Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trening szachisty
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:13, 02 Sie 2012    Temat postu:

----

Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2

Cztery - Rozwiazania

1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 - mat
1. Hc4! -- Sc3+ -- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat
1. Kf3! --- Sf-e3 -- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --


-----------
Nauka matowania!
--
------

Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!
------
Autorzy :Gennadi Schinkarenko
Waleri A. Kirillow
Michail I. Mischko

2839 Tschorno-Bili Steshyny 07-09/2011
P1229605
------------------
_2
-------------- diagram --- 1 --------------- ------------- diagram -- 2 ----
Samomat w 9 posunieciach --- S#9 ------ 9. Hc2+ -- Wxc2 -- mat

(10+3) C -- s#9*

Gra przygotowana

* 1. ... Kd3 - 2. He2+ - Kc3 - 3. Hb2+ - Kd3 - 4. Hb1+ - Kc3 - 5. Wc2+ Kd3
6. Hd1+- Ke4 - 7. We2+ - We3 - 8. Kc4 - Wxe2 9. Hc2+ Wxc2 - mat - diag. -2

Rozwiazanie

1. Hc2!+ - Wd3 - 2. Hc4+ - Wd4 - 3. He6+ - Kd3 - 4. Sc1+ - Kc3 - 5. Se2+ - Kd3
6. Sgf4+ Wxf4 7. Wf3+ Wxf3 - 8. Hd6+ - Ke4 - 9. Sc3+- Wxc3 - mat - diag. -3

---------- diagram --- 3 ----


Final rozwiazania -- 9. Sc3+ - Wxc3 - mat

----
[link widoczny dla zalogowanych]

--
--[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:25, 02 Sie 2012    Temat postu:

--

Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2

Cztery - Rozwiazania

1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 - mat
1. Hc4! -- Sc3+ -- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat
1. Kf3! --- Sf-e3 -- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --


-----------
Nauka matowania!
--
------

Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!
------
Autorzy :Gennadi Schinkarenko
Waleri A. Kirillow
Michail I. Mischko

2839 Tschorno-Bili Steshyny 07-09/2011
P1229605
------------------
_2
-------------- diagram --- 1 --------------- ------------- diagram -- 2 ----
Samomat w 9 posunieciach --- S#9 ------ 9. Hc2+ -- Wxc2 -- mat

(10+3) C -- s#9*

Gra przygotowana

* 1. ... Kd3 - 2. He2+ - Kc3 - 3. Hb2+ - Kd3 - 4. Hb1+ - Kc3 - 5. Wc2+ Kd3
6. Hd1+- Ke4 - 7. We2+ - We3 - 8. Kc4 - Wxe2 9. Hc2+ Wxc2 - mat - diag. -2

Rozwiazanie

1. Hc2!+ - Wd3 - 2. Hc4+ - Wd4 - 3. He6+ - Kd3 - 4. Sc1+ - Kc3 - 5. Se2+ - Kd3
6. Sgf4+ Wxf4 7. Wf3+ Wxf3 - 8. Hd6+ - Ke4 - 9. Sc3+- Wxc3 - mat - diag. -3

---------- diagram --- 3 ----


Final rozwiazania -- 9. Sc3+ - Wxc3 - mat

----
[link widoczny dla zalogowanych]

--
---
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:16, 21 Sie 2012    Temat postu:

----

Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2

Cztery - Rozwiazania

1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 - mat
1. Hc4! -- Sc3+ -- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat
1. Kf3! --- Sf-e3 -- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --


-----------
Nauka matowania!
--
------

Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!
------
Autorzy :Gennadi Schinkarenko
Waleri A. Kirillow
Michail I. Mischko

2839 Tschorno-Bili Steshyny 07-09/2011
P1229605
------------------
_2
-------------- diagram --- 1 --------------- ------------- diagram -- 2 ----
Samomat w 9 posunieciach --- S#9 ------ 9. Hc2+ -- Wxc2 -- mat

(10+3) C -- s#9*

Gra przygotowana

* 1. ... Kd3 - 2. He2+ - Kc3 - 3. Hb2+ - Kd3 - 4. Hb1+ - Kc3 - 5. Wc2+ Kd3
6. Hd1+- Ke4 - 7. We2+ - We3 - 8. Kc4 - Wxe2 9. Hc2+ Wxc2 - mat - diag. -2

Rozwiazanie

1. Hc2!+ - Wd3 - 2. Hc4+ - Wd4 - 3. He6+ - Kd3 - 4. Sc1+ - Kc3 - 5. Se2+ - Kd3
6. Sgf4+ Wxf4 7. Wf3+ Wxf3 - 8. Hd6+ - Ke4 - 9. Sc3+- Wxc3 - mat - diag. -3

---------- diagram --- 3 ----


Final rozwiazania -- 9. Sc3+ - Wxc3 - mat

----
[link widoczny dla zalogowanych]

--
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:41, 26 Sie 2012    Temat postu:

--
Pelne rozwiazania zadan C. Mansfielda

_2

#2 ---- 1. b4 ! Se6+ 2. Se5 mat! ---------- 1. Wxe4 ! Hh8+ 2. We8 mat
-------- 1. b4 Sd5+ 2. e5 mat -------------- 1. Wxe4 Ha4+ 2. Wxa4 mat
-------- 1.b4 Kxc4 2. Hxa6 mat! ------------ 1. Wxe4 Hxc5 2. Wc4 mat
--------- 1.b4 Sb5+ 2. Sf4 mat ------------- 1. Wxe4 Hxd6 2. We6 mat


_4

#2 ---- 1. Gb2! Gb8 2. Wb6 mat ! ----------- 1. g5! tempo Kf5 2. Gh7 mat
------- 1. Gb2 Gd6 2. Wc8 mat --------------- 1. g5 tempo Wd3 2. Wxe5 mat
------ 1. Gb2 Ge5 2. Wd4 mat ----------------- 1. g5 tempo e2 2. Hf3 mat
-------1. Gd2 Gf4 2. We5 mat ----------------- 1. g5 tempo Wc3 2. Gh7 mat


_6

#2 --- 1. Wb3! tempo Sc2 2. Wb5 mat ---------- 1. b4 Wg7 2. Gb1 mat
----------- 1. Wb3 Ge6 2. Ha8 mat ---------------1. b4 Sf8 2. Hxg5 mat
---------- 1. Wb3 Wf5 2. Hxf7 mat -------------- 1. b4 g4 2. Hxg4 mat
--------- 1. Wb3 Wg5 2. Sxe3 mat -------------- 1. b4 We6 2. Gb1 mat
--------- 1. Wb3 Gf5 2. He5 mat --------------- 1. b4 Wg6 2. Wxe5 mat
--------- 1. Wb3 Gg4 2. He4 mat ----


Genialne dwuchodowki C. Mansfielda
Nr.3 --po -- 1. Gb2 grozi 2. Wg4 mat --- obrona Goniec _h2 gra na diagonali
_h2 -- _b8 przeslaniajac to Wieze , to blokujac pole Krolewskie _e5_d6

Takie zadanie tworza tylko wielcy mistrzowie...

----
Czasopisma szachowe majac takie zadania , zapewnia sobie kontakt z czytelnikami oferujac np: w nagrode roczna prenumerate.
Szachisci maja edukacje szachowa , a czasopismo ma czytelnikow....

----
Przyklad z zycia.
Wszystkie programy TV posiadaja krzyzowki do rozwiazywania w celu lepszej sprzedazy...
Czasopisma szachowe nie maja krzyzowek szachowych , wiec czytelnicy-szachisci olewaja takich wydawcow , co nie maja nic do zaproponowania dla intelektu...
--
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:29, 30 Wrz 2012    Temat postu: Re: Trening szachisty

----
Trening szachisty


Trenujac szachy potrzeba miec wiecej niz jeden komplet Szachow

_#5

Na diagramie 2 zadania szachowe ------ mat w 5 posunieciach -- #5
po lewej stronie --- #5 ----- po lewej stronie -------#5


Rozwiazanie ponizej -- po lewej stronie:

1. Wb8 Ka6 2. a3 Ka5 3.Kb7 Kb5
4. Wc8 Ka5 5. Wc5 mat!
----------
1. Wb8 a3 2. Ka7 Ka4 3. Kb6 Kb4
4. Wc8 Ka4 5. Wc4 mat


------------
Rozwiazanie ponizej -- po prawej stronie:

1. Sh3! Kxh1 2. Kf3! g4+
3. Kg3! gxh3 4. Kf2 h2
5. Sg3 mat




Siatki matowe --------- 5. Wc5 mat ----- ---- 5. Sg3 - mat

Piotr Murdzia startujac w MISTRZOSTWACH SWIATA , uzywa 4 kompletow szachow diagramowych...
Efekt jest taki ze juz 5 razy zdobyl mistrzostwo swiata , oraz 15 razy byl mistrzem Polski.

Jestem zwolennikiem treningu na szachach diagramowych [ wielkosc 25cm / 25 cm ]
Szachy musza byc bardzo dobrej jakosci , oraz trzeba miec kilka kompletow....
Gdy to jest trener szachowy , to On musi posiadac kazda ilosc takich szachow by podarowc swoim uczniom.

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 20:34, 30 Wrz 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:57, 11 Paź 2012    Temat postu:

---
Dwuchodowki__Comins Mansfield

_2

#2 --- 1. b4! Se6+ 2. Se5 mat! ---- ----- 1. Wxe4! Hh8+ 2. We8 mat
-------- 1. b4 Sd5+ 2. e5 mat ------------ 1. Wxe4 Ha4+ 2. Wxa4 mat--
-------- 1.b4 Kxc4 2. Hxa6 mat! ---------- 1. Wxe4 Hxc5 2. Wc4 mat
--------- 1.b4 Sb5+ 2. Sf4 mat ----------- 1. Wxe4 Hxd6 2. We6 mat



_4

#2 ----- 1. Gb2!! Gb8 2. Wb6 mat!! ------- 1. g5!tempo Kf5 2. Gh7 mat

_6

#2 ----- 1. Wb3!tempo Sc2 2. Wb5 mat ---------- 1. b4 Wg7 2. Gb1 mat

Genialne dwuchodowki C. Mansfielda
Nr.3 --po -- 1. Gb2 grozi 2. Wg4 mat --- obrona Goniec _h2 gra na diagonali
_h2 -- _b8 przeslaniajac to Wieze , to blokujac pole Krolewskie _e5_d6

Takie zadanie tworza tylko wielcy mistrzowie...

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:00, 11 Paź 2012    Temat postu:

--

Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2

Cztery - Rozwiazania

1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 - mat
1. Hc4! --- Sc3+ --- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat
1. Kf3! --- Sf-e3 --- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --


-----------
Nauka matowania!
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:03, 11 Paź 2012    Temat postu:

--

Paweł Blehm (ur. 17 kwietnia 1980 w Olkuszu)

-- polski szachista, arcymistrz od roku 2001.Od połowy lat dziewięćdziesiątych należał do ścisłej światowej czołówki juniorów. W swojej karierze był sześciokrotnym mistrzem Polski juniorów w różnych kategoriach wiekowych. W roku 1994 w Szeged zdobył tytuł wicemistrza świata juniorów do lat 14, oprócz tego był dwukrotnym drużynowym mistrzem świata juniorów (w latach 1999 i 2000) oraz podzielił II miejsce w mistrzostwach Europy do lat 20 (w roku 2000 w Avilés).Zwyciężył w międzynarodowych turniejach rozegranych w Międzyzdrojach (1993), Hallsbergu (1999), Legnicy (2000), Dallas (2001), na Bermudach (2002) oraz w Kairze (2002, wraz z Siergiejem Tiwiakowem). W roku 2000 zwyciężył również w turnieju strefowym w Budapeszcie, dzięki czemu zdobył awans do mistrzostw świata FIDE rozegranych systemem pucharowym w New Delhi (w I rundzie uległ Smbatowi Lputianowi).W latach 2000 – 2002 trzykrotnie wystąpił w finałach mistrzostw Polski mężczyzn, najwyższą lokatę (V) zajmując w roku 2000 w Płocku. W tym samym roku wystąpił w polskiej drużynie na szachowej olimpiadzie w Stambule, zdobywając na VI szachownicy 3,5 pkt w 6 partiach.
Od roku 2002 na stałe mieszka w Baltimore w Stanach Zjednoczonych. Wspólnie z Marcinem Kamińskim założył firmę Chessaid zajmującą się treningiem szachowym przez Internet.

[link widoczny dla zalogowanych]
-------
Kompozycja szachowa --- to najlepsza droga do zrozumienia Szachow!


Pozycja na diagramie --- symetryczna



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 8 rozwiazan


Przygotowane -- maty

1. ... Ke5 [a] --- 2. Gc3 [A] #
1. ... Kc7 b] ---- 2. Gf4 - B] #
1. ... Ke7 [c] --- 2. Gg5 [C] #

Złuda: 1. Ge3?+
1. ... Kc7 b] ----- 2. Gf4 B] #
1. ... Ke7 [c] --- 2. Gg5 [C] #
Ale 1. ... Ke5 [a] !

Rozwiazania --

Rozwiązanie: 1. Ge1!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gc3 [A] #
1. ... Kc5 [d] 2. Wd5 [D] #
1. ... Kc7 2. Gg3 [E] #
1. ... Ke7 [c] 2. Gh4 [F] #

Rozwiązanie: 1. Gc1!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gb2 [G] #
1. ... Kc5 [d] 2. Ga3 [H] #
1. ... Kc7 [b] 2. Gf4 [B] #
1. ... Ke7 [c] 2. Gg5 [C] #

Rozwiązanie: 1. Gc3 [A] !+
1. ... Kc5 [d] 2. Wd5 [D] #
1. ... Kc7 [b] 2. Ge5 [I] #
1. ... Ke7 [c] 2. We8 [J] #

Rozwiązanie: 1. Gb4!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gc3 [A] #
1. ... Kc7 [b] 2. Gd6 [K] #

Rozwiązanie: 1. Ga5!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gc3 [A] #
1. ... Kc5 [d] 2. Wd5 [D] #
1. ... Ke7 [c] 2. Gd8 [L] #

Rozwiązanie: 1. Gf4 [B] !+
1. ... Kc5 [d] 2. Gd6 [K] #
1. ... Ke7 [c] 2. Gg5 [C] #

Rozwiązanie: 1. Gg5 [C] !+
1. ... Ke5 [a] 2. Wd5 [D] #
1. ... Kc5 [d] 2. Ge7 [N] #
1. ... Kc7 [b] 2. Gf4 [B] #

[b]Rozwiązanie


1. Gh6!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gg7 [O] #
1. ... Kc5 [d] 2. Gxf8 [P] #
1. ... Kc7 [b] 2. Gf4 [B] #
1. ... Ke7 [c] 2. Gg5 [C] #

Osiem rozwiazan , gra przygotowana oraz jedna zluda.
Poznanie wszystkich siatek matowych , to trening bystrosci szachowej...
Program szachowy --- [link widoczny dla zalogowanych] rozwiazuje zadanie , opisuje
Gre przygotowana i zludy....
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 19:43, 12 Paź 2012    Temat postu:

---------
Szachy w Polskiej Szkole

---------------
Szachy jako rekwizyt... do lepszego poznania matematyki w Polskiej Szkole.




Pion _e6 odpowiada tabliczce mnozenia , ze to jest liczba _30
Dlaczego _30 , bo prostokat narysowany od _a6 do e6 , _e6 do _e1
nastepnie do _a1 i _a6 posiada 30 pol.
Tu pokazujemy na wykresie ilosc pol ( mozna te wszystkie pokolorowac , lub zamalowac ) uczen widzi ta liczbe na schemacie i przez to zapamietanie jest latwiejsze.
-------------------
Pion _e6 , to liczba _30
-------------
Pion _f7 , to liczba _42 ( 7 x 6 = 42 )
--------------------
Krol _g6 , to liczba _42 ( 6 x 7 = 42 )
--------------
-----------
Pion _e3 , to liczba _15 ( 3 x 5 = 15 )
-----------
Pion _f2 , to liczba _12 ( 2 x 6 = 12 )
-----------------
Krol _g3 , to liczba _21 ( 3 x 7 = 21 )


----------------------



Geografia - Miasta
Polskie miasta na diagramie szachowym.



Instrukcja:

Goniec - miasto na litere _G
----------
Hetman - miasto na litere _H
--------------
Skoczek - miasto na litere _S
-----------
Krole - dwa miasta na litere _K
------------
Wieze - dwa miasta na litere _W
--------------------


Oto miasta polozenie przyblizone
------------
Goniec _d8 , to Gdansk ( moze byc Gdynia )
------------
Skoczek _h8 , to Suwalki ( polski biegun zimna )
--------------
Wieza _e6 , to Wloclawek ( w poblizu nie ma miasta na _W )
----------------
Wieza _f5 , to Warszawa ( najlepiej odpowiada na polozenie )
---------------
Krol _d4 , to Kalisz ( najstarsze miasto polskie )
--------------
Krol _f3 , to Kielce ( to pole odpowiada na polozenie )
-----------
Hetman _h3 , to Hrubieszow ( prosze sprawdzic na mapie )


Geografia _ Mapa Polski na diagramie _ edukacja...

Dwa przyklady , ktore pokazuja czemu chcemy miec szachy w Polskiej Szkole.
--
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 13:32, 14 Paź 2012    Temat postu:

----
--
Tu mamy wielochodowke -- mat w 6 posunieciach!

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
_2

Mat w 6 posunieciach -- #6 ---- ------ 6. Hf7 - mat -- diagram -- 2

Rozwiązanie

1. Wg3!+
1. ... Kf8 --- 2. Wg8+
2. ... Kxg8 - 3. Hg3+
3. ... Hg5+ - 4. Hxg5+
4. ... Kf8 ---- 5. Hg7+
5. ... Ke8 --- 6. Hf7 lub He7 - mat

----
Takie pozycje z 6 bierkami wiekszosc szachistow zalicza do koncowek ...
W problemistyce szachowej zadanie w ktorym mozna dac mata w okreslonej ilosci posuniec -- nazywamy wielochodowkami.
Tu w tym zadaniu mata biale daja w 6 posunieciach przy najlepszej obronie czarnych.
Zadanie tego typu sa jak najbardziej polecane do edukacji szachowej.
Dobrze jest podawac pozycje koncowa zadania , by szachisci zapamietali pozycje matowa...
Glowna sprawa w szachach to reklama i edukacja szachowa , a nie pokazywanie zadan ktorych 95 procent Szachistow w Polsce --- nie rozwiazuje i przez to nie rozumie szachow na odpowiednim poziomie ...
--


Kompozycja szachowa --- to siatki matowe!

18 - P1139046
Autor : Samuel Loyd
48v Frank Leslie's Illustrated Newspaper 08/11/1856

2
Mat w 5 posunieciach - #5 -- pozycja matowa po - 4. Sd4 - Ke1 - 5. Gg3 - mat

Rozwiązanie: 1. Sb5!+
1. ... Ke4 -- 2. Gh2 -- tempo
2. ... Kf3 --- 3. Kxd3 - tempo
3. ... Kf2 --- 4. Sd4 -- tempo
4. ... Ke1 -- 5. Gg3 -- mat ---- diagram --2

Zadanie 15-letniego S. Loyda

----------
-----

ABC SOLVINGU -- Wielochodowki --- w czasopismie Mat

Autor : A.N. Popanddopulo

2

Mat w 6 posunieciach -- #6 -------- diagram -- 2 --- po 5 posunieciu -- 5.c4!

Rozwiazanie

1. Ge8! -- Gh3
2. Sf7! ----- Gh4
3. Gf6!! ---- Gxf6
4. Wg4!! --- Gxg4
5. c4! --- Diagram -- 2
teraz mamy dwie grozby
6. cxb5# , 6. cxd5# --- Diagram



Pozycja po 5 posunieciu -- 5. c4! -- gr. 6. cxb5# -- oraz -- 6. cxd5#
------------
Teraz szachista moze sobie analizowac rozwiazanie i dumac czemu akurat jest taka kolejnosc posuniec bialymi!
-----------
Wielochodowki z jednym wariantem rozwiazaniowym sa jak najbardziej wskazane dla propagandy Szachow i propagowania wsrod szachistow.
Pozycje koncowa zadan nalezy pokazywac na diagramach , jak chcemy miec w Polsce Szachistow swiatowej klasy.!
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 22:19, 18 Paź 2012    Temat postu:

--Trening szachisty , trening instruktora szachowego

Dwuchodowka z rozwiazaniem




Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Ha5

1. Ha5! f3 2. Hc3 mat
1. Ha5 Kf2 2. Sg4 mat
1. Ha5 bxa5 2. Gc5 mat
1. Ha5 a6 2. Hxb6 mat
1. Ha5 Gd2 2. Hxd2 mat
1. Ha5 Gh3 2. He1 mat
1. Ha5 Kd4 2. Hc3 mat
----
Piekne zadanie szachowe , warto zobaczyc te maty
na szachownicy...lub na diagramach szachowych.
---

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:27, 22 Paź 2012    Temat postu:

---------

K.Drazkowski


Pomocniczy mat w 3 posunieciach -- h#3

-----

[link widoczny dla zalogowanych]
Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006
H#3
Twin Move b4 e2



Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2

Rozwiazania -- A -- B

1. Ge7-f6 --- Wh3xg3
2. Se3-d5 + - Wg3-e3
3. Sd6-c4 ---- Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4 --> _e2

1. Wg3-g5 --- Gf8xe7
2. Sd6-e4 + - Ge7-d6
3. Se3-c4 ---- Wh3-d3 mat

Do rozwiazania potrzeba jeszcze diagramy z pozycja koncowa
, czyli z matami na diagramach szachowych



[link widoczny dla zalogowanych]

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.

Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.

Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.

Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.

Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.

Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

[link widoczny dla zalogowanych]

Szachy i sztuka.

Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.

Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.

Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.

Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.

Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.

Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.

[link widoczny dla zalogowanych]

=

[link widoczny dla zalogowanych]
Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006

H#3
Twin Move b4 e2


Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2[/b]

Rozwiazania --A -- B

1. Ge7-f6 Wh3xg3 2. Se3-d5 + Wg3-e3
3. Sd6-c4 Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4--> _e2

1. Wg3-g5 Gf8xe7 2. Sd6-e4 + Ge7-d6
3. Se3-c4 Wh3-d3 mat


=-----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 18:31, 22 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:35, 22 Paź 2012    Temat postu:

----

Treningowe Szachy -- nauka matowania

[link widoczny dla zalogowanych]

1____2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wg6 --- #2 --- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat
---

_23

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:40, 22 Paź 2012    Temat postu:

-----

Trening szachisty , trening instruktora szachowego

Dwuchodowka z rozwiazaniem



Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Ha5

1. Ha5! f2 ---- 2. Hc3 mat
1. Ha5 Kf2 --- 2. Sg4 mat
1. Ha5 bxa5 - 2. Gc5 mat
1. Ha5 a6 --- 2. Hxb6 mat
1. Ha5 Gd2 -- 2. Hxd2 mat
1. Ha5 Gh3 -- 2. He1 mat
1. Ha5 Kd4 --- 2. Hc3 mat
----
Piekne zadanie szachowe , warto zobaczyc te maty
na szachownicy...lub na diagramach szachowych.
-
-------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa --

_2_3

1. Ha5 bxa5 2. Gc5 mat -- -- 1. Ha5 Gh3 2. He1 mat -- -- 1. Ha5 a6 2. Hxb6 mat

-------------------------
-------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa --
_5_6

1. Ha5! f2 2. Hc3 mat -- -- 1. Ha5 Gd2 2. Hxd2 mat -- -- 1. Ha5 Kf2 2. Sg4 mat

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:42, 22 Paź 2012    Temat postu:

----------
Szachy w Polskiej Szkole

---------------
Szachy jako rekwizyt... do lepszego poznania matematyki w Polskiej Szkole.




Pion _e6 odpowiada tabliczce mnozenia , ze to jest liczba _30
Dlaczego _30 , bo prostokat narysowany od _a6 do e6 , _e6 do _e1
nastepnie do _a1 i _a6 posiada 30 pol.
Tu pokazujemy na wykresie ilosc pol ( mozna te wszystkie pokolorowac , lub zamalowac ) uczen widzi ta liczbe na schemacie i przez to zapamietanie jest latwiejsze.
-------------------
Pion _e6 , to liczba _30
-------------
Pion _f7 , to liczba _42 ( 7 x 6 = 42 )
--------------------
Krol _g6 , to liczba _42 ( 6 x 7 = 42 )
--------------
-----------
Pion _e3 , to liczba _15 ( 3 x 5 = 15 )
-----------
Pion _f2 , to liczba _12 ( 2 x 6 = 12 )
-----------------
Krol _g3 , to liczba _21 ( 3 x 7 = 21 )


----------------------



Geografia - Miasta

Polskie miasta na diagramie szachowym.



Instrukcja:

Goniec - miasto na litere _G
----------
Hetman - miasto na litere _H
--------------
Skoczek - miasto na litere _S
-----------
Krole - dwa miasta na litere _K
------------
Wieze - dwa miasta na litere _W
--------------------


Oto miasta polozenie przyblizone
------------
Goniec _d8 , to Gdansk ( moze byc Gdynia )
------------
Skoczek _h8 , to Suwalki ( polski biegun zimna )
--------------
Wieza _e6 , to Wloclawek ( w poblizu nie ma miasta na _W )
----------------
Wieza _f5 , to Warszawa ( najlepiej odpowiada na polozenie )
---------------
Krol _d4 , to Kalisz ( najstarsze miasto polskie )
--------------
Krol _f3 , to Kielce ( to pole odpowiada na polozenie )
-----------
Hetman _h3 , to Hrubieszow ( prosze sprawdzic na mapie )


Geografia _ Mapa Polski na diagramie _ edukacja...

Dwa przyklady , ktore pokazuja czemu chcemy miec szachy w Polskiej Szkole.

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16  Następny
Strona 10 z 16

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin