Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Paradoksy szachowe - Fabiano
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:15, 02 Mar 2016    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (154)
Kontrowersje, Teoria szachów -- 2 marca 2016
Jerzy Konikowski

Gość napisał:
Ostatnio na niektórych blogach znowu rozgorzała dyskusja
o „przeskakiwaniu przez Carlsena debiutów”…

Dla przypomnienia: Ten problem był już wielokrotnie omawiany na
tym blogu, np. w dziale „Problemy szkoleniowe w polskich szachach”.

Nie mogę się zgodzić z opinią, że Carlsen „przeskakuje debiut”.
Właśnie jego silną bronią jest świetnie opracowana faza debiutowa.
Jest też w tym zakresie bardzo wszechstronny, ponieważ jego repertuar
jest bardzo bogaty w wiele otwarć. Jest to dowód, że Magnus Carlsen
przykłada do tej części partii wielką uwagę. Studiując całe partie,
analizuje też pozostałe fazy gry i dlatego ma doskonałą technikę.

Magnus Carlsen jest wielkim znawcą teorii debiutów.
W swoich partiach jednak bardzo często eksperymentuje.
Ciągle szuka nowych idei, które nie zawsze są udane,
po czym następuje heroiczna obrona trudnych pozycji.

W obecnych czasach poziom gry czołówki światowej jest bardzo
wyrównany i nie zawsze udaje się jednej stronie uzyskać przewagę
w debiucie. Ważne są pozostałe stadia gry. I tutaj Magnus bryluje,
ponieważ już w na początku swej kariery szachowej zrozumiał,
że praca nad debiutami to studiowanie całych partii!!

Władimir Kramnik wyraźnie zwraca uwagę na znaczenie pracy nad
debiutami. Dzięki temu w szybkim tempie osiągnął wysoki poziom i
zdobył tytuł mistrza świata. Do dnia dzisiejszego jest w ścisłej czołówce
naszego globu. A jak mogłaby potoczyć się jego kariera szachowa,
gdyby ominął przygotowanie debiutowe w swym treningu?
Wypowiedź Kramnika jasno dowodzi, że w Związku Radzieckim
praca nad otwarciami należała do priorytetów w szkoleniu zawodniczek i zawodników.

Magnus Carlsen grał dwa razy w Dortmundzie w latach 2007 i 2009.
Był wielką atrakcją turnieju. Udzielał licznych wywiadów dla prasy
i telewizji. Wielkim szokiem dla wielu było jego stwierdzenie, że w jego
domu nie ma kompletu szachów! Trenuje tylko z pomocą komputera.
Ma wielką bazę informacyjną i analizuje z niej całe partie.
Dzięki temu śledzi wszystkie fazy gry. Pracując nad debiutami,
poznaje od początku do końca problemy danego wariantu.
Ułatwia to mu w trakcie partii podjęcie właściwych decyzji, ponieważ
ma w głowie zakodowanych wiele pozycji. Dlatego Kramnik ma tutaj
rację, że Magnus Carlsen wytycza kierunki rozwoju szachów,
gra szachy współczesne i zarazem przyszłościowe.

Po ukazaniu się artykułu Krzysztofa Kledzika Niebezpieczeństwo nadciąga
z północy otrzymałem kilka emaili, w których autorzy wyrażają swoje
obawy wykorzystania przez niektórych trenerów wypowiedzi Kramnika
w swej pracy szkoleniowej i wykluczą ze swych zajęć zagadnienia
poświęcone otwarciom, przygotowanie repertuartu debiutowego itd.

Myślę, że te obawy są nieuzasadnione. Młoda generacja polskich
szkoleniowców na pewno nie da się złapać na ten chwyt.
Natomiast trenerów-leniuchów, dla których podstawą w pracy
szkoleniowej są przede wszystkim książki o końcówkach jest niewiele.

Uzupełniający Link.

Przytaczam partię z ostatniego turnieju w Wijk aan Zee 2016, w której
mistrz świata wykazał się właśnie świetną znajomością wariantu.
Ruch 10…g5! - jest znany już od dawna, np. grał go Botwinnik
w meczu z Petrosjanem w 1963 roku, póżniej Spasski, Jobava itd.

Posunięcie 11…Sd6 - jest nowinką i to jest jasny dowód na
analityczną pracę Carlsena nad fazą debiutową!
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:17, 02 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:19, 10 Mar 2016    Temat postu:

--
Paradoksy szachowe (155)
Szachy w Polsce --- 9 marca 2016
Jerzy Konikowski

Młodzieżowa Akademia Szachowa – szkoła z tradycjami
Agnieszka Fornal-Urban i Marek Matlak (MAT 8-2015)

„Na przestrzeni wielu lat działalności szkoły system szkolenia był
nadzorowany, koordynowany i dofinansowywany ze środków publicznych.
Przechodził wiele przeobrażeń i modyfikacji. Wdrażano nowe rozwiązania,
które miały na celu uczynić go bardziej skutecznym. Zmiany dotyczyły
nie tylko ram programowych, metodyki prowadzenia szkolenia,
ale również doboru kadry trenerskiej, doboru kandydatów i selekcji
zawodników. Ponadto uwzględniano trendy rozwoju sportu szachowego
na świecie i dostosowywano sposób nauczania do odbiorcy w różnym wieku” …

Kontynuacja odcinka 153.

Sesja w Wiśle 13-21.04.2000 (1)
Dwa miesiące przed rozpoczęciem sesji rozmawiałem telefonicznie
ze Zbigniewem Czajką w celu uzyskania informacji, czy mogę liczyć na
moje oczekiwania: obecność Radka Wojtaszka, odpowiednie warunki do
przeprowadzenia zajęć (sala i sprzęt) oraz wypełnione przez uczestników
zgrupowania ankiety zawodnika. Kierownik wyszkolenia zapewnił mnie,
że wszystko będzie jak należy.

O tym, że Wojtaszek nie przyjedzie do Wisły, dowiedziałem się miesiąc
przed rozpoczęciem sesji. Wtedy jeszcze nie domyślałem się, że jest to
celowe działanie osób odpowiedzialnych za szkolenie młodzieży w Polsce.
W ten to sposób została odrzucona moja koncepcja włączenia wirtualnego
szkolenia w ramach działalność Akademii i tym samym uniemożliwienie
mi bezpośrednich kontaktów z Radkiem.

Na miejscu nie było przygotowanych ankiet. Część blankietów
przywiozłem ze sobą, resztę skopiowaliśmy w pobliskim sklepie
i rozdaliśmy uczestnikom do wypełnienia. Z tego materiału korzystali
potem wszyscy trenerzy.

Kolejnym rozczarowaniem dla mnie było brak zegarów.
To uniemożliwiło mi przeprowadzenie treningu praktycznego, jak to
zrealizowałem w Zakopanem. Zostałem w ten sposób zmuszony do
zmiany koncepcji treningowej. Na moje usilne starania u kierownika
sesji Marka Matlaka zegary znalazły się pod koniec zgrupowania.
Na wykorzystanie ich w zajęciach było już za późno, ale mogliśmy
przynajmniej przeprowadzić turniej błyskawiczny z nagrodami
książkowymi, które przywiozłem ze sobą.

Sesja zaczęła się od mojego dwugodzinnego wykładu inauguracyjnego
pt. „Wspólne idee: gra praktyczna i kompozycja”.
Omówiłem na bazie przykładów praktycznych i studiów następujące tematy:

1. Odciągnięcie
2. Własna figura przeszkadza
3. Zugzwang
4. Nowotny
5. Słaba promocja
6. Widłowe uderzenia
7. Warto znać studia

W mojej wieloletniej pracy trenerskiej polecałem swoim podopiecznym
rozwiązywanie pouczających zadań i studiów w celu ćwiczenia
abstrakcyjnego myślenia oraz poprawy techniki w końcówkach, ale na
bazie kompozycji zbliżonych swym charakterem do gry praktycznej.

Wykluczałem jednak trening z zadaniami typu samomaty, maty
pomocnicze i bajkowe, ponieważ te problemy nie mają żadnego
aspektu szkoleniowego.

Wręcz przeciwnie, uważam, że szkodzą
w normalnym rozwoju szachisty. Niech tymi zadaniami zajmują się
problemiści i solverowcy, ale nie zawodnicy, szczególnie młodzi.

Już pisałem kiedyś na blogu, że jeśli ktoś uważa, iż rozwiązywanie
samomatów i współmatów mu pomaga w podwyższeniu kwalifikacji
szachowych, to jest jego osobista sprawa. Ja mam inne zdanie.
Podobnie nie mogę się zgodzić z ogólną teorią, że kompozycje
szachowe pochodzą z praktycznych partii. Oczywiście są wyjątki,
o czym pisałem w mojej książce „Kompozycja w treningu szachisty”
(„Penelopa” Warszawa 2004), którą polecam ambitnym szachistkom i szachistom.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 18:00, 10 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:27, 10 Mar 2016    Temat postu:

-
Dwie roszady


Diagram - 1
Mat w 2 posunięciach - #2 -- -- 1. Ke6! - grozi - 2. Wxa8 - oraz - 2. Hxh8 - mat

Zadanie z książki "Chess" --- Laszlo Polgar

Wydawnictwo "Caissa " wycenia książke na 250 zl.---
Twarda oprawa ---> dla kolekcjonerów
Materiału szkoleniowego na --> 4 lata.

--
2___3
diagram - 2
1. Ke6 - 0-0 - 2. Hg7 -- mat --- -- 1. Ke6 - 0-0-0 - 2. Hb7 - mat

0-0 ---> mała Roszada
0-0-0 ---> duża roszada

Zapis rozwiązania Chińszczyzną - zawsze będzie trudniejszy dla
zrozumienia Szachów , niż pokazanie obrazka z pozycją matową.
---------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:34, 10 Mar 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:38, 10 Mar 2016    Temat postu:

--
Konkurs - kompozycji szachowej -- 2016


806 Marian FRĄK - Polska
--
1_2
diagram - 1
Pomocnik w 2 posunięciach -- help#2 --- --- 1. Wf6 - Kh3 - 2. Wh6 - Gf3 - mat

--
3_4
diagram -- 3

To zadanie idealnie --> nadaje się do reklamy szachów --> w polskich szkołach.

1. Wf6 -- Kh3 -- 2. Wh6 - Gf3 -- mat -- diagram - 2
1. Kh4 -- Gf3 -- 2. Wh5 -- Wg4 - mat -- diagram - 3
1. Kh6 -- Wg7 - 2. Wg5 -- Wh7 - mat -- diagram - 4

Umiejętność reklamy szachów w Polsce jest bagatelizowana
lub co gorsze niezrozumiana przez działaczy szachowych.
i mamy tego rezultat że w szachy bardzo mało gra młodych ...
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 17:40, 10 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 13:33, 11 Mar 2016    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (152)
Szachy w Polsce --- 23 lutego 2016
Jerzy Konikowski

Młodzieżowa Akademia Szachowa – szkoła z tradycjami

Agnieszka Fornal-Urban i Marek Matlak (MAT 8-2015)

„Na przestrzeni wielu lat działalności szkoły system szkolenia był
nadzorowany, koordynowany i dofinansowywany ze środków publicznych.
Przechodził wiele przeobrażeń i modyfikacji.
Wdrażano nowe rozwiązania, które miały na celu uczynić go bardziej
skutecznym. Zmiany dotyczyły nie tylko ram programowych,
metodyki prowadzenia szkolenia, ale również doboru kadry trenerskiej,
doboru kandydatów i selekcji zawodników. Ponadto uwzględniano trendy
rozwoju sportu szachowego na świecie i dostosowywano sposób
nauczania do odbiorcy w różnym wieku” …


Poznaj matowanie na diagramie... i na ekranie.
--
1_2
diagram - 1
Mat w 5 posunięciach -- #5 --- --- 1. Hxh7+ - Sxh7 - 2. Wxg7+ - Kxg7 - 3. Sf5++

---

diagram - 3
3. ... Kg8 - 4. Wg6+! - fxg6 - 5.Sh6 - mat

Ta kombinacja szachowa wygląda jak --> ułożona przez problemiste?
Poświęcenie trzech najlepszych figur szachowych -- robi wrażenie....

Tak pokazywanie kombinacji szachowych na diagramach -- umożliwia szachiście
przeglądać /analizować --> więcej zadań w krótszym czasie...
Jednym zadaniem -- poznawanie szachów w --> ekspresowym tempie...

Ten sposób prezentowania zadań bardzo dobrze sprawdza się
przy wielochodówkach i studiach.
-

///////////////////////////////////////////////
W odcinku 151 wspomniałem, że moja propozycja wprowadzenia
w ramach Młodzieżowej Akademii Szachowej Polskiego Związku
Szachowego konsultacji drogą emailową nie wzbudziła żadnego
zainteresowania wśród trenerów uczestniczących w sesji w Zakopanem.
Także czołowy krajowy szkoleniowiec Ryszard Bernard
wykazał się obojętnością do mojego projektu.

Nie zniechęciło mnie to jednak do tego przedsięwzięcia.
Radosław Wojtaszek był gotowy wziąć udział w tym eksperymencie.
Miał komputer, internet oraz programm ChessBase niezbędny do
przekazywania danych. Tak więc zaraz po zakończeniu
zgrupowania rozpoczęliśmy współpracę.

Wiedza szachowa 12–letniego Radka nie była wielka, ale miał ogromny
zapał do pracy, no i talent. Te dwie istotne cechy dawały nadzieję,
że moje zaangażowanie nie pójdzie na marne. Nie myliłem się!

Już pierwsze tygodnie pokazały niezwykłą aktywność Radka.
Jego poczta z różnymi problemami przychodziła do mnie codziennie.
Musiałem przestawić swój dotychczasowy program działania.
Nie byłem zawodowym szachistą. Pracowałem w godzinach 7.30 – 16.00
(dla ciekawości w tym była przerwa śniadaniowa 9.00-9.30 oraz
obiadowa 12.00-12.30). Miałem swoje treningi w punkcie szkoleniowym
w Essen oraz prowadziłem aktywną pracę publicystyczną.
Mimo tego kontakt z Radkiem sprawiał mi wielką frajdę.
Po raz pierwszy spotkałem się z tak zaangażowym młodym szachistą,
którego interesowało praktycznie wszystko, co dotyczyło gry szachowej.

Zaznaczam, że przez 4 lata naszej współpracy nie pobierałem żadnego
honorarium. Wszystko odbywało się na bazie honorowej.
W pewnym momencie ojciec Wojtaszka zaproponował mi 1000 złoty,
ale odmówiłem.
cdn
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 19:54, 13 Mar 2016    Temat postu:

--
Paradoksy szachowe -- 156
Szachy w Polsce, Szkolenie -- 13 marca 2016
Jerzy Konikowski

W dalszym ciągu na niektórych blogach i w krajowych publikacjach
szachowych toczy się dyskusja o znaczeniu fazy debiutowej
we współczesnych szachach.

Czy powinno się dalej poważnie traktować teorię Capablanki,
że należy rozpoczynać naukę gry w szachy od końcówek?

Na ten temat toczy się w Polsce od lat dyskusja, również na tym blogu.
Z tego względu, że w dalszym ciągu są jakieś wątpliwości i pytania
Internautów, zdecydowałem się wracać od czasu do czasu do tej kwestii.

Przypominam, że podobną teorię głosił Siegbert Tarrasch.

Ale to było przecież około 100 lat temu. Wtedy było inne podejście
do szachów. Teoria debiutów nie była tak szeroko rozpracowana.
Nie było tylu szachistów, nie rozgrywano takiej liczby turniejów,
co obecnie. Nie wychodziła taka masa literatury szachowej.
Wtedy była zupełnie inna technika gry…

Kiedyś czytałem w pewnej gazecie artykuł o rozwoju techniki wyjścia
z progów skoczków narciarskich. W ciągu kilkudziesięciu lat sylwetka
skoczka zmieniala się wielokrotnie. Zupełnie inaczej skakał Marusarz w
1939 roku od Małysza i teraz zostały opracowane nowe techniki skoków.
Chodzi o to, że o długości skoku decyduje doskonałość aerodynamiczna
oraz tzw. kąt natarcia, czyli kąt pomiędzy płaszczyzną nart,
a kierunkiem lotu. Te techniki wypracowywano sobie przez wiele lat.

Natomiast w szachach wielu krajowych trenerów trzyma się ciągle
sloganu Capablanki i w takim kierunku szkolą swoich podopiecznych.
Ogólnego poziomu polskich szachów i pozycji w świecie to nie podnosi.
Mamy tylko jednego zawodnika, który przekroczył granicę 2700 punktów
w rankingu FIDE. Jak na ironię jest nim Radosław Wojtaszek,
który wielokrotnie głosił, że pracuje głównie nad debiutami!

Niedawno na blogu jeden z Internautów napisał:
„Jest rzeczą normalną, że każda dziedzina życia zmienia się,
np. technika, nauka, sport, itd. Teoria i praktyka danej dziedziny potrafi
znacznie różnić się od tej, uprawianej kilkanaście-kilkadziesiąt lat temu,
a czasami dochodzi nawet do zmian rewolucyjnych, nieomal całkowicie
odwracających dawne standardy postępowania.
Dlaczego zatem szachy mają być „odporne” na ewolucję?“
Dla przypomnienia teorie wybitnych mistrzów świata:

Jose Raul Capablanca – mistrz świata w latach 1921- 1927:
Błędem jest nauka debiutów bez związku z następującą po nich grą
środkową i końcówką. Nieprawidłowa jest też nauka gry środkowej
bez myślenia o końcówce, która może powstać. Stąd wypływa wniosek,
że naukę gry w szachy trzeba rozpoczynać przede wszystkim od
końcówki, a następnie, gdy osiągnie się w niej odpowiedni poziom,
można przejść do nauki początkowej fazy partii i gry środkowej
połączonych z końcówką.


Anatoli Karpow – mistrz świata w latach 1975-1985 oraz 1993-1999:
Każda faza partii, otwarcie, gra środkowa i końcówka ma duże znaczenie.
Jeżeli na początku gry, któraś ze stron uzyska przewagę materialną lub
pozycyjną, to zniwelować ją w grze środkowej będzie bardzo trudno.
W tej sytuacji do końcówki może w ogóle nie dojść. Bez poprawnej gry
w debiucie, nie można więc myśleć o sukcesach w szachach.

Garri Kasparow – mistrz świata w latach 1985 – 2000:
Nie ma znaczenia jak dobrze grasz, nie możesz spodziewać się
dobrych wyników kiedy masz przegraną po debiucie.

Magnus Carlsen – mistrz świata od 2013:
Głównie pracowałem nad otwarciami (przed meczem z Anandem).
Myślę, że końcówki i grę środkowo opanowuje się dzięki grze turniejowej.
W tym sensie nie trenowałem tych faz gry, które są moją siłą.
---

Kombinacja matowa... -- reklama szachów -- podstawowa edukacja szach.

Popov - Riumun , 1925
---
1_2
diagram -- 1
Czarne wygrywają --- + --- 1. ... Wxf3! -- finał -- 5. Kh4 - Sf3 - szach - szech - mat

[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 23:37, 13 Mar 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:46, 13 Mar 2016    Temat postu:

--
Super zgrabna miniaturka ---> z rozwiązaniem diagramowym.

Autor - Władek z Połańca
----
1_2
diagram -- 1
Mat w 6 posunięciach ---- #6

Goniec - Gf8 -- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 --- Goniec - Ge5 -- KUTNO --- 5 razy 5 = 25
Pionek -- b7 --- STARGARD -- 7 razy 2 = 14
Skoczek -Sb6 -Gorzów Wielk 6 razy 2 = 12
Król ----- Kc6 ------ Piła ------- 6 razy 3 = 18 ---- Krol -- Kc5 --- Poznań --- 5 razy 3 = 15
Skoczek - Sd5 --- KONIN ---- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f5 --- Warszawa -- 5 razy 6 = 30 ---- Wieża - Wc8 -- Słupsk -- 8 razy 3 = 24
Król --- Ka4 -- ZGORZELEC -- 4 razy 1 = 4

Polskie duże miasta na diagramie --- tabliczka mnożenia na diagramie...

1.Gg7- Kc5 - 2.Ge5 - Kc6 - 3.f6 - Kc5 4.f7- Kc6 - 5. f8=W- Kc5 - 6. Wc8#- diagram 2

--
3_4
diagram - 3
Rozwiązanie: --
1. Gg7 - Kd6 - 2. Gd4 - Kc6 - 3. f6 - Kd6 - 4. f7 Ke6 - 5. f8=W - Kd6 - 6. Wf6 - mat

Dwa razy promocja --> białej Wieży , oraz dwie różne - siatki matowe
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:16, 14 Mar 2016    Temat postu:

--
Reklama szachów i okazja do edukacji Naszych szachistek
---
1___2
diagram -- 1
Białe efektownie matują --> białym Skoczkiem na ---> 4. Sxg7 - szach - mat

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 12:18, 14 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:24, 14 Mar 2016    Temat postu:

--
Wirtualne szkolenie -- nauka matowania Hetmanem

Autor : Miroslav Havel ---> arcymistrz kompozycji szachowej
Zlata Praha 29/03/ -- 1901
-----------
4
--- diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach -- #4 -- -- 1. Hg1! - Kh4 - 2. Hg2 - g5 - 3. Sf7 - g4 - 4. Hh2#

Rozwiązanie

: 1. Hg1! -- tempo
1. ... g5 -- 2. Sf7 - tempo
2. ... g4 -- 3. Sh6 - tempo
3. ... g3 -- 4. Hh1 - mat --- diagram - 2
3. ... Kh4 -- 4. Hxg4#

1.Hg1 - Kh4 - 2. Hg2 - g5 - 3. Sf7 - g4 - 4. Hh2 - mat -- diagram - 4
3. ... Kh5 - 4. Hxg5#

2. Hg2 - Kh5 - 3. Hg3 - g5 -- 4. Hh3 - mat --- diagram - 3
3. ... Kh6 -- 4. Hxg6#

2_3
-- Diagram -- 2 ----- 4. Hh1# ----- ---- --- diagram - 3 ---- 4. Hh3#

Proste zadanie szachowe w którym mamy -- 6 siatek matowych.

4. Hh1# --- 4. Hh2# --- 4. Hh3#
4. Hxg4# --- 4. Hxg5# --- 4. Hxg6#


--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:12, 14 Mar 2016    Temat postu:

Polemika z MAT-em (15)

Pismo "MAT", Szachy w Polsce --- 1 grudnia 2015
Jerzy Konikowski

Paweł Dudziński redaktor prowadzący (zdjęcie z Internetu):
Mat , jak już kiedyś tutaj pisałem, ma być czasopismem dla każdego.
/
Kontynuacja odcinka 14

Wywiad z Kacprem Piorunem i Janem Rusinkiem w piśmie
MAT 6-2015 wywołał spore kontrowersje wśród Internautów,
co wynika z treści komentarzy od odcinka 4.
Chodzi konkretnie o takie stwierdzenia:

Kasper Piorun: ---> Uważam, że solving pomaga w szachach
Jan Rusinek: Rozwiązywanie zadań szachowych jest bardzo zbliżone
do gry praktycznej, jest to dyscyplina sportowa.

Obie wypowiedziedzi są bardzo nieprecyzyjne i wprowadziły tylko
wielkie „zamieszanie” wśród osób, dla których solving nie ma żadnego
znaczenia szkoleniowego i kojarzy się z „antyszachami”.

Jak już wcześnie wspomniałem, tym problemem zająłem się dość
szczegółowo w książce „Kompozycja w treningu szachisty”.
Jestem przekonany, że gdyby Paweł Dudziński znał jej treść,
z pewnościa mógłby zadać dodatkowe pytania wyjaśniające znaczenie
solvingu w szkoleniu szachowym.

Dlatego w poszczególnych odcinkach starałem się w ogólnych zarysach
omówić tę kwestię.
W mojej najnowszej książce „Szachy dla przyszłych mistrzów”
klarownie podszedłem do tego zgadnienia:

/
W celu ćwiczenia abstrakcyjnego myślenia polecam rozwiązywanie zadań
szachowych, które są zbliżone swym charakterem do praktycznych partii.
Zagadnieniem tym zająłem się w książce Kompozycja w treningu
szachisty (Wydawnictwo Szachowe Penelopa, Warszawa 2003).
Uważam, że kompozycja szachowa poprzez oryginalne idee może
być znakomitą formą uzupełniającą szkolenie szachisty.
Rozwiązując i studiując problemy i studia, zawodnik jest zmuszony
do analizowania przeważnie rzadko spotykanych w praktyce turniejowej
pozycji, i to właśnie wymaga świeżego spojrzenia na szachownicę.
Szablonowe myślenie nie wchodzi w tym przypadku w rachubę!
/

A więc tylko subtelnie wybrane zadania i studia mogą mieć aspekt
szkoleniowy, a nie to, co wchodzi w zakres solvingu:
samomaty, maty pomocnicze i jakieś końcówki dalekie od rzeczywistości!

Jeden z Internautów w korespondencji prywatnej zdecydowanie podkreślił
dezorientującą rolę tych wywiadów: „Przecież pismo czytają też młodzi
i mało doświadczeni jeszcze szachiści. Po tych wywiadach, zamiast
studiować strategię i taktykę szachów, zaczną nagle rozwiązywać
samomaty z przekonaniem, że to podwyższy ich kwalifikacje szachowe”

Przypominam, że w przeszłości były publikowane w piśmie
Polskiego Związku Szachowego MAT kontrowersyjne teksty,
na co zwracaliśmy uwagę na blogu.

Końcowy wniosek:
Mam nadzieję, że opublikowane w tym cyklu artykuły i tematyczne
przykłady pomogą Internautom zrozumieć bliższe związki pomiędzy
kompozycją szachową i grą praktyczną oraz obiektywnie spojrzeć na solving!
---

Ps.
Solving --> super pomaga w szachach i co jest jeszcze ważniejsze - jest reklamą Szachów
Zgadzam sie z arcymistrzami Piorunem i Rusinkiem w ocenie solvingu.
Mam tylko jedno zastrzeżenie że solving jest kiepsko prezentowany
i dlatego szachiści mało rozumieją z jego przekazu.
Jak ma wyglądać solving --> to na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
prezentuje jego uroki i dostępność w jego rozumieniu ...
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:19, 15 Mar 2016    Temat postu:

---
Jak uczyli Szachow 100 lat temu!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung --> 10/1900


diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---> -- 1. He6+!

Rozwiazanie

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 -- mat -- mała Roszada

1. He6!+ -- Kd3 - 2. 0-0-0 - mat - duza Roszada

--
2_3
diagram -- 2
1. He6 - Kf3 - 2. 0-0- - mat - mała Roszada -- -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0 -- mat

Czy mozna lepiej zareklamowac Szachy?
Dla przykładu zadanie --> Laskera.
Krótko i zwiezle szach i mat.... przy tym dwie roszady

Czy tu trzeba wyjasniac i potwierdzac dogmat Capy

Szachy uczymy od poznania koncowek!
Poznajemy , pozycje matowe!
Poznajemy dwie roszady.
Poznajemy szachy bardzo szybko , poniewaz na diagramie jest - tylko 6 bierek.
Poznajemy reklame Szachów i ta reklame pokazujemy w mediach..
Gazety TV. Internet. Biuletyny obowiazkowo na turniejach szach.

Główny cel dogmatu Capy polega na reklamie szachow , propagowanie szachow.
Miliony szachistow gra w szachy nie znajac debiutów
a zna kilkaset kombinacji szachowych...
Znajomość tych kombinacji pozwala na przyzwoite granie w szachy...
około 2000 elo.

Wiec nie jest wazne czy bedziemy lansować debiuty, gre srodkowa czy koncowki.
Najwazniejsze w Polskich warunkach jest reklama szachów i propagowanie
szachów, przy tej okazji jest -- podstawowa edukacja szachowa.

Majac badzo dużo szachistów okolo 200 tysiecy czy 400 tys. , możemy wtedy
zachecac ich do uczenia i poznawania wszystkich debiutów szachowych.

Dlatego polecam pisac dużo książek dla początkujących szachistów.
Książki które nie mają dostatecznie dużo diagramów szachowych
są praktycznie olewanie przez szachistów początkujących.
To przesłanie kieruje: ---> do wydawców książek szachowych

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 22:48, 15 Mar 2016, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:34, 15 Mar 2016    Temat postu:

-
Dla rodziców! - mam czterochodówke --- do nauczenia!

Kompozycja szachowa --- pozycje matowe w wielochodówce!

6 - P1051646
Autor : Wolfgang Pauly
Deutsche Schachzeitung 1906
45 Kurioses Schach 1975
--------

diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach --- #4 --- --- 1. Kf7!

Rozwiazanie

1. Kf7 -- Kf5 ---- 2. h3 --- Kxf4 -- 3. d3! -- Kf5 - 4. Wf3 - mat -- diagram -- 3
1. Kf7 -- Kh5 --- 2. Wg3 - Kxh4 - 3. f3! -- Kh5 - 4. Wh3 - mat --- Diagram -- 4

1. Kf7 -- Kxf4 -- 2. f3 ---- Kf5 --- 3. We6 - Kf4 - 4. Wf6 - mat -- diagram -- 2
1. Kf7 -- Kxh4 - 2. h3 ---- Kh5 -- 3. We6 -- Kh4 -- 4. Wh6 -- mat

---
2_3

1.Kf7 Kxf4 2.f3 Kf5 - 3.We6 Kf4 - 4.Wf6# -- 1.Kf7 Kf5 2. h3 Kxf4 -3. d3 Kf5 4.Wf3#


_4
diagram - 4
1. Kf7 -- Kh5 -- 2. Wg3 - Kxh4
3. f3! -- Kh5 - 4. Wh3 - mat

Nauka matowania Wieżą!
Dwie symetryczne siatki matowe -- Diagram -- 2 i diagram 3
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 22:44, 15 Mar 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 23:20, 17 Mar 2016    Temat postu:

-
WojtekN --- 17 marca 2016 o godz. 21:35

W nowym Szachiście - p. Filipowicz pisze:

„Mistrz świata, jeden z największych szachowych talentów w historii
Jose Raul Capablanca, zalecał rozpoczynanie nauki szachów
od końcówek i miał rację! - Niestety wielu współczesnych trenerów
zasugerowanych techniką komputerową zaleca przede wszystkim
studiowanie debiutów, co wielokrotnie powoduje katastrofalne skutki.
Osiągamy z debiutu znacznie lepsze, niekiedy wygrane pozycje,
a rywal ogrywa nas w gorszej czy przegranej końcówce jak dziecko.
Nie oznacza to, że należy całkowicie zaniedbać pracę nad debiutami,
ale ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności i proporcji
w czasie przeznaczonym na studiowanie szachów.”

Jest też o Carlsenie, że woli przerzucić ciężar gry na grę
środkową i końcówkę, bo to najważniejsze fazy gry.

I kto ma rację? Trudno odmówić autorytetu p.Filipowiczowi,
w końcu do dziś cały czas w różnych rolach jest obecny w świecie elity,
przecież na co dzień jako sędzia spotyka najlepszych.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 23:55, 18 Mar 2016    Temat postu:

---
Paradoksy szachowe (157)
Szachy w Polsce --- 18 marca 2016

Jerzy Konikowski
Kontynuacja odcinka 155

Po ukazaniu się wpisu Przed końcówką jest debiut! (24) znowu rozgorzała
na blogu dyskusja o znaczeniu debiutów we współczesnych szachach.
Ten temat był tutaj już wielokrotnie omawiany.
Np. przypominam taki wątek:

Kilka lat temu studiując książkę Stanisława Gawlikowskiego
„100 zwycięstw polskich szachistów“, Penelopa 1997, natknąłem się
na stronie 122 na opis udziału Bogdana Śliwy w turnieju w
Budapeszcie w 1952 roku.

Autor napisał: „Przez dwa powojenne dziesięciolecia w polskich szachach
królował Bogdan Śliwa. Debiutując w pierwszych powojennych
mistrzostwach Polski w Sopocie w 1946r., odniósł wielki sukces –
zajął I miejsce i zdobył pierwszy (z sześciu w całej karierze)
tytuł mistrza Polski. Po raz drugi zdobył tytuł w 1951 r., rozpoczynając
całą serię zakończoną dopiero w 1954 r., a po raz ostatni został mistrzem kraju w 1960 r.

Gdy w 1952 r. Węgrzy organizowali wielki turniej poświęcony rok
wcześniej zmarłemu jednemu z najsilniejszych szachistów okresu
międzywojennego – Gezie Maróczy`emu, właśnie Śliwa miał bronić
imienia polskich szachów. Trudno było liczyć na sukces, skoro startowali
między innymi Keres, Geller, Botwinnik, Smysłow, Stahlberg, Szabo,
Petrosjan, ale można się było wiele nauczyć, a przy okazji pokrzyżować
plany nawet najwybitniejszym arcymistrzom.
Wiadomo było, że najsilniejszą stroną Polaka jest gra środkowa,
a najsłabszą debiut. Niestety, z losowania wynikało, że już na starcie
nasz mistrz będzie walczył z całą czołówką. Obnażyła ona bezwzględnie
braki w przygotowaniu teoretycznym Polaka. Efekt był tragiczny.
Po 10 rundach na koncie Śliwy widniało tylko 1.5 punktu …

//////////////////////////////////////////////

Stanisław Gawlikowski przypomniał w swej książce problem przygotowania
teoretycznego, który jest „odwieczną zmorą” polskich szachów.
Już jako początkujący szachista zastanawiałem się, dlaczego nasi
mistrzowie Polski z reguły zajmują końcowe lub nawet ostatnie miejsca
w turniejach międzynarodowych. Dlaczego nasi czołowi zawodnicy
są najsłabsi w tzw. „Krajach Demokracji Ludowej”? Rzadko byliśmy
świadkami jakiś sukcesów turniejowych naszych asów.
Później już jako trener analizowałem tę kwestię i doszedłem do wniosku,
że w innych krajach mocny nacisk kładziono na fazę debiutową.
Tymczasem u nas ten problem traktowano mocno ulgowo i preferowano
przede wszystkim grę środkową i końcówki. Modna była taka teza:
„Studiuj grę środkową i końcówki, a w debiucie dasz sobie radę”.

Dlatego trenerzy często marginalnie zajmowali się tym zagadnieniem.
Preferowano ogólne plany gry w otwarciach, co nie było wystarczające
już na wyższym szczeblu. Kiedyś opisałem w „Magazynie Szachista”
przypadek czołowego krajowego szkoleniowca, który „opracowywał”
w słupku warianty debiutowe bez komentarza i kazał się uczyć ich na
pamięć. Na kolejnym treningu sprawdzał, czy uczniowie wykonali zadania domowe.

Sam jako trener polecałem swoim podopiecznym pracę nad teorią
debiutów polegającą na studiowaniu całych wzorcowych partii,
aby w ten sposób prześledzić fazy przejściowe do gry środkowej
i nawet końcówki. Można poznać przez to typowe plany gry i ważne
struktury pionkowe. Ta wiedza ułatwi nam zrozumienie problemów
strategicznych i taktycznych w granych przez nas otwarciach.

O tych problemach piszę w swojej najnowszej książce Szachy dla przyszłych mistrzów.

Problemy nauki debiutów poruszałem wielokrotnie w artykułach
w fachowej prasie i książkach, także na tym blogu i stronie.
Tymczasem u nas w Polsce są osoby, które w dalszym ciągu
preferują teorię Capablanki sprzed 100 lat!

W artykule „O statystyce i prognozowaniu” (Magazyn Szachista, luty 2005)
pisałem, że od wielu lat zajmuję się analizą gry czołówki polskiej
i moimi wnioskami dzielę się na łamach krajowej prasy fachowej.
Dlatego nie usprawiedliwiajmy często przeciętnych wyników naszych
kadr w turniejach międzynarodowych przejściowym brakiem formy.
Dokładna analiza rozegranych partii ilustruje ogólnie niedostateczne
przygotowanie początkowego stadium gry.

To jest niepokojące zjawisko, ponieważ w wielu krajach już dawno
zrozumiano, że bez dobrej znajomości otwarć szachowych oraz
optymalnie opracowanego do stylu gry repertuaru debiutowego nie
można liczyć na postęp zawodniczki i zawodnika. Bez tych umiejętności
nie można oczekiwać na znaczące sukcesy międzynarodowe.

Dlatego my nadal mamy tylko jednego zawodnika potrafiącego
walczyć z czołówką świata!
---
--

Dwuchodówka z rozwiązaniem --> diagramowym

37 - P1317227
Autor - Eric Manfred Hassberg
Kleine Volks-Zeitung (Wien) 28/02/ --- 1938
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. Kc3 - tempo - Ke3 - tylko to --> 2. Sh3! - mat

--
3_4
diagram -- 1
1. Kc3! - tempo - Ke5 - 2. Sf7 - mat --- -- -- 1. Kc3 - Sd4 - 2. Se4! - szach - mat

5_6
diagram - 5
1. Kc3 - Kg3 - 2. Se4 - szach - mat

Pozostał wariant --> 1. Kc3 - tempo - Sxg5 - 2. Hh2 - mat -- diagram - 6

Szachista poznając 5 siatek matowych- automatycznie poznaje -> pola szachownicy

Dlatego nauka szachów powinna rozpoczynać się:
---> od nauki matowania w dwóch posunięciach.
Szachista ma ułatwione zadanie - gdyż na szachownicy zawsze jest mniej
bierek niż 32. i zawsze dotyczy matowania KRóLA.
Ten okres edukacji jest najważniejszy , gdyż nie tylko poznajemy siatki matowe
ale mamy reklame szachów -- pod tytułem szach- mat

Młody szachista który ma umiejętność matowania w szachach
jest praktycznie nauczycielem szachów i propagatorem szachów.
Może w każdej chwili pokazać kilka zadań gdzie powstają siatki matowe
na szachownicy , lub wydrukować pozycje matowe na diagramach szachowych.
Młody 10-latek ma - dużo czasu: nie musi organizować turniejów - sędziować
nie zabiega o wynagrodzenie za naukę szachów, a najważniejsze ma dostęp
do rówieśników którzy jeszcze nie poznali jak wygląda mat na diagramie...
Polska takich młodych nauczycieli szachów potrzebuje -- 2 tysiące lub więcej...
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 0:36, 19 Mar 2016    Temat postu:

-

Sposób na naukę szachów ---> dla kobiet -- duże czytelne diagramy!
---

diagram -- 1
Białe wygrywają ---+

---
2_3
diagram -- 2
1. Gxf6 -- Gxf3 -- 2. Se7+ - Kh8 --- ---- 3. Gxg7+- Kxg7 - 4. Hg5+- Kh8 - 5. Hf6 - mat

-- --


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 7 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin