Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Paradoksy szachowe - Fabiano
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 10:19, 20 Paź 2013    Temat postu: Paradoksy szachowe - Fabiano

-
Szachy --- uczą logiki

Nauka matowania Hetmanem!
-----------------

-- Diagram -- 1
Mat w 1 posunieciu --- #1

Nauka matowania na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Biały Hetman matuje trzy Razy
-

Paradoksy szachowe (1)
Kontrowersje

Jerzy Konikowski

W najnowszym miesięczniku Magazyn Szachista
(październik 2013) na stronie 2 czytamy:


FABIANO CARUANA o sobie i młodej generacji szachistów

Fabiano majac 10 lat wygral z Naszym A. Wojtkiewiczem

Obok Carlsena, Nakamury i Karjakina jest jeszcze Aronian
, który mimo 30 lat nadal uzyskuje doskonałe rezultaty i z pewnością weźmie udział w walce o tytuł w najbliższych 5-7 latach. Są też młodzi szachiści rosyjscy, np. Dubow, a także Anisz Giri jeśli zdecyduje się na karierę profesjonalisty. Nikt dotąd nie zna mechanizmów, które powodują, że jedni gracze mają sukcesy, a inni ich nie mają. Talentów jest wiele, ale mało kto dochodzi do poziomu, który mieści w jego możliwościach. Mój trener Czuczełow twierdzi, że mogę grać 365 dni w roku, bez zmęczenia i bez reakcji na porażki, ale Carlsena porażki też nie wybijają z rytmu. Po każdej, gra na wygraną, jakby się nic nie wydarzyło. Dla osiągnięcia sukcesów poświęciłem cały mój czas, nie mogłem chodzić do szkoły, mam mało czasu na spotkania z przyjaciółmi, nie mam praktycznie domu. Życie profesjonała, to trening i gra, bo sport na najwyższym szczeblu wymaga poświęceń. Z czołowymi szachistami mam dobre relacje, ale profesjonalna rywalizacja nie pozwala na przyjaźń. Zresztą, już w dzieciństwie zauważyłem, że z przyjaciółmi nie mogłem grać z pełną siłą. Dlatego trzymam dystans..

/

Czołowy szachista świata dobitnie podkreśla, że życie profesjonała wymaga wielkiej determinacji, nawet kosztem edukacji szkolnej. Dla nikogo nie jest tajemnicą, że szachiści z wielkimi ambicjami sportowymi rzucali w pewnym momencie szkoły w celu całkowitego podporządkowania swojego życia samoszkoleniu oraz aktywnemu uczestnictwu w turniejach.

Można by wymienić wiele nazwisk, np. Anand, Kramnik, Carlsen, Aronian, Leko, siostry Polgar itd. Nikogo nie interesuje jakie szkoły kończyli lub nie kończyli i czy w ogóle do nich uczęszczali. Każdego szachistę ocenia się według jego rezultatów sportowych i miejsca w rankingu FIDE.

Kiedyś przed laty poruszyłem tę kwestę w jednym z moich artykułów. Z miejsca zostałem zaatakowany przez grupę krytyków. Oskarżono mnie o to, że zalecam nieuctwo. A ja przecież nikogo do niczego nie namawiałem, lecz opisałem problem, który jest znany na całym świecie.

W tej napaści na mnie brylował ówczesny student fizyki Bartłomiej Macieja. Z tego co wiem arcymistrz studiów nie ukończył i nigdy w tym zawodzie nie pracował. Szachistą jest obecnie przeciętnym i w rankingu światowym zajmuje dalekie miejsce. Aktualnie pracuje jako trener w USA.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 13:54, 07 Lis 2014, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 11:31, 22 Paź 2013    Temat postu:

-
Sangakkara

Holenderski szachista i kompozytor szachowy Henri Weenink pod koniec lat dwudziestych dokonał klasyfikacji końcówek. Efekty swoich badań zawarł w artykule, opublikowanym w lokalnym czasopiśmie szachowym, którego nazwy nie jestem w stanie sobie przypomnieć. Artykuł ten był później przedrukowywany i został zamieszczony w księdze pośmiertnej kompozytora „Gedenkboek Weenink”

Weenink wyodrębnił trzy szkoły kompozycji studiów szachowych:
- szkoła naturalna
- szkoła artystyczna
- szkoła tematyczna

Szkołę naturalną można utożsamiać ze studiami analitycznymi. Określenie naturalna odnosi się do pozycji, która w tego typu studiach jest prosta, o małym nakładzie użytego materiału, słowem może powstać z gry praktycznej.
Weenink przywołuje tu takie nazwiska jak Grigoriew, Hasek, Moravec, Reti czy Selezniew.

Szkołę artystyczną cechuje brak ubocznych rozwiązań (duali), żywa, plastyczna gra, której ozdobą często są efektowne poświęcenia oraz ekonomiczna, otwarta pozycja. Wśród wybitnych kompozytorów tej grupy można wymienić takie nazwiska jak Kubbel czy Rinck.

Wreszcie szkoła tematyczna, której głównym założeniem jest przedstawienie w studium określonego tematu, nawet kosztem naturalności pozycji i jej formy. Nierzadko są wykorzystywane tematy właściwe zadaniom typu mat w x posunięciach, jak Bristol, Nowotny, Plachutta itp. Do czołowych przedstawicieli Weenink zalicza tutaj takie nazwiska jak Kok, Korolkow, Simchowicz.

Oczywiście kompozytorzy nie muszą szufladkować się do danej z grup i mogą tworzyć takie prace, które zawierają elementy właściwe dla wszystkich szkół. Tutaj Weenink wymienia Gorgiewa, Herbstmana i Troickiego.

Przykłady ze

szkoły naturalnej: [link widoczny dla zalogowanych]
szkoła artystycznej: [link widoczny dla zalogowanych]
szkoła tematycznej: [link widoczny dla zalogowanych]
Dodaj komentarz
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 14:56, 29 Paź 2013    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (4)
Kontrowersje --- 29 października 2013
Jerzy Konikowski

Jeszcze nie opadły emocje po zakończynych niedawno mistrzostwach Europy w Budvie. Ostatnio otrzymałem kilka listów elektronicznych z różnymi opiniami Internautów dotyczącymi wydarzeń w trakcie turnieju i zachowania niektórych osób opisanych przez Panią Katarzynę Szczurek na swoim facebooku.

W międzyczasie Pani Katarzyna zlikwidowała swoje krytyczne uwagi, ale zostały one w sieci. Można się z nimi zaznajomić na moim blogu: link.

W jednym ze swoich wpisów Pani Katarzyna Szczurek napisała: „Usunęłam posty nie dla tego, że zostałam „zastraszona” przez jednego z zainteresowanych…”. Nazwisko tej osoby jest znane już w szerokich kręgach szachowych, mnie też!

Za zgodą korespondentów publikuję kilka komentarzy, ale w takiej formie, aby nie było możliwości ich rozpoznania. Wszyscy działają w środowiskach szachowych na swoich terenach i życzą sobie anonimowość.

Takie mamy obecnie czasy!

///////


Głos 1: To co nie byłoby tolerowane przez inne związki sportowe, jest akceptowane przez Polski Związek Szachowy. Opisana sytuacja na mistrzostwach Europy w Budvie przez Katarzynę Szczurek, tj. zachowanie pewnych trenerów jest niedopuszczalne. Ale PZSzach znowu zamiótł sprawę pod dywan. I tak dalej będzie się tolerować wyczyny naszych szkoleniowców.

Głos 2: Nastała już cisza po burzy, którą wywołała pani Szczurek na swoim facebooku. Jej wpisów już tam nie ma. W nagrodę jej syn jest w kadrze juniorów i będzie jeździł na sesje akademii, gdzie trenują właśnie fachowcy z Budvy.

Głos 3: Pan i parę osób w tym kraju zdaje sobie sprawę że bez wymiany pewnych panów nie nastąpi postęp szkoleniowy w polskich szachach. Tutaj potrzeba kogoś, kto rozsadziłby układy i stworzył wszystko od nowa, tak by przez kilka może kilkanaście lat chodziło dobrze póki nowe układy czegoś nie napsują.

Głos 4: Czy pan wie o tym, że w Budvie był trener akademii W.Ś., który obrzucał pana błotem i na swoim blogu pisał chamskie komentarze oraz rzucał „gnojowymi kulami”? Jak można oddać pod opiekę takiego trenera dzieci? Co będzie jak zacznie przekazywać im swoją „kulturę”? Mam wrażenie, że PZSzach działa podobnie jak władza za komuny. Wtedy lojalność do władzy i popieranie chamstwa miało poklaski. Tak jest obecnie w polskich szachach.

Głos 5: Czy Pan zdaje sobie sprawę, że teksty na blogu są czytane przez ludzi nie związanych z szachami. Co sobie pomyślą o nas? Co powiedzą potencjalni sponsorzy?

Głos 6: Proszę nie przestawać i dalej pisać prawdę. Jest pan jedyny odważny w Polsce, który opisuje rzeczywistą sytuację w szachach. Może w końcu dojdzie ta prawda do odpowiednich ludzi.

Głos 7: Blog okazał się dla mnie niezwykle instruktażowy. Mój syn ma treningi w klubie i są to przede wszystkim ćwiczenia z końcówek. Czasami trener pokazuje świeże partie arcymistrzów i klasyczne partie. Według mnie debiuty są ważne. W okresie szkolnym trenowałem lekkoatletykę, m.in. biegi krótkie na 60 i 100 metrów. Trener pouczał nas, że jeśli spóźnimy się na starcie, to dalszy bieg do mety można sobie odpuścić. Na krótkim dystansie straty czasowe nie da sie nadrobić. To można porównać z szachami. Jak można grać partię i myśleć o sukcesie bez dobrego startu na początku?

Głos 8: Klęska chłopców totalna, dziewczęta jako tako, dwa medale na 43 osoby to porażka. Coraz wyższy poziom jest w Europie, a coraz niższy w Polsce. Nie ma ani jednego turnieju z dobrymi graczami. Teraz w polskich turniejach grają gracze do 2200 – dla dziewcząt to wystarcza, dla juniorów już nie.
-----

Matowanie na diagramie
- Wielochodowki z rozwiazaniem
---
B

A

-- Diagram -- gora -- Roszada ---- --- Diagram -- ponizej -- 1. Kf3
Mat w 6 posunieciach -- #6 --- 1. Kf3! - Kxh7 - 2. We8 - Kh6 - 3. We7 ... 6. Wh5#
Mat w 6 posunieciach -- #6 -- Duza roszada prowadzi do --> mata. .. 6. Wa5#

Dwie podobne szesciochodowki -- siatki matowe - rowniez podobne...

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 15:00, 29 Paź 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 22:05, 01 Lis 2013    Temat postu:

-
Dziwna sprawa z tym Wojtaszkiem.

Nie wiadomo czy w końcu wystąpi na mistrzostwach czy nie.
A ciekawe co wogóle słychać w tej całej grupie Wojtaszek Comarch Team.
Pewnie niewiele, bo PZSzach zlikwidował blog o tej grupie. Ale już bardzo zapracowane osoby z profesjonalnego biura nie mają czasu na usunięcie od wielu miesięcy nie działającego linka do blogu Wojtaszek Comarch Teamu. Grupa WCT nie ma większych osiągnięć, więc nie ma o czym pisać. Ciekawe czy poza Akademią Młodzieżową wogóle są tam prowadzone jakieś zajęcia? Może tylko podpisywanie jakiś „wirtualnych” faktur na „wirtualne” treningi.

[link widoczny dla zalogowanych]
-

Siedmiochodowka z rozwiazaniem diagramowym...
---
1_23
-- Diagram -- 1
Mat w 7 posunieciach - #7 -- pozycja po - 3. Wd7 - Kxa5 -- Final -- 7. Wa4 - mat

--
Rozwiazanie -- duza Roszada.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 22:06, 01 Lis 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 14:47, 11 Lis 2013    Temat postu:

-----
Autor : Leopold Szwedowski , ( Ostroleka ) IM kompozycji szachowej.
Warszawskie Koło Problemistów 1982, I nagroda
----

-- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. Sa2! --- tempo

Solution: Rozwiazanie

1. Sa2! - waiting - zugzwang
1. ... c4 ----- 2. Gd1 --- [A] #
1. ... Kc2 --- 2. Ge4 --- [C] #
1. ... Kc4 --- 2. Ge2 --- [D] #
1. ... Sc2 --- 2. Gd5 ---- mat
-----------------------

Rozwiazanie jest tylko --> Skoczek na _a2
Inne proby Skoczkiem -- d5 , e4 , e2 , d1 -- sa Zludami
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 11:13, 12 Lis 2013    Temat postu:

-
[link widoczny dla zalogowanych]
-
Krzysztof Kledzik
11 listopada 2013

Tomaszu71, tu nie chodzi o zwykłe skrytykowanie pana Jerzego ani innych osób, ale o formę wypowiedzi WŚ. Sama krytyka nie jest niczym złym, gdyż często napędza dyskusje, polemiki, szukanie innych i lepszych rozwiązań. Jeżeli ktoś ma zdanie takie czy inne, to z chęcią go wysłuchamy, bo każda opinia jest cenna i poszerza nasze horyzonty myślowe. Zresztą po to jest możliwość zamieszczania komentarzy na tym blogu, aby dzielić się swoimi przemyśleniami, niekoniecznie podzielającymi zdanie autora blogu. Jeżeli ktoś uważa że np. forma treningu szachowego oparta na preferowaniu końcówek jest ważna, to oczywiście szanujemy jego zdanie, choć nie musimy się z nim zgadzać. Dlatego w odpowiedzi np. zamieścimy jakiś artykuł w którym będziemy chcieli przedstawić zalety treningu opartego na innych priorytetach niż końcówki. I oczywiście możemy wokół tego problemu toczyć dyskusję bez obawy, że na tym blogu będzie jakaś cenzura „antykońcówkowa” i nie będą zamieszczane komentarze osób mających zdanie odmienne od naszego. To że kilku autorów i komentatorów preferuje priorytety debiutowe, nie oznacza że osoby lubiące końcówki zostaną zbanowane.
O tych wszystkich sprawach warto rozmawiać, ale w kulturalny sposób, bez użycia epitetów i mowy pełnej jadu. Ponieważ nasze artykuły pisane są z zachowaniem kultury wypowiedzi i poszanowania oponenta, pragnęlibyśmy aby i oni rewanżowali się tym samym.
-
Dodaj komentarz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:06, 14 Lis 2013    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (9)

Kontrowersje -- 14 listopada 2013

Jerzy Konikowski

Polemika Krzysztofa Kledzika zmobilizowała mnie do ponownego zabrania głosu w kwestii literatury szachowej w języku polskim. Czytając nieraz wypowiedzi różnych rodzimych komentatorów na blogach mam wrażenie, że ta tematyka jest jeszcze mało zrozumiała i dlatego często fałszywie interpretowana.

W edukacji szachisty mamy także do czynienia z literaturą poziomu szkoły podstawowej, średniej i studiów wyższych. Często spotykamy się jednak z przypadkami fałszywego zalecania nieodpowiednich książek zawodnikom, co wywołuje potem rozgoryczenie i nawet zniechęcenie do ich studiowania. Nie można więc polecać początkującemu adeptowi szachów literatury z wyższej półki, podobnie jak uczniowi z podstawówki książek z gimnazjum itd.

Dlatego trzeba procesem edukacji szachowej – nawet w zakresie doboru literatury fachowej – odpowiednio sterować, i to z pomocą doświadczonych szkoleniowców. Choć tutaj może wystąpić problem zwany: „niechęć do autora”. Wydawca Penelopy Jerzy Moraś zwrócił mi kiedyś uwagę na ten aspekt. Osoby mające jakieś swoje personalne urazy do twórcy książki nie wezmą jej nawet do ręki i nie polecą jej swoich podopiecznym, nawet gdyby to była jedyna praca na określony temat na rynku polskim.

W piśmie Szachy/Chess 5-6/77-78-2002 jeden z trenerów Młodzieżowej Akademii Szachowej napisał o mnie w taki sposób: „Zaskoczyła mnie opublikowana objętość, zdecydowanie przewyższająca inne teksty, artykuły i książki bardzo płodnego autora z Dortmundu. Do jej pory były to przeważnie lawiny wariantów i komputerowych ocen, z rzadka okraszane komentarzem słownym…”.

Autor tych słów wykazał się całkowitą ignorancją w sferze literatury szachowej. Jestem wszechstronnym autorem i opublikowałem prace na różne zagadnienia i w różnej formie. Swego czasu były modne na całym świecie książki i artykuły debiutowe z komentarzami znaczkowymi typu „Sahovski Informator”. Takiej wiedzy „krytyk” z pewnością nie miał. Ci co znają moje książki wiedzą, że około 90% moich publikacji jest opracowane z komentarzem słownym.

Podobnie może wystąpić ten problem w artykułach tzw. krytyków książek szachowych. Często mają one mało obiektywnych treści i trzeba je oceniać z przymróżeniem oka. Niedawno krajowy komentator pracy, której jestem współautorem, przedstawił mnie jako autora książek debiutowych i zadaniowych. Jak można potraktować poważnie takie teksty? W obecnej dobie Internetu można przecież łatwo – np. wykorzystując wyszukiwarkę „Google” – znaleźć błyskawicznie informację o autorze. Wtedy krytyk zauważyłby szybko na Wikipedii listę moich publikacji, z której wynika, że wydałem książki nie tylko o debiutach i testach, lecz także biografie, podręczniki, książki turniejowe, końcówki itd.

Kiedyś pewien młody człowiek z Wrocławia – syn znanego działacza – ogłosił na stronie Polskiego Związku Szachowego swój pogląd o małej sprzedaży moich książek w Niemczech. Na jakiej podstawie przedstawił tę teorię, nie wiem. Pełną informację o tym ma tylko wydawca i sam autor, ponieważ otrzymuje dwa razy w roku rozliczenie. Zapytałem wydawcę Joachima Beyera, czy udzielał jakiś informacji na ten temat. „Nigdy – to jest nasza tajemnica”. A więc stwierdzenie tego młodzieńca była zwykłym kłamstwem, co potwierdza też fakt, że dalej ukazują się w Niemczech moje publikacje.

Dlatego mam radę dla młodzieży. Nie przyjmujcie bezkrytycznie wszelkie porady „doradców”. Najlepiej starajcie się osobiście uzyskać obraz o interesujących was książkach. Okazji jest kilka. Np. w trakcie turniejów często są stoiska z literaturą szachową. Poświęćcie czas, aby je obejrzeć. Jest też podobna możliwość w księgarniach. Wtedy można sobie osobiście wyrobić pogląd o książkach i tym samym samemu zadecydować, czy będą one przydatne we własnej pracy samoszkoleniowej!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 8:18, 16 Lis 2013    Temat postu:

--
Autor : Jerzy Konikowski -- 1967

A
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- --- 1. Se7! -- -- Kh6 - 2. Sf5 - mat

-----------------
2_3
-- Diagram -- 2
Pozycja po 1 posunieciu -- 1. Se7! --- --- 1. Se7 - Kf6 - 2. Sh5 - mat
-
Rozwiazanie

1. Se7! --- Kh6 --- 2. Sf5 --- mat --- maly diagram - A
1. Se7 --- Kh8 ---- 2. Ge5 --- mat

1. Se7 --- Kf6 ---- 2. Sh5 --- mat --- diagram -- 3
1. Se7 --- Ke8 --- 2. Se6 --- mat

Solving -- to cos wiecej , niz swietna zabawa!

Nasi organizatorzy szachowi nie potrafia reklamowac Szachow.
Prosze ogladac strone Mistrzostw Europy...
Tam sie reklamuje politykow Sportowcow innych Dziedzin
a szachow czemu nie reklamuja , gdyz na szachach sie nie znaja.!!!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:10, 18 Lis 2013    Temat postu:

---
Paradoksy szachowe (10)
Kontrowersje --- 18 listopada 2013

Jerzy Konikowski

Gość napisał:
Mnie już nie dziwi, że FIDE wyprodukowało -
całe armie słabych arcymistrzów i mistrzów międzynarodowych.
Ale nie mogę zrozumieć, dlaczego nasz Mateusz na DME w Warszawie na średnim
dystansie uzyskał wysoki ranking 2836 pkt. A może pan to wyjaśni?

Odpowiadam: Niestety sam nie wiem i także tego nie pojmuję
, ale może ktoś z Internautów mógłby nam ten paradoks wytłumaczyć?
---


BARTEL Mateusz GM 2626 POL ---- Rp:2836
Bartel zrobil 6 plusow -- za kazdy plus dostal 35 punktow lub wiecej..

35 Razy 6 = 210
2626 + 210 = 2836
Do rankingu uzywa sie matematyki a nie jakosci gry w Szachy.

Gdyby Mateusz wygral wszystkie partie szachowe
, czyli 9 plusow to ranking uzyskany okolo 3300 elo.
To nie jest wina Mateusza ze tak sie oblicza sile gry w szachy...
-

Jerzy Konikowski ---- 18 listopada 2013 o godz. 10:47

Przytaczam wyjaśnienie Przemysława Jahra --
redaktora działu szachowego w polskiej Wikipedii.
Bardzo dziękuję!

/////

Witam
Pozwolę sobie odpowiedzieć na pytanie.
Średni ranking przeciwników:
2563

Wynik 7,5/9 = 83%
Ranking uzyskany = średni ranking przeciwników + dp, zgodnie z tabelą 8.1a w Przepisach FIDE (FIDE Rating Regulations effective from 1 July 2013)
czyli:

2563 + 273 = 2836
Warto zaznaczyć, że tym wynikiem Mateusz zdobył złoty medal na IV szachownicy – to dopiero 4. złoty medal zdobyty przez Polaka na DME.
Tak jest skonstruowany system rankingowy FIDE – w sporej części o wysokości Ruz decyduje wynik procentowy.

Mateusz ma bardzo wysoki (83%), co zgodnie z tabelą daje dużo punktów dodatkowych – stąd wysoki uzyskany wynik rankingowy.
System jest z pewnością dyskusyjny, ale w tej formie istnieje od lat.
Np. zawodnik, który uzyska z przeciwnikami o średnim rankingu np. 2750 wynik 5/10 ma wynik rankingowy tylko -- 2750.

Jak już wspomniałem, w tym przypadku (czyli w obliczeniach rankingu uzyskanego) bardzo ważny jest wysoki wynik procentowy – w przeliczeniu daje on dużo dodatkowych punktów rankingowych.

Pozdrawiam
Przemek Jahr

Wniosek jest prosty --
trzeba duzo wygrywac partii szachowych a ranking bedzie odpowiednio wysoki.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:03, 30 Lis 2013    Temat postu:

---
Paradoksy szachowe (13)
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 30 listopada 2013
Jerzy Konikowski

Ukazał się nowy numer znanego periodyku ChessBase Magazine z udziałem
arcymistrza Michała Krasenkowa. Wielka szkoda, że trener kadry PZSzach
nie publikuje podobnych artykułów w Polsce, np. w piśmie resortowym MAT.
Na pewno byłyby bardzo praktyczne dla naszej czołówki.
Szczególnie polska młodzież czeka na takie materiały teoretyczne.

Dlaczego prezes Polskiego Związku Szachowego Tomasz Delega nie zmobilizuje
znakomitego arcymistrza i uznanego w świecie teoretyka do aktywności w tym zakresie w naszym kraju?



--
11/29/2013
– The new ChessBase Magazine provides star analysis by some of the world’s best players. There is also a wealth of openings analysis and surveys, like Michal Krasenkow’s uncompromising 4. h2-h4 in the A85 Dutch. White follows up with h4-h5 and then he must not be afraid to offer an exchange on h5, and Black is faced with a difficult defensive task. Download this sample analysis for free.


Michal Krasenkow: Dutch
A85 1. d4 - f5 - 2. c4 - Sf6 - 3. Sc3 - g6 - 4. h4

In this sharp variation White follows up with h4-h5 and then he must not be afraid to offer an exchange on h5. There is no proof of any direct opening advantage according to Michal Krasenkow, but Black is faced with a difficult defensive task.

Dla przypomnienia:
[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:38, 30 Lis 2013    Temat postu:

---
Komentarzy: 17
Hetman

Jestem prawie pewien że ten wywiad z Krasenkowem i położenie przez niego nacisku na studiowanie książek a w szczególności końcówek Dworeckiego, nie jest przypadkowy. Chcą odgórnie przekonać czytelników że najważniejsze jest nauczanie końcówek i liczy się tylko Dworecki. To tak jakbym czytał wypowiedzi Świcia.

Krystian 6 sierpnia 2013 o godz. 20:07
Panie Krzysztofie, trudno żeby arcymistrzowi pochodzącemu z byłego Związku Radzieckiego zależało na rozwoju polskiej młodzieży, bo przecież to konkurencja. Dla niego liczy się tylko kasa. Jeżeli chodzi o Bartka to chyba mu się marzy, że należy do czołówki krajowej, no cóż marzyć każdemu wolno.

Krzysztof Kledzik
Panie Krystianie, słuszne spostrzeżenia.
A co do promowania metod treningowych sprzed 100 lat, to nie tak dawno przeczytałem w Gazecie Wyborczej wywiad z jednym z naszych pływaków. Niestety, w tym momencie nazwiska nie pamiętam. W każdym razie ten zawodnik mówił że dzięki zmianie metod treningowych osiąga lepsze rezultaty w pływaniu. W różnych dziedzinach sportu poszukuje się nowych lepszych metod treningu, które pozwolą na lepsze osiągnięcia zawodników. Jedynie w naszych szachach panuje doktrynerski zakaz zmiany metod treningu i usilne trzymanie się „jak rzep psiego ogona” koncepcji długo sprzed pierwszej wojny światowej. Czy to są nowoczesne szachy czy skansen szachowy?

Gala
Dzisiejsze szachy nie są już sztuką, debiuty są rozpracowane nieomalże do gry końcowej. Robert Fischer słusznie chciał wyeliminować debiuty poprzez swoją wersję szachów (zwanych szachami Fischera albo 960). A Michał Krasenkow przeszedł dobrą radziecką szkołę i w ten sam sposób próbuje nauczyć polskich czołowych szachistów zrozumienia szachów. Tyle że dzisiaj w szachach ważniejsza jest dobra pamięć niż zrozumienie.

--
Krzysztof Kledzik 6 sierpnia 2013 o godz. 23:18

Debiuty to nieodzowna część szachów klasycznych. No i integralna, bo wypływa bezpośrednio z klasycznych zasad gry, w tym typowego ustawienia figur. Można grać w szachy Fischera, ale trzeba mieć świadomość że to już jest całkiem inna gra. To tak jak klasyczne polowanie (nie lubię i nie uznaję polowań) i strzelanie do rzutków. Jak typowy tenis i squash. Jak klasyczna siatkówka i siatkówka plażowa. Jak biegi przełajowe i sprint. To jak latanie na odrzutowcach i szybowcach. Jedno trochę podobne do drugiego, ale jednak całkiem inne.
Ze szkoły radzieckiej można by próbować zaadaptować jakieś inne elementy, a niekoniecznie wałkować tego Dworeckiego. Szachy tak jak każdy inny sport i dziedzina wiedzy, powinny rozwijać się, ewoluować i doskonalić. Obecna sytuacja w Polsce przypomina mi świątynię szachowego dogmatyzmu, wewnątrz której znajduje się ołtarz przedstawiający Capablankę, a kapłanem jest Dworecki. Modły odprawia ze swojej książki o końcówkach, a psalmy śpiewa z dzieł o klasycznych mistrzach sprzed drugiej wojny światowej.

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 23:20, 30 Lis 2013    Temat postu:

-
Krzysztof Kledzik -- 30 listopada 2013 o godz. 21:28

W tym wywiadzie am Krasenkow smuci się tym, że różne polskie czasopisma szachowe nie zajmują się podniesieniem swojego poziomu, lecz zamiast tego krytykują federację, czyli PZSzach.
Nie podzielam smutku am Krasenkowa, gdyż takie czasopisma jak
Panorama Szachowa oraz Magazyn Szachista stoją na wysokim poziomie,
a PZSzach nie jest instytucją o której nie wolno wypowiadać się publicznie.

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 9:47, 01 Gru 2013    Temat postu:

Nauka matowania Skoczkiem i Goncem!

Dzis na stronie --- Szacharnia -- ma miniature
---------------

Diagram -- 1
Białe matują w 6 posunięciach -- #6

Rozwiązanie
--
1. Se8! -- po -- Sxe8 -- 2. Kf8 i -- 3. Gg7 - mat
-----
1. Se8! - Sf5+
2. Kf8 -- Sxh6
3. Sd6! - Sg4
4. Sf7 - mat! ----- diagram - 2

---
1. Se8! -- Se6
2. Kxe6 - Kg8
3. Sf6+ - Kh8
4. Gf8 -- h5
5. Kf7 -- h4
6. Gg7 - mat ---- Diagram -- 3

-------
1. Se8! - Kg8
2. Sxg7 - Kh8
3. Kf6 -- Kg8
4. Sf5 -- Kh8
5. Gg7+ Kg8
6. Sh6 - mat --- diagram -- 4

--------- siatka matowa
2_3
------------ Diagram -- 2 ---------- ------------ Diagram - 3 ----- 6. Gg7 - mat
1. Se8! - Sf5+ - 2. Kf8 -- Sxh6
3. Sd6! - Sg4 - 4. Sf7 - mat

------ siatka matowa

--- diagram -- 4
1. Se8! -- Kg8 - 2. Sxg7 - Kh8
3. Kf6 ---- Kg8 - 4. Sf5 --- Kh8
5. Gg7+ - Kg8 - 6. Sh6 - mat

----------
Na diagramach mamy trzy siatki matowe -- dwie po 6 posunięciach
jedna po 4 posunięciach.
jedna po 3 posunięciach ( bez diagramu szachowego).

Przez Poznawanie siatek matowych , szachista nabywa
technikę matowania szachowego.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 12:45, 15 Gru 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:00, 02 Gru 2013    Temat postu:

Radko

Darek podjął dobrą decyzję. Studia są lepsze od przeciętności w szachach. Ciekawe jest stwierdzenie Krasenkowa „studia normalne”. Miał to na uwadze, że w tzw. Związku Radzieckim szachiści dostawali dyplomy wyższych uczelni za darmo.

Artur Urbaniak
W Chessbase dorabia też Wojtaszek.
Artur Urbaniak 2 grudnia 2013 o godz. 08:23
Ja już dawno zrezygnowałem z kupowania Mata. Zresztą kiedy trafił on pod kuratelę PZSzachu stał się bardzo słabym pismem. Powiem szczerze nie liczę na dobre artykuły w tym czasopiśmie.

Dodaj komentarz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:18, 02 Gru 2013    Temat postu:

--
Radko

Darek podjął dobrą decyzję. Studia są lepsze od przeciętności w szachach. Ciekawe jest stwierdzenie Krasenkowa „studia normalne”. Miał to na uwadze, że w tzw. Związku Radzieckim szachiści dostawali dyplomy wyższych uczelni za darmo.

Artur Urbaniak
W Chessbase dorabia też Wojtaszek.
Artur Urbaniak 2 grudnia 2013 o godz. 08:23
Ja już dawno zrezygnowałem z kupowania Mata. Zresztą kiedy trafił on pod kuratelę PZSzachu stał się bardzo słabym pismem. Powiem szczerze nie liczę na dobre artykuły w tym czasopiśmie.

Dodaj komentarz
[White "paulmarius19"]
[Black "jacekosiek"]
[Result "0-1"]
[Time "11:13:36"]
[TimeControl "180"]
[WhiteElo "1624"]
[BlackElo "1394"]

1. e4 Nc6 2. Nf3 f5 3. exf5 d6
4. g4 h5 5. Ng5 e5
6. f3 Qxg5 7. d4 Qh4+
8. Ke2 Nxd4+ 9. Kd3 hxg4
10. fxg4 Nf6 11. c3 Nxf5
12. gxf5 Bxf5+
13. Kd2 Ne4+ 14. Ke2 - Qf2+-
15. Kd3 - Sd2 - -- 0-1 -- Mat problemowy.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 12:24, 02 Gru 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
Strona 1 z 8

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin