Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Problemy szkoleniowe w polskich szachach
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:00, 23 Sie 2013    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (7)

Szachy w Polsce, Szkolenie -- 23 sierpnia 2013
Jerzy Konikowski

W Magazynie Szachista (lipiec 2013) została opublikowana na stronie 2 wypowiedź Władimira Kramnika, którą przytaczam fragmentarycznie:

„Komputery wpłynęły na zmianę zmianę systemu przygotowań do turnieju, szczególnie w świetle programu Houdini, który zawsze osiągnie remis, nawet bez pionka. Znajdzie drogę do remisu i już!”

„Obecnie praktycznie nie ma znaczenia, czy ja analizuję podstawowe forsowne warianty, czy robi to gracz z rankingiem 2600. Wnioski będą analogiczne. Dlatego aby wykazać przewagę w debiucie, trzeba szukać nowych dróg i zmusić rywala do pracy głową przy szachownicy”.

„Tak właśnie pracuje Magnus Carlsen i zdecydowanie wyróżnia się na tle innych, którzy tego nie dostrzegają. Jako pierwszy przyjął tę metodę kilka lat temu i kontynuuje z sukcesem. Po prostu przeskakuje debiut, co jest może podejściem ekstremalnym, ale ma swój sens. To pragmatyczne podejście. Z pewnością jest lepsze, niż siedzenie godzinami nad debiutami, tracenie energii, aby w końcu dostać pozycję z nieznaczną przewagą. Znacznie lepiej otrzymać równą grę, być świeżym w grze środkowej i pracować nad końcówkami.”.

„U mnie była inna sytuacja. W zasadzie, prawie od dzieciństwa, szczególną uwagę zwracałem na debiut i na przejście z debiutu do gry środkowej. Teraz mam to już we krwi i trudno mi cokolwiek zmienić w tym podejściu do szachów, chociaż inne podejście może być bardziej efektywne”.

„Carlsen wytycza kierunki rozwoju szachów, gra szachy współczesne i zarazem przyszłościowe. W jego rękach szachy są grą, w której celem jest zmuszenie przeciwników do błędu, ba tworzy specyficzną aurę i w pewnym sensie zmusza rywali do słabszej gry, niż zwykle. Tu ma zdecydowaną przewagę nad innymi szachistami”.

//////////////////////////////////////////

Mój komentarz:

1. Władimir Kramnik wyraźnie zwraca uwagę na znaczenie pracy nad debiutami. Dzięki temu w szybkim tempie osiągnął wysoki poziom i zdobył tytuł mistrza świata. Do dnia dzisiejszego jest w ścisłej czołówce naszego globu. A jak mogłaby potoczyć się jego kariera szachowa, gdyby ominął przygotowanie debiutowe w swym treningu? Wypowiedź Kramnika jasno dowodzi, że w Związku Radzieckim praca nad otwarciami należała do priorytetów w szkoleniu zawodniczek i zawodników. Pisałem o tym w części 5.

2. Magnus Carlsen grał dwa razy w Dortmundzie w latach 2007 i 2009. Był wielką atrakcją turnieju. Udzielał licznych wywiadów dla prasy i telewizji. Wielkim szokiem dla wielu było jego stwierdzenie,
że w jego domu nie ma kompletu szachów!
Trenuje tylko z pomocą komputera. Ma wielką bazę informacyjną i analizuje z niej całe partie. Dzięki temu śledzi wszystkie fazy gry. Pracując nad debiutami, poznaje od początku do końca problemy danego wariantu. Ułatwia to mu w trakcie partii podjęcie właściwych decyzji, ponieważ ma w głowie zakodowanych wiele pozycji. Dlatego Kramnik ma tutaj rację, że Magnus Carlsen wytycza kierunki rozwoju szachów, gra szachy współczesne i zarazem przeszłościowe.

Dla przypomnienia. Jako trener kadry w latach 1978-1981 zwracałem uwagę na to, iż w pracy nad debiutami trzeba korzystać z całych partii, a nie tylko z ich fragmentów. W tym celu opracowałem „Komunikat Szkoleniowy Nr. 1/79“, który został wysłany do wszystkich zawodników kadry, trenerów i działaczy Polskiego Związku Szachowego.

Szkolenie


Wielokrotnie pisałem o korzyściach korzystania z pomocy komputerów w pracy szkoleniowej. Temu tematowi poświęciłem wiele miejsca na mojej stronie.

Komputery w szachach


W 1999 roku zaproponowałem włączenie do treningów naszej młodzieży w ramach Młodzieżowej Akademii Szachowej szkolenie drogą komputerową, co spotkało się z oporem trenerów. Moja idea została wprowadzona w praktyce dopiero w 2012 roku. Oczywiście ówczesny prezes Tomasz Sielicki nie podał, że to ja pierwszy byłem propogatorem takiej formy szkolenia w polskich szachach.

Akademia

Wiele informacji o problemach szkolenia w naszym kraju jest także na blogu w kategorii “Szachy w Polsce“. Zapraszam do lektury.

Może w końcu do świadomości prezesów, działaczy Polskiego Związku Szachowego oraz trenerów dotrze to, że problemy poruszone przez Władimira Kramnika były już dawno u nas omawiane, ale nie znalazły zrozumienia wśród osób odpowiedzialnych za szkolenie w Polsce. Dlatego pozycja naszych szachów w świecie jest taka, jaka jest!

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:06, 23 Sie 2013    Temat postu:

--
Autor: Ramayds, 2007


-- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach ---- 1. Ge4 - Gb1! grozi 2. Sg4 mat

Rozwiazanie: 1. Gb1! -- grozi -- 2. Sg4 -- mat

1. ... Sd6 ------- 2. Hxd6 mat ------ diagram B
1. ... Gxb1/d5 --2. Wd5 mat ----- diagram nr.4
1. ... Ge6 ----- 2. Hxa1 mat ----- diagram nr.1
1. ... Wxb1 --- 2. g4 -- mat ---- diagram nr.2
1. ... Wf4 ----- 2. gxf4 mat ---- diagram A
1. ... Wxf6 --- 2. He2 mat ---- diagram nr.3

----------- siatka matowa -A-----------B-- siatka matowa

A_____B

---- 1. Gb1 Wf4 2. gxf4 mat -A---------B- 1.Gb1 Sxf6 2.Hd6 mat


----------- siatka matowa ------------------------- siatka matowa -----------

2

1. Gb1 Ge6 2. Hxa1 --mat -- diagram nr.1 ------ 1. Gb1 Wxb1 2. g4 -- mat - nr.2

----------- siatka matowa -------------------- siatka matowa ----------

4

1. Gb1 Wxf6 2. He2 mat diagram nr.3 ---- 1. Gb1 Gxb1 2. Wd5 mat diagram nr.4

---
Wirtualne szkolenie -- poznaj maty pomocnicze!


10 - P0509294
Autor : Peter Rolf Orlik
3194 Die Schwalbe 08/1980
2126 Ideal-Mate Encyclopedia Vol.1 1999
------------------
_2

Pomocnik w 5 posunieciach --- h#5 ---- ---- siatka matowa pomocnika

(4+1) C+ -- h#5

Rozwiazanie

1. Kd1! - Wf8 - 2. Ke2 - Kf7
3. Kf3 - Ke6+ - 4. Kxg4 - Kf6+
5. Kh5 - Wh8 - mat ---- diagram -- 2

Trzy ciekawe posuniecia bialego Krola - 2. Kf7! - 3. Ke6! - 4. Kf6!
W zadaniach pomocniczych -- pomoc wzajemna -- widac golym okiem!

---------------


[link widoczny dla zalogowanych]

-
Kompozycja szachowa --- trzychodowka!

10 - P1146939
Autor : Heinrich Friedrich Ludwig Meyer
1736 Chess Monthly 04/1895 -- 5. Preis
------------

\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo


Rozwiązanie

1. Hc3! --- tempo
1. ... Kg4 --- 2. He5 -- tempo
2. ... Kh3 --- 3. Hg3 - mat ---- diagram -- 5
2. ... Kxf3 --- 3. He2#

1. ... Ke4 -- 2. Hc2+
2. ... Ke3/xf3 3. He2#
2. ... Kd5 -- 3. Sf4 - mat ---- Diagram --- 4

1. ... Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3

1. ... Kg6 2. Hf6+
2. ... Kxh5 3. Hg5#
2. ... Kh7 3. Hg7#

--------------------------
_3
--- diagram --- 2 --
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat

_5
--- diagram -- 4
1. Hc3 - Ke4 - 2. Hc2+ Kd5 - 3. Sf4# -- -- 1. Hc3 - Kg4 - 2. He5 - Kh3 - 3. Hg3 #

Trzychodowka -- osiem siatek matowych -- takie zadanie
wypada znac i propagowac wsrod Szachistow!
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:02, 24 Sie 2013    Temat postu:

--
Problemy szkoleniowe w polskich szachach [8]

Szachy w Polsce, Szkolenie --- 24 sierpnia 2013
Jerzy Konikowski

W Magazynie Szachista (czerwiec 2013) w artykule
O tym się mówi .. jest zamieszczona interesująca wypowiedź Kramnika. M.in. stwierdza: „Byłem dobrze przygotowany do turnieju. Zwykle mi się to udaje, ale np. w meczu z Anandem w 2008 r. wszystko posypało się. Wielu sądzi, że to kwestia grupy trenerów i popracowania nad nowymi ideami. Ale to nie tak, wszyscy mają trenerów i silne komputery, ale jedni znajdują nowe koncepcje, a inni nie. Moja specjalność to debiut i przejście do gry środkowej. Tu nie chodzi o wiedzę, tylko o zrozumienie oraz pojęcie kierunku działania”.

Władimir Kramnik jasno wypowiada się o roli debiutów w jego twórczości szachowej.
Oczywiście przygotowanie musi być połączone z następną fazą partii, czyli grą środkową.


Powracam jeszcze do poprzedniej części tej serii oraz stwierdzenia Kramnika: „Dlatego aby wykazać przewagę w debiucie, trzeba szukać nowych dróg i zmusić rywala do pracy głową przy szachownicy. Tak właśnie pracuje Magnus Carlsen i zdecydowanie wyróżnia się na tle innych, którzy tego nie dostrzegają. Jako pierwszy przyjął tę metodę kilka lat temu i kontynuuje z sukcesem. Po prostu przeskakuje debiut, co jest może podejściem ekstremalnym, ale ma swój sens”.

[link widoczny dla zalogowanych]

///

Nie mogę się zgodzić z opinią, że Carlsen „przeskakuje debiut”. Właśnie jego silną bronią jest świetnie opracowana faza debiutowa. Jest też w tym zakresie bardzo wszechstronny, ponieważ jego repertuar jest bardzo bogaty w wiele otwarć. Jest to dowód, że Magnus Carlsen przykłada do tej części partii wielką uwagę. Studiując całe partie, analizuje też pozostałe fazy gry i dlatego ma doskonałą technikę.

W obecnych czasach poziom gry czołówki światowej jest bardzo wyrównany i nie zawsze udaje się jednej stronie uzyskać przewagę w debiucie. Ważne są pozostałe stadia gry. I tutaj Magnus bryluje, ponieważ już w na początku swej kariery szachowej zrozumiał, że praca nad debiutami to studiowanie całych partii!!

Przytaczam bardzo pouczający pojedynek Carlsen-Kramnik z tegorocznego Memoriału Tala, w której młody Norweg po prostu „wymęczył” Kramnika w końcówce. W fazie debiutowej niewiele zyskał, gdyż grał z graczem wielkiej klasy. Swoją wielką technikę gry pokazał w dalszej części partii!
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 21:07, 24 Sie 2013, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 7:39, 25 Sie 2013    Temat postu:

-
Szachy to w 99% taktyka - Richard Teichmann

Kombinacje na --> --> [link widoczny dla zalogowanych]
----------

--- diagram --- 1
Czarne wygrywaja material (+)

Rozwiazanie

1. ... Gc2! --- grozi -- 2. ... Wxe1+ - 3. Wxe1 - Hxg2 - mat
dalsza gra
2. Hxc2 -- Wxe1+
3. Wxe1 - Hxc2!
-- diagram -- 2
---
3
--- diagram -- 2
Dalsza gra jest prawie -- forsowna -- po -
4. Wg1 - f3! - 5. g3 - f2! - 6. gxh4 - He4+ - 7. Wg2 - f1=W mat -- maly diagram - 3

Czy kiedys na Polskich stronach szachowych beda Szachy?!
Czy tylko dretwe rozmowy ... kto jest winien ze polskie szachy sa -- jakie sa...
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 12:59, 27 Sie 2013    Temat postu:

---
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (9)

Szachy w Polsce, Szkolenie -- 26 sierpnia 2013
Jerzy Konikowski

Wiceprezes Włodzimierz Schmidt podkreślił, że słabe przygotowanie debiutowe jest problemem zarówno czołówki kobiet, jak i mężczyzn i zadeklarował gotowość nadzorowania pracy konsultanta debiutowego kadry kobiet i mężczyzn
(Protokół z zebrania zarządu Warszawa, biuro PZSzach, Al. Jerozolimskie 49, 27 października 2012 r. godz. 10.00-18.00).

————-
Michał Krasenkow – trener kadry Polskiego Związku Szachowego (Pismo MAT 4-2013): Kładzenie nacisku na pracę nad debiutami jest śmiesznym podejściem.

---

Maly Szachista
-----

--- diagram -- 1
Biale forsownie matuja w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie na diagramie --- 2

-------

-- diagram -- 2
Wieza matuje w 4 posunieciu -- 4. Wh1 - mat

Wygrywa rowniez efektowne -- 1. Hg6!! , ale mat powstaje dopiero po 5 posunieciach

Ciekawa inicjatywa... kiedys taki propozycje podawalem na internecie...
Oto mamy w Magazynie Szachista.
Wszystkie czasopisma ktore dzialaja w Polsce... takie dodatki powinny posiadac.
W Polsce jest malo edukacji szachowej , wiec podobne zadania dla poczatkujacych szachistow sa wskazane.
Moim zdaniem trenerzy w Polsce slabo organizuja szkolenia szachistow.
Kombinacji szachowych w szkoleniu szachistow jest jak na lekarstwo.

Wystarczy poprzegladac materialy szkoleniowe... tam widac wszystko jak na dloni...
Wszystkiego malo, malo i jeszcze raz malo.
--

W Polskich szachach najpierw trzeba nauczyc sie reklamy szachow.
nastepne czynnosci z edukacja szachowa beda juz odbywac sie prawidlowo.
Jak narazie nie ma osob zainteresowanych reklama Szachow a uczeniem debiutow tym bardziej.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:40, 29 Sie 2013    Temat postu:

-
Jerzy Konikowski
Gość napisał:

Re: Gelfand vs Krasenkow

Postprzez - fuszer
Zdanie Krasenkowa może mieć sens poniżej II kategorii. Solidna „dwójka” powinna już potrafić poprawnie rozegrać debiut, co nie znaczy, że musi się w niego głęboko wgryzać i uczyć wszystkich wariantów. Zrozumienie i umiejętność zastosowania idei jest jednak ważnym elementem, a w miarę wspinania się po kolejnych szczeblach kategorii i tytułów szachowych niezbędne staje się coraz dokładniejsza praca nad debiutami i ułożenie dobrego repertuaru.

Tak jak powiedział Karpow w cytacie przytoczonym przez p. Konikowskiego – doskonałe opanowanie gry środkowej i końcówek nic nie da, jeśli do tej fazy partii nie dojdzie w wyniku fatalnego rozegrania debiutu. Podzielam w pełni zdanie Karpowa i Gelfanda, osobiście staram się w każdej partii „wycisnąć” z początkowej części jak najwięcej, żeby mieć więcej atutów w kolejnych fazach gry albo wygrać bez wychodzenia z debiutu.
------

Nietypowe -- siatki matowe.


--- Diagram -- 1
Mat powstal po 6 posunieciach.

Rozwiazanie

1. h4 - g6! - 2. Wh3 - g5 - 3. We3 - gxh4 - 4. f3 - h3
5. Kf2 - h2 - 6. He1 - h1=Skoczek
- mat

- h1=S -- promocja czarnego Skoczka.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 9:36, 02 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:35, 02 Wrz 2013    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (12)

Szachy w Polsce, Szkolenie --- 1 września 2013
Jerzy Konikowski

Wiceprezes Włodzimierz Schmidt podkreślił, że słabe przygotowanie debiutowe jest problemem zarówno czołówki kobiet, jak i mężczyzn i zadeklarował gotowość nadzorowania pracy konsultanta debiutowego kadry kobiet i mężczyzn (Protokół z zebrania zarządu Warszawa, biuro PZSzach, Al. Jerozolimskie 49, 27 października 2012 r. godz. 10.00-18.00).

Michał Krasenkow – trener kadry Polskiego Związku Szachowego (Pismo MAT 4-2013):
Kładzenie nacisku na pracę nad debiutami jest śmiesznym podejściem.

//////

W Panoramie Szachowej (luty 2004)
na stronie 51 m.in. napisano tak o wówczas 16-letnim Radosławie Wojtaszku:
Jego najsilniejszą stroną jest właśnie doskonała znajomość teorii debiutów.

W czasie naszej 4-letniej współpracy drogą komputerową (1999-2003) zwracałem uwagę Radkowi na istotę fazy debiutowej we współczesnych szachach i Wojtaszek to zaakceptował. Jego silną stroną było właśnie otwarcie. To zadecydowało, że polski arcymistrz znalazł się w ekipie mistrza świata Ananda w celu analizowania różnych wariantów debiutowych. Radosław Wojtaszek od kilku lat jest zdecydowanie najsilniejszym polskim szachistą!

Tymczasem inni nasi arcymistrzowie z dużą rezerwą odnoszą się do tej kwestii. Ich najsłabszą stroną jest niedopracowany repertuar debiutowy i przeciętna znajomość teorii.

W Magazynie Szachista (wrzesień 2012)
m.in. tak napisałem: „Oczekiwaliśmy z wielkim napięciem występu mistrza Polski Mateusza Bartla w superturnieju w Dortmundzie. Mieliśmy nadzieję, że Polak w walce przeciwko trzem Niemcom zdobędzie przynajmniej dwa punkty. Było to, w każdym razie tak się nam wydawało, całkiem realne, ponieważ Mateusz Bartel miał wyższy od nich ranking. Niestety mistrz Polski uzyskał z nimi tylko jeden punkt i to dość szczęśliwie, ponieważ z Fridmanem powinien przegrać.

Nasz arcymistrz zawiódł swych fanów na całej linii. Niestety nie był przygotowany do tej renomowanej imprezy i jego repertuar debiutowy nie odpowiadał klasie turnieju.

Młody arcymistrz musi teraz solidnie przeanalizować swoją dortmundzką twórczość i wyciągnąć z tego właściwe wnioski. Najbliższe turnieje pokażą, czy taka praca miała miejsce…”

W dalszej części zamieściłem dwie komentowane partie mistrza Polski, ilustrujące słabą znajomość granych przez niego wariantów.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:37, 02 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:37, 02 Wrz 2013    Temat postu:

-
Jerzy Konikowski
Gość napisał:

Re: Gelfand vs Krasenkow

Postprzez - fuszer
Zdanie Krasenkowa może mieć sens poniżej II kategorii. Solidna „dwójka” powinna już potrafić poprawnie rozegrać debiut, co nie znaczy, że musi się w niego głęboko wgryzać i uczyć wszystkich wariantów. Zrozumienie i umiejętność zastosowania idei jest jednak ważnym elementem, a w miarę wspinania się po kolejnych szczeblach kategorii i tytułów szachowych niezbędne staje się coraz dokładniejsza praca nad debiutami i ułożenie dobrego repertuaru.

Tak jak powiedział Karpow w cytacie przytoczonym przez p. Konikowskiego – doskonałe opanowanie gry środkowej i końcówek nic nie da, jeśli do tej fazy partii nie dojdzie w wyniku fatalnego rozegrania debiutu. Podzielam w pełni zdanie Karpowa i Gelfanda, osobiście staram się w każdej partii „wycisnąć” z początkowej części jak najwięcej, żeby mieć więcej atutów w kolejnych fazach gry albo wygrać bez wychodzenia z debiutu.
------

Nietypowe -- siatki matowe.


--- Diagram -- 1
Mat powstal po 6 posunieciach.

Rozwiazanie

1. h4 - g6! - 2. Wh3 - g5 - 3. We3 - gxh4 - 4. f3 - h3
5. Kf2 - h2 - 6. He1 - h1=Skoczek
- mat

- h1=S -- promocja czarnego Skoczka.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:38, 05 Wrz 2013    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (14)
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 5 września 2013

Jerzy Konikowski

Wiceprezes Włodzimierz Schmidt podkreślił, że słabe przygotowanie debiutowe jest problemem zarówno czołówki kobiet, jak i mężczyzn i zadeklarował gotowość nadzorowania pracy konsultanta debiutowego kadry kobiet i mężczyzn (Protokół z zebrania zarządu Warszawa, biuro PZSzach, Al. Jerozolimskie 49, 27 października 2012 r. godz. 10.00-18.00).

Michał Krasenkow – trener kadry Polskiego Związku Szachowego (Pismo MAT 4-2013): Kładzenie nacisku na pracę nad debiutami jest śmiesznym podejściem.

////

Nasz wschodni sąsiad Ukraina jest potęgą szachową zarówno w kategorii kobiet jak i mężczyzn. Dlaczego tak jest, że my nie mamy żadnych szans w najbliższym czasie dorównać im klasą gry? Moje kilkuletnie obserwacje wraz z analizą partii czołówki Ukrainy wykazały, że biją oni nasze kadry w wyszkoleniu, co uwypukla się przede wszystkim w przygotowaniu debiutowym. Tam podchodzi się do tej kwestii konkretnie tzn. zawodniczki i zawodnicy poznają warianty dosłownie do „dechy”. Przykładem tego jest niedawno przytoczona przeze mnie partia 12-letniego Siergeja Karjakina, który ze szczegółami znał ostry wariant: link.

U nas inaczej podchodzi się do tej kwestii. W piśmie -- Szachy-Chess(maj-czerwiec 2002) jeden z czołowych polskich trenerów tak się wyraził: „Ja osobiście, w pracy i w konsultacjach z juniorami, zwracam większą uwagę na idee, myśli, najważniejsze ścieżki, nastawienie do partii, nie zalewając ich wariantami”.

Taki styl pracy nad debiutami zaobserwowałem na trzech sesjach Młodzieżowej Akademii Szachowej w latach 1999-2000. Do pewnego momentu szkolenia jest to wystarczające, ale na wyższym poziomie już nie! Dlatego często nasze kadry w krytycznych momentach gry popełniają poważne błędy, których mogłyby uniknąć w przypadku dokładnego znania wariantu. Niestety współczesne szachy zawodowe (wyczynowe) wymagają wielkiej pracy i poświęcenia. Tych zalet brakuje naszym zawodniczkom i zawodnikom, czego dowodem jest ich pozycja w światowych szachach!

Oczywiście nieraz zaskakują oni nas pojedyńczymi sukcesami, z czego wszyscy się bardzo cieszymy. Mamy też utalentowaną młodzież, na którą liczymy! Ale kiedy to nastąpi?

Przedstawiam teraz Państwu bardzo pouczający pojedynek.
Białymi grała 16-letnia juniorka z Ukrainy Kateryna Łahno natomiast czarnymi 32-letni polski arcymistrz Artur Jakubiec.

Partia ta jest kolejnym ważnym przykładem istoty fazy debiutowej. Młoda ukraińska zawodniczka odniosła efektowne zwycięstwo, ponieważ znała lepiej grany wariant od naszego zawodnika i trenera (Jakubiec w 2007 roku był nawet trenerem kadry).
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 8:29, 07 Wrz 2013    Temat postu:

- ---
Dla Polskich Szachistek ---- jako trening...


Autor : Aleksander Pituk , 1956
Album FIDE , 1956-1958
-----------------------------
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ------------ rozwiazanie na -- Diagramie nr.2 --- 1. Hb4!


1. Hb4! -- grozi -- 2. Hxc5 -- mat
1. ... Kxd6 --- 2. d8=Hetman -- mat ---- diagram -- 3

1. ... Kd4 ---- 2. Wd1 ---- mat ---- diagram -- 4
1. ... Gd4 ---- 2. Hxc4 --- mat
1. ... Se4 ---- 2. fxe4 --- mat
1. ... Sd3 ---- 2. f4 ----- mat


Siatka matowa -- 2. d8=Hetman mat ---- ---- Siatka matowa -- 2. Wd1 - mat

3_4

po 1. ... Kxd6 -- 2. d8=Hetman - mat
Piekna dwuchodowka ... ----- --- po 1. ... Kd4 -- tylko --- 2. Wd1 mat

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 14:27, 09 Wrz 2013    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (16)

Szachy w Polsce, Szkolenie -- 9 września 2013
Jerzy Konikowski

Wiceprezes Włodzimierz Schmidt podkreślił, że słabe przygotowanie debiutowe jest problemem zarówno czołówki kobiet, jak i mężczyzn i zadeklarował gotowość nadzorowania pracy konsultanta debiutowego kadry kobiet i mężczyzn (Protokół z zebrania zarządu Warszawa, biuro PZSzach, Al. Jerozolimskie 49, 27 października 2012 r. godz. 10.00-18.00).

Michał Krasenkow – trener kadry Polskiego Związku Szachowego (Pismo MAT 4-2013): Kładzenie nacisku na pracę nad debiutami jest śmiesznym podejściem.

//////

Doszły do mnie słuchy, że dyskusję w tym temacie pewien trener Młodzieżowej Akademii Szachowej próbuje na swoim blogu wykorzystać do swych celów i oskarża mnie o nagonkę na Michała Krasenkowa.

Oświadczam, że tutaj nie ma miejsca na jakiekolwiek personalne ataki. Tutaj polemizuje się o ważnych problemach szkoleniowych w polskich szachach. Michał Krasenkow jest uznanym teoretykiem w kwestii teorii debiutów. Znam jego artykuły zamieszczane w New in Chess oraz ChessBase Magazin i wysoko je cenię. Bardzo często wykorzystuję jego analizy w swych publikacjach!

Dlatego nie mogę pojąć jego wypowiedzi „Kładzenie nacisku na pracę nad debiutami jest śmiesznym podejściem.” Jaki cel ma trener kadry Polskiego Związku Szachowego wypowiadając pewną sprzeczną teorię z obecnymi trendami szkoleniowymi w szachach światowych? Michał Krasenkow już w przeszłości krytykował mnie za propozycję unowocześnienia systemu szkolenia polskiej młodzieży: link.

Michał Krasenkow jednocześnie podważa rozsądną i uzasadnioną ocenę wiceprezesa PZSzach Włodzimierza Schmidta „słabe przygotowanie debiutowe jest problemem zarówno czołówki kobiet, jak i mężczyzn”.

Dlaczego w procesie kształcenia polskich kadr nie ma jednolitej koncepcji szkoleniowej?

Dlatego na moim blogu będziemy dalej dyskutować o tych istotnych dla naszych szachów zagadnieniach. Tak długo, aż działacze Polskiego Związku Szachowego zaczną w końcu pracować we właściwym kierunku. Od prawidłowego szkolenia zależą bowiem wyniki naszej młodzieży w skali szachów światowych. Chyba że działaczom na tym w ogóle nie zależy i zadawalają ich wyniki naszych kadrowiczów w przeciętnych turniejach typu open.

Ostatnio jeden z kolegów napisał mi w prywatnym liście: „Jurek nie denerwuj się. Mata nikt nie czyta. Tak więc wypowiedź Krasenkowa zostanie nie zauważona”!

To nie jest argument. Pismo Polskiego Związku Szachowego „MAT” nie może publikować jakiś „luźnych przemyśleń” osób, którym chyba nie zależy na dynamicznym rozwoju polskich szachów. MAT powinnen być obiektywnym wizerunkiem działalności Polskiego Związku Szachowego i dawać prawidłowe wzorce. Po wywiadzie z Michałem Krasenkowem mam co do tego duże wątpliwości!

=


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:51, 09 Wrz 2013    Temat postu:

--
Krzysztof Kledzik
9 września 2013 --- o godz. 16:48

Do wypowiedzi Radka dodam, iż chodzi tu o nowy wpis WŚ pt. „Zabawa w głuchy telefon”. Pan Waldemar napisał m.in. „A pan Kledzik powinien się zastanowić jaki mechanizm wyzwolił i może tak przeprosić Michaiła Krasenkowa”. Zastanowiłem się nad tym jaki wyzwoliłem mechanizm i przepraszam Michała Krasenkowa. Przepraszam też Waldemara Świcia, Jerzego Konikowskiego i wszystkich czytelników niniejszego blogu. Proszę ich o wybaczenie. Moja wina, bo źle odbierałem aktualną rzeczywistość szachową w Polsce. Dopiero teraz pojąłem jak ślepy byłem. Teraz rozumiem że:
-
1. PZSzach jest prężną instytucją wychowującą szachistów na najwyższym światowym poziomie, potrafiącym zagrozić takim tuzom jak Kramnik, Anand, Aronian i Carlsen.
2. Nasi kadrowicze regularnie wygrywają we wszystkich znaczących turniejach na świecie.
3. Są zapraszani na różne superturnieje, np. do Dortmundu, Vijk aan Zee, a dawniej do Linares.
4. Radek Wojtaszek zajmuje jedną z czołowych lokat na światowej liście rankingowej ELO.
5. Nasi juniorzy progresują tak dobrze i szybko, że znajdują się na czele światowej listy juniorów, a Darek faktycznie jest lepszy od Kasparowa i Karpowa.
6. Nasi kadrowicze mają doskonale przygotowany repertuar debiutowy.
-----


-------
Podstawowa edukacja szachowa__ matowanie

Autor : F. Seideman ---- [link widoczny dla zalogowanych]

2
-- Diagram -- 1
- Biale matuja w 2 posunieciach -- #2 ---- --- 1. He4! --- d1=H+ -- 2. Sf1 - mat


_4_5

------- Diagram -- 3 ----- ------ Diagram -- 4 --------- ----- Diagram -- 5
1. He4 d1=S 2. Hc2 mat --- 1. He4 Sb-d1 2. Hc4 mat --- 1. He4 Sd3 2. Hxg4 mat

Nauka szachow na diagramach jest bardziej efektywna , niz
na zwyklej szachownicy z bierkami szachowymi ... poniewaz wiecej widac
Widac wyraznie -- cztery siatki matowe

Jaki wniosek z tego wyplywa?
Do szybkiej edukacji szachowej w Polsce potrzebne sa --
biuletyny szachowe.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 21:18, 09 Wrz 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:22, 10 Wrz 2013    Temat postu:

- --
Krzysztof Kledzik

Do wypowiedzi Radka dodam, iż chodzi tu o nowy wpis WŚ pt. „Zabawa w głuchy telefon”. Pan Waldemar napisał m.in. „A pan Kledzik powinien się zastanowić jaki mechanizm wyzwolił i może tak przeprosić Michaiła Krasenkowa”. Zastanowiłem się nad tym jaki wyzwoliłem mechanizm i przepraszam Michała Krasenkowa. Przepraszam też Waldemara Świcia, Jerzego Konikowskiego i wszystkich czytelników niniejszego blogu. Proszę ich o wybaczenie. Moja wina, bo źle odbierałem aktualną rzeczywistość szachową w Polsce. Dopiero teraz pojąłem jak ślepy byłem. Teraz rozumiem że:
-
1. PZSzach jest prężną instytucją wychowującą szachistów na najwyższym światowym poziomie, potrafiącym zagrozić takim tuzom jak Kramnik, Anand, Aronian i Carlsen.
2. Nasi kadrowicze regularnie wygrywają we wszystkich znaczących turniejach na świecie.
3. Są zapraszani na różne superturnieje, np. do Dortmundu, Vijk aan Zee, a dawniej do Linares.
4. Radek Wojtaszek zajmuje jedną z czołowych lokat na światowej liście rankingowej ELO.
5. Nasi juniorzy progresują tak dobrze i szybko, że znajdują się na czele światowej listy juniorów, a Darek faktycznie jest lepszy od Kasparowa i Karpowa.
6. Nasi kadrowicze mają doskonale przygotowany repertuar debiutowy.
-----

--

Maly Szachista
-----

-- Diagram -- 1
Biale forsownie matuja w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie na diagramie --- 2

-------


Wieza matuje w 4 posunieciu -- 4. Wh1 - mat

Wygrywa rowniez efektowne -- 1. Hg6!! , ale mat powstaje dopiero po 5 posunieciach

Ciekawa inicjatywa... kiedys taki propozycje podawalem na internecie...
Oto mamy w Magazynie Szachista.
Wszystkie czasopisma ktore dzialaja w Polsce... takie dodatki powinny posiadac.
W Polsce jest malo edukacji szachowej , wiec podobne zadania dla poczatkujacych szachistow sa wskazane.
Moim zdaniem trenerzy w Polsce slabo organizuja szkolenia szachistow.
Kombinacji szachowych w szkoleniu szachistow jest jak na lekarstwo.
Wystarczy poprzegladac materialy szkoleniowe... tam widac wszystko jak na dloni...
Wszystkiego malo, malo i jeszcze raz malo.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 20:51, 11 Wrz 2013    Temat postu:

-
Dlaczego Michał Krasenkow nie publikuje w Polsce?

Kontrowersje, Szachy w Polsce -- 11 września 2013

Jerzy Konikowski



Gość napisał: Pan pisał ostatnio o aktywności arcymistrza Michała Krasenkowa w prasie zagranicznej. Obecnie komentuje partie z turnieju w USA na stronie rosyjskiej chesspro.ru.

Nie pamiętam, aby obecny trener kadry publikował artykuły dla polskich szachistów. Mieszka od wielu lat w naszym kraju i podobno czuje się Polakiem. Ale nie znam żadnych jego publikacji dla nas z teorii szachów.

//////

To pytanie powinien Pan zadać bezpośrednio arcymistrzowi. Nasi czołowi zawodnicy rzadko cokolwiek publikują w kraju. Podobnie arcymistrz Włodzimierz Schmidt jest pasywny na tym polu. Podejrzewam, że w grę wchodzą honoraria.

--

Krzysztof Kledzik

11 września 2013 o godz. 20:29

Jeżeli Michał Krasenkow komentuje partie dla rosyjskiego portalu szachowego, to warto aby robił to samo dla polskich stron szachowych, np witryny PZSzach-u. Skoro MK czuje się Polakiem to powinien wspierać polskie szachy, nie tylko rosyjskie. Publikacyjna bierność naszych szachistów, trenerów i działaczy szachowych jest powszechnie znana. Owszem, napisali kilka artykułów zamieszczonych w ebookach

[link widoczny dla zalogowanych]

ale jest tego tak żałośnie mało, że nie powinno się ich traktować jako normalne artykuły, lecz abstrakty (streszczenia) publikacji szachowych. Nie wiadomo co jest przyczyną niechęci naszych asów szachowych do publikowania czegokolwiek. A jak mówi przysłowie, skoro nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.

-- -------
--
Czesto!
szachowanie Krola -- prowadzi do mata.
-
1_2
-- Diagram -- 1
Czarne wygrywaja (+ ) w 4 posunieciach - #4 --- --- -- 4. Hxd2 - Wg6 - mat

Rozwiazanie -- na drugim diagramie

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 14:42, 16 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 14:51, 16 Wrz 2013    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (17)

Szachy w Polsce, Szkolenie -- 16 września 2013
Jerzy Konikowski

Wiceprezes Włodzimierz Schmidt podkreślił, że słabe przygotowanie debiutowe jest problemem zarówno czołówki kobiet, jak i mężczyzn i zadeklarował gotowość nadzorowania pracy konsultanta debiutowego kadry kobiet i mężczyzn (Protokół z zebrania zarządu Warszawa, biuro PZSzach, Al. Jerozolimskie 49, 27 października 2012 r. godz. 10.00-18.00).

Michał Krasenkow – trener kadry Polskiego Związku Szachowego (Pismo MAT 4-2013): Kładzenie nacisku na pracę nad debiutami jest śmiesznym podejściem.

///

Temat ten wywołał duże zainteresowanie wśród Internautów. Otrzymałem wiele listów z różnymi pytaniami, na które odpowiedziałem prywatnie. Większość tych kwestii omawiałem już kilkakrotnie na mojej witrynie, blogu i także w moich artykułach w polskich pismach szachowych.

Wielu Internautów od niedawna zainteresowało się blogiem i dlatego ta tematyka jest im nieznana. Zdecydowałem się na powtórkę materiału w ogólnych zarysach.

1. Zawodnik z ambicjami sportowymi powinien od początku otrzymać dobrą szkołę szachową i zostać przez szkoleniowca prawidłowo „zaprogramowamy” do pracy samoszkoleniowej. Wiadomo przecież, że zawodnik nie zawsze będzie korzystać z pomocy trenera.

2. Jeśli zawodnik usłyszy od swego opiekuna teorię, która jest bardzo modna w Polsce: „Trenuj grę środkową i końcówki, a w debiucie dasz sobie radę” i w ten sposób będzie pracować, to jego rozwój sportowy – nawet mimo wielkiego talentu – będzie się rozwijać w ślimaczym tempie.

3. Zawodnik powinien mieć odpowiednią motywację do wyczynowego uprawiania szachów. Na pewno jej nie będzie miał w przypadku porażek i słabych wyników turniejowych. To może go szybko zniechęcić do dalszego zajmowania się królewską grą.

4. Dlatego trener powinien zaaplikować swojemu podopiecznemu szkolenie, w następstwie którego jest szansa osiągania sukcesów w turniejach.

5. Wszyscy musimy być świadomi tego, że młodzież zajmuje się intensywnie grą w okresie edukacji:
szkoła podstawowa, średnia i studia.
Potem po podjęciu pracy i założeniu rodziny zainteresowanie szachami maleje.
Niektórzy wycofują się całkowicie z uprawiania sportu szachowego.

6. Dlatego w obecnych czasach długoletni system szkolenia – jaki kiedyś był realizowany w Związku Radzieckim – nie ma sensu. Zawodnika trzeba tak przygotować, aby odnosił szybko zwycięstwa i miał przyjemność z zajmowania się szachami.

7. Wniosek jest jasny: trzeba zająć się na początku otwarciami. Trener musi przygotować swoim podopiecznym repertuar debiutowy. Tutaj trzeba na początku narzucić pewien styl gry młodym adeptom szachów. Repertuar musi być ciekawy z elementami taktyki. Poleca się ruch 1.e4 i ostrą grę, np. gambit królewski, gambit Morra itd. Dopiero później, gdy w grze zawodnika wykrystalizuje się pewien styl i upodobania, można dopasować repertuar do jego zdolności i potrzeb.

8. Najpierw trener wyjaśnia młodemu zawodnikowi ogólne plany strategiczne i taktyczne w poszczególnych otwarciach. To jest wystarczające na początku szkolenia. Potem już nie. Z ambitnymi zawodnikami trzeba analizować i wyjaśniać dokładnie warianty, nawet te długie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Trzeba analizować dokładnie wzorcowe partie. Przez to podopieczny poznaje problemy gry środkowej związane z danym otwarciem, może nawet poznawać tym sposobem różnego typu końcówki.

9. Ważna jest analiza własnych partii. To jest często lekceważone przez trenerów lub nawet pomijane w cyklu szkoleniowym. Każdy szachista już na początku swej kariery zawodniczej musi być obeznany z tym problemem i powinien zdawać sobie sprawę z ważności tego elementu w procesie szkolenia.

10. Inne fazy gry: gra środkowa i końcówki powinny być systematycznie omawiane i analizowane po poznaniu „fundamentu” partii szachowej – debiutu.

11. Uważam, że tylko w ten sposób można wyszkolić w szybkim tempie zawodnika z szansami na osiąganie sukcesów turniejowych.

12. Nieszczęściem w polskich szachach jest brak jednolitego programu szkolenia. Każdy trener ma praktycznie swoje indywidualne spojrzenie na tę kwestię. W ten sposób już na początku popełniane są błędy, na czym cierpi tylko nasza zdolna młodzież. Jeden trener, który zna dobrze końcówki, będzie głosił „teorie” o ważnej roli tej fazy gry. Będzie przerabiał więc grę końcową. A to, że zawodnik przegra batalię debiutową i do końcówki nie dojdzie, będzie tłumaczył brakiem talentu swojego podopiecznego. Podobna sytuacja może wyniknąć w szkoleniu zawodnika, który trafi na trenera preferującego grę środkową jako „najważniejszego” elementu w szachach.

13. Innym nieszczęściem polskich szachów jest zabieranie głosu w ważnych kwestiach szkoleniowych przez „pseudofachowców”, którzy nigdy nie osiągnęli w szachach poziomu mistrzowskiego, nie mają żadnych doświadczeń trenerskich i wykształcenia fachowego w tym zakresie. Ich błędne teorie mogą być zastosowane praktycznie przez nieświadomych tego młodych zawodników. A gdy w końcu zorientują się, że są na niewłaściwym torze, może być już za późno na odrobienie zaległości.

14. Problem „brak jednomyślności w procesie szkolenia w Polsce” widzimy też na wysokim szczeblu. Włodzimierz Schmidt słusznie zauważył aspekt (trochę za późno) niedostatecznego wyszkolenia polskich kadr. Natomiast trener kadry wyraża się w tym zakresie bardzo niejasno i wprowadza tylko niepotrzebne zamieszanie. Tymczasem powinien usiąść do jednego stołu z czołowymi polskim trenerami i ustalić logiczny program szkolenia naszych juniorek i juniorów. Taki program jaki jest realizowany w jego ojczyźnie Rosji!
--
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Następny
Strona 2 z 13

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin