Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 21:25, 23 Mar 2018    Temat postu:

--


1_2
diagram - 1
1. Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- -- 1. Ha3 - tempo - Gxf1 - 2. Sd2 - szach - mat

Rozwiązanie: 1. Ha3! tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#


Rozwiązanie: - 1. Ha3! -- tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#
-- --


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 0:31, 24 Mar 2018, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 21:34, 23 Mar 2018    Temat postu:

-
-



diagram - 1
mat w 2 posunieciach - #2 --

Rozwiązanie: 1. Ha3! tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#


Rozwiązanie: 1. Ha3! tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:43, 27 Mar 2018    Temat postu:

--
Nauczyciele, nie gadajcie
Dariusz Chętkowski

Na maturze problemu nie ma. Nauczyciele nie siedzą razem, więc nie gadają.
Gorzej z egzaminami próbnymi.

Uczniowie narzekają na nauczycieli, że im się buzia nie zamyka.
Trudno w takich warunkach się skupić. Aby matura próbna była maturą
próbną, należałoby przeprowadzać ją w warunkach zbliżonych do egzaminu
majowego. W maju nie ma siedzenia razem, nie ma więc też gadania.

Przyznaję się bez bicia, że jak mogę, to gadam. Szeptem, ale gadam.
Nie sądziłem, że to może komuś przeszkadzać. Aż pewnego razu
dowiedziałem się, iż uczeń tak nie mógł się skupić, że miał ochotę
krzyknąć: „Zamknijcie te mordy!”. Na szczęście się powstrzymał.
Co kultura, to jednak kultura.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 15:27, 07 Kwi 2018    Temat postu:

5.04.2018
czwartek

Podwyżki opóźnione
Dariusz Chętkowski

Okazało się, że nauczyciele jeszcze nie dostali podwyżek.
Wprawdzie miały być od 1 kwietnia, ale minister spóźniła się
z podpisaniem rozporządzenia (wina Zalewskiej tutaj).

Im później dostaniemy te pieniądze na konto, tym dłużej będziemy żyć
złudzeniami, że to jednak będzie jakaś sensowna suma. Niby wiadomo,
ile wynosi podwyżka, ale jakoś nie chce się wierzyć, że to tak mało.
Może po drodze zgubiono jedno zero?

Mnie cieszy nawet złotówka. Bowiem już złotówka więcej powoduje,
że ludzie mają nam to za złe. W ostatnich dniach usłyszałem wiele
zawistnych komentarzy od osób, po których bym się nigdy tego nie
spodziewał. Paru znajomych usunąłem z listy kontaktów, a do niektórych
wysłałem SMS z prośbą o usuniecie mnie z ich listy. Koniec znajomości.

Przypomniała mi się od razu definicja polskiej zawiści: jest wtedy, gdy ksiądz
zazdrości swojej gospodyni udanego porodu. To niezwykłe, że w tarabany
biją ludzie, którzy pogardzają pracą nauczycieli, bo to ani pieniądze,
ani prestiż, natomiast nam tych nędznych podwyżek zazdroszczą.
A jednak na przekór zawiści rodaków, rodzenie podwyżek zapowiada się
bez większych komplikacji. Spóźniony podpis minister to przecież drobnostka.


janadam48
6 kwietnia o godz. 13:34 254986

A co na to p.Broniarz? Znowu poleci do p.prezydentowej?
Podwyżki od 1 kwietnia obiecane nauczycielom są prima aprilisowe
i całe szczęście bo wstyd się przyznać do takich kwot.
Myślę sobie, że wielu nauczycieli chciałoby się znaleźć na bilbordach
PO obok zębatej p.minister. Pewnie wielu zregnowało by nawet z pensji po
otrzymaniu takiej nagrody. Im,wg pazurkowatej premier, się po prostu
należy. Chociaż wczoraj Prezes Wszystkich Prezesów ogłosił odwrót.
Tylko Gowina żal!

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 15:31, 07 Kwi 2018, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:50, 17 Kwi 2018    Temat postu:

16.04.2018
poniedziałek

Frekwencja w klasach maturalnych
Dariusz Chętkowski

Niska frekwencja w klasach maturalnych pozwala poczuć,
co to znaczy prowadzić lekcję w małej grupie. Sama przyjemność.

Dla zasady, chociaż myślę całkiem inaczej, wyraziłem ubolewanie,
że tak mało osób przyszło na moją lekcję (frekwencja ok. 50 proc.).
Usłyszałem, że powinienem się cieszyć, ponieważ należę do wybrańców.
Są lekcje, na które nie chodzi nikt. Jak tylko zadzwonił dzwonek,
uczniowie zaczęli się umawiać, czy zostają w szkole, czy wychodzą.
Było samo południe.

Miałem już zareagować, że to nieładnie przychodzić tylko na wybrane
zajęcia, ale się powstrzymałem. Muszę przyznać, iż nie ma większego
komplementu dla nauczyciela niż obecność niewielkiej grupki uczniów –
tylko tych, którzy naprawdę chcą.

Oczywiście, frekwencja 50-procentowa to nie jest duży komplement, lecz
średni. Szczerze zazdroszczę kolegom, którzy gromadzą na swoich lekcjach
zaledwie jedną trzecią klasy. To całkiem spory komplement. A jak do
nauczyciela przychodzi tylko dwoje-troje uczniów, to już jest przejaw
prawdziwego uwielbienia. Mnie, niestety, do takiego stanu
jeszcze daleko, chociaż z każdym rokiem coraz bliżej.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:12, 17 Kwi 2018    Temat postu:

--

--
_2
diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2

Rozwiązanie: - 1. Sge6 --! tempo
1. ... c4, Kxe6 - 2. We7#
1. ... Ke4 - 2. Wb4#
1. ... Kc4 - 2. Se3#
1. ... Kc6 - 2. Se7#
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 6:45, 18 Kwi 2018, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:13, 18 Kwi 2018    Temat postu:

--
Czarny Król zamatowany -- na pięciu polach -- c6 - e6 - d5 - c4 - e4

--
1_2
diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2

Rozwiązanie: - 1. Sge6 --! tempo
1. ... c4, Kxe6 - 2. We7#
1. ... Ke4 - 2. Wb4#
1. ... Kc4 - 2. Se3#
1. ... Kc6 - 2. Se7#
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 14:14, 18 Kwi 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:26, 22 Kwi 2018    Temat postu:

-
Wynocha z oświaty
Dariusz Chętkowski

Bardzo ostro potraktowali nauczyciele minister edukacji podczas dzisiejszej
manifestacji. Krzyczeli, że trzeba Annę Zalewską wysłać w kosmos.

W manifestacji wzięło udział kilka tysięcy nauczycieli. Na moje oko niewiele.
Przeciwko poprzednim ministrom manifestowało więcej osób.
Nigdy jednak tak ostro nie wypowiadano się przeciwko żadnemu ministrowi.
Annę Zalewską obrzucano błotem właściwie bez żadnych zahamowań.

Wolałbym posłuchać argumentów merytorycznych, ale tych było niewiele.
Mówcy przede wszystkim atakowali panią minister. Nazywali ją kłamczuchą,
wysyłali w kosmos, mówili, że jest szkodnikiem edukacji, wyzywali od
najgorszych, żądali, aby oddała pieniądze, które wzięła jako nagrodę
za reformę. Poniewierali ją, ile wlezie.

Anna Zalewska nie mogła odpowiedzieć, bo jej nie było w MEN.
Niektórzy wprawdzie twierdzili, że jest, tylko boi się wyjść.
W pewnym momencie z budynku przy al. Szucha wyjechał z piskiem opon
jakiś samochód. Prawie mnie potrącił, bo stałem tuż przy bramie.
Patrzyłem, ale pani minister nie widziałem. Może ukryła się w bagażniku.

PS Pozdrawiam Marzenę – koleżankę, z którą chodziłem w dzieciństwie do
szkoły podstawowej. Przepraszam, że nie zatrzymałem się na dłużej, aby
porozmawiać. Musiałem trzymać się peletonu (info o manifestacji tutaj).

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:31, 22 Kwi 2018    Temat postu:

---


1_2
diagram - 1
1. Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- -- 1. Ha3 - tempo - Gxf1 - 2. Sd2 - szach - mat

Rozwiązanie: - 1. Ha3! -- tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:10, 05 Maj 2018    Temat postu:

Matura
4.05.2018 -- piątek

Alkohol na maturze
Dariusz Chętkowski

Alkohol w Polsce jest tak oczywisty jak podanie ręki. Nic więc dziwnego, że
także na maturze nie mogło się bez niego obejść. Tym razem polewano wino.

Diabolicznym poczuciem humoru wykazali się twórcy testu maturalnego
z języka polskiego. Kazali bowiem maturzystom analizować fragment „Lalki”,
w którym motywem przewodnim są słowa: „Nalej mi wina, Ignacy”.
W temacie było o tęsknocie zaprawionej alkoholem – jako sile niszczącej
czy budującej ludzkie życie (test maturalny tutaj – zob. temat 1, s. 9).
Wokulski oraz Rzecki piją i tęsknią. Skąd my to znamy?

Temat bardzo chwalę, ponieważ o piciu alkoholu i związanych z tym
uczuciach nawet dziecko potrafi w Polsce wiele powiedzieć, a co dopiero
maturzyści. Tu nie trzeba znać żadnych lektur, aby błysnąć zrozumieniem
problemu. Wystarczy znać życie. Nic dziwnego, że młodzież
nie mogła się nachwalić matury z polskiego. Nareszcie coś sensownego.

Aby było sprawiedliwie, w przyszłym roku proponuję dać tekst
o piciu czystej, a na poziomie rozszerzonym o spirytusie.
Wtedy dopiero będą wyniki, że nam cały świat pozazdrości. Na zdrowie!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:09, 18 Maj 2018    Temat postu:

18.05.2018
piątek

Półwakacje za półpensję
Dariusz Chętkowski

Kiedy naukę kończą klasy maturalne, nauczyciele mają mniej godzin.
Z planu lekcji wynika, że to prawie wakacje.

Od początku maja mam 8 lekcji w tygodniu mniej. Pozornie nie straciłem
na tym finansowo, gdyż pensja się nie zmieniła. Jednak na początku roku
została ona uśredniona. Od września do kwietnia otrzymywałem mniej, niż
faktycznie wypracowywałem, teraz otrzymuję więcej, ale kwotowo
wychodzi zawsze tak samo. Nazywa się to uśrednieniem etatu.

Dyrekcje zdają się zapominać o tym fakcie. Wymyślają więc po odejściu klas maturalnych dodatkowe zadania, abyśmy się nie nudzili. Skoro mamy mniej lekcji, to możemy dać z siebie więcej. W mojej szkole szefowa wprawdzie jeszcze nie przegina, ale ma na to ochotę.

Najpierw są, jak we wszystkich liceach, matury, kiedy to trzeba być dyspozycyjnym albo w swojej szkole, albo w drugiej jako tzw. zewnętrzny członek zespołu nadzorującego, a zaraz potem matury próbne dla młodszych klas. Zaczęły się wczoraj i potrwają do Bożego Ciała.

Cały maj jesteśmy więc obciążeni bardziej, mimo że pracodawca uznał, iż pracujemy mniej, więc odliczył nam to z pensji. Im więcej miało się godzin w klasach maturalnych, tym większa strata. Dlatego nauczyciele szkół maturalnych opowiadali się za wydłużeniem nauki o rok. W nowym systemie – po likwidacji gimnazjów – dopiero czwarty rok licealisty będzie maturalny, a nie trzeci – oznacza to mniejszą stratę w zarobkach.

Oczywiście, nikt by w ten sposób nie myślał, gdyby pracodawca tak skrupulatnie nie rozliczał nas z godzin, gdy odejdą klasy maturalne. Skoro jednak drze z nas skórę, zaczynamy zgrzytać zębami na każde dodatkowe zadanie i domagamy się takich obowiązków, jaka płaca.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:44, 25 Maj 2018    Temat postu:

--
25.05.2018 -- piątek


Kto zapłaci za RODO w szkołach?
Dariusz Chętkowski

Żadnych środków finansowych nie otrzymały szkoły na wprowadzenie RODO.
Nauczyciele zostali tylko poinformowani na piśmie, że mają np. „dane
uczniów przechowywać na służbowym pendrivie lub na służbowym dysku
zewnętrznym”. Tymczasem nie mamy ani jednego, ani drugiego narzędzia
pracy. Powinniśmy więc najpóźniej dzisiaj otrzymać je od pracodawcy.

Dyrekcje szkół są w trudnym położeniu. Nie otrzymały od Organu
Prowadzącego żadnych pieniędzy na wdrożenie RODO, a muszą nakazać
pracownikom stosowanie się do nowego prawa. Wypisują więc bzdury,
że pracownik musi, jest zobowiązany itd. Ludzie udają, że nie widzą
tych nonsensów, a dyrekcja udaje, że nie rozumie, co pisze.
Będzie więc tak, jak było, tylko bardziej po kryjomu.

W końcu pewnie te pendrive’y czy zewnętrzne dyski pamięci dyrekcja zakupi.
Jednak nie za środki publiczne, gdyż tych Organ Prowadzący nie da.
Jak zwykle trzeba będzie poprosić Radę Rodziców o wyłożenie pieniędzy.
Ewentualnie znaleźć jakiegoś innego sponsora. W ostateczności
nauczyciele kupią za swoje i będą udawać, że to służbowe.

Na przykładzie RODO można sobie wyobrazić, co będzie, gdy do liceów
przyjdzie podwójny rocznik. Szkoły będą przygotowane, o ile za wszystko
zapłacą rodzice, dzieci i nauczyciele.
Państwo polskie poza zmianą prawa nie da nic
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 10:07, 03 Cze 2018    Temat postu:

-
Bardzo krótkie wypracowania maturalne

Dariusz Chętkowski

Egzaminatorzy narzekają na coraz niższe stawki za sprawdzanie matur.
CKE płaci mniej, ponieważ uczniowie piszą bardzo krótkie teksty.
Żeby zdać, wystarczy napisać wypracowanie na 250 słów. Za co więc tu płacić?

Liczą się wyrazy jednoliterowe, np. „i”, „o”, „u”, „w”, „z”. Uczniom opłaca się
pisać seriami jednosylabowych słów, także nieporadnie, byleby tylko
osiągnąć wymagane minimum. Pół strony wystarczy, aby zmieścić się
w normie. Nieraz egzaminatorzy liczą, gdyż nie mogą uwierzyć, że dziesięć
linijek tekstu to 250 słów. Czemu nie? Przy takim stylu pisania, krótkimi
wyrazami, wychodzi 25-30 wyrazów na wers.

Gdy mamy minimum, punkty nabijają się same. W dolnej strefie punktacji
są one następujące. Za prawie tezę 3 p, za próbę argumentacji – 4 p, za
brak błędów rzeczowych (opłaca się lać wodę i nie pisać konkretów) – 4 p,
za próbę kompozycji – 3 p, za brak totalnego bełkotu – 1 p, za stosowny
język (tzn. bez wulgaryzmów i pisania jak do kumpla na fejsie) – 4 p, za
język z błędami, ale zrozumiały – 3 p, za liczne błędy ortograficzne, ale nie
w każdym wyrazie – 2 p. Razem za pracę maturalną na pół strony otrzymuje
się 24 punkty na 50, czyli prawie 50 procent. Żeby zdać, wystarczy 30 proc.
Nawet jak się trafi na bardzo surowego egzaminatora, któremu szczęka
opada na widok dziesięciu linijek tekstu, i tak ma się gwarantowane
minimum. Lepiej nawet nie pisać więcej, gdyż ryzyko błędów rośnie.

Ten tekst jeszcze nie spełnia wymogów matury, gdyż ma dopiero 240 słów.
Dorzucę więc standardowe zakończenie:
„Jestem pewien, że powyższymi argumentami udowodniłem swoją tezę.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:30, 06 Cze 2018    Temat postu:

-
Wycieczka z dorosłymi uczniami
Dariusz Chętkowski

Jadę na kilkudniową wycieczkę z pełnoletnimi uczniami.
Będą jednak traktowani jak dzieci. Cały czas pod czujną kontrolą nauczycieli.

Nie ma mowy o czasie wolnym, o samowolnym oddalaniu się od grupy. Nawet na wyskoczenie do sklepu, który jest za rogiem, trzeba mieć zgodę opiekunów. Uczniowie są przyzwyczajeni do takiego traktowania, pytają więc o wszystko, a my zgadzamy się tylko na rzeczy, które są zgodne z przepisami, czyli prawie na nic.

Ponieważ tak się nie da żyć, wszyscy wypracowali strategię udawania. Uczniowie udają, że się słuchają nauczycieli. Pytają się o wszystko, aby zachować pozory, natomiast i tak robią swoje. Opiekunowie zaś udają, że tego nie widzą. Niby na nic nie pozwalają, ale przymykają oko na to i owo.

Działa to idealnie, o ile nie dojdzie do przesady. Trafia się czasem uczeń, który myśli, że wszystko może i nic nie musi. Trafia się czasem opiekun, który sądzi, że nie musi sprawować żadnego nadzoru. No i jest jeszcze trzecia możliwość, czyli przykra niespodzianka. I właśnie ze strachu przed niespodziankami, niefrasobliwymi kolegami z pracy oraz trudnymi uczniami niektórzy nauczyciele nie jeżdżą na żadne wycieczki. Na razie należę do klubu tych, co jeżdżą. Obym po tej wycieczce nie musiał zmieniać barw klubowych.

Podwójny - szach matuje -- czarnego Króla
----
1_2
diagram - 1
1. Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- -- 1. Ha3 - tempo - Gxf1 - 2. Sd2 - szach - mat

Rozwiązanie: - 1. Ha3! -- tempo
1. ... e4 --- 2. Sd4#
1. ... Sb6 - 2. Sbd2#
1. ... Ge4 - 2. Sd4/d2#
1. ... Ke4 - 2. Ha8#
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 12:35, 06 Cze 2018, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 19:32, 06 Cze 2018    Temat postu:

---
Matowanie na zawołanie!

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży.
--------

diagram - 1
Białe -- matują w 3 posunięciach --- #3

--

diagram -- 2
Zapowiedziany mat w 3 posunieciach ---> 3. Wd8 - mat

Takie zadania można umieszczać w komunikatach szachowych...
Propagujac szachy!
Tylko kto tym organizatorom szachomym wytłumaczy , że to jest potrzebne.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30  Następny
Strona 28 z 30

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin