Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Problemy szkoleniowe w polskich szachach
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:54, 25 Wrz 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (55)
Szkolenie w Polsce --- 25 września 2015
Jerzy Konikowski

Wczoraj w godzinach rannych otrzymałem od kilku Internautów
wiadomość o problemach technicznych mojego bloga i portalu.
Natychmiast skontaktowałem się z webmasterem, który szybko
wyjaśnił sprawę. Okazało się, że został wczerpany limit transferu
z uwagi na stale rosnącą liczbę gości. Trzeba było więc zmienić
pewne parametry techniczne na serwerze i po godzinie funkcjonowanie
bloga wróciło do normy.

Od dawna stwierdziłem rzeczywiście podwojenie ilości odwiedzających
blog. Także w prywatnej korespondencji pisze do mnie coraz więcej
osób z różnymi pytaniami odnośnie spraw szkoleniowych.
Po tym krótkim wstępie przechodzę do sedna sprawy.
Otóż ostatnio pojawił się w korespondencji temat: monografie debiutowe.
Padło pytanie, czy rzeczywiście jest sens kupowania takich książek, kiedy
w momencie ukazania się ich na rynku mogą być już niezbyt aktualne.

Tym zagadnieniem zajmowałem się wielokrotnie w różnych publikacjach,
także na blogu, np. link 1 lub link 2.

Oczywiście monografie o otwarciach są bardzo cennym ogniwem w procesie szkolenia szachisty, gdyż w istotny sposób przyśpieszają wiedzę o różnych debiutach. Szachista otrzymuje do rąk przygotowany materiał do dalszych studiów: plany strategiczno-taktyczne w poszczególnych wariantach, ogólny wgląd na rozwój gry w danym otwarciu, analizy teoretyczne, wskazówki metodyczne, zbiór ważnych partii wzorcowych itd.
Tej wiedzy młody i mało jeszcze doświadczony zawodnik nie jest w stanie sobie sam przygotować. Książki debiutowe są również niezwykle pomocne trenerom na etapie przygotowań do zajęć szkoleniowych.
Obecnie można kupić jedną lub nawet kilka monografii na temat interesującego nas wariantu i błyskawicznie rozeznać tajemnice danego otwarcia. W krótkim czasie istnieje więc możliwość wprowadzenia nowych elementów w naszej grze.

Co robić w przypadku kilku książek na interesujący nas temat? Jak dokonać wyboru? Kierować się tytułem czy rankingiem autora (autorów)? Sam zalecam moim podopiecznym korzystanie z szerokiego zakresu informacyjnego. Każdy autor, niezależnie od kategorii, ma swoje subiektywne spojrzenie na rozwój danego otwarcia, wariantu i przedstawia go na swój sposób. Warto więc poznać doświadczenia kilku teoretyków, aby potem na bazie zdobytej wiedzy wyciągnąć własne wnioski i potem zastosować je w praktyce turniejowej. Im więcej ma się informacji, tym łatwiej potem jest znajdować plany w czasie gry!
Moja rada: kupować wszystko, co wzbogaci naszą wiedzę o interesującym nas otwarciu, wariantu itd. Ambitni zawodnicy powinni potem wzbogacać ją o studiowanie profesjonalnych wydawnictw, np. New in Chess czy Chess Base Magazin. Musimy wiedzieć tylko o jednym, że te publikacje zajmują się pojedyńczymi wariantami i nawet ruchami, nie kompleksowo debiutami.
To jest więc literatura dla wysoko zaawansowanych szachistów!
Także bazy z partiami firmy Chess Base są przeznaczone
dla zawodników o wysokich kwalifikacjach!

Na koniec jeszcze jedna bardzo istotna uwaga. Tak jak w edukacji
szkolnej mamy do czynienia z literaturą fachową na szczeblu
podstawowym, średnim i wyższym, podobnie jest w szachach.
Trener musi polecać więc swoim podopiecznym książki odpowiadające
ich klasie sportowej.
Nie można więc zalecać np. 12-letniemu szachiście kupowanie
periodyku Chess Base Magazin!

W języku polskim mamy bardzo mało książek dotyczących teorii debiutów
i ten stan na pewno nie poprawi się w ciągu najbliższych 10 lat.
Poleca się więc naukę angielskiego, aby potem mieć możliwość
studiowania licznej tematycznej literatury w tym języku!

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 20:57, 25 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:48, 02 Paź 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (56)
Szachy w Polsce --- 2 października 2015
Jerzy Konikowski

Emocje po mistrzostwach Europy juniorek i juniorów
w chorwackiej miejscowości Porec jeszcze nie minęły: link.

Dla wielu występ naszej ekipy jest szokiem, oczywiście w sensie
negatywnym. Pojechało w sumie 27 zawodniczek i 26 zawodników.
Przywieziono tylko dwa medale:

Do 18 lat Ewa Harazińska z 7.5 punktami z 9 partii wywalczyła II miejsce,
natomiast do 16 lat Julia Antolak z 6.5 punktami zajęła 3 miejsce.

Zastanawiające jest to, że obie zawodniczki nie są w kadrze
Młodzieżowej Akademii Szachowej (MASZ) Polskiego Związku Szachowego!

Komentarz na stronie Onetu: Jak podkreślił prezes PZSzach.
Tomasz Delega, warto wspomnieć o szkoleniowcach medalistek,
którzy w Porecu zaliczyli wiele bezsennych nocy by jak najlepiej
przygotować zawodniczki do meczów z rywalkami.
Są to Aleksander Miśta – trener Julii i Andrej Maksimienko – trener Ewy.

Jak to należy tłumaczyć, że inni trenerzy nie byli tak aktywni i dlatego
ich podopieczni nie zdobyli medali?
Może Tomasz Delega jednak sprecyzuje swoją końcową ocenę!
Dla ciekawości podaję tabelkę


M-ce Kraj Złoto Srebro Brąz Razem

1 Rosja -- 6 3 4 13
2 Turcja -- 1 0 1 2
3 Ukraina -- 1 0 0 1
4 Białoruś -- 1 0 0 1
5 Niemcy -- 1 0 0 1
6 Gruzja -- 1 0 0 1
7 Holandia -- 1 0 0 1
8 Azerbejdżan 0 3 0 3
9 Rumunia -- 0 2 1 3
10 Armenia -- 0 1 1 2
11 Polska -- 0 1 1 2

12 Cypr -- -- 0 1 0 1
13 Węgry -- 0 1 0 1
14 Słowacja 0 0 1 1
15 Izrael -- 0 0 1 1

Ciekawe jakie wnioski z występu w ME wyciągną osoby odpowiedzialne
za szkolenie polskiej młodzieży?
Czy system kształcenia naszych młodych kadr jest prawidłowy,
a może trzeba jednak coś zmienić?
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 20:54, 02 Paź 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 17:17, 12 Paź 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (57)
Kontrowersje, Szkolenie w Polsce --- 12 października 2015
Jerzy Konikowski

Zawsze jako trener zwracałem uwagę moim podopiecznym na to,
aby grali otwarcia i warianty, które najlepiej znają i są zgodne
z charakterem ich gry.
Wszelkie eksperymenty debiutowe są wskazane,
ale nie w ważnych turniejach.

Ten temat był już wielokrotnie dyskutowany na tym blogu, np. Link.

Oglądam partie z mistrzostw Europy w Berlinie w szachach szybkich
i jestem zaszokowany repertuarem debiutowym naszego młodego
arcymistrza Dudy.

Chyba wszyscy wiemy, że Duda rozpoczyna normalnie partię ruchem
1. e4 - i gra dynamiczne szachy. Tak powinien grać oczywiście w Berlinie.
W szachach szybkich, przy ograniczonym limicie czasowym,
powinno się grać szczególnie zgodnie z duchem swych umiejętności.

Tymczasem Jan Krzysztof Duda ćwiczy „oburęczność”, co mu nie
wychodzi na dobre. Przedstawiona partia z 12 rundy wyraźnie wskazuje
na to, że nasz arcymistrz nie czuje gambitu budapeszteńskiego.
Ciekawe kto mu doradził grać w Berlinie - 1. d4?

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:00, 13 Paź 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (5Cool
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 13 października 2015
Jerzy Konikowski


Jest to kontynuacja kwestii przedstawionej we wczorajszym wpisie:
Link.
W dzisiejszych rozgrywkach Mistrzostw Świata w Berlinie w szachach
błyskawicznych Jan Krzystof Duda rozpoczynał swe partie ruchem
1. e4 -- i po efektownej grze osiągnął 5 punktów z 5 partii!
Wyniki rund 1-11: link.

[link widoczny dla zalogowanych]

Obejrzyjmy trzy najciekawsze zwycięstwa młodego arcymistrza!

[link widoczny dla zalogowanych]
Partie do ogladania -- Blitz.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 22:43, 30 Lis 2015    Temat postu:

--
Nauka szachów dla --> 7-8 latków

Kompozycje szachowe na stronie - Polskiego Zwiazku Szachowego

[link widoczny dla zalogowanych]


Zadanie nr. 26 -- Autor : W. A. Shinkman
---------
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunieciach -- #2 --- ---- pozycja po wstepie -- 1. Hb1 -- tempo

6 siatek matowych -- 4 razy matuja Skoczki , raz Goniec - raz Hetman

Rozwiazanie

1. Hb1 --- tempo --- Diagram -- 2

1. Hb1 - Gxf5 - 2. Sg5 - mat ---- Diagram - 3
1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat ---- Diagram - 4

1. Hb1 - Gxf3 - 2. Sf4 -- mat ---- Diagram - 5
1. Hb1 - Gxd3 - 2. Sd4 - mat ---- Diagram - 6

1. Hb1 - Kxf5 - 2. Gh3 - mat
1. Hb1 - Kxd5 - 2. Ha2 - mat

3_4
Diagram -- 3
Siatka matowa 1. Hb1 - Gxf5 - 2.Sg5 - mat -- -- 1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat

---
5_6

Diagram -- 5 - Siatka matowa -- 2. Sf4 - mat ---- --- 2. Sd4 - mat

Na diagramach cztery siatki matowe -- najtrudniejsze...
Pozostałe siatki matowe sa stosunkowo łatwe
1. ... Kxf5 - 2. Gh3 - mat -- -- 1. ... Kxd5 - 2. Ha2 - mat

Edukacje szachową możemy wprowadzić już od - 1 grudnia 2015 roku.
Nauka szachów powinna pokazywac pozycje szachowe na obrazkach...
Tu Nasi nauczyciele szachów -- maja najwieksze kłopoty...
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 21:14, 04 Gru 2015    Temat postu:

-
Znany trener o debiutach
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 4 grudnia 2015
Skoczek2O
kislov

„Debiut to jest najważniejsza część partii!”
– Mihail Kislov podczas konsultacji z trenerami Polonii Wrocław


3 grudnia 2015 Artur Czyż
W dniu wczorajszym kadra Polonii Wrocław, zarówno ta doświadczona
jak i zaczynająca swoją przygodę trenerską i instruktorską uczestniczyła
w konsultacjach ze znanym w trenerem szachowym Mihailem Kislovem.

Podczas konsultacji trener Kislov omawiał zagadnienia metodyki
rosyjskiej szkoły szachowej, oraz omówił fenomen sukcesów
reprezentacji Indii na Mistrzostwach Świata Juniorów.
Na koniec uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań.

Kończąc spotkanie, prowadzący wyraził przekonanie, iż uczestnicy nie
poprzestaną tylko na teorii, ale informacje wykorzystają w praktyce.

Uczestnicy:
Paulina Cagara, Alicja Stankiewicz, Mirosław Perdek, Zbigniew Niemiec,
Krzysztof Kolasiński, Maciej Świcarz, Michał Dzikowski,
Aleksander Sokólski, Jerzy Łaszkiewicz, Artur Czyż

Mihail Kislov – absolwent AWF (Moskwa),
oraz Wyższej Szkoły Trenerów (Moskwa),
trener szachowy od ponad - 40 lat.
Główny trener drużyny Woroneżu (województwo rosyjskie).
Swój duży udział miał w wychowaniu 14 arcymisztrów.
Jego uczniami byli tacy zawodnicy jak:
Jolanta Zawadzka, Bartosz Soćko, Bartłomiej Macieja,
Nikola Sedlak, Aleksander Raeckij, Chernyshov Konstantyn.


Źródło

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:58, 09 Gru 2015    Temat postu:

-
KONFERENCJA SZACHOWA W LONDYNIE

Data utworzenia: 2015-12-07 | Autor: Rafał Rębilas | Odsłon: 125


W dniach 5-6 grudnia 2015 roku, w Hotelu Hilton Olympia w
Londynie odbyła się kolejna edycja konferencji związej z szachami.

W tym roku w konferencji, której oficjalny tytuł brzmiał:

"Szachy i Społeczeństwo", udział wzięło kilkuset uczestników

z całego świata. Polski Związek Szachowy reprezentowała Pani

Anna Harazińska - Specjalista ds. Projektu "Edukacja przez Szachy w Szkole".

W konferencji uczestniczyła również Pani Magdalena Zielińska, członek
Komisji Szachów w Szkole działającej przy Europejskiej Unii Szachowej.

Dwudniowa konferencja podzielona została na kilka paneli,
w ramach których poruszonych zostało kilkadziesiąt ważnych
i ciekawych tematów szachowych, z których warto wymienić m. in.:

- "Modele biznesowe w projektach szachów w szkole" oraz
"Nowe horyzonty projektów szachy w szkole"

- "Szachy w więzieniach" oraz "Szachy dla seniorów"

- "Obozy szachowe" oraz projekty rehabilitacyjne związane z szachami

Dużym zainteresowaniem cieszył się panel związany ze sposobami
pozyskiwania funduszy na rozwój i popularyzację szachów.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na oficjalną stronę organizatora konferencji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 19:04, 01 Sty 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (59)
Trenerzy i szkolenie, Szkolenie w Polsce --- 1 stycznia 2016
Adamek

W numerze 8(56)2015 pisma Polskiego Związku Szachowego
MAT opublikowano artykuł Agnieszki Fornal-Urban i Marka Matlaka
o Młodzieżowej Akademii Szachowej. W podtytule napisano o tym
że dynamiczny rozwój zapewniają spektakularne sukcesy zawodników
na arenie międzynarodowej. Autorom chyba chodziło
o A.Giri i F.Caruanę, no bo nie o adeptów MASz, którzy od wielu lat są
daleko w tyle za juniorami ze wspomnianej areny międzynarodowej.
O ile sama idea szkoły szachowej jest ok, to MASZ nie ma efektów
proporcjonalnych do poniesionych nakładów, a szkolenie kuleje.
O kryzysie MASz wspominał już sam Radek Wojtaszek, który odważył się
publicznie wyrazić opinię na temat tej szkoły. Gdzie są ci wszyscy juniorzy
którzy byli tam kształceni? Nie ma ich, znikają gdzieś.

Jaki jest więc sens dotowania instytucji której działalność nie przynosi
efektów? Juniorzy są coraz słabsi, mają coraz gorsze rezultaty,
medali jest tyle co na lekarstwo. Kiedyś nasi juniorzy przywozili
z turniejów nieomal ich pełne worki, a dzisiaj cieszymy się jak przywiozą cokolwiek.

Autorzy napisali chyba o swoich marzeniach, że rzekomo sporo juniorów
po MASz zasiliło kadrę narodową, i że otrzymali tytuły arcymistrzów.
Poza D.Świerczem i J.K.Dudą to kogo tam mamy w tej kadrze
narodowej? Gdzie są te tłumy absolwentów MASz?
A co do zdewaluowanych tytułów arcymistrzowskich,
to obecnie dostaje się już w wieku dziecięcym prawie za nic.

Artykuł jest nieobiektywny i nie oddaje rzeczywistości.
Chyba ma na celu jedynie poprawę wizerunku MASz, czyli czegoś
co się nie sprawdziło w praktyce.


[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 19:08, 01 Sty 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 17:57, 18 Kwi 2016    Temat postu:

-
Problemy polskich szachów! (7)
Szachy w Polsce --- 17 kwietnia 2016
Skoczek2
pzszach

#dominator czyli dwie sroki za ogon
[link widoczny dla zalogowanych]
12th Solving Euro Champ – gratulacje
tylko albo się jest solverem i realizuje się własne ambicje sportowe
albo szefem wyszkolenia PZSzach i kieruje się odpowiedzialnością
za nałożone obowiązki.
Tu rodzi się pytanie – czym w ogóle zajmuje się szef wyszkolenia?
Jakie ma zadania i kto egzekwuje ich wykonanie?

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 17:58, 18 Kwi 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 13:01, 09 Maj 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (61)
Szachy w Polsce --- 9 maja 2016
Jerzy Konikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

Od wielu miesięcy otrzymuję emaile od Internautów, którzy czują się
zdezorientowani w kwestiach szkoleniowych, szczególnie po
ukazaniu się mojej książki „Szachy dla przyszłych mistrzów”.

Powodem tej rozterki są liczne teksty Andrzeja Filipowicza
w Magazynie Szachista, np. marzec 2015:
AF1

Redaktor naczelny miesięcznika przedstawia od dawna problemy szkolenia
zupełnie inaczej od współczesnych standartów i przez to wprowadza
duże „zamieszanie” w kręgach młodych szachistów
oraz mało jeszcze doświadczonych szkoleniowców.

Jego głównym mottem jest „Capablanca miał rację” i że w szachach decydującą rolę odgrywają gra środkowa i końcówki.
Przypominam krótko sylwetkę Andrzeja Filipowicza. Był kiedyś czołowym szachistą Polski, jest uznanym sędzią międzynarodowym i od wielu lat zajmuje się pracą publicystyczną (Magazyn Szachista).

Ale nigdy nie był sensu stricto trenerem szachowym, choć pełnił
wielokrotnie funkcję kierownika ekip Polski na ważnych imprezach
szachowych. Szkolenie szachistów różnych klas,
a rola kapitana to są dwie przeróżne kwestie.

Andrzej Filipowicz nie ma żadnych osiągnięć na płaszczyźnie rozwoju współczesnej teorii debiutów. Jedyną książkę o tej tematyce „4…d5 in the CORDEL DEFENCE, Spanish Game (Chess Enterprises, USA)” wydał ze mną w 1981 roku! Nie ma żadnych poważnych publikacji o nowych ideach w otwarciach. Jego seria „Od amatora do mistrza!” w swoim miesięczniku jest bardzo ciekawa, ale przedstawia tę problematykę dla zawodników początkujacych do mniej więcej II kategorii.

Żyjemy w demokratycznym świecie i oczywiście każdy może głosić
swoje osobiste opinie na różne zagadnienia.
Jednakże musi być zachowany jakiś zdrowy rozsądek!

Problem istoty fazy debiutowej we współczesnych szachach jest bardzo
ważny, gdyż w dużym stopniu może to decydować o karierze sportowej
zawodniczek i zawodników.
Tym zagadnieniem zajmujemy się już od dawna na tym blogu.
Opieramy się przede wszystkim na doświadczeniach i opiniach
wielkich autorytetów światowych!

cdn

Hetman -- 9 maja 2016 o godz. 13:05

AF nadal promuje teorię Capablanki? Na przekór nowoczesnym szachom.
To może we współczesnych szkołach wojskowych dla podoficerów,
zaczną wprowadzać metody prowadzenia wojen te sprzed 1 wojny
światowej? Wtedy też myślano że ówczesna technika i strategia
wojenna osiągnęła wyżyny doskonałości.

Do niedawna Magazyn Szachista był naprawdę świetnym czasopismem,
ale obecnie promowanie przestarzałej i wręcz szkodliwej teorii „Capy”
działa na niekorzyść młodych szachistów.
Dobrze że Pan dalej kontynuuje te zagadnienie.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 13:23, 09 Maj 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:05, 09 Maj 2016    Temat postu:

--
Poznaj matowanie ---> w Nowoczesnej...formie...

Trzychodówka - dwa rozwiązania -- matuje - mała roszada

Autor - Władek z Połańca
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach - #3 -- 1. Sf3! - Sxf3+ 2.Gxf3+- po - Kxf3 - 3.0-0 mat

---
3_4
Diagram - 3
Białe matują na dwa sposoby w #3 -- 1.Gf3+ Sxf3+ 2.Sxf3 - Kxf3 - 3.0-0 mat

Wieża szachuje czarnego Króla - biały monarcha łapie ważne pole _g2

Mało jest kombinacji z udziałem - małej roszady w matowaniu Króla
W podanym przykładzie - dwie drogi prowadzą do mata ... do mata z małą roszadą.

---
Jeśli szachista nauczy się matowania i pozna motywy szachowe na dobrym poziomie
- to będzie miał ochotę poznać dokładnie debiuty szachowe.

Czyli najpierw poznajemy szachy - to teoria Capy - a dopiero debiuty szachowe.
To jest logiczne - najlepiej to rozumie Jerzy Konikowski -
bo taką szkołę szachów sam doświadczył!
---
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 16:15, 09 Maj 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 7:56, 11 Maj 2016    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (63)
Szachy w Polsce --- 11 maja 2016
Jerzy Konikowski

Kontynuacja odcinka 62

[link widoczny dla zalogowanych]

Andrzej Filipowicz opublikował w swoim piśmie kilka własnych przemyśleń,
z którymi warto się zapoznać. Oto wycinek z Magazynu Szachista styczeń 2016:
/

… „Jednocześnie w miesięczniku zajmujemy się najważniejszymi dla
każdego młodego szachisty problemami gry środkowej, która podobnie,
jak końcówki odgrywa decydującą rolę w obecnych sukcesach
szachowych. Te stadia gry trzeba bez przerwy udoskonalać, natomiast
debiutów trzeba się po prostu nauczyć, bowiem debiut stał się obecnie
elementarzem, podobnie jak nauka posunięć. Poważnym problemem
jest tylko ustalenie repertuaru debiutowego, pasującego do stylu gry i do
rodzaju szachowej rywalizacji. Każdy z zawodników marzący o wielkich
światowych sukcesach musi się zastanowić nad specyfiką repertuaru
debiutowego w szachach klasycznych, szybkich i błyskawicznych.
Bardzo rzadko można spotkać trenera, który ma zrozumienie szerokiego
spectrum wariantów debiutowych i potrafi dać dobrą radę.
Nasz los jest w naszych rękach, bo w żadnym podręczniku nie znajdziemy
takich wskazówek” ….
/
Po tym tekście otrzymałem kilka krytycznych komentarzy,
z których tylko następujące dopuściłem do publikacji.
Inne były zbyt „ostre” i nie wnosiły nic istotnego do poruszonej kwestii.


Krzysztof Kledzik -- 3 stycznia 2016 o godz, 12:47

Debiutów nie można się ot tak, nauczyć. Na debiutami trzeba pracować, szukać nowych rozwiązań, silniejszych posunięć. To jest przede wszystkim ciągła praca twórcza, a nie polegająca na nauczeniu się. Nauczyć się można techniki gry końcowej, np. metody rozgrywania pionkówki z oddalonym dochodzącym pionem, czy końcówki lekkofigurowej. To jest właśnie elementarz którego trzeba się nauczyć, i znać. A debiuty to nie jest elementarz, to jest podstawa sukcesu współczesnych szachistów. I to debiuty odgrywają decydującą rolę w obecnych sukcesach szachowych, o czym mówili wszyscy szachiści z czołówki listy rankingowej ELO. Oni właśnie wskazywali na dominującą rolę debiutów jako podstawy swojego treningu, a o końcówkach wspominali jako o elementarzu, którego treść szlifuje się na turniejach. Nie można utożsamiać pracy nad debiutami z nauką posunięć. To jest spłycenie zagadnienia. Nauka posunięć jest rzeczą na pierwsze zajęcia szachowe, prowadzone z osobą która nigdy w życiu nie siedziała przy szachownicy, i nie wie jakie ruchy wykonuje skoczek czy goniec. A prawdziwa praca debiutowa polega na twórczym poszukiwaniu nowości w zapewnianiu sobie przewagi na początku partii. To nie jest nauka posunięć, to jest wielowątkowa, koncepcyjna praca. To nie jest nauka kilkunastu posunięć na pamięć, aby szybko je „odklepać” na szachownicy. Którzy szachiści osiągają czołowe lokaty na światowej liście rankingowej? Ci którzy twórczo pracują nad debiutami. Którzy szachiści zatrzymują się na granicy 2650 i już nie progresują? Ci którzy traktują debiuty jako naukę posunięć, jako coś co należy nauczyć się i przeskoczyć. Tylko że w efekcie nie przeskakują magicznej bariery 2650. Dlatego sugeruję aby nie zaniżać znaczenia pracy debiutowej, i nie deprecjonować jej znaczenia dla przebiegu partii szachowej i dla przyszłych zwycięstw przy szachownicy. A takie nastawienie niestety ostatnio obserwuję w niniejszym magazynie szachowym. Czasopisma szachowe czytają nie tylko zaawansowani szachiści którzy znają znaczenie pracy debiutowej i jej wpływ na wynik partii, ale też i osoby początkujące. A one na podstawie takiej lektury mogą błędnie wywnioskować, że debiut to kilka wyuczonych posunięć z książki, i to jest coś co należy wykuć, wykonać na szachownicy, i szybko zapomnieć, aby w końcu rozwinąć skrzydła w końcówce, którą zazwyczaj przegrywają, bo ich przeciwnik już w debiucie uzyskał lepszą pozycję. A oni z (honorem?) przegrali.

--
Krzysztof Kledzik -- 8 stycznia 11:05

No cóż, nikt nikomu nie zabrania mieć własnego zdania, ale prawidłowość tego weryfikują rezultaty osiągane przez szachistów. A widać gołym okiem, która teoria szachowa zapewnia graczom czołowe miejsca na liście ELO. We współczesnej literaturze szachowej (w tym szkoleniowej) warto propagować jednak współczesne podejście do szachów. Capablanca uważał końcówki za podstawę szachów, ale to było 100 lat temu, i jego teoria obecnie jest nieaktualna. W ciągu całego wieku w szachach dokonało się tyle zmian, że warto je uwzględnić. Każda dziedzina sportu czy gier ewoluuje, powstają nowe teorie, poprzednie stają się już nieaktualne i mają jedynie wartość historyczną. Tak jest w każdej dziedzinie, i szachy nie są (a przynajmniej nie powinny być) tu wyjątkiem.


Adamek -- 30 kwietnia 22:27

Jeśli chodzi o Magazyn Szachista to jego redaktor naczelny Andrzej Filipowicz ma wielkie zasługi jako sędzia szachowy, ale jego zaniżanie znaczenia debiutów na korzyść końcówek, to jest naprawdę krecia robota. I to robi w czasopiśmie które ma uznaną markę na rynku szachowym, i które czytają ludzie nowi, którzy dopiero się uczą szachów. To trochę tak jakby w magazynie dotyczącym nowych technologii, zacząć negować znaczenie informatyki i komputerów, i udowadniać że najważniejsza jest nauka obsługi zwykłych maszyn do pisania.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 8:57, 11 Maj 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 8:24, 11 Maj 2016    Temat postu:

--

[link widoczny dla zalogowanych]

Chess Puzzle of The Day

N. Popov - Novopashin - 1979
--
2
diagram - 1
Mat w 5 posunięciach - #5 -- -- 1. Hh6+! - 2.Wxb7 - 3.Wxd7 - 4.Wxe7 - 5. Wxf7 mat
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 8:47, 11 Maj 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 4:38, 13 Maj 2016    Temat postu:

-
Kombinacja --- szach-szech

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży.
-------

- Diagram -- 1
Czarne wygrywaja ( + )

Rozwiazanie

1. ... -- We2!
2. Hxe2 - Hxh2+
3. Sxh2 - Sg3 - mat --- diagram -- 2

---------- Siatka matowa do zapamietania.

-- diagram -- 2
W Zadaniu mamy cos podobnego do --> Beniowskiego -- lecz nie jest to beniowski
lecz odciagniecie figur od obrony pola _g3 --- Hxh2+ - 3. Sxh2 -- Sg3 - mat -- diagram -- 2
--

Ten temat juz kilkakrotnie poruszalem:

3. Popularyzacja szachów i podnoszenie poziomu sportu szachowego w Polsce.

Kto jest odpowiedzialny za popularyzacje szachow w czasie Mistrzostw Polski?
Jak ma wygladac popularyzacja szachow na Mistrzostwach Polski?
Czy mamy odpowiednich ludzi do popularyzacji szachow na stronie Mistrzostw Polski?
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 9:36, 13 Maj 2016    Temat postu:

-
Szachy na obrazkach - maty na diagramach -- to sztuka mediów i edukacja wizualna
--
2
diagram -- 1
1. Sh3! - c5 - 2. Sg5! - e6 - 3. Se4 - Se7?? - 4. Sd6 --- mat
1. Sh3! - c5 - 2. Sg5! - e6 - 3. Sxf7? - Se7?? - po - 4. Sd6 - będzie - mat -- diagram - 2

Diagram - 2 - biały może wykonać - posunięcia - 4. Sxd8 -- 4. Sxh8 - 4. Sd6#
lub proponować remis - lub jeszcze nawet --> poddać partie...
Wyboru ma jeszcze więcej ... --> przegrać na czas
Jeszcze może być taki paradoks. ze grajacy białymi zgłosi do sędziego
że korzystał z programu szachowego - jakiego? -- który jeszcze nie istnieje.
--

Problemy szkoleniowe w polskich szachach (64)
Szachy w Polsce --- 13 maja 2016
Jerzy Konikowski
Kontynuacja odcinka 63

W Magazynie Szachista (luty 2016) Andrzej Filipowicz na stronie 26 napisał:

[link widoczny dla zalogowanych]

W poprzednich odcinkach była mowa o tym, że miesięcznik jest czytany także przez mało jeszcze doświadczonych, ale z ambicjami sportowymi zawodników, którzy chcą z pewnością zdobyć odpowiednią wiedzę szachową, aby następnie szybko uzyskać wyższe kategorie oraz osiągać satysfakcjonujące ich (także nas kibiców) sukcesy turniejowe.
Rady Andrzeja Filipowcza są sprzeczne z tym, co głoszą wybitni arcymistrzowie. Dla przypomnienia odcinek 62.

Dla mnie nie jest to właściwie żadnym zaskoczeniem. Z podobnym podejściem do szkolenia młodych kadr spotkałem się na trzech sesjach Młodzieżowej Akademii Szachowej w latach 1999 i 2000. Dlatego nie należy się dziwić, że mamy tylko jednego zawodnika powyżej 2700, który akurat wielokrotnie podkreślał w wywiadach, że głównie pracuje nad debiutami!

Od wielu lat, najpierw jako aktywny trener i następnie autor wielu książek, staram się dać młodym adeptom sztuki szachowej praktyczne wskazówki. Opieram się na wiedzy zdobytej w czasie wieloletniego studiowania m.in. znakomitej literatury w j.rosyjskim, rozmowach z wybitnymi indywidualnościami królewskiej gry oraz badaniom teorii szachów.
Z tezami Andrzeja Filipowicza trudno jest się zgodzić, gdyż odbiegają one od logiki współczesnego rozwoju szachów!

Na tym blogu pisałem już o tym, że nie ma żadnych wątpliwości, że intensywna praca z otwarciami jest twórcza i pomaga rozwinąć wiele pozytywnych cech oraz umiejętności, takich jak wytrwałość w szukaniu nieznanych dróg oraz doskonaleniu zdolności analitycznych.
Inspiruje też do nieustannego poznawania nowych pozycji w grze środkowej, które są ściśle związane z wieloma otwarciami. Ponadto często zmusza nawet do zajmowania się różnymi końcówkami, które wynikają w toku analizy wielu sytuacji w początkowym stadium gry.

Wniosek: Praca analityczna z otwarciami szachowymi daje możliwość do zajmowania się także problemami pozostałych części partii!
To właśnie „syzyfową pracą” jest studiowanie jakiś pozycji z gry środkowej bez powiązania tego z debiutami. Szachista pozna pewne sytuacje i nie będzie umiał wykorzystać tej wiedzy w praktyce. Tymczasem studiując np. teorię obrony Nimzowitscha lub różnych wariantów gambitu hetmańskiego pozna różne struktury pionkowe, jak: izolowany pionek, wolny pionek, wiszące pionki, zdwojony pionek itd. Czyli tą drogą można połączyć poznawanie wariantów debiutowych z ważnymi elementami gry środkowej.

Włączając np. pewne warianty obrony sycylijskiej do własnej gry poznajemy różne motywy kombinacyjne, jak atak na króla w centrum, akcje taktyczne przy tych samych i różnostronnych roszadach itd.
Tak więc należy zalecać młodzieży z ambicjami sportowymi łączenie poznawania strategii i taktyki szachów z pracą nad repertuarem debiutowym! To będzie owocne szkolenie (albo samoszkolenie), a nie jak twierdzi Andrzej Filipowicz – „syzyfowa praca”!

Oczywiście trzeba znać elementarne końcówki i różne metody realizacji przewagi. Jednakże bez dobrej znajomości otwarć, tej fazy gry możemy nie osiągnąć! Albo uzyskamy ją w stanie nie nadającym się do dalszej walki!

Nazywanie przez Andrzeja Filipowicza „kujonami debiutowymi”
zawodników, którzy pracują intensywnie nad początkowym stadium partii
szachowej, jest dużą przesadą. Przecież do tej grupy należą mistrzowie
świata i cała czołówka światowa. To przecież „kujon debiutowy”
Anand zaprosił kilka lat temu do współpracy polskiego „kujona”
Radosława Wojtaszka!

cdn
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 10:41, 13 Maj 2016, w całości zmieniany 9 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Następny
Strona 7 z 13

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin