Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Plan treningu
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 11:55, 18 Gru 2011    Temat postu: Plan treningu

----------
niedziela, 18 grudnia 2011

Moduł taktyczny prosty jak drut
– bez solidnej znajmości taktyki nie będziesz w stanie grywać dobrych partii.

Poniżej prezentuję opracowany przeze mnie moduł taktyczny. Nie jest on jakiś bardzo oryginalny, ale na pewno jest to moje podejście do tematu taktyki: przedstawiam plan treningowy w zakresie modułu taktycznego. Wszystko opiszę i mam nadzieję, że będzie jasne co i jak.

Wczoraj miałem okazję obserwować grę młodszych adeptów sztuki szachowej. Wniosek nasuwa się jeden: im szybciej opanujemy taktykę, tym lepiej będzie wyglądała nasza gra. Jak należy zatem zabrać się do tej - najważniejszej na początku drogi do mistrzostwa – sztuki szachowej? Otóż według mnie kolejność jest (powinna być) następująca:

Nauka zasad gry (łącznie z warunkami roszady, promocji, bicia w przelocie)
Nauka podstaw związanych z matem, patem i remisem (3-krotne pojawienie się tej samej pozycji, wieczny szachy, niewystarczający materiał do mata)
Nauka wartości bierek (H, K, W, G, S i piona)
Powtórzenie i sprawdzenie wszystkich w/w punktów (od 1 do 3)
Nauka schematów matowych oraz wyjaśnienie ich powstawania – a następnie zadania na mata w 1, 2 oraz 3 ruchach.
Nauka ataku i obrony – bierki (figury) atakowane i bronione. Rozpoznawanie możliwości pobicia za darmo bierki. Ćwiczenia na obliczanie ilości figur (bierek) atakujących oraz broniących danego punktu.
Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Nauka podstawowych uderzeń taktycznych (15-20 motywów – zwłaszcza te najczęściej spotykane i wykorzystywane w grze praktycznej)
Pojęcie kombinacja – wprowadzenie w temat i omówienie podstaw
Ćwiczenia praktyczne wraz z omawianiem motywów i wyciąganiem (zapisywaniem, zapamiętywaniem) wniosków.
Plan dotyczący treningu danych elementów z powyższego grafika.
Zagadnienie wizualizacji – po przerobieniu całości planu: jeszcze jedno „kółko” (powtórka), w którym mówimy o tym jak wygląda pozycja końcowa (i o tym jakie są różnice w położeniu bierek w stosunku do wersji początkowej).

a) Rozpoznawanie i zapamiętywanie schematów matowych – 200 zadań (czas: 25-40 sekund na zadanie)
b) ćwiczenie mata w 1 ruchu – 200-300 zadań (czas: 20-30 sekund na zadanie)
c) ćwiczenie mata w 2 ruchach – 150-200 zadań (czas: 30-50 sekund na zadanie)
d) ćwiczenie mata w 3 ruchach – 150-200 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie)
e) ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu – 500-600 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
f) Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: 500-600 zadań (czas: 10-15 sekund na zadanie), kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej): 200-300 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
g) ćwiczenie obliczania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 30-40 sekund na zadanie) [wersja 1]
h) ćwiczenie obliczania możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie) [wersja 2]
i) proste motywy – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach: zaciągnięcie, zasłona/przesłona pola lub linii, blokada pola, wymuszenie wiecznego szacha, pat, wieczne prześladowanie – jako forma powtarzania ruchów, zamykanie figury, uproszczenie materiału do sytuacji w której będzie niewystarczający materiał do mata). Natomiast szczególny nacisk i ilość położyć na (najczęściej występujące w partiach na początkowym i średnim etapie gry) motywy taktyczne takie jak: związanie, forma podwójnego uderzenia/ataku [często zwana atakiem widłowym albo widełkami], szpila, słabość/mat na ostatniej linii, rentgen, przeciążenie, odciągnięcie.

Jest to przykładowy plan dla zawodnika od poziomu „zerowego” (totalny amator) do poziomu gry taktycznej zwanego „brakiem podstawiania (u siebie)” jak też wykorzystywaniem prostych błędów {uderzeń} (a przede wszystkim podstawek 1-2 ruchowych) robionych przez przeciwnika.

Plan ten obejmuje okres co najmniej pół roku intensywnej nauki (lub rok średnio intensywnej). Celem jest zbudowanie szerokiej bazy taktycznej i „taktycznego oka” – czyli umiejętności bardzo szybkiego wychwytywania i wykorzystywania podstawek na poziomie 1-2 ruchów, oraz co najważniejsze – jak najszybsza całkowita (albo bliska całkowitej) eliminacja podstawek we własnej grze.

Ile w sumie jest zadań? Jest to zależne od predyspozycji i możliwości (zwłaszcza czasowych) danego zawodnika. Szacunkowo mogę określić, że zestaw ten składa się mniej więcej z:
1) 200 zadań z rozpoznawania i zapamiętywania schematów matowych
2) 200-300 zadań na znalezienie mata w 1 ruchu
3) 150-200 zadań na znalezienie mata w 2 ruchach
4) 150-200 zadań na znalezienie mata w 3 ruchach
5) 500-600 zadań – ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu
6) 500-600 zadań – ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów
7) 200-300 zadań – ćwiczenia na bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Cool 600-800 zadań – ćwiczenia na obliczanie ilości atakowanej i bronionej bierki [wersja 1]
9) 600-800 zadań – ćwiczenie na obliczanie możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki
10) 1500-2000 zadań (proste motywy taktyczne i kombinacyjne) – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach – w zależności od stopnia zrozumienia i „taktycznego oka” u danego zawodnika (jeśli szybko i poprawnie dostrzega bierki atakowane i bronione oraz motywy taktyczne, wówczas można dawać mniej zadań do rozwiązania – w przeciwnym wypadku trzeba możliwie jak najwięcej, aż do czasu nabrania biegłości).

Tak więc łącznie mamy do dyspozycji:
a) w wersji dla zaawansowanych (ambitnych) zawodników:
200+300+200+200+600+600+300+800+800+2000 = co daje łącznie 5.900 zadań
b) w wersji dla średnio zaawansowanych (mniej ambitnych) zawodników:
200+200+150+150+500+500+200+600+600+1500 = co daje łącznie 4.500 zadań

Teraz zdaniem instruktora (trenera, rodzica lub dorosłej osoby, która potrafi samodzielnie sobie ułożyć grafik zajęć) jest opracowanie tygodniowego, miesięcznego i półrocznego (albo rocznego – w zależności od czasowych możliwości zawodnika) planu treningowego modułu taktycznego (czyli całości wyżej zaprezentowanej), a następnie systematyczne i uczciwe rozliczanie zawodnika z realizacji tego planu. Po zakończonym okresie pracy powinien nastąpić DUŻY SKOK w opanowaniu modułu taktyki oraz szybki postęp w grze (tzn. od poziomu 900-1000 do 1400-1500 w ciagu 8 do 12 miesięcy): oczywiście mowa głównie o taktyce – dodatkowo konieczne jest także podawanie podstaw w zakresie debiutów (przynajmniej zasady debiutowe oraz podstawowe błędy i ich wykorzystywanie) jak też nauka umiejętności matowania oraz podstawowe końcowki i zagadnienia z zakresu strategii (otwarta linia, wolny pion, zdwojenie figur na linii poziomej, pionowej oraz przekątnej, słabe i silne pola oraz piony, struktura pionowa, poprawianie pozycji figur, podstawy planu gry i oceny pozycji, itp.).

Na koniec pewnie pojawi się niedowiarzenie jak to możliwe, aby w ciągu 6 lub 10 miesięcy przerobić taki obszerny zakres materiału taktycznego (wszak 4 czy 6 tysięcy zadań robi wrażenie, prawda?). Pamiętajmy o tym, że niektóre zadania będą rozwiązywane bardzo szybko, kolejne nieco wolniej, a dopiero na te trudniejsze będzie trzeba przeznaczyć nieco więcej czasu. Przykładowo na opanowanie 200 schematów matowych wystarczy przeznaczać każdorazowo jedynie 10 minut (!) przez okres 14 zajęć (dni treningowych). Przerobienie (500 do 700) matów w 1, 2 i 3 ruchach wymaga z kolei 30 dni treningowych (zajęć), a na każdych przeznaczamy na te aktywności po 20 minut każdorazowo (!). Czy to dużo? W sumie w okresie 2 miesięcy można bez problemu przerobić zarówno schematy matowe jak i podstawowe maty. Trudnością może oczywiście być to, aby robić to systematycznie oraz wytrwale: najlepiej w tym celu założyć (wydrukować) dzienniczek pracy ucznia (zawodnika), w którym będzie zaznaczał kolejne „ptaszki” – tak, aby w każdym kolejnym dniu było widać (tak, ważne jest aby było to w widocznym miejscu i aby można było widać postęp i datę kiedy zaczyna jak i kończy się realizacja danego modułu).

Być może pojawi się jeszcze (nie)wypowiedziany komentarz co do wartości i trudności wykonania tego modułu taktycznego o którym piszę: „Innym [zawodnikom] mówisz co mają zrobić, a pewnie samemu nie rozwiązałeś nawet tysiąca zadań – nie mówiąc o tym planie który zalecasz! Najpierw sam na sobie sprawdź czy byłbyś w stanie to zrobić, a dopiero potem pisz, że to konieczne”.

Na co moja odpowiedź byłaby (jest) dość krótka: Wykonałem tego typu plan, tyle tylko, że nie robiłem tego systematycznie oraz w odpowiedniej kolejności. Niemniej polecam mój plan na podstawie własnego doświadczenia i dlatego opisałem go szczegółowo oraz podałem warunki (reguły) jakie warto przestrzegać, gdyż nie chcę aby inni powielali moje błędy. W sumie przez okres kilku lat (dlatego, że robiłem zadania bardzo nieregularnie, tzw. zrywami) udało mi się przerobić co najmniej 8-10 tysięcy zadań o których mówię. Dlatego jestem przekonany, że podaję coś wartościowego – co zostało przeze mnie przetestowane wielokrotnie.

Dodam na koniec, że dzisiaj (dzięki zrealizowaniu tego typu modułu taktycznego) nie mam problemu ze znajdywaniem podstawowych uderzeń taktycznych (na poziomie 2-3 ruchów). Niekiedy zdarza się tak, że widzę je niemal automatycznie (po kilku sekundach od momentu zobaczenia danej pozycji). Czy to wystarczająca rekomendacja? To już ocenią ci, którzy zechcą przemyśleć bądź też wypróbować ten plan (moduł) treningu taktycznego. Tak czy siak - życzę powodzenia!

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------
do pomocy w rozwiazywaniu trzychodowek polecam [link widoczny dla zalogowanych]
-----


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:10, 18 Gru 2011    Temat postu:

------------

Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania!

Program szachowy ma zachecic dzieci do szachow.
Program juz dawno napisal -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachow na przykladzie kilku bierek na szachownicy , diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy , trzeba po zajeciach miec wydrukowane i przekazane dzieciom.
Czyli dzieci z zajec szachowych wychodza z biuletynami.. szachowymi.
Dzieci maja material szachowy , ktory moga przerabiac razem z rodzicami , kolegami...
Kolko szachowe to jest jak klasa w szkole... tam sie uczymy szachow a nie zabawy.
Dzieci na zajeciach poznaja setki roznych pozycji szachowych....
Pozycje maja byc w miare latwe, z mala iloscia bierek na szachownicy....
Kazda pozycja szachowa musi prowadzic do mata .. dlatego by dzieci poznawaly jak najwiecej pozycji matowych.
Dlatego ze szachach mamy jeden cel ... kogos zamatowac.
Dziecko nie znajac pozycji matowych praktycznie traktuje szachy jak warcaby ... stara sie powybijac jak najwiecej figur szachowych nie myslac o matowanu.
------
Program szachowy to sa proste Dwuchodowki do dziesieciu bierek szachowych,
lub zadania w kilku posunieciach z mala iloscia bierek ale rozwiazanie forsowne ( wiekszosci zaczynajacych sie od szacha ).
Zadania maja za cel wyrabianie bystrosci u dzieci i zapamietywanie setki czy tysiace pozycji na szachownicy czy diagramach.
Dzieci uczymy z diagramow szachow by je przyzwyczajac do tych diagramow , ktore sa w ksiazkach i roznych biuletynach. Diagramy mamy rowniez przy transmisji z turnieju szachowego.
------
Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
----------
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 18:25, 18 Gru 2011    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

9 - P1173157
Autor : L. Bodovnikov
Molot 1970

2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---------- pozycja po wstepie --- 1. Wh8!


Przygotowanie:
1. ... Sg5 ---- 2. Hxf6 #
1. ... f5 [a] -- 2. Wg6 [A] #

Złuda: 1. We8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7/e7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wd8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wc8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wb8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wa8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

[b]Rozwiązanie: 1. Wh8!
tempo
1. ... Kf7 ---- 2. Hd7 #
1. ... Kxh6 -- 2. Hxf6 #
1. ... Kxh8 -- 2. Hf8 - mat
1. ... Sf8 ---- 2. Hxf6/He7/Hxf8 #
1. ... Sg5 --- 2. Hxf6/Hf8 - mat
1. ... f5 ----- 2. W6xh7 - mat - #

Gra przygotowana -- gotowe maty... 1. ... f5 -- 2. Wg6 # ; 1. .. - Sg5 2. Hxf6 - mat
Zludy:
1. Wa8 -- 1. Wb8 -- 1. Wc8 -- 1. Wd8 -- 1. We8 - obalenie 1. ... Kxh6!
W sumie ciekawe zadanie!


----------------

Autor : Israel Abraham Schiffmann
Brisbane Courier 1929, I nagroda

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- pozycja po wstepie -- 1. Wd5! -- grozi - 2. Gc4 - mat

---

Przygotowanie:

1. ... Wc8/xb8/e8/xf8 2. Wd3#
1. ... Gg6/e8 2. Hf3, Gc4#
1. ... Ge6/d5/g8 2. Hf3#
1. ... Gc4, Wd5 2. G(x)c4#

Rozwiązanie:

1. Wd5! -- grozi -- 2. Gc4 -- mat
1. ... Wxf8 , Gd6 - 2. Wd3 #
1. ... Wd6 ------ 2. Sc4 #
1. ... Gxd5 ----- 2. Hf3 #
1. ... We5 ------ 2. Sc8 #
1. ... Wxh8 , Ge5 - 2. Wb5 #
-----------
4


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 20:25, 18 Gru 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:32, 18 Gru 2011    Temat postu:

---------

---- Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

Autor : Israel Abraham Schiffmann
Brisbane Courier 1929, I nagroda

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- pozycja po wstepie -- 1. Wd5! -- grozi - 2. Gc4 - mat

---

Przygotowanie:

1. ... Wc8/xb8/e8/xf8 2. Wd3#
1. ... Gg6/e8 2. Hf3, Gc4#
1. ... Ge6/d5/g8 2. Hf3#
1. ... Gc4, Wd5 2. G(x)c4#

Rozwiązanie:

1. Wd5! -- grozi -- 2. Gc4 -- mat
1. ... Wxf8 , Gd6 - 2. Wd3 #
1. ... Wd6 ------ 2. Sc4 # ---- Diagram -- 3
1. ... Gxd5 ----- 2. Hf3 #
1. ... We5 ------ 2. Sc8 # ----- Diagram -- 4
1. ... Wxh8 , Ge5 - 2. Wb5 #

-----------
4

1. Wd5! -- Wd6 -- 2. Sc4! - mat ------ ----- 1. Wd5! -- We5 -- 2. Sc8 - mat

-----------
6

1. Wd5! -- Ge5 -- 2. Wb5! -- mat ----- ---- 1. Wd5 -- Gd6 -- 2. Wd3! - mat

-----------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 20:58, 18 Gru 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 21:12, 18 Gru 2011    Temat postu:

-------

---- Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

Autor : Israel Abraham Schiffmann
Brisbane Courier 1929, I nagroda

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- pozycja po wstepie -- 1. Wd5! -- grozi - 2. Gc4 - mat

---

Przygotowanie:

1. ... Wc8/xb8/e8/xf8 2. Wd3#
1. ... Gg6/e8 2. Hf3, Gc4#
1. ... Ge6/d5/g8 2. Hf3#
1. ... Gc4, Wd5 2. G(x)c4#

Rozwiązanie:

1. Wd5! -- grozi -- 2. Gc4 -- mat
1. ... Wxf8 , Gd6 - 2. Wd3 # ----- diagram --- 6

1. ... Wd6 ------ 2. Sc4 # ---- Diagram -- 3
1. ... Gxd5 ----- 2. Hf3 #
1. ... We5 ------ 2. Sc8 # ----- Diagram -- 4

1. ... Wxh8 , Ge5 - 2. Wb5 # ---- Diagram --- 5

-----------
4

1. Wd5! -- Wd6 -- 2. Sc4! - mat ------ ----- 1. Wd5! -- We5 -- 2. Sc8 - mat

-----------
6

1. Wd5! -- Ge5 -- 2. Wb5! -- mat ----- ---- 1. Wd5 -- Gd6 -- 2. Wd3! - mat

Piekne zadanie , wiec nalezalo umiescic siatki matowe na diagramach.
W szachach wazne jest zrozumiec co nam pokazuja , by kiedys innym cos pokazac.

-----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 21:26, 18 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:48, 20 Gru 2011    Temat postu:

------------
Solving -- to Szansa dla Polskich Szachow
---

-- Szachista potrzebuje szachy Diagramowe --- by rozwiazac dwuchodowke w Macie
--- Szachista potrzebuje program szachowy [link widoczny dla zalogowanych] -- by rozwiazac trzychodowke w Szachiscie

--- Dwuchodowki -- Treningowe

1____8

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Hb7! -- Se7 -- 2. Hxe7 - mat

Przygotowanie:
1. ... Wb8/a7/a6/a5/a4/a3/a2/a1 2. H(x)b8#
1. ... O-O-O 2. Hb7#

Rozwiązanie:- I
1. Hb7! -- grozi -- 2. Hxa8 - mat --- Diagram -- 3
--------------------
1. ... Wb8 ---- 2. Hxb8 -- mat --- Diagram -- 6
1. ... Wc8 ---- 2. Hxc8 -- mat --- Diagram -- 5
----------------
1. ... Wd8, Kf8 - 2. Hf7-- mat --- Diagram -- 4
1. ... Wa7--- 2. Hb8/c8-#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7 --- mat ---- Diagram -- 7
----------------
1. ... Se7 ---- 2. Hxe7-- mat ---- Diagram -- 8

2_____3
----- Pozycja po wstepie --- 1. Hb7! ------ grozi --------- 2. Hxa8 - mat!


4_____5


6_____7
1. Hb7! -- Wb8 -- 2. Hxb8# --- Diagram - 6 ---- --- 1. ... Kd8 - 2. Hd7# -- Diagram -7



------------------------------ Drugie rozwiazanie --- 1. Hh7!!
Rozwiązanie: - II
1. Hh7! -- grozi -- 2. Hxg8 -- mat
1. ... Kd8 ------ 2. Hd7 -- #
1. ... Kf8 ------ 2. Hf7 -- #
1. ... O-O-O -- 2. Hb7 - #
1. ... Se7 ----- 2. Hxe7 #

4___5
Pozycja po wstepie -- 1. Hh7! ----- grozi ---- 2. Hxg8 -- mat

Ps.
Nasz as w Solvingu Piotr Murdzia --- korzysta tylko z szachow Diagramowych --- a jakie ma wyniki__ 5 razy mistrzem swiata!!

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 7:15, 21 Gru 2011    Temat postu:

---------
Plan treningu dla szachistow --- poznawanie Mapy Polski

Mózg dorosłych bardziej elastyczny niż sądzono

10 grudnia 2011, 08:00 | Psychologia

[link widoczny dla zalogowanych]

mózg · hipokamp · taksówkarz · Londyn

Podczas nauki topografii miasta w mózgach londyńskich taksówkarzy zachodzą zmiany strukturalne, które wskazują, że nawet w późniejszym wieku możliwe jest uczenie się, a niewykluczone, iż za pomocą nauki można rehabilitować uszkodzony mózg.

Kandydaci na taksówkarzy, którzy chcą jeździć w centrum Londynu, muszą zdać test znany jako „the Knowledge" (Wiedza). Warunkiem jego zaliczenia jest znajomość 25 000 ulic i 20 000 charakterystycznych punktów w promieniu 6 mil od Charing Cross. Nauka trwa 2-4 lat i tylko połowa chętnych uzyskuje licencję taksówkarza.

Już wcześniejsze badania prowadzone przez profesor Eleanor Maguire wykazały, że londyńscy taksówkarze, w porównaniu z innymi ludźmi, mają więcej istoty szarej w tylnej części hipokampu, a mniej w przedniej. Ponadto sugerowały one, że za znajomość Londynu płacą oni cenę w postaci słabszego uczenia się i zapamiętywania innych informacji wizualnych.

Teraz profesor Maguire i doktor Katherine Woollett chciały przekonać się, czy rzeczywiście wyciągnięte wcześniej wnioski są uprawnione.

Do badań wybrano 79 kandydatów na taksówkarzy oraz 31-osobową grupę kontrolną. Wykonano im badania rezonansem magnetycznym oraz poproszono o rozwiązanie zadań pamięciowych. Później okazało się, że z grupy kandydatów jedynie 39 osób uzyskało licencję, powstały więc trzy grupy: dwie składające się z osób, które uczestniczyły w kursie przygotowawczym do „the Knowledge" oraz grupa kontrolna.

Pierwsze badanie, które prowadzono jeszcze przed rozpoczęciem kursu, nie wykazały różnic w budowie hipokampu ani w wykonywaniu zadań pamięciowych.

Po kilku latach, gdy część badanych miała już licencję, badania powtórzono. Okazało się, że osoby, które zdały test, miały wyraźnie więcej istoty szarej w tylnej części hipokampu. Różnicy takiej nie zauważono ani u tych, którzy brali udział w kursie, ale nie zdali, ani u tych, którzy nie przygotowywali się do zawodu taksówkarza.

Co ciekawe, w przedniej części hipokampu osób, które zdały the Knowledge, nie zauważono zmian, co może sugerować, iż zachodzą one później, w odpowiedzi na zmiany w części tylnej.

Jeśli zaś chodzi o wyniki testu pamięciowego, to osoby które zdały test oraz te, które go nie zdały, były wyraźnie lepsze od pozostałych w teście pamięciowym dotyczącym znaków charakterystycznych Londynu. Jednocześnie ci, którzy zdali test, ale już nie ci, którzy go nie zdali, wypadli gorzej w innych zadaniach, takich jak odtworzenie skomplikowanej informacji wizualnej.

Ludzki mózg pozostaje plastyczny nawet w późniejszym wieku i może dostosować się do nauki nowych rzeczy. Dzięki śledzeniu zmian u kandydatów na taksówkarzy, którzy starali się nabyć Wiedzę, co jest bardzo wymagającym zadaniem dotyczącym pamięci przestrzennej, widzimy bezpośrednio, w jaki sposób hipokamp zmienia się w odpowiedzi na zewnętrzną stymulację. To może zachęcać dorosłych, którzy chcą się uczyć nowych rzeczy. Wciąż jednak nie jest jasne, czy osoby, które ostatecznie zdobyły licencję, mają jakąś biologiczną przewagę nad tymi, którzy nie zdali. Czy, na przykład, dzięki genom mają bardziej plastyczny mózg? - mówi profesor Maguire.

Badania pani profesor to jedne z niewielu studiów bezpośrednio dowodzących, że mózg dorosłego człowieka wykazuje się plastycznością w odpowiedzi na zewnętrzną stymulację.
------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 15:06, 21 Gru 2011    Temat postu:

---------------------------
W Warszawie niespodzianka --- II kat. wygrywa z GM

Mistrzostwa Europy w szachach szybkich i błyskawicznych

Tournament: European Rapid 2011
Round: 01
GM Movsesian, Sergei ( 2710 ) - Sikora, Rafal ( 1833 )

Date: Sat Dec 17 2011
Result: 0-1


1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O-O b5 6. Bb3 Bb7
7. c3 h6 8. d4 d6 9. Re1 g6 10. a4 Bg7 11. d5 Ne7 12. axb5 axb5
13. Rxa8 Bxa8 14. Na3 c6 15. dxc6 Bxc6 16. Qd3 Qd7 17. c4 bxc4
18. Nxc4 Nc8 19. Na5 Ba8 20. Bd2 O-O 21. Bb4 Re8 22. Nd2 Bf8
23. Bc3 Bg7 24. Bc4 Qc7 25. b4 Nb6 26. Bb5 Rd8 27. Rc1 d5
28. Bb2 Qe7 29. Qe3 d4 30. Qb3 Nxe4 31. Nxe4 Bxe4 32. Nc6 Bxc6
33. Rxc6 Nd5 34. Bc4 Qxb4 35. Qc2 Qe1 36. Bf1 Nf4 37. Bc1 d3
38. Hd2 Se2+



38. Hd2 -- Se2+ biale poddaly -- 0 - 1

-----------------------
16 -letni szachista z Tomaszowa Lubelskiego Rafal Sikora wygrywa z GM --- Ranking ( 2710 ) w pieknym stylu!
Brawo!
-----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 16:31, 21 Gru 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 9:27, 22 Gru 2011    Temat postu:

-------

---- Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

Autor : Israel Abraham Schiffmann
Brisbane Courier 1929, I nagroda

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- pozycja po wstepie -- 1. Wd5! -- grozi - 2. Gc4 - mat

---

Przygotowanie:

1. ... Wc8/xb8/e8/xf8 2. Wd3#
1. ... Gg6/e8 2. Hf3, Gc4#
1. ... Ge6/d5/g8 2. Hf3#
1. ... Gc4, Wd5 2. G(x)c4#

Rozwiązanie:

1. Wd5! -- grozi -- 2. Gc4 -- mat
1. ... Wxf8 , Gd6 - 2. Wd3 #
1. ... Wd6 ------ 2. Sc4 # ---- Diagram -- 3
1. ... Gxd5 ----- 2. Hf3 #
1. ... We5 ------ 2. Sc8 # ----- Diagram -- 4
1. ... Wxh8 , Ge5 - 2. Wb5 #

-----------
4

1. Wd5! -- Wd6 -- 2. Sc4! - mat ------ ----- 1. Wd5! -- We5 -- 2. Sc8 - mat

-----------
6

1. Wd5! -- Ge5 -- 2. Wb5! -- mat ----- ---- 1. Wd5 -- Gd6 -- 2. Wd3! - mat

-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 9:27, 22 Gru 2011    Temat postu:

--

--- Wielochodowki --

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2

Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:41, 23 Gru 2011    Temat postu:

------

Plan treningu dla szachistow --- poznawanie Mapy Polski

Mózg dorosłych bardziej elastyczny niż sądzono

10 grudnia 2011, 08:00 | Psychologia

[link widoczny dla zalogowanych]

mózg · hipokamp · taksówkarz · Londyn

Podczas nauki topografii miasta w mózgach londyńskich taksówkarzy zachodzą zmiany strukturalne, które wskazują, że nawet w późniejszym wieku możliwe jest uczenie się, a niewykluczone, iż za pomocą nauki można rehabilitować uszkodzony mózg.

Kandydaci na taksówkarzy, którzy chcą jeździć w centrum Londynu, muszą zdać test znany jako „the Knowledge" (Wiedza). Warunkiem jego zaliczenia jest znajomość 25 000 ulic i 20 000 charakterystycznych punktów w promieniu 6 mil od Charing Cross. Nauka trwa 2-4 lat i tylko połowa chętnych uzyskuje licencję taksówkarza.

Już wcześniejsze badania prowadzone przez profesor Eleanor Maguire wykazały, że londyńscy taksówkarze, w porównaniu z innymi ludźmi, mają więcej istoty szarej w tylnej części hipokampu, a mniej w przedniej. Ponadto sugerowały one, że za znajomość Londynu płacą oni cenę w postaci słabszego uczenia się i zapamiętywania innych informacji wizualnych.

Teraz profesor Maguire i doktor Katherine Woollett chciały przekonać się, czy rzeczywiście wyciągnięte wcześniej wnioski są uprawnione.

Do badań wybrano 79 kandydatów na taksówkarzy oraz 31-osobową grupę kontrolną. Wykonano im badania rezonansem magnetycznym oraz poproszono o rozwiązanie zadań pamięciowych. Później okazało się, że z grupy kandydatów jedynie 39 osób uzyskało licencję, powstały więc trzy grupy: dwie składające się z osób, które uczestniczyły w kursie przygotowawczym do „the Knowledge" oraz grupa kontrolna.

Pierwsze badanie, które prowadzono jeszcze przed rozpoczęciem kursu, nie wykazały różnic w budowie hipokampu ani w wykonywaniu zadań pamięciowych.

Po kilku latach, gdy część badanych miała już licencję, badania powtórzono. Okazało się, że osoby, które zdały test, miały wyraźnie więcej istoty szarej w tylnej części hipokampu. Różnicy takiej nie zauważono ani u tych, którzy brali udział w kursie, ale nie zdali, ani u tych, którzy nie przygotowywali się do zawodu taksówkarza.

Co ciekawe, w przedniej części hipokampu osób, które zdały the Knowledge, nie zauważono zmian, co może sugerować, iż zachodzą one później, w odpowiedzi na zmiany w części tylnej.

Jeśli zaś chodzi o wyniki testu pamięciowego, to osoby które zdały test oraz te, które go nie zdały, były wyraźnie lepsze od pozostałych w teście pamięciowym dotyczącym znaków charakterystycznych Londynu. Jednocześnie ci, którzy zdali test, ale już nie ci, którzy go nie zdali, wypadli gorzej w innych zadaniach, takich jak odtworzenie skomplikowanej informacji wizualnej.

Ludzki mózg pozostaje plastyczny nawet w późniejszym wieku i może dostosować się do nauki nowych rzeczy. Dzięki śledzeniu zmian u kandydatów na taksówkarzy, którzy starali się nabyć Wiedzę, co jest bardzo wymagającym zadaniem dotyczącym pamięci przestrzennej, widzimy bezpośrednio, w jaki sposób hipokamp zmienia się w odpowiedzi na zewnętrzną stymulację. To może zachęcać dorosłych, którzy chcą się uczyć nowych rzeczy. Wciąż jednak nie jest jasne, czy osoby, które ostatecznie zdobyły licencję, mają jakąś biologiczną przewagę nad tymi, którzy nie zdali. Czy, na przykład, dzięki genom mają bardziej plastyczny mózg? - mówi profesor Maguire.

Badania pani profesor to jedne z niewielu studiów bezpośrednio dowodzących, że mózg dorosłego człowieka wykazuje się plastycznością w odpowiedzi na zewnętrzną stymulację.
--------------

-------

Kompozycja szachowa --- uczy matowania w szachach!
-------------
32 - P1227637
Autor : Otto Titusz Blathy
The Chess Amateur 08/1922
FIDE Album 1914-1944
41 Kurioses Schach (3.Aufl.) 1975


Mat w 12 posunieciach --- #12

Rozwiazanie
1. Sf4+ -- Kc5 -- 2. Se6+ -- Kd5 -- 3. Sxc7+ -- Kc5 -- 4. Sxa6+ -- Kd5
5. Sc7+ -- Kc5 -- 6. Se6+ -- Kd5 -- 7. Sf4+ --- Kc5 --- 8. Ke4! --- d5+
9. Ke5 -- Gf6+ - 10. Ke6 -- Sd8+ - 11. Kd7 --- Wb3 --12. Sxd3 - mat
-----
----- diagram -- 2 ------ siatka matowa ---

Pozycja finalowa --- mat po 12 posunieciach -- 12. Sxd3#
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:11, 24 Gru 2011    Temat postu:

-

--- Wielochodowki --

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2

Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:44, 25 Gru 2011    Temat postu:

-----
Kompozycja szachowa -- to nauka matowania!

49 - P0583253
Autor : Jorma Pitkänen
Suomen Tehtäväniekat , p. 78, 10/07/2000
Erikosmaininta (=?)
Liljestrand Memorial


Pomocniczy mat w 2 posunieciach -- h#2

Tylko -- 14 Rozwiazan

1) 1. Sb1xc3 c6 2. Sb1 Dxh8#
2) 1. Sd1xc3 c6 2. Sd1 Dxh8#
3) 1. Le1xc3 c6 2. Le1 Dxh8#
4) 1. Sa2xc3 c6 2. Sa2 Dxh8#
5) 1. Dc2xc3 c6 2. Dc2 Dxh8#
6) 1. Se2xc3 c6 2. Se2 Dxh8#
7) 1. Db3xc3 c6 2. Db3 Dxh8#
--------
Cool 1. Td3xc3 c6 2. Td3 Dxh8#
9) 1. Sa4xc3 c6 2. Sa4 Dxh8#
10) 1. Tc4xc3 c6 2. Tc4 Dxh8#
11) 1. Se4xc3 c6 2. Se4 Dxh8#
12) 1. Sb5xc3 c6 2. Sb5 Dxh8#
13) 1. Sd5xc3 c6 2. Sd5 Dxh8#
14) 1. Lh8xc3 c6 2. Lh8 Dxh8#
----------
Pozycja na diagramie jest legalna.
Czarne dorobily 6 Skoczkow , Hetmana i Gonca
Konstrukcja jest udana.
---
Slynne powroty figura bije na _c3
i powraca na swoje miejsce.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:37, 26 Gru 2011    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa -- ulatwia poznanie matow!

212 - P1073980
Autor : Abdelaziz Onkoud
H1000 StrateGems 04-06/2005


Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- h#2
-------------

Tylko 8 rozwiazan

1) 1. Txc5 - Tc4 --- 2. Tc6 -- Txc6#
2) 1. a4 -- Txa4 -- 2. Da6 - Txa6#
3) 1. b4+- Txb4 -- 2. Lb3 -- Tb6#
4) 1. d4 -- Txd4 -- 2. Tc4 -- Td6#
5) 1. e4 -- Txe4 -- 2. Tb2 - Te6#
6) 1. f4 --- Txf4 -- 2. Kh6 - Tf6#
7) 1. h4 -- Txh4 -- 2. Kf6 - Th6#
8] 1. Kf6 - Txg5 -- 2. Ke6 -Tg6#

-------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 10:39, 26 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:45, 26 Gru 2011    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa -- ulatwia poznanie siatek matowych!

212 - P1073980
Autor : Abdelaziz Onkoud
H1000 StrateGems 04-06/2005


Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- h#2
-------------
Tylko 8 rozwiazan

1) 1. Txc5 - Tc4 --- 2. Tc6 -- Txc6#
2) 1. a4 -- Txa4 -- 2. Da6 - Txa6#
3) 1. b4+- Txb4 -- 2. Lb3 -- Tb6#
4) 1. d4 -- Txd4 -- 2. Tc4 -- Td6#
5) 1. e4 -- Txe4 -- 2. Tb2 - Te6#
6) 1. f4 --- Txf4 -- 2. Kh6 - Tf6#
7) 1. h4 -- Txh4 -- 2. Kf6 - Th6#
8] 1. Kf6 - Txg5 -- 2. Ke6 -Tg6#

------------
T -- Wieza
L -- Goniec
D -- Hetman
K -- Krol
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 1 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin