Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 28, 29, 30  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 10:31, 25 Wrz 2016    Temat postu:

20.09.2016
wtorek

Nauczyciele podzieleni

Dariusz Chętkowski

Reforma edukacji bardzo podzieliła nauczycieli. Nie da się już nawet rozmawiać na ten temat. Ryzyko, że trafi się na poglądy przeciwne, jest bardzo wysokie. Na wszelki wypadek w pokoju nauczycielskim lepiej pogadać o smażeniu grzybów albo robieniu nalewek. Byle nie o reformie.
Na razie nie ma jeszcze skakania sobie do gardeł, ale poczucia wspólnoty też nie ma. Pracujemy razem, odpoczywamy w tym samym pokoju nauczycielskim, dzielimy się kawą, herbatą i cukrem, ale stoimy po dwóch stronach barykady. To się czuje, że kolega czy koleżanka myśli kompletnie inaczej. Jedni boją się PiS-owskich reform jak zarazy, a inni nie mogą się doczekać zmiany.

ZNP poprosił swoich członków o opinie na temat projektów ustaw, jakie ogłosiła niedawno Anna Zalewska, ale przecież zgody nie ma nawet w gronie związkowców. Podziały sięgnęły bardzo głęboko. Właściwie nie ma po co się zbierać i dyskutować. Zrozumienia dla postawy przeciwnej zero i u jednych, i u drugich. Tylko nerwy. Wspólnego stanowiska nie wypracujemy, najwyżej się pobijemy. I na to chyba liczy PiS. Udało mu się podzielić nauczycieli jak nikomu przedtem. Teraz może rządzić.

[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:22, 08 Paź 2016    Temat postu:

--
Minister kontratakuje
Dariusz Chętkowski

Anna Zalewska zaatakowała ZNP, oskarżając związek o działania
polityczne, a nie oświatowe. Minister nazwała Sławomira Broniarza,
prezesa ZNP, politykiem, który działa w interesie KOD.

Minister edukacji zapytała nauczycieli, czy zgodzili się na upolitycznienie
ZNP. Czy w poniedziałek chcą pikietować razem z KOD-em?
Czy dali na to zgodę swojemu prezesowi? (szczegóły tutaj)

Z podobnymi oskarżeniami wobec ZNP wystąpiła oświatowa Solidarność.
Ma się wrażenie, że atak na Broniarza został zaplanowany i uzgodniony.
Na razie nie ma jeszcze reakcji ZNP, jest tylko oświadczenie dla mediów,
że poniedziałkowe pikiety jednak będą (info tutaj).
Nikt niczego nie odwołuje.

W wielu szkołach w trybie pilnym zwołano związkowe spotkania,
ludzie bowiem nie wiedzą, co sądzić o słowach pani minister.
Ewidentnie Anna Zalewska uderzyła w czuły punkt, bowiem właśnie
uwikłania w politykę nauczyciele boją się najbardziej.
Jakby myśleli, że da się protestować niepolitycznie.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 5:59, 13 Paź 2016    Temat postu:

---
Matura z --> Szachów! -- Geografii Polski -- matematyki i polityki sejmowej.

Super zgrabna miniaturka ---> z rozwiązaniem diagramowym.

Autor - Władek z Połańca
----
1_2
diagram -- 1
Mat w 6 posunięciach ---- #6

Goniec - Gf8 - Bartoszyce --- 8 razy 6 = 48 --- Goniec - Ge5 - KUTNO -- 5 razy 5 = 25
Pionek -- b7 - STARGARD -- 7 razy 2 = 14
Skoczek Sb6 Gorzów Wielk -6 razy 2 = 12
Król ----- Kc6 ------ Piła ------ 6 razy 3 = 18 ---- Krol -- Kc5 --- Poznań --- 5 razy 3 = 15
Skoczek - Sd5 --- KONIN --- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f5 -- Warszawa -- 5 razy 6 = 30 --- Wieża - Wc8 - Słupsk --- 8 razy 3 = 24
Król -- Ka4 -- ZGORZELEC -- 4 razy 1 = 4

Polskie duże miasta na diagramie --- tabliczka mnożenia na diagramie...

1.Gg7- Kc5 - 2.Ge5 - Kc6 - 3.f6 - Kc5 - 4.f7 Kc6 - 5. f8=W- Kc5 - 6.Wc8#- diagram 2

--
3_4
diagram - 3
Rozwiązanie: --
1. Gg7 - Kd6 - 2. Gd4 - Kc6 - 3. f6 - Kd6 - 4. f7 - Ke6 - 5. f8=W - Kd6 - 6. Wf6 - mat

Pionek - f7 -- OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42 -- -- Wieża -- Wf7 -- Mława --- 6 razy 6 = 36
Król ---- Ke6 --- Toruń ---- 6 razy 5 = 30 -- -- Król - Kd6 -- Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24
Goniec - Gd4 -- KALISZ -- 4 razy 4 = 16

Dwa razy promocja --> białej Wieży , oraz dwie różne - siatki matowe
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 6:29, 13 Paź 2016, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 11:11, 14 Paź 2016    Temat postu:

13.10.2016
czwartek

Gdzie się podziała minister edukacji?
Dariusz Chętkowski

Rzadko się zdarza, aby zwycięzca Konkursu Nauczyciel Roku nie otrzymał
nagrody bezpośrednio z rąk ministra edukacji. A przecież bywało, że na
uroczystej gali zjawiał się sam prezydent. Tak uczynił chociażby Bronisław Komorowski.
Dzisiaj nie było ani Anny Zalewskiej, ani Andrzeja Dudy.
Małżonka prezydenta przesłała życzenia. Joannie Urbańskiej,
Nauczycielce Roku 2016, musiało być przykro.
Zwyciężyła w najważniejszym w Polsce konkursie nauczycielskim,
współorganizowanym przez MEN od 15 lat (zob. info MEN),
i została zwyczajnie olana (o laureatach tutaj).
Na szczęście sponsorzy byli hojni.

Sama uroczystość była wspaniała. Opozycja w komplecie. Udało mi się
porozmawiać z Krystyną Szumilas. Zjedliśmy talerz słodkości, współczując
przy tym uczniom, którym nie wolno jeść nawet drożdżówek.
No ale była minister ma taką figurę, że może objadać się tortami
codziennie, a nic jej nie zaszkodzi. Natomiast dzieci są otyłe, dlatego
trzeba o nie dbać.

Gdyby Anna Zalewska przyszła na galę, byłoby jej trudno. Ludzie bowiem przygotowali się na atak, pozakładali czarne szaliki, trąbili na prawo i lewo, że gimnazja są dobre, w ogóle było bardzo opozycyjnie. Pamiętam, że na poprzednich galach nastroje też były wojenne. Jurek Owsiak nawet zaatakował Katarzynę Hall, krzycząc jej prosto w nos: „Co wy robicie maturzystom? Oszaleliście w tym MEN-ie”. Jednak wszyscy ministrowie radzili sobie z takimi atakami. W murach Zamku Królewskiego wystarczyło posłużyć się „godnościom i kulturom osobistom” i przeciwnik lądował na deskach. Szkoda, że Anna Zalewska nie skorzystała z okazji – wierzę, że poradziłaby sobie z czarnymi szalikami i byłoby im łyso.

Plotki głoszą, że minister planowała przyjść, ale jak dowiedziała się, że zwycięzcą Konkursu została nauczycielka gimnazjum, wpadła w szał. Podobno chciała unieważnić decyzję jury i wybrać własnego Nauczyciela Roku. Niestety, nie wiedziała, kto nim powinien zostać. Chciała wykonać telefon do Przyjaciela, ale Przyjaciel zajęty był tematem aborcji. Machnęła więc ręką na wszystko i za karę nawet nie podpisała wyróżnionym osobom dyplomów.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:08, 24 Paź 2016    Temat postu:

--
Koncentracja umysłu


Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe
była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki
przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających
w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu,
gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć.
W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dziec
i uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze
z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy
przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej
nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia
szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna
w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie
się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda.
Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać
obowiązkowej nauki gry w szachy.
Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych,
by nauczyli uczniów gry w szachy.
Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną
liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok.
Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów
nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy
po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
----
-
Szachy dla ---> II klasy szkoły Podstawowej.
Mnożenie dla ---> III klasy szkoły Podstawowej.
Geografia Polski ---> dla wszystkich Polaków
--
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach --#2 --- --- 1. Sg6! - tempo - Kg4 - 2. Hf3 - szach - mat

Skoczek - Sd8 -- SOPOT --- 8 razy 4 = 32
Skoczek -Sf8 Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48
Skoczek - Sh8 -- Suwałki -- 8 razy 8 = 64 --- Skoczek - Sg6 -- Łomża --- 6 razy 7 = 42
Król -- Kf5 -- WARSZAWA -- 5 razy 6 = 30 -- -- Król -- Kg4 --- LUBLIN --- 4 razy 7 = 28
Hetman - Hb3 - Jelenia Góra - 3 x 2 = 6 --- Hetman - Hf3 - Ostrowiec -- 3 razy 6 = 18
Goniec - Gd2 -- GLIWICE - 2 razy 4 = 8
Król ---- Ke2 -- Kraków --- 2 razy 5 = 10

Solution: 1. Sg6! - tempo
1. ... Sd7 -- 2. Qe6#
1. ... Kxg6 - 2. Qf7#
1. ... Kg4 -- 2. Qf3#
1. ... Ke4 -- 2. Qd3#
---
3_4
diagram - 3
1. Sg6! - Kxg6 - 2. Hf7 - szach - mat --- --- 1. Sg6! - Ke4 - 2. Hd3 - szach - mat

Król --- Kg6 --- Łomża --- 6 razy 7 = 42 ---- Król - Ke4 -- Piotrków Tryb -- 4 razy 5 = 20
Hetman - Hf7 - Olsztyn - 7 razy 6 = 42 -- Hetman Hd3 - Częstochowa - 3 razy 4 = 12

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 16:17, 24 Paź 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 23:32, 27 Paź 2016    Temat postu:

--

[link widoczny dla zalogowanych]

4 - P1321738
Autor - Pal Benko - USA
---
1_2
diagram - 1
Mat w 3 posunięciach - #3 ---- ---- 1. Kf3! - Kxf6 - 2. Sf5
teraz po - Kg5 - 3.Gh4# --- a po - Ke5 - 3. Gd4 - szach - mat

---
3_4
diagram - 3
Mat w 3 posunięciach --- #3 --- --- 1. Wf6+ Kxg4 - 2. Gg5 - Kh5 - 3. Gf3 - mat


--
5_6
diagram - 5
Mat w 3 posunięciach - #3 -- -- 1. Wc6! tempo - Kd4 - 2. Se6+ - Kd5 - 3. Ge4 - mat

Solution: 1. Rc6! waiting
1. ... Kd4 - 2. Se6+
2. ... Kd5 - 3. Be4# -- diagram - 6

Ciekawe trojaczki - symbolem litery - S

GM Pal Benko - jako propagator i nauczyciel szachów!

[link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 0:06, 04 Lis 2016    Temat postu:

- --

Nauka matowania -- Wiązanie Skoczków

Comins Mansfield , British Chess Magazine 1922

2
Diagram - 1
Mat w 2 posunieciach - #2 --- 1. Wg6!! ---- Diagram -2 --- 1. Wg6 - Sxg6 - 2. g4! - mat

Rozwiązanie 1. Wg6!
1. Wg6! -- Sxg6 -- 2. g2-g4 - mat! - Diagram - 2
1. Wg6 --- Se4 --- 2. He6 -- mat --- Diagram -- 3
1. Wg6 --- Se6 --- 2. Hg4 -- mat --- Diagram -- 4
1. Wg6 --- Sg4 --- 2. Hd3 -- mat --- Diagram -- 5

--
4_5
diagram - 3
Trzy siatki matowe ze związaniem - Skoczka -- plus blokowanie pola królewskiego...
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:54, 20 Lis 2016    Temat postu:

-
20.11.2016 -- niedziela

Koniec z mikołajkami w szkole
Dariusz Chętkowski

Zapomniałem o zorganizowaniu mikołajek w klasie wychowawczej.
Przypomniał mi o tym Bogusław Śliwerski na swoim blogu.
Niestety, przypomniał tak, że w ogóle nie będę się tym zajmował.
Kończę z mikołajkami w szkole.

Do 6 grudnia zostały dwa tygodnie. Jeśli mamy wymieniać się prezentami,
trzeba szybko wszystko organizować. Losowanie osób, ustalenie kwoty,
za którą należy kupić prezent, latanie po sklepach w poszukiwaniu czegoś
ciekawego. Czasu jest nieco więcej, gdy mikołajki połączy się ze szkolną
wigilią (w tym roku wypadnie 23 grudnia).
Jednak profesor Śliwerski przekonuje, iż lepiej nie robić tego wcale.
Bo mikołajki to przymus, oszustwo i żadna radość. Kolejne niechciane
święto, jakie funduje dzieciom szkoła.

Profesor uważa, że w szkołach dochodzi do patologii: prezenty są dawane
nieszczerze, uczniowie nie chcą obdarowywać przypadkowych osób,
wymieniają się więc losami, kombinują i kręcą. Nie pragną też być
zaskakiwani prezentami. Żaden uczeń nie chce obdarowywać nauczyciela,
bo niepisaną zasadą jest, iż nauczycielowi kupuje się coś ekstra.
Jednym słowem, mikołajki to dno. Lepiej więc, aby nie było takiego święta
(wpis B. Śliwerskiego tutaj).

Oczywiście, nie wszystko stracone. Mikołajki mogą wrócić. Jeśli uczniom
zależy, aby były, niech przekonają nauczyciela, że warto. Nie będzie
łatwo. Współczesna pedagogika, w którą wierzę, jest przeciw.
Czy jakaś inna nauka jest za?
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 15:09, 02 Gru 2016    Temat postu:

1.12.2016
czwartek


Szaleństwo podstawy programowej
Dariusz Chętkowski

Czekaliśmy na podstawę programową i oto ją mamy. Na razie w formie
projektu, ale pewnie niewiele się zmieni, skoro na zgłaszanie uwag MEN
dał społeczeństwu jedynie tydzień (do 9 grudnia). Termin minie, zanim się
ludzie zorientują. Będzie więc, co ma być, a szykuje się istne szaleństwo.

Słuchałem dzisiaj w radiowej Trójce komentarza Wiesława Włodarskiego, Nauczyciela Roku 2007.

Ten zacny belfer ubolewał nad wycięciem z podstawy dla szkół
podstawowych trygonometrii (była w gimnazjum), ważnego działu
matematyki, na co goście Trójki reagowali radością. No bo jak czegoś
nie trzeba się uczyć, to fajnie. Dzieciom będzie lżej.
Podstawa może się zatem spodobać, szczególnie osobom mniej ambitnym.

Czas zaoszczędzony na przedmiotach ścisłych można będzie przeznaczyć
na naukę literatury i historii. Zdębiałem, gdy zobaczyłem
„Pana Tadeusza” w zestawie lektur obowiązkowych dla klasy
V (zwyczaje i obyczaje), VI (polowanie i koncert Wojskiego),
VII (historia Polski), VIII (całość). Obecnie epos Mickiewicza jest
obowiązkowy w liceum – a i tak czytanie dzieła nie przychodzi łatwo.
Autorzy podstawy programowej wyjaśnili, że przyświecała im idea
wspólnego kanonu. Cała Polska ma znać to samo. Aby Polacy trącili
wieszczem na starość, muszą nim nasiąkać za młodu i to przez wiele lat.
Ja to rozumiem, ale nie popieram.

Projekt podstawy zgadza się z zapowiedziami. Wiedzieliśmy, że dla PiS-u kształcenie polega na wciskaniu jedynie słusznych treści rano, w południe i wieczorem – aż człowiek zapomni, że można inaczej. Do „Pana Tadeusza” nic nie mam, tak samo jak nic nie mam do schabowego. Jednak nie wyobrażam sobie, że mógłbym się żywić wyłącznie taką strawą. Czasem człowiek ma ochotę na chińszczyznę, a czasem na pizzę czy kebab.
Tej różnorodności nie będzie w szkołach po reformie. PiS likwiduje główną zasadę obecnej podstawy, czyli prawo nauczycieli do wyboru. Będzie przymus, co w oficjalnej propagandzie nazywa się powrotem do wspólnego kanonu. Prof. Andrzej Waśko z UJ, odpowiedzialny za podstawę do nauki języka polskiego, wyjaśnił to bardzo dosadnie: „Brak nam wspólnego języka, wspólnego układu odniesienia. Każdy odwołuje się do czegoś innego i tak być nie może” (projekt podstawy tutaj).

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 17:11, 11 Gru 2016    Temat postu:

-
11.12.2016 -- niedziela

Szkoła jak kościół
Dariusz Chętkowski

Bardzo fajnie jest chodzić teraz do szkoły. Zewsząd dochodzą pobożne
śpiewy. Młodzież przygotowuje się do konkursu kolęd i pastorałek.
Uczniowie proszą, abym pozwolił im poćwiczyć śpiewanie na lekcji języka
polskiego. Dawniej byłby problem z wpisaniem tematu do dziennika.
Teraz czasy takie, że śmiało można wpisać: „Przygotowanie do
uroczystych obchodów Bożego Narodzenia”. Nie ma się czego wstydzić.
W końcu jesteśmy krajem chrześcijańskim. Taki wpis nawet będzie
dobrze świadczył o szkole. Kontrola pochwali dyrekcję i nauczycieli
za szerzenie słusznych postaw. Lepsza pochwała niż nagana.

Jedni uczniowie pytają o z zgodę, a inni sami się zrywają z lekcji na próby.
Atmosfera w szkole taka, że udział w chrześcijańskich działaniach jest
oczywistością. Chyba nie ośmielę się sprzeciwić inicjatywie młodzieży.
A młodzież mamy coraz bardziej chrześcijańską. Przecież nie będę pluł
uczniom w twarz swoją laicką postawą. Siedzę cicho i prowadzę lekcję
z tymi, którzy nie garną się do zbożnej pracy. Na razie nikt nas siłą nie
wyciąga z sali, ale i to niedługo się zmieni.

Jacyś dziwni goście chodzą po szkole. Podobno organizują zajęcia
patriotyczne. Jednego znam, drugiego powinienem znać, ale nie chcę.

Niewiele jednak mam do powiedzenia. Nikt mnie o zgodę nie pyta.
Po szkole krąży lista. Kto chce być patriotą, ten się zapisuje
i chodzi na spotkania. Mnie na tej liście nie ma.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 0:22, 18 Gru 2016    Temat postu:

---
Matura z --> Szachów! -- Geografii Polski -- matematyki i polityki sejmowej.

Super zgrabna miniaturka ---> z rozwiązaniem diagramowym.

Autor - Władek z Połańca
----
1_2
diagram -- 1
Mat - w 6 posunięciach ---- #6

Goniec - Gf8 -- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 --- Goniec - Ge5 -- KUTNO --- 5 razy 5 = 25
Pionek -- b7 --- STARGARD -- 7 razy 2 = 14
Skoczek -Sb6 -Gorzów Wielk 6 razy 2 = 12
Król ----- Kc6 ------ Piła ------- 6 razy 3 = 18 ---- Krol -- Kc5 --- Poznań --- 5 razy 3 = 15
Skoczek - Sd5 --- KONIN ---- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f5 --- Warszawa -- 5 razy 6 = 30 ---- Wieża - Wc8 -- Słupsk -- 8 razy 3 = 24
Król --- Ka4 -- ZGORZELEC -- 4 razy 1 = 4

Polskie duże miasta na diagramie --- tabliczka mnożenia na diagramie...

1.Gg7- Kc5 - 2.Ge5 - Kc6 - 3.f6 - Kc5 - 4.f7 Kc6 - 5. f8=W- Kc5 - 6. Wc8#- diagram 2

--
3_4
diagram - 3
Rozwiązanie: --
1. Gg7 - Kd6 - 2. Gd4 - Kc6 - 3. f6 - Kd6 - 4. f7 - Ke6 - 5. f8=W - Kd6 - 6. Wf6 - mat

Pionek - f7 -- OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42 -- -- Wieża -- Wf7 -- Mława --- 6 razy 6 = 36
Król ---- Ke6 --- Torun ---- 6 razy 5 = 30 -- --- Król - Kd6 -- Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24
Goniec - Gd4 -- KALISZ --- 4 razy 4 = 16

Dwa razy promocja --> białej Wieży , oraz dwie różne - siatki matowe
-- --


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:42, 29 Gru 2016    Temat postu:

28.12.2016 -- środa


Reforma – okazja do likwidacji szkół
Dariusz Chętkowski

Liczba uczniów się nie zmienia, natomiast szkół będzie o wiele mniej.
Wszystko dzięki PiS-owskiej reformie oświaty. Powrót do dawnego
systemu daje doskonałą okazję do likwidacji placówek.
W Łodzi zniknie z tej okazji dziewięć szkół.

W łódzkim magistracie przygotowywana jest nowa sieć. Jedne placówki
zostaną przeniesione, inne zlikwidowane (szczegóły tutaj).
Ruch jest tak wielki, że trudno się w tym połapać. I o to chodzi.
Im większy chaos, tym łatwiej ukryć zwolnienia nauczycieli.
Zresztą nie wszystko stanie się od razu. Dyrektorzy likwidowanych
gimnazjów zostaną wicedyrektorami w liceach lub podstawówkach.
Niby miękkie lądowanie, ale przecież tylko na chwilę. Sytuacja
wicedyrektora jest zupełnie inna niż dyrektora.
Jak się nowy zastępca nie spodoba naczelnemu, to traci stanowisko
natychmiast. Obecnym szefom w roli wice nie daję żadnych szans.
I tak czeka ich spadek ze stołka – tylko z odroczonym terminem.

Sporo liceów cieszy się, że zostaje w swoich dotychczasowych budynkach.
Tak jest np. w mojej szkole. Nie przenoszą nas, a podobno były takie
plany. Moim zdaniem, nie ma powodów do radości. Najlepsze miejsca
po likwidowanych gimnazjach zostały zajęte (np. VIII I XII LO wzięły
doskonałe miejsca po gimnazjach). Urzędnicy i tak będą chcieli nas
przenieść. Zajmujemy doskonałą działkę, a budynek i boisko wymagają
kapitalnego remontu. Po co remontować, gdy są wolne budynki po
likwidowanych szkołach. Dzisiaj dostalibyśmy dobre miejsce w centrum,
a za kilka lat możemy trafić na obrzeża miasta. Jeszcze będziemy
sobie w brodę pluli, że nie braliśmy, gdy dawali.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:47, 29 Gru 2016    Temat postu:

lusia24
28 grudnia o godz. 20:36 250885

Nie zgadzam się, że przeprowadzka renomowanych liceów, znajdujących
się pod tym samym adresem przez dziesiątki lat to dobry pomysł.
XII LO mieści się przy Anstadta już od 1979 roku i lepiej żeby tam
zostało, a nie przenosiło się gdzieś na 1 maja, w miejsce bez tradycji.
XXI LO przy ul. Kopernika 2 mieści się jeszcze dłużej, bo od 1961 roku.

Na czas remontu owszem można szkołę przenieść, ale należy powrócić
do budynku po remoncie. Zresztą na miejscu władz samorządowych nie
śpieszyłabym się tak z likwidacją gimnazjów, bo one wrócą, szybciej niż
się niektórym wydaje. Samorządy wykazałyby się większym rozumem,
gdyby nie zmieniały siatki szkół, tylko o ile w danej podstawówce
zabraknie miejsca na klasy VII i VIII to przenieść je do najbliższego
gimnazjum. W gimnazjach w przyszłym roku będą przecież
klasy II i III, więc po co je likwidować. Sytuacja zmienia się
tak dynamicznie, że nie wiadomo co nas czeka za rok.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 23:59, 08 Sty 2017    Temat postu:

--
Matura z --> Szachów! -- Geografii Polski -- matematyki i polityki sejmowej.

Super zgrabna miniaturka ---> z rozwiązaniem diagramowym.

Autor - Władek z Połańca
----
1_2
diagram -- 1
Mat w 6 posunięciach ---- #6

Goniec - Gf8 -- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 --- Goniec - Ge5 -- KUTNO --- 5 razy 5 = 25
Pionek -- b7 --- STARGARD -- 7 razy 2 = 14
Skoczek -Sb6 -Gorzów Wielk 6 razy 2 = 12
Król ----- Kc6 ------ Piła ------- 6 razy 3 = 18 ---- Krol -- Kc5 --- Poznań --- 5 razy 3 = 15
Skoczek - Sd5 --- KONIN ---- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f5 --- Warszawa -- 5 razy 6 = 30 ---- Wieża - Wc8 -- Słupsk -- 8 razy 3 = 24
Król --- Ka4 -- ZGORZELEC -- 4 razy 1 = 4

Polskie duże miasta na diagramie --- tabliczka mnożenia na diagramie...

1.Gg7- Kc5 - 2.Ge5 - Kc6 - 3.f6 - Kc5 - 4.f7 Kc6 - 5. f8=W- Kc5 - 6. Wc8#- diagram 2

--
3_4
diagram - 3
Rozwiązanie: --
1. Gg7 - Kd6 - 2. Gd4 - Kc6 - 3. f6 - Kd6 - 4. f7 - Ke6 - 5. f8=W - Kd6 - 6. Wf6 - mat

Pionek - f7 -- OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42 -- -- Wieża -- Wf7 -- Mława --- 6 razy 6 = 36
Król ---- Ke6 --- Torun ---- 6 razy 5 = 30 -- --- Król - Kd6 -- Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24
Goniec - Gd4 -- KALISZ --- 4 razy 4 = 16

Dwa razy promocja --> białej Wieży , oraz dwie różne - siatki matowe
-
-- --
[link widoczny dla zalogowanych]

Post - przez Kaczmar


Witam. Jakiś czas temu przeglądając blog thinkerteachera postanowiłem
włączyć do szkolenia młodych szachistów Power Mates.
Uznałem, że będę zadania prezentował na dużym ekranie i będziemy
wspólnie je rozwiązywać (niektóre są według mnie ponad V,IV kategorię
i wymagają pomocy). Uznałem, że będzie to miła odmiana.
Po kilku takich lekcjach muszę przyznać, że był to bardzo dobry pomysł.
Dzieciaki na poziomie V, IV kategorii dużo bardziej wolą rozwiązywać
zadania używając wskaźnika i pokazując rozwiązanie w stylu:
jak wieża tu to król musi tu i wtedy wieża tu i jest mat niż notując
Wh8+ Kg7 itd. Są w stanie dużo dłużej pracować nad takimi zadaniami
(nudzą i meczą się dużo później). Myślę, że jest to spowodowane
zarówno nową technologią (coś nowego duży ekran, wskaźnik zamiast
długopisu), trochę innym typem zadań niż standardowe
(pozycja początkowa i końcowa oraz liczba kroków do wykonania)
oraz tym, że nie muszą koncentrować się na tym aby odczytywać
koordynaty bierek tylko od razu pokazują co i jak dzięki czemu mogą
cały wysiłek skupić na rozwiązywaniu. Tak więc bądźmy otwarci na
nowe technologie i starajmy się aby nauka szachów była jak najbardziej interesująca.

Polecam wszystkim Power Mates.
Dołączam screen z lekcji aby było wiadomo o czym piszę.

[link widoczny dla zalogowanych]


---

diagram 1
Białe wygrywają -+

1. Ge8! - Gf5 - 2. e4xf5 - Waxe8 -
3. Hxg6+ - Kh8 - 4.Hh5 - szach - mat -- diagram - 2

----

diagram - 2
Na diagramie pozycja z matem -- 4. Hh5# - lub - 4. Hh6 - mat
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 21:41, 12 Sty 2017    Temat postu:

--
12.01.2017 -- czwartek

Zwolnienia będą, trzeba znaleźć winnych
Dariusz Chętkowski

Rząd zapewniał, że nie będzie zwolnień z powodu reformy oświaty.
Skoro jednak zwolnienia będą, winni muszą być sami nauczyciele.
No przecież nie rząd.

W gimnazjach nauczyciele dowiadują się, że powinni szukać sobie nowej pracy. Im szybciej znajdą, tym lepiej to o nich świadczy. Zostaną przecież najgorsi. Ci, którym trzeba będzie pomóc, to ostatni sort belfrów – tak się mówi w szkołach. Ludzie dowiadują się też, że w liceach nikt ich nie będzie chciał, bo już się ostrzega przed nimi dyrektorów. Wymusza się zatem na nauczycielach, aby sobie radzili sami. Tak oto spełni się obietnica rządu, że nie będzie zwolnień – nauczyciele mają zniknąć.

A jeśli zwolnienia będą, to wyłącznie z winy belfrów. Wczoraj opublikowano sensacyjną wiadomość, że rząd ugiął pod naciskiem związków zawodowych i zachował jakąś czternastkę w oświacie – ona właśnie spowoduje konieczność zwolnienia nauczycieli z gimnazjów (tekst tutaj).

Bardzo grubymi nićmi szyte kłamstwo. Po pierwsze, nie można czternastką nazywać wypłaty zaległych wynagrodzeń. W zeszłym roku – jeśli mnie pamięć nie myli – wyliczono w Łodzi, że nauczyciele dyplomowani zostali okradzeni na kwotę 200-300 zł za cały rok i tę sumę oddano w styczniu. Gdyby nie obowiązek zwrotu kradzieży, gminy zaniżałyby wynagrodzenia nauczycieli na potęgę. Są to jednak tak niskie kwoty, że nazywanie ich czternastką jest idiotyczne.

Po drugie, co ma piernik do wiatraka. Przecież miało nie być zwolnień nauczycieli z powodu wystarczającej liczby etatów. Dla wszystkich miało wystarczyć godzin. Czy te etaty i godziny nagle zniknęły, bo trzeba niektórym nauczycielom oddać 200-300 zł za cały rok? Nagle chodzi o pieniądze? Zabrakło forsy na reformę, więc trzeba wmówić ludziom, że to z winy nauczycieli? Jak tak dalej pójdzie, to przez reformę oświaty dojdzie do wojny domowej. Proponuję internować wszystkich nauczycieli gimnazjów, umieścić ich w zamkniętych obozach, a wtedy uda się wypełnić obietnicę, że nikt nie zostanie zwolniony.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 28, 29, 30  Następny
Strona 23 z 30

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin