Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Plan treningu
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 19:39, 08 Lis 2012    Temat postu: Re: Plan treningu

-----
niedziela, 18 grudnia 2011

Moduł taktyczny prosty jak drut

– bez solidnej znajmości taktyki nie będziesz w stanie grywać dobrych partii.

Poniżej prezentuję opracowany przeze mnie moduł taktyczny. Nie jest on jakiś bardzo oryginalny, ale na pewno jest to moje podejście do tematu taktyki: przedstawiam plan treningowy w zakresie modułu taktycznego. Wszystko opiszę i mam nadzieję, że będzie jasne co i jak.

Wczoraj miałem okazję obserwować grę młodszych adeptów sztuki szachowej. Wniosek nasuwa się jeden: im szybciej opanujemy taktykę, tym lepiej będzie wyglądała nasza gra. Jak należy zatem zabrać się do tej - najważniejszej na początku drogi do mistrzostwa – sztuki szachowej? Otóż według mnie kolejność jest (powinna być) następująca:

Nauka zasad gry (łącznie z warunkami roszady, promocji, bicia w przelocie)
Nauka podstaw związanych z matem, patem i remisem (3-krotne pojawienie się tej samej pozycji, wieczny szachy, niewystarczający materiał do mata)
Nauka wartości bierek (H, K, W, G, S i piona)
Powtórzenie i sprawdzenie wszystkich w/w punktów (od 1 do 3)
Nauka schematów matowych oraz wyjaśnienie ich powstawania – a następnie zadania na mata w 1, 2 oraz 3 ruchach.
Nauka ataku i obrony – bierki (figury) atakowane i bronione. Rozpoznawanie możliwości pobicia za darmo bierki. Ćwiczenia na obliczanie ilości figur (bierek) atakujących oraz broniących danego punktu.
Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Nauka podstawowych uderzeń taktycznych (15-20 motywów – zwłaszcza te najczęściej spotykane i wykorzystywane w grze praktycznej)
Pojęcie kombinacja – wprowadzenie w temat i omówienie podstaw
Ćwiczenia praktyczne wraz z omawianiem motywów i wyciąganiem (zapisywaniem, zapamiętywaniem) wniosków.
Plan dotyczący treningu danych elementów z powyższego grafika.
Zagadnienie wizualizacji – po przerobieniu całości planu: jeszcze jedno „kółko” (powtórka), w którym mówimy o tym jak wygląda pozycja końcowa (i o tym jakie są różnice w położeniu bierek w stosunku do wersji początkowej).

a) Rozpoznawanie i zapamiętywanie schematów matowych – 200 zadań (czas: 25-40 sekund na zadanie)
b) ćwiczenie mata w 1 ruchu – 200-300 zadań (czas: 20-30 sekund na zadanie)
c) ćwiczenie mata w 2 ruchach – 150-200 zadań (czas: 30-50 sekund na zadanie)
d) ćwiczenie mata w 3 ruchach – 150-200 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie)
e) ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu – 500-600 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
f) Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: 500-600 zadań (czas: 10-15 sekund na zadanie), kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej): 200-300 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
g) ćwiczenie obliczania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 30-40 sekund na zadanie) [wersja 1]
h) ćwiczenie obliczania możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie) [wersja 2]
i) proste motywy – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach: zaciągnięcie, zasłona/przesłona pola lub linii, blokada pola, wymuszenie wiecznego szacha, pat, wieczne prześladowanie – jako forma powtarzania ruchów, zamykanie figury, uproszczenie materiału do sytuacji w której będzie niewystarczający materiał do mata). Natomiast szczególny nacisk i ilość położyć na (najczęściej występujące w partiach na początkowym i średnim etapie gry) motywy taktyczne takie jak: związanie, forma podwójnego uderzenia/ataku [często zwana atakiem widłowym albo widełkami], szpila, słabość/mat na ostatniej linii, rentgen, przeciążenie, odciągnięcie.

Jest to przykładowy plan dla zawodnika od poziomu „zerowego” (totalny amator) do poziomu gry taktycznej zwanego „brakiem podstawiania (u siebie)” jak też wykorzystywaniem prostych błędów {uderzeń} (a przede wszystkim podstawek 1-2 ruchowych) robionych przez przeciwnika.

Plan ten obejmuje okres co najmniej pół roku intensywnej nauki (lub rok średnio intensywnej). Celem jest zbudowanie szerokiej bazy taktycznej i „taktycznego oka” – czyli umiejętności bardzo szybkiego wychwytywania i wykorzystywania podstawek na poziomie 1-2 ruchów, oraz co najważniejsze – jak najszybsza całkowita (albo bliska całkowitej) eliminacja podstawek we własnej grze.

Ile w sumie jest zadań? Jest to zależne od predyspozycji i możliwości (zwłaszcza czasowych) danego zawodnika. Szacunkowo mogę określić, że zestaw ten składa się mniej więcej z:
1) 200 zadań z rozpoznawania i zapamiętywania schematów matowych
2) 200-300 zadań na znalezienie mata w 1 ruchu
3) 150-200 zadań na znalezienie mata w 2 ruchach
4) 150-200 zadań na znalezienie mata w 3 ruchach
5) 500-600 zadań – ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu
6) 500-600 zadań – ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów
7) 200-300 zadań – ćwiczenia na bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Cool 600-800 zadań – ćwiczenia na obliczanie ilości atakowanej i bronionej bierki [wersja 1]
9) 600-800 zadań – ćwiczenie na obliczanie możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki
10) 1500-2000 zadań (proste motywy taktyczne i kombinacyjne) – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach – w zależności od stopnia zrozumienia i „taktycznego oka” u danego zawodnika (jeśli szybko i poprawnie dostrzega bierki atakowane i bronione oraz motywy taktyczne, wówczas można dawać mniej zadań do rozwiązania – w przeciwnym wypadku trzeba możliwie jak najwięcej, aż do czasu nabrania biegłości).

Tak więc łącznie mamy do dyspozycji:
a) w wersji dla zaawansowanych (ambitnych) zawodników:
200+300+200+200+600+600+300+800+800+2000 = co daje łącznie 5.900 zadań
b) w wersji dla średnio zaawansowanych (mniej ambitnych) zawodników:
200+200+150+150+500+500+200+600+600+1500 = co daje łącznie 4.500 zadań

Teraz zdaniem instruktora (trenera, rodzica lub dorosłej osoby, która potrafi samodzielnie sobie ułożyć grafik zajęć) jest opracowanie tygodniowego, miesięcznego i półrocznego (albo rocznego – w zależności od czasowych możliwości zawodnika) planu treningowego modułu taktycznego (czyli całości wyżej zaprezentowanej), a następnie systematyczne i uczciwe rozliczanie zawodnika z realizacji tego planu. Po zakończonym okresie pracy powinien nastąpić DUŻY SKOK w opanowaniu modułu taktyki oraz szybki postęp w grze (tzn. od poziomu 900-1000 do 1400-1500 w ciagu 8 do 12 miesięcy): oczywiście mowa głównie o taktyce – dodatkowo konieczne jest także podawanie podstaw w zakresie debiutów (przynajmniej zasady debiutowe oraz podstawowe błędy i ich wykorzystywanie) jak też nauka umiejętności matowania oraz podstawowe końcowki i zagadnienia z zakresu strategii (otwarta linia, wolny pion, zdwojenie figur na linii poziomej, pionowej oraz przekątnej, słabe i silne pola oraz piony, struktura pionowa, poprawianie pozycji figur, podstawy planu gry i oceny pozycji, itp.).

Na koniec pewnie pojawi się niedowiarzenie jak to możliwe, aby w ciągu 6 lub 10 miesięcy przerobić taki obszerny zakres materiału taktycznego (wszak 4 czy 6 tysięcy zadań robi wrażenie, prawda?). Pamiętajmy o tym, że niektóre zadania będą rozwiązywane bardzo szybko, kolejne nieco wolniej, a dopiero na te trudniejsze będzie trzeba przeznaczyć nieco więcej czasu. Przykładowo na opanowanie 200 schematów matowych wystarczy przeznaczać każdorazowo jedynie 10 minut (!) przez okres 14 zajęć (dni treningowych). Przerobienie (500 do 700) matów w 1, 2 i 3 ruchach wymaga z kolei 30 dni treningowych (zajęć), a na każdych przeznaczamy na te aktywności po 20 minut każdorazowo (!). Czy to dużo? W sumie w okresie 2 miesięcy można bez problemu przerobić zarówno schematy matowe jak i podstawowe maty. Trudnością może oczywiście być to, aby robić to systematycznie oraz wytrwale: najlepiej w tym celu założyć (wydrukować) dzienniczek pracy ucznia (zawodnika), w którym będzie zaznaczał kolejne „ptaszki” – tak, aby w każdym kolejnym dniu było widać (tak, ważne jest aby było to w widocznym miejscu i aby można było widać postęp i datę kiedy zaczyna jak i kończy się realizacja danego modułu).

Być może pojawi się jeszcze (nie)wypowiedziany komentarz co do wartości i trudności wykonania tego modułu taktycznego o którym piszę: „Innym [zawodnikom] mówisz co mają zrobić, a pewnie samemu nie rozwiązałeś nawet tysiąca zadań – nie mówiąc o tym planie który zalecasz! Najpierw sam na sobie sprawdź czy byłbyś w stanie to zrobić, a dopiero potem pisz, że to konieczne”.

Na co moja odpowiedź byłaby (jest) dość krótka: Wykonałem tego typu plan, tyle tylko, że nie robiłem tego systematycznie oraz w odpowiedniej kolejności. Niemniej polecam mój plan na podstawie własnego doświadczenia i dlatego opisałem go szczegółowo oraz podałem warunki (reguły) jakie warto przestrzegać, gdyż nie chcę aby inni powielali moje błędy. W sumie przez okres kilku lat (dlatego, że robiłem zadania bardzo nieregularnie, tzw. zrywami) udało mi się przerobić co najmniej 8-10 tysięcy zadań o których mówię. Dlatego jestem przekonany, że podaję coś wartościowego – co zostało przeze mnie przetestowane wielokrotnie.

Dodam na koniec, że dzisiaj (dzięki zrealizowaniu tego typu modułu taktycznego) nie mam problemu ze znajdywaniem podstawowych uderzeń taktycznych (na poziomie 2-3 ruchów). Niekiedy zdarza się tak, że widzę je niemal automatycznie (po kilku sekundach od momentu zobaczenia danej pozycji). Czy to wystarczająca rekomendacja? To już ocenią ci, którzy zechcą przemyśleć bądź też wypróbować ten plan (moduł) treningu taktycznego. Tak czy siak - życzę powodzenia!

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------

PS
do pomocy w rozwiazywaniu trzychodowek polecam [link widoczny dla zalogowanych]

Przy treningu duzo pozycji szachowych trzeba umieszczac na diagramach szachowych

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:21, 08 Lis 2012    Temat postu:

-

Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
_2

Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat ----- diagram --- 4


_4
--------------- diagram --- 3 ---------- ---------- diagram --- 4 ---
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:56, 08 Lis 2012    Temat postu:

---
Nauka matowania Hetmanem!

------------ dwuchodowka z rozwiazaniem

diagram - 1
Mat w 2 posunieciach - #2 -- -- 1. Hh8! - grozi - 2. Hh7 - mat

Rozwiazanie

1. Hh8! -- Kxd3 -- 2. Hh7 - mat -- diagram - 4
1. Hh8 ---- Gxd3 -- 2. Ha8 - mat
1. Hh8 ---- Sxd3 -- 2. Hh1-- mat
1. Hh8 ---- Sxf4 --- 2. Hd4 - mat -- diagram - 5
-----

2_3
diagram - 2
Siatka matowa --- - 2. Ha8 - mat ---- --- siatka matowa ---- 2. Hh1 - mat

-----
4_5
----- diagram -- 4
-- Siatka matowa -- 2. Hh7 - mat ---- ---- siatka matowa ---- 2. Hd4 - mat

Biały Hetman - zalicza wszystkie --- 4 rogi Szachownicy!!
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 21:34, 09 Kwi 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:47, 15 Lis 2012    Temat postu:

-

Kilka diagramow na forum Poznania. -- tylko 555 -- diagramow

[link widoczny dla zalogowanych]

------

Trening!

Autor : Robert Lincoln [USA]
----------
__Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo

Rozwiazanie
1. ... c2 --- 2. Wa3#
1. ... Kc2 -- 2. Hxb1#
1. ... Ga2 -- 2. O-O-O#
1. ... Gc2 -- 2. Hd5#

------------------------------------
__mat w 2 posunieciach > #2

1.Hf7-b7 tempo!


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7


_2_3

Mat w 2 posunieciach - #2 - pozycja po wstepie 1. Hb7 -- 1. Hb7 Ga2 2. 0-0-0 #

_5_6

1. Hb7 c2 - 2. Wa3 - mat -- 1. Hb7 Gc2 - 2. Hd5 - mat -- 1. Hb7 Kc2 - 2. Hxb1 mat
Cztery siatki matowe --- widoczne na diagramach szachowych

Siatki matowe , to diagramy nr.3 --- Nr.4 --- nr.5 --- nr.6

Autor ; Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie

1. Hb7! -- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3#
1. ... Kc2 --- 2. Hxb1#
1. ... Ga2 --- 2. O-O-O#
1. ... Gc2 --- 2. Hd5#
-----------------

[link widoczny dla zalogowanych] ---> Trening

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 0:52, 21 Lis 2012    Temat postu:

--

Matowanie na Ekranie! --- Czy potrafisz matowac?

69 - P0003824
Autor : Karl Fabel
Deutsche Schachblätter 1950
(V) problem 17-18 08/1953
RA26 diagrammes 19 01-02/1976
92 Probleme für Tiger 8 08/1984
-----------------------
_2

Mat w 1 posunieciu -- #1 ----- ---- Mat w 1 posunieciu --- #1

Ktorego Krola latwiej zamatowac w 1 posunieciu? -- Kc1 czy Kf3

Tylko jedna propozycja jest prawidlowa!
-----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 0:54, 21 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:33, 24 Lis 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa -- uczy matowania Wiezami!

5 - P1125568
Autor : Wolfgang Pauly
10696 Deutsche Schachzeitung , p. 53, 02/1905
-----------
_2
Biale
matuja w 3 posunieciu -- #3 -- -- 1. g8=W! - Ka3! - 2. Wb3 - Ka2 - 3. Wa8- mat

Rozwiązanie:

1. g8=W! ---> Tylko dorobienie Wiezy matuje w #3

1. ... Kb3 -- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka3 -- 3. Wc3 - mat --- diagram --- 3

1. ... Kb1 --- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka1 --- 3. Wc1 - mat ---- diagram --- 4

1. ... Ka1 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8#

1. ... Ka3 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8 - mat ---- diagram --- 2


----- Siatka matowa --- 3. Wc3! - mat ---- --- siatka matowa --- 3. Wc1 - mat
_4

1.g8=W - Kb3 - 2. Wg2 - Ka3 - 3. Wc3# --- 1. ...Kb1 - 2. Wg2 - Ka1 - 3. Wc1 - mat

Promowanie Hetmana w 1 posunieciu --
1. g8=Hetman - nie prowadzi do mata w trzech posunieciach. ( 1. g8=H? - Ka3! )
--
Uczenie Szachow to utrwalenie na dluzszy czas ciekawych pozycji szachowych.
Utrwalenie czegos potrzebuje kilkakrotnych powtorek...
Powtorki w Szachach mozemy zapamietac jak mamy narysowany diagram w ksiazce
czy na stronie internetowej i czy do diagramu mamy latwy dostep w kazdej chwili.
Dla mnie jest dziwne postepowanie szachistow (trenerow) ktorzy zabraniaja
kopiowania ich pracy ... czyzby oni mieli monopol na nauke szachow w Polsce.

-----------------

-- Tomasz Sielicki ocenia (9)

Szachy w Polsce, Tomasz Sielicki

Jerzy Konikowski

Tomasz Sielicki w swoim sprawozdaniu pisze:

Tradycyjnie ogromne sukcesy odnosili nasi zawodnicy oraz reprezentacja w Solvingu. Rok 2011 to Mistrzostwa Europy w Solvingu rozgrywane w Polsce w Łowiczu. Mimo obciążeń organizacyjnych, wspaniały triumf odniósł Piotr Murdzia. Niestety drużyna nieco rozczarowała zdobywając jedynie brąz. Za to Mistrzostwa Świata 2011 rozgrywane we Włoszech to całkowita dominacja naszych reprezentantów. Zdobyliśmy niemal wszystko co było do wygrania, w tym oba złote medale: drużynowo oraz indywidualnie Kacper Piorun. Dodatkowo brązowy medal zdobył Piotr Murdzia. John Nunn i reprezentacja Wielkiej Brytanii musiały się tym razem zadowolić srebrem indywidualnym i drużynowym. Tym samym Kacper został arcymistrzem solvingu, a już w roku 2012 uzyskał tytuł arcymistrzowski w grze bezpośredniej.

Rok 2012 to kolejny rok dominacji naszych solverowców. Na rozgrywanych w Japonii Mistrzostwach Świata szósty złoty medal zdobył Piotr Murdzia, Szef Wyszkolenia i od niedawna Dyrektor Biura PZSzach. Złoto przywiozła także nasza drużyna, a arcymistrz Kacper Piorun zdobył brąz. W Mistrzostwach Europy na Ukrainie zdobyliśmy złoto drużynowo oraz indywidualnie. Chyba nie było takiego roku, gdzie wszystkie 4 złote medale trafiły do Polski!

----------

Nasi solverowcy mają znakomite warunki do uprawiania swej dyscypliny: trener kadry, zgrupowania, wyjazdy na imprezy na koszt Polskiego Związku Szachowego i stypendia sportowe.

Jest to więc grupa profesjonalistów z prawdziwego zdarzenia. Podejrzewam, że żadna federacja szachowa w innych krajach nie otacza opieką swych solverowców tak jak PZSzach. Stąd takie znakomite wyniki.

Szkoda, że w ich ślady nie idą nasze kadry w grze normalnej!

Solving był już tematem dyskusji na blogu.

-----
-- Dwuchodowki 20 minut
[link widoczny dla zalogowanych]

--------

Piekne dwa studia patowe

Studia -- 100 minut na rozwiazanie
[link widoczny dla zalogowanych]

-----
[link widoczny dla zalogowanych]

XI MIĘDZYNARODOWE GRAND PRIX WARSZAWY
W ROZWIĄZYWANIU ZADAŃ SZACHOWYCH (24-25 listopada 2012 r.)

2. runda: TRZYCHODÓWKI (60 min.)

4
#3
Autor : Viktor LUKASCHOV
Schach 2008-09 -- Commendation
--------------------


Mat w 3 posunieciach -- #3


Rozwiazanie

1. Wh7! zz --------- (0,25)
1... G~ ---- 2. Hd7+ -- (1)
1... Ge6! -- 2. Wh6 ---- (1) --- diagram ponizej
1... K:g6 -- 2. Hf6+ --- (1)
1... S~ ---- 2. Sg3+ --- (1)
1... g4 ----- 2. Hf4+ --- (0,75)


Pozycja powstala po posunieciach ...
1. Wh7 - Ge6 - 2. Wh6! -- grozi 3. Sg7 - mat


----------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:49, 12 Gru 2012    Temat postu:

-

Kilka diagramow na forum Poznania. -- tylko 955 -- diagramow

[link widoczny dla zalogowanych]

------

Trening!

Autor : Robert Lincoln [USA]
----------
__Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo

Rozwiazanie
1. ... c2 --- 2. Wa3#
1. ... Kc2 -- 2. Hxb1#
1. ... Ga2 -- 2. O-O-O#
1. ... Gc2 -- 2. Hd5#

------------------------------------
__mat w 2 posunieciach > #2

1.Hf7-b7 tempo!


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7


_2_3

Mat w 2 posunieciach - #2 - pozycja po wstepie 1. Hb7 -- 1. Hb7 Ga2 2. 0-0-0 #

_5_6

1. Hb7 c2 - 2. Wa3 - mat -- 1. Hb7 Gc2 - 2. Hd5 - mat -- 1. Hb7 Kc2 - 2. Hxb1 mat
Cztery siatki matowe --- widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 --- Nr.4 --- nr.5 --- nr.6

Autor ; Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! -- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3#
1. ... Kc2 --- 2. Hxb1#
1. ... Ga2 --- 2. O-O-O#
1. ... Gc2 --- 2. Hd5#

-----------------

[link widoczny dla zalogowanych] ---> Trening

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:51, 12 Gru 2012    Temat postu:

-
Kombinacje - matowe! --- Szkola matowania

------


Biale matuja w 4 posunieciu! --- #4 -- Wieza matuje na polu _d8

Rozwiazanie

---- siatka matowa -- do zapamietania


Pierwsze posuniecie bialych jest oczywiste
, gdyz widac co stoi na polu _c7
Drugie posuniecie jest dobrze ukryte... 2. Hd8+!! - Kxd8
Trzecie posuniecie -- 3. Gg5 ++ podwojny szach
Czwarte posuniecie -- 4. Wd8 - mat
---------
Kombinacje zapamietamy wowczas , gdy poznamy
dokladnie pozycje poczatkowa i siatke matowa.


----------------
Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
_2

Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat ----- diagram --- 4


_4
--------------- diagram --- 3 ---------- ---------- diagram --- 4 ---
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

[link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 17:45, 12 Lip 2013    Temat postu:

-
Kompozycja szachowa -- uczy matowania Wiezami!

5 - P1125568
Autor : Wolfgang Pauly
10696 Deutsche Schachzeitung , p. 53, 02/1905
-----------
_2
-- diagram -- 1
Biale
matuja w 3 posunieciu -- #3 -- -- 1. g8=W! - Ka3! - 2. Wb3 - Ka2 - 3. Wa8- mat

Rozwiązanie:
1. g8=W! ---> Tylko dorobienie Wiezy matuje w #3

1. ... Kb3 -- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka3 -- 3. Wc3 - mat --- diagram --- 3

1. ... Kb1 --- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka1 --- 3. Wc1 - mat ---- diagram --- 4

1. ... Ka1 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8#

1. ... Ka3 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8 - mat ---- diagram --- 2


----- Siatka matowa --- 3. Wc3! - mat ---- --- siatka matowa --- 3. Wc1 - mat
_4
--- diagram -- 3
1.g8=W - Kb3 - 2. Wg2 - Ka3 - 3. Wc3# --- 1. ...Kb1 - 2. Wg2 - Ka1 - 3. Wc1 - mat

Promowanie Hetmana w 1 posunieciu --
1. g8=Hetman - nie prowadzi do mata w trzech posunieciach. ( 1. g8=H? - Ka3! )
--

Uczenie Szachow to utrwalenie na dluzszy czas ciekawych pozycji szachowych.
Utrwalenie czegos potrzebuje kilkakrotnych powtorek...
Powtorki w Szachach mozemy zapamietac jak mamy narysowany diagram w ksiazce
czy na stronie internetowej i czy do diagramu mamy latwy dostep w kazdej chwili.
Dla mnie jest dziwne postepowanie szachistow (trenerow) ktorzy zabraniaja
kopiowania ich pracy ... czyzby oni mieli monopol na nauke szachow w Polsce.

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 0:12, 09 Sie 2013    Temat postu:

--
Szkolenie wirtualne --- dla wszystkich!
-------
106 - P1146760
Autor : Viktor Melnichenko
Tschoritschnik 2003
Metlizki-60 Spezielle ehr. Erw.
-----------------------

--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3

Rozwiaznia widoczne na diagramach szachowych / brak chinszczyzny...


3
---- ----- Siatka matowa po 3 posunieciach ---- ----- siatka matowa po 3 pos.

Jeden ze sposobow prowadzenia --- edukacji szachowej.
W Polsce malo stosowany , trenerzy maja klopoty z diagramami!
--
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 7:33, 09 Sie 2013    Temat postu: Re: Plan treningu

---
Moduł taktyczny prosty jak drut
– bez solidnej znajmości taktyki nie będziesz w stanie grywać dobrych partii.

Poniżej prezentuję opracowany przeze mnie moduł taktyczny. Nie jest on jakiś bardzo oryginalny, ale na pewno jest to moje podejście do tematu taktyki: przedstawiam plan treningowy w zakresie modułu taktycznego. Wszystko opiszę i mam nadzieję, że będzie jasne co i jak.

Wczoraj miałem okazję obserwować grę młodszych adeptów sztuki szachowej. Wniosek nasuwa się jeden: im szybciej opanujemy taktykę, tym lepiej będzie wyglądała nasza gra. Jak należy zatem zabrać się do tej - najważniejszej na początku drogi do mistrzostwa – sztuki szachowej? Otóż według mnie kolejność jest (powinna być) następująca:

Nauka zasad gry (łącznie z warunkami roszady, promocji, bicia w przelocie)
Nauka podstaw związanych z matem, patem i remisem (3-krotne pojawienie się tej samej pozycji, wieczny szachy, niewystarczający materiał do mata)
Nauka wartości bierek (H, K, W, G, S i piona)
Powtórzenie i sprawdzenie wszystkich w/w punktów (od 1 do 3)
Nauka schematów matowych oraz wyjaśnienie ich powstawania – a następnie zadania na mata w 1, 2 oraz 3 ruchach.
Nauka ataku i obrony – bierki (figury) atakowane i bronione. Rozpoznawanie możliwości pobicia za darmo bierki. Ćwiczenia na obliczanie ilości figur (bierek) atakujących oraz broniących danego punktu.
Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Nauka podstawowych uderzeń taktycznych (15-20 motywów – zwłaszcza te najczęściej spotykane i wykorzystywane w grze praktycznej)
Pojęcie kombinacja – wprowadzenie w temat i omówienie podstaw
Ćwiczenia praktyczne wraz z omawianiem motywów i wyciąganiem (zapisywaniem, zapamiętywaniem) wniosków.
Plan dotyczący treningu danych elementów z powyższego grafika.
Zagadnienie wizualizacji – po przerobieniu całości planu: jeszcze jedno „kółko” (powtórka), w którym mówimy o tym jak wygląda pozycja końcowa (i o tym jakie są różnice w położeniu bierek w stosunku do wersji początkowej).

a) Rozpoznawanie i zapamiętywanie schematów matowych – 200 zadań (czas: 25-40 sekund na zadanie)
b) ćwiczenie mata w 1 ruchu – 200-300 zadań (czas: 20-30 sekund na zadanie)
c) ćwiczenie mata w 2 ruchach – 150-200 zadań (czas: 30-50 sekund na zadanie)
d) ćwiczenie mata w 3 ruchach – 150-200 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie)
e) ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu – 500-600 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
f) Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: 500-600 zadań (czas: 10-15 sekund na zadanie), kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej): 200-300 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
g) ćwiczenie obliczania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 30-40 sekund na zadanie) [wersja 1]
h) ćwiczenie obliczania możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie) [wersja 2]
i) proste motywy – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach: zaciągnięcie, zasłona/przesłona pola lub linii, blokada pola, wymuszenie wiecznego szacha, pat, wieczne prześladowanie – jako forma powtarzania ruchów, zamykanie figury, uproszczenie materiału do sytuacji w której będzie niewystarczający materiał do mata). Natomiast szczególny nacisk i ilość położyć na (najczęściej występujące w partiach na początkowym i średnim etapie gry) motywy taktyczne takie jak: związanie, forma podwójnego uderzenia/ataku [często zwana atakiem widłowym albo widełkami], szpila, słabość/mat na ostatniej linii, rentgen, przeciążenie, odciągnięcie.

Jest to przykładowy plan dla zawodnika od poziomu „zerowego” (totalny amator) do poziomu gry taktycznej zwanego „brakiem podstawiania (u siebie)” jak też wykorzystywaniem prostych błędów {uderzeń} (a przede wszystkim podstawek 1-2 ruchowych) robionych przez przeciwnika.

Plan ten obejmuje okres co najmniej pół roku intensywnej nauki (lub rok średnio intensywnej). Celem jest zbudowanie szerokiej bazy taktycznej i „taktycznego oka” – czyli umiejętności bardzo szybkiego wychwytywania i wykorzystywania podstawek na poziomie 1-2 ruchów, oraz co najważniejsze – jak najszybsza całkowita (albo bliska całkowitej) eliminacja podstawek we własnej grze.

Ile w sumie jest zadań? Jest to zależne od predyspozycji i możliwości (zwłaszcza czasowych) danego zawodnika. Szacunkowo mogę określić, że zestaw ten składa się mniej więcej z:

1) 200 zadań z rozpoznawania i zapamiętywania schematów matowych
2) 200-300 zadań na znalezienie mata w 1 ruchu
3) 150-200 zadań na znalezienie mata w 2 ruchach
4) 150-200 zadań na znalezienie mata w 3 ruchach
5) 500-600 zadań – ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu

6) 500-600 zadań – ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów
7) 200-300 zadań – ćwiczenia na bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Cool 600-800 zadań – ćwiczenia na obliczanie ilości atakowanej i bronionej bierki [wersja 1]
9) 600-800 zadań – ćwiczenie na obliczanie możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki
10) 1500-2000 zadań (proste motywy taktyczne i kombinacyjne) – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach – w zależności od stopnia zrozumienia i „taktycznego oka” u danego zawodnika (jeśli szybko i poprawnie dostrzega bierki atakowane i bronione oraz motywy taktyczne, wówczas można dawać mniej zadań do rozwiązania – w przeciwnym wypadku trzeba możliwie jak najwięcej, aż do czasu nabrania biegłości).

Tak więc łącznie mamy do dyspozycji:
a) w wersji dla zaawansowanych (ambitnych) zawodników:
200+300+200+200+600+600+300+800+800+2000 = co daje łącznie 5.900 zadań

b) w wersji dla średnio zaawansowanych (mniej ambitnych) zawodników:
200+200+150+150+500+500+200+600+600+1500 = co daje łącznie 4.500 zadań

Teraz zdaniem instruktora (trenera, rodzica lub dorosłej osoby, która potrafi samodzielnie sobie ułożyć grafik zajęć) jest opracowanie tygodniowego, miesięcznego i półrocznego (albo rocznego – w zależności od czasowych możliwości zawodnika) planu treningowego modułu taktycznego (czyli całości wyżej zaprezentowanej), a następnie systematyczne i uczciwe rozliczanie zawodnika z realizacji tego planu. Po zakończonym okresie pracy powinien nastąpić DUŻY SKOK w opanowaniu modułu taktyki oraz szybki postęp w grze (tzn. od poziomu 900-1000 do 1400-1500 w ciagu 8 do 12 miesięcy): oczywiście mowa głównie o taktyce – dodatkowo konieczne jest także podawanie podstaw w zakresie debiutów (przynajmniej zasady debiutowe oraz podstawowe błędy i ich wykorzystywanie) jak też nauka umiejętności matowania oraz podstawowe końcowki i zagadnienia z zakresu strategii (otwarta linia, wolny pion, zdwojenie figur na linii poziomej, pionowej oraz przekątnej, słabe i silne pola oraz piony, struktura pionowa, poprawianie pozycji figur, podstawy planu gry i oceny pozycji, itp.).

Na koniec pewnie pojawi się niedowiarzenie jak to możliwe, aby w ciągu 6 lub 10 miesięcy przerobić taki obszerny zakres materiału taktycznego (wszak 4 czy 6 tysięcy zadań robi wrażenie, prawda?). Pamiętajmy o tym, że niektóre zadania będą rozwiązywane bardzo szybko, kolejne nieco wolniej, a dopiero na te trudniejsze będzie trzeba przeznaczyć nieco więcej czasu. Przykładowo na opanowanie 200 schematów matowych wystarczy przeznaczać każdorazowo jedynie 10 minut (!) przez okres 14 zajęć (dni treningowych). Przerobienie (500 do 700) matów w 1, 2 i 3 ruchach wymaga z kolei 30 dni treningowych (zajęć), a na każdych przeznaczamy na te aktywności po 20 minut każdorazowo (!). Czy to dużo? W sumie w okresie 2 miesięcy można bez problemu przerobić zarówno schematy matowe jak i podstawowe maty. Trudnością może oczywiście być to, aby robić to systematycznie oraz wytrwale: najlepiej w tym celu założyć (wydrukować) dzienniczek pracy ucznia (zawodnika), w którym będzie zaznaczał kolejne „ptaszki” – tak, aby w każdym kolejnym dniu było widać (tak, ważne jest aby było to w widocznym miejscu i aby można było widać postęp i datę kiedy zaczyna jak i kończy się realizacja danego modułu).

Być może pojawi się jeszcze (nie)wypowiedziany komentarz co do wartości i trudności wykonania tego modułu taktycznego o którym piszę: „Innym [zawodnikom] mówisz co mają zrobić, a pewnie samemu nie rozwiązałeś nawet tysiąca zadań – nie mówiąc o tym planie który zalecasz! Najpierw sam na sobie sprawdź czy byłbyś w stanie to zrobić, a dopiero potem pisz, że to konieczne”.

Na co moja odpowiedź byłaby (jest) dość krótka: Wykonałem tego typu plan, tyle tylko, że nie robiłem tego systematycznie oraz w odpowiedniej kolejności. Niemniej polecam mój plan na podstawie własnego doświadczenia i dlatego opisałem go szczegółowo oraz podałem warunki (reguły) jakie warto przestrzegać, gdyż nie chcę aby inni powielali moje błędy. W sumie przez okres kilku lat (dlatego, że robiłem zadania bardzo nieregularnie, tzw. zrywami) udało mi się przerobić co najmniej 8-10 tysięcy zadań o których mówię. Dlatego jestem przekonany, że podaję coś wartościowego – co zostało przeze mnie przetestowane wielokrotnie.

Dodam na koniec, że dzisiaj (dzięki zrealizowaniu tego typu modułu taktycznego) nie mam problemu ze znajdywaniem podstawowych uderzeń taktycznych (na poziomie 2-3 ruchów). Niekiedy zdarza się tak, że widzę je niemal automatycznie (po kilku sekundach od momentu zobaczenia danej pozycji). Czy to wystarczająca rekomendacja? To już ocenią ci, którzy zechcą przemyśleć bądź też wypróbować ten plan (moduł) treningu taktycznego. Tak czy siak - życzę powodzenia!

[link widoczny dla zalogowanych]
--------
do pomocy w rozwiazywaniu trzychodowek polecam [link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 9:01, 09 Sie 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:40, 09 Sie 2013    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa -- ulatwia poznanie siatek matowych!

212 - P1073980
Autor : Abdelaziz Onkoud
H1000 StrateGems 04-06/2005


-- diagram -- 1
Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- h#2

-------------
Tylko 8 rozwiazan

1) 1. Txc5 - Tc4 --- 2. Tc6 -- Txc6#
2) 1. a4 -- Txa4 -- 2. Da6 - Txa6#
3) 1. b4+- Txb4 -- 2. Lb3 -- Tb6#
4) 1. d4 -- Txd4 -- 2. Tc4 -- Td6#
5) 1. e4 -- Txe4 -- 2. Tb2 - Te6#
6) 1. f4 --- Txf4 -- 2. Kh6 - Tf6#
7) 1. h4 -- Txh4 -- 2. Kf6 - Th6#
8] 1. Kf6 - Txg5 -- 2. Ke6 -Tg6#

------------

T -- Wieza
L -- Goniec
D -- Hetman
K -- Krol

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:13, 17 Sie 2013    Temat postu:

-
Dzienniczek gimbusa
przez szachista070


[link widoczny dla zalogowanych]

@Think , niestety nie posiadam kogoś kto nadzoruje moje starania [mowa tu o trenerze itp] czyli w sumie "sam dla siebie jestem sterem i okrętem" lecz mimo wszystko daje sobie ostroo popalić
Trening nie jest rozpisany, na bieżąco doszukuje błędów w swojej grze i następnie próbuje szlifować niedociągnięcia.
Turnieje, (w których jednak rzadko biorę udział ) są chyba najlepszym sprawdzianem oraz treningiem, jeżeli właśnie przeanalizuje się swoje partie.
Mogę zamieścić tutaj przykład jak wygląda moja analiza - mianowicie zagrałem z mistrzem Europy kilka partii na jednym turnieju różnym tempem [partii turniejowych] i w jednej zremisowałem grając dany wariant obrony 4 skoczków, partie przeanalizowałem i wychwyciłem ciekawy manewr który mogłem zagrać jednocześnie zastawiając pułapkę, w której wygrywałem (aż!) piona.
Około 3 dni później znów szło mi grać w turnieju z tym silnym graczem lecz tym razem wygrałem.
Czemu? Bo przeciwnik złapał się na pułapkę i w zasadzie 10 ruchów później poddał się.

Myślę, że wszytko zależy od moich ambicji oraz chęci, a nie od trenera oraz liczby rozgrywanych partii turniejowych
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 17:16, 26 Sie 2013    Temat postu:

-
Nauka szachow dla -- 6 -7 latkow

Kompozycje szachowe na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego

[link widoczny dla zalogowanych]


Zadanie nr. 26 -- Autor : W. A. Shinkman
---------
2

Biale matuja w 2 posunieciach -- #2 --- ---- pozycja po wstepie -- 1. Hb1 -- tempo

6 siatek matowych -- 4 razy matuja Skoczki , raz Goniec - raz Hetman

--
Rozwiazanie

1. Hb1 --- tempo --- Diagram -- 2

1. Hb1 - Gxf5 - 2. Sg5 - mat ---- Diagram -- 3
1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat ---- Diagram -- 4

1. Hb1 - Gxf3 - 2. Sf4 -- mat ---- Diagram --- 5
1. Hb1 - Gxd3 - 2. Sd4 - mat ---- Diagram --- 6

1. Hb1 - Kxf5 - 2. Gh3 - mat
1. Hb1 - Kxd5 - 2. Ha2 - mat
---

3_4
Diagram -- 3 --- Siatka matowa - 2. Sg5 --- -- siatka matowa --- 2. Sc5 - mat

------
5_6

Diagram -- 5 - Siatka matowa -- 2. Sf4 - mat ---- --- 2. Sd4 - mat

Na diagramach cztery siatki matowe -- najtrudniejsze...
Pozostale siatki matowe sa stosunkowo latwe
1. ... Kxf5 - 2. Gh3 mat -- -- 1. ... Kxd5 - 2. Ha2 - mat

--
Edukacje szachowa mozemy wprowadzic juz od 2 stycznia 2013 roku.
Koszty to tylko wydrukowanie diagramow...
Opisane i pokazane na diagramach , ze nawet 5 latek bedzie wstanie to zrozumiec.
W szkolach mamy tablice szkolna tam wystarczy wykonac ( sposobem gospodarczym )
figury diagramowe z magnesikami.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 13:46, 21 Lis 2013    Temat postu:

---
Czy mozna nauczyc sie dobrze grac w szachy?

Odpowiadam w dwoch zdaniach.
1.Postep w szachach zalezy czy juz poznalismy pola szachownicy
2. Postep w szachach zalezy czy juz nauczylismy sie matowac w szachach

Ponizej daje przyklad jak nalezy uczyc sie poznawania szachownicy oraz zapamietywania siatek matowych
--
Polskie - miniatury ---- 540 zadan

[link widoczny dla zalogowanych]
Tu jest wiecej zadan 540 ---- polskich kompozytorow

Polecam wydrukowac dwuchodowki i uczyc sie ...
zapamietywanie pozycji na diagramie



-------- ----
-- Wirtualne szkolenie
--------

Biale
matuja w 4 posunieciach --- #4
--- --- 4 rozwiazania!

-------
4 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. Kd3! -- tempo
1. ... Kf4 --- 2. Wg6 [3. Gg3#]
2. ... Ke5 -- 3. Gd4+
3. ... Kd5 -- 4. Gf3 - mat_
3. ... Kf4 --- 4. Wg4#

------

Rozwiązanie: 1. Ke1! -- tempo
1. ... Kf4 --- 2. Kf1 tempo
2. ... Kg5 -- 3. Kg2 tempo
3. ... Kf4 -- 4. Ge3 - mat_

-----

Rozwiązanie: 1. Gd1! -- tempo
1. ... Kf4 --- 2. Ke2 tempo
2. ... Kg5 -- 3. Kf3 tempo
3. ... Kh5 -- 4. Kf4 - mat_

-------

Rozwiązanie: 1. Ge3!+
1. ... Kh4 -- 2. Sf5+
2. ... Kh3 -- 3. Gf3 [4. Wh6#]
3. ... Kh2 -- 4. Wh6 - mat_
-------
Czarny Krol zamatowany na polach -- 4. Kd5 - Kf4 - Kh5 -- Kh2
Dla szachisty cwiczacego matowanie -- kilka rozwiazan jest jak najbardziej wskazane.

Taki model reklamy i edukacji szachowej polecam w Polskich Szkolach.
Szachista obserwujac siatki matowe i proste krotkie rozwiazania
, bedzie rad ze szachy sa wyjatkowo proste do opanowania.
(poznania)
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 7 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin