Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Plan treningu
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 17:24, 07 Gru 2013    Temat postu:

---

Plan treningu dla szachistow --- poznawanie Mapy Polski

Mózg dorosłych bardziej elastyczny niż sądzono

10 grudnia 2011, 08:00 | Psychologia

[link widoczny dla zalogowanych]

mózg · hipokamp · taksówkarz · Londyn

----
Podczas nauki topografii miasta w mózgach londyńskich taksówkarzy zachodzą zmiany strukturalne, które wskazują, że nawet w późniejszym wieku możliwe jest uczenie się, a niewykluczone, iż za pomocą nauki można rehabilitować uszkodzony mózg.

Kandydaci na taksówkarzy, którzy chcą jeździć w centrum Londynu, muszą zdać test znany jako „the Knowledge" (Wiedza). Warunkiem jego zaliczenia jest znajomość 25 000 ulic i 20 000 charakterystycznych punktów w promieniu 6 mil od Charing Cross. Nauka trwa 2-4 lat i tylko połowa chętnych uzyskuje licencję taksówkarza.

Już wcześniejsze badania prowadzone przez profesor Eleanor Maguire wykazały, że londyńscy taksówkarze, w porównaniu z innymi ludźmi, mają więcej istoty szarej w tylnej części hipokampu, a mniej w przedniej. Ponadto sugerowały one, że za znajomość Londynu płacą oni cenę w postaci słabszego uczenia się i zapamiętywania innych informacji wizualnych.

Teraz profesor Maguire i doktor Katherine Woollett chciały przekonać się, czy rzeczywiście wyciągnięte wcześniej wnioski są uprawnione.

Do badań wybrano 79 kandydatów na taksówkarzy oraz 31-osobową grupę kontrolną. Wykonano im badania rezonansem magnetycznym oraz poproszono o rozwiązanie zadań pamięciowych. Później okazało się, że z grupy kandydatów jedynie 39 osób uzyskało licencję, powstały więc trzy grupy: dwie składające się z osób, które uczestniczyły w kursie przygotowawczym do „the Knowledge" oraz grupa kontrolna.

Pierwsze badanie, które prowadzono jeszcze przed rozpoczęciem kursu, nie wykazały różnic w budowie hipokampu ani w wykonywaniu zadań pamięciowych.

Po kilku latach, gdy część badanych miała już licencję, badania powtórzono. Okazało się, że osoby, które zdały test, miały wyraźnie więcej istoty szarej w tylnej części hipokampu. Różnicy takiej nie zauważono ani u tych, którzy brali udział w kursie, ale nie zdali, ani u tych, którzy nie przygotowywali się do zawodu taksówkarza.

Co ciekawe, w przedniej części hipokampu osób, które zdały the Knowledge, nie zauważono zmian, co może sugerować, iż zachodzą one później, w odpowiedzi na zmiany w części tylnej.

Jeśli zaś chodzi o wyniki testu pamięciowego, to osoby które zdały test oraz te, które go nie zdały, były wyraźnie lepsze od pozostałych w teście pamięciowym dotyczącym znaków charakterystycznych Londynu. Jednocześnie ci, którzy zdali test, ale już nie ci, którzy go nie zdali, wypadli gorzej w innych zadaniach, takich jak odtworzenie skomplikowanej informacji wizualnej.

Ludzki mózg pozostaje plastyczny nawet w późniejszym wieku i może dostosować się do nauki nowych rzeczy. Dzięki śledzeniu zmian u kandydatów na taksówkarzy, którzy starali się nabyć Wiedzę, co jest bardzo wymagającym zadaniem dotyczącym pamięci przestrzennej, widzimy bezpośrednio, w jaki sposób hipokamp zmienia się w odpowiedzi na zewnętrzną stymulację. To może zachęcać dorosłych, którzy chcą się uczyć nowych rzeczy. Wciąż jednak nie jest jasne, czy osoby, które ostatecznie zdobyły licencję, mają jakąś biologiczną przewagę nad tymi, którzy nie zdali. Czy, na przykład, dzięki genom mają bardziej plastyczny mózg? - mówi profesor Maguire.

Badania pani profesor to jedne z niewielu studiów bezpośrednio dowodzących, że mózg dorosłego człowieka wykazuje się plastycznością w odpowiedzi na zewnętrzną stymulację.
-------------

Kompozycja szachowa --- uczy matowania w szachach!
-------------
32 - P1227637
Autor : Otto Titusz Blathy
The Chess Amateur 08/1922
FIDE Album 1914-1944
41 Kurioses Schach (3.Aufl.) 1975


Diagram -- 1
Mat w 12 posunieciach --- #12

Rozwiazanie

1. Sf4+ -- Kc5 -- 2. Se6+ -- Kd5 -- 3. Sxc7+ -- Kc5 -- 4. Sxa6+ -- Kd5
5. Sc7+ -- Kc5 -- 6. Se6+ -- Kd5 -- 7. Sf4+ --- Kc5 --- 8. Ke4! --- d5+
9. Ke5 -- Gf6+ - 10. Ke6 -- Sd8+ - 11. Kd7 --- Wb3 --12. Sxd3 - mat
-----
----- diagram -- 2 ------ siatka matowa ---

Diagram -- 2
Pozycja finalowa --- mat po 12 posunieciach -- 12. Sxd3#
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:55, 25 Mar 2014    Temat postu:

--
Zadania szachowe z rozwiazniami --- siatki matowe!

Autor : A. Drosdowitsch
Omskaja Prawda 1986
-------------------------------
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 -- -- 1. We8! - Kc6 - 2. Wd8! - Kb7 - 3. Gd5 - mat

2 solutions --- 2 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. We8! - tempo
1. ... Kc6 -- 2. Wd8 [3. Gd5#]
2. ... Kb7 -- 3. Gd5 - mat ---------- Diagram -- 2

1. ... Kd7 2. Ga4+
2. ... Kd6 3. We6#

Rozwiązanie: 1. Ge6! --- tempo
1. ... Kc6 -- 2. Gc8 [3. We6#]
2. ... Kd6 -- 3. We6 - mat ---- Diagram --- 3

3_4
---- diagram -- 3 ----- 3. We6 - mat ----- ----- diagram -- 4 --- 3. Gd6 - mat

1. ... Kxe7 -- 2. Ge5 tempo
2. ... Kd8 -- 3. Gf6 - mat
2. ... Kf8 --- 3. Gd6 - mat ----- Diagram -- 4

Prosta trzychodowka z dwoma rozwiazaniami -- 1. We8! -- 1. Ge6!
W rozwiazaniach mamy 5 siatek matowych , na diagramach umiescilem trzy siatki
matowe. Czarny Krol matowany jest na polach _b7 -- _d6 -- _f8
------
Dla rozwiazujacych zadania szachowe proponuje zaopatrzyc sie w
szachy Diagramowe , sa przydatne w kazdej chwili i o kazdej porze dnia i nocy ....
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:03, 25 Mar 2014    Temat postu:

-
Dzieci w wieku 6-7 lat bardzo dobrze przyswajają wiedzę, szybko się ucząc, dzięki czemu w błyskawiczny sposób pojmują reguły gry. Dobrze jest też zapisać dziecko do klubu szachowego, gdzie w towarzystwie innych dzieci może pogłębiać swoje zainteresowania. Pierwsze rozgrywki to czas błędów, to właśnie na nich najlepiej się nauczy Twoje dziecko. Daj mu możliwość ich popełniania, a sam wyciągnie z tego korzyści. Szachy mobilizują do rywalizacji, wypracowują skuteczność oraz podejmowanie decyzji. Dobrze wpływają na pamięć i wyobraźnię.

----
Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
----------
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:50, 07 Kwi 2014    Temat postu:

-
chessfollower - training plan
Post przez -- chessfollower

Obecnie zadania ze zbioru Podwójne uderzenie
rozwiązuje ze stoperem i zapisuje rozwiązania w zeszycie - wreszcie kupiłem Smile
tutaj będę mógł dokładnie podać statystyki po rozwiązaniu tego zbioru.

Podczas rozwiązywania zadań ze zbiorów #1 i #2 - rozwiązania zapisywałem na kartkach lub na bieżąco sprawdzałem rozwiązanie tym samym nie mogę podać dokładnie liczby błędnie rozwiązywanych zadań.
Po przerobieniu "Podwójnego uderzenia" zabiorę się za nie jeszcze raz podam dokładne jak mi poszło.


#1 Z tego co pamiętam było około 40 - 50 zadań, niepoprawnie rozwiązanych. Do niektórych zadań podchodziłem po 2 - 3 razy (Jeżeli nie mogę rozwiązać zadania przez 5-7 min wówczas zostawiam je na drugi dzień. )
Zadania, które sprawiły mi najwięcej problemów to te powyżej 500.

#2 Tutaj zadania bardziej złożone gdyż musimy znaleźć rozwiązanie dla obydwu stron.
Z jednej strony jest o tyle łatwiej, że musimy w każdym ruchu szachować przeciwnika
, gdyż obydwa rozwiązania prowadzą do mata w 3 (białe) lub 2 (czarne) ruchach.
Zadania nie były aż tak trudne jak mi się zdawało na początku
przed przystąpieniem do pracy z tym zbiorem.
W zasadzie kilka zadań (~ 15) zostało przeze mnie źle rozwiązanych te powyżej 200.
Aczkolwiek w niektórych przypadkach sporo czasu zajmowało mi rozwiązywanie.


Podwójne uderzenie - na obecną chwilę rozwiązane 160 zadań z czego 2 rozwiązane błędnie. (Numery zadań 64, 65). Czas rozwiązywania zadań: 104 min. W przypadku tego zbioru rozwiązania zapisuje w zeszycie po zakończonej sesji np.: 20 min - 30 min. zapisuję czas i sprawdzam rozwiązania.

Jakie błędy popełniałem w zadaniach:
- nie przewidziałem jakiegoś ruchu przeciwnika, który mógł zostać wykonany

- w niektórych zadaniach przeoczenie figury przeciwnika, która skutecznie burzyła cały atak, aczkolwiek dzięki tym zdaniom i błędom jakie popełniłem udało mi się w dużej części wyeliminować moje podstawki i przeoczenia

- w nie których zadaniach rozwiązania były banalne np. wystarczyło zrobić roszadę (tak jak w w/w numerów zadań ze zbioru "Podwójne uderzenie") - oczywiście nie pamiętałem o tej możliwości nie udawało mi się rozwiązać poprawnie zadania, lub wcale go nie rozwiązałem (tak też było w zadaniach ze zbioru #1)


Czego nauczyły mnie zadania. Przede wszystkim robię mniej podstawek i "widzę więcej". Zadania nauczyły mnie oceniać pozycję na szachownicy - często jak zobaczyłem motyw to wykonywałem od razu ruch - teraz sprawdzam 2x stan szachownicy przed wykonaniem ruchu - moje ocena pozycji na na pewno uległa poprawie - nie piszę, że jest super bo i tak popełniam błędy ale jest o wiele lepiej niż było wcześniej.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:06, 16 Cze 2014    Temat postu:

---
Zadania szachowe z rozwiazniami --- siatki matowe!

Autor : A. Drosdowitsch
Omskaja Prawda 1986
-------------------------------
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 -- -- 1. We8! - Kc6 - 2. Wd8! - Kb7 - 3. Gd5 - mat

2 solutions --- 2 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. We8! - tempo
1. ... Kc6 -- 2. Wd8 [3. Gd5#]
2. ... Kb7 -- 3. Gd5 - mat --- --- Diagram -- 2

1. ... Kd7 2. Ga4+
2. ... Kd6 3. We6#

Rozwiązanie: 1. Ge6! --- tempo
1. ... Kc6 -- 2. Gc8 [3. We6#]
2. ... Kd6 -- 3. We6 - mat -- --- Diagram -- 3

3_4
---- diagram -- 3 ----- 3. We6 - mat ----- ----- diagram -- 4 --- 3. Gd6 - mat

1. ... Kxe7 -- 2. Ge5 - tempo
2. ... Kd8 -- 3. Gf6#
2. ... Kf8 --- 3. Gd6 - mat --- ---- Diagram -- 4

Prosta trzychodowka z dwoma rozwiazaniami -- 1. We8! -- 1. Ge6!
W rozwiazaniach mamy 5 siatek matowych , na diagramach umiescilem trzy siatki
matowe. Czarny Krol matowany jest na polach _b7 -- _d6 -- _f8
------
Dla rozwiazujacych zadania szachowe proponuje zaopatrzyc sie w
szachy Diagramowe , sa przydatne w kazdej chwili i o kazdej porze dnia i nocy ....
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:31, 16 Cze 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

Autor : L. Bodovnikov
Molot 1970
-----
2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- ---- pozycja po wstepie --- 1. Wh8!


Przygotowanie:
1. ... Sg5 ---- 2. Hxf6 #
1. ... f5 [a] -- 2. Wg6 [A] #

Złuda: 1. We8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7/e7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wd8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wc8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wb8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 [B] #
Ale 1. ... Kxh6!

Złuda: 1. Wa8? tempo
1. ... Kf7 2. Hd7#
1. ... Sf8 2. Hxf8#
1. ... Sg5 2. Hxf6/f8#
1. ... f5 [a] 2. Hg6 B] #
Ale 1. ... Kxh6!

[b]Rozwiązanie

1. Wh8! - tempo
1. ... Kf7 ---- 2. Hd7 #
1. ... Kxh6 -- 2. Hxf6 #
1. ... Kxh8 -- 2. Hf8 - mat
1. ... Sf8 ---- 2. Hxf6/He7/Hxf8 #
1. ... Sg5 --- 2. Hxf6/Hf8 - mat
1. ... f5 ----- 2. W6xh7 - mat - #

Gra przygotowana -- gotowe maty... 1. ... f5 -- 2. Wg6 # ; 1. .. - Sg5 2. Hxf6 - mat
Zludy:
1. Wa8 -- 1. Wb8 -- 1. Wc8 -- 1. Wd8 -- 1. We8 - obalenie 1. ... Kxh6!
W sumie ciekawe zadanie!
----------

Autor : Israel Abraham Schiffmann
Brisbane Courier 1929, I nagroda

2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- pozycja po wstepie -- 1. Wd5! -- grozi - 2. Gc4 - mat

---

Przygotowanie:

1. ... Wc8/xb8/e8/xf8 2. Wd3#
1. ... Gg6/e8 2. Hf3, Gc4#
1. ... Ge6/d5/g8 2. Hf3#
1. ... Gc4, Wd5 2. G(x)c4#

Rozwiązanie:

1. Wd5! -- grozi -- 2. Gc4 - mat
1. ... Wxf8 , Gd6 - 2. Wd3 #
1. ... Wd6 ------ 2. Sc4 #
1. ... Gxd5 ----- 2. Hf3 #
1. ... We5 ------ 2. Sc8 #
1. ... Wxh8 , Ge5 - 2. Wb5 #
-----------
3_4

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 19:37, 16 Cze 2014, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 13:32, 05 Lip 2014    Temat postu:

-
II -> I kat. bez trenera w rok
Post przez Krzysztof R.

[link widoczny dla zalogowanych]

Kilka tematów się poruszyło, a więc by zbyt długiego posta nie pisać...

Moja historia turniejów klasycznych:
- 1998r mistrzostwa okręgu poznańskiego - zdobycie IV kat. i awans dalej
- 1998r mistrzostwa makroregionu - zdobycie III kat (jeśli dobrze pamiętam wygrał je mój rówieśnik GM Radosław Wojtaszek)
- 2012r Otwarte Mistrzostwa Wrocławia - ranking uzyskany chyba ok. 1790
- marzec 2013r Otwarte Mistrzostwa Wrocławia - ranking uzyskany 1800 - II kat zdobyta
- luty 2014 Kalisz Open FIDE 5 rund - ranking uzyskany 1817
- czerwiec 2014 Szachowa Kuźnia FIDE 5 rund - ranking uzyskany 1833

Chyba nie ominąłem żadnego turnieju klasycznego w moim życiu ;p Więc to tylko potwierdza mój główny powód niepowodzenia. Pewnie to jest powodem dlaczego teraz w realu nie potrafię zagrać na 100% swoich możliwości.

Co do bardziej szczegółowego rozpisania powodów dla których nie zdobyłem I kat.:
- zbyt mała liczba rozegranych partii klasycznych w realu - przez wiele lat powodem było odpuszczenie szachów (wiek dojrzewania itd.) - szkoda, bo niektórzy szachiści z mojej okolicy w podobnym do mnie wieku z którymi walczyłem w latach młodości (na turniejach szybkich głównie) pokazali do czego można dojść ciężką pracą - mówię tu o całej grupie świetnych szachistów z pobliskiego do mnie Śremu (GM Jacek Tomczak ale i wielu innych - nadspodziewanie wielu jak na nieduże miasto Very Happy), IM Rafał Lubczyński i inni

- nieumiejętne trenowanie, zwłaszcza w pierwszych miesiącach - musiałem się na własnych błędach uczyć jak efektywnie trenować - nigdy nie miałem trenera a moja przygoda z szachami ograniczała się do "pogrania sobie", dlatego musiałem nie tylko szukać informacji jak trenować, ale również wybrać sposoby, które będą mi odpowiadać (będę czuł że przynoszą pozytywne efekty)

- brak trenera (osoby) która mogła kontrolować moje treningi (czy ich efekty) - prowadziło to np. do zbyt niedokładnego przerobienia książki bo spieszyłem się by zdążyć w wyznaczonym terminie - hmm...w sumie pieniądze by się znalazły na trenera np. raz w tygodniu, ale po pierwsze szachy traktuję jako hobby, po drugie nawet nie kojarzę w mojej okolicy odpowiedniej osoby (no chyba że w Śremie by się znalazła taka osoba Very Happy)

- brak odpowiednich narzędzi (np. robiąc zadania na chesstempo na darmowym koncie część wariantów pozostawiałem bez zrozumienia, teraz wykupiłem pełen dostęp i każdą wątpliwość rozwiewam szczegółowo silnikiem szachowym by wszystko zrozumieć) - co do podniesienia argumentu, że chesstempo nie jest może bardzo ważnym narzędziem - zgadzam się z tym, po prostu chciałbym zasygnalizować, że bardzo ważne jest dla mnie zrozumienie każdej pozycji (nie tylko pod względem strategicznym) - mamy powyżej przykład końcówki której zawodnik nie wygrał mając silnik szachowy do pomocy, a wystarczył właśnie dobrze zrozumieć pozycję (choć tu głównie pod względem strategicznym). Innym takim "narzędziem" byłby byłaby możliwość sprawdzenia i poprawienia mojej analizy swoich partii.

Jeszcze pozwolę sobie zwrócić uwagę na jedną sprawę o której już wspominałem wyżej...
Miasto Śrem ma ok 30 tys. mieszkańców, a więc niewiele
więcej od mojego miasta leżącego niedaleko.
Ja jestem aktualnym mistrzem w szachach swojego powiatu, a gdybym wybrał się na mistrzostwa Śremu w szachach to mógłbym nie wejść do pierwszej dziesiątki...Czy jest to chwalebny ale w dzisiejszych czasach rzadki przykład działania klubu w niedużym mieście? A jeśli nie jest to rzadki przykład to jak pociągnąć swoje miasto w tym kierunku? Very Happy

No i jednak wyszedł długi post..
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:36, 22 Sie 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat

Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 - tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 - tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat ----- diagram --- 4

3_4

--------------- diagram --- 3 ---------- ---------- diagram --- 4 ---
1. h8=W - Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# --- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 20:38, 22 Sie 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:34, 04 Lis 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa -- to szkoła szachów i nauka matowania!

Program szachowy ma zachęcić dzieci do szachów.
Program juz dawno napisał -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachów na przykładzie kilku bierek na szachownicy ,
diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy ,
trzeba po zajęciach mieć wydrukowane i przekazane dzieciom.

------
Przykład --- pozycja z małą ilością bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem


Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach ---- #2 ---- pozycja finałowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2. He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:19, 15 Gru 2014, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:42, 15 Gru 2014    Temat postu:

-
sobota, 13 grudnia 2014

[link widoczny dla zalogowanych]

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (1)
Ta seria będzie dotyczyła tego, co wszystkie tygrysy lubią najbardziej:
zrozumienia na czym polega odkrywanie jak też stosowanie rozwiązania
siłowego na szachownicy. Takim rozwiązaniem jest właśnie taktyka,
a jej najbardziej wybuchowym przejawem jest oczywiście kombinacja.

Tematyka będzie dość różnorodna: począwszy od opisu pozycji o
charakterze taktycznym, kończąc na opisie materiałów
( książek i zbiorów zadań ), które mają związek z taktyką.
Seria ta adresowana będzie dla osób, które zaczynają przygodę
z szachami i mają niewielkie doświadczenie oraz wiedzę.
Celem będzie wyjaśnianie podstaw taktyki jak też zachęcanie oraz
wskazywanie kierunku do własnych poszukiwań i przemyśleń.
W skrócie: celem jest wsparcie amatorów i pasjonatów szachowych,
którzy nie wiedzą z czym się je taktykę, co to jest kombinacja,
jakie książki o taktyce są dobre na danym poziomie oraz które
zbiory zadań warto przerabiać.

Ze swojej strony będę starał się tłumaczyć i wyjaśniać wszelkie
zagadnienia możliwie jak najprościej. Mam nadzieję, że dzięki temu
coraz trudniejsze tematy będą bez większych problemów rozumiane.
Pozornie zagadnienie taktyki (i kombinacji) wydaje się banalne,
ale im bliżej mu się przyglądam, tym więcej pytań pojawia mi się
w głowie. Jeśli wy będziecie mieli podobne pytania oraz będziecie
doświadczali trudności w zrozumieniu tego z czym i ja miałem
(bądź też nadal takowe miewam), tym większa szansa, że wyjaśniając
niejasności uda mi się nakierować wasze myśli na właściwą orbitę.
Zobaczymy na ile uda mi się zrealizować to zadanie.

-

[WhiteElo "1752"]
[BlackElo "1490"]

1. e4 - e6 - 2. Sa3 - Sf6 - 3. Ke2 - Sxe4 - 4. Kf3 - d5
5. d3 - Hf6+ - 6. Kg4 - e5+ - 7. Kh5 - g6 - mat -- 0-1 --- diagram -- 1
---

Diagram --- 1
7. Kh5 - g6 - szach - mat

Fajna zabawa... Król do akcji.. [link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:15, 15 Gru 2014, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 22:12, 17 Gru 2014    Temat postu:

-
Kombinacja 1

Taktyka, Teoria szachów
Jerzy Konikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

Taktyka jeden ze sposobów prowadzenia walki.

W szachach pełni funkcję usługową wobec strategii. Rzadko kiedy zwroty taktyczne występują w czasie przebiegu całej partii, najczęściej zawodnik decyduje się na nie w konkretnej, określonej pozycji. Stoi w opozycji do pojęcia techniki. Zależy to od stylu prowadzenia walki przez danego zawodnika. Zawsze jednak przeprowadzenie operacji taktycznej powinno opierać się na strategicznie prawidłowej ocenie pozycji. Do najczęściej przeprowadzanych motywów taktycznych należą: kombinacje, odciągnięcie, zwabienie, blokada, zwolnienie pola, mat zduszony, zugzwang, przesłona, usunięcie bierki broniącej, napad z odsłony, podwójne uderzenie, związanie itd.

Władysław Litmanowicz i Jerzy Giżycki: Szachy od A do Z (2 tom) Sport i Turystyka Warszawa 1987

////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Kilku sympatyków mojego bloga zaproponowało wprowadzenie działu w zakresie taktyki pt. „Kombinacje”, co uznałem za bardzo dobrą myśl.
Będę więc systematycznie zamieszczał ciekawe taktyczne pozycje
z praktyki turniejowej w celu ćwiczenia tzw. zmysłu kombinacyjnego.
Rozwiązania znajdziecie Państwo w komentarzach.


Simonian-Strelnikow , (Ukraina 2011).


Diagram --- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2

-------
--

Kombinacje -- Zadanie 2


diagram -- 1
Białe zaczynają i wygrywają

-- Rozwiązanie:
Król w centrum z reguły jest narażony na atak nieprzyjacielskich figur:
1. Gxf5+! gxf5 2. Wh6+ Kf7 3. Hf6+ Kg8 4. He6+ 1-0

jesli 3. ... Ke8 4. He6+ He7 5. Wh8+ Wg8 6. Wxg8 mat


diagram -- 2
Po 4. He6+ czarne poddały - (Vera-Lebredo, Managua 1982).

Taki sposób trenowania polecam każdemu szachiście....
----

Pisanie poematów jak się trenuje , polecanie książek których
tylko lizniemy tak lekko , to efekty będą kiepskie...
Ja dziennie pracuje 10 godzin i to jeszcze nie jest wystarczająco dużo.
Szachista najpierw musi poznać dokładnie szachownice... pola trzeba znać
na pamieć ... od tej czynności trzeba rozpocząć naukę szachów.
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 10:56, 30 Gru 2014    Temat postu:

----
Wirtualny trening --- obrazkowy!

Autor : P. A. Orlimont
Bohemia 1917
-------
1_2
diagram --- 1
Białe matują w 3 posunieciach -- #3 --- pozycja matowa --- 3. Hc3 - mat

To jest jeden z wariantów tej trzychodówki ... najciekawszy!

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:21, 31 Lip 2015    Temat postu:

--
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:54, 13 Sie 2015    Temat postu:

--
[link widoczny dla zalogowanych]

Autor - W. Woronin - 2015
4 nagroda
---
1_2
Diagram - 1
Mat w 6 posunięciach -- #6 ---- ---- 1. Gg4! - Ge6! - 2. Gh2!!

--
3_4
Diagram - 3
2. ... Kxh2 - 3. Gxe6 - Kh1 - 4. Gf5! - Kh2
5. Sf1+ - Kh1 - 6. Gxe4 - mat
1.Gg4 - Ge6 - 2. Gh2! - Gd7 - 3.Kg3 - Gxg4 - 4.Sxg4 - e3 - 5. Kh3 - e2 - 6. Sf2 - mat

Tak pokazywanie zadan szachowych - lepiej reklamuje szachy
a edukacja szachistów jest najlepsza z możliwych...
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 19:25, 13 Sie 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 15:24, 24 Sie 2015    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

Autor : L. Bodovnikov
Molot 1970

2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---------- pozycja po wstepie --- 1. Wh8!


Przygotowanie:
1. ... Sg5 ---- 2. Hxf6 #
1. ... f5 [a] -- 2. Wg6 [A] #
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 8 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin