnym uczestnikom i na jej podstawie opracowywać programy zgrupowań.

Wielkim zaskoczeniem w Zakopanem były dla mnie tzw. konsultacje.
Gdy byłem trenerem kadry, robiliśmy to ze Zbigniewem Czajką w ten sposób, że prosiliśmy każdego juniora lub juniorkę na rozmowę indywidualną. Każda osoba musiała przedstawić swój program pracy samoszkoleniowej i podzielić się z nami swoimi problemami. Naszym zadaniem było każdemu coś poradzić i pomóc w rozwiązaniu tych trudności. Każde spotkanie było protokołowane przez kierownika wyszkolenia. Na zakończenie wszyscy otrzymywali na papierze zadania do wykonania. Na następnych konsultacjach sprawdzaliśmy wykonanie tych zaleceń i młodzież dzieliła się z nami swoimi nowymi dylematami. Była to więc zorganizowana akcja o logicznych założeniach.

To, co zobaczyłem po raz pierwszy w Zakopanem, wprowadziło mnie w zupełne zdumienie. Na pierwsze konsultacje przyszło do mnie trzech młodzieńców z grupy starszej, którzy akurat ze sobą konkurowali. Z początku myślałem, że to żart. Ale nie, tak ich przydzielił kierownik sesji Ryszard Bernard. Co można było więc robić? Popatrzyliśmy wspólnie trochę partii, porozmawialiśmy i koniec zabawy. Potem przyszły dziewczęta, też konkurentki. Ale tutaj była atmosfera bardziej swobodna. Młode panie nie miały większych tajemnic przed sobą. Mogliśmy więc porozmawiać trochę o granych debiutach itd.

Oznajmiłem Ryszardowi Bernardowi, że takie konsultacje nie mają żadnego sensu. Uzgodniliśmy więc, że będą teraz rzeczywiście tylko rozmowy indywidualne. Tak się też stało. Tematyka tych konwersacji była różna, choć przeważały debiuty i końcówki. Z grą końcową raczej nie było większych kłopotów. Pamiętam, że pewnego juniora testowałem w zakresie końcówek pionkowych. Rozwiązał wszystkie zadania w pamięci z mojej książki „Sprawdź się w końcówkach pionkowych” bez korzystania z szachownicy. Otrzymał najwyższą ocenę.

Gorzej było z debiutami. Zauważyłem, że młodzież ma z tym dość duże problemy. Wielu gra debiuty, których nie rozumie. Niektórzy trenerzy preferują wiedzę encyklopedyczną. Część młodzieży uczy się mechanicznie debiutów do około 15-20 ruchów i potem ma trudności ze znalezieniem właściwego planu gry. Operuje się przede wszystkim kodami, nie nazwami otwarć, czy wariantów. A więc mówi się np. B33, E32 itd.
Zrobiłem mały eksperyment. Ustawiłem pozycję po ruchach 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gc4 Sf6 i poprosiłem o podanie nazwy otwarcia. Tylko jedna osoba z ośmiu wiedziała, że jest to obrona 2 skoczków. A była to grupa „średniaków”. Wszyscy reprezentowali już Polskę na mistrzostwach świata i Europy.
Dlatego ten przypadek zmobilizował mnie do napisania książki „Szybki kurs debiutów” z przeznaczeniem dla młodzieży. Ta książka ukazała się w 2000 roku w wydawnictwie „Penelopa” i dostała ją gratis cała grupa „maluchów” na mojej ostatniej sesji w Wiśle.

Inną niespodzianką dla mnie były tzw. prace domowe. Każdy uczestnik Akademii otrzymywał pewne zadania do wykonania. W Zakopanem zauważyłem, że spora część młodzieży nie robi tego w domu, tylko na miejscu. Rzecz jasna, że jakość takich prac nie była na dobrym poziomie. Oczywiście część młodzieży traktowała tę akcję poważnie i dostarczała dobre opracowania.

Dlatego zaproponowałem dwa wyjścia: albo zrezygnować z tego, albo wprowadzić dyscyplinę egzekwowania tych prac pod karą nie zapraszania takich osób na sesje. Młodzież trzeba uczyć szacunku do trenerów. W innych dyscyplinach sportu jest tak, że niewykonanie polecenia trenera pociąga za sobą różne sankcje. I tak musi być w szachach. Moja propozycja została pozytywnie przyjęta przez trenerów.

Całość tekstu: Link
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 10:44, 20 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:16, 25 Maj 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (43)
Szkolenie w Polsce, Trenerzy i szkolenie --- 25 maja 2015
Jerzy Konikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

Trener szachowy powinien być wszechstronnie wykształcony.
Nie wyobrażam sobie szkoleniowca, który specjalizuje się np. tylko
w grze końcowej, a o innych fazach gry nie ma większego pojęcia.
A takich „pedagogów” spotkałem sporo w moim życiu.
Mnie kiedyś przyczepiono naklejkę „Debiuty”, co nie jest zgodne z prawdą.
Oczywiście od dawna głoszę tezę, że „Otwarcia są fundamentem partii”,
ale zawsze, jako trener, zwracałem także uwagę na istotę gry środkowej i końcowej.
Podobnie w pracy publicystycznej zajmowałem się wszystkimi częściami partii.
Jako początkujący trener próbowałem różnych metod szkoleniowych,
aby moje zajęcia były interesujące i efektywne.
Literatury fachowej na ten temat właściwie nie było.
Trzeba było więc wypracować własne sposoby treningowe.

W latach 1966 i 1967 uczestniczyłem w zgrupowaniach kadry juniorów
Polskiego Związku Szachowego.
Metody prowadzenia tamtych zajęć nie przypadły mi do gustu.
Było za dużo gadania i mało praktyki. Niewiele zostało w pamięci!

Dlatego w swoich zajęciach główny nacisk kładłem na zajęcia praktyczne.
Tablica demonstracyjna służyła mi przede wszystkim do wyjaśnienia
problematyki. „Prawdę” na szachownicy musieli znaleźć moi
podopieczni, których dzieliłem na małe grupki (najlepiej dwuosobowe). Np

--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach --#6 --- --- -- 1. He7! - Kf4 - 2. Hf6+ --- --- 6. Hg2 - mat
--

Podopieczni w trakcie analizy znaleźli właściwe rozwiązanie i sposób
prowadzenia gry, co zostało na długo w głowie (może i na całe życie).

Przeprowadziłem eksperymenty z różnymi pozycjami z dziećmi i
młodzieżą. Najpierw pokazywałem sam drogę realizacji przewagi na
tablicy demonstracyjnej. Na następnych zajęciach sprawdzałem stopień
zapamiętania rozwiązania. Nie wszyscy potrafili to powtórzyć.
Potem wypróbowałem te same sytuacje w treningu praktycznym.
Wyniki były oszałamiające. Przerobiony materiał nie „uleciał w siną dal”!

Dlatego w mojej działalności szkoleniowej trening praktyczny
stał zawsze na pierwszym planie i ten sposób prowadzenia zajęć
polecam wszystkim trenerom!

-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 16:35, 25 Maj 2015, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:34, 25 Maj 2015    Temat postu:

-
- Matowanie na diagramie -- Skoczkiem...

Poznaj mata -- Beniowskiego!
---

- Diagram -- 1
Białe matują w 4 posunięciach -- #4

Rozwiązanie

1. Goniec --- 1. Ge4+
2. Hetman -- 2. Hb8+
3. Wieza ---- 3. Wxa7+
4. Skoczek -- Sc7 - mat ---- diagram -- 2

Siatka matowa do -- zapamiętania
--

--- diagram -- 2
4. Sc7 - szach - mat
historia do tego zadania

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:02, 27 Maj 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (44)
Szkolenie w Polsce, Trenerzy i szkolenie ---- 27 maja 2015
Jerzy Konikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

W poprzednim odcinku pisałem, że w mojej działalności trenerskiej
starałem się prowadzić aktywne zajęcia, aby zmobilizować podopiecznych
do samodzielnej pracy. Moim zdaniem jest to jedyny sposób na szybkie
zrozumienie przez uczniów istoty poruszonych problemów.
Szczególnie w trakcie studiowaniu końcówek zostanie osiągnięty większy
efekt szkoleniowy, jeśli podopieczny sam znajdzie właściwą drogę.

W tym celu przygotowałem przez lata pracy trenerskiej w Polsce zbiór
pouczających pozycji z różnych faz partii do samodzielnych ćwiczeń.
Na początku 1985 zadebiutowałem książeczką w największym
wydawnictwie książek szachowych w strefie języka niemieckiego Joachim Beyer Verlag.
Zaraz potem wziąłem udział w większym projekcie o grze końcowej.

W 1985 roku spotkałem się z wydawcą na Międzynarodowej Wystawie
Książki we Frankfurcie nad Menem. Zaproponowałem mu serię książek
o końcówkach w formie testów. Joachim Beyer zgodził się i w ten sposób
moje materiały szkoleniowe zostały udostępnione szerszej publice.

Zainteresowanie tymi książkami jest bardzo duże.
Niektóre pozycje osiągnęły kilkutysięczne nakłady. W ostatnich czasach,
z uwagi na różne programy komputerowe, sprzedaż wprawdzie zmalała,
ale mimo tego wydawnictwo wznawia systematycznie publikacje poszczególnych tytułów.

W zakresie gry końcowej opublikowałem prawie cały komplet tematyczny.
Brakuje tylko samodzielnej książki o końcówkach hetmańskich, choć
zostały one wyczerpująco omówione w innych pozycjach.
Dla przypomnienia lista wszystkich publikacji:

1. Końcówki taktyczne

--
Jeśli szachista będzie rozumiał - dwuchodówki i trzychodówki
- to chętnie zapozna się z prostymi końcówkami.
Wniosek jest prosty -- poznajemy w szachach proste zadania
a jest szansa że kiedyś do końcówek zatęsknimy...

--
[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Mrs. W. J. Baird
Illust.Sporting - Dramatic News c. - 1902 rok
-----------
1_2
diagram -- 1
Białe matują w 2 pos. -- #2 -- -- Pozycja po pierwszym ruchu - 1. He2!


3_4
Siatka matowa
- 1. He2! -- Kd5 -- 2. Sb4 - mat --- --- --- 1. He2 -- b4 -- 2. Sf4! - mat

Kompozycja tylko dla kobiet - szachistek.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 10:26, 27 Maj 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 17:32, 27 Maj 2015    Temat postu:

--
Szachy dla ---> 8-latka
[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : A. Szpakowski
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- --- --- 1. Ge6 - Kd6 - 2. Hc5+ - Kxe6 - 3. Sf8 - mat

-
3_4
Diagram -- 3
1. Ge6! - - Kd8 - - 2. Hc5!! ---- --- --- 2. ... Ke8 -- 3. Hf8 - mat


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:23, 28 Maj 2015    Temat postu:

--
Nauka matowania już od -- 6 roku życia.
--
2
diagram --- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3 -- -- czyli , -- szach - szach -- 3. Wg8 - mat

Rozwiązanie widać na Diagramie - 2

Ps.
Laszlo Polgar w swojej Książce Chess - umieścił 740 trzychodówek podobnych do tej
powyżej , w których prawie wszystkie rozwiązania zaczynały się od szacha.
-------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 16:25, 28 Maj 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 22:58, 12 Cze 2015    Temat postu:

--
Koncówka -- D. Bronsztein
[link widoczny dla zalogowanych] >> forum >> koncówki

[link widoczny dla zalogowanych] > ciekawa koncowka skoczkowa z matem.


diagram -- 1

Czarne muszą "gnać" do białego piona, gdyż jego ewentualne
bicie może gwarantować remis.

4...Ke5 - 5. Kg6 - Dlaczego tak? Patrzmy dalej:
5...Kd4 - 6. Kf5
6...Kc3 - 7. Ke4
7...Kb2 - 8. Kd3
8...Kxa2


Diagram -- 2
9. Kc2 -widzimy, iż pion był niejako przynętą.
Białe zastawiły pułapkę; zamknęły czarnego monarchę na
skraju szachownicy, teraz wygrana jest już forsowna

9. ... Ka1 - 10. Sc5 - z wiadomych względów nie można grać pionkiem.
10. ... Ka2 - 11. Sd3
11. ... Ka1-- 12. Sc1
12. ... a2 --- 13. Sb3
- mat --- diagram -- 3

Pozycja końcowa:


Diagram --- 3
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 14:37, 16 Cze 2015    Temat postu:

--

Uczmy się szachów bez dogmatów! (5)

Szachy w Polsce, Szkolenie

Jerzy Konikowski

Bez solidnego i optymalnie dopasowanego do stylu gry repertuaru debiutowego nie ma szans na osiąganie znaczących wyników na arenie międzynarodowej. Jest to prawda, której nie każdy szkoleniowiec w Polsce chce pojąć.

Przekonałem się o tym na własne oczy, gdy w latach 1999-2000 uczestniczyłem trzy razy na sesjach Młodzieżowej Akademii Szachowej. Temat > Otwarcia szachowe < nie był w planie MASZ. Trenerzy natomiast z dużym zaangażowaniem pokazywali na tablicach demonstracyjnych różne pozycje z gry środkowej oraz końcówki. Potem dowiadowywałem się od uczestników zgrupowania, że niektóre zagadnienia były już kilkakrotnie omawiane wcześniej na sesjach.

W trakcie indywidualnych zajęć stwierdziłem bardzo słabe przygotowanie naszych młodych kadr w zakresie początkowej fazy gry. Niektórzy grali np. takie schematy: 1. Sf3, 2. g3, 3. Gg2, 4. 0-0 aby rozwinąć jakoś swoje siły i potem spróbować uzyskać przewagę w grze środkowej. Część uczestników nie znała nawet nazwy debiutów: Link.

Nasza młodzież jest bardzo zdolna i ten styl gry w przeszłości przynosił często sukcesy, ale na krótką metę. Takie szkolenie nie ma większych szans na wychowanie silnych kadr i mogących tym samym rywalizować o czołowe miejsca w świecie.

Świadczą o tym wyniki naszych kadr seniorskich. Są nieraz miłe niespodzianki, ale na tym się to kończy. Mamy obecnie praktycznie jedynego zawodnika, jako tako liczącego się w świecie. Ale Radosław Wojtaszek wybrał drogę analityka w obozie mistrza świata Ananda. Rzadko gra w turniejach i ostatnie wyniki sportowe nie są rewelacyjne. Skutek: systematyczny spadek w światowym rankingu.

Pisałem wielokrotnie, że zadaniem Młodzieżowej Akademii Szachowej powinno być przede wszystkim opracowanie naszym młodym zawodniczkom i zawodnikom solidnych repertuarów debiutowych, aby mogli poprawnie zaczynać swoje pojedynki. Gwarantuje to pewność siebie w rozgrywaniu partii, nawet przeciwko silniejszym przeciwnikom.

W repertuarze powinno być także miejsce -- w celu zaskoczenia -- na ostre otwarcia i gambity. Przeciwnik nie znający dobrze teorii wariantu, może pomylić się i nawet o wiele słabszy zawodnik może uzyskać przewagę debiutową.

Dlatego jako trener polecałem swoim podopiecznym granie ostrego gambitu królewskiego.
Jestem nawet współautorem książki na ten temat: Link.

[link widoczny dla zalogowanych]

Przytaczam ciekawy przykład z aktualnej praktyki turniejowej.
Białym kolorem grał amator z rankingiem 1909 , jego przeciwnik miał 2473.


--
Białe: Jensen, Soren ---- 2013.02.19
Czarne: Urkedal, Frode

1-0 Reykjavik Open 2013

1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Nf3 g5 4. Bc4 g4 5. O-O gxf3 6. Qxf3 Qf6
7. e5 Qxe5 8. Bxf7 Kxf7 9. d4 Qxd4 10. Be3 Qf6 11. Bxf4 Bc5
12. Kh1 Bd6 13. Qh5 Qg6 14. Bxd6 Nf6 15. Qd5 Kg7 16. Rxf6 Qxf6
17. Be5 Rf8 18. Bxf6 Rxf6 19. Qg5 Kf7 20. Nc3 d6 21. Nd5

Biale wygraly -- 1-0

----------

Jensen Soren - Urkedal, Frode

Reykjavik Open - 2013

1. e4 -- e5 - 2. f4 --- exf4 -- 3. Sf3 -- g5
4. Gc4 - g4 - 5. O-O - gxf3 - 6. Hxf3 - Hf6
7. e5 -- Hxe5 - 8. Gxf7 - -- diagram -- 1


--- diagram -- 1
pozycja po 8 posunieciach -- 8. Gxf7+

8. ... Kxf7
9. d4 ---- Hxd4 - 10. Ge3! - Hf6
11. Gxf4 - Gc5 - 12. Kh1 -- Gd6
13. Hh5 -- Hg6 - 14. Gxd6 - Sf6
15. Hd5 -- Kg7 - 16. Wxf6 - Hxf6
17. Ge5 -- Wf8 - 18. Gxf6 - Wxf6
19. Hg5 --- Kf7 - 20. Sc3 -- d6 -- 21. Sd5! -- diagram -- 2

----

--- diagram -- 2
Po - 21. Sd5! -- czarne poddały -- 1-0
---

Ciekawy wiatrak jest na szachownicy -- 10. Ge3! -- proponuje kilka razy
potrenowac ta pozycje.. Zapisalem Chinszczyzne po Polsku.
Te dwa diagramy szachowe sluza do reklamy szachow i edukacji szachowej
-- o czym czesto polskim trenerom przypominam.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:51, 24 Cze 2015    Temat postu:

-
[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Bielczikow - Bialorus
-
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. He7! - tempo

1. He7 - Kxe3 - 2. Sd3 - mat
1. He7 - Kd5 - 2. Sc3 -- mat
1. He7 - Kf5 - 2. Sd6 -- mat

-

Autor : Jerzy Konikowski
-- Wieczernyj Swierdłowsk - 1967
---
1_2
---- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- -- 1. Ga6 - grozi - 2. Hd8 - Hb8 - 3. Hxb8 mat

Rozwiązanie

1. Ga6! - grozi - 2. Hd8+ - Hb8 - 3. H:b8 - mat -- diagram -- 2
Obrony:
1. Ga6 - Hg1+ - 2. Gf1+ - Ha7 - 3. Gg2 - mat --- diagram -- 3
1. Ga6 - Hb7+ - 2. Gb5+ - Ha7 - 3. Gc6 - mat

1. Ga6 - Hh7+ - 2. Gd3+ - Ha7 - 3. Ge4 - mat
1. Ga6! - e5 ---- 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 - mat --- diagram -- 4

--
3_4
--- diagram -- 3
1. Ga6 - Hg1+ 2. Gf1 - Ha7 - 3. Gg2# -- -- 1. Ga6 - e5 - 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 - mat
--
Piękna trzychodówka - jest w Albumie FIDE
--
[link widoczny dla zalogowanych]

Kompozycje szachowa -- nie tylko trzeba ułozyć -
ale umiejętnie pokazać i odpowiednio zareklmować.Tego brakuje w Polskich szachach
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 7:34, 28 Cze 2015    Temat postu:

-
Koncentracja szachisty!!
------
Autor: Comins MANSFIELD
-----
1____2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 ---- 1. Hc3! --- Hb2+ --- 2. Gd2 --- szach-mat

Rozwiazanie --- 1. Hc3! -- diagram - K -- koncentracja

1. Hc3! -- grozi -- 2. Gc1 --- mat
1. Hc3! --- d4 --- 2. Hc5 ---- mat
1. Hc3 --- Se6 -- 2. Wxd5 -- mat
1. Hc3 --- Sg6 -- 2. Hc8 ---- mat
1. Hc3 --- Sg5 -- 2. Wf6 --- mat
1. Hc3 --- e3 --- 2. Hxd3 -- mat
1. Hc3 --- Hxc3 - 2. Gg3 -- mat
1. Hc3 --- Hxf1 - 2. He5 -- mat ----- Diagram --- 3
1. Hc3 --- d2! -- 2. Hh3! -- mat ----- Diagram --- 4
-

- Diagram -- K -- koncentracja

3_____4

Sposób na wytrenowanie koncentracji w szachach.
Dla początkujących zalecam poznanie wszystkich siatek matowych
w których matuje biały Hetman - Hc8 - Hc5 - Hd3 - Hh3 - He5#

Następnym podejsciem proszę zapamiętać pozostale 5 siatek matowych.
Koncentracje szachowa należy ćwiczyć - ona sama z siebie nie powstaje.
Diagram - K - analizujemy i sprawdzamy siatki matowe
przy których trzeba chwile sie zastanowić a czasem nawet kilka minut
do takiego momentu aż zrozumiemy pozycje matowa.
W szachach najpierw trzeba poznawać proste manewry, bo nie ma szans
poznać trudnych jak tych pierwszych ( prostych ) nie będziemy znać.

Zadania dla Szachowego Relaksu
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 7:48, 28 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 27, 28, 29  Następny
Strona 20 z 29

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin