Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Plan treningu
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:30, 08 Mar 2012    Temat postu:

----
Kompozycja szachowa -- to szkoła szachów i nauka matowania

Autor : Israel Abraham Schiffmann
Brisbane Courier 1929, I nagroda

2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- ---- pozycja po wstępie -- 1. Wd5! -- grozi - 2. Gc4 - mat

Rozwiązanie:

1. Wd5! - grozi - 2. Gc4 - mat
1. ... Wxf8 , Gd6 - 2. Wd3 #
1. ... Wd6 ------ 2. Sc4 - mat --- Diagram - 3
1. ... Gxd5 ----- 2. Hf3 #
1. ... We5 ------ 2. Sc8 - mat --- Diagram - 4
1. ... Wxh8 , Ge5 - 2. Wb5 #

-----------
3_4
diagram - 3
1. Wd5! -- Wd6 -- 2. Sc4! - mat ------ ----- 1. Wd5! -- We5 -- 2. Sc8 - mat

--
5_6
diagram - 5
1. Wd5! -- Ge5 -- 2. Wb5! -- mat --- ---- 1. Wd5 -- Gd6 -- 2. Wd3! - mat

----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 17:43, 18 Gru 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:31, 08 Mar 2012    Temat postu:

--

Konkurs rozwiazaniowy -- [link widoczny dla zalogowanych]

_2_3

Mat w 2 posunieciach --- #2

Diagram nr. 1 -- Roz.1. Ha3 - Diagram nr.2 -- 1. Hh1! tempo _nr.3 1. Wh3!
--------------
_5_6

Mat w 2 posunieciach > wszystkie zadania > #2

> diagram nr.4 > rozwiazanie 1. Wd6 tempo, ruch wyczekujacy

Biale matuja w 2 posunieciu -- Diagram nr.5 1. Hg2 Hd4 2. Hg5 mat

Diagram nr.6 > Stefan Milewski
The Problemist 2000 > 1. Preis


Rozwiazanie 1. Wc7-c6!! -- grozi -- 2. Se7 mat
1. Wc6 Ge6 --- 2. Gxe4 mat
1. Wc6 Hh4 ---- 2. Hxe4 mat
1. Wc6 Se5xc6 - 2. Se3 mat
1. Wc6 d7xc6 --- 2. Sxb6 mat
1. Wc6 Se5-g6 -- 2. Sb4 mat
1. Wc6 Kxc6 ----- 2. Gxe4 mat

Super dwuchodowka.

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 11:55, 09 Mar 2012    Temat postu:

---
Nauka matowania -- Goncem - Skoczkiem - Wieza.
---
Nauka matowania --- Goncem!
-----------

Pomocniczy mat w 4 posuneciach -- H#4


Rozwiazanie
1. c5 -- Gf1
2. Ke6 - Sc2
3. Kd5 -- Kb2
4. Kc4 - e4 - mat --- diagram -- 2


Mat po 4 posuniechach --- 1. c5 -- Gf1! - 2. Ke6 - Sc2!

-----

Kompozycja szachowa --- uczy matowac!

Autor : Wiktor I. Schum
2753 Tschorno-Bili Steshyny 04-06/2011
P1229599

_2

Samomat w 9 posunieciach --- S#9 ---- Final zadania -- Sc2+ -- Sxc2 - mat
(5+2) C -- s#9 - miniatura...

Rozwiazanie

1. Hg8!+ - Sb8 - 2. Wb1+ Ka7 - 3. Hg1+ Ka6 - 4. Gb7+ Ka5 - 5. Ha7+ Sa6
6. Hb6+ - Ka4 - 7. Gc6+ - Ka3 - 8. Hb4+ - Sxb4 - 9. Sc2+ Sxc2 - mat

Nauka matowania Skoczkiem!

------
Nauka matowania Wiezami!



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2

Cztery - Rozwiazania

1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 -- mat ---- diagram --- 2

1. Hc4! -- Sc3+ -- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat --- diagram -- 3

1. Kf3! --- Sf-e3 -- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --


----------
_3

1. Hg4! - Sg3+ - 2. Kf3 - 0-0 - mat ---- 1. Hc4! - Sc3+ - 2. Kd3 - 0-0-0 - mat

Dwie siatki matowe z roszadami mamy na diagramach!
Nastepne dwie siatki matowe , sa napisane Chinszczyzna.

Nauka matowania! -- to najwazniejszy element w edukacji szachisty

------


Zdrowych i relaksowych Swiat!

Zadania swiateczne --- do rozwiazania!

Trzychodowka choinkowa ---

Biale matuja w 3 ruchu --- #3

3. Wf7# oraz 3. Wd7#
---------

Dwuchodowka choinkowa ---

Biale matuja w 2 posunieciu -- #2

-------

--------
Zadania szachowe ktore ucza matowania

[link widoczny dla zalogowanych]
---
[link widoczny dla zalogowanych]

------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
To jest na stronie Slupska.
----
Jak szachy maja w Polsce sie rozwijac , jak mamy tylu specjalistow
---
---
-- Szachy Diagramowe ( portfelowe )

[link widoczny dla zalogowanych]
Trening --- pamieci i bystrosci
----
------------ Edukacja
Solving to tylko świetna zabawa!---- Dla dzieci i doroslych

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
----------
[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 11:56, 09 Mar 2012    Temat postu:

----

Zadania szachowe z rozwiazniami --- siatki matowe!

18 - P1174339
Autor : A. Drosdowitsch
Omskaja Prawda 1986
-------------------------------
_2

Mat w 3 posunieciach --- #3 -- -- 1. We8! - Kc6 - 2. Wd8! - Kb7 - 3. Gd5 - mat

2 solutions --- 2 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. We8! - tempo
1. ... Kc6 -- 2. Wd8 [3. Gd5#]
2. ... Kb7 -- 3. Gd5 - mat ---------- Diagram -- 2

1. ... Kd7 2. Ga4+
2. ... Kd6 3. We6#

Rozwiązanie: 1. Ge6! --- tempo
1. ... Kc6 -- 2. Gc8 [3. We6#]
2. ... Kd6 -- 3. We6 - mat ---- Diagram --- 3

_4
---- diagram -- 3 ----- 3. We6 - mat ----- ----- diagram -- 4 --- 3. Gd6 - mat

1. ... Kxe7 -- 2. Ge5 tempo
2. ... Kd8 -- 3. Gf6#
2. ... Kf8 --- 3. Gd6 - mat -------- Diagram -- 4

Prosta trzychodowka z dwoma rozwiazaniami -- 1. We8! -- 1. Ge6!
W rozwiazaniach mamy 5 siatek matowych , na diagramach umiescilem trzy siatki
matowe. Czarny Krol matowany jest na polach _b7 -- _d6 -- _f8
------
Dla rozwiazujacych zadania szachowe proponuje zaopatrzyc sie w
szachy Diagramowe , sa przydatne w kazdej chwili i o kazdej porze dnia i nocy ....
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 6:31, 28 Mar 2012    Temat postu:

--
Nauka matowania -- Goncem - Skoczkiem - Wieza.
---
Nauka matowania --- Goncem!
-----------

Pomocniczy mat w 4 posuneciach -- H#4


Rozwiazanie
1. c5 -- Gf1
2. Ke6 - Sc2
3. Kd5 -- Kb2
4. Kc4 - e4 - mat --- diagram -- 2


Mat po 4 posuniechach --- 1. c5 -- Gf1! - 2. Ke6 - Sc2!

-----

Kompozycja szachowa --- uczy matowac!

Autor : Wiktor I. Schum
2753 Tschorno-Bili Steshyny 04-06/2011
P1229599

_2

Samomat w 9 posunieciach --- S#9 ---- Final zadania -- Sc2+ -- Sxc2 - mat
(5+2) C -- s#9 - miniatura...

Rozwiazanie

1. Hg8!+ - Sb8 - 2. Wb1+ Ka7 - 3. Hg1+ Ka6 - 4. Gb7+ Ka5 - 5. Ha7+ Sa6
6. Hb6+ - Ka4 - 7. Gc6+ - Ka3 - 8. Hb4+ - Sxb4 - 9. Sc2+ Sxc2 - mat

Nauka matowania Skoczkiem!

------
Nauka matowania Wiezami!



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2

Cztery - Rozwiazania

1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 -- mat ---- diagram --- 2

1. Hc4! -- Sc3+ -- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat --- diagram -- 3

1. Kf3! --- Sf-e3 -- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --


----------
_3

1. Hg4! - Sg3+ - 2. Kf3 - 0-0 - mat ---- 1. Hc4! - Sc3+ - 2. Kd3 - 0-0-0 - mat

Dwie siatki matowe z roszadami mamy na diagramach!
Nastepne dwie siatki matowe , sa napisane Chinszczyzna.

Nauka matowania! -- to najwazniejszy element w edukacji szachisty

------


Zdrowych i relaksowych Swiat!

Zadania swiateczne --- do rozwiazania!

Trzychodowka choinkowa ---

Biale matuja w 3 ruchu --- #3

3. Wf7# oraz 3. Wd7#
---------

Dwuchodowka choinkowa ---

Biale matuja w 2 posunieciu -- #2

-------

--------
Zadania szachowe ktore ucza matowania

[link widoczny dla zalogowanych]
---
[link widoczny dla zalogowanych]

------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
To jest na stronie Slupska.
----
Jak szachy maja w Polsce sie rozwijac , jak mamy tylu specjalistow
---
---
-- Szachy Diagramowe ( portfelowe )

[link widoczny dla zalogowanych]
Trening --- pamieci i bystrosci
----
------------ Edukacja
Solving to tylko świetna zabawa!---- Dla dzieci i doroslych

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
----------
[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:24, 08 Kwi 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

9 - P1173157
Autor : L. Bodovnikov
Molot 1970

2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---------- pozycja po wstepie --- 1. Wh8!


Przygotowanie:
1. ... Sg5 ---- 2. Hxf6 #
1. ... f5 [a] -- 2. Wg6 [A] #

Złuda: 1. We8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7/e7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wd8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wc8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wb8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wa8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

[b]Rozwiązanie: 1. Wh8!
tempo
1. ... Kf7 ---- 2. Hd7 #
1. ... Kxh6 -- 2. Hxf6 #
1. ... Kxh8 -- 2. Hf8 - mat
1. ... Sf8 ---- 2. Hxf6/He7/Hxf8 #
1. ... Sg5 --- 2. Hxf6/Hf8 - mat
1. ... f5 ----- 2. W6xh7 - mat - #

Gra przygotowana -- gotowe maty... 1. ... f5 -- 2. Wg6 # ; 1. .. - Sg5 2. Hxf6 - mat
Zludy:
1. Wa8 -- 1. Wb8 -- 1. Wc8 -- 1. Wd8 -- 1. We8 - obalenie 1. ... Kxh6!
W sumie ciekawe zadanie!


----------------

Autor : Israel Abraham Schiffmann
Brisbane Courier 1929, I nagroda

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- pozycja po wstepie -- 1. Wd5! -- grozi - 2. Gc4 - mat

---

Przygotowanie:

1. ... Wc8/xb8/e8/xf8 2. Wd3#
1. ... Gg6/e8 2. Hf3, Gc4#
1. ... Ge6/d5/g8 2. Hf3#
1. ... Gc4, Wd5 2. G(x)c4#

Rozwiązanie:

1. Wd5! -- grozi -- 2. Gc4 -- mat
1. ... Wxf8 , Gd6 - 2. Wd3 #
1. ... Wd6 ------ 2. Sc4 #
1. ... Gxd5 ----- 2. Hf3 #
1. ... We5 ------ 2. Sc8 #
1. ... Wxh8 , Ge5 - 2. Wb5 #
-----------
4
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:19, 11 Kwi 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
_2

Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat ----- diagram --- 4


_4
--------------- diagram --- 3 ---------- ---------- diagram --- 4 ---
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 0:07, 14 Kwi 2012    Temat postu:

-----------
Solving -- to Szansa dla Polskich Szachow
---

-- Szachista potrzebuje szachy Diagramowe --- by rozwiazac dwuchodowke w Macie
--- Szachista potrzebuje program szachowy [link widoczny dla zalogowanych] -- by rozwiazac trzychodowke w Szachiscie

--- Dwuchodowki -- Treningowe

1____8

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Hb7! -- Se7 -- 2. Hxe7 - mat

Przygotowanie:
1. ... Wb8/a7/a6/a5/a4/a3/a2/a1 2. H(x)b8#
1. ... O-O-O 2. Hb7#

Rozwiązanie:- I
1. Hb7! -- grozi -- 2. Hxa8 - mat --- Diagram -- 3
--------------------
1. ... Wb8 ---- 2. Hxb8 -- mat --- Diagram -- 6
1. ... Wc8 ---- 2. Hxc8 -- mat --- Diagram -- 5
----------------
1. ... Wd8, Kf8 - 2. Hf7-- mat --- Diagram -- 4
1. ... Wa7--- 2. Hb8/c8-#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7 --- mat ---- Diagram -- 7
----------------
1. ... Se7 ---- 2. Hxe7-- mat ---- Diagram -- 8

2_____3
----- Pozycja po wstepie --- 1. Hb7! ------ grozi --------- 2. Hxa8 - mat!


4_____5


6_____7
1. Hb7! -- Wb8 -- 2. Hxb8# --- Diagram - 6 ---- --- 1. ... Kd8 - 2. Hd7# -- Diagram -7



------------------------------ Drugie rozwiazanie --- 1. Hh7!!
Rozwiązanie: - II
1. Hh7! -- grozi -- 2. Hxg8 -- mat
1. ... Kd8 ------ 2. Hd7 -- #
1. ... Kf8 ------ 2. Hf7 -- #
1. ... O-O-O -- 2. Hb7 - #
1. ... Se7 ----- 2. Hxe7 #

4___5
Pozycja po wstepie -- 1. Hh7! ----- grozi ---- 2. Hxg8 -- mat

Ps.
Nasz as w Solvingu Piotr Murdzia --- korzysta tylko z szachow Diagramowych --- a jakie ma wyniki__ 5 razy mistrzem swiata!!

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 0:08, 14 Kwi 2012    Temat postu:

-
Kompozycja szachowa -- uczy matowania Wiezami!

5 - P1125568
Autor : Wolfgang Pauly
10696 Deutsche Schachzeitung , p. 53, 02/1905
-----------
_2
Biale
matuja w 3 posunieciu -- #3 -- -- 1. g8=W! - Ka3! - 2. Wb3 - Ka2 - 3. Wa8- mat

Rozwiązanie:
1. g8=W! ---> Tylko dorobienie Wiezy matuje w #3

1. ... Kb3 -- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka3 -- 3. Wc3 - mat --- diagram --- 3

1. ... Kb1 --- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka1 --- 3. Wc1 - mat ---- diagram --- 4

1. ... Ka1 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8#

1. ... Ka3 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8 - mat ---- diagram --- 2


----- Siatka matowa --- 3. Wc3! - mat ---- --- siatka matowa --- 3. Wc1 - mat
_4

1.g8=W - Kb3 - 2. Wg2 - Ka3 - 3. Wc3# --- 1. ...Kb1 - 2. Wg2 - Ka1 - 3. Wc1 - mat

Promowanie Hetmana w 1 posunieciu --
1. g8=Hetman - nie prowadzi do mata w trzech posunieciach. ( 1. g8=H? - Ka3! )
Uczenie Szachow to utrwalenie na dluzszy czas ciekawych pozycji szachowych.
Utrwalenie czegos potrzebuje kilkakrotnych powtorek...
Powtorki w Szachach mozemy zapamietac jak mamy narysowany diagram w ksiazce
czy na stronie internetowej i czy do diagramu mamy latwy dostep w kazdej chwili.
Dla mnie jest dziwne postepowanie szachistow (trenerow) ktorzy zabraniaja
kopiowania ich pracy ... czyzby oni mieli monopol na nauke szachow w Polsce.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:48, 08 Maj 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- uczy matowania!

24 - P1097728
Autor : Andrey Selivanov
1679 Idee und Form 07/2003
Informalturnier 2002/03
4. ehrende Erwähnung


Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ---- 1. Gg2!

Rozwiazanie

1. Gg2! - dxe6 - 2. Kf2 -- e5 -- 3. Kg1 -- Ke2 -- 4. Hd3+ - Kxe1
5. Gf4 -- exf4 -- 6. Kh1 -- f3 -- 7. Wc1+ - Kf2 -- 8. Sf5! - fxg2 - mat -- diagram - 2

1. Gg2! - dxc6 - 2. Kd4 - Ke2 - 3. Wc2+ - Kd1 -- 4. Kc3 --- c5
5. Kb2 -- c4 --- 6. Ka1 -- c3 -- 7. Sd3 -- Kxc2 - 8. Sb2! - cxb2 - mat -- diagram - 3

-------------
3

8. Sf5! -- fxg2 - mat -- diagram - 2 ------ 8. Sb2! -- cxb2 - mat -- diagram - 3

Dwie siatki matowe -- Bialy Krol matowany na polu _a1 oraz na polu _h1.
A. Selivanov -- to arcymistrz nie malowany!
-----

--------------------

Kompozycja szachowa -- Nauka matowania!

23 - P1095473
Autor : Andrey Selivanov
14991 Schach 04/2002
Informalturnier 2002/03 -- 3 nagroda



Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ----- 1. Gc8!

Rozwiazanie

1. Gc8! -- h5 -- 2. Kc6 - h4 -- 3. e6 --- fxe6 -- 4. Kb7 ---- e5
5. Ka8 -- e4 -- 6. b7 --- e3 - 7. Hd3+ - Kc1 - 8. Sxa2+ - Wxa2 - mat -- diagram -2

1. Gc8 --- h6 -- 2. Ke4 - h5 -- 3. Gf5 -- h4 -- 4. e6 ----- fxe6
5. Kf3+ - exf5 - 6. Kg2 - f4 -- 7. Kh1 - f3 - 8. Hxb2+ -- Kxb2 - mat -- diagram -- 3

---------
3
---- diagram ---- 2
-- 8. Sxa2+ -- Wxa2 - mat -------- diagram -- 3 ----- 8. Hxb2+ -- Kxb2 -- mat

Dwie ciekawe siatki matowe Krol bialy zamatowany na polu _a8 oraz _h1
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:50, 08 Maj 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa -- uczy matowania Wiezami!

5 - P1125568
Autor : Wolfgang Pauly
10696 Deutsche Schachzeitung , p. 53, 02/1905
-----------
_2
Biale
matuja w 3 posunieciu -- #3 -- -- 1. g8=W! - Ka3! - 2. Wb3 - Ka2 - 3. Wa8- mat

Rozwiązanie:
1. g8=W! ---> Tylko dorobienie Wiezy matuje w #3

1. ... Kb3 -- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka3 -- 3. Wc3 - mat --- diagram --- 3

1. ... Kb1 --- 2. Wg2 tempo
2. ... Ka1 --- 3. Wc1 - mat ---- diagram --- 4

1. ... Ka1 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8#

1. ... Ka3 --- 2. Wb4
2. ... Ka2 --- 3. Wa8 - mat ---- diagram --- 2


----- Siatka matowa --- 3. Wc3! - mat ---- --- siatka matowa --- 3. Wc1 - mat
_4

1.g8=W - Kb3 - 2. Wg2 - Ka3 - 3. Wc3# --- 1. ...Kb1 - 2. Wg2 - Ka1 - 3. Wc1 - mat

Promowanie Hetmana w 1 posunieciu --
1. g8=Hetman - nie prowadzi do mata w trzech posunieciach. ( 1. g8=H? - Ka3! )
Uczenie Szachow to utrwalenie na dluzszy czas ciekawych pozycji szachowych.
Utrwalenie czegos potrzebuje kilkakrotnych powtorek...
Powtorki w Szachach mozemy zapamietac jak mamy narysowany diagram w ksiazce
czy na stronie internetowej i czy do diagramu mamy latwy dostep w kazdej chwili.
Dla mnie jest dziwne postepowanie szachistow (trenerow) ktorzy zabraniaja
kopiowania ich pracy ... czyzby oni mieli monopol na nauke szachow w Polsce.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:32, 14 Maj 2012    Temat postu:

---------

Duzo wiadomosci ma szacharnia


Pozycja powstala po 4 pelnych posunieciach

Zadanie z szacharni!

1. e3! --- e6!
2. Gb5 -- Ke7!
3. Gxd7 - c6!
4. Ge8! -- Kxe8 --- Diagram wyzej

Ten dzial kompozycji szachowej jest najtrudniejszy!
----
[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 6:24, 19 Maj 2012    Temat postu: Re: Plan treningu

-----
niedziela, 18 grudnia 2011

Moduł taktyczny prosty jak drut
– bez solidnej znajmości taktyki nie będziesz w stanie grywać dobrych partii.

Poniżej prezentuję opracowany przeze mnie moduł taktyczny. Nie jest on jakiś bardzo oryginalny, ale na pewno jest to moje podejście do tematu taktyki: przedstawiam plan treningowy w zakresie modułu taktycznego. Wszystko opiszę i mam nadzieję, że będzie jasne co i jak.

Wczoraj miałem okazję obserwować grę młodszych adeptów sztuki szachowej. Wniosek nasuwa się jeden: im szybciej opanujemy taktykę, tym lepiej będzie wyglądała nasza gra. Jak należy zatem zabrać się do tej - najważniejszej na początku drogi do mistrzostwa – sztuki szachowej? Otóż według mnie kolejność jest (powinna być) następująca:

Nauka zasad gry (łącznie z warunkami roszady, promocji, bicia w przelocie)
Nauka podstaw związanych z matem, patem i remisem (3-krotne pojawienie się tej samej pozycji, wieczny szachy, niewystarczający materiał do mata)
Nauka wartości bierek (H, K, W, G, S i piona)
Powtórzenie i sprawdzenie wszystkich w/w punktów (od 1 do 3)
Nauka schematów matowych oraz wyjaśnienie ich powstawania – a następnie zadania na mata w 1, 2 oraz 3 ruchach.
Nauka ataku i obrony – bierki (figury) atakowane i bronione. Rozpoznawanie możliwości pobicia za darmo bierki. Ćwiczenia na obliczanie ilości figur (bierek) atakujących oraz broniących danego punktu.
Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Nauka podstawowych uderzeń taktycznych (15-20 motywów – zwłaszcza te najczęściej spotykane i wykorzystywane w grze praktycznej)
Pojęcie kombinacja – wprowadzenie w temat i omówienie podstaw
Ćwiczenia praktyczne wraz z omawianiem motywów i wyciąganiem (zapisywaniem, zapamiętywaniem) wniosków.
Plan dotyczący treningu danych elementów z powyższego grafika.
Zagadnienie wizualizacji – po przerobieniu całości planu: jeszcze jedno „kółko” (powtórka), w którym mówimy o tym jak wygląda pozycja końcowa (i o tym jakie są różnice w położeniu bierek w stosunku do wersji początkowej).

a) Rozpoznawanie i zapamiętywanie schematów matowych – 200 zadań (czas: 25-40 sekund na zadanie)
b) ćwiczenie mata w 1 ruchu – 200-300 zadań (czas: 20-30 sekund na zadanie)
c) ćwiczenie mata w 2 ruchach – 150-200 zadań (czas: 30-50 sekund na zadanie)
d) ćwiczenie mata w 3 ruchach – 150-200 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie)
e) ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu – 500-600 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
f) Ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów: 500-600 zadań (czas: 10-15 sekund na zadanie), kolejna wersja – bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej): 200-300 zadań (czas: 15-20 sekund na zadanie)
g) ćwiczenie obliczania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 30-40 sekund na zadanie) [wersja 1]
h) ćwiczenie obliczania możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki – 600-800 zadań (czas: 50-60 sekund na zadanie) [wersja 2]
i) proste motywy – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach: zaciągnięcie, zasłona/przesłona pola lub linii, blokada pola, wymuszenie wiecznego szacha, pat, wieczne prześladowanie – jako forma powtarzania ruchów, zamykanie figury, uproszczenie materiału do sytuacji w której będzie niewystarczający materiał do mata). Natomiast szczególny nacisk i ilość położyć na (najczęściej występujące w partiach na początkowym i średnim etapie gry) motywy taktyczne takie jak: związanie, forma podwójnego uderzenia/ataku [często zwana atakiem widłowym albo widełkami], szpila, słabość/mat na ostatniej linii, rentgen, przeciążenie, odciągnięcie.

Jest to przykładowy plan dla zawodnika od poziomu „zerowego” (totalny amator) do poziomu gry taktycznej zwanego „brakiem podstawiania (u siebie)” jak też wykorzystywaniem prostych błędów {uderzeń} (a przede wszystkim podstawek 1-2 ruchowych) robionych przez przeciwnika.

Plan ten obejmuje okres co najmniej pół roku intensywnej nauki (lub rok średnio intensywnej). Celem jest zbudowanie szerokiej bazy taktycznej i „taktycznego oka” – czyli umiejętności bardzo szybkiego wychwytywania i wykorzystywania podstawek na poziomie 1-2 ruchów, oraz co najważniejsze – jak najszybsza całkowita (albo bliska całkowitej) eliminacja podstawek we własnej grze.

Ile w sumie jest zadań? Jest to zależne od predyspozycji i możliwości (zwłaszcza czasowych) danego zawodnika. Szacunkowo mogę określić, że zestaw ten składa się mniej więcej z:
1) 200 zadań z rozpoznawania i zapamiętywania schematów matowych
2) 200-300 zadań na znalezienie mata w 1 ruchu
3) 150-200 zadań na znalezienie mata w 2 ruchach
4) 150-200 zadań na znalezienie mata w 3 ruchach
5) 500-600 zadań – ćwiczenie odnajdywania niebronionej bierki w 1 ruchu
6) 500-600 zadań – ćwiczenia na zaatakowanie (poprawnym ruchem) danego pola (bierki) przez każdą z figur i pionów
7) 200-300 zadań – ćwiczenia na bezpieczne zaatakowanie bierki (bez możliwości pobicia bierki atakującej)
Cool 600-800 zadań – ćwiczenia na obliczanie ilości atakowanej i bronionej bierki [wersja 1]
9) 600-800 zadań – ćwiczenie na obliczanie możliwości zdobycia materiału dotyczącego porównywania ilości atakowanej i bronionej bierki
10) 1500-2000 zadań (proste motywy taktyczne i kombinacyjne) – każdy z 15-20 motywów po 5-10 zadań wyjaśnienia (przykładów) i od 50 do 200 zadań do rozwiązywania w domu i/albo dodatkowo na zajęciach – w zależności od stopnia zrozumienia i „taktycznego oka” u danego zawodnika (jeśli szybko i poprawnie dostrzega bierki atakowane i bronione oraz motywy taktyczne, wówczas można dawać mniej zadań do rozwiązania – w przeciwnym wypadku trzeba możliwie jak najwięcej, aż do czasu nabrania biegłości).

Tak więc łącznie mamy do dyspozycji:
a) w wersji dla zaawansowanych (ambitnych) zawodników:
200+300+200+200+600+600+300+800+800+2000 = co daje łącznie 5.900 zadań
b) w wersji dla średnio zaawansowanych (mniej ambitnych) zawodników:
200+200+150+150+500+500+200+600+600+1500 = co daje łącznie 4.500 zadań

Teraz zdaniem instruktora (trenera, rodzica lub dorosłej osoby, która potrafi samodzielnie sobie ułożyć grafik zajęć) jest opracowanie tygodniowego, miesięcznego i półrocznego (albo rocznego – w zależności od czasowych możliwości zawodnika) planu treningowego modułu taktycznego (czyli całości wyżej zaprezentowanej), a następnie systematyczne i uczciwe rozliczanie zawodnika z realizacji tego planu. Po zakończonym okresie pracy powinien nastąpić DUŻY SKOK w opanowaniu modułu taktyki oraz szybki postęp w grze (tzn. od poziomu 900-1000 do 1400-1500 w ciagu 8 do 12 miesięcy): oczywiście mowa głównie o taktyce – dodatkowo konieczne jest także podawanie podstaw w zakresie debiutów (przynajmniej zasady debiutowe oraz podstawowe błędy i ich wykorzystywanie) jak też nauka umiejętności matowania oraz podstawowe końcowki i zagadnienia z zakresu strategii (otwarta linia, wolny pion, zdwojenie figur na linii poziomej, pionowej oraz przekątnej, słabe i silne pola oraz piony, struktura pionowa, poprawianie pozycji figur, podstawy planu gry i oceny pozycji, itp.).

Na koniec pewnie pojawi się niedowiarzenie jak to możliwe, aby w ciągu 6 lub 10 miesięcy przerobić taki obszerny zakres materiału taktycznego (wszak 4 czy 6 tysięcy zadań robi wrażenie, prawda?). Pamiętajmy o tym, że niektóre zadania będą rozwiązywane bardzo szybko, kolejne nieco wolniej, a dopiero na te trudniejsze będzie trzeba przeznaczyć nieco więcej czasu. Przykładowo na opanowanie 200 schematów matowych wystarczy przeznaczać każdorazowo jedynie 10 minut (!) przez okres 14 zajęć (dni treningowych). Przerobienie (500 do 700) matów w 1, 2 i 3 ruchach wymaga z kolei 30 dni treningowych (zajęć), a na każdych przeznaczamy na te aktywności po 20 minut każdorazowo (!). Czy to dużo? W sumie w okresie 2 miesięcy można bez problemu przerobić zarówno schematy matowe jak i podstawowe maty. Trudnością może oczywiście być to, aby robić to systematycznie oraz wytrwale: najlepiej w tym celu założyć (wydrukować) dzienniczek pracy ucznia (zawodnika), w którym będzie zaznaczał kolejne „ptaszki” – tak, aby w każdym kolejnym dniu było widać (tak, ważne jest aby było to w widocznym miejscu i aby można było widać postęp i datę kiedy zaczyna jak i kończy się realizacja danego modułu).

Być może pojawi się jeszcze (nie)wypowiedziany komentarz co do wartości i trudności wykonania tego modułu taktycznego o którym piszę: „Innym [zawodnikom] mówisz co mają zrobić, a pewnie samemu nie rozwiązałeś nawet tysiąca zadań – nie mówiąc o tym planie który zalecasz! Najpierw sam na sobie sprawdź czy byłbyś w stanie to zrobić, a dopiero potem pisz, że to konieczne”.

Na co moja odpowiedź byłaby (jest) dość krótka: Wykonałem tego typu plan, tyle tylko, że nie robiłem tego systematycznie oraz w odpowiedniej kolejności. Niemniej polecam mój plan na podstawie własnego doświadczenia i dlatego opisałem go szczegółowo oraz podałem warunki (reguły) jakie warto przestrzegać, gdyż nie chcę aby inni powielali moje błędy. W sumie przez okres kilku lat (dlatego, że robiłem zadania bardzo nieregularnie, tzw. zrywami) udało mi się przerobić co najmniej 8-10 tysięcy zadań o których mówię. Dlatego jestem przekonany, że podaję coś wartościowego – co zostało przeze mnie przetestowane wielokrotnie.

Dodam na koniec, że dzisiaj (dzięki zrealizowaniu tego typu modułu taktycznego) nie mam problemu ze znajdywaniem podstawowych uderzeń taktycznych (na poziomie 2-3 ruchów). Niekiedy zdarza się tak, że widzę je niemal automatycznie (po kilku sekundach od momentu zobaczenia danej pozycji). Czy to wystarczająca rekomendacja? To już ocenią ci, którzy zechcą przemyśleć bądź też wypróbować ten plan (moduł) treningu taktycznego. Tak czy siak - życzę powodzenia!

[link widoczny dla zalogowanych]
----
do pomocy w rozwiazywaniu trzychodowek polecam [link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:27, 21 Maj 2012    Temat postu:

-
Czy mozna nauczyc sie dobrze grac w szachy?

Odpowiadam w dwoch zdaniach.
1.Postep w szachach zalezy czy juz poznalismy pola szachownicy
2. Postep w szachach zalezy czy juz nauczylismy sie matowac w szachach

Ponizej daje przyklad jak nalezy uczyc sie poznawania szachownicy oraz zapamietywania siatek matowych
--
--

Kilka diagramow na forum Poznania.

[link widoczny dla zalogowanych]


--
Polskie - miniatury ---- 540 zadan

- Studium

208. Autor : Grzegorz Grzeban
Problemista 1962
2 pochwala

1 ------ 2

Biale wygrywaja --- (+ ) ---- siatka matowa --- 7. Sc1 -- a2 -- 8. Sb3#

Rozwiazanie

1. a4! -- bxa4 -- 2.Sb4! -- a3
3. ....

7. Sc1! -- a2 -- 8. Sb3 -- mat --- Diagram -- 2

[link widoczny dla zalogowanych]
Tu jest wiecej zadan 540 ---- polskich kompozytorow

---
-----
Kompozycje szkoleniowe...

nadaja sie do konkursow rozwazaniowych

Szescio-raczki C. Mansfielda

_23

Mat w 2 posunieciach ------------------ mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat ----- 1. Wf6 Kd4 2. Wf5 mat --- 1. Gc3 Kc4 2. Ga2 mat

------------
56

Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------------- mat w 2 posunieciach

1. Gg6 Ke6 2. Ge4 mat ---- 1. Wc2 Ke4 2. Wc5 mat --- 1. Kf6 Kd4 2. Ke6 mat

Przestawiajac bialego Krola na odpowiednie miejsce uczymy sie matowac..


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 5:14, 22 Maj 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa -- ulatwia poznanie siatek matowych!

212 - P1073980
Autor : Abdelaziz Onkoud
H1000 StrateGems 04-06/2005



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- h#2
-------------

Tylko 8 rozwiazan

1) 1. Txc5 - Tc4 --- 2. Tc6 -- Txc6#
2) 1. a4 -- Txa4 -- 2. Da6 - Txa6#
3) 1. b4+- Txb4 -- 2. Lb3 -- Tb6#
4) 1. d4 -- Txd4 -- 2. Tc4 -- Td6#
5) 1. e4 -- Txe4 -- 2. Tb2 - Te6#
6) 1. f4 --- Txf4 -- 2. Kh6 - Tf6#
7) 1. h4 -- Txh4 -- 2. Kf6 - Th6#
8] 1. Kf6 - Txg5 -- 2. Ke6 -Tg6#

------------
T -- Wieza
L -- Goniec
D -- Hetman
K -- Krol
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 4 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin