Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trening szachisty
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:43, 17 Gru 2014    Temat postu:

-
Wirtualny trening --- dla I kat. szachowej!

Autor : Jacques SAVOURNIN
------------------------------
1__2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 ----- ---- -- 1. Sd4 -- grozi -- 2. Sc6 mat

1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat


_45
diagram -- 3
----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat


--- Mat Beniowskiego
Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży.
------------

diagram -- 1
Białe matują w 4 posunięciach --#4


Rozwiązanie na Diagramach --- poniżej

-- Dwie ----> Siatki matowe --- do zapamiętania -- mat Beniowskiego

2_3

Diagram -- 2 ---- 4. Hxf8 - mat ----- Diagram -- 3 ----- 4. Sf7 - mat

Sposób reklamy Szachów w Polskich Szkołach. Edukacja szachowa -- obrazkami.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 23:55, 17 Gru 2014, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:37, 07 Maj 2015    Temat postu:

-
Sposoby promocji szachów w Polskich szkołach
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają - #7 --- 1. Wxf6 - gxf6 - 2. Hg6 - Kh8 - 3.Gxf7 - He3 - 4. Hf6+- Kh7


--
3_4
Diagram -- 3
5. Gg6+ - Kg8 - 6. Hf7+ - Kh8 - 7. Hh7# ---- 5. Gg6+ Kh6 - 6. Gf5+ - Kh5 - 7. g4 - mat

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:58, 09 Maj 2015    Temat postu:

--
Dwie --> Dwuchodówki__Comins Mansfield

1_2

#2 --- 1. b4! - Se6+ - 2. Se5 - mat! -------- 1. Wxe4! - Hh8+ - 2. We8 - mat
-------- 1. b4 - Sd5+ - 2. e5 - mat ---------- 1. Wxe4 -- Ha4+ - 2. Wxa4 mat
-------- 1. b4 - Kxc4 - 2. Hxa6 mat! --------- 1. Wxe4 - Hxc5 - 2. Wc4 - mat
-------- 1. b4 - Sb5+ - 2. Sf4 - mat ---------- 1. Wxe4 - Hxd6 - 2. We6
- mat


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 10:03, 09 Maj 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:48, 20 Maj 2015    Temat postu:

--
Kombinacja
Często! -- szachowanie Króla - prowadzi do mata
[link widoczny dla zalogowanych]

Dwa razy --- podwójny szach!
--
2
--- diagram -- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3 --- --- Pozycja po wstępie -- 1. Hh6! - szach!

Rozwiązanie na Diagramie ---> 3 i 4

--
3_4
--- diagram -- 3
Siatka matowa --- 3. Wh7 - szach - mat --- --- 3. Sh6 - szach - mat


Moim zdaniem --
Tak powinno się prowadzić naukę szachów w Polskich szkołach od 1 września 2015.
Uczniowie dostają gotowe diagramy ,
a ich obowiązkiem jest uzupełnienie zapisu.
---
[link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:01, 20 Maj 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 16:29, 27 Maj 2015    Temat postu:

--
-- Matowanie na Ekranie -- Skoczkiem

Autor : Miguel Munoz
Tribune de Genève 1983
447 Ideal-Mate Encyclopedia Vol.1 1999

1_2
diagram --- 1
Mat pomocniczy w 4 posunięciach -- h#4 --------- Finał zadania --- 4. Wf-h8 - Sf6#

1. O-O ---- Kg4
2. Wg7+ -- Kh5
3. Kh7 ---- Sg4
4. Wf-h8 -- Sf6#

Umieszczając zadanie w czasopiśmie zagranicznym reklamujemy swój kraj
Nauka matowania -- Skoczkiem


-- Matowanie na Ekranie -- Gońcem!

Autor : Godehard Murkisch
7146 Schach-Echo 07/1972

1_2

Pomocniczy mat w 4 posunięciach -- h#4 -- finał zad.-- 4. Hc-h8! -- c7#


1. Ga7 - d4
2. Wh1 - d5
3. Ha1 - dxc6
4. Hh8 - c7 - mat

Zobacz!
jak trzeba odpowiednio umeblować pokoj by rodzina była zadowolona...
Jak dokładnie trzeba ustawiać Wieże i dwa Hetmany , by Biały Goniec dał mata!

1. Ga7 -- d4
2. Wh1 - d5
3. Ha1-- dxc6
4. Hc-h8 -- c7#
--------------------


Autor : Miguel Munoz
4478 Thèmes-64 07-09/1985
--

diagram -- 1
Mat pomocniczy w 5 posunięciach --- h#5

1. a6 ---- Kd5 -- 2. 0-0-0+ -- Kc6
3. Kb8 -- Gh2 -- 4. Ka7 ---- Kxc7
5. Wa8 -- Gg1 - mat ---- Diagram -- 2


diagram - 2
Pozycja końcowa -- matowa -- 5. Wa8 - Gg1 - mat

Dwa przykłady --> jak matujemy Gońcem!
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 16:38, 27 Maj 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:37, 07 Cze 2015    Temat postu:

--
Nauka matowania --> Skoczkami!
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 -- --- 1. Sd4! - Kh8 - 2. Se6 - Kg8 - 3. Sef8 - Kh8

Rozwiązanie:
1. Sd4! - Kh8 -- 2. Se6 - tempo - Kg8 -- 3. Sef8 - tempo - Kh8 -- diagram -- 2

4. Kf7! - g5 - 5. Sf6 - g4 - 6. Sg6 - mat -- diagram - 3


Diagram - 3
4. Kf7! - g5 - 5. Sf6 - g4 - 6. Sg6 - szach- mat
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 16:56, 07 Cze 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 17:41, 07 Cze 2015    Temat postu:

-
Kombinacja matowa ...

[link widoczny dla zalogowanych]
---
1_2
Diagram -- 1
Białe matują w 5 posunieciach -- #5
1. Hxg7+! Gxg7 - 2. Wxg7+ - Kh8 - 3. Wg8+! - Kxg8 - 4. Wg1+ - Hg5 - 5.Wxg5 - mat

Zachecam do treningu -- 15 minut codziennie...
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 17:52, 07 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:14, 07 Cze 2015    Temat postu:

----
-
Matowanie na Ekranie
--------
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 - 2. Hd2 mat


Rozwiązanie
1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat ---- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat ---- Diagram -- 6

Rozwiązanie
1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ---- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat ---- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

3_4
diagram -- 3
1. Wa4!+... Ke5 -- 2. Wh5 -- mat --- --- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
5_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada

Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow --- ustawiania diagramow szachowych.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:17, 15 Cze 2015    Temat postu:

--
K.Drazkowski
----------------------------

Diagram -- 1
Pomocniczy mat w 3 posunieciach -- h#3[/b

[link widoczny dla zalogowanych]
[b]Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego





Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4 > e2

Rozwiazania -- A -- B

1. Ge7-f6 -- Wh3xg3 - 2. Se3-d5+ Wg3-e3 - 3. Sd6-c4 -- Gf8-c5 mat

b) biały pionek _b4 --> _e2

1. Wg3-g5 - Gf8xe7 - 2. Sd6-e4+ - Ge7-d6 - 3. Se3-c4 -- Wh3-d3 - mat


[link widoczny dla zalogowanych]

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.

Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.

Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.

Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.

Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.

Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.

Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.

Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:26, 15 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:34, 26 Cze 2015    Temat postu:

--
Proste matowanie na diagramie...

Autor _ Franz Palatz
338 Schweizer Illustrierte Zeitung 15/08/1934
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- -- 1. Wd5! - Gg3 - 2. Wh5! - Gf4 - 3. Wf5 - szach- mat

Rozwiązanie: 1. Wd5! - grozi - 2. Wd6#
1. ... Gg3 --- 2. Wh5 - grozi mat --> 3. Wh6#
2. ... Gf4 - 3. Wf5 - mat --- diagram - 2
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 15:19, 26 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:17, 10 Lip 2015    Temat postu:

---
Czesto! -- szachowanie Króla - prowadzi do mata

Dwa razy --- podwójny szach!
--
2
--- diagram -- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3 --- --- Pozycja po wstępie -- 1. Hh6! - szach!

Rozwiazanie na Diagramie ---> 3 i 4

--
3_4
--- diagram -- 3
Siatka matowa --- 3. Wh7 - szach - mat --- --- 3. Sh6 - szach - mat

ęcej Ikon
Moim zdaniem --
Tak powinno się prowadzic naukę szachów w Polskich szkołach od 1 wrzesnia 2015.
Uczniowie dostają gotowe diagramy ,
a ich obowiązkiem jest uzupełnienie pełnego zapisu.
---
[link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 10:23, 10 Lip 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:40, 05 Paź 2015    Temat postu:

-
Wielochodówka --> z rozwiązaniem

1___2
Diagram --- 1
Mat w 6 posunięciach - #6 ---- pozycja matowa - 6. g7#

Rozwiązanie
1. Ga4! --- tempo
1. ... Kg8 -- 2. Sd7 - tempo
2. ... Kh8 -- 3. Sf6 - tempo
3. ... gxf6 - 4. Kf7 - tempo
4. ... f5 --- 5. Gc2 - tempo
5. ... f4 --- 6. g7 - mat -- diagram - 2

-- -

Zadanie treningowe..


biale matuja w 2 posunieciach --#2 -- 2 roz.
--

[link widoczny dla zalogowanych]

Nowy nabór przedszkolaków na zajęcia szachowe

Zarząd Klubu Szachowego Szachmistrz w składzie: Adam Wojcieszak (Prezes), Stanisław Dixa (v-ce Prezes) oraz Maciej Sroczyński (v-ce Prezes) zorganizował spotkanie z rodzicami dzieci, które chcą kontynuować naukę gry w szachy. Zarząd odpowiedział na wszystkie nurtujące rodziców pytania oraz przestawił plan działania na kolejne miesiące. Wyselekcjonowano kilkudziesięcio osobową grupę młodych zdolnych szachistów z roczników 2004, 2005, 2006. Uczyli się oni od kilku miesięcy arkanów królewskiej gry pod okiem Macieja Sroczyńskiego w jedenastu kaliskich przedszkolach. Do kolejnego etapu selekcji przeszli najlepsi i najbardziej perspektywiczni. Miło jest mi poinformować, że utworzone zostały trzy nowe grupy szkoleniowe. Pierwsze zajęcia nowych grup odbędą się 27 kwietnia, drugie zajęcia 4 maja. Będą to zajęcia przygotowawcze do zbliżających się w dniach 7-8 maja w Pleszewie - Mistrzostw Wielkopolski Przedszkolaków. Organizatorem tych mistrzostw na zlecenie Wielkopolskiego Związku Szachowego będzie Szkoła szachowa Szachmistrz.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 7:57, 08 Wrz 2016    Temat postu:

---

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.
Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.
Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.
Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.


Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.
---> czyli można się bawić szachami przez
- 15 godzin na dobe... codziennie przez kilka lat...

Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.

Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 7:07, 12 Mar 2017    Temat postu:

--
Józef Rybak (50)

Szachy w poezji -- 10 lutego 2017 -- Jerzy Konikowski.

ZADANIE SZACHOWE

Dla wszystkich ---> miłośników gry

---
1_2
diagram - 1
Mat - w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. d6! -- He6 - 2. g8=Hetman - szach - mat

---
3_4
diagram - 3
- 1. d6! - Gc7 - 2. Hxe7 - szach - mat -- -- -- 1. d6 -- Kf7 -- 2. g8=Hetman - mat


Dokończ grę w tej pozycji

Która zakończy się matem

Do tego trzeba – precyzji?

Przy tym mając małą stratę!



Takie małe wymaganie

Też siły wystarczające?

Aby dokończyć zadanie

To matowanie kończące!



Pewnie komputer podoła

Rozwiązać takie zadanie?

Lecz do ciebie wykonanie

To dla ciebie będzie szkoła!



Też w ćwiczeniach umysłu

W jednym z twoich zmysłów!

Dla sprawdzenia się okaże

Czy potrzebne – apanaże? *

* – pomoc w rozwiązaniu?

Józef Rybak

10.02.2017 r. -- 29548/041/`17
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 7:13, 12 Mar 2017    Temat postu: Re: Trening szachisty

---
Trening szachisty

Trenujac szachy potrzeba miec wiecej niż - jeden komplet Szachów


diagram - 1
Na diagramie 2 zadania szachowe -- -- mat w 5 posunieciach -- #5
po lewej stronie --- #5 ----- po lewej stronie ------- #5

Rozwiazanie po lewej stronie:

1. Wb8 - Ka6 - 2. a3 - Ka5 - 3.Kb7 - Kb5
4. Wc8 - Ka5 - 5. Wc5 - mat! -- diagram - 2
---
1. Wb8 - a3 - 2.Ka7 - .Ka4 - 3. Kb6 - Kb4
4. Wc8 - Ka4 - 5. Wc4 - szach - mat


Rozwiazanie po prawej stronie:

1. Sh3! - Kxh1 - 2. Kf3! - g4+
3. Kg3! - gxh3 - 4. Kf2 - h2
5. Sg3 -- mat


dagram - 2
Siatki matowe ---- --- 5. Wc5 - mat -- -- 5. Sg3 - mat

Murdzia startujac w MISTRZOSTWACH SWIATA , używa 4 kompletów szachów diagramowych
Efekt jest taki - że już 7 razy zdobył mistrzostwo swiata , oraz 15 razy był mistrzem Polski.

Jestem zwolennikiem treningu na szachach diagramowych - wielkość 25 cm / 25 cm
Szachy musza być bardzo dobrej jakości , oraz trzeba mieć kilka kompletów....
Gdy to jest trener szachowy , to On musi posiadac każda ilość takich
szachów by podarowc swoim uczniom.

Kupowałem różne komplety szachow diagramowych ,
ale tylko dwa rodzaje były w miare dobre i praktyczne.
Nawet jak jestem na internecie , to te szachy sa zawsze przydatne.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 8:24, 12 Mar 2017, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Następny
Strona 15 z 16

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin