Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trening szachisty
Idź do strony 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 19:16, 10 Lut 2011    Temat postu: Trening szachisty

==

Trening szachisty


Trenujac szachy potrzeba miec wiecej niz jeden komplet Szachow

_#5

Na diagramie 2 zadania szachowe ------ mat w 5 posunieciach -- #5
po lewej stronie --- #5 ----- po lewej stronie -------#5[b]

Rozwiazanie po lewej stronie:

[b]1. Wb8 Ka6 2. a3 Ka5 3.Kb7 Kb5
4. Wc8 Ka5 5. Wc5 mat!
----------
1. Wb8 a3 2.Ka7 .Ka4 3. Kb6 Kb4
4. Wc8 Ka4 5. Wc4 mat


----------------------------------------------
Rozwiazanie po prawej stronie:

1. Sh3! Kxh1 2. Kf3! g4+
3. Kg3! gxh3 4. Kf2 h2
5. Sg3 mat



Siatki matowe --------- 5. Wc5 mat --------- 5. Sg3 mat

Piotr Murdzia startujac w MISTRZOSTWACH SWIATA , uzywa 4 kompletow szachow diagramowych...
Efekt jest taki ze juz 5 razy zdobyl mistrzostwo swiata , oraz 15 razy byl mistrzem Polski.

Jestem zwolennikiem treningu na szachach diagramowych [ wielkosc 20cm / 20 cm ]
Szachy musza byc bardzo dobrej jakosci , oraz trzeba miec kilka kompletow....
Gdy to jest trener szachowy , to On musi posiadac kazda ilosc takich szachow by podarowc swoim uczniom.

Kupowalem rozne komplety szachow diagramowych , ale tylko dwa rodzaje byly w miare dobre i praktyczne.
Nawet jak jestesmy na internecie , to te szachy sa czasem przydatne.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 19:48, 10 Lut 2011    Temat postu: Re: Trening szachisty

--
Trening szachisty


Trenujac szachy potrzeba miec wiecej -- niz jeden komplet Szachow

_#5
fiagram - 1
Na diagramie 2 -- zadania szachowe -- mat w 5 posunieciach -- #5
po lewej stronie --- #5 ----- po lewej stronie ---#5[b]

Rozwiazanie po lewej stronie:

[b]1. Wb8 Ka6 2. a3 Ka5 3.Kb7 Kb5
4. Wc8 Ka5 5. Wc5 mat!
----------
1. Wb8 a3 2.Ka7 .Ka4 3. Kb6 Kb4
4. Wc8 Ka4 5. Wc4 mat


--
Rozwiazanie po prawej stronie:

1. Sh3! Kxh1 2. Kf3! g4+
3. Kg3! gxh3 4. Kf2 h2
5. Sg3 mat



Siatki matowe --------- 5. Wc5 mat --------- 5. Sg3 mat

Piotr Murdzia startujac w MISTRZOSTWACH SWIATA , uzywa 4 kompletow szachow diagramowych...
Efekt jest taki ze juz 5 razy zdobyl mistrzostwo swiata , oraz 15 razy byl mistrzem Polski.

Jestem zwolennikiem treningu na szachach diagramowych [ wielkosc 20cm / 20 cm ]
Szachy musza byc bardzo dobrej jakosci , oraz trzeba miec kilka kompletow....
Gdy to jest trener szachowy , to On musi posiadac kazda ilosc takich szachow by podarowc swoim uczniom.

Kupowalem rozne komplety szachow diagramowych , ale tylko dwa rodzaje byly w miare dobre i praktyczne.
Nawet jak jestesmy na internecie , to te szachy sa czasem przydatne.
----
Ps.

Moge sie pochwalic , ze sam wykonalem kilka kompletow szachow diagramowych sredniej jakosci... oraz 7 tablic demonstracyjnych..
Figury szachowe odgapilem z ksiazki szachowej "Chess" Laszlo Polgar.
Co ciekawe , to figury w "Chess" sa lepiej widoczne , niz na niejedniej tablicy demonstracyjnej znanej i prezentowanej w internecie.
Figury w ksiazce "Ches maja rozmiar 6 cm na 6 cm.

Czyzby L.Polgar mial taka wyobraznie , ze beda szachisci sami wykonywac tablice demonstracyjne?.
=

Cześć,

To mój pierwszy post tutaj . Przyz naję bez bicia że nie przeg lądałem forum i nie używałem funkc ji "szuka j" więc proszę o wyroz umiałość. Ten wątek wydaj e się najba rdzie j pasow ać do tego co chciałbym napis ać.

Moje dziec ko, chłopiec lat 7, który chodz i do drugi ej klasy, od ponad pół roku uczęszcza na odpłatne zajęcia szach owe w szkol e. Zajęć tych jest dość mało. Odbyw ają się one dwa razy w tygod niu po jedne j godzi nie lekcy jnej. Prowa dzone są przez dwie różne osoby które podob no mają wyksz tałcenie pedag ogicz ne i upraw nieni a instr uktor a szach owego .

Dziec ko zapis ałem na nie w celu naucz enia się gry w szach y na pozio mie rekre acyjn ym oraz w celu poten cjaln ej popra wy wyników w nauce dzięki umiejętnościom nabyw anym dzięki szach om.

Nie wiem czego powin ienem oczek iwać po niema l roku ale mam wrażenie że postęp prakt yczni e nie występuje. Sam gram w szach y na bardz o podst awowy m pozio mie na tyle żeby wygrać z progr amem szach owym na najniższych pozio mach. Chętnie pogra m z dziec kiem jeśli będzie miało ochotę choci aż szach y wśród różnych rozry wek umysłowych niesp ecjal nie mnie "kręcą". Kiedy gramy z synki em we dwójkę nie gram z nim na całej szach ownic y bo moim zdani em jest to dla niego zbyt skomp likow ane. Gramy zwykl e król plus pionk i lub król plus jakieś figur y przy czym zawsz e gramy z jakimś handi capem dla niego typu dwa pionk i więcej lub lekka czy ciężka figur a więcej, czase m dwie. Mimo czasa mi ogrom nej przew agi bardz o rzadk o udaje mu się wygrać. Widzę że pewne oczyw iste dla dorosłego spraw y typu zagrożenie figur y bicie m lub podst awien ie figur y pod bicie są dla niego bardz o trudn e do oceni enia i zauważenia. Ma ten sam probl em również w warca bach. Nie wiem czy to jest związane z nieod powie dnim szkol eniem czy też braki em wyobr aźni przes trzen nej czy jakic hś innyc h cech lub może po prost u jest dla etapu rozwo ju na jakim się znajd uje za wcześnie na pewne rzecz y.

Na tle innyc h dziec i które z nim razem chodzą na te zajęcia jest jedny m z najgo rzej grających. Nie wygrał bodajże z nikim w szkol e przez cały ten blisk o rok. Na zajęciach, o ile mi wiado mo, większość czasu poświęcają na rozwiązywanie zadań typu szach w jedny m czy dwóch rucha ch i mało grają. A jak grają to na całej szach ownic y. Nie są moim zdani em uczon e żadnych otwarć ani podst awowy ch strat egii gry typu opano wanie centr um czy rozwi janie figur .

Jedno cześnie jest to dziec ko które jest jedny m z najle pszyc h uczniów w klasi e jeśli chodz i o naukę. Gramy z nim w dwójkę lub trójkę wraz z żoną w najróżniejsze gry. Gra całkiem przyz woici e jak na jego wiek w backg ammon a, gomok u oraz wiele zaawa nsowa nych gier logic znych przez naczo nych dla dziec i znacz nie stars zych od niego więc nie jest to chyba racze j kwest ia niski ego poten cjału umysłowego.

Proszę o radę co na ten temat sądzicie. Może ktoś ma jakieś doświadczenia z nauką gry w szach y z dziećmi w podob nym wieku . Czy waszy m zdani em powin ienem zrezy gnowa ć z tej szkółki i przen ieść go do innej? Jeste m z Warsz awy więc jest dużo możliwości. Czy może uczyć go samem u w domu? Jeśli samem u to z jakic h książek? Książka Litma nowic z "szach y dla dziec i" jakoś mi nie wydaj e się odpow iedni a dla takie go maluc ha. Mogą to też być książki angie lskoj ęzyczne jakby co.

Widzę że dziec ko samo ma chęć do szachów. Nie jest zmusz any do nauki gier a racze j odwro tnie, on sam zwykl e prosi żeby z nim grać. Jak zains talow ałem mu Fritz dla dziec i to siedz iał po kilka godzi n i się bawił i widać że spraw iało mu to przyj emność. Niest ety im więcej było biere k na szach ownic y tym jego zapał słabł.

Będę wdzięczny za wszel kie uwagi .


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 18:23, 01 Wrz 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 1:21, 12 Lut 2011    Temat postu:

---
Dwuchodowki__Comins Mansfield

1_2

#2 ---- 1. b4! Se6+ 2. Se5 mat! ---- ---- 1. Wxe4! Hh8+ 2. We8 mat
-------- 1. b4 Sd5+ 2. e5 mat ------------ 1. Wxe4 Ha4+ 2. Wxa4 mat--
-------- 1.b4 Kxc4 2. Hxa6 mat! --------- 1. Wxe4 Hxc5 2. Wc4 mat
--------- 1.b4 Sb5+ 2. Sf4 mat ----------- 1. Wxe4 Hxd6 2. We6 mat[/b]


3_4
diagram - 3
#2 ----- 1. Gb2!! Gb8 - 2. Wb6 mat!! --- --- 1. g5!- tempo Kf5 - 2. Gh7 mat

5_6
diagram - 5
#2 --- 1. Wb3! -- tempo Sc2 - 2. Wb5 - mat --- --- 1. b4 Wg7 - 2. Gb1 mat

Genialne -- dwuchodowki -- C. Mansfielda
Nr.3 --po -- 1. Gb2 grozi 2. Wg4 mat --- obrona Goniec _h2 gra na diagonali
_h2 -- _b8 przeslaniajac to Wieze , to blokujac pole Krolewskie _e5_d6

Takie zadanie tworza tylko wielcy mistrzowie...

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 20:14, 18 Paź 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 8:43, 12 Lut 2011    Temat postu:

--
Pelne rozwiazania zadan C. Mansfielda

_2

#2 ---- 1. b4 ! Se6+ 2. Se5 mat! ---------- 1. Wxe4 ! Hh8+ 2. We8 mat
-------- 1. b4 Sd5+ 2. e5 mat -------------- 1. Wxe4 Ha4+ 2. Wxa4 mat
-------- 1.b4 Kxc4 2. Hxa6 mat! ------------ 1. Wxe4 Hxc5 2. Wc4 mat
--------- 1.b4 Sb5+ 2. Sf4 mat ------------- 1. Wxe4 Hxd6 2. We6 mat


_4

#2 ---- 1. Gb2! Gb8 2. Wb6 mat ! ----------- 1. g5! tempo Kf5 2. Gh7 mat
------- 1. Gb2 Gd6 2. Wc8 mat --------------- 1. g5 tempo Wd3 2. Wxe5 mat
------ 1. Gb2 Ge5 2. Wd4 mat ----------------- 1. g5 tempo e2 2. Hf3 mat
-------1. Gd2 Gf4 2. We5 mat ----------------- 1. g5 tempo Wc3 2. Gh7 mat


_6

#2 --- 1. Wb3! tempo Sc2 2. Wb5 mat ---------- 1. b4 Wg7 2. Gb1 mat
----------- 1. Wb3 Ge6 2. Ha8 mat ---------------1. b4 Sf8 2. Hxg5 mat
---------- 1. Wb3 Wf5 2. Hxf7 mat -------------- 1. b4 g4 2. Hxg4 mat
--------- 1. Wb3 Wg5 2. Sxe3 mat -------------- 1. b4 We6 2. Gb1 mat
--------- 1. Wb3 Gf5 2. He5 mat --------------- 1. b4 Wg6 2. Wxe5 mat
--------- 1. Wb3 Gg4 2. He4 mat ----


Genialne dwuchodowki C. Mansfielda
Nr.3 --po -- 1. Gb2 grozi 2. Wg4 mat --- obrona Goniec _h2 gra na diagonali
_h2 -- _b8 przeslaniajac to Wieze , to blokujac pole Krolewskie _e5_d6

Takie zadanie tworza tylko wielcy mistrzowie...
----
Czasopisma szachowe majac takie zadania , zapewnia sobie kontakt z czytelnikami oferujac np: w nagrode roczna prenumerate.
Szachisci maja edukacje szachowa , a czasopismo ma czytelnikow....
===
Przyklad z zycia.
Wszystkie programy TV posiadaja krzyzowki do rozwiazywania w celu lepszej sprzedazy...
Czasopisma szachowe nie maja krzyzowek szachowych , wiec czytelnicy-szachisci olewaja takich wydawcow , co nie maja nic do zaproponowania dla intelektu...
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:11, 16 Lut 2011    Temat postu:

==

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.
Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.
Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.
Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.
Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.
===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:15, 16 Lut 2011    Temat postu:

==

K.Drazkowski

Pomocniczy mat w 3 posunieciach -- h#3[/b

==

[link widoczny dla zalogowanych]
[b]Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego

--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006

H#3
Twin Move b4 e2


Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2[/b]

Rozwiazania -- A -- B

1. Ge7-f6 Wh3xg3 2. Se3-d5 + Wg3-e3
3. Sd6-c4 Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4--> _e2

1. Wg3-g5 Gf8xe7 2. Sd6-e4 + Ge7-d6
3. Se3-c4 Wh3-d3 mat



[link widoczny dla zalogowanych]

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

[link widoczny dla zalogowanych]

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.

Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.

Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.

Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.

Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.

[link widoczny dla zalogowanych]

=

[link widoczny dla zalogowanych]
Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006

H#3
Twin Move b4 e2


Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2[/b]

Rozwiazania --A -- B

1. Ge7-f6 Wh3xg3 2. Se3-d5 + Wg3-e3
3. Sd6-c4 Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4--> _e2

1. Wg3-g5 Gf8xe7 2. Sd6-e4 + Ge7-d6
3. Se3-c4 Wh3-d3 mat


===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:42, 16 Lut 2011    Temat postu:

===

Treningowe Szachy -- nauka matowania

[link widoczny dla zalogowanych]

1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wg6 --- #2 --- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat
==
_23


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:21, 16 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:48, 16 Lut 2011    Temat postu:

[quote="wladek"]

===
Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych

Treningowe Szachy -- nauka matowania

[link widoczny dla zalogowanych]



1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wg6 --- #2 --- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych.

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach
===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:02, 16 Lut 2011    Temat postu:

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach
===

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

===
Podpowiedzi pomogly zadania sa na Mistrzostwach Polski w Warszawie.

Teraz trzeba oczekiwac Kiedy beda pokazywac na diagramach szachowych
najpiekniejsze kombinacje szachowe z tychze mistrzostw.
Ciezko wydusic na Naszych dzialaczach szachowych
[edukacje i propagande szachow ]

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 18:25, 16 Lut 2011    Temat postu:

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

===

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

===
Podpowiedzi pomogly zadania sa na Mistrzostwach Polski w Warszawie.

Teraz trzeba oczekiwac Kiedy beda pokazywac na diagramach szachowych
najpiekniejsze kombinacje szachowe z tychze mistrzostw.
Ciezko wydusic na Naszych dzialaczach szachowych
[edukacje i propagande szachow ]


==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 0:38, 17 Lut 2011    Temat postu:

[Round "4"]
[White "0000ooooosiem"]
[Black "ttoossuunn"]
[Result "1-0"]
[Time "23:30:23"]
[TimeControl "180"]
[WhiteElo "1520"]
[BlackElo "1561"]

1. a4 c5 2. Na3 e6 3. e4 d5 4. c4 d4 5. e5 Nc6 6. f4 Nge7 7. Nf3 h6 8. Bd3 g5
9. g3 gxf4 10. gxf4 Nf5 11. Bxf5 exf5 12. Qe2 Be6 13. d3 Be7 14. Nc2 Bh4+ 15.
Kd2 Qa5+ 16. Kd1 Be7 17. Bd2 Nb4 18. Na3 Qxa4+ 19. Ke1 Qc6 20. Kf2 O-O-O 21.
Nb5 Kd7 22. Nxa7 Qb6 23. Nb5 Ra8 24. h4 Nc2 25. Rxa8 Rxa8 26. Ba5 Rxa5 27. Qxc2
Qa6 28. Rg1 Ra1 29. Qe2 Rxg1 30. Kxg1 Qa1+ 31. Kg2 Qc1 32. Qd2 Qa1 33. Na3 f6
34. h5 fxe5 35. Nxe5+ Kd6 36. Nb5# 1-0

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 9:25, 17 Lut 2011    Temat postu:

--
Dwuchodowki treningowe -- nauka matowania

Autor : Imre Olasz , 1929
--1__2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- mat w 2 pos. --- 6 rozwiazan

-------------

-- Wladek z Polanca ------------- Imre Olasz --- Wegry
--3__4

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- Mat w 2 posunieciach --

==
Wiekszosc szachistow ma problemy zamatowac przeciwnika ( partnera ) w niedoczasie...
Dlatego uczmy sie matowac teraz , bo przy partii szachowej nie bedzie czasu na nauke... matowania ...


==



[White "0000ooooosiem"]
[Black "ttoossuunn"]
[Result "1-0"]
[Time "23:30:23"]
[TimeControl "180"]
[WhiteElo "1520"]
[BlackElo "1561"]

1. a4 c5 2. Na3 e6 3. e4 d5
4. c4 d4 5. e5 Nc6
6. f4 Nge7 7. Nf3 h6 8. Bd3 g5
9. g3 gxf4 10. gxf4 Nf5 11. Bxf5 exf5
12. Qe2 Be6 13. d3 Be7 14. Nc2 Bh4+
15. Kd2 Qa5+ 16. Kd1 Be7 17. Bd2 Nb4
18. Na3 Qxa4+ 19. Ke1 Qc6 20. Kf2 O-O-O
21. Nb5 Kd7 22. Nxa7 Qb6 23. Nb5 Ra8 24. h4 Nc2
25. Rxa8 Rxa8 26. Ba5 Rxa5 27. Qxc2Qa6
28. Rg1 Ra1 29. Qe2 Rxg1 30. Kxg1 Qa1+
31. Kg2 Qc1 32. Qd2 Qa1 33. Na3 f6
34. h5 fxe5 35. Nxe5+ Kd6 36. Nb5# 1-0

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 11:35, 19 Lut 2011    Temat postu:

--
Kompozycje szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor: K. W. Kettner , Liga A - zadanie nr 162601


Mat w 2 posunieciach -- #2 -------- 1. Ga5!
1. Ga5 Kf4 2. Gd2 mat
1. Ga5 Kh6 2. Gd2 mat ( wiazany Skoczek _h3)
1. Ga5 Kf6 2. Gd8 mat
1. Ga5 Sf4 2. Gd8 mat ( blokowanie pola f4)


-------
Zadania treningowe , konkursy rozwiazaniowe na stronie szach.net
Polecam nauke szachow dla poczatkujacych....
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:04, 19 Lut 2011    Temat postu:

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

===

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

===
Podpowiedzi pomogly zadania sa na Mistrzostwach Polski w Warszawie.

Teraz trzeba oczekiwac Kiedy beda pokazywac na diagramach szachowych
najpiekniejsze kombinacje szachowe z tychze mistrzostw.
Ciezko wydusic na Naszych dzialaczach szachowych
[edukacje i propagande szachow ]



==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescio-raczki C. Mansfielda

_23

Mat w 2 posunieciach ------------------ mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat ----- 1. Wf6 Kd4 2. Wf5 mat --- 1. Gc3 Kc4 2. Ga2 mat

------------
56

Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

1. Gg6 Ke6 2. Ge4 mat ------ 1. Wc2 Ke4 2. Wc5 mat --- 1. Kf6 Kd4 2. Ke6 mat

Przestawiajac bialego Krola na odpowiednie miejsce uczymy sie matowac..
===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:54, 21 Lut 2011    Temat postu:

---
Trening szachisty , trening instruktora szachowego

Dwuchodówka z rozwiązaniem
--

diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Ha5

1. Ha5! f3 -- 2. Hc3 - mat
1. Ha5 Kf2 -- 2. Sg4 - mat
1. Ha5 bxa5- 2. Gc5 - mat
1. Ha5 a6 --- 2. Hxb6 mat
1. Ha5 Gd2 - 2. Hxd2 mat
1. Ha5 Gh3 - 2. He1 - mat
1. Ha5 Kd4 - 2. Hc3 - mat

Piękne zadanie szachowe , warto zobaczyć maty
na szachownicy...lub na diagramach szachowych.
---

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 14:35, 28 Maj 2018, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Następny
Strona 1 z 16

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin