Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Problemy szkoleniowe w polskich szachach
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 12:19, 13 Maj 2016    Temat postu:

--
Nauka matowania Wieżami! -- dla wszystkich

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
1_2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- --- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat

Rozwiązanie -- 1. h8=W! --- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 -- tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat -- diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 -- tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat -- diagram -- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 - [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat -- diagram - 4


3_4
----- diagram --- 3
1. h8=W - Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# --- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

Takie zadanie są potrzebna do ---> reklamy szachów w Polsce.
Polskich Działaczy Szachowych --> trzeba uczyć rozumienia Szachów.

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 12:32, 13 Maj 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 17:35, 17 Maj 2016    Temat postu:

-
Problemy polskich szachów (15)
Szachy w Polsce --- 17 maja 2016
Skoczek2


Włodzimierz Schmidt (zdjęcie z internetu)
[link widoczny dla zalogowanych]
„W wywiadzie numeru rekordzista pod względem liczby zdobytych tytułów
mistrza Polski, arcymistrz Włodzimierz Schmidt, opowiada m.in. o swojej
karierze, błędach szachowej młodości czy zagadnieniach związanych
z treningiem. Warto wsłuchać się w jego rady i opinie; wszak pełni on
obecnie funkcję wiceprezesa PZSzach ds. sportowych i jest pierwszym
w Polsce szkoleniowcem z międzynarodowym tytułem FIDE Senior
Trainer” MAT 3/2016 „Bartosz spełnił się już jako zawodnik, nie
ma wielkich aspiracji, a za to olbrzymie predyspozycje do roli trenera
– przekonuje szef wyszkolenia PZSzach Piotr Murdzia. –
W zasadzie nie mieliśmy wyjścia, brakuje u nas dobrych szkoleniowców.
Długo namawialiśmy Soćkę do podjęcia się tego zadania, bo nie był
jeszcze pewien, czy to właściwy moment.
Między zawodnikami i Michałem Krasenkowem nie było chemii.
Bartosz od razu złapał z nimi wspólny język, jest przez
nich bardzo szanowany i skonsolidował zespół – zapewnia Murdzia”

[link widoczny dla zalogowanych]


-
[link widoczny dla zalogowanych]

Autor - William A. Shinkman
Western Advertiser -- rok 1872
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 ---- --- 1. e8=W - Kxa5 - 2. a8=S - Kb5 - 3. We5 - mat

---
3_4
Diagram -- 3
1.e8=W - Kc5 - 2. a8=H - Kd6 - 3. Hc6# --- 1. e8=W - Kc5 - 2. a8=H - Kd4 - 3. Hd5#

Trzy promocje figur szachowych -- Wieza -e8 -- Skoczek - a8 -- Hetman -a8
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:02, 20 Maj 2016    Temat postu:

-
Problemy polskich szachów (18]
Szachy w Polsce --- 20 maja 2016
Skoczek2

Czy Klub PZSzach działa? Jeśli tak to słabo z polityką informacyjną;
ostatni wpis z 2013 roku [link widoczny dla zalogowanych]
„Klubu szachowy PZSzach, znajduje się w siedzibie związku w Warszawie
w Al. Jerozolimskich 49 -- (wejście na salę gry od strony Alei Jerozolimskich).

Klub PZSzach jest miejscem, gdzie odbywają się turnieje szachowe,
spotkania z szachistami, wystawy i wydarzenia związane z szachami.

[link widoczny dla zalogowanych]

--

Matowanie na ekranie!!

Autor : C. Mansfield - arcymistrz kompozycji szachowej - W. Brytania
Meredith Ty 1964
-------------------
2
Diagram -- 1
Biale matuja w - 2 posunieciu -- #2 --- --- 1. Hh4! - e6 - 2. Ge4 - mat

Rozwiązanie

1. Hh4! --- tempo
1. ... cxd6 -- 2. Sd4 - mat --- diagram -- 3
1. ... c6, ---- 2. Hd4 - mat
1. ... Ke5 --- 2. Hd4 - mat
1. ... c5 ----- 2. He4 - mat
1. ... exd6 -- 2. Gd7 - mat --- diagram -- 4

1. ... e6 ---- 2. Ge4 - mat ---- diagram -- 2
1. ... e5 ---- 2. Hc4 - mat
1. ... Kc5 --- 2. Hc4 - mat
-
3_4
Diagram -- 3
- 1. Hh4 -- cxd6 - 2. Sd4 - mat --- --- 1. Hh4! - exd6 - 2. Gd7 - mat
-

Dlatego nauka szachów powinna rozpoczynać się:
---> od nauki matowania w dwóch posunięciach.
Szachista ma ułatwione zadanie - gdyż na szachownicy zawsze jest mniej
bierek niż 32. i zawsze dotyczy matowania KRóLA.
Ten okres edukacji jest najważniejszy , gdyż nie tylko poznajemy siatki matowe
ale mamy reklame szachów -- pod tytułem szach- mat

Młody szachista który ma umiejętność matowania w szachach
jest praktycznie nauczycielem szachów i propagatorem szachów.
Może w każdej chwili pokazać kilka zadań gdzie powstają siatki matowe
na szachownicy , lub wydrukować pozycje matowe na diagramach szachowych.
Młody 10-latek ma - dużo czasu: nie musi organizować turniejów - sędziować
nie zabiega o wynagrodzenie za naukę szachów, a najważniejsze ma dostęp
do rówieśników - którzy jeszcze nie poznali jak wygląda mat na diagramie...
Polska takich młodych nauczycieli szachów potrzebuje -- 2 tysiące lub jeszcze więcej.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 10:03, 20 Maj 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 13:34, 21 Maj 2016    Temat postu:

-
Problemy polskich szachów (19)
Szachy w Polsce -- 21 maja 2016
Skoczek2

[link widoczny dla zalogowanych]

Nisza zagospodarowana, brawo! „szkolenie z jednym najwybitniejszych polskich szachistów, 2-krotnym Mistrzem Polski Mężczyzn, 5-krotnym reprezentantem Polski na szachowej Olimpiadzie, wg. rankingu 10 szachistą świata w roku 2003, trenerem wielu znakomitych arcymistrzów, Michałem Krasenkowem! Pan Michał podczas szkolenia zdradzi uczestnikom tajniki gry pozycyjnej oraz strategie, które doprowadziły go do szachowego mistrzostwa.” akademiaarcymistrzow.pl
Tylko dlaczego tego do tej pory tego nie zrobił PZSzach? Przecież ma zaplecze merytoryczno-logistyczne. Są różne składki i opłaty, są mecenasi i sponsorzy [link widoczny dla zalogowanych] a „PZSzach Organizacją Pożytku Publicznego”

[link widoczny dla zalogowanych]

W projektach specjalnych jest np. Rada Przyjaciół Szachów

[link widoczny dla zalogowanych]

A co dla „Kowalskiego”? Bo dla Rady Przyjaciół Szachów „odbyło się
długo wyczekiwane wydarzenie, jakim była inauguracja Rady Przyjaciół Szachów. W skład Rady weszli przedstawiciele nauki, sztuki, biznesu i polityki. Wszystkich połączyła sympatia do królewskiej gry, którą postanowili w ten sposób wesprzeć. Celem Rady jest podniesienie prestiżu, popularyzacja i wspieranie rozwoju szachów w Polsce. Podczas spotkania goście zapoznali się z prezentacjami na temat szachów, obejrzeli pojedynek gry na ślepo oraz pokaz gry jednominutowej.
Niektórzy zmierzyli się także z naszymi arcymistrzami przy szachownicy.”

[link widoczny dla zalogowanych]

Zatem czego od PZSzach oczekiwać mogą szachiści (nie tylko juniorzy) w zakresie szkolenia, które choć z dużym prawdopodobieństwem (niestety) nie doprowadzi ich do mistrzostwa świata, to jednak do mistrzostwa miasta tudzież zdobycia dobrej lokaty w turnieju czy podniesieniu kategorii szachowej już tak. Albo chociażby zadawać pytania, analizować z MM/GM, którzy mają wsparcie od PZSzach. Wszak MM/GM to nie jest ktoś tylko z FB, Mat-a czy chessbomb, przynajmniej tak nie może być kojarzony. Inicjatywa w ramach klubu (patrz P18), bowiem szachy są sportem powszechnym. A co do powiedzenia ma Wiceprezes ds. Sportu Powszechnego Jan Kusina*?

Należy dodać, że inicjatywy: Wakacje z Szachami, Szachiści grają
dla Polonii są bardzo interesującym i pożytecznym pomysłem!

[link widoczny dla zalogowanych]

*”Wiceprezes ds. Sportu Powszechnego:• odpowiada za wszelkie sprawy związane z działaniem Pionu Powszechnego, • współpracuje z koordynatorem programu Edukacja przez Szachy w Szkole oraz z właściwymi ministrami, • inicjuje działania zmierzające do pozyskania środków finansowych z Unii Europejskiej na rzecz projektów szachowych, • współpracuje z Radą Prezesów oraz Wojewódzkimi Związkami Szachowymi, • odpowiada za wszelkie turnieje o charakterze powszechnym, w tym Turnieje i Mistrzostwa Branżowe, Amatorów, Weteranów, Niepełnosprawnych, • podejmuje inicjatywy w zakresie Pożytku Publicznego, • nadzoruje akcje o charakterze powszechnym takie jak:
Wakacje z Szachami, Szachiści grają dla …”

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:39, 23 Maj 2016    Temat postu:

-
Problemy polskich szachów (21)
Szachy w Polsce --- 23 maja 2016
Skoczek2


„Załoga. Czyli główni aktorzy i sposób ich rozwoju a także wychowania.
Presja na rozwój. Presja na odpowiedzialność. Szkolenia miękkie, poza
szachowe, nie tylko dla zawodników. „Role models”. Skuteczne metody
z innych krajów. Szkolenia kadry i młodzieży. Metody motywacji.
Import zawodników i trenerów? W ramach naturalizacji bez ograniczeń.
Bez naturalizacji z ograniczeniami. Bez ograniczeń wzmocnienie myśli
trenerskiej. Wymiana sędziów i zawodników na turnieje międzynarodowe,
na zasadach wzajemności.”

Źródło
[link widoczny dla zalogowanych]


Wartości i Cele -- (Shared Values i Superordinate Goals)
Czyli wspólne wartości, które wyznajemy i chcemy promować oraz cele
nadrzędne, które chcemy osiągnąć
Sukcesy sportowe

- druzynowe: stałe medale wśród kobiet, miejsca w 10 dla męzczyzn,
a min raz na 3 lata medal w MŚ, ME lub Olimpiadzie.
- indywidualne: min 2 osoby w pierwszej 10 na świecie wśród kobiet,
min 1 osoba powyŜej 2700.
- juniorzy: utrzymanie wysokiego poziomu sportowego czołówki
juniorów, wskaźniki:
• wzmacnianie ośrodków prowadzących najskuteczniejsze
szkolenie
• upowszechnianie najlepszych wzorców szkoleniowych
• doskonalenie zawodowe trenerów
• utrzymanie wysokiego poziomu merytorycznego i
organizacyjnego MłodzieŜowej Akademii Szachowej
• utrzymanie miejsca szachów w polskim systemie sportu
młodzieŜowego

Masowość szachów. Szachy w Szkole.
- 30,000 zarejestrowanych i aktywnych zawodników. Szachista
aktywny to taki, który minimum raz w roku zagrał w turnieju oraz
opłaca składki.
- upowszechnianie szachów wśród dzieci i młodzieŜy i wprowadzenie
naszej dyscypliny do szkół. Szachy muszą stać się uznanym przez MEN
przedmiotem dodatkowym, min 1 szkoła w powiecie musi prowadzić
zajęcia szachowe. Nauczyciel jest instruktorem szachów. Niezbędny
jest masowy program kształcenia nauczycieli-instruktorów.
- uzupełnienie podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej o
zapis wspierający szachy, zmiana w rozporządzeniu dot. szkolnictwa
sportowego, uznanie szachów za sport wczesny.
- łatwy dostęp do turniejów dla podwyŜszania rankingu czy kategorii,
które rozgrywane są w dobrych warunkach za rozsądną cenę.
- kąciki szachowe z konkursami w gazetach czy na portalach
- masowe turnieje dla amatorów, w kaŜdym mieście >50 tys
mieszkańców, miejsce do gry w parku lub kawiarni a takŜe rozgrywki
druŜynowe i klubowe.
Popularyzacja szachów. Powszechne uznanie dla szachów jako sportu
oraz wartościowej aktywności
- obecność w mediach drukowanych oraz elektronicznych
- obecność na portalach społecznościowych (facebook, twitter, grono)

obecność w telewizji, jako ciekawi ludzie czy genialne dzieci;
informacje o sukcesach w wiadomościach sportowych
- imprezy: symultany (arcymistrzów, ale takŜe medalistów juniorów),
stoiska przy masowych imprezach organizowanych przez samorządy,
pokazy gry na ślepo, Ŝywe szachy
- konferencje prasowe: po sukcesach, poŜegnania przed
najwaŜniejszymi zawodami
- uczestnictwo w konferencjach tematycznych (np. wpływ szachów na
młodzieŜ, na rodzinę, na rozwój intelektualny, psychiczny a takŜe
fizyczny)
- rozpoznawalność wśród elit, powołanie Rady przy PZSzach
składającej się z Ŝyczliwych szachom wybitnych osobistości nauki,
kultury, biznesu i polityki

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 10:01, 23 Maj 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 7:10, 02 Cze 2016    Temat postu:

--
Nauka i reklama szachów ---> dla Polskich Szkół.


diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- 1. Wh8! -- grozi - 2. Hxh7 - mat

Rozwiazanie na diagramach

1. Wh8 - Kh6 -- 2. Wxh7 - mat -- diagram -- 2
1. Wh8 - Gg6 -- 2. Hf8 - mat
1. Wh8 - Kxh8 - 2. Hf8 - mat
1. Wh8 - Sf6 -- 2. Hxf6 - mat --- diagram -- 3

---
2_3
------ diagram --2

Proste zadanie -- nadaje sie do reklamy szachów w Polsce.
--

-
Wirtualne szkolenie --- --- dla 8 i 9-latków

-- Autor : Sigurd Clausen
Svenska Dagbladet 23/10/1927
1. Preis
------------
2
-- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 ----- 1. Hxd4+! ... Kb7 - 2. a8=H+ - Kxa8 - 3. Ha7#

Rozwiązanie

- 1. Hxd4!+
1. ... Ka6 -- 2. a8=H+
2. ... Kb5 -- 3. Ha4/b7, Hb4#

1. ... Kb7 -- 2. a8=H+!
2. ... Kxa8 3. Ha7 - mat ---- Diagram --- 2

1. ... Kxc6 2. a8=H+
2. ... Kc7 3. Hd8#
2. ... Kb5 3. Ha4#

1. ... Kb5 -- 2. a8=S! - tempo
2. ... Kxc6 - 3. Hd5 - mat -- Diagram - 3

1. ... Kc7 --- 2. a8=G!
2. ... Kc8 -- 3. Hd8 - mat -- Diagram - 4


---
3_4
diagram -

Trzy różne
promocje na - _a8 -- Gońca - Skoczka - Hetmana - 2. Ga8 - 2. Sa8 i 2. Ha8

Zadania z szachem mogą być ciekawe.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 7:14, 02 Cze 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 15:10, 06 Cze 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (70)
Bez kategorii -- 6 czerwca 2016
Jerzy Konikowski

Kontynuacja odcinka 69
Po ukazaniu się wpisu otrzymałem kilka komentarzy o treści podobnej
do Internauty Adamek (nazwisko znane):
Gdyby to co mówił Schmidt, zostało zauważone 20 lat temu, to teraz
mielibyśmy o wiele więcej zawodników w klubie 2700+, a Wojtaszek,
być może grałby już w superturniejach. Tylko jest tak jak się to mówi,
że mądry Polak po szkodzie.

Właśnie o to chodzi! O tych problemach pisałem przecież już wiele lat
temu i zwracałem uwagę na słabe przygotowanie debiutowe naszych kadr.
Atakowano mnie za to w stylu: „Jak może Konikowski krytykować
naszych arcymistrzów, mistrzów świata juniorów itd.
To są przecież znakomici szachiści”.

Kiedy publikowałem przegrane partie naszej kadry w pismach
„Magazyn Szachista” oraz „Panorama Szachowa” i wskazywałem na słaby
i niedopracowany repertuar debiutowy zawodników, to opinie były takie:
„Konikowski cieszy się z przegranych naszych arcymistrzów, gdyż
zamieszcza ich porażki”.

Tymczasem ja wskazyłem w moich komentarzach na braki w znajomości
teorii debiutów czołowych zawodników i zachęcałem do pracy
w tym kierunku w celu zlikwidowania tych mankamentów.

Nie tylko podkreślałem te problemy, ale robiłem coś konkretnego w tym
kierunku: książki i artykuły z teorii debiutów w wydawnictwie „Penelopa”.

Trenerzy MASZ nic nie działali na tej płaszczyźnie i tylko mnie
krytykowali, np. co miało miejsce po publikacji
„Ciekawostek debiutowych” część 1.

W mojej książce „Szachy dla przyszłych mistrzów” (RM 2015)
omówiłem wiele ważnych i aktualnych kwestii we współczesnym szkoleniu,
w tym znaczenie debiutów i repertuaru w treningu szachistów z aspiracjami sportowymi.

Po czym otrzymywałem wiele listów elektronicznych od Internautów
zakłopotanych jej treścią, gdyż znany miesięcznik pisze co innego, np. link.
Wycinek z pisma „Mat” (3-2016):


[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 18:27, 09 Cze 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (72)
Szachy w Polsce --- 9 czerwca 2016
Jerzy Konikowski

Kontynuacja odcinka 71
Wycinek wywiadu z Włodzimierzem Schmidtem z pisma
Polskiego Związku Szachowego „Mat” (3-2016):
Wlo1 (Kopie 2)

Na tym blogu omawialiśmy już wielokrotnie te kwestie.
Przypominam zatem część problemów poruszonych przez arcymistrza.
Jeśli zawodnik (lub zawodniczka) poprawnie rozegra fazę debiutową, tzn.
zna dobrze i czuje dany wariant oraz rozumie jego idee, to nie straci zbyt
dużo czasu na początek partii, czyli zachowa wiele świeżości na dalsze stadia gry.

Gorzej jest w przypadku słabej znajomości (albo nieznajomości) debiutu.
Wtedy traci się cenny czas, siły i przeważnie przechodzi się do gorszej
końcówki (lub nawet przegranej). Często nie osiąga się nawet stadium
gry środkowej. Na blogu dałem wiele takich przypadków z praktyki
turniejowej, kiedy jedna ze stron przegrywa bardzo wcześnie swoją partię.

Jest rzeczą oczywistą, że trzeba znać elementarne końcówki i takie
poznaje się w podstawowym szkoleniu. Ale nawet ich znajomość nie
wystarczy nieraz w praktyce do wykorzystania tej wiedzy.
Omówiłem to np. w tym odcinku: Link.

Natomiast w praktyce turniejowej mamy częściej do czynienia
z końcówkami technicznymi, które są raczej rzadko objęte w jakiś
podręcznikach. Dlatego trzeba poznać w praktyce pewne techniki
prowadzenia gry końcowej, np. znaczenie aktywności króla w różnego
typu pozycjach, realizacja niewielkich przewag pozycyjnych
i materialnych, różne wartości figur i ich aktywność w różnych typach
końcówek itd.

Dlatego bardzo ważna jest dokładna analiza wszelkich końcówek po
zakończeniu partii. W ćwiczeniu techniki końcówkowej mogą pomóc
tematyczne książki testowe: link.
Przypominam bardzo trafną sentencję byłego mistrza świata,
która powinna być wzorem dla naszych kadr:

Anatoli Karpow – mistrz świata w latach 1975-1985 oraz 1993-1999:
Każda faza partii, otwarcie, gra środkowa i końcówka ma duże znaczenie.
Jeżeli na początku gry, któraś ze stron uzyska przewagę materialną
lub pozycyjną, to zniwelować ją w grze środkowej będzie bardzo trudno.
W tej sytuacji do końcówki może w ogóle nie dojść. Bez poprawnej gry
w debiucie, nie można więc myśleć o sukcesach w szachach.

cdn
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 18:47, 09 Cze 2016    Temat postu:

--
---- Matowanie na diagramie

9 - P1044187
-- Autor : Meindert Niemeijer -- [Holandia]
British Chess Magazine 1947
Preis
1____2
-- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 -- -- 1. Gh1! - Wxh1 - 2. Hd5! gr. 3. Sb3# i 3. Hxh1#

1. Gh1! -- grozi -- 2. He6!! -- grozi -- 3. Hxe1# , oraz 3. Sb3#
1. Gh1! --- Wg1 --- 2. Hg8! -- grozi -- 3. Hxg1# , oraz 3. Sb3#

1. Gh1! --- Wf1 --- 2. Hf7! --- grozi -- 3. Hxf1# , oraz 3. Sb3#
1. Gh1 --- Wxh1 - 2. Hd5! - Diagram -- 2 - gr. 3. Hxh1# 3. Sb3#

1. Gh1! --- Gxd3 -- 2. Hxd3! ----- Ha2 ---- 3. Hxc2 - mat
1. Gh1! --- Wd1 --- 2. Wxd1!+ -- cd1=H -- 3. Wxd1 - mat

Mamy tu podwojny atak Hetmanem w drugim posunieciu
---> 2. He6! , 2. Hg8! , 2. Hf7! , 2. Hd5!
- Bogata i pouczajaca gra białego --> Hetmana
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:54, 12 Cze 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (73)
Szachy w Polsce --- 12 czerwca 2016
Jerzy Konikowski

W ostatnim odcinku 72 arcymistrz Włodzimierz Schmidt omawia
też problem kondycji fizycznej i odporność na porażki.
Myślę, że ogólnie z tą zaprawą fizyczną wśród polskiej młodzieży nie jest
tak źle. Byłem na trzech sesjach MASZ w latach 1999-2000
i o to dbała i dba dalej Anna Domaradzka-Żyła: link.

Natomiast kwestia „odporność na porażki” jest poważnym problemem. Znakomita „radziecka szkoła szachowa” kiedyś głosiła, że zawodnik powinien po przegranej „odpocząć”, tzn. następny pojedynek szybko zremisować, aby „przetrawić” ten nieszczęśliwy przypadek. Jednakże często sytuacja, szczególnie w turniejach otwartych, nie pozwala na taki „odpoczynek” i trzeba walczyć. To kończy się często kolejną katastrofą.
Innym problemem są partie grane w ostatnich i często decydujących rundach. Kiedyś analizowałem ten aspekt na bazie rozegranych partii naszych zawodniczek oraz zawodników i doszedłem do następującego wniosku:
W turniejach otwartych nasze kadry mają na początku z reguły słabszych przeciwników i idą jak burza, co wywołuje euforię wśród ich fanów. Potem przychodzą trudniejsze pojedynki i pierwsze trudności. Na końcu turniejów trzeba walczyć już z silnymi, nawet z najlepszymi zawodnikami, co bardzo często kończy się porażkami.

Te przypadki tłumaczy się brakiem odporności na grę ważnych pojedynków. Tymczasem analiza rozegranych pojedynków wykazała, że niepowodzenia nastąpiły wskutek słabej gry, np. nieznajomości wariantu, pomyłki w dalszych częściach partii itd.

Każdy sport, także szachy, wymagają od zawodników nie tylko dużego poświęcenia i rezygnację z wielu rzeczy, ale także odpowiedniego zdrowia psychiczno-fizycznego do uprawiania danej dyscypliny. Każdy zawodnik powinien być zdeterminowany i uparty w osiąganiu celu. Jednym słowem powinien trenować na maksymalnych obrotach. Tego niestety często nie widać – z małymi wyjątkami – w grze naszych kadr. Zamiast szukać przyczyn niepowodzeń w kwestii czysto szachowej, sięga się po wskazówki psychologów.

Znakomity arcymistrz Robert Fischer kiedyś wyraził sie, że dla niego psychologia to dobre ruchy!
Wniosek jest zatem prosty:
trenować … trenować i jeszcze raz trenować, ale w prawidłowym kierunku!

A więc trzeba poprawić w polskich szachach – w pierwszym rzędzie –
system szkolenia, gdyż tego u nas nie ma, o czym wielokrotnie była mowa na tym blogu np. link.

Zatem osoby odpowiedzialne w polskich szachach za szkolenie wszystkich
kadr, powinny w ramach obchodów 90-lecia Polskiego Związku
Szachowego, ogłosić postanowienie opracowania w najbliższym czasie
odpowiednich programów treningowych szachistek i szachistów dla
różnych szczebli wyszkolenia.


Tylko aby to nie trwało kolejnych 10 lat, czyli do 100-lecia PZSzach!

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:16, 15 Cze 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (75)
Szachy w Polsce --- 15 czerwca 2016
Jerzy Konikowski

Kontynuacja odcinka 74
Wycinki pochodzą z wywiadu w piśmie „Mat” (3-2016):

[link widoczny dla zalogowanych]

Wyw2a (Kopie)

Włodzimierz Schmidt nie odpowiedział konkretnie na pytanie:
A czy dawniej inni zawodnicy z polskiej czołówki również trenowali
debiuty? Jedynie stwierdził, że korzystano z jego notatek.
Arcymistrz widocznie nie miał odwagi powiedzieć prawdę, że faza
debiutowa była od dawna najsłabszą stroną polskich kadr, zarówno
w konkurencji kobiet i mężczyzn. W tamtych czasach nasi mistrzowie
Polski przeważnie zajmowali dolne miejsca (nawet ostatnie)
w turniejach międzynarodowych właśnie wskutek niedostatecznej
znajomości otwarć i niedopracowanych repertuarów debiutowych.

Ta kwestia była też kilkakrotnie omawiana na blogu, np. link.

Właśnie Włodzimierz Schmidt był pierwszym po 1945 roku szachistą,
który ten problem zrozumiał i w tym kierunku intensywnie pracował.
Dowodem tego są jego znakomite notatki debiutowe. Nikt w Polsce nie
miał tak świetnie opracowanych materiałów.
Potwierdzam to, gdyż je kilkakrotnie widziałem.

Dzięki tej właściwej pracy Schmidt szybko awansował do krajowej
czołówki i następnie przez wiele lat był zdecydowanym liderem polskich szachów.
Drugim zawodnikiem, który ten problem poważnie potraktował jest
Radosław Wojtaszek i dlatego jest od pewnego czasu zdecydowanie
najlepszym polskim arcymistrzem.

W Polsce nie ma tradycji w kwestii „Debiuty i repertuar debiutowy”
i dlatego jest tak, jak jest. Mamy praktycznie jednego klasowego
zawodnika i jednego juniora Dudę z przyszłością. Kacper Piorun
(rocznik 1991) ostatnio przyznał się do pracy nad własnym repertuarem
i dzięki temu stwierdził poprawę w swej grze.
Niestety ten utalentowany zawodnik zbyt późno zajął się tym problemem.

Już dawno zwróciłem uwagę na to, że został zmarnowany wielki talent
światowego formatu Iwety Radziewicz, gdyż wieloletni trener kadry nie
potrafił opracować zawodniczce repertuaru zgodnie z charakterem jej
stylu gry. Tak jak obecnie nie umiał to uczynić w odniesieniu do
Kariny Szczepkowskiej-Horowskiej: link.

Dlatego dla mnie jest nie do pojęcia, że w Polsce dalej propaguje się
teorie sprzed około 50 lat. Dla przypomnienia:
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 10:17, 15 Cze 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 22:30, 15 Cze 2016    Temat postu:

--
Szachy dla samouków -- poznaj matowanie Hetmanem.

Autor - Comins Mansfield -- W. Brytania
8026 Schach-Echo 234, 07-08/1974
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 --- --- 1. Sgxe5 - grozi - 2. Wd4# --- Sxe5 - 2. Ha4 - mat

Rozwiązanie
1. Sgxe5! - grozi - 2. Wd4 - mat
1. ... dxe5 - 2. Hd4#
1. ... Wxe5 - 2. Hf5 - mat --- diagram - 3

1. Sgxe5 - Sxe5 - 2. Ha4 - mat --- diagram - 2
1. ... Kf4 ---- 2. Sg6#
1. ... Hxf2 --- 2. Hxg4#
1. Sgxe5 - Hxe5 - 2. Hxg4 - mat --- diagram - 4

--
3_4
Diagram - 3
1. Sgxe5 -- Wxe5 -- 2. Hf5 - mat ---- ---- 1. Sgxe5 - Hxe5 - 2. Hxg4 - szach - mat

Samouk szachista ma pokazanie trzy siatki matowe --
trzy następne może sobie ustawić na szachownicy i zapamiętać...
Poziom szachów w Polsce będzie zależeć od propagatorów szachów i trenerów.

[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:33, 18 Cze 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (76)
Szachy w Polsce -- 18 czerwca 2016
Jerzy Konikowski
Kontynuacja odcinka 75

Kiedyś czołowy trener MASZ w piśmie Szachy-Chess (2002) napisał:

„Ja osobiście, w pracy i w konsultacjach z juniorami, zwracam większą
uwagę na idee, myśli, najważniejsze ścieżki, nastawienie do partii,
nie zalewając ich wariantami”…
Moja reakcja w tym samym czasopiśmie:

„Zgadzam się, że w pracy z młodzieżą trzeba zwracać uwagę na idee,
myśli itd. Ale to nie wystarczy, aby zrozumieć jakieś otwarcie.
Radek Wojtaszek reprezentuje już pewną klasę i potrzebuje także
konkretnych wariantów. Bo cóż da znajomość planów, kiedy nie będzie
wiadomo jak je wprowadzić w życie. Uczenie się teorii debiutów polega
więc nie tylko na poznaniu planów strategiczno-taktycznych, ale także
na ich realizacji w praktyce. Czyli konieczne jest jednak poznanie
lawiny wariantów i komputerowych ocen!”
W tej wymianie poglądów chodziło o szkolenie młodych i z ambicjami sportowymi zawodników.

W 1999 roku, kiedy zacząłem współpracę z Radosławem Wojtaszkiem,
miał on 12 lat i posiadał pewną ogólną wiedzę szachową. Był to więc j
uż odpowiedni moment, aby zacząć intensywnie zajmować się teorią
debiutów oraz jego repertuarem. Radek przyjął moją propozycję i takim
torem pracowaliśmy przez 4 lata. Niestety praca na odległość i brak
bezpośrednich kontaktów, w czym „pomogły” mi osoby PZSzach
odpowiedzialne za szkolenie młodzieży, nie mogła przekonać młodego
mistrza, że powinien grać także 1.e4 i stosować dynamiczne otwarcia,
warianty itd.
Dla przypomnienia: link.

W mojej wieloletniej działalności trenerskiej i także we współpracy
z Wojtaszkiem opierałem się na zaleceniach znakomitej
„szachowej szkoły radzieckiej”, która szczególny akcent stawiała na
solidne przygotowanie debiutowe!
Tak w Związku Radzieckim szkolono przyszłych arcymistrzów światowego formatu.

„Zachód” te problemy zrozumiał zbyt późno i dlatego dominacja szachów
radzieckich trwała wiele lat. Dopiero Robert Fischer zaczął trenować
we właściwym kierunku i samotnie pokonał hegemonię Rosjan.
Nie tylko wielki talent mu w tym pomógł, lecz także prawidłowe podejście
do szachów. Jego mocną stroną były otwarcia oraz trafnie dopasowany
repertuar debiutowy do stylu jego gry! Oczywiście o tym wiemy z różnych publikacji.

Na tym blogu oraz w wielu moich artykułach w krajowych pismach
szachowych oraz w ostatniej książce „Szachy dla przyszłych mistrzów”
zwracałem uwagę na to, że ci co myślą o karierze wyczynowego szachisty
, muszą wcześniej zacząć pracę z początkową fazą gry, gdyż to jest
fundament każdej partii. Tak zaczął pracować też m.in.
obecnie czołowy szachista świata Siergiej Karjakin.
Dla przypomnienia: link.

Podobnie podszedł do treningu szachowego również obecny mistrz
świata Magnus Carlsen. Opisuje to m.in. książka Michalczyszyna i Stecko
„Magnus Carlsen – Mozart szachów” (Penelopa 2011).
Na stronie 25 autorzy m.in. piszą „Czyta wiele …
i oczywiście wiele książek debiutowych…”.

Zawarte w książce pojedynki ilustrują znakomitą wiedzę Carlsena
w kwestii debiutów. Przytaczam notację tylko pierwszego przykładu
z tego zbioru (dokładna analiza tej partii jest w wymienionej książce).


Tę fantastyczną partię Carlsen rozegrał w wieku 12 lat!
Widać w niej świetne przygotowanie teoretyczne.
Na tym blogu wielokrotnie zwracaliśmy uwagę na ten aspekt.
Tymczasem w polskim środowisku szachowym często mówi się
o rzekomym przeskakiwaniu debiutów przez mistrza świata.

Dlaczego ta teoria jest tak modna u nas? Z prostego powodu.
Zajmowanie się debiutami, analizą jakimiś skomplikowanymi
wariantami czy opracowanie solidnego repertuaru wymaga kolosalnego
zaangażowania. Ta praca jest po prostu nieopłacalna.
Włodzimierz Schmidt w wywiadzie (mat 3-2016) mówi:
„Mamy dużo dobrych trenerów, tylko warunki finansowe są żenujące”…

W tym jest właśnie sęk! Dlatego niektórym trenerom odpowiada teoria
głosząca, że gra środkowa i końcówki są najważniejsze.
Po co studiować otwarcia, kiedy można je po prostu
„przeskoczyć” itd. Potem czytamy, iż czołowy nasz arcymistrz
i przyszły olimpijczyk dopiero w wieku 25 lat zrozumiał istotę
solidnego przygotowania repertuaru debiutowego!
Była o tym niedawno mowa na blogu.
Dla przypomnienia: link.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:43, 24 Cze 2016    Temat postu:

Problemy szkoleniowe w polskich szachach (77)

Szachy w Polsce ---- 23 czerwca 2016
Jerzy Konikowski

Kontynuacja odcinka 76

Wielokrotnie pisaliśmy na tym blogu, że bez fachowej literatury nie
byłoby dynamicznego rozkwitu królewskiej gry, podobnie monografie
debiutowe przyśpieszają rozwój teorii otwarć i ułatwiaja szachistom
poznanie początkowej fazy gry i to w szerokim zakresie.

Zatem nikogo nie odstraszą od ich kupowania, studiowania
i analizowania poglądy przeciwników takich książek: link.

Po publikacji tego wpisu otrzymałem kilka komentarzy, które sprowadzały
się do jednej oceny: „Jaki sens mają tego typu artykuły?
Dla kogo są one skierowane…”?

Ostatnio napisał do mnie obszerny email Internauta Dominik:
„Dziwię się, że znany redaktor pisze nieprawdę. Jako początkujący
zawodnik kupiłem sobie znakomitą książkę Anatolija Karpowa
Gramy obronę Caro-Kann (Penelopa 1999) i błyskawicznie poznałem
otwarcie, które stosuję w swych partiach do dnia dzisiejszego
i to z dobrymi wynikami. Bez tej książki nie miałbym żadnych możliwości
poznania tej obrony…”

Moja ocena tej książki. Zgadzam się, że jest to bardzo praktyczna
monografia debiutowa dla zawodników mniej więcej do I kategorii.
Są opisy i oceny poszczególnych wariantów.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 17:31, 24 Cze 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:27, 19 Lip 2016    Temat postu:

-
Problemy polskich szachów (39)
Szachy w Polsce --- 19 lipca 2016 --- Skoczek2

„Jak PZSzach idzie do sponsora, to na pytanie o sukcesy drużynowe może powiedzieć. Drużynie męskiej bardzo czasami udaje się do 10-tki wejść, a drużynie kobiecej tu złoto tam srebro, tam brąz. Póki co wartość marketingowa szachów kobiecych w Polsce jest dużo większa niż męskich. To że Radek Wojtaszek z naszego szachowego punktu widzenia osiąga ogromne sukcesy to z punktu sponsora jest to jakieś tam 30 miejsce na świecie czy w 16 PŚ i nie da się tego przedstawić sponsorowi jako większy sukces niż medal..” (Paweł Suwarski) zr czat PZSzach

„W szachach juniorskich Polska jest jednym z krajów uznawanych za potęgę międzynarodową. W Europie jesteśmy na pewno czołówką. Nie spodziewamy się niczego innego jak medal. Pytanie jest tylko, jaki” (Adam Dzwonkowski)
zr [link widoczny dla zalogowanych]

„Wiceprezes PZSzach Adam Dzwonkowski przekonuje, że siła polskich szachów tkwi w liczbie zawodników i systemie szkolenia młodzieży. – Tylko PZPN ma więcej zrzeszonych zawodników niż my – mówi. – Inne związki sportowe nie mają takiej społecznej bazy jak szachiści. A kiedy system edukacji szachowej zostanie w pełni wdrożony, w związku może być nawet do 400 tys. zawodników. Każdego dnia w Polsce odbywa się wiele turniejów szachowych i wiele z nich można obserwować na żywo w internecie. Przeciętny szachista, który traktuje ten sport zawodowo, rozgrywa ok. 100 partii rocznie”.
zr [link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Następny
Strona 8 z 13

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin