 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 16:54, 06 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
-------
Pomocnik w edukacji -- to czytelne diagramy!
------- Autor : Wladek z Polanca -- 6. I. 2012
Pomocniczy mat w 5 posunieciach --- H#5 ---- Dwa - sol
Dwa -- rozwiązania
1. f5 --- Gf6
2. Kc7 - Gb2
3. Kd6 - Gc1
4. Ke5 - Sf2
5. Kf4 -- d4 - mat ----- diagram --- 2
-----------
1. f5 --- Gh4
2. Kc7 - Ge1
3. Kd6 - Sf2
4. Ke5 -- d4
5. Kf4 - Gd2 -- mat -------- diagram --- 3
_3
---------------- diagram --- 2 ---------- --------- diagram --- 3 ----
1. Gf6 -- Gb2 -- Gc1 -- Sf2 -- d4 - mat --- 1. Gh4 -- Ge1 - Sf2 - d4+ -- Gd2 #
------
Dwa rozwiazania zachecaja do porownania - obrazkow i siatek matowych
Zapamietaj pierwsza sciezke --- - 1. Gf6 -- Gb2 -- Gc1 -- Sf2 -- d4 - mat --
Zapamietaj drugie rozwiazanie -- 1. Gh4 -- Ge1 -- Sf2 -- d4+ -- Gd2 #
----------
Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!
Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2
Cztery - Rozwiazania
------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 13:37, 07 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
----------
Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!
Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2
Cztery - Rozwiazania
1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 - mat
1. Hc4! -- Sc3+ -- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat
1. Kf3! --- Sf-e3 -- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --
-----------
Nauka matowania!
--
------
Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!
------
Autorzy :Gennadi Schinkarenko
Waleri A. Kirillow
Michail I. Mischko
2839 Tschorno-Bili Steshyny 07-09/2011
P1229605
------------------
_2
-------------- diagram --- 1 --------------- ------------- diagram -- 2 ----
Samomat w 9 posunieciach --- S#9 ------ 9. Hc2+ -- Wxc2 -- mat
(10+3) C -- s#9*
Gra przygotowana
* 1. ... Kd3 - 2. He2+ - Kc3 - 3. Hb2+ - Kd3 - 4. Hb1+ - Kc3 - 5. Wc2+ Kd3
6. Hd1+- Ke4 - 7. We2+ - We3 - 8. Kc4 - Wxe2 9. Hc2+ Wxc2 - mat - diag. -2
Rozwiazanie
1. Hc2!+ - Wd3 - 2. Hc4+ - Wd4 - 3. He6+ - Kd3 - 4. Sc1+ - Kc3 - 5. Se2+ - Kd3
6. Sgf4+ Wxf4 7. Wf3+ Wxf3 - 8. Hd6+ - Ke4 - 9. Sc3+- Wxc3 - mat - diag. -3
---------- diagram --- 3 ----
Final rozwiazania -- 9. Sc3+ - Wxc3 - mat
----
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 13:46, 07 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 12:08, 09 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
------
Kompozycja szachowa -- uczy matowania!
Autor : Adolf Herrmann Rudolf Kraemer
Deutsche Schachzeitung 1936
Mat w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie
- 1. Wb1! --- super -- tempo -- Kg7
- 2. Hb7+ -- Kh8
3. Hb2! - mat ------- diagram -- 2
----------
1. Wb1! -- Kg7
2. Hb7+ - Kf6
3. Wb6 - mat --------- diagram --- 3
------ Siatka matowa --- 3. Hb2# -------------- siatka matowa ---- 3. Wb6#
2
1.Wb1 - Kg7 - 2. Hb7+ - Kh8 - 3. Hb2# ---- 1. Wb1 Kg7 2. Hb7 Kf6 - 3. Wb6#
Pozycje matowe sa potrzebne do reklamy szachow w Polsce...
To przypominam naszym szkoleniowcom juz kilka lat .
Pozycje matowe sa rowniez potrzebne do edukacji szachowej...
-----
[link widoczny dla zalogowanych]
---
Kompozycja szachowa --- to siatki matowe!
18 - P1139046
Autor : Samuel Loyd
48v Frank Leslie's Illustrated Newspaper 08/11/1856
2
Mat w 5 posunieciach - #5 -- pozycja matowa po - 4. Sd4 - Ke1 - 5. Gg3 - mat
Rozwiązanie: 1. Sb5!+
1. ... Ke4 -- 2. Gh2 -- tempo
2. ... Kf3 --- 3. Kxd3 - tempo
3. ... Kf2 --- 4. Sd4 -- tempo
4. ... Ke1 -- 5. Gg3 -- mat ---- diagram --2
Zadanie 15-letniego S. Loyda
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 21:00, 30 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
--
-- Autor : Jacques SAVOURNIN
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat
---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2
1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3
1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4
1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------
4 5
----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat
-------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 11:31, 24 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
--
--- Dwuchodowka szkoleniowa
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.
Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.
Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?
FM Jerzy Konikowski
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 11:33, 24 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
---------
Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!
Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2
Cztery - Rozwiazania
1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 - mat
1. Hc4! -- Sc3+ -- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat
1. Kf3! --- Sf-e3 -- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --
-----------
Nauka matowania!
--
------
Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!
------
Autorzy :Gennadi Schinkarenko
Waleri A. Kirillow
Michail I. Mischko
2839 Tschorno-Bili Steshyny 07-09/2011
P1229605
------------------
_2
-------------- diagram --- 1 --------------- ------------- diagram -- 2 ----
Samomat w 9 posunieciach --- S#9 ------ 9. Hc2+ -- Wxc2 -- mat
(10+3) C -- s#9*
Gra przygotowana
* 1. ... Kd3 - 2. He2+ - Kc3 - 3. Hb2+ - Kd3 - 4. Hb1+ - Kc3 - 5. Wc2+ Kd3
6. Hd1+- Ke4 - 7. We2+ - We3 - 8. Kc4 - Wxe2 9. Hc2+ Wxc2 - mat - diag. -2
Rozwiazanie
1. Hc2!+ - Wd3 - 2. Hc4+ - Wd4 - 3. He6+ - Kd3 - 4. Sc1+ - Kc3 - 5. Se2+ - Kd3
6. Sgf4+ Wxf4 7. Wf3+ Wxf3 - 8. Hd6+ - Ke4 - 9. Sc3+- Wxc3 - mat - diag. -3
---------- diagram --- 3 ----
Final rozwiazania -- 9. Sc3+ - Wxc3 - mat
----
[link widoczny dla zalogowanych]
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 8:09, 27 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
--
--- Dwuchodowka szkoleniowa
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.
Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.
Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?
FM Jerzy Konikowski
-------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 8:10, 27 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
-----
Kompozycja szachowa -- uczy matowania!
Autor : Adolf Herrmann Rudolf Kraemer
Deutsche Schachzeitung 1936
Mat w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie
- 1. Wb1! --- super -- tempo -- Kg7
- 2. Hb7+ -- Kh8
3. Hb2! - mat ------- diagram -- 2
----------
1. Wb1! -- Kg7
2. Hb7+ - Kf6
3. Wb6 - mat --------- diagram --- 3
------ Siatka matowa --- 3. Hb2# -------------- siatka matowa ---- 3. Wb6#
2
1.Wb1 - Kg7 - 2. Hb7+ - Kh8 - 3. Hb2# ---- 1. Wb1 Kg7 2. Hb7 Kf6 - 3. Wb6#
Pozycje matowe sa potrzebne do reklamy szachow w Polsce...
To przypominam naszym szkoleniowcom juz kilka lat .
Pozycje matowe sa rowniez potrzebne do edukacji szachowej...
-----
[link widoczny dla zalogowanych]
---
Kompozycja szachowa --- to siatki matowe!
18 - P1139046
Autor : Samuel Loyd
48v Frank Leslie's Illustrated Newspaper 08/11/1856
2
Mat w 5 posunieciach - #5 -- pozycja matowa po - 4. Sd4 - Ke1 - 5. Gg3 - mat
Rozwiązanie: 1. Sb5!+
1. ... Ke4 -- 2. Gh2 -- tempo
2. ... Kf3 --- 3. Kxd3 - tempo
3. ... Kf2 --- 4. Sd4 -- tempo
4. ... Ke1 -- 5. Gg3 -- mat ---- diagram --2
Zadanie 15-letniego S. Loyda
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 18:58, 04 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
--
Szachy w Polskiej Szkole
---------------
Szachy jako rekwizyt... do lepszego poznania matematyki w Polskiej Szkole.
Pion _e6 odpowiada tabliczce mnozenia , ze to jest liczba _30
Dlaczego _30 , bo prostokat narysowany od _a6 do e6 , _e6 do _e1
nastepnie do _a1 i _a6 posiada 30 pol.
Tu pokazujemy na wykresie ilosc pol ( mozna te wszystkie pokolorowac , lub zamalowac ) uczen widzi ta liczbe na schemacie i przez to zapamietanie jest latwiejsze.
-------------------
Pion _e6 , to liczba _30
-------------
Pion _f7 , to liczba _42 ( 7 x 6 = 42 )
--------------------
Krol _g6 , to liczba _42 ( 6 x 7 = 42 )
--------------
-----------
Pion _e3 , to liczba _15 ( 3 x 5 = 15 )
-----------
Pion _f2 , to liczba _12 ( 2 x 6 = 12 )
-----------------
Krol _g3 , to liczba _21 ( 3 x 7 = 21 )
----------------------
Geografia - Miasta
Polskie miasta na diagramie szachowym.
Instrukcja:
Goniec - miasto na litere _G
----------
Hetman - miasto na litere _H
--------------
Skoczek - miasto na litere _S
-----------
Krole - dwa miasta na litere _K
------------
Wieze - dwa miasta na litere _W
--------------------
Oto miasta polozenie przyblizone
------------
Goniec _d8 , to Gdansk ( moze byc Gdynia )
------------
Skoczek _h8 , to Suwalki ( polski biegun zimna )
--------------
Wieza _e6 , to Wloclawek ( w poblizu nie ma miasta na _W )
----------------
Wieza _f5 , to Warszawa ( najlepiej odpowiada na polozenie )
---------------
Krol _d4 , to Kalisz ( najstarsze miasto polskie )
--------------
Krol _f3 , to Kielce ( to pole odpowiada na polozenie )
-----------
Hetman _h3 , to Hrubieszow ( prosze sprawdzic na mapie )
Geografia _ Mapa Polski na diagramie _ edukacja...
Dwa przyklady , ktore pokazuja czemu chcemy miec szachy w Polskiej Szkole.
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 21:15, 20 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
---
-- Autor : Jacques SAVOURNIN
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat
---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2
1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3
1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4
1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------
4 5
----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat
-------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 19:14, 26 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
--
-- Matowanie widoczne na Diagramie
-- Dwuchodowka z rozwiazaniem
P1017698_ Autor : C. Mansfield
-2
Mat w 2 posunieciach -- 1. Sd5! ----- matowanie --> 1. Sd5! - grozi - 2. He2 - mat
Rozwiazanie 1. Sf6-Sd5!
1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 -- mat --- Diagramy -- 2
1. Sd5 --- Gxe3+ --- 2. Sxe3 -- mat ----------------- Diagram --- 3
1. Sd5 --- Sc3 ------ 2. Sxc3 -- mat
1. Sd5 --- Gb6 ----- 2. Sxb6 -- mat
1. Sd5 --- Gf6 ------ 2. Sxf6 -- mat
1. Sd5 --- Ge5 ----- 2. Sf5 --- mat ------- Diagram -- 5
1. Sd5 --- Gc5 ----- 2. Hc3 --- mat --------------------- Diagram -- 4
1. Sd5 --- c1=S ---- 2. Hd1 -- mat
---------------
3_______4
1. ... Gxe3+ -- 2. Sxe3 - mat ------ -------- 1. ... Gc5 -- 2. Hc3 - mat
--------------
5 5______2
1. ... Ge5 --- 2. Gf5 -- mat ------ ------- 1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 - mat
Nauka matowania zawsze bedzie wazna.
Dla popularnosci Szachow -- najlepsze sa zadania -- dwuchodowki... czasem jednochodowki.
---
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.
Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.
Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?
FM Jerzy Konikowski
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 19:15, 26 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
-
Kompozycja szachowa --- zadanie sprzed 150 laty!
1 - P1038241
Autor : Samuel Loyd
London Era 13/01/1861
La Strategie 1867
329 Schach-Express , p. 270, 1948
2. Preis, Pariser Turnier
------------------------
Biale
matuja w 5 posunieciu -- #5 -- --- 1. b4! - grozi - 2. Wf5!
Rozwiazanie
1. b4! --- Wc5+
2. bxc5 -- a2! ( wymuszone posuniecie )
3. c6! --- Gc7
4. cxb7! - Diagram -- 2
Pozycja
po 4 posunieciach -- grozi -- 5. bxa8=Goniec - mat
Glowny zamysl autora w tym zadaniu , to promocja
w 5 posunieciu. --- 5. b7xa8=Hetman lub Goniec - mat
[link widoczny dla zalogowanych]
---------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 19:31, 26 Kwi 2012, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 11:15, 14 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
------
----- Nauka matowania --- Edukacja
----- Autor : Jacques SAVOURNIN
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- --- grozba mata -- 1. Sd4! -- grozi -- 2. Sc6 mat
---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2
1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3
1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram ---- 4
1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram ----- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat ----- Diagram ------ 6
1. ... Wh6 ----- 2. Sc3 ----- mat
----------
3______4
--------- 2. Sf2 -- mat ----- ------- ------ 2. Wg5 -- mat
--------
5 5______6
--------- 2. Hxe4 -- mat ------------- ------- 2. Sg3 - mat
----------
--
Kompozycja szachowa --- Czeska szkola!
3 - P1031594
Autor : Miroslav Havel - arcymistrz kompozycji szachowej.
Tidskrift för Schack 1914 --
Sources: FIDE Album (1914-1944)
1. Preis
--------------------------
4
Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- --- 1. Gh6! - gxh6 - 2. Sf5+ - exf5 - 3. Hh6 - mat
Rozwiązanie
1. Gh6! - grozi -- [2. Gxg7 [3. Gf8#]
1. ... Sc7 2. Hc1 [3. Hc6, Hxc7#]
2. ... exd4 3. Hxc7#
1. ... gxh6 - 2. Sf5+ - exf5 - 3. Hh6 - mat ---- diagram -- 4
2. ... Kc6 - 3. Hc1#
1. ... exd4 - 2. e5+ - Kxe5 - 3. Gf4 - mat --- diagram -- 2
1. ... b2 - 2. Gxg7 - exd4 - 3. e5 - mat --- diagram -- 3
---- siatka matowa --- 3. Gf4- mat ---- ---- siatka matowa -- 3. e5 - mat
_3
7 siatek matowych -- Gf8# -- Gf4# -- Hh6# -- Hc1# -- Hc6# -- Hc7# - e5#
------
[link widoczny dla zalogowanych]
---------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 11:23, 15 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
---
-- Autor : Jacques SAVOURNIN
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat
---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2
1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3
1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4
1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------
4 5
----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat
--------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 11:23, 20 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
-------
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Autor : Ramayds , 2007
Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:
1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat
-------------
--------------
Autor : Zbisław.J. ( 2011 r.)
Posunięcie białych , mat w 3 pos.
Rozwiązanie:
Rozwiązanie 1:
1. Sa4!+
1... Kb4 --- 2. Hc4+
2... Ka3 --- 3. Hb3 mat , Sb5 mat
2... Ka5 ----3. Hb5 mat , Sc6/b3 mat
Rozwiązanie 2:
1. Sd3!+
1... Kxd3 -- 2. Hh3+
2... Sf3 ---- 3. Hxf3 mat
------
---====
szach.net
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hc4! --- 1. Hf1!
1. Hc4 --- bxc4 --- 2. Wb6 mat
1. Hc4 --- axb4 --- 2. Ha2 mat
------------
Rozwiazanie nr.2
1. Hf1 --- Gd5 ---- 2. Hxb5 mat
1. Hf1 --- axb4 ---- 2. Ha1 mat
1. Hf1 --- a4 ------- 2. Wxa4 mat
---------------====
Autor : stanislawj
Posunięcie białych , mat w 2 pos.--- #2 --- 1. He2!
Rozwiązanie:
1. He2!
1... Sd7/f7/c6/g6/c4/f3 --------- 2. Hxd3 mat
1... Kxc3 ------------------------ 2. Gxe5 mat
1... Gxe2+ --------------------- 2. Sxe2 mat
1... Gxc2+ -------------------- 2. Sxc2 mat
1... Gc4 ---------------------- 2. Sxf5 mat
1... Ge4 -------------------- 2. Sxb5 mat
-----------------------
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Autor : Ramayds , 2007
Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:
1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat
-------------
--- Szach.net
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Wb1!
Gra przygotowana --- 1. ... Ka5 ---- 2. Kb3 mat
Programy szachowe powstaly w celu szybszej edukacji szachistow....
Taki cel przyswiecal tworcom ,tych programow szachowych.
Dlaczego programy szachowe nie graja w turniejach szachowych z szachistami... to ja nie rozumie.... czyzby szachisci zachowywali sie jak dzieci z przedszkola.... ze jak maja przegrywac , to lepiej nie grac...
----------------
Tu zamieszczam zadania , by szachisci lepiej poznali szachy ....
Rozwiazania podaje by szachista nie musial szukac w programie szachowym rozwiazania ... i tak wiekszosc nie bedzie wlaczac programu dla "glupiej" dwuchodowki.
--------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|