Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trening szachisty
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 8:26, 18 Lis 2012    Temat postu:

--
Wirtualny trening --- dla II kat. szachowej!

Autor : Jacques SAVOURNIN
------------------------------
1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat


-------------------


--- Mat Beniowskiego

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole)
polecam młodzieży.
------------


Biale matuja w 4 posunieciach --#4


Rozwiazanie na Diagramach --- ponizej


-- Dwie ----> Siatki matowe --- do zapamietania -- mat Beniowskiego
2_3

Diagram -- 2 ---- 4. Hxf8 - mat ----- Diagram -- 3 ----- 4. Sf7 - mat

----

Sposob reklamy Szachow w Polskich Szkolach. Edukacja szachowa -- obrazkami.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 0:19, 22 Lis 2012    Temat postu:

-

Pomocnik edukacyjny -- z Roszadami!



Pomocniczy mat w 2 posunieciach --- H#2

Cztery - Rozwiazania

1. Hg4! -- Sg3+ - 2. Kf3 -- 0-0 - mat
1. Hc4! --- Sc3+ --- 2. Kd3 -- 0-0-0 - mat
1. Kf3! --- Sf-e3 --- 2. He4 -- Wf1 -- mat
1. Kd3! -- Sd-e3 -- 2. He4 -- Wd1 - mat --


--------------

Kompozycja w treningu szachisty

Książki po polsku (kompozycja)

Jerzy Konikowski

Przez wiele lat zajmowałem się czynnie kompozycją szachową. W trakcie doświadczeń na tym polu stwierdziłem, że rozwiązywanie i analizowanie pewnych zadań szachowych pomogło mi poprawić technikę liczenia wariantów oraz rozwinęło umiejętności kombinacyjne. W żródłach w języku rosyjskim znalazłem potwierdzenie zalet zajmowania się kompozycją. Dlatego w pracy trenerskiej zwracałem moim podopiecznym uwagę na ten problem i zachęcałem do studiowania pewnej grupy zadań.

W tej książce wyjaśniłem związki pomiędzy kompozycją szachową i grą praktyczną. Na bazie załączonych przykładów starałem się zwrócić uwagę na to, iż korzystanie z osiągnięć problemistyki może przynieść szachiście wiele korzyści.

------------

Matowanie na diagramie --- dla 7-latkow!

Autor : Samuel Loyd
---------------------


Mat w 2 posunieciach -- #2


Rozwiązanie

1. Ge5! --- tempo
1. ... Kg1 ---- 2. Sh3 - mat ---- Diagram --- 2
1. ... Ke1---- 2. Wxe2 --- mat
1. ... Kg3 --- 2. Sd3 -- mat ----- Diagram --- 3
1. ... Kxe3 - 2. Wxe2 -- mat --- diagram ---- 4


---
------- Siatka matowa -- 2. Sh3 mat ---- ----- siatka matowa - 2. Sd3 mat--

_3

---- 1. Ge5! - Kg1 - 2. Sh3 - mat ---- ---- 1. Ge5! - Kg3 - 2. Sd3 - mat!


---- siatka matowa --- 2. Wxe2 - mat


--- Diagram --- 4
1. Ge5 - Kxe3 - 2. Wxe2 - mat

Obrazki -- reklamuja i propaguja Szachy w Polskich Szkolach.
Obrazki -- edukuja nauczycieli Szachow.

-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:27, 24 Gru 2012    Temat postu: Re: Trening szachisty

-----

Trening szachisty


Trenujac szachy potrzeba miec wiecej niz jeden komplet Szachow

_#5

Na diagramie 2 zadania szachowe ------ mat w 5 posunieciach -- #5
po lewej stronie --- #5 --- ----- po prawej stronie ---- --- #5


Rozwiazanie po lewej stronie:

1. Wb8 - Ka6 2. a3 - Ka5
3. Kb7 - Kb5 - 4. Wc8 - Ka5
5. Wc5 mat!
----------

1. Wb8 - a3 - 2. Ka7 - Ka4 - 3. Kb6 - Kb4
4. Wc8 - Ka4 - 5. Wc4 - mat

----------------------------------------------
Rozwiazanie po prawej stronie:

1. Sh3! - Kxh1 - 2. Kf3! - g4+
3. Kg3! - gxh3 - 4. Kf2 - h2
5. Sg3 mat


Siatki matowe ----- ---- 5. Wc5 mat ----- ---- 5. Sg3 mat

Piotr Murdzia startujac w MISTRZOSTWACH SWIATA , uzywa 4 kompletow szachow diagramowych...
Efekt jest taki ze juz 5 razy zdobyl mistrzostwo swiata , oraz 15 razy byl mistrzem Polski.

Jestem zwolennikiem treningu na szachach diagramowych [ wielkosc 20cm / 20 cm ]
Szachy musza byc bardzo dobrej jakosci , oraz trzeba miec kilka kompletow....
Gdy to jest trener szachowy , to On musi posiadac kazda ilosc takich szachow by podarowc swoim uczniom.

Kupowalem rozne komplety szachow diagramowych , ale tylko dwa rodzaje byly w miare dobre i praktyczne.
Nawet jak jestesmy na internecie , to te szachy sa czasem przydatne.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:15, 28 Gru 2012    Temat postu:

--
Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.
Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.
Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.
Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.
Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.
--
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:19, 28 Gru 2012    Temat postu:

-
Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Ramayds , 2007


Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:

1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat

--------------

Autor : Zbisław.J. ( 2011 r.)

Posunięcie białych , mat w 3 pos.

Rozwiązanie:

Rozwiązanie 1:
1. Sa4!+
1... Kb4 --- 2. Hc4+
2... Ka3 --- 3. Hb3 mat , Sb5 mat
2... Ka5 ----3. Hb5 mat , Sc6/b3 mat

Rozwiązanie 2:
1. Sd3!+
1... Kxd3 -- 2. Hh3+
2... Sf3 ---- 3. Hxf3 mat
------

---====

szach.net
-------------

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hc4! --- 1. Hf1!

1. Hc4 --- bxc4 --- 2. Wb6 mat
1. Hc4 --- axb4 --- 2. Ha2 mat
------------
Rozwiazanie nr.2
1. Hf1 --- Gd5 ---- 2. Hxb5 mat
1. Hf1 --- axb4 ---- 2. Ha1 mat
1. Hf1 --- a4 ------- 2. Wxa4 mat

---------------====

Autor : stanislawj


Posunięcie białych , mat w 2 pos.--- #2 --- 1. He2!

Rozwiązanie:

1. He2!
1... Sd7/f7/c6/g6/c4/f3 --------- 2. Hxd3 mat
1... Kxc3 ------------------------ 2. Gxe5 mat
1... Gxe2+ --------------------- 2. Sxe2 mat
1... Gxc2+ -------------------- 2. Sxc2 mat
1... Gc4 ---------------------- 2. Sxf5 mat
1... Ge4 -------------------- 2. Sxb5 mat

-----------------------

Zadania szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Ramayds , 2007


Posunięcie białych , mat w 2 pos.- #2 - 1. e4!
Rozwiązanie:

1. e4! ---- grozi ---- 2. Wd5 mat
1... Kd7 -------------- 2. Wd5 mat
1... We8+ ------------ 2. fxe8S mat
1... We5 ---------------- 2. Wa6 mat
1... Wxe4 ---------------- 2. Sxe4 mat
1... dxe3 e.p. ------------- 2. Hd1 mat
1... fxe3 e.p. --------------- 2. Hxd4 mat

-------------

--- Szach.net

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Wb1!

Gra przygotowana --- 1. ... Ka5 ---- 2. Kb3 mat

Programy szachowe powstaly w celu szybszej edukacji szachistow....
Taki cel przyswiecal tworcom ,tych programow szachowych.
Dlaczego programy szachowe nie graja w turniejach szachowych z szachistami... to ja nie rozumie.... czyzby szachisci zachowywali sie jak dzieci z przedszkola.... ze jak maja przegrywac , to lepiej nie grac...
----------------
Tu zamieszczam zadania , by szachisci lepiej poznali szachy ....
Rozwiazania podaje by szachista nie musial szukac w programie szachowym rozwiazania ... i tak wiekszosc nie bedzie wlaczac programu dla "glupiej" dwuchodowki.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 1:00, 06 Sty 2013    Temat postu:

---
-
Kompozycja szachowa -- uczy rozumiec Szachy!

31 - P1229434
Autor : Yaakov Mintz
Canadian Chess Chat 1980



Pomocniczy mat w 4 posunieciach --- H#4

1. f4xe3 e.p. --- Gxa2 --- 2. Kd5 --- d3xc4+
3. Ke6 ---- c5+ --- 4. d7-d5 --- c5xd6 e.p. --- mat --- diagram -- 2

------------- diagram --- 2


Siatka matowa po 4 posunieciach --- 4. d7-d5 -- c5xd6 EP -- mat
-----
Ostatnie posuniecie Bialych bylo e2-e4 wiec czarny ma prawo wykonac
bicie w przelocie f4xe3 ep pion e4 znika z szachownicy ( z Diagramu )
1. ... Gxa2! --- 2. Kd5! -- d3xc4+ --
3. Ke6 -- c4-c5 + -- 4. d7-d5 --- c5xd6 EP - mat


Pozycja koncowa na diagramie z matem.
Bicie w przelocie warto cwiczyc przed zawodami szachowymi , bo na
zawodach moze okazac sie ze cos juz mamy zapomniane z szachow.

-- EP -- znaczy bicie w przelocie
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 19:31, 12 Sty 2013    Temat postu:

---

K.Drazkowski


Pomocniczy mat w 3 posunieciach -- h#3

-----

[link widoczny dla zalogowanych]
Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006
H#3
Twin Move b4 e2



Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2

Rozwiazania -- A -- B

1. Ge7-f6 --- Wh3xg3
2. Se3-d5 + - Wg3-e3
3. Sd6-c4 ---- Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4 --> _e2

1. Wg3-g5 --- Gf8xe7
2. Sd6-e4 + - Ge7-d6
3. Se3-c4 ---- Wh3-d3 mat

Do rozwiazania potrzeba jeszcze diagramy z pozycja koncowa
, czyli z matami na diagramach szachowych



[link widoczny dla zalogowanych]

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.

Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.

Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.

Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.

Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.

Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

[link widoczny dla zalogowanych]

Szachy i sztuka.

Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.

Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.

Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.

Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.

Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.

Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.

[link widoczny dla zalogowanych]

=

[link widoczny dla zalogowanych]
Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006

H#3
Twin Move b4 e2


Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2[/b]

Rozwiazania --A -- B

1. Ge7-f6 Wh3xg3 2. Se3-d5 + Wg3-e3
3. Sd6-c4 Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4--> _e2

1. Wg3-g5 Gf8xe7 2. Sd6-e4 + Ge7-d6
3. Se3-c4 Wh3-d3 mat

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 19:33, 12 Sty 2013    Temat postu:

---
Wirtualny trening --- dla II kat. szachowej!

Autor : Jacques SAVOURNIN
------------------------------
1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 10:17, 13 Sty 2013    Temat postu:

--
Kompozycje szkoleniowe... --- dla polskich dzialaczy szachowych...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych

Treningowe Szachy -- nauka matowania

[link widoczny dla zalogowanych]



1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wg6 --- #2 --- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych.

Szescioraczki c. Mansfielda

_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:58, 22 Sty 2013    Temat postu:

---


Dwuchodowki__Comins Mansfield

_2

#2 ---- 1. b4! Se6+ 2. Se5 mat! --------- 1. Wxe4! Hh8+ 2. We8 mat
-------- 1. b4 Sd5+ 2. e5 mat -------------- 1. Wxe4 - Ha4+ 2. Wxa4 mat--
-------- 1. b4 Kxc4 2. Hxa6 mat! ---------- 1. Wxe4 - Hxc5 2. Wc4 mat
-------- 1. b4 Sb5+ 2. Sf4 mat ------------- 1. Wxe4 - Hxd6 2. We6 mat



_4
#2 ----- 1. Gb2!! Gb8 2. Wb6 mat!! ------- 1. g5!tempo Kf5 2. Gh7 mat

_6
#2 ----- 1. Wb3!tempo Sc2 2. Wb5 mat ---------- 1. b4 Wg7 2. Gb1 mat

Genialne dwuchodowki C. Mansfielda
Nr.3 --po -- 1. Gb2 grozi 2. Wg4 mat --- obrona Goniec _h2 gra na diagonali
_h2 -- _b8 przeslaniajac to Wieze , to blokujac pole Krolewskie _e5_d6

Takie zadanie tworza tylko wielcy mistrzowie...

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 14:27, 28 Sty 2013    Temat postu:

--
Tu mamy wielochodowke -- mat w 6 posunieciach!

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
_2

Mat w 6 posunieciach -- #6 ---- ------ 6. Hf7 - mat -- diagram -- 2

Rozwiązanie

1. Wg3!+
1. ... Kf8 --- 2. Wg8+
2. ... Kxg8 - 3. Hg3+
3. ... Hg5+ - 4. Hxg5+
4. ... Kf8 ---- 5. Hg7+
5. ... Ke8 --- 6. Hf7 lub He7 - mat

----
Takie pozycje z 6 bierkami wiekszosc szachistow zalicza do koncowek ...
W problemistyce szachowej zadanie w ktorym mozna dac mata w okreslonej ilosci posuniec -- nazywamy wielochodowkami.
Tu w tym zadaniu mata biale daja w 6 posunieciach przy najlepszej obronie czarnych.
Zadanie tego typu sa jak najbardziej polecane do edukacji szachowej.
Dobrze jest podawac pozycje koncowa zadania , by szachisci zapamietali pozycje matowa...
Glowna sprawa w szachach to reklama i edukacja szachowa , a nie pokazywanie zadan ktorych 95 procent Szachistow w Polsce --- nie rozwiazuje i przez to nie rozumie szachow na odpowiednim poziomie ...
--


Kompozycja szachowa --- to siatki matowe!

18 - P1139046
Autor : Samuel Loyd
48v Frank Leslie's Illustrated Newspaper 08/11/1856

2
Mat w 5 posunieciach - #5 -- pozycja matowa po - 4. Sd4 - Ke1 - 5. Gg3 - mat

Rozwiązanie

1. Sb5!+
1. ... Ke4 -- 2. Gh2 -- tempo
2. ... Kf3 --- 3. Kxd3 - tempo
3. ... Kf2 --- 4. Sd4 -- tempo
4. ... Ke1 -- 5. Gg3 -- mat ---- diagram --2

Zadanie 15-letniego S. Loyda

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:32, 05 Lut 2013    Temat postu:

---

K.Drazkowski
-----------


Pomocniczy mat w 3 posunieciach -- h#3


Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006

H#3
Twin Move b4 e2



Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2

Rozwiazania -- A -- B

1. Ge7-f6 -- Wh3xg3 - 2. Se3-d5 + - Wg3-e3
3. Sd6-c4 - Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4--> _e2

1. Wg3-g5 -- Gf8xe7 - 2. Sd6-e4+ - Ge7-d6
3. Se3-c4 -- Wh3-d3 mat



[link widoczny dla zalogowanych]

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.

Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.

Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

[link widoczny dla zalogowanych]

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.

Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.

Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.

Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.

Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.

Tomasz ze Stalowej Woli
-----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 22:40, 05 Lut 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 13:41, 14 Lut 2013    Temat postu:

---

-- Autor : Jacques SAVOURNIN

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ---- grozba mata -- 1. Sd4 -- grozi --2. Sc6 mat

---------------
1. Sd4 --- grozi --- 2. Sc6 --- mat ----- Diagram --- 2

1. ... Kxd4 ------- 2. Sf2 ----- mat ------ Diagram --- 3

1. ... Gxd4 ------ 2. Wg5 --- mat ------ Diagram --- 4

1. ... dxe4 ----- 2. Hxe4 --- mat ----- Diagram --- 5
1. ... Wb6 ----- 2. Sg3 ---- mat
1. ... Wh6 ---- 2. Sc3 ----- mat
----------

45

----- 2. Sf2 -- mat ----- --- ---- 2. Wg5 -- mat ------- ----- 2. Hxe4 -- mat

--------
---------
Matowanie na Ekranie

Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-------

---- Matowanie na Ekranie

Dwuchodowka z rozwiazaniami na diagramach

Autor - Molham Hassan , 2002

____

Mat w 2 posunieciach > #2 ------- pozycja po 1 posunieciu 1. Hb1!

____

1. Hb1 Kxc4 2. Sxe3 mat ------------ 1. Hb1 Kxe4 2. Sxe3 mat

____

1. Hb1 Kxe2 2. We4xe3 mat ------- 1. Hb1 Hxf3 2. Sc2- Sa3 mat

---- Matowanie na Ekranie

Cztery siatki matowe - pozycja poczatkowa ( mat w 2 posunieciach )
Jest widowiskowa ( przypomina Tipi szalas Indian Kanadyjskich )

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:32, 23 Maj 2013    Temat postu:

--
Tu mamy wielochodowke -- mat w 6 posunieciach!

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
_2
--- diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 ---- ------ 6. Hf7 - mat -- diagram -- 2

Rozwiązanie

1. Wg3!+
1. ... Kf8 --- 2. Wg8+
2. ... Kxg8 - 3. Hg3+
3. ... Hg5+ - 4. Hxg5+
4. ... Kf8 ---- 5. Hg7+
5. ... Ke8 --- 6. Hf7 lub He7 - mat

----
Takie pozycje z 6 bierkami wiekszosc szachistow zalicza do koncowek ...
W problemistyce szachowej zadanie w ktorym mozna dac mata w okreslonej ilosci posuniec -- nazywamy wielochodowkami.
Tu w tym zadaniu mata biale daja w 6 posunieciach przy najlepszej obronie czarnych.
Zadanie tego typu sa jak najbardziej polecane do edukacji szachowej.
Dobrze jest podawac pozycje koncowa zadania , by szachisci zapamietali pozycje matowa...

Glowna sprawa w szachach to reklama i edukacja szachowa
, a nie pokazywanie zadan ktorych 95 procent Szachistow w Polsce --- nie rozwiazuje i przez to nie rozumie szachow na odpowiednim poziomie ...
--


Kompozycja szachowa --- to siatki matowe!

18 - P1139046
Autor : Samuel Loyd
48v Frank Leslie's Illustrated Newspaper 08/11/1856

2
Mat w 5 posunieciach - #5 -- pozycja matowa po - 4. Sd4 - Ke1 - 5. Gg3 - mat

Rozwiązanie: 1. Sb5!+
1. ... Ke4 -- 2. Gh2 -- tempo
2. ... Kf3 --- 3. Kxd3 - tempo
3. ... Kf2 --- 4. Sd4 -- tempo
4. ... Ke1 -- 5. Gg3 -- mat ---- diagram --2

Zadanie 15-letniego S. Loyda

----------
-----

ABC SOLVINGU -- Wielochodowki --- w czasopismie Mat

Autor : A.N. Popanddopulo

2

Mat w 6 posunieciach -- #6 -------- diagram -- 2 --- po 5 posunieciu -- 5.c4!

Rozwiazanie

1. Ge8! -- Gh3
2. Sf7! ----- Gh4
3. Gf6!! ---- Gxf6
4. Wg4!! --- Gxg4
5. c4! --- Diagram -- 2
teraz mamy dwie grozby
6. cxb5# , 6. cxd5# --- Diagram



Pozycja po 5 posunieciu -- 5. c4! -- gr. 6. cxb5# -- oraz -- 6. cxd5#
------------
Teraz szachista moze sobie analizowac rozwiazanie i dumac czemu akurat jest taka kolejnosc posuniec bialymi!
-----------
Wielochodowki z jednym wariantem rozwiazaniowym sa jak najbardziej wskazane dla propagandy Szachow i propagowania wsrod szachistow.
Pozycje koncowa zadan nalezy pokazywac na diagramach , jak chcemy miec w Polsce Szachistow swiatowej klasy.!
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 17:03, 03 Cze 2013    Temat postu:

---
K.Drazkowski
-----


Pomocniczy mat w 3 posunieciach -- h#3


[link widoczny dla zalogowanych]
Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006
H#3
Twin Move b4 e2



Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2

Rozwiazania -- A -- B

1. Ge7-f6 --- Wh3xg3
2. Se3-d5 + - Wg3-e3
3. Sd6-c4 ---- Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4 --> _e2

1. Wg3-g5 --- Gf8xe7
2. Sd6-e4 + - Ge7-d6
3. Se3-c4 ---- Wh3-d3 mat

Do rozwiazania potrzeba jeszcze diagramy z pozycja koncowa
, czyli z matami na diagramach szachowych
--
Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.

Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.

Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.

Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.

Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.

Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.
Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.

[link widoczny dla zalogowanych]
------

[link widoczny dla zalogowanych]
Kompozycje szachowe Krzysztofa Drazkowskiego
--------------
DRAZKOWSKI, Krzysztof
I Prize Csak - Majoros 2006

H#3
Twin Move b4 e2


Pomocniczy mat w 3 posunieciach ---- H#3 --- b) b4> e2[/b]

Rozwiazania --A -- B

1. Ge7-f6 Wh3xg3 2. Se3-d5 + Wg3-e3
3. Sd6-c4 Gf8-c5 mat

b) bialy pion _b4--> _e2

1. Wg3-g5 Gf8xe7 2. Sd6-e4 + Ge7-d6
3. Se3-c4 Wh3-d3 mat

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Następny
Strona 12 z 16

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin