Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Magdalena Zielinska
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 18:18, 05 Cze 2014    Temat postu:

-
RELACJA Z KURSU DLA NAUCZYCIELI W PUŁAWACH

Autor: Michał Bartel

W Puławach w województwie lubelskim zakończył się właśnie kurs dla
nauczycieli Edukacja przez szachy w szkole, w którym uczestniczyło 30 osób.
Podczas trzech weekendowych zjazdów
(11-13 kwietnia oraz 16-18 i 23-25 maja) wykłady prowadzili:

Magdalena Zielińska – metodyka,
Robert Rogala i Ryszard Żądło – podstawy nauki gry w szachy,
Krzysztof Góra – organizacja szkolnych imprez szachowych i główne zasady sędziowania,
Andrzej Czochra – historia szachów,
Waldemar Tura – zasady kompozycji szachowej i rodzaje zadań.
---

Nauczyciele rozegrali również symultanę z tegoroczną brązową
medalistką Mistrzostw Polski do lat 18, Antoniną Górą.
Ostatniego dnia trwania kursu odbył się natomiast turniej
klasyfikacyjny, w którym wzięło udział 28 osób.
Po rozegraniu 6 rund z tempem 30 minut na zawodnika
5 nauczycieli zdobyło IV, a 9- V kategorię szachową.

----

TRENUJ
Matowanie na ---> diagramie.

[link widoczny dla zalogowanych]

Rozwiąż , nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży.
--

Diagram -- 1
Biale matuja w 4 posunieciach -- #4

2_3
-
Diagram - 2 --- 4. Gd8 - szach - mat ---- --- 3. Wd8 - szach - mat

Czarny Krol dostaje mata na polu _d8 -- dwa razy!
Goniec matuje - Wieza matuje.

--
Matowanie na diagranie

_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- 1. Wf3 tempo! --- pozycja po 1 posunieciu na diagramie nr.2

Rozwiazanie

1. Wf3 ---- zugzwang
1. ... Kxf3 --- 2. Sg5 --- mat
1. ... Sxf3 --- 2. Hh7 --- mat
1. ... Gxf3 --- 2. Hb1 --- mat
1. ... Sg4 ---- 2. Wxg4 --- mat ---- Diagram ---- 4
1. ... Ge2 ---- 2. Wxe2 --- mat ---- diagram --- 3
1. ... e5 ------ 2. Sg5 ----- mat

---------- siatka matowa --- ---- siatka matowa -----

-3____4
diagram -- 3
1. Wf3! - Ge2 - 2. Wxe2 - mat ---- 1. Wf3! - Sg4 - 2. Wxg4 - mat

Lekka konstrukcja , piekne siatki matowe . Przyjemna dwuchodowka.

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 18:21, 05 Cze 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:04, 11 Cze 2014    Temat postu:

-
Sprawozdanie z V Ogólnopolskiej Konferencji Szachy w Szkole
Autor: Dorota Rzepecka

SPRAWOZDANIE Z

V OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI -
SZKOLENIOWO – METODYCZNEJ SZACHY W SZKOLE

Magdalena Zielińska

7 czerwca 2014r. w Sali Konferencyjnej Ośrodka Sportu i Rekreacji
Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy odbyła się V Ogólnopolska Konferencja
Szkoleniowo – Metodyczna „Szachy w szkole” Polskiego Związku Szachowego.


Znaczna część wystąpień poruszała kwestie związane z implementacją Ogólnopolskiego Projektu PZSzach „Edukacja przez Szachy w Szkole”, w Warszawie znanego jako „Wars i Sawa grają w szachy”. Jednak w przeciwieństwie do konferencji zeszłorocznej, tym razem uczestnicy mogli posłuchać nie tylko o misji i wizji Projektu, ale także – po pierwszym roku jego działania - porozmawiać o dotyczących go praktycznych zagadnieniach, problemach, rozwiązaniach, pomysłach.



Zgromadzonych instruktorów, nauczycieli, animatorów i sympatyków szachów
szkolnych przywitał Tomasz Delega, Prezes Polskiego Związku Szachowego.
Magdalena Zielińska, Koordynator Ogólnopolskiego Projektu PZSzach „Edukacja przez Szachy w Szkole”, zrelacjonowała krótko pierwszy rok praktycznego funkcjonowania Projektu w szkołach – podejmowane działania, wypracowane metody, zrealizowane etapy i uzyskane osiągnięcia. Następnie przedstawiła perspektywy dalszego rozwoju Projektu, który w tej chwili realizowany jest w 153 szkołach, w 3 województwach i kilku ośrodkach poza ich terenem, obejmując ok. 4500 uczniów. Natomiast według założeń z dniem 1 września 2014 ma rozwijać potencjał intelektualny, społeczny i sportowy nawet do 9000 uczniów, w ponad 200 szkołach, w sumie w 7 województwach. Odpowiedzi na pytania dotyczące organizacji Projektu odpowiadał także Krzysztof Góra, członek Zarządu PZSzach i Przewodniczący Komisji Szachów w Szkole.



O tym, jak Projekt PZSzach wygląda z perspektywy uczestniczącej w nim szkoły, opowiedziała
Anna Nożyńska , instruktor i sędzia szachowy, a zarazem
nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 112 w Warszawie.
Przedstawiła płynące z własnych doświadczeń przykłady, jak dobrym i efektywnym narzędziem pracy nauczyciela może być nauczanie gry w szachy. Zarazem podkreślała, jak ważnym jest, by pierwszy kontakt małego (6 lat) dziecka z królewską grą odbywał się z nauczycielem, osobą o dobrym warsztacie pedagogicznym, która potrafi zarazić szachową pasją – natomiast na profesjonalnego trenera i zawodowy trening sportowy przyjdzie czas później, na szczytach drabinki szkolenia.


[link widoczny dla zalogowanych]

Jeszcze inny punkt widzenia na szachy w szkole przedstawił
Adam Haraziński , ojciec dwóch świetnych młodziutkich szachistek: Ewy i Magdy. Trenerzy, instruktorzy, a nawet nauczyciele nierzadko zapominają o oddaniu głosu rodzicom zawodników i uczniów, czasem traktując ich niemal jako stojących po drugiej stronie „barykady”. Wypowiedź prelegenta pokazuje, że rodzice nie tylko mogą, potrafią i powinni mądrze wspierać szachowy rozwój swoich pociech, ale także mają niezwykle ciekawe refleksje dotyczące szachów w życiu (także szkolnym) swoich dzieci i swoich dzieci w szachach.




Część szkoleniową konferencji otworzył Robert Korpalski
, wybitny trener, szkoleniowiec i animator szachowy.
Zaprezentował on uczestnikom opracowany przez siebie Interaktywny
Podręcznik, oferujący niezwykle bogate możliwości wykorzystywania przeróżnych typów i rodzajów multimedialnych materiałów, programów i stron w toku prowadzonych zajęć szachowych. Podręcznik ten dostępny jest bezpłatnie pod adresem:

[link widoczny dla zalogowanych]

Gorąco zachęcamy do korzystania z niego na zajęciach i podczas ich przygotowywania.


Kolejnym prelegentem był Piotr Zieliński, były Wiceprezes PZSzach ds. młodzieżowych
(obecnie członek Komisji Rewizyjnej PZSzach), na co dzień dyrektor Zespołu Szkół nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałkach. W strukturach tego zespołu funkcjonuje Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi, która nie tylko partycypuje w Projekcie „Edukacja przez Szachy w Szkole”, ale także prowadzi nowatorskie zajęcia szachowe o charakterze rewalidacyjnym dla dzieci niepełnosprawnych, w tym także z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Mówca przedstawił krótko zarówno stosowane na tych zajęciach metody, jak i korzyści i wspaniałe efekty, jakie przynosi włączenie zajęć szachowych do ogólnej terapii i usprawniania dzieci z deficytami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


W dyskusji wolnej głos zabrali ponadto trenerzy:
Piotr Kaczorowski i Ryszard Probola.
Piotr Kaczorowski, od lat współpracujący z różnymi warszawskimi placówkami oświatowymi opowiedział o swoich doświadczeniach i metodach pracy z najmłodszymi – w przedszkolach, zerówkach i pierwszych klasach sześciolatków. Zwracał uwagę na specyficzne warunki i wskazane formy pracy z maluchami, diametralnie różne od sytuacji treningu sportowego ze zorientowanym na sukces zawodnikiem. Ryszard Probola podzielił się natomiast radami na temat wykorzystywania w nauczaniu gry w szachy materiałów i tablic multimedialnych, technik komputerowych i zasobów internetowych.

Warto podkreślić wysoki poziom i wartość merytoryczną tegorocznej konferencji. Niezwykle istotne jest również nowe, świeże spojrzenie na zagadnienia dotyczące szachów szkolnych, prezentowane przez przedstawicieli środowisk do tej pory jedynie korzystających z konferencji szkoleniowo – metodycznych PZSzach jako słuchacze (nauczyciele, rodzice).

Organizacja V Ogólnopolskiej Konferencji Szkoleniowo – Metodycznej PZSzach „Szachy w szkole” nie doszłaby do skutku bez pomocy naszych partnerów: Ministerstwa Sportu i Turystyki, Miasta Stołecznego Warszawy (Biuro Edukacji i Dzielnica Śródmieście), Fundacji Kronenberga Banku Citi Handlowy (która wsparła naszych wolontariuszy), firmy Mokate (która zapewniła serwis kawowy), za co serdecznie im dziękujemy. Dziękujemy również gorąco prelegentom, dyskutantom, wolontariuszom i oczywiście – słuchaczom.

Niebawem na strinie projektu
[link widoczny dla zalogowanych]
(w zakładce wsparcie metodyczne) ukaże się większość prezentacji z Konferencji.

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:23, 11 Cze 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:21, 11 Cze 2014    Temat postu:

--
Szachy dla --- Polskich Szkol

Blizniaki

Autor : Iwan I. Botscharow
2754 Kudesnik 94-95 07/2005

--- ------- Sd1 w Trzychodowce ------ ------- Sb5 w czterochodowce
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 -- 1. Gh3! -------- #4 --- 1. 0-0-0!

1. Gh3! -- Kc2 -- 2. Gd7!

Goniec matuje na ---
3. _Ga4 - mat , lub na -- 3. _Gf5 - mat

-----

Rozwiazanie

1. 0-0-0! -- Ka4 -- 2. Gxc4 -- Ka5
3. Wd6 ---- Ka4 -- 4. Wa6 -- mat --- Diagram -- 2


Siatki
matowa w czterochodowce -- 4. Wa6 - mat ---- -- 3. Kc2 - mat
2_3
-------- Diagram -- 2
Mat po 4 posunieciach -- 4. Wa6 - mat -- - 1. 0-0-0 - Ka2 - 2. Gxc4+ - Ka1 - 3. Kc2#

Siatka matowa w cztyerochodowce powstala po trzech posunieciach.
Roszada to niespodzianka ...
Pozycja -- blizniaka! , to duza niespodzianka.
\

Dwie siatki
matowe w trzychodowce --- 3. Ga4 - mat --- ---- 3. Gf5 - mat
2_3

Nauka i reklama szachow i matow!
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:41, 29 Cze 2014    Temat postu:

---
Trenuj matowanie -- Skoczkiem

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży.
-------------------

Diagram -- 1
Białe matują w 7 posunieciach --- #7

1. Kc1! - a3 - 2. Sc2+ - Ka2 - 3. Sd4! -- diagram - 2
3. ... Ka1 - 4. Kc2! - Ka2 - 5. Se2! - Ka1
6. Sc1! - a2 - 7. Sb3 - mat --- diagram - 3

-- pozycja po -- 3. Sd4! ---- ---- Pozycja po 7 posunieciach --- 7. Sb3 - mat
2_3
--- Diagram -- 2

----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 12:56, 02 Maj 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:27, 08 Sie 2014    Temat postu:

--
Dwie roszady --- Edukacja diagramowa --> dla szkol
----------

Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2
1. Ke6! -- grozi -- 2. Wxa8 -- oraz -- 2. Hxh8 - mat


Rozwiazanie mamy na diagramach -- ponizej

----- siatka matowa --------- --------- siatka matowa----
2___3
Diagram --- 2
1. Ke6 -- 0-0 - 2. Hg7 - mat -- -- 1. Ke6 - 0-0-0 -- 2. Hb7 - mat

0-0 -- -- mala Roszada
0-0-0 -- duza Roszada
-----
Zapis rozwiazania Chinszczyzna zawsze bedzie trudniejszy
dla zrozumienia Szachow , niz pokazanie obrazka z pozycja matowa.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:21, 25 Sie 2014    Temat postu:

-
Szachy ---> sposobem na rozwój ucznia

Już ponad 150 szkół podstawowych wprowadziło
obowiązkowe zajęcia z szachów.
Być może od września ta liczba się podwoi.

To efekt programu "Szachy w szkole", którego celem jest zwiększenie umiejętności
matematycznych dzieci, zwłaszcza w zakresie logiki i myślenia przestrzennego.

Magdalena Zielińska z Polskiego Związku Szachowego tłumaczy,
że szachy przede wszystkim uczą dziei samodzielnego myślenia.
Podczas partii staje przed wyborami, które skutkują karą w postaci utraconej
figury, albo nagrodą, jeżeli wykonamy dobre ruchy i pokonamy przeciwnika.

Dzieci uczące się grać w szachy w szkole cenią sobie taką formę lekcji.
Grają wtedy między sobą, a wokół stołów chodzi opiekun, który
podpowiada, jeżeli uczeń planuje wykonać jakiś niewłaściwy ruch.

Magdalena Zielińska uważa, że w erze gier komputerowych, mimo wszystko nie ma większego problemu, aby zachęcić dzieci do gry w szachy. Tu jest jednak taktyka, walka na 64 polach. Chłopcy zwłaszcza identyfikują się z niektórymi postaciami z szachownicy.

Czasami trudniej namówić dziewczynki do gry, ale na to też są sposoby. Przedstawia się im wtedy postać hetmana, który na całym świecie nazywany jest królową. To jest najlepsza figura na szachownicy, a przecież dziewczynki chcą się identyfikować z silnymi księżniczkami.

Z obserwacji Polskiego Związku Szachowego wynika, że osoby grające w szachy rzadko są na bezrobociu.

Placówka uczestnicząca w programie "Szachy w szkole" otrzyma kurs dla nauczyciela, który będzie takie zajęcia prowadzić. Jednocześnie do szkoły trafi 15 zestawów szachowych plus jednak szachownica demonstracyjna dla nauczyciela.
--

[link widoczny dla zalogowanych] --- nauka matowania dla Magdaleny...
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 20:26, 25 Sie 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:33, 02 Wrz 2014    Temat postu:

---
Konkurencja dla ksiazek --- pani M. Zielinskiej

Autor Ksiazki Chess --- L. Polgar
---------
Autor zadania ---> S.Veselenchuk 1985 -- nr.3439
-------------------------

-- diagram - 1
Mat w 2 posunieciach --- #2

Rozwiazania na diagramach

2_3
----------- diagram --- 2
1. ... Kxh7 - 2. Sf6! - mat ---- ---> diagram -- 3 --- 1. ... Hxh7 - 2. He8 - mat
--


Diagram -- 4
1. Hd7! -- Kf8 --- 2. Wxh8 - mat

Pozostal jeszcze jeden wariant --- 1. ... g6 - 2. Hf7 - mat

Najciekawszy jest mat Skoczkiem na 2. Sf6! -- mat

--------

Chess -- Laszlo Polgar --- 1104 strony
przypomina cegle z wygladu i z ciezaru.

schranz napisał

Zgadzam się. Lepiej diagramy mieć na papierze, ale zważywszy na to,
że książka jest tak ciężko dostępna i do stosunkowo niewielkiego grona
odbiorców trafia, trzeba przyznać, ze internetowa wersja za free jest
dobrym rozwiązaniem.

Ksiazka jest latwo dostepna , poniewaz kosztuje 1 grosik . jeden diagram... najtansza ksiazka w Polsce.
ksiazka kosztuje 60 zlotych> to sie rowna 6000 groszy a w ksiazce jest 5334 diagramy plus ---- 600 partii...
Dla trenerow jest bardzo wygodna >> nie potrzebuja kserowac , drukowac ..wystarczy rozdawac pojedynczo kartki tej ksiazki...
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:03, 14 Paź 2014    Temat postu:

-----
-
Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Autor : Miroslav Havel
Zlata Praha 29/03/1901
-----------

diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach --- #4 --- ---- 1. Hg1!

Rozwiązanie

: 1. Hg1! -- tempo
1. ... g5 -- 2. Sf7 tempo
2. ... g4 -- 3. Sh6 tempo
3. ... g3 -- 4. Hh1 - mat --- diagram -- 2
3. ... Kh4 -- 4. Hxg4#

2. ... Kh4 -- 3. Hg2 tempo
3. ... g4 --- 4. Hh2#
3. ... Kh5 --- 4. Hxg5#

1. ... Kh4 - 2. Hg2 tempo
2. ... g5 -- 3. Sf7 tempo
3. ... g4 -- 4. Hh2#
3. ... Kh5 - 4. Hxg5#

2. Hg2 - Kh5 - 3. Hg3 - g5 -- 4. Hh3 - mat ---- diagram -- 3
3. ... Kh6 -- 4. Hxg6#

2_3
diagram -- 3
-- Diagram -- 2 ----- 4. Hh1# ----- ---- --- diagram - 3 ---- 4. Hh3#
---
Proste zadanie szachowe w ktorym mamy 6 siatek matowych.

4. Hh1# --- 4. Hh2# --- 4. Hh3#
4. Hxg4# -- 4. Hxg5# -- 4. Hxg6#

---
[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 18:05, 14 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 21:23, 23 Paź 2014    Temat postu:

--
W zadaniu szachowym mamy - az 4 Wiezyczki
- dwie biale - dwie czarne.

Poznaj kombinacje matowe....

[link widoczny dla zalogowanych]

Biegler - Peperle , 1952
--
1_2
Diagram -- 1
Czarne matuja w 5 posunieciach -- #5
7. ... Hxg3+ - 8. Kxe4 - f5+ - 9. Kxf5 - d6+ 10. Ke4 - Gf5+ - 11. Kxf5 - Hg6 - mat

Z diagramu -- 1 wynika ze biale wykonaly 7 posuniec.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 21:25, 23 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:18, 25 Paź 2014    Temat postu:

-
Nauka matowania - dla ---> 7-latkow
--
1_2
- Diagram -- 1
Biale matuja w 2 posunieciach -- #2 --- -- 1. e7! - Hxd4 - 2. e8=Skoczek - mat

--
Rozwiazanie tylko na diagramie --> dla 7-latkow

-
3_4
-- Diagram -- 3
1. e7! - Hxd8 - 2. e7xd8=H - szach- mat --- -- 1. e7 - Hxe7 -- 2. Se6 - mat

Dwa razy promocja - Hetmana i Skoczka
Dwa razy podwojny szach - od Skoczka i Wiezy --> diagram -- 2
oraz od Hetmana i Wiezy ---> diagram - 3
Mat ze zwiazanym Hetmanem ---> Diagram -- 4

Opisywanie matow i zapisywanie kodami jest zbyteczne --
jesli samych matow dzieciak nie bedzie widzial na obrazku.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:25, 16 Gru 2014    Temat postu:

--
Szkoła Szachów ---> dla polskich trenerów

[link widoczny dla zalogowanych]

Zadanie nr. 45
Autor : Pogosianc - 1970 rok
--
1_2
Diagram -- 1
Efektowna wygrana białych -- (+) --- ---- 1. Kh5!! - Wf5+ - 2. Kh4! - Ge7+

Rozwiązanie

1. Kh5!! - Wf5+ - 2. Kh4! - Ge7+ --- diagram - 2
3. Hg5+!! - Gxg5+ - 4. Kh3 ---- diagram -- 3
4. ... Ge2 - 5. Wf3+! - Gxf3 - 6. g3 - mat --- diagram - 4

-
3_4
- Diagram -- 3
---- 3. Hg5+!! - Gxg5+ - 4. Kh3 ----- --- 4. ... Ge2 - 5. Wf3+ - Gxf3 - 6. g3 - mat
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 17:53, 24 Lut 2015    Temat postu: Re: Magdalena Zielinska

---
Dwuchodówka z retro analiza...

--- Nauka matowania w Polskich Szkołach
----

-- diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2
--
Rozwiązanie

--- Dwie siatki matowe -- 2. hxg6 - mat --- --- 2. Hf8 - szach- mat
2_3
--- diagram -- 2

----
4_5
--- diagram -- 4
Siatka matowa -- 2. Hh8 - mat --- --- Siatka matowa -- 2. Hh3 - szach- mat

-
Wirtualne szkolenie -

Autorzy : Werner Höller
Michael Schreckenbach

4050a Freie Presse 17/12/1999 --- Version Peter Heyl
--------------------
1_2
Diagram --- 1
Białe matują w 3 posunięciu -- #3 -- -- 1. d7! - Kxc6 - 2. d8=W - Kb6 - 3. Wd6#

Rozwiązanie

1. d7! - Kxc6 - 2. d8=W - Kb6 - 3. Wd6 - mat -- diagram -- 2
1. d7! - Kd6 - 2. d8=S -- Kd5 - 3. Wd7 -- mat --- diagram --- 3
1. d7! - Ke6 - 2. d8=H - Kxf7 - 3. g8=H - mat ---- diagram --- 4


3_4
--- siatka matowa -- 3. Wd7 - mat ---- --- siatka matowa --- 3. g8=H - mat

Piękna miniatura szachowa z promocjami --
Skoczka - Wieży i dwóch Hetmanów
Takie zadanie - to Reklama szachów z matami -- propagowanie szachów oraz
zrozumiała edukacja szachowa -- widoczna na obrazkach.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 17:12, 07 Mar 2015    Temat postu:

-
Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Post przez -- Zofia

krzysio napisał(a):

UKS przy SP321 Warszawa to też placówka która od lat uczy szachów w szkole, po dzieciach (i Pani wpisach) wiem że robione to już tam w przedszkolu, jest to też kolejna podobna opinia do tego co znam z Chrzanowa i widziałem we wpisach Rafcika. Dla mnie nie dziwne że ludzie którzy siedzą w tym od lat mają podobne spostrzeżenia (mocno sceptyczne, szczególnie jeśli idzie o kwalifikacje po kursie), dla mnie tylko dziwne dlaczego innym dzieciom chce się zafundować coś innego niż wychodzi z doświadczeń szkółek uczących od lat szachów.

Poza kwalifikacjami pozostaje jeszcze metodyka prowadzenie zajęć. Z Chrzanowa wiem że sporo dzieci broni się przed szachami (a prowadzą to osoby ze sporym doświadczeniem i szachowym i pedagogicznym), tu na swój sposób bardzo ciekawe mogłyby być doświadczenie z UKS SP321 gdzie jest to robione "krótkimi wstawkami" w inne zajęcia, widać też zauważyli że dzieci godzinę przy szachach ciężko utrzymać, to tylko chyba nieliczni wytrzymują. Przymusowe lekcje (to chyba jest w deklaracjach szkół przystępujących do programu) to raczej przeciwny kierunek w stosunku do krótkiego wplatania szachów w inne przedmioty.

(...)

Zofia
W SP 321 już piąty rok szkolny ( i chyba ostatni ) prowadzę 10-minutowe
lekcje szachowe dla całych klas w zerówkach - w przedszkolu szachów
na razie nie ma, mimo, że wielokrotnie składałam takie propozycje w przeszłości.

Klub w szkole istnieje trzeci rok, a turnieje w szkole od lutego 2012 roku. Nie wiadomo, jak będzie po wakacjach. Nowa Dyrekcja w szkole jest dosyć sceptycznie nastawiona do moich metod nauczania (mimo tego, że dzieci szachy uwielbiają) i nawet wyniki turniejowe uczniów nie stanowią zbyt przekonującego argumentu do kontynuowania programu po wakacjach.
Już w tym roku szkolnym Dyrekcja zlikwidowała w szkole lekcje
szachowe dla 50 najzdolniejszych sześciolatków, tych w klasach pierwszych.

Ale wydaje mi się, że pięć lat stanowi wystarczający okres czasu, aby stwierdzić, że warto było, a efekty większe, niż zakładałam na początku. Dzieci poznawały niuanse gry i przepisów turniejowych zupełnie bezstresowo, turnieje miały na miejscu - więc dla tych najbardziej "zakręconych" i ambitnych sukces był w "zasięgu ręki". Dwóch uczniów dotarło w rywalizacji do Mistrzostw Europy, a jeden z nich otarł się o medal (w klasyfikacji był czwarty, przegrywając jedynie wartościowością dodatkową). Klasa piąta, jedyna rocznikowo młodsza, która miała 10-minutowe szachy jako sześciolatki w klasie pierwszej, najlepiej wypadła ze wszystkich sześciu klas piątych w testach.
W szkole nie wiążą tego z szachami, mówią, że przypadek.

Szkoła wysłała już dwie młode nauczycielki na kurs i od nowego roku będzie prawdopodobnie tak, jak we wszystkich pozostałych szkołach, które przystąpiły do programu "edukacja przez szachy w szkole" . Jeszcze jakiś czas będą widoczne efekty mojej pracy, bo w tej chwili w siedmiu klasach pierwszych jest około 20 uczniów z kategoriami szachowymi, a najsilniejszy z nich ma II kategorię szachową i w tej chwili gra w Mistrzostwach Polski do lat 10 w Jastrzębiej Górze.

Zofia
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 17:12, 07 Mar 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:11, 08 Mar 2015    Temat postu:

-
Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Post przez -- Zofia

Myślę, że moja metoda wprowadzenia szachów do szkoły, polegająca
na 10-minutowych lekcjach 4 razy w tygodniu (czyli również jedna
godzina lekcyjna tygodniowo) przy nauczycielu prowadzącym lekcję
może być szansą dla instruktorów, którzy nie mają przygotowania
pedagogicznego, a są dobrzy w szkoleniu szachowym.
Przecież skoro nauczyciel jest obecny w czasie zajęć szachowych,
to przygotowanie pedagogiczne trenera szachowego staje się zbędne.
Dodatkową zaletą programu jest mimowolne (nawet jak nie słucha,
to coś tam przypadkowo zobaczy i zapamięta) szkolenie szachowe
nauczycieli obecnych na lekcjach, może wtedy łatwiej będzie zachęcić
ich do zdobywania i podwyższania kwalifikacji szachowych.
Prowadzę 10-minutowe lekcje szachowe dla całych klas sześciolatków
od roku szkolnego 2010/2011 w SP 321 w Warszawie i wiem, że metoda
sprawdziła się. Dzieci uczą się szybko i chętnie.
Nie są zmęczone.
Szachy traktują jak "przerywnik" i dobrą zabawę. Widać je w turniejach.

Czy do Ogólnopolskiego Projektu "Edukacja przez Szachy w Szkole"
nie warto byłoby dodać również i tę (sprawdzoną) formę prowadzenia zajęć?
W ten sposób program nauki szachów mógłby być wprowadzony do
wszystkich szkół, a nie tylko tam, gdzie nauczyciele zdecydowali się
na kurs, po którym i tak niezbędne jest dalsze podnoszenie kwalifikacji szachowych.
Inaczej uczniowie szybko zaczną grać lepiej od nauczycieli,
a godzinne lekcje będą dla nich stratą czasu.

-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 16:13, 08 Mar 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 6:19, 09 Mar 2015    Temat postu:

Zofia

Zadziwiające dla mnie jest to, że przed wojną szachów w szkole nie było, a większość społeczeństwa w szachy grać umiała. Były one prawie w każdym domu. Gra w szachy była bardzo popularna. Wiem o tym od swoich dziadków (urodzonych przed I wojną światową).

Kiedy w tym roku szkolnym na pierwszych zebraniach rodziców sześciolatków, poprosiłam umiejących grać w szachy o podniesienie ręki - na ponad 100 osób do znajomości szachów przyznała się jedna. Wtedy zrozumiałam, jak kolosalna praca jest do wykonania, aby przywrócić dawne, przedwojenne proporcje.

Po pół roku nauki spytałam sześcioletnie dzieci, z kim grają w domu. Najczęstsze odpowiedzi:
- nie mam z kim
- ze starszym bratem (okazuje się, że go nauczyłam
wcześniej w zerówce)
- z dziadkiem
- chciałbym z komputerem, ale rodzice nie pozwalają
- z kolegą z klasy

Chyba zrobię kurs szachowy dla rodziców...
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
Strona 8 z 10

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin