Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 28, 29, 30
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 15:11, 18 Maj 2019    Temat postu:

------
Ferie świąteczne nie dla nauczycieli
Dariusz Chętkowski

Całe szczęście, pracuję w liceum.
Gdybym był nauczycielem podstawówki lub gimnazjum,
podczas ferii świątecznych musiałbym dyżurować w szkole.
O takim obowiązku przypomniała w Liście otwartym do rodziców
minister edukacji. Szkoły mają zapewnić dzieciom opiekę (zob. list).
Pani minister uruchomiła stronę internetową oraz podała numer telefonu, aby rodzice mogli zgłaszać przypadki szkół, które nie zapewnią dzieciom opieki. Dzisiaj u mnie w liceum wybuchła z tego powodu panika. Niektórzy nauczyciele bowiem już dawno temu wykupili wycieczki, zaplanowali wyjazdy w dalekie strony, ustalili, że odwiedzą rodzinę itd. Gdyby nagle musieli zostać w pracy, byłby to dla nich poważny kłopot. Wiem, że u niektórych osób z tego powodu małżeństwo zawisłoby na włosku. Żona czy mąż mają bowiem swoje wymagania i nawet list pani minister tego nie zmieni.
Ponieważ żal mi kolegów, zadeklarowałem, że mogę przyjść na dyżur.
I tak będę w Łodzi, a żona w pracy, więc co mi szkodzi spędzać ten czas w szkole. Jeśli to uratuje kolegów, proszę bardzo. Może za rok czy dwa ja będę potrzebował takiej pomocy. Później okazało się, że list minister dotyczy podstawówek i gimnazjów. Licea nie muszą sprawować opieki nad dziećmi w okresie ferii świątecznych. Co nie znaczy, że nie mogą.
Wiem, że moja szkoła będzie w tych dniach otwarta. Niektórzy nauczyciele nawet zachęcają uczniów, aby przyszli na dodatkowe zajęcia. Tacy jesteśmy szaleni. Mam nadzieję, że pani minister nie wyśle do rodziców listu z przypomnieniem, że dzieci mają prawo do wypoczynku i spędzenia tych dni w gronie rodzinnym.
---


SZACHY DEMONSTRACYJNE

Nakładka magnetyczna, suchościeralna
(do montażu na tablicach szkolnych)
Nakładki wykonane są z wysokiej jakości białej, elastycznej folii, zadrukowanej i lakierowanej. Materiał, z którego wykonane są nakładki posiada certyfikat bezpieczeństwa, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej zawartymi w Dyrektywie 20002/72/CE

Nakładki o wymiarach 83 cm (szerokość) x 93 cm (wysokość) są rozmiarem zbliżone do wymiarów „skrzydła” tablicy szkolnej typu „tryptyk”. Wyposażone są w listwy magnetyczne pozwalające na stabilne umieszczenie na każdej magnetycznej tablicy.

--------
[link widoczny dla zalogowanych]

1. Nakładka + 32 bierki - 224,00 zł
Wyposażenie podstawowe:
- Nakładka szachy demonstracyjne
- Bierki magnetyczne (32 szt.)
2. Wyposażenie dodatkowe
- Kolorowy tubus transportowy - 55,00 zł
- Pisaki kolorowe - 25,00 zł
- Ścierak do pisaków - 12,00 zł
- Magnesy kolorowe - 10,00 zł
- Płyn do mycia tablic - 21,00 zł

- Tablica magnetyczna 120 x 90 cm - 168,00 zł
3. Bierki (32 szt) – dodatkowy komplet - 78,00 zł
Wyposażenie dodatkowe:
- Kolorowy tubus transportowy z uchwytem (średnica 120 mm)
- Pisaki suchościeralne ( 4 kolory – czerwony, niebieski, zielony, czarny )

- Ścierak do pisaków, magnetyczny
- Magnesy kolorowe ( 4 kolory – 10 szt. )
- Płyn do mycia tablic suchościeralnych (50 ml)
- Tablica biała, magnetyczna o wymiarach 120 x 90 cm, do montażu nakładki

Powyższe ceny zawierają - 23% podatku VAT
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:17, 25 Maj 2019    Temat postu:

-


1_2
diagram - 1
1. Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- -- 1. Ha3 - tempo - Gxf1 - 2. Sd2 - szach - mat

Rozwiązanie: 1. Ha3! tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#

- 1. Ha3! -- tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 11:31, 08 Cze 2019    Temat postu:

--


1_2
diagram - 1
1. Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- -- 1. Ha3 - tempo - Gxf1 - 2. Sd2 - szach - mat

1. Ha3! tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#


Rozwiązanie: - 1. Ha3! -- tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 22:25, 21 Cze 2019    Temat postu:

--------

Koniec nauki odręcznego pisania
Dariusz Chętkowski

Z koszyka świadczeń edukacyjnych wypada nauka odręcznego pisania. Zastąpić ma ją nauka pisania na klawiaturze. Dzieci przestaną stawiać literki w zeszytach, zamiast tego będą je wystukiwać na maszynie. Na razie takie zmiany planuje wprowadzić Finlandia za niecałe dwa lata (zob. info).
To chyba krok w dobrym kierunku? Pisanie odręczne to sztuka, której opanowanie wymaga podobnego wysiłku, jak nauczenie się języka obcego. I to bez znajomości ortografii. Opanowanie zasad ortograficznych jest równie trudne, jak wyćwiczenie drugiego języka obcego. Zamiast nauki odręcznego pisma i zasad ortograficznych lepiej uczyć dzieci od pierwszej klasy podstawówki dwóch języków obcych.
Pisania na komputerze większość dzieci uczy się w domu, w szkole można by tę umiejętność tylko podrasować. Wysiłek właściwie żaden. Jest to tak praktyczna i potrzebna umiejętność, że sama wchodzi do głowy i w palce, nie trzeba jej się właściwie uczyć. Co innego pisanie odręczne. Z tym jest coraz gorzej. Nawet jak się dziecko nauczy pisać, to tak, że nie da się tego odczytać.
Coraz więcej uczniów w liceum pisze na komputerze, także podczas
lekcji, gdyż odręcznie – czytelnie i szybko – nie potrafi. A studenci
nagrywają wykłady, gdyż nie umieją notować długopisem.

Dla zwolenników tradycji można by uchylić małą furtkę. Jak komuś zależy na opanowaniu zanikającej sztuki pisania odręcznego, niech chodzi na zajęcia dla zainteresowanych.
Obok kół rysunku, śpiewu i tańca czy gry w szachy nauczyciele
prowadziliby też koło odręcznego pisania.

Taka jest przyszłość, im szybciej więc pójdziemy śladami Finów, tym lepiej.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 13:51, 12 Lip 2019    Temat postu:

-
--
Autor : A. Szpakowski
---
1_2
Diagram -- 1
Mat --- w 3 posunięciach -- #3 --- --- --- 1. Ge6 - Kd6 - 2. Hc5+ - Kxe6 - 3. Sf8 - mat

-
3_4
Diagram -- 3
1. Ge6! - - Kd8 - - 2. Hc5!! ---- --- 2. ... Ke8 -- 3. Hf8 - mat
-- -


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:00, 16 Lip 2019    Temat postu:

--
niedziela

Szkoły nie chcą chorych dzieci
Dariusz Chętkowski

Przychodzą rodzice do wychowawcy z informacją,
że u dziecka zdiagnozowano chorobę wymagającą operacji.
Lekarze zabieg wyznaczyli dopiero za miesiąc i poprosili, aby uważać. Dziecko może chodzić do szkoły, ale na specjalnych warunkach.
Rodzice proszą wychowawcę o pomoc. Dziecku trzeba zapewnić opiekę zarówno na lekcjach, jak i podczas przerw. Chodzi o to, aby rówieśnicy nie popchnęli, nie uderzyli, nie wciągnęli do głupiej zabawy itd. A poza tym potrzebne jest czujne oko, aby w porę dostrzegło ewentualne zagrożenie. Zdaniem lekarzy nic się nie powinno przez miesiąc wydarzyć, ale rodzice chcą mieć pewność, że ktoś dodatkowo zatroszczy się o ich pociechę. Czy szkoła może coś zrobić?
Jako rodzic pewnie bym się zdziwił, gdybym usłyszał od wychowawcy, że szkoła nie może wziąć na siebie takiej odpowiedzialności. Lepiej niech dziecko siedzi przez miesiąc w domu i czeka w spokoju na operację.
Natomiast jako nauczyciel wcale się nie dziwię.
W publicznej placówce nie ma warunków dla dzieci wymagających szczególnej troski.


Nauczyciele mają na głowie tysiące spraw, biegają po szkole niczym zestresowane mrówki, nie daliby rady zająć się chorym dzieckiem. Nie ma żadnej wolnej osoby, którą można by wyznaczyć do opieki. A pedagog? A bibliotekarz? Zajęci tak samo albo jeszcze bardziej. Jak mają chwilę wolnego, to idą na zastępstwa, bo tak jest taniej.
Wychowawca radzi rodzicom, aby trzymali dziecko w domu. Co z tego, że rwie się do nauki. Miesiąc szybko zleci. Przez ten czas nie wydarzy się w szkole nic takiego, czego nie dałoby się nadrobić domowymi sposobami. Nie warto ryzykować. Całe szczęście, że operacja nie została wyznaczona za pół roku, bo wtedy dopiero byłby kłopot. Ewentualne pretensje proszę kierować pod adresem lekarzy. Czy to nie dziwne, że nie operują natychmiast?
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:20, 27 Lip 2019    Temat postu:

Rosyjski
19.07.2019
piątek

---

Rusycyści jeszcze nie wymarli
Dariusz Chętkowski

W liceach modny jest hiszpański, natomiast w podstawówkach,
szczególnie w mniejszych miejscowościach, wciąż nauczają rusycyści.
Przerąbane mają uczniowie, którzy uczyli się rosyjskiego i chcą
kontynuować naukę tego języka w szkole średniej.
Liceów z tym językiem jest jak na lekarstwo.
A bardzo dobrych liceów jeszcze mniej.

W tym roku z powodu chaosu rekrutacyjnego jeszcze trudniej trafić do szkoły z rosyjskim. Właściwie uczeń nie ma szans. Musiałby być bardzo dobry, mieć świetny wynik z egzaminów, wybrać mniej popularne liceum z tym językiem i zaznaczyć je jako szkołę pierwszego wyboru. To jednak tylko teoria, a w praktyce jest inaczej. Uczniowie trafiają tam, gdzie system wskaże. Rosyjskiego nie ma.
Wiedzą o tym władze oświatowe, dlatego nakazują komisjom rekrutacyjnym specjalnie traktować uczniów z rosyjskim na świadectwie. Ci uczniowie mają prawo wybrać dowolny język obcy. W praktyce są od razu zapisywani na najbardziej modny obecnie język, czyli hiszpański. Mają zarezerwowane miejsce. Mogą wybrać też niemiecki albo francuski, ale o te języki nikt nie walczy, więc miejsca są.

We wtorek od rana rodzice stali w długiej kolejce, aby zapisać dziecko na hiszpański od podstaw. Zapis ruszył po ogłoszeniu wyników naboru, czyli w samo południe. Lista podejrzanie szybko się zapełniła. Niektórzy zaczęli się awanturować. Po dziesięciu osobach już nie ma miejsc? Rodzice nic nie wiedzieli o rezerwacji. Nie wiedzieli, że dzieci z rosyjskim mogą przebierać i wybierać w językach. No cóż, trzeba było się uczyć rosyjskiego. Zawsze do czegoś się przyda.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:47, 29 Lip 2019    Temat postu:

--


1_2
diagram - 1
1. Mat -- w 2 ruchach -- #2 -- -- -- 1. Ha3 - tempo - Gxf1 - 2. Sd2 - szach - mat

1. Ha3! tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#


Rozwiązanie: - 1. Ha3! -- tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:46, 31 Lip 2019    Temat postu:

--
Reklama Szachów

Autor: Isidor Gross , 1928 rok
---
1___2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- -- 1. Ke7! -- -- 1. Ke7 - Ke5 - 2. Sd3 mat

------------ siatka matowa --------------------------- siatka matowa
___3_3_____4
Diagram- 3
----- 1. Ke7 - Wd2 - 2. Hf6 - mat ---- ---- 1. Ke7 - Sd2 - 2. Hb8 - mat

Rozwiązanie ---> diagramowe

1. Ke7 -- Ke5 -- 2. Sd3 - mat --> Mat ze związaniem Wieży d4 i Pionka _e4
1. Ke7 -- Wd2 -- 2. Hf6 - mat
1. Ke7 -- Sd2 -- 2. Hb8 - mat
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 15:43, 06 Sie 2019    Temat postu:

--

Edukacja obrazkowa dla ---> Polskich Szkół!
Geografia Polski --- mnożenie --> na diagramie 64 polowym

---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach --- #3 ----- --- ---- 1. Se5 - Sf4 - 2. Gf7 - Se6 - 3. Sg6 - mat

Diagram - 1 ----- miasto --- mnożenie --- --- Diagram - 2 ---- miasto --- mnożenie

Król --- Kh8 -- Suwałki --- 8 razy 8 = 64
Król --- Kh6 -- Białystok -- 6 razy 8 = 48
Skoczek -Sc4 - Leszno --- 4 razy 3 = 12 ----- Skoczek - Sg6 -- Łomża -- 6 razy 7 = 42
Goniec - Gb3 -- Legnica --- 3 razy 2 = 6 --- --- Goniec - Gf7 -- Olsztyn -- 7 razy 6 = 42
Skoczek - Sh3 - Zamość -- 3 razy 8 = 24 --- Skoczek - Se6 -- Toruń -- 6 razy 5 = 30

Łódź -- pole - _e4 --- -- 4 razy 5 = 20
Warszawa -- pole f5 ---- 5 razy 6 = 30
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:02, 08 Sie 2019    Temat postu:

-
--

--
1_2
diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2


- 1. Sge6 --! tempo
1. ... c4, Kxe6 - 2. We7#
1. ... Ke4 - 2. Wb4#
1. ... Kc4 - 2. Se3#
1. ... Kc6 - 2. Se7#
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 28, 29, 30
Strona 30 z 30

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin