Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 28, 29, 30  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:38, 11 Maj 2017    Temat postu:

-- --
Czterochodówka -- 4 rozwiązania - plus geografia Polski - i tabliczka mnożenia
Autor - Władek z Połańca
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach - #4 --- 1. Wb5 - Ke4 - 2. Sd3 - Kd4 - 3. Sc5 - Kd5 - 4.Wd3#

Skoczek - Sa5 -- Słubice --- 5 razy 1 = 5
Wieża - Wf5 - Warszawa --6 razy 5 = 30 ----Wieża -Wb5 - Świebodzin -- 5 razy 2 =10
Pionek -- h5 --- Brześć --- 5 razy 8 = 40
Skoczek - b4 -- Głogów --- 4 razy 2 = 8 ----- Skoczek - Sc5 -- Poznań -- 5 razy 3 = 15

Król --- Kd4 --- KALISZ --- 4 razy 4 = 16 ---- Król --- Kd5 ---- Konin --- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f4 --- RADOM --- 4 razy 6 = 24
Wieża - Wh4 - Zamość -- 3 razy 8 = 24 ---- Wieża --- Wd3 -- OPOLE -- 3 razy 4 = 12
Król --- Kh2 --- SANOK --- 1 razy 8 = 8
-
4 solutions
Rozwiązanie: - 1. Wb5! -- tempo
1. ... Ke4 -- 2. Sd3 - tempo
2. ... Kd4 - 3. Sc5 -- [4. Wd3#]
3. ... Kd5 -- 4. Wd3# --- diagram - 2

Rozwiązanie: - 1. Sbc6!+
1. ... Ke4 -- 2. Se7 - tempo
2. ... Kd4 - 3. Wb5 - tempo
3. ... Ke4 -- 4. Wb4 - mat -- diagram -- 4

Rozwiązanie: 1. Sc2!+
1. ... Ke4 -- 2. Wf6 - tempo
2. ... Kd5 - 3. We3 - [4. We5#]
3. ... Kc5 -- 4. We5 - mat -- diagram - 3

Rozwiązanie: 1. Kg2! -- tempo
1. ... Ke4 -- 2. We5+
2. ... Kxf4 - 3. We3 - [4. W3e4#]
3. ... Kg4 --> 4. W3e4 - mat -- diagram - 5

--
3_4
diagram -- 3

--

diagram -- 5

Ustawiając pionka - h5 - zrezygnowałem z 5 rozwiązania --> 1. Wh5
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 20:22, 08 Sie 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 14:46, 15 Cze 2017    Temat postu:

---
Matura z --> Szachów! -- Geografii Polski -- matematyki i polityki sejmowej.

Super zgrabna miniaturka ---> z rozwiązaniem diagramowym.

Autor - Władek z Połańca
----
1_2
diagram -- 1
Mat -- w 6 posunięciach ---- #6

Goniec - Gf8 - Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 -- Goniec - Ge5 - KUTNO - 5 razy 5 = 25
Pionek -- b7 - STARGARD -- 7 razy 2 = 14
Skoczek Sb6 Gorzów Wielk -6 razy 2 = 12
Król ----- Kc6 ---- Piła ----- 6 razy 3 = 18 --- Krol - Kc5 - Poznań -- 5 razy 3 = 15
Skoczek - Sd5 -- KONIN --- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f5 - Warszawa -- 5 razy 6 = 30 --- Wieża - Wc8 - Słupsk -- 8 razy 3 = 24
Król -- Ka4 -- ZGORZELEC -- 4 razy 1 = 4

Polskie duże miasta na diagramie --- tabliczka mnożenia na diagramie...

1.Gg7- Kc5 - 2.Ge5 - Kc6 - 3.f6 - Kc5 - 4.f7 Kc6 - 5. f8=W- Kc5 - 6.Wc8#- diagram 2

--
3_4
diagram - 3
Rozwiązanie: --
1.Gg7 - Kd6 - 2. Gd4 - Kc6 - 3. f6 - Kd6 - 4. f7 - Ke6 - 5.f8=W - Kd6 - 6. Wf6 mat

Pionek - f7 - OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42 --- Wieża - Wf7 -- Mława -- 6 razy 6 = 36
Król --- Ke6 -- Toruń --- 6 razy 5 = 30 --- Król - Kd6 - Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24
Goniec - Gd4 -- KALISZ -- 4 razy 4 = 16

Dwa razy promocja --> białej Wieży , oraz dwie różne - siatki matowe
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 14:58, 15 Cze 2017, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:05, 04 Lip 2017    Temat postu:

--

[link widoczny dla zalogowanych]

--
1_2
diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- 1. Gf3 - tempo - b3 - 2. Ge4 - szach - mat

--
1. Gf3 = Kd3 - 2. 0-0-0 - szach - mat
1. Gf3 - Kb3 - 2. Gd1 -- szach - mat

--
1_2
diagram - 1
Mat - w 4 posunieciach - #4 --- 1. Gg2+ - Kxg2 - 2. Sf4+ Kg1 - 3. Ke1+ g2 - 4. Se2 mat

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 13:38, 12 Gru 2017, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 23:41, 29 Lip 2017    Temat postu:

27.07.2017
czwartek

Nauczyciele będą sabotować reformę
Dariusz Chętkowski

Sławomir Broniarz, prezes ZNP, nawołuje do sabotowania reformy. W liście do nauczycieli przekonuje, że powinniśmy uczyć prawdy i wychowywać w duchu poszanowania uniwersalnych wartości, a nie ideologicznego nacisku – jak chce PiS. Ponieważ reforma jest zła, chaotyczna, nieprzygotowana, należy się jej przeciwstawić (list tutaj).

Anna Zalewska musiała się spodziewać takiego sabotażu, bowiem zapowiedziała, że od września szczególnej kontroli będzie podlegało wdrażanie nowej podstawy programowej. Urzędnicy będą wizytować szkoły i sprawdzać lekcja po lekcji, temat po temacie, czy nauczyciele realizują wytyczne reformy. Jeśli będą jakieś rozbieżności, szkoła otrzyma karę, a dyrektor może spaść ze stołka. Warunki do sabotażu będą więc trudne.
Tak naprawdę wszystko będzie zależało nie od nauczycieli, lecz od postawy urzędników. Kuratorzy są z PiS, ale zwykli urzędnicy nie. Rozmawiałem z byłą kurator, która czuwała nad łódzką oświatą w czasach Giertycha, że z powodu postawy urzędników nie dawała rady realizować wytycznych z Warszawy. Po prostu urzędnicy byli tak ślamazarni, nierozgarnięci, złośliwi, uparci, wręcz głupi, że każda sprawa szła jak po grudzie, w ślimaczym tempie krok do przodu i dwa w tył.

Tak sabotowano reformę, gdy oświatą rządziła Liga Polskich Rodzin. Tradycja oporu więc jest, trzeba ją tylko przypomnieć. Jestem pewien, że drugi list, tylko tajny i jeszcze bardziej przekonujący, Sławomir Broniarz wysłał do urzędników. Dla samej przyjemności chciałbym go przeczytać.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 15:35, 30 Lip 2017    Temat postu:

30.07.2017
niedziela

Jak ocalić germanistów?
Dariusz Chętkowski

Uczniowie nie chcą się uczyć języków sąsiadów.
Ani rosyjskiego, ani niemieckiego. Jako drugi język,
po angielskim, wybierają hiszpański.

Dopóki dyrektorem mojego liceum był rusycysta, jakaś namiastka
rosyjskiego była. Skończyła się wraz z odejściem dyrektora.
Teraz przyszła kolej na niemiecki. Właściwie gdyby nie przymus,
jaki stosujemy, już by tego języka nie było. Niestety, z przymusem jest tak,
że nie może trwać wiecznie. W końcu uczniowie się zbuntują i dostaną to, co chcą.

Mamy modę na hiszpański i nic nie możemy na to poradzić.
Germaniści są na wylocie. Dawniej było ich w szkole tylu, co polonistów,
czyli czworo-pięcioro. Jedna germanistka została zwolniona, druga przeszła
do kuratorium, trzecia do OKE, zostało jeszcze dwoje, ale roboty dla nich
nie ma. Skończy się na tym, że potrzeby uczniów zaspokoi jeden
germanista na pół etatu. A drugi będzie musiał uczyć hiszpańskiego,
ma się rozumieć, z niemieckim akcentem.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:26, 01 Sie 2017    Temat postu:

1.08.2017
wtorek



Niebezpieczne powroty z kolonii
Dariusz Chętkowski

Kierowcy wiedzą, że zostaną skontrolowani przez policję, kiedy wyjeżdżają z
dziećmi na kolonie. Wiedzą też, że takiej kontroli nie będzie podczas powrotu.
Robią wtedy, co chcą.

Wczoraj o godz. 20.00 jechałem koło łódzkiej Fali i byłem świadkiem, jak
autokary z dziećmi parkowały po lewej stronie, czyli drzwiami w stronę
jezdni. Małe dzieci wyskakiwały wprost pod samochody, kierowcy trąbili
na maluchy, było o włos od tragedii. Za jakiś kwadrans wracałem i
widziałem, że jest jeszcze gorzej. Dzieci stały na jezdni, odbierały plecaki i
właściwie ocierały się o jadące samochody. Nie ma w tym miejscu żadnych
ograniczeń, więc kierowcy reagowali na chodzące po jezdni dzieci typowo,
czyli trąbili.
Zauważyłem, że tylko dwa autokary zaparkowały zgodnie z przepisami,
dzięki czemu dzieci wychodziły na chodnik, nie na jezdnię. Inne pojazdy
stały jak Bóg dał, bez składu i ładu. Chaos totalny. Nie ma tego, gdy dzieci
wyjeżdżają na kolonie, ponieważ wtedy nad wszystkim czuwa policja.
Przydałaby się jej obecność podczas powrotów, może nawet jeszcze bardziej.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:57, 02 Sie 2017    Temat postu:

2.08.2017
środa

Ekoterroryści
Dariusz Chętkowski

Z interesującą inicjatywą edukacyjną wystąpiło Ministerstwo Środowiska.
Chce ono wpisać do podstawy programowej z biologii walkę z
ekoterroryzmem. Ponieważ nauczycielom biologii nie można ufać,
tę część programu realizowaliby w szkołach myśliwi i inni zaufani ludzie
ministra Szyszki (pismo ministerstwa tutaj, komentarz dziennikarski tutaj).

Nie wiem, jak jest w innych szkołach, ale w moim liceum pracują dwie
biolożki, które kompletnie się nie nadają do walki z ekoterroryzmem.

Mogłyby nawet zdradzić Ministerstwo Środowiska i przejść na stronę wroga.
A wtedy uczniowie uczyliby się czegoś przeciwnego, czyli jak walczyć z
rządem w obronie przyrody. Jest jednak nadzieja. Otóż niedawno pożegnał
się ze szkołą, bo nie było dla niego godzin, facet, który z niejednej strzelby
wąchał proch. Zabił on zajęcy bez liku i wyrąbał też niejedno drzewo.
Trzeba by go ściągnąć do roboty i oddać mu rząd dusz.

Jak się tylko dowiedziałem o tej inicjatywie, postanowiłem natychmiast
odnowić kontakty z wujem drwalem. Jadę do niego na przeszkolenie,
jak się ścina i rąbie (kilka dni nie będę miał dostępu do internetu, oddaję
więc podwórko w ręce moderatora). Kto wie, może Ministerstwo Środowiska
nie poprzestanie tylko na biologii, ale zechce także przeprogramować inne
przedmioty. Jako polonista będę więc przygotowany. Na razie wyłącznie ze
ścinania i rąbania. Resztę przydatnych umiejętności nabędę w ciągu roku, o
ile wuj pozwoli.

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:58, 02 Sie 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 0:51, 06 Sie 2017    Temat postu:

-
5.08.2017
sobota

Religia – przedmiot obowiązkowy
Dariusz Chętkowski

W statucie jednej z podstawówek znalazł się zapis, że religia jest przedmiotem obowiązkowym. Zażalenie do kuratorium złożyła Fundacja Wolność od Religii. Szkołę skontrolowano, ale nie znaleziono żadnych podstaw do usunięcia tego zapisu (info tutaj).

Bardzo ciekawe jest uzasadnienie decyzji. Po pierwsze, podstawówka nie jest rejonowa, więc można tam nie posłać dziecka. Po drugie, wg MEN szkoła nie jest instytucją świecką, więc ma prawo wychowywać przez religię (odpowiedź kuratorium tutaj). Skoro nie jest biała, to może być czarna (to już mój komentarz, gdyż ostatnio myślę kolorami).

Nie wiem, co na to moja dyrekcja, ale chciałbym jej zaproponować coś podobnego. Otóż niech wprowadzi do statutu naszego liceum zapis, że etyka jest tutaj obowiązkowa. Sporo kolegów jest mi winnych przysługę, więc daję gwarancję, że w głosowaniu rady pedagogicznej zapis przejdzie. Potem zapewne Fundacja Wolność od Etyki złoży stosowne zażalenie, a kuratorium skontroluje nasz statut i niewątpliwie nie znajdzie tam nic złego. Przecież liceum nie jest obowiązkowe, nie ma rejonizacji, więc jak się komuś nie podoba obowiązkowa etyka, niech tu nie przychodzi. No i wg prawa oświatowego szkoła nie jest instytucją religijną, więc może wychowywać metodami filozoficznymi.--
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:52, 06 Sie 2017    Temat postu:

-
6.08.2017
niedziela

Kto powinien oceniać nauczycieli?
Dariusz Chętkowski
Szykują się zmiany w ocenianiu nauczycieli.
Obecnie tylko dyrektor ma prawo to robić. MEN uważa, że to za mało.

Oczywiście, nauczyciela oceniają wszyscy: rodzice, uczniowie, koledzy.
Jednak prawo do takich czynności ma tylko jego przełożony.
Ocena dyrektora ma znaczenie, a pozostałe oceny to tylko opinie.
Funkcjonują na zasadzie „Psy szczekają, karawana jedzie dalej”.
Niejeden nauczyciel, uznawany przez uczniów za kompletne dno,
dostaje najwyższą notę od szefa. Bywa też odwrotnie: uwielbiany przez
uczniów belfer nie jest ceniony przez dyrektora i musi odejść. MEN chce,
aby dyrektor miał obowiązek brać pod uwagę opinie wszystkich podmiotów
szkoły, a nie tylko swoją własną.

Związki zawodowe są przeciw tym zmianom. Uważają, że tylko dyrektor
ma przygotowanie pedagogiczne i jest zdolny fachowo ocenić swojego
pracownika. Rodzice i uczniowie nie są przygotowani do zrozumienia pracy
nauczyciela, dlatego nie wolno dać im tak znaczących uprawnień.
Sprawa jest o tyle ważna, że MEN planuje zlikwidować dotychczasowy
system dodatków motywacyjnych, a wprowadzić pieniądze za ocenę.
W ostatecznym rozrachunku to dzieci i ich rodzice płaciliby nauczycielowi
a pracę, a szef byłby tylko wykonawcą ich woli. Nic dziwnego, że najbardziej
ta zmiana nie podoba się dyrektorom.

--
[link widoczny dla zalogowanych]

--
1_2
diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- 1. Gf3 - tempo - b3 - 2. Ge4 - szach - mat

--
1. Gf3 = Kd3 - 2. 0-0-0 - szach - mat
1. Gf3 - Kb3 - 2. Gd1 -- szach - mat
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 13:50, 08 Sie 2017    Temat postu:

Piątek zły początek
Dariusz Chętkowski

Anna Zalewska musi być przesądna, skoro zadecydowała, iż rok szkolny
nie zacznie się 1 września, mimo że to dzień powszedni.
Widocznie pani minister kieruje się zasadą: piątek zły początek.
Dlatego dzieci pójdą do szkoły dopiero w poniedziałek 4 września.

W moim liceum wszyscy się spodziewali, że skoro w piątek nie będzie
rozpoczęcia roku, to radę pedagogiczną przesunie się z 31 sierpnia
na 1 września i będzie dodatkowy dzień wolny. Niestety, to pragnienie
przedłużenia wakacji tak zdenerwowało dyrekcję, że przesunęła zebranie
nauczycieli w drugą stronę, niż chcieliśmy, czyli na środę 30 sierpnia.
Widać, że nauczycielskie wakacje działają nawet na dyrektorów
szkół jak płachta na byka.

Przesunięcie początku roku o kilka dni może być jednak spowodowane
czymś zupełnie innym. Otóż nie ma jeszcze podręczników dla uczniów
dotkniętych reformą. Są napisane, ale jeszcze nie zostały powielone i
dostarczone do szkół. Dzieci zaś czekają. Zacząć naukę bez podręczników
jest bardzo nieładnie. Niestety, nie ma gwarancji, że 4 września wystarczy.

Na miejscu pani minister dałbym dzieciom dodatkowy miesiąc wakacji i
rozpoczęcie roku szkolnego połączyłbym z inauguracją roku akademickiego.
Tak się składa, że 1 października 2017 to akurat niedziela. Zaczęlibyśmy
jak zawsze mszą, ale nikt nie mógłby złego słowa powiedzieć, bo to przecież
dzień święty, a szkoła, podobnie jak kościół, to sacrum. Kto nie chce
(mam na myśli uczniów), może w niedzielę do szkoły nie przychodzić.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 18:05, 01 Wrz 2017    Temat postu:

-
Szkoły pod kontrolą
Dariusz Chętkowski

Najpierw kurator poinformował dyrektorów, że będzie pilnował, czy szkoły
przechodzą ze starego ustroju do nowego. Potem dyrektorzy pouczyli
nauczycieli, żeby pilnie wdrażali zmianę. Tymczasem ZNP zachęca
do sabotowania reformy. Zapowiada się ciekawy rok
(info o spotkaniu z kuratorem tutaj, list prezesa ZNP tutaj).

Cały poprzedni rok urzędnicy gotowali się do kontrolowania szkół.
Szkolili się niczym celnicy na przejściu z Ukrainą, jak wychwytywać
szmuglerów, gdzie szukać zakazanych towarów, które skrytki otwierać.
Niedługo ruszą, aby sprawdzić, czy nauczyciele pokornie realizują nakazy władzy.
Atmosfera jest taka, że aż się prosi, aby olewać reformę. Za dużo straszenia
kontrolami, za dużo przestrzegania, żeby trzymać się podstaw
programowych, za dużo tłumaczenia, że będą nam wciąż patrzyli na
ręce i śledzili każdy krok. Tyle ostrzeżeń, że aż kusi, aby ten zakazany owoc zerwać.
--

Płynna Rzeczywistość
1 września o godz. 17:33 253457

Moja mama w czasach PRL-u postawiła na półce 10 tomów dzieł Lenina.
Jak przychodził kontroler, to zaraz pokorniał. Jakie voodoo dzieła
dziś stawiać na nauczycielskiej czy zwłaszcza dyrektorskiej półce?

Teraz wystarczy zacytować Jarka Kaczyńskiego o
Kanaliach i mordach zdradzieckich i wszyscy zrozumieją... o co chodzi
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 18:14, 01 Wrz 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 1:13, 14 Wrz 2017    Temat postu:

12.09.2017
wtorek

40 tysięcy nie zdało matury
Dariusz Chętkowski

Ponad 40 tysięcy uczniów nie zdało w tym roku egzaminu dojrzałości
(zob. dane CKE). Nie mają matury, więc nie mogą studiować.
To wielka strata dla uczelni. Niejedna z tego powodu upadnie.
Szkoły wyższe od lat domagają się, aby z maturą było jak z egzaminem
po gimnazjum. Żeby liczył się sam fakt przystąpienia. Pojawiłeś się na
egzaminie, złożyłeś podpis na teście, zatem zdałeś. Wyniki nie miałyby
znaczenia. Na świadectwie byłoby wprawdzie napisane, ile maturzysta zdobył
z danego przedmiotu, czy zero, czy sto procent, ale matura należałaby się
każdemu.

Potem uczelnia decydowałaby, jakich wyników wymaga od swoich studentów.
Może zero procent z polskiego nie przeszkadza w studiowaniu informatyki
albo totalne nic z matematyki nie ma znaczenia, gdy ktoś wybiera się na
anglistykę. Można być przecież orłem w jednej dziedzinie i zerem w innej.

Nie ma się co oszukiwać. Obecnie większym osiągnięciem jest ukończenie
liceum czy technikum niż zdanie matury. Żeby przebrnąć przez wszystkie
klasy szkoły średniej, trzeba się nieźle namęczyć, no i mieć przy tym
anielską cierpliwość do nauczycieli. Dlatego każdy, kto nie rzucił tego
w diabły, powinien dostać maturę niejako w komplecie ze świadectwem
ukończenia szkoły. Niech idzie na studia i niech się z nim męczą –
skoro tak bardzo chcą.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 14:29, 25 Wrz 2017    Temat postu:

25.09.2017
poniedziałek

Plastusiowy pamiętnik ---> na maturze
Dariusz Chętkowski

Zaciekawił mnie wykład Jacka Kozieła, starszego eksperta Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, na temat treści obowiązujących na maturze z języka polskiego. Okazało się, że „Plastusiowy pamiętnik” też może pojawić się na egzaminie (program wykładów tutaj).

Wszystko przez to, że matura zbiera cztery etapy edukacji, czyli wczesnoszkolną (I etap), podstawową 4-6 (II etap), gimnazjalną (III etap) i ponadgimnazjalną (IV etap). Jest więc prawnie dopuszczalne, aby na egzaminie dojrzałości pojawił się tekst poznany w pierwszej, trzeciej czy piątej klasie podstawowej. Na maturze wcale nie muszą być „Dziady” czy „Lalka”.

Praktyka jest jednak inna, więc słuchacze potraktowali uwagę eksperta jak dobry żart. „Plastusiowy pamiętnik” na maturze? Kiedy dwa lata temu maturzyści dostali lekturę z gimnazjum, już był problem. Kto odpowiada za to, że uczniowie nie znają tekstu z wcześniejszego etapu edukacji? No przecież nie nauczyciele z następnego (dla odpowiedzialnych pedagogów – podstawa programowa wszystkich czterech etapów tutaj).

Z chęcią powtórzyłbym z uczniami przed maturą wszystkie lektury, także „Plastusiowy pamiętnik”, ale nie mam kiedy. Nie mam czasu nawet na porządne omówienie tekstów obowiązujących w liceum. Na szczęście nie ja będę odpowiadał za ewentualne braki. Szydło wyjdzie z worka dopiero na studiach. Gdy profesor zauważy, że studenci nie wiedzą, kim był Jan Kochanowski czy Maria Kownacka, proszę nie obwiniać ani szkoły podstawowej, ani ponadpodstawowej, tylko wziąć się do roboty i wszystko ze studentami powtórzyć – kiedyś w końcu trzeba.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 11:01, 29 Wrz 2017    Temat postu:

-- --
Matura z --> Szachów! -- Geografii Polski -- matematyki i polityki sejmowej.

Super zgrabna miniaturka ---> z rozwiązaniem diagramowym.

Autor - Władek z Połańca
----
1_2
diagram -- 1
Mat -- w 6 posunięciach ---- #6

Goniec - Gf8 - Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 -- Goniec - Ge5 - KUTNO - 5 razy 5 = 25
Pionek -- b7 - STARGARD -- 7 razy 2 = 14
Skoczek Sb6 Gorzów Wielk -6 razy 2 = 12
Król ----- Kc6 ---- Piła ----- 6 razy 3 = 18 --- Krol - Kc5 - Poznań -- 5 razy 3 = 15
Skoczek - Sd5 -- KONIN --- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f5 - Warszawa -- 5 razy 6 = 30 --- Wieża - Wc8 - Słupsk -- 8 razy 3 = 24
Król -- Ka4 -- ZGORZELEC -- 4 razy 1 = 4

Polskie duże miasta na diagramie --- tabliczka mnożenia na diagramie...

1.Gg7- Kc5 - 2.Ge5 - Kc6 - 3.f6 - Kc5 - 4.f7 Kc6 - 5. f8=W- Kc5 - 6.Wc8#- diagram 2

--
3_4
diagram - 3
Rozwiązanie: --
1.Gg7 - Kd6 - 2. Gd4 - Kc6 - 3. f6 - Kd6 - 4. f7 - Ke6 - 5.f8=W - Kd6 - 6. Wf6 mat

Pionek - f7 - OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42 --- Wieża - Wf7 -- Mława -- 6 razy 6 = 36
Król --- Ke6 -- Toruń --- 6 razy 5 = 30 --- Król - Kd6 - Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24
Goniec - Gd4 -- KALISZ -- 4 razy 4 = 16

Dwa razy promocja --> białej Wieży , oraz dwie różne - siatki matowe
--

28.09.2017-- czwartek



Egzamin dla nauczycieli
Dariusz Chętkowski

Trwają prace nad egzaminem państwowym dla osób, które chcą uczyć dzieci.
Ponieważ PiS dużo może, istnieje obawa, że zechce przeegzaminować
wszystkich nauczycieli. Kto nie zda lub nie przystąpi, straci uprawnienia
do wykonywania zawodu.
Na razie jesteśmy na etapie krytyki dotychczasowych egzaminów.
Właśnie dowiedzieliśmy się, m. in. trąbiła o tym Trójka, że w komisjach
zasiadały osoby, które nie miały kwalifikacji potrzebnych do egzaminowania
nauczycieli ubiegających się o kolejne stopnie awansu. Nie egzaminowały
więc, a jedynie bezprawnie rozdawały tytuły. Guzik więc są warte wszystkie
awanse belfrów. Należałoby egzaminy powtórzyć – tym razem przed komisją,
która jest bez wad.

Nie zdziwiłbym się, gdyby zaczęto rozsyłać do nauczycieli pisma
unieważniające dotychczasowy awans i wzywające do ponownego stawienia
się przed komisją w celu weryfikacji tytułów: nauczyciela mianowanego i
dyplomowanego. Kiedyś już unieważniono wszystkie stopnie nauczycieli,
a było to w roku 2000, kiedy wprowadzono obecny system awansowania.
Nawet żadnych pism nie wysyłano, tylko hurtem zawrócono wszystkich
na start i kazano wyścig zacząć od nowa. Teraz może być podobnie.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 23:59, 02 Paź 2017    Temat postu:

2.10.2017
poniedziałek

Dyrektor odpowiada głową za reformę
Dariusz Chętkowski

W trudnej sytuacji znaleźli się dyrektorzy szkół. MEN uczyniło ich odpowiedzialnymi za zarządzanie zmianą. Jeśli coś pójdzie z reformą nie tak, dyrektor straci stołek. Cała wina spadnie na kierownictwo szkoły, bo PiS się nie myli.
To dobra wiadomość dla słabych szkół. Nie wyniki nauczania się liczą w ocenie pracy placówki, ale skala wdrożenia reformy. Porażki uczniów – to da się wybaczyć, ale błędów we wprowadzaniu zmian – nie, tego władza dyrektorowi nie wybaczy.
Gorzej mają te szkoły, które stawiają na sukcesy uczniów. Dyrektorzy muszą szybko ustalić priorytety. Co po sukcesach dzieci, gdy wprowadzanie reformy kuleje? Nauczyciele muszą zrozumieć – rola w tym dyrektora, aby pojęli – że teraz stawiamy na inne cele.
W mojej szkole na razie pracujemy po dawnemu, czyli dwoimy się i troimy, aby młodzież błyszczała na maturze i nie miała problemów z dostaniem się na wymarzone studia. Dyrektor powinien mieć jednak świadomość, że za takie sukcesy już nie będzie nagrody, raczej kara. Cały wysiłek załogi musi pójść w kierunku reformy, inne sprawy nie mają znaczenia. Dawniej wezwano by dyrektora na dywanik i wytłumaczono, a teraz sam musi się domyślić.

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 28, 29, 30  Następny
Strona 25 z 30

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin