Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trening szachisty
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:33, 07 Lis 2011    Temat postu:

--
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)


Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.

Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…

Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.

Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.

Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?

FM Jerzy Konikowski


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:35, 07 Lis 2011    Temat postu:

--
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)


Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.

Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…

Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.

Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.

Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?

FM Jerzy Konikowski

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:51, 07 Lis 2011    Temat postu:

------
Cześć,

To mój pierwszy post tutaj. Przyznaję bez bicia że nie przeglądałem forum i nie używałem funkcji "szukaj" więc proszę o wyrozumiałość. Ten wątek wydaje się najbardziej pasować do tego co chciałbym napisać.

Moje dziecko, chłopiec lat 7, który chodzi do drugiej klasy, od ponad pół roku uczęszcza na odpłatne zajęcia szachowe w szkole. Zajęć tych jest dość mało. Odbywają się one dwa razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej. Prowadzone są przez dwie różne osoby które podobno mają wykształcenie pedagogiczne i uprawnienia instruktora szachowego.

Dziecko zapisałem na nie w celu nauczenia się gry w szachy na poziomie rekreacyjnym oraz w celu potencjalnej poprawy wyników w nauce dzięki umiejętnościom nabywanym dzięki szachom.

Nie wiem czego powinienem oczekiwać po niemal roku ale mam wrażenie że postęp praktycznie nie występuje. Sam gram w szachy na bardzo podstawowym poziomie na tyle żeby wygrać z programem szachowym na najniższych poziomach. Chętnie pogram z dzieckiem jeśli będzie miało ochotę chociaż szachy wśród różnych rozrywek umysłowych niespecjalnie mnie "kręcą". Kiedy gramy z synkiem we dwójkę nie gram z nim na całej szachownicy bo moim zdaniem jest to dla niego zbyt skomplikowane. Gramy zwykle król plus pionki lub król plus jakieś figury przy czym zawsze gramy z jakimś handicapem dla niego typu dwa pionki więcej lub lekka czy ciężka figura więcej, czasem dwie. Mimo czasami ogromnej przewagi bardzo rzadko udaje mu się wygrać. Widzę że pewne oczywiste dla dorosłego sprawy typu zagrożenie figury biciem lub podstawienie figury pod bicie są dla niego bardzo trudne do ocenienia i zauważenia. Ma ten sam problem również w warcabach. Nie wiem czy to jest związane z nieodpowiednim szkoleniem czy też brakiem wyobraźni przestrzennej czy jakichś innych cech lub może po prostu jest dla etapu rozwoju na jakim się znajduje za wcześnie na pewne rzeczy.

Na tle innych dzieci które z nim razem chodzą na te zajęcia jest jednym z najgorzej grających. Nie wygrał bodajże z nikim w szkole przez cały ten blisko rok. Na zajęciach, o ile mi wiadomo, większość czasu poświęcają na rozwiązywanie zadań typu szach w jednym czy dwóch ruchach i mało grają. A jak grają to na całej szachownicy. Nie są moim zdaniem uczone żadnych otwarć ani podstawowych strategii gry typu opanowanie centrum czy rozwijanie figur.

Jednocześnie jest to dziecko które jest jednym z najlepszych uczniów w klasie jeśli chodzi o naukę. Gramy z nim w dwójkę lub trójkę wraz z żoną w najróżniejsze gry. Gra całkiem przyzwoicie jak na jego wiek w backgammona, gomoku oraz wiele zaawansowanych gier logicznych przeznaczonych dla dzieci znacznie starszych od niego więc nie jest to chyba raczej kwestia niskiego potencjału umysłowego.

Proszę o radę co na ten temat sądzicie. Może ktoś ma jakieś doświadczenia z nauką gry w szachy z dziećmi w podobnym wieku. Czy waszym zdaniem powinienem zrezygnować z tej szkółki i przenieść go do innej? Jestem z Warszawy więc jest dużo możliwości. Czy może uczyć go samemu w domu? Jeśli samemu to z jakich książek? Książka Litmanowicz "szachy dla dzieci" jakoś mi nie wydaje się odpowiednia dla takiego malucha. Mogą to też być książki angielskojęzyczne jakby co.

Widzę że dziecko samo ma chęć do szachów. Nie jest zmuszany do nauki gier a raczej odwrotnie, on sam zwykle prosi żeby z nim grać. Jak zainstalowałem mu Fritz dla dzieci to siedział po kilka godzin i się bawił i widać że sprawiało mu to przyjemność. Niestety im więcej było bierek na szachownicy tym jego zapał słabł.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Tu czytaj wiecej
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:53, 07 Lis 2011    Temat postu:

---

-- Autor : Jacques SAVOURNIN

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat

------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 18:41, 07 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:09, 07 Lis 2011    Temat postu:

----------

----- Nauka matowania --- Edukacja

----- Autor : Jacques SAVOURNIN

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- --- grozba mata -- 1. Sd4! -- grozi -- 2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram ---- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram ----- 5

1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat ----- Diagram ------ 6

1. ... Wh6 ----- 2. Sc3 ----- mat
----------

3______4

--------- 2. Sf2 -- mat ----- ------- ------ 2. Wg5 -- mat

--------
55______6
--------- 2. Hxe4 -- mat ------------- ------- 2. Sg3 - mat

----------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:26, 07 Lis 2011    Temat postu:

-----

----- Nauka matowania --- Edukacja

----- Autor : Jacques SAVOURNIN

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- --- grozba mata -- 1. Sd4! -- grozi -- 2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram ---- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram ----- 5

1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat ----- Diagram ------ 6

1. ... Wh6 ----- 2. Sc3 ---- mat ----- Diagram ------ 7
----------

3______4

--------- 2. Sf2 -- mat ----- ------- ------ 2. Wg5 -- mat

--------
55______6
--------- 2. Hxe4 -- mat ------------- ------- 2. Sg3 - mat


-__7
-------- 2. Sc3 --- mat ------

=============


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:23, 08 Lis 2011    Temat postu:

-------
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 7:31, 08 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 19:43, 10 Lis 2011    Temat postu:

----------------

Autor : stanislawj ( 2011 r.) --------- maly diagram ---- Autor : Paweł

1_____2
Posunięcie białych , mat w 2 pos.------ pozycja symetryczna do diagramu nr.1
#2 -- 4 rozwiazania -------------- mat w 2 posunieciach --- 4 rozwiazania

Twój wynik w pojedynku: 9/10

Rozwiązanie 1:----- diagram nr.1 ---------- rozwiazanie 1--- diagram nr.2
1. Wd7! [2. Gb3, Gd3X]
1... Gd4 ------ 2. Hxd4 ------- mat --------------- 1. ... Ge4 --- 2. Hxe4 --- mat

Rozwiązanie 2:---
1. Wxc6!+-
1... Gc5 --- 2. Wxc5, Hxc5/d4 mat -------------- 1. ... Gf5 --- 2. Wxf5 --- mat

Rozwiązanie 3:
1. Gb2! [2. Hb5X]
1... Gc5 ------- 2. He6 ------ mat --------------- 1. ... Gf5 ---- 2. Hd6 ---- mat
1... c5 2. He6/e4/d4X

Rozwiązanie 4:
1. Ga1! [2. Hb5X]
1... Gc5 ----- 2. He6 ------- mat ----------------- 1. --- Gf5 ---- 2. Hd6 ---- mat
1... c5 2. He6/e4/d4X
----------

============

Autor: A. Jakab

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2

Rozwiązanie:

1. Sb6!
1... Gd7/e6/f5/g4/h3 -------- 2. Ha8 --- mat
1... Kb8, c6/c5 ------------- 2. Hxc8 -- mat
1... Kc6 ------------------- 2. Hd5 ---- mat
1... cxb6+ -------------- 2. Hxb6 --- mat

----


Zadania treningowe...

Autor : Szach_net

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 8 rozwiazan
1. Wh4 tempo!
1. ... d3 --- 2. Wxc4 mat
1. ... e2 --- 2. Gf4 -- mat
1. ... Gf1 --- 2. Sb3 mat
1. ... Ga2 --- 2. Sd3 mat
---------------------------------
1. Gh2 tempo!, 1. Gf4! , 1. Ge5! , 1. Gd6! , 1. Gc7! , 1. Gb8!
1. ... d3 ---- 2. 0-0 ( mala roszada ) Mat
1. ... d2 ----- 2. Gf4 mat
1. ... Gf1 ----- 2. Sb3 mat
1. ... Ga2 ----- 2. Sd3 mat

Dla wszystkich 6 rozwiazan powyzej , siatki matowe sa identyczne.
---
-----
1. Gh4 tempo!
1. ... d3 ---- 2. 0-0 ( mala roszada ) Mat
1. ... d2 ----- 2. Gg5 --- mat
1. ... Gf1 ----- 2. Sb3 --- mat
1. ... Ga2 ----- 2. Sd3 --- mat
------------
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Ramayds , 2007


Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:

1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat
--------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 19:45, 10 Lis 2011    Temat postu:

--
-- Matowanie widoczne na Diagramie

-- Dwuchodowka z rozwiazaniem

P1017698_ Autor : C. Mansfield

-2

Mat w 2 posunieciach -- 1. Sd5! ----- matowanie --> 1. Sd5! - grozi - 2. He2 - mat

Rozwiazanie 1. Sf6-Sd5!

1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 -- mat --- Diagramy -- 2
1. Sd5 --- Gxe3+ --- 2. Sxe3 -- mat ----------------- Diagram --- 3
1. Sd5 --- Sc3 ------ 2. Sxc3 -- mat
1. Sd5 --- Gb6 ----- 2. Sxb6 -- mat
1. Sd5 --- Gf6 ------ 2. Sxf6 -- mat
1. Sd5 --- Ge5 ----- 2. Sf5 --- mat ------- Diagram -- 5
1. Sd5 --- Gc5 ----- 2. Hc3 --- mat --------------------- Diagram -- 4
1. Sd5 --- c1=S ---- 2. Hd1 -- mat
---------------

3_______4

1. ... Gxe3+ -- 2. Sxe3 - mat ------ -------- 1. ... Gc5 -- 2. Hc3 - mat

--------------
55______2

1. ... Ge5 --- 2. Gf5 -- mat ------ ------- 1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 - mat

Nauka matowania zawsze bedzie wazna.
Dla popularnosci Szachow -- najlepsze sa zadania -- dwuchodowki... czasem jednochodowki.
---

Literatura – podstawą sukcesów! (3)


Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.

Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…

Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.

Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.

Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?

FM Jerzy Konikowski
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 10:08, 15 Lis 2011    Temat postu:

----------
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Ramayds , 2007


Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:

1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat

-------------

--------------

Autor : Zbisław.J. ( 2011 r.)

Posunięcie białych , mat w 3 pos.

Rozwiązanie:

Rozwiązanie 1:
1. Sa4!+
1... Kb4 --- 2. Hc4+
2... Ka3 --- 3. Hb3 mat , Sb5 mat
2... Ka5 ----3. Hb5 mat , Sc6/b3 mat

Rozwiązanie 2:
1. Sd3!+
1... Kxd3 -- 2. Hh3+
2... Sf3 ---- 3. Hxf3 mat
------

---====

szach.net

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hc4! --- 1. Hf1!

1. Hc4 --- bxc4 --- 2. Wb6 mat
1. Hc4 --- axb4 --- 2. Ha2 mat
------------
Rozwiazanie nr.2
1. Hf1 --- Gd5 ---- 2. Hxb5 mat
1. Hf1 --- axb4 ---- 2. Ha1 mat
1. Hf1 --- a4 ------- 2. Wxa4 mat

---------------====

Autor : stanislawj


Posunięcie białych , mat w 2 pos.--- #2 --- 1. He2!

Rozwiązanie:

1. He2!
1... Sd7/f7/c6/g6/c4/f3 --------- 2. Hxd3 mat
1... Kxc3 ------------------------ 2. Gxe5 mat
1... Gxe2+ --------------------- 2. Sxe2 mat
1... Gxc2+ -------------------- 2. Sxc2 mat
1... Gc4 ---------------------- 2. Sxf5 mat
1... Ge4 -------------------- 2. Sxb5 mat

-----------------------

Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Ramayds , 2007


Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:

1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat

-------------

--- Szach.net

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Wb1!

Gra przygotowana --- 1. ... Ka5 ---- 2. Kb3 mat

Programy szachowe powstaly w celu szybszej edukacji szachistow....
Taki cel przyswiecal tworcom ,tych programow szachowych.
Dlaczego programy szachowe nie graja w turniejach szachowych z szachistami... to ja nie rozumie.... czyzby szachisci zachowywali sie jak dzieci z przedszkola.... ze jak maja przegrywac , to lepiej nie grac...
----------------
Tu zamieszczam zadania , by szachisci lepiej poznali szachy ....
Rozwiazania podaje by szachista nie musial szukac w programie szachowym rozwiazania ... i tak wiekszosc nie bedzie wlaczac programu dla "glupiej" dwuchodowki.
----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 10:13, 15 Lis 2011    Temat postu:

---------
-- Matowanie na Ekranie -- Goncem!

3 - P0516193
Autor : Godehard Murkisch
7146 Schach-Echo 07/1972

_2

Pomocniczy mat w 4 posunieciach -- h#4 -- final zad.-- 4. Hc-h8! -- c7#

-----------
1. La7 d4
2. Th1 d5
3. Da1 dxc6
4. Dh8 c7#

Zobaczyc jak trzeba odpowiednio umeblowac pokoj by rodzina byla zadowolona...
Jak dokladnie trzeba ustawiac Wieze i dwa Hetmany , by Bialy Goniec dal mata!
------------------
1. Ga7 -- d4
2. Wh1 - d5
3. Ha1-- dxc6
4. Hc-h8 -- c7#
--------------------

43 - P0533841
Autor : Miguel Munoz
4478 Thèmes-64 07-09/1985
P0533841


Mat pomocniczy w 5 posunieciach --- h#5

h#5
1. a6 ---- Kd5 -- 2. 0-0-0+ -- Kc6
3. Kb8 -- Gh2 -- 4. Ka7 ---- Kxc7
5. Wa8 -- Gg1-- mat ---- Diagram -- 2



Pozycja koncowa -- matowa -- 5. Wa8 -- Gg1- mat

Dwa przyklady --> jak matujemy Goncem!
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 11:59, 15 Lis 2011    Temat postu:

---
-- Matowanie na Ekranie -- Skoczkiem

Autor : Miguel Munoz
Tribune de Genève 1983
447 Ideal-Mate Encyclopedia Vol.1 1999

_2

Mat pomocniczy w 4 posunieciach -- h#4 --------- Final zadania --- 4. Wf-h8 - Sf6#

1. O-O ---- Kg4
2. Wg7+ -- Kh5
3. Kh7 ---- Sg4
4. Wf-h8 -- Sf6#

Umieszczajac zadanie w czasopismie zagranicznym reklamujemy swoj kraj...
Nauka matowania -- Skoczkiem


=-----------------

--------
-- Matowanie na Ekranie -- Goncem!

3 - P0516193
Autor : Godehard Murkisch
7146 Schach-Echo 07/1972

_2

Pomocniczy mat w 4 posunieciach -- h#4 -- final zad.-- 4. Hc-h8! -- c7#

-----------
1. La7 d4
2. Th1 d5
3. Da1 dxc6
4. Dh8 c7#

Zobaczyc jak trzeba odpowiednio umeblowac pokoj by rodzina byla zadowolona...
Jak dokladnie trzeba ustawiac Wieze i dwa Hetmany , by Bialy Goniec dal mata!
------------------
1. Ga7 -- d4
2. Wh1 - d5
3. Ha1-- dxc6
4. Hc-h8 -- c7#
--------------------

43 - P0533841
Autor : Miguel Munoz
4478 Thèmes-64 07-09/1985
P0533841


Mat pomocniczy w 5 posunieciach --- h#5

h#5
1. a6 ---- Kd5 -- 2. 0-0-0+ -- Kc6
3. Kb8 -- Gh2 -- 4. Ka7 ---- Kxc7
5. Wa8 -- Gg1-- mat ---- Diagram -- 2



Pozycja koncowa -- matowa -- 5. Wa8 -- Gg1- mat

Dwa przyklady --> jak matujemy Goncem!
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:42, 19 Lis 2011    Temat postu:

---
--- Matowanie na ekranie

Autor : Jozef Krawczyk -- Dabrowa Gornicza
7766 Thema Danicum 07/1999
P1225053



(8+4) C+ Samomat w 9 posunieciach --- s#9

1. g8=W --- Ke6 --- 2. d8=S+ -- Kf6 ---- 3. Sc6 ----- Ke6
4. e8=H+ -- Kf6 ---- 5. Se7 ----- Ke6 ---- 6. c8=G+ - Kf6
7. Hd6+ --- We6 --- 8. Hed8 --- Wxd6 -- 9. Sg6+ --- Wxd8 - mat

Allumwandlung ( Wieza Skoczek Hetman Goniec )


Pozycja finalowa ---- 9. Sg6+ -- Wxd8 - mat

(8+4) C+
s#9
1. g8=T Ke6 2. d8=S+ Kf6 3. Sc6 Ke6
4. e8=D+ Kf6 5. Se7 Ke6 6. c8=L+ Kf6
7. Dd6+ Te6 8. Ded8 Txd6 9. Sg6+ Txd8#
Allumwandlung (TSDL)

Biale dorobily Wieze , Skoczka , Hetmana i Gonca...
(8+4) C+ ---> oznacza ze kompozycja jest sprawdzona programem.
-------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 19:19, 25 Lis 2011    Temat postu:

--------------
-- Matowanie widoczne na Diagramie

-- Dwuchodowka z rozwiazaniem

P1017698_ Autor : C. Mansfield

-2

Mat w 2 posunieciach -- 1. Sd5! ----- matowanie --> 1. Sd5! - grozi - 2. He2 - mat

Rozwiazanie 1. Sf6-Sd5!

1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 -- mat --- Diagramy -- 2
1. Sd5 --- Gxe3+ --- 2. Sxe3 -- mat ----------------- Diagram --- 3
1. Sd5 --- Sc3 ------ 2. Sxc3 -- mat
1. Sd5 --- Gb6 ----- 2. Sxb6 -- mat
1. Sd5 --- Gf6 ------ 2. Sxf6 -- mat
1. Sd5 --- Ge5 ----- 2. Sf5 --- mat ------- Diagram -- 5
1. Sd5 --- Gc5 ----- 2. Hc3 --- mat --------------------- Diagram -- 4
1. Sd5 --- c1=S ---- 2. Hd1 -- mat
---------------

3_______4

1. ... Gxe3+ -- 2. Sxe3 - mat ------ -------- 1. ... Gc5 -- 2. Hc3 - mat

--------------
55______2

1. ... Ge5 --- 2. Gf5 -- mat ------ ------- 1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 - mat

Nauka matowania zawsze bedzie wazna.
Dla popularnosci Szachow -- najlepsze sa zadania -- dwuchodowki... czasem jednochodowki.
---

Literatura – podstawą sukcesów! (3)


Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.

Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…

Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.

Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.

Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?

FM Jerzy Konikowski
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 14:32, 26 Lis 2011    Temat postu:

-
------- Tylko matowanie na diagramie

Kompozytor szachowy André Chéron



Biale zaczynaja i wygrywaja


Rozwiązanie

1. b8=S+ ---- W:b8
2. axb8=S+ -- Kd6
3. c8=S+ ----- Ke6
4. d8=S+ ---- G:d8
5. exd8=S+ -- Kf6
6. g8=S+ ---- W:g8
7. hxg8=S+ -- Kg6
8. f8=S ---- mat



Finalowa pozycja po 8 posunieciach --- 8. f8=S! - mat

Tylko matowanie na diagramie! Dlaczego?
Poniewaz na szachownicy nie bedziemy wstanie ustawic 6 Skoczkow ( brak)
Natomiast na diagramie wszystko jest mozliwe.!
Ostatnia uwaga napisanie rozwiazania t/z Chinszczyzna nie rozwiazuje zadania szachowego z praktycznego zalozenia...
Poniewaz 90 procent szachistow nie bedzie sprawdzala rozwiazania...
Pokazanie pozycji koncowej na Diagramie Szachowym zacheci szachiste do sprawdzenia rozwiazania.
________-
Szachy sa proste tylko do nich trzeba miec checi i checi zdobywamy jak mamy w kraju odpowiednia ilosc trenerow i instruktorow szachowych.
---
Szachy sa ciekawe tylko osoby kierujace Polskim Zyciem Szachowym musza rozumiec Szachy.
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16  Następny
Strona 6 z 16

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin