Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trening szachisty
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 4:34, 23 Maj 2012    Temat postu:

----
Cześć,

To mój pierwszy post tutaj. Przyznaję bez bicia że nie przeglądałem forum i nie używałem funkcji "szukaj" więc proszę o wyrozumiałość. Ten wątek wydaje się najbardziej pasować do tego co chciałbym napisać.

Moje dziecko, chłopiec lat 7, który chodzi do drugiej klasy, od ponad pół roku uczęszcza na odpłatne zajęcia szachowe w szkole. Zajęć tych jest dość mało. Odbywają się one dwa razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej. Prowadzone są przez dwie różne osoby które podobno mają wykształcenie pedagogiczne i uprawnienia instruktora szachowego.

Dziecko zapisałem na nie w celu nauczenia się gry w szachy na poziomie rekreacyjnym oraz w celu potencjalnej poprawy wyników w nauce dzięki umiejętnościom nabywanym dzięki szachom.

Nie wiem czego powinienem oczekiwać po niemal roku ale mam wrażenie że postęp praktycznie nie występuje. Sam gram w szachy na bardzo podstawowym poziomie na tyle żeby wygrać z programem szachowym na najniższych poziomach. Chętnie pogram z dzieckiem jeśli będzie miało ochotę chociaż szachy wśród różnych rozrywek umysłowych niespecjalnie mnie "kręcą". Kiedy gramy z synkiem we dwójkę nie gram z nim na całej szachownicy bo moim zdaniem jest to dla niego zbyt skomplikowane. Gramy zwykle król plus pionki lub król plus jakieś figury przy czym zawsze gramy z jakimś handicapem dla niego typu dwa pionki więcej lub lekka czy ciężka figura więcej, czasem dwie. Mimo czasami ogromnej przewagi bardzo rzadko udaje mu się wygrać. Widzę że pewne oczywiste dla dorosłego sprawy typu zagrożenie figury biciem lub podstawienie figury pod bicie są dla niego bardzo trudne do ocenienia i zauważenia. Ma ten sam problem również w warcabach. Nie wiem czy to jest związane z nieodpowiednim szkoleniem czy też brakiem wyobraźni przestrzennej czy jakichś innych cech lub może po prostu jest dla etapu rozwoju na jakim się znajduje za wcześnie na pewne rzeczy.

Na tle innych dzieci które z nim razem chodzą na te zajęcia jest jednym z najgorzej grających. Nie wygrał bodajże z nikim w szkole przez cały ten blisko rok. Na zajęciach, o ile mi wiadomo, większość czasu poświęcają na rozwiązywanie zadań typu szach w jednym czy dwóch ruchach i mało grają. A jak grają to na całej szachownicy. Nie są moim zdaniem uczone żadnych otwarć ani podstawowych strategii gry typu opanowanie centrum czy rozwijanie figur.

Jednocześnie jest to dziecko które jest jednym z najlepszych uczniów w klasie jeśli chodzi o naukę. Gramy z nim w dwójkę lub trójkę wraz z żoną w najróżniejsze gry. Gra całkiem przyzwoicie jak na jego wiek w backgammona, gomoku oraz wiele zaawansowanych gier logicznych przeznaczonych dla dzieci znacznie starszych od niego więc nie jest to chyba raczej kwestia niskiego potencjału umysłowego.

Proszę o radę co na ten temat sądzicie. Może ktoś ma jakieś doświadczenia z nauką gry w szachy z dziećmi w podobnym wieku. Czy waszym zdaniem powinienem zrezygnować z tej szkółki i przenieść go do innej? Jestem z Warszawy więc jest dużo możliwości. Czy może uczyć go samemu w domu? Jeśli samemu to z jakich książek? Książka Litmanowicz "szachy dla dzieci" jakoś mi nie wydaje się odpowiednia dla takiego malucha. Mogą to też być książki angielskojęzyczne jakby co.

Widzę że dziecko samo ma chęć do szachów. Nie jest zmuszany do nauki gier a raczej odwrotnie, on sam zwykle prosi żeby z nim grać. Jak zainstalowałem mu Fritz dla dzieci to siedział po kilka godzin i się bawił i widać że sprawiało mu to przyjemność. Niestety im więcej było bierek na szachownicy tym jego zapał słabł.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Tu czytaj wiecej
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 4:35, 23 Maj 2012    Temat postu:

--------

-- Autor : Jacques SAVOURNIN

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat

--------
---------
Matowanie na Ekranie

Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-------
=
---- Matowanie na Ekranie

Dwuchodowka z rozwiazaniami na diagramach

Autor - Molham Hassan , 2002

____

Mat w 2 posunieciach > #2 ------- pozycja po 1 posunieciu 1. Hb1!

____

1. Hb1 Kxc4 2. Sxe3 mat ------------ 1. Hb1 Kxe4 2. Sxe3 mat

____

1. Hb1 Kxe2 2. We4xe3 mat ------- 1. Hb1 Hxf3 2. Sc2- Sa3 mat

---- Matowanie na Ekranie

Cztery siatki matowe - pozycja poczatkowa ( mat w 2 posunieciach )
Jest widowiskowa ( przypomina Tipi szalas Indian Kanadyjskich )

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:01, 01 Cze 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- nauka matowania!

-- Autor : Jacques SAVOURNIN

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat

--------
---------
Matowanie na Ekranie

Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-------
=
---- Matowanie na Ekranie

Dwuchodowka z rozwiazaniami na diagramach

Autor - Molham Hassan , 2002

____

Mat w 2 posunieciach > #2 ------- pozycja po 1 posunieciu 1. Hb1!

____

1. Hb1 Kxc4 2. Sxe3 mat ------------ 1. Hb1 Kxe4 2. Sxe3 mat

____

1. Hb1 Kxe2 2. We4xe3 mat ------- 1. Hb1 Hxf3 2. Sc2- Sa3 mat

---- Matowanie na Ekranie

Cztery siatki matowe - pozycja poczatkowa ( mat w 2 posunieciach )
Jest widowiskowa ( przypomina Tipi szalas Indian Kanadyjskich )

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:08, 01 Cze 2012    Temat postu:

-----------

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.
Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.
Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.
Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.
Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:09, 01 Cze 2012    Temat postu:

-

Szkolenie wirtualne --- na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Wielochodowka edukacyjna dla III kat.


Mat w 4 posunieciach --- #4

Rozwiazanie jest na diagramach szachowych... dwie siatki matowe...
Nalezy uzupelnic zapis szachowy... wiadomo ze nie wszyscy prawidlowo prowadza
zapis partii szachowej... tu jest mozliwosc malego treningu.

3
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:31, 01 Cze 2012    Temat postu:

--
- Matowanie na Ekranie

=- Wielochodowki z rozwiazaniem

---

Mat w 6 posunieciach ---- #6 -- Duza roszada prowadzi do mata.

Solution:-- Rozwiazanie

1. O-O-O! --- waiting
1. ... Kxa7 --- 2. Wd8 --- waiting
2. ... Kxa6 --- 3. Wd7 --- waiting
3. ... Kxa5 ---- 4. Wd6 --- waiting
4. ... Kxa4 ---- 5. Wd5 --- waiting
5. ... Ka3 ----- 6. Wa5 -- mat ------ Diagram --- ponizej



--- Siatka matowa --- ktora warto pamietac!



----------------------------------------------------------------------------------





Mat w 6 posunieciach ---- #6 -- Duza roszada prowadzi do mata.

Solution: Rozwiazanie

1. O-O-O! ----- tempo
1. ... Kc6 ---- 2. Kc2
2. ... Kc5 ---- 3. Kxc3
3. ... Kc6 ---- 4. Kb3
4. ... Kc5 ----- 5. Gb7 [6. Wd5#]
5. ... Kb5 ----- 6. Wd5 -- mat ----- Diagram ponizej--



-- Siatka matowa --- Ktora szachisci pamietaja

-----------------------------
Dwa zadania szachowe , wiec prosze ocenic , ktore jest lepsze
dla propagandy Szachow w Polsce.

--------------
17 - grudnia 2011 12:40

Komputer plus intuicja

Dzisiejsi profesjonalni szachiści nie mogą się obejść bez komputerów. Komputer liczy warianty o wiele szybciej niż człowiek. A w szachach jest co liczyć: 2 króle można ustawić na 3612 sposobów, wprowadzenie na szachownicę pionka podnosi tę liczbę do 167 248 prawidłowych pozycji, natomiast 2 piony i 2 króle dają się ustawić w ponad 7 mln pozycji itd.
Liczba wariantów w szachach jest astronomiczna. Kombajn Darka Świercza jest więc włączony całą dobę. Wśród dzisiejszych szachistów są i tacy, którzy nawet do 30 ruchów od początku partii wykonują zgodnie z zaleceniami komputera (uczą się wariantów na pamięć).
Czy to oznacza, że komputery zabiją szachy? Bynajmniej. O zwycięstwie decyduje często to, co nieuchwytne dla urządzenia. – Komputer dobrze liczy schematyczne warianty. Nie potrafi jednak myśleć twórczo, strategicznie. Zdarza się, że oblicza moją przegraną, a ja i tak wiem z doświadczenia, że mam lepszą pozycję. I rzeczywiście wygrywam. Maszyna nie ma szachowej intuicji. Ja ją mam – tłumaczy Dariusz Świercz.
Dzięki Darkowi szachy w Polsce mogą zyskać na popularności. Nauczyciele przyznają: szachy rozwijają inteligencję dzieci, nawet jeśli traktuje się je tylko jako zabawę. Tomasz Sielicki (do niedawna na listach najbogatszych ludzi w Polsce) twierdzi: – Szachy uczą myślenia i podejmowania decyzji. Kształcą charakter. Szachiści bardzo często lepiej od innych radzą sobie w życiu społecznym. Mnie szachy bardzo pomogły w biznesie.
W Polsce w szachy gra dwa miliony ludzi; w turniejach uczestniczy 40 tysięcy. Według Światowej Federacji Szachów (FIDE) na świecie zasady królewskiej gry zna 600 milionów ludzi.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 11:12, 01 Cze 2012    Temat postu:

-----

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.
Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.
Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.
Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.
Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:33, 01 Cze 2012    Temat postu:

-
Wirtualne szkolenie -- poznaj maty pomocnicze!

10 - P0509294
Autor : Peter Rolf Orlik
3194 Die Schwalbe 08/1980
2126 Ideal-Mate Encyclopedia Vol.1 1999
------------------
_2

Pomocnik w 5 posunieciach --- h#5 ---- ---- siatka matowa pomocnika

(4+1) C+ -- h#5

Rozwiazanie

1. Kd1! - Wf8 - 2. Ke2 - Kf7
3. Kf3 - Ke6+ - 4. Kxg4 - Kf6+
5. Kh5 - Wh8 - mat ---- diagram -- 2

Trzy ciekawe posuniecia bialego Krola - 2. Kf7! - 3. Ke6! - 4. Kf6!
W zadaniach pomocniczych -- pomoc wzajemna -- widac golym okiem!

---------------


[link widoczny dla zalogowanych]

-
Kompozycja szachowa --- trzychodowka!

10 - P1146939
Autor : Heinrich Friedrich Ludwig Meyer
1736 Chess Monthly 04/1895 -- 5. Preis
------------

\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo


Rozwiązanie: 1. Hc3! --- tempo
1. ... Kg4 2. He5 -- tempo
2. ... Kh3 3. Hg3#
2. ... Kxf3 3. He2#

1. ... Ke4 2. Hc2+
2. ... Ke3/xf3 3. He2#
2. ... Kd5 3. Sf4#

1. ... Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3

1. ... Kg6 2. Hf6+
2. ... Kxh5 3. Hg5#
2. ... Kh7 3. Hg7#

--------------------------
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat

Trzychodowka -- osiem siatek matowych -- takie zadanie
wypada znac i propagowac wsrod Szachistow!
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:54, 05 Cze 2012    Temat postu:

===
Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych

Treningowe Szachy -- nauka matowania

[link widoczny dla zalogowanych]



1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wg6 --- #2 --- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych.

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 19:38, 07 Cze 2012    Temat postu:

--

-- Autor : Jacques SAVOURNIN

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat

--------
---------
Matowanie na Ekranie

Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-------
=
---- Matowanie na Ekranie

Dwuchodowka z rozwiazaniami na diagramach

Autor - Molham Hassan , 2002

____

Mat w 2 posunieciach > #2 ------- pozycja po 1 posunieciu 1. Hb1!

____

1. Hb1 Kxc4 2. Sxe3 mat ------------ 1. Hb1 Kxe4 2. Sxe3 mat

____

1. Hb1 Kxe2 2. We4xe3 mat ------- 1. Hb1 Hxf3 2. Sc2- Sa3 mat

---
- Matowanie na Ekranie

--
Cztery siatki matowe - pozycja poczatkowa ( mat w 2 posunieciach )
Jest widowiskowa ( przypomina Tipi szalas Indian Kanadyjskich )
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:05, 09 Cze 2012    Temat postu:

------------
Dwuchodowki__Comins Mansfield

_2

#2 ---- 1. b4! Se6+ 2. Se5 mat! --------- 1. Wxe4! Hh8+ 2. We8 mat
-------- 1. b4 Sd5+ 2. e5 mat ------------ 1. Wxe4 Ha4+ 2. Wxa4 mat--
-------- 1.b4 Kxc4 2. Hxa6 mat! ---------- 1. Wxe4 Hxc5 2. Wc4 mat
--------- 1.b4 Sb5+ 2. Sf4 mat ----------- 1. Wxe4 Hxd6 2. We6 mat



_4
#2 ----- 1. Gb2!! Gb8 2. Wb6 mat!! ------- 1. g5!tempo Kf5 2. Gh7 mat

_6
#2 ----- 1. Wb3!tempo Sc2 2. Wb5 mat ---------- 1. b4 Wg7 2. Gb1 mat

Genialne dwuchodowki C. Mansfielda
Nr.3 --po -- 1. Gb2 grozi 2. Wg4 mat --- obrona Goniec _h2 gra na diagonali
_h2 -- _b8 przeslaniajac to Wieze , to blokujac pole Krolewskie _e5_d6

--
Takie zadanie tworza tylko wielcy mistrzowie...

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:07, 09 Cze 2012    Temat postu:

---------
Promocja szachow!- reklama Szachow!

"Dwuchodowki" i pozycje matowe w reklamie szachow

Carl Eugene Neuhaus
American Chess Bulletin 09/1940 -------- Herbert Neuhaus , 04/1926
1____________2

#2 ---- 1. Ha5 tempo! ----------------- #2 -------- 1. Hf7 tempo!
1. Ha5 b1=S 2. Ha2 mat ------------- 1. Hf7 Ke5 2. Hf4 mat
1. Ha5 b1=H 2. Hc3 mat -------------- 1. Hf7 Ke4 2. Hd5 mat
1. Ha5 Kb1 2. Gg6 mat ---------------- 1. Hf7 Kc3 2. Hc4 mat
1. Ha5 Kxb3 2. Gd1 mat --------------- 1. Hf7 Kc5 2. Hd5 mat


---------

----------
Hetman _a2 matuje Krola --------- Hetman _c3 matuje Krola

-----------
Goniec _g6 matuje Krola ---------- Goniec _d1 matuje Krola

---

Nauczyciel szachow drukuje gotowe zadania , gdzie rowniez sa siatki matowe i przekazywanie , objasnianie matowania krola nie powinno nastreczac tudnosci...
Mysle ze nie ma potrzeby posiadania szachow fizycznie , by wytlumaczyc kiedy nastepuje mat... poniewaz mat istnieje na diagramie szachowym.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 5:53, 17 Cze 2012    Temat postu:

---
Wirtualny trening --- dla II kat. szachowej!

Autor : Jacques SAVOURNIN
------------------------------
1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat

--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 7:22, 02 Sie 2012    Temat postu:

--
Cześć,

To mój pierwszy post tutaj. Przyznaję bez bicia że nie przeglądałem forum i nie używałem funkcji "szukaj" więc proszę o wyrozumiałość. Ten wątek wydaje się najbardziej pasować do tego co chciałbym napisać.

Moje dziecko, chłopiec lat 7, który chodzi do drugiej klasy, od ponad pół roku uczęszcza na odpłatne zajęcia szachowe w szkole. Zajęć tych jest dość mało. Odbywają się one dwa razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej. Prowadzone są przez dwie różne osoby które podobno mają wykształcenie pedagogiczne i uprawnienia instruktora szachowego.

Dziecko zapisałem na nie w celu nauczenia się gry w szachy na poziomie rekreacyjnym oraz w celu potencjalnej poprawy wyników w nauce dzięki umiejętnościom nabywanym dzięki szachom.

Nie wiem czego powinienem oczekiwać po niemal roku ale mam wrażenie że postęp praktycznie nie występuje. Sam gram w szachy na bardzo podstawowym poziomie na tyle żeby wygrać z programem szachowym na najniższych poziomach. Chętnie pogram z dzieckiem jeśli będzie miało ochotę chociaż szachy wśród różnych rozrywek umysłowych niespecjalnie mnie "kręcą". Kiedy gramy z synkiem we dwójkę nie gram z nim na całej szachownicy bo moim zdaniem jest to dla niego zbyt skomplikowane. Gramy zwykle król plus pionki lub król plus jakieś figury przy czym zawsze gramy z jakimś handicapem dla niego typu dwa pionki więcej lub lekka czy ciężka figura więcej, czasem dwie. Mimo czasami ogromnej przewagi bardzo rzadko udaje mu się wygrać. Widzę że pewne oczywiste dla dorosłego sprawy typu zagrożenie figury biciem lub podstawienie figury pod bicie są dla niego bardzo trudne do ocenienia i zauważenia. Ma ten sam problem również w warcabach. Nie wiem czy to jest związane z nieodpowiednim szkoleniem czy też brakiem wyobraźni przestrzennej czy jakichś innych cech lub może po prostu jest dla etapu rozwoju na jakim się znajduje za wcześnie na pewne rzeczy.

Na tle innych dzieci które z nim razem chodzą na te zajęcia jest jednym z najgorzej grających. Nie wygrał bodajże z nikim w szkole przez cały ten blisko rok. Na zajęciach, o ile mi wiadomo, większość czasu poświęcają na rozwiązywanie zadań typu szach w jednym czy dwóch ruchach i mało grają. A jak grają to na całej szachownicy. Nie są moim zdaniem uczone żadnych otwarć ani podstawowych strategii gry typu opanowanie centrum czy rozwijanie figur.

Jednocześnie jest to dziecko które jest jednym z najlepszych uczniów w klasie jeśli chodzi o naukę. Gramy z nim w dwójkę lub trójkę wraz z żoną w najróżniejsze gry. Gra całkiem przyzwoicie jak na jego wiek w backgammona, gomoku oraz wiele zaawansowanych gier logicznych przeznaczonych dla dzieci znacznie starszych od niego więc nie jest to chyba raczej kwestia niskiego potencjału umysłowego.

Proszę o radę co na ten temat sądzicie. Może ktoś ma jakieś doświadczenia z nauką gry w szachy z dziećmi w podobnym wieku. Czy waszym zdaniem powinienem zrezygnować z tej szkółki i przenieść go do innej? Jestem z Warszawy więc jest dużo możliwości. Czy może uczyć go samemu w domu? Jeśli samemu to z jakich książek? Książka Litmanowicz "szachy dla dzieci" jakoś mi nie wydaje się odpowiednia dla takiego malucha. Mogą to też być książki angielskojęzyczne jakby co.

Widzę że dziecko samo ma chęć do szachów. Nie jest zmuszany do nauki gier a raczej odwrotnie, on sam zwykle prosi żeby z nim grać. Jak zainstalowałem mu Fritz dla dzieci to siedział po kilka godzin i się bawił i widać że sprawiało mu to przyjemność. Niestety im więcej było bierek na szachownicy tym jego zapał słabł.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.

[link widoczny dla zalogowanych]

-- Tu czytaj wiecej


--
Reklama matow
Jak umieścić na stronie partie z przeglądaniem ruchów

[link widoczny dla zalogowanych]

Przegladanie partii szach.

--------------------------------------------------------------------------------

Jak umieścić na stronie partie z przeglądaniem ruchów

Albo ja zle czytam albo tez zle rozumuje

Kolezanka pyta:
Jak umieścić na stronie (w domysle wlasnej, a nie tutaj na forum) partie z przeglądaniem ruchów

a Koledzy szanowni odpowiadaja:
a) Na naszym forum po prostu skopiuj zapis partii (1.d4,c6....itd.) podczas tworzenia postu na górze jest pasek narzędzi trzeci z prawej strony to pgn klikając na niego zobaczysz takie dwa znaki {pgn][/pgn} wklej pomiędzy te dwa znaki ten zapis partii.
b) Na naszym forum możesz wstawić przeglądarkę partii.

Jesli natomiast jest taka opcja, ze mozna ten skrypt z naszego forum (tak to sie nazywa?) przeniesc na wlasna strone i bedzie tak samo dzialalo jak u nas, to zwracam honor i czapke z glowy sciagam .

--

Autor : Frank Healey
1__mat_

Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 --------- 1. Wd8! 1. ... Kd3 ---- 2. Sc5 mat

1. Wd8!
1. ... Kd3 ---- 2. Sc5 -- szach - mat

-------------------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2

Rozwiązanie:

1. Wa7!
1... Sb7/f7/e6 ---------- 2. Hb7 -- mat
1... Sc6 ---------------- 2. Sb6 --- mat
1... Ge7 -------------- 2. Sxe7 --- mat
1... Kc6, Ge4 ------- 2. Hb5 ----- mat
1... Gh1 ------ ----- 2. Hxh1 ---- mat
1... Gf1/f3/h3 ---- 2. Gf3 ------- mat

6 -- matow

---------------------------------------------

Autor : Ottavio STOCCHI

1___2
Posunięcie białych
, mat w 2 pos. -- #2 --------- 1. Hd8! --- pozycja po 1 posunieciu

1. Hd8! --- grozi --- 2. Gd6-dowolnie -- mat
1. Hd8 --- Hxg8+ ------- 2. Gf8 ---- mat
1. Hd8 --- He5 + ------ 2. Gxe5 -- mat
1. Hd8 --- Hxh7 ------ 2. Sf6 ---- mat
1. Hd8 --- Hxd4 ----- 2. Se7 --- mat
1. Hd8 --- Hg7 ----- 2. Ge7 ----- mat
1. Hd8 --- Hf6 ----- 2. Sxf6 ------ mat
1. Hd8 --- Sb8 --- 2. Wc5 --------- mat

Kompozycja szachowa __temat Fleck i moze jeszcze cos wiecej...
Dwuchodowka pokazowa__ jak nalezy ukladac zadania szachowe!
Rada dla szachisty --- analizuj przynajmniej 45 minut rozwiazanie...
------

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 7:24, 02 Sie 2012    Temat postu:

--
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Ramayds , 2007
-----------------


Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!

Rozwiązanie

1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16  Następny
Strona 9 z 16

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin