 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 11:33, 07 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
--
--- Dwuchodowka szkoleniowa
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.
Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.
Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?
FM Jerzy Konikowski
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 11:35, 07 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
--
--- Dwuchodowka szkoleniowa
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.
Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.
Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?
FM Jerzy Konikowski
---------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 16:51, 07 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
------
Cześć,
To mój pierwszy post tutaj. Przyznaję bez bicia że nie przeglądałem forum i nie używałem funkcji "szukaj" więc proszę o wyrozumiałość. Ten wątek wydaje się najbardziej pasować do tego co chciałbym napisać.
Moje dziecko, chłopiec lat 7, który chodzi do drugiej klasy, od ponad pół roku uczęszcza na odpłatne zajęcia szachowe w szkole. Zajęć tych jest dość mało. Odbywają się one dwa razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej. Prowadzone są przez dwie różne osoby które podobno mają wykształcenie pedagogiczne i uprawnienia instruktora szachowego.
Dziecko zapisałem na nie w celu nauczenia się gry w szachy na poziomie rekreacyjnym oraz w celu potencjalnej poprawy wyników w nauce dzięki umiejętnościom nabywanym dzięki szachom.
Nie wiem czego powinienem oczekiwać po niemal roku ale mam wrażenie że postęp praktycznie nie występuje. Sam gram w szachy na bardzo podstawowym poziomie na tyle żeby wygrać z programem szachowym na najniższych poziomach. Chętnie pogram z dzieckiem jeśli będzie miało ochotę chociaż szachy wśród różnych rozrywek umysłowych niespecjalnie mnie "kręcą". Kiedy gramy z synkiem we dwójkę nie gram z nim na całej szachownicy bo moim zdaniem jest to dla niego zbyt skomplikowane. Gramy zwykle król plus pionki lub król plus jakieś figury przy czym zawsze gramy z jakimś handicapem dla niego typu dwa pionki więcej lub lekka czy ciężka figura więcej, czasem dwie. Mimo czasami ogromnej przewagi bardzo rzadko udaje mu się wygrać. Widzę że pewne oczywiste dla dorosłego sprawy typu zagrożenie figury biciem lub podstawienie figury pod bicie są dla niego bardzo trudne do ocenienia i zauważenia. Ma ten sam problem również w warcabach. Nie wiem czy to jest związane z nieodpowiednim szkoleniem czy też brakiem wyobraźni przestrzennej czy jakichś innych cech lub może po prostu jest dla etapu rozwoju na jakim się znajduje za wcześnie na pewne rzeczy.
Na tle innych dzieci które z nim razem chodzą na te zajęcia jest jednym z najgorzej grających. Nie wygrał bodajże z nikim w szkole przez cały ten blisko rok. Na zajęciach, o ile mi wiadomo, większość czasu poświęcają na rozwiązywanie zadań typu szach w jednym czy dwóch ruchach i mało grają. A jak grają to na całej szachownicy. Nie są moim zdaniem uczone żadnych otwarć ani podstawowych strategii gry typu opanowanie centrum czy rozwijanie figur.
Jednocześnie jest to dziecko które jest jednym z najlepszych uczniów w klasie jeśli chodzi o naukę. Gramy z nim w dwójkę lub trójkę wraz z żoną w najróżniejsze gry. Gra całkiem przyzwoicie jak na jego wiek w backgammona, gomoku oraz wiele zaawansowanych gier logicznych przeznaczonych dla dzieci znacznie starszych od niego więc nie jest to chyba raczej kwestia niskiego potencjału umysłowego.
Proszę o radę co na ten temat sądzicie. Może ktoś ma jakieś doświadczenia z nauką gry w szachy z dziećmi w podobnym wieku. Czy waszym zdaniem powinienem zrezygnować z tej szkółki i przenieść go do innej? Jestem z Warszawy więc jest dużo możliwości. Czy może uczyć go samemu w domu? Jeśli samemu to z jakich książek? Książka Litmanowicz "szachy dla dzieci" jakoś mi nie wydaje się odpowiednia dla takiego malucha. Mogą to też być książki angielskojęzyczne jakby co.
Widzę że dziecko samo ma chęć do szachów. Nie jest zmuszany do nauki gier a raczej odwrotnie, on sam zwykle prosi żeby z nim grać. Jak zainstalowałem mu Fritz dla dzieci to siedział po kilka godzin i się bawił i widać że sprawiało mu to przyjemność. Niestety im więcej było bierek na szachownicy tym jego zapał słabł.
Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.
[link widoczny dla zalogowanych]
-- Tu czytaj wiecej
------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 16:53, 07 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
---
-- Autor : Jacques SAVOURNIN
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat
---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2
1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3
1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4
1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------
4 5
----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat
------------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 18:41, 07 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 19:09, 07 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
----------
----- Nauka matowania --- Edukacja
----- Autor : Jacques SAVOURNIN
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- --- grozba mata -- 1. Sd4! -- grozi -- 2. Sc6 mat
---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2
1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3
1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram ---- 4
1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram ----- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat ----- Diagram ------ 6
1. ... Wh6 ----- 2. Sc3 ----- mat
----------
3______4
--------- 2. Sf2 -- mat ----- ------- ------ 2. Wg5 -- mat
--------
5 5______6
--------- 2. Hxe4 -- mat ------------- ------- 2. Sg3 - mat
----------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 19:26, 07 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
-----
----- Nauka matowania --- Edukacja
----- Autor : Jacques SAVOURNIN
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- --- grozba mata -- 1. Sd4! -- grozi -- 2. Sc6 mat
---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2
1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3
1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram ---- 4
1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram ----- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat ----- Diagram ------ 6
1. ... Wh6 ----- 2. Sc3 ---- mat ----- Diagram ------ 7
----------
3______4
--------- 2. Sf2 -- mat ----- ------- ------ 2. Wg5 -- mat
--------
5 5______6
--------- 2. Hxe4 -- mat ------------- ------- 2. Sg3 - mat
- __7
-------- 2. Sc3 --- mat ------
=============
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 7:23, 08 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
-------
--- Dwuchodowka szkoleniowa
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
FM Jerzy Konikowski
-------------------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 7:31, 08 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 19:43, 10 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
----------------
Autor : stanislawj ( 2011 r.) --------- maly diagram ---- Autor : Paweł
1_____2
Posunięcie białych , mat w 2 pos.------ pozycja symetryczna do diagramu nr.1
#2 -- 4 rozwiazania -------------- mat w 2 posunieciach --- 4 rozwiazania
Twój wynik w pojedynku: 9/10
Rozwiązanie 1:----- diagram nr.1 ---------- rozwiazanie 1--- diagram nr.2
1. Wd7! [2. Gb3, Gd3X]
1... Gd4 ------ 2. Hxd4 ------- mat --------------- 1. ... Ge4 --- 2. Hxe4 --- mat
Rozwiązanie 2:---
1. Wxc6!+-
1... Gc5 --- 2. Wxc5, Hxc5/d4 mat -------------- 1. ... Gf5 --- 2. Wxf5 --- mat
Rozwiązanie 3:
1. Gb2! [2. Hb5X]
1... Gc5 ------- 2. He6 ------ mat --------------- 1. ... Gf5 ---- 2. Hd6 ---- mat
1... c5 2. He6/e4/d4X
Rozwiązanie 4:
1. Ga1! [2. Hb5X]
1... Gc5 ----- 2. He6 ------- mat ----------------- 1. --- Gf5 ---- 2. Hd6 ---- mat
1... c5 2. He6/e4/d4X
----------
============
Autor: A. Jakab
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2
Rozwiązanie:
1. Sb6!
1... Gd7/e6/f5/g4/h3 -------- 2. Ha8 --- mat
1... Kb8, c6/c5 ------------- 2. Hxc8 -- mat
1... Kc6 ------------------- 2. Hd5 ---- mat
1... cxb6+ -------------- 2. Hxb6 --- mat
----
Zadania treningowe...
Autor : Szach_net
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 8 rozwiazan
1. Wh4 tempo!
1. ... d3 --- 2. Wxc4 mat
1. ... e2 --- 2. Gf4 -- mat
1. ... Gf1 --- 2. Sb3 mat
1. ... Ga2 --- 2. Sd3 mat
---------------------------------
1. Gh2 tempo!, 1. Gf4! , 1. Ge5! , 1. Gd6! , 1. Gc7! , 1. Gb8!
1. ... d3 ---- 2. 0-0 ( mala roszada ) Mat
1. ... d2 ----- 2. Gf4 mat
1. ... Gf1 ----- 2. Sb3 mat
1. ... Ga2 ----- 2. Sd3 mat
Dla wszystkich 6 rozwiazan powyzej , siatki matowe sa identyczne.
---
-----
1. Gh4 tempo!
1. ... d3 ---- 2. 0-0 ( mala roszada ) Mat
1. ... d2 ----- 2. Gg5 --- mat
1. ... Gf1 ----- 2. Sb3 --- mat
1. ... Ga2 ----- 2. Sd3 --- mat
------------
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Autor : Ramayds , 2007
Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:
1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat
--------------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 19:45, 10 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
--
-- Matowanie widoczne na Diagramie
-- Dwuchodowka z rozwiazaniem
P1017698_ Autor : C. Mansfield
-2
Mat w 2 posunieciach -- 1. Sd5! ----- matowanie --> 1. Sd5! - grozi - 2. He2 - mat
Rozwiazanie 1. Sf6-Sd5!
1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 -- mat --- Diagramy -- 2
1. Sd5 --- Gxe3+ --- 2. Sxe3 -- mat ----------------- Diagram --- 3
1. Sd5 --- Sc3 ------ 2. Sxc3 -- mat
1. Sd5 --- Gb6 ----- 2. Sxb6 -- mat
1. Sd5 --- Gf6 ------ 2. Sxf6 -- mat
1. Sd5 --- Ge5 ----- 2. Sf5 --- mat ------- Diagram -- 5
1. Sd5 --- Gc5 ----- 2. Hc3 --- mat --------------------- Diagram -- 4
1. Sd5 --- c1=S ---- 2. Hd1 -- mat
---------------
3_______4
1. ... Gxe3+ -- 2. Sxe3 - mat ------ -------- 1. ... Gc5 -- 2. Hc3 - mat
--------------
5 5______2
1. ... Ge5 --- 2. Gf5 -- mat ------ ------- 1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 - mat
Nauka matowania zawsze bedzie wazna.
Dla popularnosci Szachow -- najlepsze sa zadania -- dwuchodowki... czasem jednochodowki.
---
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.
Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.
Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?
FM Jerzy Konikowski
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 10:08, 15 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
----------
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Autor : Ramayds , 2007
Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:
1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat
-------------
--------------
Autor : Zbisław.J. ( 2011 r.)
Posunięcie białych , mat w 3 pos.
Rozwiązanie:
Rozwiązanie 1:
1. Sa4!+
1... Kb4 --- 2. Hc4+
2... Ka3 --- 3. Hb3 mat , Sb5 mat
2... Ka5 ----3. Hb5 mat , Sc6/b3 mat
Rozwiązanie 2:
1. Sd3!+
1... Kxd3 -- 2. Hh3+
2... Sf3 ---- 3. Hxf3 mat
------
---====
szach.net
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hc4! --- 1. Hf1!
1. Hc4 --- bxc4 --- 2. Wb6 mat
1. Hc4 --- axb4 --- 2. Ha2 mat
------------
Rozwiazanie nr.2
1. Hf1 --- Gd5 ---- 2. Hxb5 mat
1. Hf1 --- axb4 ---- 2. Ha1 mat
1. Hf1 --- a4 ------- 2. Wxa4 mat
---------------====
Autor : stanislawj
Posunięcie białych , mat w 2 pos.--- #2 --- 1. He2!
Rozwiązanie:
1. He2!
1... Sd7/f7/c6/g6/c4/f3 --------- 2. Hxd3 mat
1... Kxc3 ------------------------ 2. Gxe5 mat
1... Gxe2+ --------------------- 2. Sxe2 mat
1... Gxc2+ -------------------- 2. Sxc2 mat
1... Gc4 ---------------------- 2. Sxf5 mat
1... Ge4 -------------------- 2. Sxb5 mat
-----------------------
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Autor : Ramayds , 2007
Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:
1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat
-------------
--- Szach.net
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Wb1!
Gra przygotowana --- 1. ... Ka5 ---- 2. Kb3 mat
Programy szachowe powstaly w celu szybszej edukacji szachistow....
Taki cel przyswiecal tworcom ,tych programow szachowych.
Dlaczego programy szachowe nie graja w turniejach szachowych z szachistami... to ja nie rozumie.... czyzby szachisci zachowywali sie jak dzieci z przedszkola.... ze jak maja przegrywac , to lepiej nie grac...
----------------
Tu zamieszczam zadania , by szachisci lepiej poznali szachy ....
Rozwiazania podaje by szachista nie musial szukac w programie szachowym rozwiazania ... i tak wiekszosc nie bedzie wlaczac programu dla "glupiej" dwuchodowki.
----------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 10:13, 15 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
---------
-- Matowanie na Ekranie -- Goncem!
3 - P0516193
Autor : Godehard Murkisch
7146 Schach-Echo 07/1972
_2
Pomocniczy mat w 4 posunieciach -- h#4 -- final zad.-- 4. Hc-h8! -- c7#
-----------
1. La7 d4
2. Th1 d5
3. Da1 dxc6
4. Dh8 c7#
Zobaczyc jak trzeba odpowiednio umeblowac pokoj by rodzina byla zadowolona...
Jak dokladnie trzeba ustawiac Wieze i dwa Hetmany , by Bialy Goniec dal mata!
------------------
1. Ga7 -- d4
2. Wh1 - d5
3. Ha1-- dxc6
4. Hc-h8 -- c7#
--------------------
43 - P0533841
Autor : Miguel Munoz
4478 Thèmes-64 07-09/1985
P0533841
Mat pomocniczy w 5 posunieciach --- h#5
h#5
1. a6 ---- Kd5 -- 2. 0-0-0+ -- Kc6
3. Kb8 -- Gh2 -- 4. Ka7 ---- Kxc7
5. Wa8 -- Gg1-- mat ---- Diagram -- 2
Pozycja koncowa -- matowa -- 5. Wa8 -- Gg1- mat
Dwa przyklady --> jak matujemy Goncem!
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 11:59, 15 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
---
-- Matowanie na Ekranie -- Skoczkiem
Autor : Miguel Munoz
Tribune de Genève 1983
447 Ideal-Mate Encyclopedia Vol.1 1999
_2
Mat pomocniczy w 4 posunieciach -- h#4 --------- Final zadania --- 4. Wf-h8 - Sf6#
1. O-O ---- Kg4
2. Wg7+ -- Kh5
3. Kh7 ---- Sg4
4. Wf-h8 -- Sf6#
Umieszczajac zadanie w czasopismie zagranicznym reklamujemy swoj kraj...
Nauka matowania -- Skoczkiem
=-----------------
--------
-- Matowanie na Ekranie -- Goncem!
3 - P0516193
Autor : Godehard Murkisch
7146 Schach-Echo 07/1972
_2
Pomocniczy mat w 4 posunieciach -- h#4 -- final zad.-- 4. Hc-h8! -- c7#
-----------
1. La7 d4
2. Th1 d5
3. Da1 dxc6
4. Dh8 c7#
Zobaczyc jak trzeba odpowiednio umeblowac pokoj by rodzina byla zadowolona...
Jak dokladnie trzeba ustawiac Wieze i dwa Hetmany , by Bialy Goniec dal mata!
------------------
1. Ga7 -- d4
2. Wh1 - d5
3. Ha1-- dxc6
4. Hc-h8 -- c7#
--------------------
43 - P0533841
Autor : Miguel Munoz
4478 Thèmes-64 07-09/1985
P0533841
Mat pomocniczy w 5 posunieciach --- h#5
h#5
1. a6 ---- Kd5 -- 2. 0-0-0+ -- Kc6
3. Kb8 -- Gh2 -- 4. Ka7 ---- Kxc7
5. Wa8 -- Gg1-- mat ---- Diagram -- 2
Pozycja koncowa -- matowa -- 5. Wa8 -- Gg1- mat
Dwa przyklady --> jak matujemy Goncem!
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 10:42, 19 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
---
--- Matowanie na ekranie
Autor : Jozef Krawczyk -- Dabrowa Gornicza
7766 Thema Danicum 07/1999
P1225053
(8+4) C+ Samomat w 9 posunieciach --- s#9
1. g8=W --- Ke6 --- 2. d8=S+ -- Kf6 ---- 3. Sc6 ----- Ke6
4. e8=H+ -- Kf6 ---- 5. Se7 ----- Ke6 ---- 6. c8=G+ - Kf6
7. Hd6+ --- We6 --- 8. Hed8 --- Wxd6 -- 9. Sg6+ --- Wxd8 - mat
Allumwandlung ( Wieza Skoczek Hetman Goniec )
Pozycja finalowa ---- 9. Sg6+ -- Wxd8 - mat
(8+4) C+
s#9
1. g8=T Ke6 2. d8=S+ Kf6 3. Sc6 Ke6
4. e8=D+ Kf6 5. Se7 Ke6 6. c8=L+ Kf6
7. Dd6+ Te6 8. Ded8 Txd6 9. Sg6+ Txd8#
Allumwandlung (TSDL)
Biale dorobily Wieze , Skoczka , Hetmana i Gonca...
(8+4) C+ ---> oznacza ze kompozycja jest sprawdzona programem.
-------------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 19:19, 25 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
--------------
-- Matowanie widoczne na Diagramie
-- Dwuchodowka z rozwiazaniem
P1017698_ Autor : C. Mansfield
-2
Mat w 2 posunieciach -- 1. Sd5! ----- matowanie --> 1. Sd5! - grozi - 2. He2 - mat
Rozwiazanie 1. Sf6-Sd5!
1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 -- mat --- Diagramy -- 2
1. Sd5 --- Gxe3+ --- 2. Sxe3 -- mat ----------------- Diagram --- 3
1. Sd5 --- Sc3 ------ 2. Sxc3 -- mat
1. Sd5 --- Gb6 ----- 2. Sxb6 -- mat
1. Sd5 --- Gf6 ------ 2. Sxf6 -- mat
1. Sd5 --- Ge5 ----- 2. Sf5 --- mat ------- Diagram -- 5
1. Sd5 --- Gc5 ----- 2. Hc3 --- mat --------------------- Diagram -- 4
1. Sd5 --- c1=S ---- 2. Hd1 -- mat
---------------
3_______4
1. ... Gxe3+ -- 2. Sxe3 - mat ------ -------- 1. ... Gc5 -- 2. Hc3 - mat
--------------
5 5______2
1. ... Ge5 --- 2. Gf5 -- mat ------ ------- 1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 - mat
Nauka matowania zawsze bedzie wazna.
Dla popularnosci Szachow -- najlepsze sa zadania -- dwuchodowki... czasem jednochodowki.
---
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.
Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.
Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?
FM Jerzy Konikowski
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 14:32, 26 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
-
------- Tylko matowanie na diagramie
Kompozytor szachowy André Chéron
Biale zaczynaja i wygrywaja
Rozwiązanie
1. b8=S+ ---- W:b8
2. axb8=S+ -- Kd6
3. c8=S+ ----- Ke6
4. d8=S+ ---- G:d8
5. exd8=S+ -- Kf6
6. g8=S+ ---- W:g8
7. hxg8=S+ -- Kg6
8. f8=S ---- mat
Finalowa pozycja po 8 posunieciach --- 8. f8=S! - mat
Tylko matowanie na diagramie! Dlaczego?
Poniewaz na szachownicy nie bedziemy wstanie ustawic 6 Skoczkow ( brak)
Natomiast na diagramie wszystko jest mozliwe.!
Ostatnia uwaga napisanie rozwiazania t/z Chinszczyzna nie rozwiazuje zadania szachowego z praktycznego zalozenia...
Poniewaz 90 procent szachistow nie bedzie sprawdzala rozwiazania...
Pokazanie pozycji koncowej na Diagramie Szachowym zacheci szachiste do sprawdzenia rozwiazania.
________-
Szachy sa proste tylko do nich trzeba miec checi i checi zdobywamy jak mamy w kraju odpowiednia ilosc trenerow i instruktorow szachowych.
---
Szachy sa ciekawe tylko osoby kierujace Polskim Zyciem Szachowym musza rozumiec Szachy.
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|