Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

M.Bartel _ Mistrz Polski
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 31, 32, 33  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:25, 23 Kwi 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- uczy matowania!

1 - P1016271
Autor : Valery Surkov
7031 feenschach 12/1996 -- Lob
---------------
_2

Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ---- Final --- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat

(4+2) C -- s#8

Rozwiazanie

1. He7! --- Ka5 -- 2. Hb4+ -- Ka6 -- 3. Hb7+ -- Ka5
4. Wb5+ -- Ka4 -- 5. Hd5 --- Ka3 -- 6. Wb3+ -- Ka4
7. Wb1 --- Ka3 -- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat ---- Diagram -- 2

Temat -- Aristokrat

[link widoczny dla zalogowanych]
---------

Mrs. T. B. Rowland
Wesiey College Quarterly - 1889
-------------------


Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 ---- 1. e4!


Rozwiązanie:

1. e4! - grozi -- 2. Wd5 - mat
1. ... Kd7 --- 2. Wd5#
1. ... We8+ - 2. fxe8=S#
1. ... We5 ---- 2. Wa6#
1. ... Wxe4 --- 2. Sxe4#
1. ... dxe3 e.p.- 2. Hd1#
1. ... fxe3 e.p. - 2. Hxd4#

Dwa bicia w przelocie -- Promocja Skoczka!
Jeszcze tylko brakuje Roszady!
Takie zadanie ulozona przez kobiete 123 lata temu!
----------


[link widoczny dla zalogowanych]
---

a) Problemy natury szkoleniowej i czysto szachowej

Myślę, że większość naszych juniorów gra teraz słabiej (bo to chyba nie ulega najmniejszej wątpliwości) dlatego, że są gorzej wyszkoleni. To wydaje się dziwne, bo w obecnych czasach samouków nie ma i każdy gdzieś tam korzysta z trenera. I tutaj może być pies pogrzebany.

Do tej strony problemu można podejść różnorako. Przede wszystkim w ostatnich latach jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji programów szachowych. Ja miałem to szczęście, że z programami szachowymi zacząłem pracować dopiero w wieku 18 lat, a wcześniej odebrałem solidną edukację szachową. Teraz dzieci mają styczność z programami od najmłodszych lat i obawiam się, że nikt nie uczy tychże adeptów jak sobie z tymi programami radzić. Starsi trenerzy zapewne czują się niepewnie na gruncie, na którym junior zna się lepiej, młodzi zaś mogą na komputerach polegać zdecydowanie za bardzo.

Jak z tego wybrnąć? Prawdę mówiąc mam wrażenie, że na etapie dziesięcio- czy dwunastolatków komputer jest zupełnie zbędny. Owszem, jakieś podstawy debiutowe są potrzebne, ale z pewnością nie długie warianty „na pamięć”, a nie daj Boże „na pułapkę”. Później, stopniowo, trzeba wprowadzać do obsługi bazy szachowe i nauczyć dzieci w jaki sposób należy przygotowywać się do partii, a na samym końcu, gdy zawodnik jest już naprawdę dojrzały (poziom kandydata, ale lepiej mistrza krajowego), zachęcić go do wspólnych analiz z komputerem. W każdym razie sprawy komputerów nie można ani zamieść pod dywan i uznać, że ich nie ma, ani też nie można oprzeć edukacji dziecka na tej „pomocy dydaktycznej”.

Patrząc na skomentowane partie młodych szachistów (a miałem ostatnio taką okazję) mam wrażenie, że w narodzie sztuka analizy partii zupełnie upadła. Analizy samodzielnej, bez pomocy komputera. Analizy, w efekcie której dziecko stara się samemu zrozumieć jakie popełniło błędy, a co zrobiło dobrze. Stara się pojąć co jest ważne w pozycji, a co nie ma znaczenia. Taka analiza jest korzystna (choć nie wszyscy tak sądzą) nawet w przypadku arcymistrzów, a w przypadku młodych zawodników wprost nieodzowna. Pamiętam, że jako junior swoje partie (i debiuty też!) analizowałem namiętnie w każde wakacje. To podczas takiej formy treningu szachista zyskuje najwięcej. Ile dzieci analizuje obecnie swoje partie, bez udziału komputera? Ilu młodych zawodników po analizie powie „miałem lepszą pozycję, bo miałem lepsze perspektywy wykorzystania przewagi pionowej na skrzydle w końcówce” zamiast „miałem lepszą, Rybka mówi 0,30”?
-----------
Zająć też trzeba się trenerami, a raczej ich doborem. Nie mnie oceniać kto jest dobrym trenerem, zazwyczaj trenera ocenia się po wynikach, choć jeszcze lepiej oceniać go po tym, co jego zawodnicy osiągnęli w przyszłości, nawet daleko po zakończeniu współpracy z nim – w końcu pod każdy sukces należy kiedyś zbudować fundamenty. Dziwi mnie ostatnia „moda” na to by trenerem młodych jeszcze zawodników byli silni, nadal praktykujący, zawodnicy, najlepiej arcymistrzowie.

Czy arcymistrz jest w stanie prowadzić zawodnika na poziomie drugiej czy pierwszej kategorii? Rzadko kiedy! Po prostu, taki zawodnik pewne rzeczy przyjmuje za pewnik, trudno mu zrozumieć, że ktoś może mieć elementarne braki. Dużo lepiej współpraca juniora z silnymi zawodnikami wychodzi w przypadku, gdy młody szachista jest już możliwie wszechstronnie wykształcony, myślę że jego ranking powinien kształtować się w okolicach 2200-2300. Obawiam się, że współpraca na wcześniejszym etapie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Zamiast zatem „GM” lub „IM” przed nazwiskiem trenera warto spojrzeć na zupełnie inne rzeczy.

Jak dobrać trenera? Sprawa nie jest prosta. W Polsce nigdy nie było specjalnie wielu dobrych szkoleniowców, nie bez powodu znaczna część obecnych arcymistrzów (Macieja, Soćko, Mitoń czy autor tych słów) oparła swoją edukację szachową na specjalistach zza wschodniej granicy, co przyniosło oczekiwane efekty.

Myślę, że dobry trener powinien mieć przede wszystkim „warsztat”. Co to jest ten warsztat? Prawdę mówiąc to nie wiem, ale wymieniłbym kilka punktów:

dobra organizacja pracy (plan)
wysokie stawianie celów (wcale niekoniecznie medale MP – to raczej niska poprzeczka)
indywidualne podejście do zawodnika (a to można zaobserwować np. po repertuarze debiutowym prowadzonych wcześniej zawodników)
autorytet
zaangażowanie i pasja

Ilu trenerów w Polsce ma te cechy? Nie mam zielonego pojęcia. Mając jednak oczy i uszy otwarte obawiam się, że niezbyt wielu. Zwłaszcza żenujące wydaje mi się tworzenie ciśnienia wokół mistrzostw Polski juniorów, co podpada pod punkt „wysokie stawianie celów”. Przy okazji ostatniej awantury w sprawie OOM, rozbawiło mnie, że rodzice określają MP jako najważniejszy turniej w roku. Rodzice rodzicami, zawsze mają duże oczekiwania, o czym zresztą dalej, ale ktoś chyba opiekuje się ich dziećmi, ktoś to ciśnienie zwiększa – są to trenerzy.

Do mistrzostw Polski, zwłaszcza w młodszych kategoriach wiekowych, trzeba mieć dystans. To są, jak mawiał naprawdę wybitny szkoleniowiec, śp. Wojciech Ehrenfeucht „szachy pstrykane”. To czy Jaś lub Małgosia zostaną mistrzami Polski, a nawet Europy i świata do lat 10 czy 12 ma znaczenie jedynie dla kronikarzy (wikipedystów?). Dużo istotniejsze jest czy dziecko na takim etapie harmonijnie się rozwija. Gdy słyszę z ust rodziców słowa „to jest najważniejsza impreza sezonu” to łapię się za głowę. Dziecko w wieku 12 lat ma „robić formę” na jeden turniej?! Ma za wszelką cenę wygrywać, np. grając „lewe” warianty?! Otóż nie, w takim wieku najważniejsze jest zupełnie co innego – junior ma coraz bardziej lubić grę, poznawać coraz więcej niuansów pozycyjnych czy gry końcowej, zaczynać „czuć” i rozumieć jak najwięcej rodzajów pozycji. Jeśli nastawimy się na sukcesy na wczesnym etapie, w dłuższej perspektywie owoców z tego nie będzie. Jeśli osiągnięcia przychodzą naturalnie, to dobrze, natomiast jeśli na początku ich nie ma, ale kolejne etapy szachowej wiedzy są zgłębiane – to wcale nie jest gorzej! Typową ofiarą dążenia do sukcesów w dzieciństwie są zawodnicy, często nawet arcymistrzowie, którzy byli „genialnymi” dziećmi, na krajowym podwórku wygrywali wszystko, grając jeden, często „krzywy” debiut. Do pewnego czasu wystarczało, a potem okazywało się, że zawodnik skrzywiony został na całe życie. Takich skrzywionych zawodników jest coraz więcej.

b) Zmiana w nastawieniu rodziców i dzieci

Nie jestem pedagogiem, psychologiem ani socjologiem, więc moje wnioski mogą być zupełnie błędnie, ale w grupie zainteresowanej – bo duet rodzic-dziecko jest w tym momencie taką grupą – zaszło na przestrzeni ostatnich lat sporo zmian. Za moich czasów (brzmi to epicko, wiem) większość dzieci nie była przez rodziców bombardowana tysiącem zajęć dodatkowych. Teraz większość nieźle zarabiających rodziców chce żeby dziecko nie tylko grało w szachy, ale też grało w piłkę, na fortepianie, tańczyło, znało trzy języki. Skoro dziecko ledwo ma czas na zabawę (a podobno według ostatnich badań dzieci najbardziej rozwijają się, gdy… się nudzą!), to jak ma znaleźć czas na szachowe treningi? Skoro te 2-3 godziny tygodniowo z trenerem wciśnięte są pomiędzy dziesiątki godzin innych zajęć, to młody adept szachów z pewnością sam nie potrenuje w ogóle. A oczekiwania na pewno są, bo przecież skoro junior trenuje z indywidualnie z trenerem, któremu do tego się słono płaci, to przecież wyniki być muszą. O czym zresztą sam trener zaświadczy, jakżeby inaczej…
Rodziców zrozumieć prosto – chcą zapewnić dziecku możliwie najwięcej ścieżek rozwoju. Trudniej zrozumieć trenerów, którzy nie potrafią wyjaśnić, że w takim przypadku wyczynowa gra w szachy pozbawiona jest sensu.

Same dzieci nie są rzecz jasna mniej uzdolnione niż jeszcze kilka lat temu, ale bez wątpienia w czasach ogólnego dobrobytu (wbrew medialnej promocji kryzysu) dzieci mają po prostu wszystko. Nie tylko zorganizowany czas od 8 do 20, ale także telewizję, komputer i konsolę. Z pokus zrezygnować trudno, a szachy na tym cierpią. Trudno teraz zakochać się w szachach, a wcześniej taka „miłość” przytrafiała się wielu juniorom. Jeden z moich utalentowanych rówieśników na tyle lubił szachy, że zdarzało mu się wstawać godzinę wcześniej (lekcje zaczynał o Cool, by jeszcze przed pierwszym dzwonkiem przejrzeć partie któregoś z mistrzów świata. Coraz trudniej mi wierzyć w to, że są juniorzy, którzy sami z siebie rozstawiają szachownicę, otwierają książkę i analizują partie Fischera czy Botwinnika (choć miałem okazję o takich słyszeć, więc nadzieja jest…!). Ba, nawet takich, którzy zrobiliby to na komputerze jest jak sądzę niewielu.

c) Poziom życia szachowego w kraju

Tego aspektu nie można pomijać. Pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku, kiedy to ja byłem juniorem, w Polsce dobre imprezy były po prostu codziennością. W Polanicy Zdroju nie tylko rozgrywano silne openy, ale też kapitalne turnieje kołowe, gdzie można było podglądać najlepszych na świecie. W Koszalinie zorganizowano jeden z najsilniejszych na ów czas turniejów otwartych. Silne turnieje organizowano jeszcze w Świdnicy czy Bydgoszczy, a także w Krynicy Zdroju (teraz organizowane są nadal, ale już dużo słabsze). W turniejach krajowych można było niemalże przebierać.
Obecnie sytuacja jest daleko gorsza. Turniejów niby nie brakuje, ale w przeważającej większości są to turnieje mało atrakcyjne ze szkoleniowego punktu widzenia już dla zawodników o poziomie 2100-2200, czyli dla nieco bardziej zaawansowanych juniorów. Nastawieni na zysk organizatorzy nie przejmują się tym czy obsada turnieju będzie dobra, ważna jest ilość nie jakość. Business is business, ale jak to w biznesie bywa, ktoś na tym traci. W tym przypadku są to juniorzy.

Ile jest w Polsce openów z dolnym limitem rankingowym 2000, albo lepiej 2100 lub 2200? Ile jest w Polsce turniejów, gdzie robi się normy arcymistrzowskie? Kończy się to tym, że utalentowani zawodnicy grają w słabych openach i punktują zawodników rankingowo słabszych o kilkaset punktów, zamiast sprawdzać się w pojedynkach z lepszymi. Efekty mogą być tylko jedne.

Z coraz mniejszą ilością dobrych turniejów trudno coś zrobić, można tylko marzyć o tym, że znajdą się ludzie, których celem nie będzie zarobienie na turnieju, ale zrobienie dobrego turnieju. A to rzadko idzie ze sobą w parze. Niestety, nie każdego stać na zagraniczne wyjazdy, by dziecko nabrało doświadczenia w walce z lepszymi, dużo sympatyczniej byłoby pograć z lepszymi na miejscu. Może jeszcze się tego doczekamy.

W tym kontekście cieszy fakt, że za rok w Legnicy odbędą się ME seniorów. W imprezie tej powinien zagrać każdy mający jakiekolwiek ambicje junior powyżej lat 12. Zresztą jest to zupełnie szokujące, że nasi czołowi juniorzy i juniorki nie jeżdżą na ME i ME kobiet, które są świetną okazją do nauki – zamiast kosztownych wyjazdów na ME czy MŚ juniorów lepiej zainwestować choć raz w „poważny” turniej. Efekty szkoleniowe tysiąc razy większe. Darek Świercz w ME zagrał już jako czternastolatek, najwyższa pora, by swych sił spróbował J-K. Duda. Zresztą – właśnie tak robią najlepsi. W tym roku w Płowdiw nie brakowało juniorów na poziomie 2300-2400, wcale nie lepszych od naszych krajowych zawodników. Oczywiście, szybko to się zmieni, różnica się zwiększy… Wielu z tych juniorów zagrało rewelacyjne zawody, a pewien talent z Izraela nie tylko miał okazję zagrać z Mamedjarowem, ale także z nim zremisować. Taka jedna partia warta jest 100 partii z juniorami…

Czy to wszystkie aspekty poruszonego przeze mnie problemu? A skąd! Wpis zrobił się już jednak przydługi. Może na podstawie komentarzy powstanie jego druga część. Jak zwykle zachęcam do przedstawiania swoich uwag i refleksji, w tym przypadku zwłaszcza rodziców i szkoleniowców.

Na koniec wyrazy radości nie tylko dlatego, że wpis się pojawił, ale raczej dlatego, że dobiegł końca!

------------------
Posted on 14/04/2012 by mateuszbartel. This entry was posted in Szachy w Polsce and tagged juniorzy, Polskie szachy. Bookmark the permalink.
« Jaki był rok 2011? – cz. 2
8 Komentarzy
Olga
14/04/2012 - 02:17 | Permalink

A próbowałeś sprawdzać jak polscy juniorzy odstają od czołówki światowej w swoim wieku?
Chyba trafiłeś w sedno z argumentem o dzieciach zawalonych lekcjami baletu i chińskiego-mandaryńskiego. Nie bardzo umiem dobnrać temu zjawisku określenie wartościujące. Wiem natomiast, że trzy razy bym się zastanowiła zanim pozwoliłabym swojemu dziecku zająć się szachami poważniej. Później zastanowiłabym się jeszcze raz. A później jeszcze siedem.
Odpowiedz

mateuszbartel
14/04/2012 - 09:13 | Permalink

Nie sprawdzałem – na stronie z rankingami FIDE brakuje niestety narzędzie do skutecznego policzenia tego. A szkoda.
Odpowiedz

Olga
14/04/2012 - 10:40 | Permalink

[link widoczny dla zalogowanych]
myślę że tabelka na końcu strony daje jakieś pojęcie.
Swoją drogą ciekawym badaniem byłoby sprawdzenie zależności miedzy obecnością zawodników w czołówce światowej a PKB per capita danego kraju.
Odpowiedz
Slaby_gracz
14/04/2012 - 11:29 | Permalink

Jest w tym dużo prawdy. Sam nie jestem jakimś mocnym graczem , ale jak grałem w Łebie a OOM (2006 r.) miałem ranking elo około 2000. Na liście startowej byłem w połowie.. Teraz gracz z rankingiem takim samym jak ja były … w pierwszej trójce na liście startowej. Pozdrawiam Smile
Odpowiedz
VIP
14/04/2012 - 15:23 | Permalink

Dokładnie tak jest, jeszcze z 5 lat temu poziom polskich szachów juniorskich był całkiem przyzwoity- Warakomski, Olszewski, Tomczak, i parę innych osób z tych roczników godnie reprezentowało Polskę na MŚJ i MEJ, a teraz kiedy patrzę na poziom rozgrywek w grupach c16 i c18… to mnie krew zalewa, że nie jestem kilka lat młodszy :- )

Pozdrawiam i życzę powodzenia na turnieju w Dortmundzie,
Jacek Szwed
Odpowiedz
brelo
15/04/2012 - 01:21 | Permalink

Co do wyjazdów juniorów na mistrzostwa europy, lub zawody juniorskie, to wg mnie trzeba zachować między tym balans. Owszem junior musi grać na takich zawodach jak ME (nie mówiąc już o tym, że gdy zawody są w Polsce to niemal obowiązek), ale nie można przez wszystkie lata juniorskie jeździć na ME. Świercz przecież też pojechał na zawody juniorów i efekt znamy. Gdy widzimy, że junior ma realną szanse na powalczenie w mistrzostwach juniorów to chyba lepiej żeby się bił o zwycięstwo niż grał w ME, gdzie nikt go nie zauważy. Najlepiej by było grać wszędzie, no ale… pieniądze.

Co do poziomu to sam byłem zaskoczony tym, że średni zawodnik na MP do lat 16 ma około 1900. W końcu są to najlepsi juniorzy z kraju…

Pozdrawiam
Odpowiedz
rutra
15/04/2012 - 02:25 | Permalink

Ja trenuje szachy od 4 lat. Od roku mam dostęp do książek, analizuje partie (głównie te książkowe), oraz swoje partie. Rzadko używam silnika. To trzeba lubieć. Mam III kategorie i na wakacjach wybieram się na drugi (trzeci wliczając lige) turniej klasyczny. Jestem typowym samoukiem. Znalazłem jakiś czas temu wyniki turnieju piętnastominutowego, który 8 lat temu odbywał się w mojej miejscowości. Spośród 33 osób z ówczesnych szkół podstawowych dziś tylko ja gram w szachy.

Trochę przykro się czytało ten artykuł. Nie wiem czy coś ruszy. Słyszałem, że kiedyś dzieci lubiały pograć w szachy, dziś królewska gra przegrywa konkurencje z komputerowymi grami.
Odpowiedz
Jerzy
15/04/2012 - 14:24 | Permalink

Siła szachów juniorskich jest pochodną siły szachów seniorskich, a te nie są u nas na najwyższym poziomie, co widać np. po wynikach na ostatnim ME. Dla przykładu w Rosji szachy to sport narodowy, ale również mocno podupadł po rozpadzie ZSSR, a konkurencja nie śpi. Przy takiej konkurencji nie ma możliwości zdominowania sceny szachowej jak w czasach ZSSR. Poza tym szachy silnie się skomputeryzowały, a Rosja nijak nie jest liderem w technologiach komputerowych. U nas odwrotnie po rozpadzie ZSSR pojawiło się sporo utalentowanych juniorów, których trenowali trenerzy ze wschodu (w końcu mogli wyjeżdżać na zachód), no i mieli silną motywację ze strony rodziny i PZSzach. Przy obecnym kryzysie nie widać nowych silnych juniorów, oprócz kilku chwalebnych wyjątków. Szachy to nie jest profesja, która może zapewnić stabilne utrzymanie się, dlatego juniorzy kończą swoją szachową przygodę w wieku seniorskim.

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:15, 28 Kwi 2012    Temat postu:

-
-- Sprawdz sie w koncowkach taktycznych

Autor : Furio Slepjan -- 1981
----
-2
--------------------- Diagram -- 1 ---- -- ---- 5. Sg4! - mat - diagram -- 2
Biale zaczynaja i wygrywaja -- ( + ) --- Pozycja finalowa - 5. Sg4 - mat


Rozwiazanie

1. Hf1+!! - Kxf1
2. Gb5+ -- Hc4
3. Sxc4!! - fxe1=H
4. Se3+ -- Kf2
5. Sg4! - mat --- diagram -- 2

__2

5. Sg4! - mat --- diagram -- 2

--------
---
Przyklad z partii:
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---


Biale zaczynaja i wygrywaja ( + )

Rozwiazanie

1. Wh4+! - Kxh4
2. Hh7+! -- Hh5
3. fxg3+ -- Kg4
4. Hd7+ -- Wf5
5. Hd1+ -- diagram -- 2



Czarne poddaly sie -- 1-0
-- gdyz po 5. .. Wf3 - 6. Hxf3 - mat
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---
Dwie ciekawe koncowki z ksiazki Jerzego Konikowskiego.

Ps.
Proponuje przerobienie tych zadan sposobem diagramowym , czyli pozycje poczatkowa i koncowa umiescic na diagramach.
Szachista ma mozliwosc do kilkakrotnego przegladania tych zadan przez co bedzie je pamietal nie tylko ustawienie , ale i dokladne rozwiazania.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:18, 28 Kwi 2012    Temat postu:

---------

Marek Bartel

26/04/2012 - 15:25 | Permalink

Pozwólcie Państwo, że podzielę się z Wami, krótką anegdotką z czasów wczesnej edukacji szachowej Mateusza.

Od mniej więcej roku zatrudniam wybitnego moim zdaniem specjalistę z Ukrainy – Yakova Loifenfelda, który opiekuje się 12 letnim natenczas moim synem. Pewnego dnia uznałem, że jako rodzic i pracodawca (a były to niemałe pieniądze) mam prawo a wręcz obowiązek kontroli tego co też dzieje się w mojej prywatnej szkole. Uzbroiwszy się w odwagę na początku kolejnych zajęć pytam:

- Panie Jakovie – czy mógłby Pan powiedzieć mi nad czym w chwili obecnej pracuje Pan z Mateuszem ?

Yakov, przewracając swoje stosy diagramów, szachowymi stempelkami produkując nowe patrzy się na mnie spod oka

- A o co Panu chodzi Pan Marek ?

- No wie Pan, chciałbym wiedzieć na ten przykład jakie debiuty przygotowujecie, czy macie jakieś pomysły jak pokonać Kamila.

- My Pan Marek nic nie przygotowujemy.

- Nie rozumiem, to nad czym pracujecie jak nie nad szachami.

- Pan Marek, Pan to chyba myśli, że Mateusz umie grać w szachy. (Mateusz ma w tym momencie w swoim dorobku tytuł mistrza Polski do 10 i 12 lat). Ja Pan Marek mówię Wam, że on w szachy grać nie umie. Ja się Pan Marek diełaju, żeby on rozumiał co to znaczy grać w szachy.

- No dobrze, a co z debiutami.

- My Pan Marek na debiuty nie mamy czasu. Poza tym ja nie znam debiutów. Są książki – Pan mu kupi on przecież umie czytać – to niech czyta. Pan mu kupił komputer to on może przecież oglądać te debiuty.

- Hmm

- Ja Pan Marek Pana przepraszam ale my nie mamy czasu, my musimy już się brać za rabotu.

Tyle anegdoty.

Serdecznie polecam ją pod rozwagę przedstawicielom KOR-u oraz różnym internetowym mądralom ubolewającym nad złym doborem debiutowym juniorów będących u początku przygody z szachami.
Odpowiedz

---------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 8:23, 02 Maj 2012    Temat postu:

------

Kompozycja szachowa --- zaniedbana dziedzina szachow w Polsce!

44 - P1016230
Autor : Petko A. Petkov --- GM kompozycji szachowej.
25 Miniaturen 1991


Samomat w 8 posunieciach --- S#8 -- --- 1. Kg1!

1. Kg1! g3 - 2. Wa2 -- g2 3. Wa4 - Kg3
4. Hf4+ ---- Kh3 --- 5. Df5+ -- Kg3
6. Wg5+ -- Gxg5 -- 7. Df2+ -- Kh3
8. He3+ --- Gxe3 -- mat --- diagram --- 2


--------- diagram --- 2 ------
Pozycja finalowa --- 8. He3+ -- Gxe3 - mat

Hetman jest najczesciej uzywany przy tworzeniu samomatow wielochodowych...
Tu -- Hetman jest figura uniwersalna....
----------------
PS.
O kompozycji szachowej w Polsce juz dawno zapomniano.
Dzialacze szachowi nawet nie wiedza czy ona jest potrzebna...
Dzialacze szachowi wiedza ze trzeba 200 tysiecy zlotych wydac
na Mistrzostwa Swiata Juniorow w Brazylii.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 8:23, 02 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 9:00, 02 Maj 2012    Temat postu:

---
Jak rozwiazywac zadania?

Czworaczki piecochodowe > #5

_2
-------Diagram --- 1 ----------- ---------- diagram ---- 2

-----------------------------------------

_4

Mat w 5 posunieciach > #5 Wszystkie

Rozwiazania zadan

Rozwizanie

1. Sh3! --- tempo
1. ... Ke3 -- 2. Sg5 tempo
2. ... Kd2 -- 3. Sf7 tempo
3. ... Ke3 -- 4. Sfe5 tempo
4. ... Kd2 -- 5. Sc4 - mat

Diagram nr.2 > roz.

Rozwiazanie

1. Sh4! --- tempo
1. ... Ke4 -- 2. Sg6 tempo
2. ... Kd3 -- 3. Sf8 tempo
3. ... Ke4 -- 4. Sfe6 tempo
4. ... Kd3 -- 5. Sc5 - mat

----- siatka matowa -- nr.1 --- 5. Sc4# ------- siatka matowa -- nr.2 --- 5. Sc5#
_2

----------
---- Siatka matowa --- 3 ---- 5. Sf3# ----- ----- siatka matowa --- 4 --- 5. Se3#
_4
1. Sf1!
- Ke5 - 2. Sfe3 - Kd4 - 3. Sg2 - Ke5 --- -- 1. Ka4! - Kd5 - 2. Sf7 - Kc4
4. Sh4 - Kd4 - 5. Sf3 - mat ----- ---- ----- 3. Sh6 - Kd5 - 4. Sg4 - Kc4 - 5. Se3 - mat

Rozwiazanie nr.3

Rozwiazanie

1. Sf1! ---- tempo
1. ... Ke5 -- 2. Sfe3 tempo
2. ... Kd4 -- 3. Sg2 tempo
3. ... Ke5 -- 4. Sh4 tempo
4. ... Kd4 -- 5. Sf3 - mat

---------------------------
Rozwiazanie nr.4

Rozwiazanie

1. Ka4! --- tempo
1. ... Kd5 -- 2. Sf7 tempo
2. ... Kc4 -- 3. Sh6 tempo
3. ... Kd5 -- 4. Sg4 tempo
4. ... Kc4 -- 5. Se3 - mat

1. ... Kd5 -- 2. Sg6 tempo
2. ... Kc4 -- 3. Sf8 tempo
3. ... Kd5 -- 4. Sfd7 tempo
4. ... Kc4 -- 5. Sb6 - mat

Szachista aby rozwiazywac zadania , najpierw musi
ogladac setki rozwiazn szachowych to jest zasada ,nie teza.
Bardzo zla zasade mamy w Polsce -- proponuje sie rozwiazywanie
zadan... tylko jak ten szachista zacznie rozwiazywac jak nigdy nie rozwiazywal.

Powyzej przyklady:
To jeden z najbardziej skutecznych sposobow na szybkie poznanie mechanizmow w szachowych.

Kazde nawet skomplikowane zadanie mozemy pokazac na diagramach
Diagramy mozemy ogladac nawet po kilkanascie razy dopoki nie zapamietamy pozycji szachowej i calego machanizmu zawartego w zadaniu szachowym.
Pokazywane na szachownicy pozycje szachowe nie jestesmy wstanie wszystkie zapamietac , bo pozycje sie zmieniaja i nie kazdy jest geniuszem szachowym , by wszystko zapamietac.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 10:49, 02 Maj 2012, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 11:13, 04 Maj 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa -- zadanie w Albumie FIDE - 1998-2000

19 - P1237933
Autor : Alois Johandl
3915 Freie Presse 05/06/1998
-- 1. Nagroda
--------------


Mat w 7 posunieciach --- #7

Rozwiazanie
--
1. Wd4! - Kxd4 - 2. Wf4+ -- Kc5
3. Sd6 -- Wb4 -- 4. Se4+ -- Kd4
5. Sf2+ - Kc5 - 6. Sxd3+ - cxd3 - 7. axb4 - mat --- diagram - 2




Prosta siatka matowa -- 7. axb4#

W szachach tak bywa ze mamy 1 Wieze za duzo , wiec pozbywamy sie jej
1. Wd4! - Kxd4 2. Wf4+ Kc5 -- tu mozna by rozpoczac zadanie szachowe

To rozpoczynamy:
1. Sd6 - grozi mat na _c4
1. ... Wb4 2. Se4+ Kd4 3. Sf2!+ Kc5 - 4. Sxd3 cxd3 5. axb4 - mat
Trik jest w tym ze na Polu _f2 stoi biala Wieza wiec mata w 5 posunieciach nie bedzie.
Gdy pozbedziemy sie Wiezy z pola _f2 , to mata damy.
Pole _f2 jest potrzebne dla Naszego bialego Skoczka , dlatego poswiecenie
Wiezy juz w pierwszym posunieciu 1. Wd4 bylo konieczne.

[link widoczny dla zalogowanych]
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:43, 05 Maj 2012    Temat postu:

-
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa --- karciany symbol

30 - P1229461
Autor : Thomas B. Rowland
V 150 exzentrische Schachaufgaben , p. 171, 1910
54 Kurioses Schach 1975
-------------------

Mat w 2 posunieciach --- #2

Rozwiazanie

1. Hb3! -- tempo
1. ... Kd6 -- 2. c8=S! - mat --- diagram --- 2
1. ... Kf8 --- 2. Hf7 - mat
1. ... Gd6 -- 2. Hf7 - mat ---- diagram --- 5

1. ... a4 ---- 2. Hxb4 - mat --- diagram -- 3
1. ... Gxc3 - 2. Gc5#
1. ... Ga3 -- 2. Hxa3 - mat ---- diagram --- 4

Keywords: Symbolproblem

_3
1. Hb3 - Kd6 - 2. c8= Skoczek mat ----- ----- 1. Hb3 - a4 - 2. Hxb4 - mat
---
_5
1. Hb3 tempo - Ga3 - 2. Hxa3 - mat --- ---- 1. Hb3 - Gd6 - 2. Hf7 - mat

Czasem trzeba pokazywac siatki matowe , gdyz nie wszyscy szachisci
maja wyobrazenie ( widzenia ) mata na diagramie szachowym.
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:51, 05 Maj 2012    Temat postu:

-

-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa --- wielochodowka -miniatura!

9 - P1118376
Autor : Nikolai I. Kralin
132 Smena (Moskwa) 12/1995



Mat w 6 posunieciach --- #6 --- 1. Hg2+!

Rozwiązanie

1. Hg2!+
1. ... Wb7 - 2. Ka3 - tempo
2. ... a4 --- 3. Ka2 - tempo
3. ... a3 --- 4. Ka1 - tempo
4. ... a2 --- 5. Gc7 - tempo
5. ... Kxa7 - 6. Hxa2! - mat --- diagram -- 2


Pozycja finalowa --- 6. Hxa2 - mat

Ladna siatka matowa.
----
Shrek1953

04/05/2012 - 23:52 | Permalink

Andrzeju!

Moja ocena nie bazuje na porównaniu rankingów tylko codziennej pracy z dziećmi. Pogarszająca się w zastraszający sposób pamięć, próby pomijania w szkoleniu pewnych „nudnych” stopni, skłonność do skrótów i uczenia się tylko debiutów. Mógłbym tu wyliczać jeszcze długo ale dam spokój. Każdy obserwujący dzieci na przestrzeni wielu lat zauważył to bez trudu. Cierpi na tym jakość gry przede wszystkim. Samo porównanie rankingów nie daje właściwego obrazu.
----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 20:53, 05 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:37, 06 Maj 2012    Temat postu:

--- Matowanie na ekranie

__Roszada , to zawsze jakas niespodzianka!

----

1____2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ----- 1. 0-0! -- Ke5 -- 2. Gc5 -- Kd5 -- 3. Wf5#

Rozwiązanie:

1. O-O!
1. ... Ke5 -- 2. Gc5 tempo
2. ... Kd5 -- 3. Wf5# --- Diagram --- 2

1. ... Kd4 -- 2. Gd6 [3. Wd1#]
2. ... Kd5 -- 3. Wd1 -- mat

-------
---

Extra Liga -- 6.V. 2012 - Warszawa

Bartel Mateusz - Macieja Bartlomiej


W tej pozycji biale wygraly w 2 posunieciach

36. Wxd5! - exd5
37. Se8!
-- czarne podobno przekroczyli czas do namyslu.
1-0
-------

Tu juz nic sensownego nie widac dla czarnych. 1-0
------

GM M. Bartel ladnie zakonczyl gre!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:00, 07 Maj 2012    Temat postu: Re: M.Bartel _ Mistrz Polski

----

Chetnie bym pochwalil GM M. Bartla gdyby sie odwazyl zareklamowac Szachy w Polskiej Telewizji.
Okazja bedzie w koncem grudnia ... Mistrzostwa Europy w grze przyspieszonej. ( 25 min )
Druga okazja to --> Mistrzostwa Polski w Warszawie.
Warunek jest jeden ---> trzeba sie do tego przygotowac. Trzeba miec sprzet szachowy Tablice demonstracyjna. i duzo treningu nagrywanego na profesionalnym sprzecie Video.
----------
Szachy trzeba umiec pokazywac w TV malo gadki duzo pokazywania.
Szachy sa medialne , tylko ludzie malo gramotni...

------------------------

Mateusz Bartel -- arcymistrz szachowy__ Mistrz Polski 2011.

[link widoczny dla zalogowanych]



Mat w 5 posunieiach -- #5 ---


1. Ga3! -- Kc2 -- 2. Kc4 --- Kd1
3. Sc3+ -- Kd2 --- 4. Wf1 -- Ke3 -- 5. Gc1 - mat
4. Wf1 --- Kc2 --- 5. Wf2 -- mat ----- Diagram --3

2______3
4. Wf1 -- Ke3 -- 5. Gc1 - mat --------- 4. Wf1 -- Kc2 -- 5. Wf2 -- mat

Male jest piekne , bo czasu nam duzo nie zabiera by zobaczyc i zapamietac .... dwie siatki matowe
-------------

--
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
---------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:01, 07 Maj 2012    Temat postu:

-
--- Wirtualne szkolenie --- dla II kat. szachowej!

Autor : Otto B. Wurzburg
---------------------


Biale matuja w 3 posunieciu -- #3

Rozwiązanie

1. Gh4! --- tempo

1. ... hxg2 -- 2. Hh5! -- tempo
2. ... Kf1 -- 3. Hd1 - mat ----- Diagram -- 5
2. ... Kh2 -- 3. Gf2 - mat ----- diagram --- 2

1. ... h2 -- 2. Hf2+
2. ... Kh1 -- 3. Hf1 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kh1 - 2. Gf2
2. ... h2 -- 3. g4 - mat ---- diagram --- 4
2. ... Kh2 3. Hxh3#

1. ... Kh2 2. Gf2 [3. Hxh3#]
2. ... hxg2 3. Hh5#
2. ... Kh1 3. Hxh3#

-------
_3
1. Gh4
- hxg2 - 2. Hh5! - Kh2 - 3. Gf2
- mat ---- 1. Gh4 h2 - 2. Hf2+ - Kh1 - 3. Hf1 - mat


_5
-------------- diagram --- 4 ----------- ---------- Diagram -- 5 ---
1. Gh4 - Kh1 - 2. Gf2 - h2 - 3. g4 - mat ---- 1. Gh4 - hxg2 - 2. Hh5 - Kf1 - 3. Hd1#

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:27, 07 Maj 2012    Temat postu:

---

Dzis sie dowiedzialem od arcymistrza , ze program komputerowy
nie pomaga w analizie partii szachowej.
To w takim razie wycofac programy szachowe...
Szachisci niech ucza sie warcab!

[link widoczny dla zalogowanych]
---------

Mrs. T. B. Rowland
Wesiey College Quarterly - 1889
-------------------


Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 ---- 1. e4!


Rozwiązanie:

1. e4! - grozi -- 2. Wd5 - mat
1. ... Kd7 --- 2. Wd5#
1. ... We8+ - 2. fxe8=S#
1. ... We5 ---- 2. Wa6#
1. ... Wxe4 --- 2. Sxe4#
1. ... dxe3 e.p.- 2. Hd1#
1. ... fxe3 e.p. - 2. Hxd4#

Dwa bicia w przelocie -- Promocja Skoczka!
Jeszcze tylko brakuje Roszady!
Takie zadanie ulozona przez kobiete 123 lata temu!
----------



83 - P1196608
Autor : Charles Francis Stubbs
355 American Chess Bulletin 1908
------------------

Mat w 2 posunieciach ---- #2

Rozwiazanie --- Wieza matuje!
---


[link widoczny dla zalogowanych]
---

a) Problemy natury szkoleniowej i czysto szachowej

Myślę, że większość naszych juniorów gra teraz słabiej (bo to chyba nie ulega najmniejszej wątpliwości) dlatego, że są gorzej wyszkoleni. To wydaje się dziwne, bo w obecnych czasach samouków nie ma i każdy gdzieś tam korzysta z trenera. I tutaj może być pies pogrzebany.

Do tej strony problemu można podejść różnorako. Przede wszystkim w ostatnich latach jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji programów szachowych. Ja miałem to szczęście, że z programami szachowymi zacząłem pracować dopiero w wieku 18 lat, a wcześniej odebrałem solidną edukację szachową. Teraz dzieci mają styczność z programami od najmłodszych lat i obawiam się, że nikt nie uczy tychże adeptów jak sobie z tymi programami radzić. Starsi trenerzy zapewne czują się niepewnie na gruncie, na którym junior zna się lepiej, młodzi zaś mogą na komputerach polegać zdecydowanie za bardzo.

Jak z tego wybrnąć? Prawdę mówiąc mam wrażenie, że na etapie dziesięcio- czy dwunastolatków komputer jest zupełnie zbędny. Owszem, jakieś podstawy debiutowe są potrzebne, ale z pewnością nie długie warianty „na pamięć”, a nie daj Boże „na pułapkę”. Później, stopniowo, trzeba wprowadzać do obsługi bazy szachowe i nauczyć dzieci w jaki sposób należy przygotowywać się do partii, a na samym końcu, gdy zawodnik jest już naprawdę dojrzały (poziom kandydata, ale lepiej mistrza krajowego), zachęcić go do wspólnych analiz z komputerem. W każdym razie sprawy komputerów nie można ani zamieść pod dywan i uznać, że ich nie ma, ani też nie można oprzeć edukacji dziecka na tej „pomocy dydaktycznej”.

Patrząc na skomentowane partie młodych szachistów (a miałem ostatnio taką okazję) mam wrażenie, że w narodzie sztuka analizy partii zupełnie upadła. Analizy samodzielnej, bez pomocy komputera. Analizy, w efekcie której dziecko stara się samemu zrozumieć jakie popełniło błędy, a co zrobiło dobrze. Stara się pojąć co jest ważne w pozycji, a co nie ma znaczenia. Taka analiza jest korzystna (choć nie wszyscy tak sądzą) nawet w przypadku arcymistrzów, a w przypadku młodych zawodników wprost nieodzowna. Pamiętam, że jako junior swoje partie (i debiuty też!) analizowałem namiętnie w każde wakacje. To podczas takiej formy treningu szachista zyskuje najwięcej. Ile dzieci analizuje obecnie swoje partie, bez udziału komputera? Ilu młodych zawodników po analizie powie „miałem lepszą pozycję, bo miałem lepsze perspektywy wykorzystania przewagi pionowej na skrzydle w końcówce” zamiast „miałem lepszą, Rybka mówi 0,30”?

-
-- Wirtualne szkolenie --- dla III kat. szachowej!

Autor : B. P. Barnes
The Problemist 1962 -
[link widoczny dla zalogowanych]
-------


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Sc5! - grozi - 2. Ge6#


Rozwiązanie

1. Sec5! --grozi - [2. Ge6, Gd5, Gc4, Gb3, Ga2#]

1. ... Wxa4+ -- 2. Ga2! - mat --- diagram -- 2
1. ... Kd8 ------ 2. Gh7- mat
1. ... O-O-O - 2. Sb6 - mat --- diagram -- 3
1. ... Ge6 --- 2. Gxe6#
1. ... Gh7 --- 2. Hd7#

[link widoczny dla zalogowanych]

_3

1. Sc5 - Wxa4+ - 2. Ga2 - mat ---- ---- 1. Sc5! - 0-0-0! - 2. Sb6 - mat

Nauka matowania[/b]
Zamiast gledzenia , ze nasi Juniorzy kiepsko graja -- to
trzeba forsowac taki priorytet >> nauke matowania

Na stronie Mistrza Polski jeszcze nie widzialem zadan szachowych dla II kat. szach.
Czyzby tak trudno je umiescic?
--- Odwagi!

-----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 20:02, 10 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:22, 10 Maj 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa -- gorna polka!

75 - P1238436
Autorzy : Valery Kopyl i Gennady Kozyura - Ukraina
Schachmatnaja Komposizija 104 11-12/2011
Moskauer Turnier 2011
1. Nagroda
------------------
_2

Samomacik w 5 posunieciach -- S#5 --- 1. Wc3! --- 5. He6+ - Hxe6 - mat


-- Rozwiazanie

1. Tc3! De4 2. Sb4+ Kxd4 - 3. Tc4+ - Ke5 - 4. Dd6+ - Kf5 - 5. De6+ Dxe6# -- 2

1. ... Dxg2 - 2. Ke8+ Ke4 - 3. Sxg3+ Dxg3 - 4. De6+ De5 - 5. f8=T - Dxe6# -- 3

1. ... Ke4 - 2. Dd3+ - Kd5 - 3. Ke8+ - Ke6 - 4. Dg6+ - Df6 - 5. f8=L - Dxg6# -- 4

D -- to Hetman
T -- to Wieza
L -- to Goniec
S -- to Skoczek
K -- to KROL


_4

---- 5. f8=Wieza - Hxe6 - mat ---- ----- 5. f8=Goniec - Hxg6 - mat

Super siatki matowe!!

Dwie slabe promocje -- 5. f8=W! -- i -- 5. f8=Goniec!
---

Wszystkie zadania tu publikowane powstaja z pomoca
programu szachowego [link widoczny dla zalogowanych]

Szesciochodowka --- #6 z rozwiazaniem

wersja Wladka -------------------- siatka matowa -----

1__2

Mat w 6 posunieciach > #6 --------- siatka matowa ----

1. Kf5! - f6 - 2. Ke4 - f5+
3. Kd4 - f4 - 4. Kc3 -- f3
5. Se1 - f2 - 6. Sc2 - mat ---- Diagram -- 2

Dla instruktorow szachowych porada:
Nauczyc swoich kursantow operowania programem szachowym [link widoczny dla zalogowanych]
by nasi uczniowie szachowi poznali szachy w ciagu 2 lat a nie bawili sie szachami w piaskownicy.
Operujac programem beda wdzieczni ze Nasz instruktor szachowy dal nam wedke do lowienia ryb.

--------------

-- Sprawdz sie w koncowkach taktycznych

Autor : Furio Slepjan -- 1981
----
-2
--------------------- Diagram -- 1 ---- -- ---- 5. Sg4! - mat - diagram -- 2
Biale zaczynaja i wygrywaja -- ( + ) --- Pozycja finalowa - 5. Sg4 - mat


Rozwiazanie

1. Hf1+!! - Kxf1
2. Gb5+ -- Hc4
3. Sxc4!! - fxe1=H
4. Se3+ -- Kf2
5. Sg4! - mat --- diagram -- 2

__2

5. Sg4! - mat --- diagram -- 2

--------
---
Przyklad z partii:
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---


Biale zaczynaja i wygrywaja ( + )

Rozwiazanie

1. Wh4+! - Kxh4
2. Hh7+! -- Hh5
3. fxg3+ -- Kg4
4. Hd7+ -- Wf5
5. Hd1+ -- diagram -- 2



Czarne poddaly sie -- 1-0
-- gdyz po 5. .. Wf3 - 6. Hxf3 - mat
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---
Dwie ciekawe koncowki z ksiazki Jerzego Konikowskiego.

Ps.
Proponuje przerobienie tych zadan sposobem diagramowym , czyli pozycje poczatkowa i koncowa umiescic na diagramach.
Szachista ma mozliwosc do kilkakrotnego przegladania tych zadan przez co bedzie je pamietal nie tylko ustawienie , ale i dokladne rozwiazania.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:04, 10 Maj 2012    Temat postu:

--

Dzis sie dowiedzialem od arcymistrza , ze program komputerowy
nie pomaga w analizie partii szachowej.
To w takim razie wycofac programy szachowe...
Szachisci niech ucza sie warcab!

[link widoczny dla zalogowanych]
---------

Mrs. T. B. Rowland
Wesiey College Quarterly - 1889
-------------------


Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 ---- 1. e4!


Rozwiązanie:

1. e4! - grozi -- 2. Wd5 - mat
1. ... Kd7 --- 2. Wd5#
1. ... We8+ - 2. fxe8=S#
1. ... We5 ---- 2. Wa6#
1. ... Wxe4 --- 2. Sxe4#
1. ... dxe3 e.p.- 2. Hd1#
1. ... fxe3 e.p. - 2. Hxd4#

Dwa bicia w przelocie -- Promocja Skoczka!
Jeszcze tylko brakuje Roszady!
Takie zadanie ulozona przez kobiete 123 lata temu!
----------



83 - P1196608
Autor : Charles Francis Stubbs
355 American Chess Bulletin 1908
------------------

Mat w 2 posunieciach ---- #2

Rozwiazanie --- Wieza matuje!
---


[link widoczny dla zalogowanych]
---

a) Problemy natury szkoleniowej i czysto szachowej

Myślę, że większość naszych juniorów gra teraz słabiej (bo to chyba nie ulega najmniejszej wątpliwości) dlatego, że są gorzej wyszkoleni. To wydaje się dziwne, bo w obecnych czasach samouków nie ma i każdy gdzieś tam korzysta z trenera. I tutaj może być pies pogrzebany.

Do tej strony problemu można podejść różnorako. Przede wszystkim w ostatnich latach jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji programów szachowych. Ja miałem to szczęście, że z programami szachowymi zacząłem pracować dopiero w wieku 18 lat, a wcześniej odebrałem solidną edukację szachową. Teraz dzieci mają styczność z programami od najmłodszych lat i obawiam się, że nikt nie uczy tychże adeptów jak sobie z tymi programami radzić. Starsi trenerzy zapewne czują się niepewnie na gruncie, na którym junior zna się lepiej, młodzi zaś mogą na komputerach polegać zdecydowanie za bardzo.

Jak z tego wybrnąć? Prawdę mówiąc mam wrażenie, że na etapie dziesięcio- czy dwunastolatków komputer jest zupełnie zbędny. Owszem, jakieś podstawy debiutowe są potrzebne, ale z pewnością nie długie warianty „na pamięć”, a nie daj Boże „na pułapkę”. Później, stopniowo, trzeba wprowadzać do obsługi bazy szachowe i nauczyć dzieci w jaki sposób należy przygotowywać się do partii, a na samym końcu, gdy zawodnik jest już naprawdę dojrzały (poziom kandydata, ale lepiej mistrza krajowego), zachęcić go do wspólnych analiz z komputerem. W każdym razie sprawy komputerów nie można ani zamieść pod dywan i uznać, że ich nie ma, ani też nie można oprzeć edukacji dziecka na tej „pomocy dydaktycznej”.

Patrząc na skomentowane partie młodych szachistów (a miałem ostatnio taką okazję) mam wrażenie, że w narodzie sztuka analizy partii zupełnie upadła. Analizy samodzielnej, bez pomocy komputera. Analizy, w efekcie której dziecko stara się samemu zrozumieć jakie popełniło błędy, a co zrobiło dobrze. Stara się pojąć co jest ważne w pozycji, a co nie ma znaczenia. Taka analiza jest korzystna (choć nie wszyscy tak sądzą) nawet w przypadku arcymistrzów, a w przypadku młodych zawodników wprost nieodzowna. Pamiętam, że jako junior swoje partie (i debiuty też!) analizowałem namiętnie w każde wakacje. To podczas takiej formy treningu szachista zyskuje najwięcej. Ile dzieci analizuje obecnie swoje partie, bez udziału komputera? Ilu młodych zawodników po analizie powie „miałem lepszą pozycję, bo miałem lepsze perspektywy wykorzystania przewagi pionowej na skrzydle w końcówce” zamiast „miałem lepszą, Rybka mówi 0,30”?

-
-- Wirtualne szkolenie --- dla III kat. szachowej!

Autor : B. P. Barnes
The Problemist 1962 -
[link widoczny dla zalogowanych]
-------


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Sc5! - grozi - 2. Ge6#


Rozwiązanie

1. Sec5! --grozi - [2. Ge6, Gd5, Gc4, Gb3, Ga2#]

1. ... Wxa4+ -- 2. Ga2! - mat --- diagram -- 2
1. ... Kd8 ------ 2. Gh7- mat
1. ... O-O-O - 2. Sb6 - mat --- diagram -- 3
1. ... Ge6 --- 2. Gxe6#
1. ... Gh7 --- 2. Hd7#

[link widoczny dla zalogowanych]

_3

1. Sc5 - Wxa4+ - 2. Ga2 - mat ---- ---- 1. Sc5! - 0-0-0! - 2. Sb6 - mat

-- Nauka matowania
Zamiast gledzenia , ze nasi Juniorzy kiepsko graja -- to
trzeba forsowac taki priorytet >> nauke matowania

Na stronie Mistrza Polski jeszcze nie widzialem zadan szachowych dla II kat. szach.
Czyzby tak trudno je umiescic?
--- Odwagi!

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 20:19, 10 Maj 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:33, 12 Maj 2012    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa -- gorna polka!

75 - P1238436
Autorzy : Valery Kopyl i Gennady Kozyura - Ukraina
Schachmatnaja Komposizija 104 11-12/2011
Moskauer Turnier 2011
1. Nagroda
------------------
_2

Samomacik w 5 posunieciach -- S#5 --- 1. Wc3! --- 5. He6+ - Hxe6 - mat


-- Rozwiazanie

1. Tc3! De4 2. Sb4+ Kxd4 - 3. Tc4+ - Ke5 - 4. Dd6+ - Kf5 - 5. De6+ Dxe6# -- 2

1. ... Dxg2 - 2. Ke8+ Ke4 - 3. Sxg3+ Dxg3 - 4. De6+ De5 - 5. f8=T - Dxe6# -- 3

1. ... Ke4 - 2. Dd3+ - Kd5 - 3. Ke8+ - Ke6 - 4. Dg6+ - Df6 - 5. f8=L - Dxg6# -- 4

D -- to Hetman
T -- to Wieza
L -- to Goniec
S -- to Skoczek
K -- to KROL


_4

---- 5. f8=Wieza - Hxe6 - mat ---- ----- 5. f8=Goniec - Hxg6 - mat

Super siatki matowe!!

Dwie slabe promocje -- 5. f8=W! -- i -- 5. f8=Goniec!
---

Wszystkie zadania tu publikowane powstaja z pomoca
programu szachowego [link widoczny dla zalogowanych]

Szesciochodowka --- #6 z rozwiazaniem

wersja Wladka -------------------- siatka matowa -----

1__2

Mat w 6 posunieciach > #6 --------- siatka matowa ----

1. Kf5! - f6 - 2. Ke4 - f5+
3. Kd4 - f4 - 4. Kc3 -- f3
5. Se1 - f2 - 6. Sc2 - mat ---- Diagram -- 2

Dla instruktorow szachowych porada:
Nauczyc swoich kursantow operowania programem szachowym [link widoczny dla zalogowanych]
by nasi uczniowie szachowi poznali szachy w ciagu 2 lat a nie bawili sie szachami w piaskownicy.
Operujac programem beda wdzieczni ze Nasz instruktor szachowy dal nam wedke do lowienia ryb.

--------------

-- Sprawdz sie w koncowkach taktycznych

Autor : Furio Slepjan -- 1981
----
-2
--------------------- Diagram -- 1 ---- -- ---- 5. Sg4! - mat - diagram -- 2
Biale zaczynaja i wygrywaja -- ( + ) --- Pozycja finalowa - 5. Sg4 - mat


Rozwiazanie

1. Hf1+!! - Kxf1
2. Gb5+ -- Hc4
3. Sxc4!! - fxe1=H
4. Se3+ -- Kf2
5. Sg4! - mat --- diagram -- 2

__2

5. Sg4! - mat --- diagram -- 2

--------
---
Przyklad z partii:
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---


Biale zaczynaja i wygrywaja ( + )

Rozwiazanie

1. Wh4+! - Kxh4
2. Hh7+! -- Hh5
3. fxg3+ -- Kg4
4. Hd7+ -- Wf5
5. Hd1+ -- diagram -- 2



Czarne poddaly sie -- 1-0
-- gdyz po 5. .. Wf3 - 6. Hxf3 - mat
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---
Dwie ciekawe koncowki z ksiazki Jerzego Konikowskiego.

Ps.

Proponuje przerobienie tych zadan sposobem diagramowym , czyli pozycje poczatkowa i koncowa umiescic na diagramach.
Szachista ma mozliwosc do kilkakrotnego przegladania tych zadan przez co bedzie je pamietal nie tylko ustawienie , ale i dokladne rozwiazania.
--
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 31, 32, 33  Następny
Strona 10 z 33

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin