Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Przedmiot szachy w szkole
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:51, 27 Lis 2016    Temat postu:

-
niedziela, 27 listopada 2016

W 1000 dni do poziomu 2000:
część 14 - profesjonalne podejście: FICS Top 20

- serious attitude and a strong work ethic
Tym razem o czymś co często bywa efektem poważnego podejścia...
czyli o możliwościach, które niejako magicznie i "nagle"
otwierają przed nami drzwi do realizowania marzeń.


[link widoczny dla zalogowanych]
Post - przez -- thinkerteacher

Dziękuję za uznanie i pochwałę Banksy Wink Smile.

Jeśli ktoś lubi bawić się w ćwiczenie wizualizacji i przy okazji matowania
króla, to takie ćwiczenia mogą być ciekawym rozwiązaniem.
Jak dotychczas ukazało się 10 odcinków, a docelowo będzie ich 35.
Każdy artykuł to 2 zadania do zamatowania, a w każdym z nich mamy
pozycję (diagram) początkową i obok końcową.
Naszym zadaniem jest znaleźć taką serię ruchów (najczęściej wszystkie
z nich z szachem), aby uzyskać pozycję matową
(czyli tę obok po prawej na diagramie). Z pewnych źródeł otrzymałem
informację, że także dorośli zaczynają doceniać tego typu zabawę! Wink Smile.
A czy kolega Banksy też rozwiązuje? Tego nie wiem, ale może się pochwali? Smile

Power Mates – potężne matowanie jest dla każdego wyzwaniem (7)

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 19:18, 27 Lis 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 14:06, 06 Gru 2016    Temat postu:

-
Matowanie ---> tylko na Diagramie!

Poznaj matowanie Gońcem!
---
2
diagram --- 1
Białe matują w 3 posunieciach - #3 -- 1. Se6+ Kh8 - 2. Hc8+ po - Hd8 - 3. Hxd8 - mat

Rozwiązanie na diagramach

--
3_4
diagram - 3
1. Se6+ f7xe6 - 2. Hh6+ Kf7 3. Hf8 - mat -- 1.Se6+ Hxe6 - 2. Hh6+ Kxh6 - 3. Gf8#

Matowanie na diagramie jest bardzo skuteczne , dla propagandy szachów --
gdyż diagram z matem -- możemy pokazać dla wielu wielu... szachistów.

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 14:10, 06 Gru 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 14:25, 06 Gru 2016    Temat postu:

-
Wtorek, 6 grudnia 2016

Poczytaj mi mamo, naucz mnie tato
– czyli jak rodzice mogą pomagać dziecku w edukacji szachowej (10)

Często w początkowej fazie nauki szachów rodzice zauważają, że ich
pociechy (zwłaszcza te bardzo młode) mają spore problemy z tym,
aby nie tyle wyjaśnić jak się porusza konik, ale z tym, by dziecko mogło
sprawnie się nim poruszać. I tutaj do dyspozycji mamy wiele sposobów:
począwszy od rysowania (kolorowania) pól na które może przejść
skoczek... a kończąc na praktycznych ćwiczeniach.
Pomocą ku temu może być gra Troyis.

Dziś chciałbym zaproponować najlepsze według mnie ćwiczenie, które
może wykonywać dziecko pod kontrolą rodzica... a także rodzic pod
nadzorem dziecka! Brzmi nieprawdopodobnie?! Tak, to możliwe!
Co należy zatem zrobić? Pierwszy krok to wejście na Internet,
a następnym jest odpalenie strony Troyis:

[link widoczny dla zalogowanych]

Co znajdziemy na tej stronie? Otóż jest na niej gra nazwana Troyis, która
polega na przejściu wszystkich pól oznaczonych jako do odfajkowania.
W jaki sposób? Oczywiście poruszamy się zawsze skoczkiem, tak samo
jak w tradycyjnych szachach. A co w tym ciekawego i trudnego?
A może jest jakiś element rozwijający? Zobaczmy.

Polecam matowanie -- na diagramie... Skoczkami.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:32, 11 Gru 2016    Temat postu:

-
Trenerzy szachowi (2)
Szkolenie zagranicą -- 11 grudnia 2016

Jerzy Konikowski


Gość napisał: Dzień dobry, w załączeniu przesyłam ciekawy
artykuł Władimira Grabinskiego na temat szkolenia juniorów.
Tekst po angielsku z błędami ale da się czytać:
vladimir_grabynski_-_methods_of_chess_training

Główne zalecenia są takie:
– nie zasypywać ucznia dużą ilością informacji
tylko uczyć samodzielnego myślenia

– lekcja musi być interesująca, a uczeń aktywny, nie może to być wykład
– każda lekcja powinna wyglądać inaczej od poprzedniej, żeby to było interesujące
– junior powinen grać debiuty otwarte, na początku gambity
– blitz może być użyteczny dla testowania nowych wariantów
– nauka debiutów i końcówek jest nudna, więc powinna być
ograniczona do niezbędnego minimum, zaleca się 15% czasu na
debiut, 70% na grę środkową i 15% na końcówki
– w debiucie uczyć głównych idei, a nie zasypywać wariantami
– najlepsze są zajęcia w małych grupach, gdzie jest atmosfera współzawodnictwa
– konieczne jest zadawanie pracy domowej

Przy okazji załączam jeszcze ciekawy artykuł naukowy o szachowym
treningu (tekst po angielsku – naukowy więc miejscami ciężko się czyta):
training-in-chess-a-scientific-approach

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:17, 17 Gru 2016    Temat postu:

Przedmiot szachy
Postprzez Zofia » dzisiaj, 15:23

thinkerteacher napisał(a):
Gdybym to ja uczył dowolną klasę szachową (w domyśle gracze z siłą nie większą niż 4 kategoria, bo sam mam zaledwie dwójczynę - o zgrozo!!!) to nie przepuściłbym ŻADNEGO ucznia, który nie potrafi odróżnić gońca od pionka, który nie potrafi znaleźć dowolnego pola na szachownicy czy też nie potrafi wymienić wszystkich szachowych bierek. W najgorszym wypadku zdawałby egzamin komisyjny na którym MUSIAŁBY zdać starcie



Lekcja szachowa to nie wycieczka górska, gdzie przewodnik musi dostosować tempo do najsłabszego uczestnika. Przy takim podejściu do szachów nie może być mowy o jakimkolwiek sukcesie. Nauczyciel szachowy raczej powinien zwracać szczególną uwagę na swoich najlepszych uczniów, a najsłabsi i tak "lizną" szachy na poziomie absolutnie podstawowym. Sprawdziłam to w sześcioletniej praktyce pracy w szkole z całymi klasami.

Zofia

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:18, 17 Gru 2016    Temat postu:

--
Przedmiot szachy
Postprzez Zofia » dzisiaj, 15:23

thinkerteacher napisał(a):
Gdybym to ja uczył dowolną klasę szachową (w domyśle gracze z siłą nie większą niż 4 kategoria, bo sam mam zaledwie dwójczynę - o zgrozo!!!) to nie przepuściłbym ŻADNEGO ucznia, który nie potrafi odróżnić gońca od pionka, który nie potrafi znaleźć dowolnego pola na szachownicy czy też nie potrafi wymienić wszystkich szachowych bierek. W najgorszym wypadku zdawałby egzamin komisyjny na którym MUSIAŁBY zdać starcie



Lekcja szachowa to nie wycieczka górska, gdzie przewodnik musi
dostosować tempo do najsłabszego uczestnika. Przy takim podejściu
do szachów nie może być mowy o jakimkolwiek sukcesie.
Nauczyciel szachowy raczej powinien zwracać szczególną uwagę na
swoich najlepszych uczniów, a najsłabsi i tak "lizną" szachy na poziomie
absolutnie podstawowym. Sprawdziłam to w sześcioletniej
praktyce pracy w szkole z całymi klasami.

Zofia

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:59, 19 Gru 2016    Temat postu:

--
Hiszpania wprowadza --> lekcje szachów
Post przez -- Zofia

Nie jest to prawdą. Wprowadziłam w szkole, gdzie pracuję od roku 2010/2011 edukację szachową dla wszystkich sześciolatków obecnych w szkole, w tym również dla klas integracyjnych, gdzie było sporo dzieci z orzeczeniami. Zajęcia każdorazowo prowadzone były dla całych klas. Klasy integracyjne wcale nie różniły się od pozostałych postępami szachowymi. Nie miałam potrzeby realizowania tam zajęć o obniżonym stopniu trudności. Nawet powiem więcej - dzieci mające jakieś dysfunkcje często widzą w szachach szansę na osiągnięcie sukcesu i chcą wiedzieć więcej. To, że rzadziej biorą udział w turniejach szachowych, jest spowodowane nastawieniem ich rodziców, którzy tę szansę bagatelizują i nie kibicują, nie pomagają (chociażby umożliwieniem startu w turnieju) swoim dzieciom. Te dzieci zazwyczaj mają bardzo niskie poczucie swojej wartości, gdyż wiele rzeczy robią inaczej lub wolniej od pozostałych i nie rozumieją dlaczego. Dzięki szachom wiele z nich zrozumiało, że wcale nie są gorsze! A nawet dokładnie odwrotnie - potrafią myśleć błyskotliwie i dawać niekiedy wprost genialne odpowiedzi.


Nawet dzisiaj rozmawiałam z mamą, która w ubiegłym roku szkolnym w zerówce wysłuchiwała samych uwag na temat swojego dziecka (z orzeczeniem), że nie daje pracować innym, przeszkadza, jest nadmiernie ruchliwe, zbyt głośne, wchodzi w bójki, płacze, odmawia poleceń itp - jak dużo dały mu szachy w życiu.
Wcześniej w szkole istniały jedynie koła szachowe - przychodziły na nie zazwyczaj dzieci, które nie tyle interesowały się szachami (nie znały ich), co chciały uniknąć pobytu w świetlicy, namówione przez rodziców (idź, zobaczysz, sprawdzisz i zdecydujesz), przez psychologów (szachy wyciszają ponoć) itp. Rzadko trafił się ktoś naprawdę zainteresowany. W takich grupach prowadzenie zajęć szachowych było niezwykle trudne. Zamiast przekazywać wiedzę, prowadzący "stawał na głowie" żeby dzieci (różniące się wiekowo i umiejętnościami) w ogóle usiadły do szachów, przestały krzyczeć, latać i wchodzić między sobą w konflikty. Trudno było też o sukces, gdyż większość uczestników pojawiała się i znikała.
Dopiero zajęcia dla całych klas pokazały dzieciom, jak bardzo szachy mogą być interesujące. Po szachowych lekcjach na zajęcia koła szachowego przychodzą prawdziwi pasjonaci - z własnego wyboru. Sytuacja się odwróciła - teraz to dziecko błaga rodziców o możliwość uczestniczenia w kole i turniejach.
Dlatego "edukacja przez szachy w szkole" może być wielką szansą dla uczniów, pod warunkiem, że nauczyciel będzie dobrze znał wykładany przedmiot i potrafił przekazać pasję, piękno, niuanse gry, artyzm, sztukę...

Ale moje zdanie w tej dyskusji się nie liczy
( 40 lat pracy szachowej z najmłodszymi to pewnie za mało ) -
lepiej i najłatwiej po prostu "wyciąć" zarażone pasją dzieci z turnieju
finałowego - a te wyeliminowane dzieci również poznawały szachy
w szkole, na zajęciach prowadzonych z całymi klasami - nie są
"winne" temu, że walczyły o kategorie i zdobywały je. Zostały "ukarane"
zabraniem możliwości startu z rówieśnikami odpowiednio skonstruowanym
komunikatem - bo przecież program "edukacji przez szachy w szkole"
nie ma założenia nauki dobrej gry w szachy, więc posiadanie kategorii
szachowej z góry wyklucza.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 13:09, 31 Gru 2016    Temat postu:

--
Kombinacje szachowe - bezpłatny cotygodniowy przegląd
Post - przez - zegaryszachowe.pl

Na Szachowym Sylwestrze w Krakowie szachiści z całego świata
spotykają się już po raz 27. W 5 grupach turniejowych gra ponad 400
zawodników. Oczywiście poza intelektualnymi zmaganiami można też
w wolnych chwilach podziwiać Kraków.
W imieniu całego Zespołu zegaryszachowe.pl chcielibyśmy
Wam życzyć wszystkiego najlepszego na Nowy Rok!

--

Potrójny atak - na punkt - b1 - f7 i - h7
----
2
diagram - 1
Białe efektownie wygrywają --- -----> 1. Sg5!! - Hxf5 - 2. Sf7 - szach - mat

---
3_4
diagram - 3
1. Sg5! - Hxa2 - 2. Hxh7 - szach - mat --- -- 1. Sg5 - Hxf1+ - 2. Hxf1 - f6xg5

Trzy możliwe gry dla czarnych -- tylko na diagramie 4
- jeszcze pare posunięć czarne mogą wykonać.

[link widoczny dla zalogowanych]

rozwiązania...
[link widoczny dla zalogowanych]

Taka promocja szachów ---> jest polecana dla Naszych szkoleniowców w Polsce...

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 14:06, 31 Gru 2016, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 10:15, 05 Sty 2017    Temat postu:

--
Czy są kluby otwarte na starych amatorów?
Post - przez majsza

Nawet UKS-y są otwarte na "dzinozaurów". Ja do jednego z nich należę.
I dinozaurem początkującym też jestem. Rocznik 79.

Ja zaczynałem od jeszcze niższego poziomu na lichess - 1100.
W maju 2015 roku. Można powiedzieć: pierwszy kontakt z szachami.
Instruktor Cię nakieruje, pokaże jak można robić analizę pozycji,
pokaże słabości w twojej grze. Nie nauczy Cię grać, bo grać umiesz :
D Będzie chciał uzyskać to, by twoja ocena pozycji była dobra.
Będzie chciał w Tobie zaszczepić miłość do szachów.
Resztę, czyli większość postępu, będziesz musiał zrobić sam.

Zrób to, co polecał thinkerteacher.
Masz też inne opcje, jak np.: trening przez internet.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:15, 06 Sty 2017    Temat postu:

-
Jaka książka do zajęć szkolnych?
Post -- przez -- Początkujący

Przyjemna pozycja szachmistrzu - trochę mało oferuje ale dla rozrywki jak
znalazł. To rzeczywiście tylko pierwszy krok, malutki kroczek bym nazwał

Ja polecam sprawdzić Fritza 13 - Steamowa wersja "Fritz 13 for fun"
instaluje dodatkowo 1001 Matów (Ftacnika) może pudełkowa wersja też - tj.
bazę 1000 ćwiczeń z partii Grandmasterów - 185 matów w jednym
posunięciu, 469 matów w dwóch posunięciach i 345 matów w 3 posunięciach
- myślę, że to dobra alternatywa.

Polecałem kiedyś tego fritza kiedy był za 2 euro.

Kto na posunieciu , ten matuje...
---

diagram - 1
1. Hh5!! szach - mat -- -- czarne - 1. ... Hh4 szach - mat

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 8:21, 07 Sty 2017    Temat postu:

-
SZACHY W STYLU MONTESSORI

[link widoczny dla zalogowanych]

Artur 1

Z dużą przyjemnością oddajemy w Państwa ręce pierwszy z cyklu
wywiadów z praktykami, instruktorami, trenerami, nauczycielami szachów
w szkole. Głównym zagadnieniem poruszanym w wywiadach będą
właśnie szachy w szkole. Wywiady przeprowadziła nasza koleżanka
klubowa, arcymistrzyni Iweta Rajlich.

Pierwsza rozmowa Iwety odbyła się z Panem Andrzejem Olsztyńskim, który jest od wielu lat instruktorem szachów w szkole Montessori w Warszawie. W 2016 roku założył UKS Montessori, do którego zapisał swoje dzieci – młodych szachistów Helenę i Janka. Poza szachami to ekspert w dziedzinie rozwiązań IBM Enterprise Social Solutions, szef działu sprzedaży IBM Enterprise Social Solutions w Europie, autor książki „IBM Lotus Notes Domino 8/8.5″ i bardzo sympatyczny człowiek chętnie dzielący się swoją wiedzą.

1.
SKĄD SIĘ WZIĘŁO U CIEBIE ZAMIŁOWANIE DO SZACHÓW?

W szachy nauczył mnie grać ojciec. Zawsze fascynowała mnie mnogość kombinacji oraz niepowtarzalność pozycji w grze, w przeciwieństwie do wielu innych gier, w których można długo grać „oklepane warianty”. Poza tym wielokrotnie doświadczyłem już prawdziwości maksymy „Gens una sumus”. Przypadkowo spotykane w moim życiu osoby stawały się szybko dobrymi znajomymi, przyjaciółmi, bo szybką płaszczyzną porozumienia i budowania relacji była umiejętność gry w szachy. Nie wiem, czy inne dyscypliny sportu, aż tak ułatwiają nawiązywanie znajomości. To jest niesamowite!
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 8:49, 08 Sty 2017    Temat postu:

--
[link widoczny dla zalogowanych]
Post - przez Kaczmar

Witam. Jakiś czas temu przeglądając blog thinkerteachera postanowiłem
włączyć do szkolenia młodych szachistów Power Mates.
Uznałem, że będę zadania prezentował na dużym ekranie i będziemy
wspólnie je rozwiązywać (niektóre są według mnie ponad V,IV kategorię
i wymagają pomocy). Uznałem, że będzie to miła odmiana.
Po kilku takich lekcjach muszę przyznać, że był to bardzo dobry pomysł.
Dzieciaki na poziomie V, IV kategorii dużo bardziej wolą rozwiązywać
zadania używając wskaźnika i pokazując rozwiązanie w stylu:
jak wieża tu to król musi tu i wtedy wieża tu i jest mat niż notując
Wh8+ Kg7 itd. Są w stanie dużo dłużej pracować nad takimi zadaniami
(nudzą i meczą się dużo później). Myślę, że jest to spowodowane
zarówno nową technologią (coś nowego duży ekran, wskaźnik zamiast
długopisu), trochę innym typem zadań niż standardowe
(pozycja początkowa i końcowa oraz liczba kroków do wykonania)
oraz tym, że nie muszą koncentrować się na tym aby odczytywać
koordynaty bierek tylko od razu pokazują co i jak dzięki czemu mogą
cały wysiłek skupić na rozwiązywaniu. Tak więc bądźmy otwarci na
nowe technologie i starajmy się aby nauka szachów była jak najbardziej interesująca.

Polecam wszystkim Power Mates.
Dołączam screen z lekcji aby było wiadomo o czym piszę.

---

diagram 1
Białe wygrywają -+

1. Ge8! - Gf5 - 2. e4xf5 - Waxe8 -
3. Hxg6+ - Kh8 - 4. Hh5 - szach - mat -- diagram - 2

----

diagram - 2
Na diagramie pozycja z matem -- 4. Hh5#
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 22:57, 08 Sty 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 9:28, 08 Sty 2017    Temat postu:

--
niedziela, 27 listopada 2016

W 1000 dni do poziomu 2000:
część 14 - profesjonalne podejście: FICS Top 20

- serious attitude and a strong work ethic
Tym razem o czymś co często bywa efektem poważnego podejścia...
czyli o możliwościach, które niejako magicznie i "nagle"
otwierają przed nami drzwi do realizowania marzeń.


[link widoczny dla zalogowanych]
Post - przez -- thinkerteacher

Dziękuję za uznanie i pochwałę Banksy Wink Smile.

Jeśli ktoś lubi bawić się w ćwiczenie wizualizacji i przy okazji matowania
króla, to takie ćwiczenia mogą być ciekawym rozwiązaniem.
Jak dotychczas ukazało się 10 odcinków, a docelowo będzie ich 35.
Każdy artykuł to 2 zadania do zamatowania, a w każdym z nich mamy
pozycję (diagram) początkową i obok końcową.
Naszym zadaniem jest znaleźć taką serię ruchów (najczęściej wszystkie
z nich z szachem), aby uzyskać pozycję matową
(czyli tę obok po prawej na diagramie). Z pewnych źródeł otrzymałem
informację, że także dorośli zaczynają doceniać tego typu zabawę! Wink Smile.
A czy kolega Banksy też rozwiązuje? Tego nie wiem, ale może się pochwali? Smile

Power Mates – potężne matowanie jest dla każdego wyzwaniem (7)

---

diagram 1
Białe wygrywają -+

1. Ge8! - Gf5 - 2. e4xf5 - Waxe8 -
3. Hxg6+ - Kh8 - 4.Hh5 -szach - mat -- diagram - 2

----

diagram - 2
Na diagramie pozycja z matem -- 4. Hh5#
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 22:41, 08 Sty 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 17:37, 27 Sty 2017    Temat postu:

piątek, 27 stycznia 2017

Power Mates – potężne matowanie jest dla każdego wyzwaniem
: podsumowanie i zakończenie (37)

Udało nam się przyjrzeć całej serii zadań, które kończą się matem.
Było ich dokładnie 70, więc możemy poczuć w jaki sposób mistrzowie
zwykle rozprawiają się ze słabszymi zawodnikami.
Teraz krótko zastanówmy się nad tym czy te zadania
są wartościowe i przydatne (a jeśli tak, to na ile).

Zadania były zwykle w miarę proste do rozwiązania: maty w 2
czy 3 ruchach nie powinny stanowić problemu. Niemniej można było
znaleźć także perełki w których mat następuje dopiero po 5-6 ruchach.
Tu już wymagany był dużo większy wysiłek.

Forma, która została zastosowana w tym konkursie to metoda
porównywania dwóch pozycji: początkowej i końcowej.
Można powiedzieć, że dzięki tym zadaniom mieliśmy okazję znaleźć
drogę, która wiedzie od startu do mety. I dodatkową pomocą była
konkretna ilość ruchów jak też konieczność osiągnięcia dokładniej
tej pozycji, która była ukazana po prawej stronie.

Wizualizacja jest problemem (i zarazem wyzwaniem) z którym zmaga się
wielu amatorów. W zadaniach "Power Mates" była okazja, aby przyjrzeć
się zmianom dwóch pozycji i odnaleźć tę ścieżkę, która forsownie sprawi,
że król zostanie złapany w matową sieć.
W kilku przypadkach zmodyfikowałem zadania, tak aby nie było
niejasności (wątpliwości) co do poprawności i trudności danej łamigłówki.

Bardzo dużą pomocą i ułatwieniem było to, że prawie wszystkie
ruchy strony matującej były z szachem. Dzięki temu bardzo wielu
początkujących szachistów mogło sprawdzić swój potencjał ataku.
Przy okazji do części (trudniejszych) zadań dodana została podpowiedź,
tak aby naprowadzić zagubionych graczy na prawidłową drogę.
Mam nadzieję, że wszystkie matowe finały zostały odnalezione.

Czy można było wykorzystać ten materiał w procesie szkolenia
początkujących graczy? Jest to ciekawe i zarazem ważne pytanie.
Myślę, że dobrze byłoby w tym miejscu przytoczyć wypowiedź jednego
z szachistów (poziomu 2000, a więc to już silny amator!), który zechciał
przetestować moją propozycję. Oto wypowiedź Marcina (minimalnie
edytowana, tak aby była maksymalnie łatwa i zarazem elegancka
w odczytaniu oraz zrozumieniu):

[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 42595
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 8:16, 29 Sty 2017    Temat postu:

--
Przyszłość polskich szachów
Post - przez --> Zofia

Rodzice dzieci w mojej szkole nawet nie wiedzą, jak ich pociechy mają
dobrze. Narzucona edukacja szachowa klasom zerowym, pierwszym
i drugim ( w tym roku mam 19 klas ) jest nieodpłatna, niemęcząca dla
uczniów ( lekcje trwają 10 minut ), bardzo efektywna (szkoła pierwsza
w województwie), w przystępnej formie (bajki, piosenki, opowieści,
zabawa, ruch), prowadzona metodą bezpodręcznikową
(dalsze obniżenie kosztów), turnieje (wszystkie otwarte)
na kategorie szachowe mają na miejscu, w szkole, ale w nich jest wpisowe
(20-25 zł) dla początkujących. Ponieważ wszystkie dzieci dostają nagrodę
(oprócz nagród głównych dla zwycięzców), to tak naprawdę koszty
udziału w turnieju są jeszcze mniejsze.Turnieje są minimum cztery w roku
(jesienny, mikołajkowy, wiosenny, majowy).

Jeżeli dziecko chce być lepiej przygotowane do bojów turniejowych,
może uczęszczać na klubowe koło szachowe (za 25 zł miesięcznie opłaty
członkowskiej może korzystać z 16 godzin koła - zajęcia dwa razy
w tygodniu po dwie godziny. Koło prowadzę dla zaawansowanych
i początkujących). Dzieci równocześnie mogą korzystać z kół szachowych
prowadzonych przez nauczycieli po kursie - te koła są w szkole darmowe,
ale i poziom mniejszy.

Reasumując - koszty edukacji szachowej od strony rodziców prawie niezauważalne.

Dopiero w momencie zdobywania kolejnych stopni wtajemniczenia
szachowego koszty bardzo wzrastają - tak bardzo, że stanowią dla
rodziców (i klubu - tu dotacje są za niskie!) spore wyzwanie.
Mistrzostwa Świata, Mistrzostwa Europy, Mistrzostwa Polski...

[link widoczny dla zalogowanych]

--
Roszada duża -- czasem jest potrzebna w matowaniu!

Autor : Ninoslav Babic -- 1991
Petrovic-Memorial
------------
1_2
diagram - 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 ---- -- --- 1. Sb4 - Kxc3 - 2. 0-0-0! - Kb3 - 3. Wd3 - mat

Rozwiązanie:

1. Sb4! -- tempo - Kxc3
2. 0-0-0 - duża roszada_
- diagram - 3 - pomocniczy - po wykonaniu -- dużej Roszady

Kb3 - 3. Wd3 - szach - mat -- diagram - 2

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 8:21, 29 Sty 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
Strona 4 z 8

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin