Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Problemy szkoleniowe w polskich szachach
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 15:47, 29 Maj 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (45)
Szkolenie w Polsce, Trenerzy i szkolenie --- 29 maja 2015
Jerzy Konikowski

W odcinku 44 podałem tytuły książek testowych, które ukazały się w Niemczech.
Ich treścią były głównie materiały szkoleniowe opracowane w trakcie
mojej pracy trenerskiej w latach 1971 – 1981 z dziećmi i młodzieżą
w Krakowie, w punkcie szkoleniowym w Częstochowie oraz w ramach
mojej działalności na stanowisku trenera kadry Polskiego Związku Szachowego.
W czasach PRL-u wydać książkę szachową mogły tylko osoby mające
jakieś specjalne względy. Ja takich nie miałem. Moja pierwsza książka
testowa „Sprawdź swoją siłę w końcówkach taktycznych” ukazała się
już w wolnej Polsce w 1994 roku. Wydawnictwo ma w planie
jeszcze w tym roku trzecią i poprawioną wersję książki.

Mój wkład w publikacjach książek testowych w Polsce jest dość skromny:
1. Końcówki pionkowe
2. Końcówki ciężko-figurowe
3. Końcówki wieżowe oraz uzupełniająca pozycja
W mojej pracy trenerskiej doszedłem do wniosku, na bazie wieloletnich
obserwacji, że młodzi podopieczni szybko się nudzą w trakcie analizy
skomplikowanych końcówek.

Dlatego przygotowałem sobie zbiór pouczających pozycji, ale w lekkiej formie.
Okazało się, że trafiłem w „10-tkę”. Moi uczniowie z ochotą poznawali
podstawy najważniejszych końcówek i nie potrzebowali do tego jakiś
trudnych arcymistrzowskich analiz, których jest pełno w różnych
podręcznikach z gry końcowej. Formą uzupełniającą w ćwiczeniu
techniki były oczywiście książki testowe.

Te moje doświadczenia i materiały szkoleniowe postanowiłem przekazać
polskiej młodzieży. W wydawnictwie „Penelopa” ukazała się w 2002 roku
pierwsza pozycja z zaplanowanej serii „Szybki kurs końcówek”
o końcówkach elementarnych i pionkowych.

Składa się z trzech rozdziałów:
1. Końcówki elementarne: mat samotnemu królowi
2. Podstawy końcówek pionkowych
3. 50 ćwiczeń w celu pogłębienia zdobytych wiadomości.

Miałem w planie komplet podobnych książek w zakresie wszystkich
typów końcówek. Plan nie został zrealizowany i z pewnością nie będzie!
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 15:49, 29 Maj 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 17:31, 29 Maj 2015    Temat postu:

----
Efektowne ---> szachowanie czarnego Króla.

[link widoczny dla zalogowanych]

Zadanie 148
Autor : Ernest Pogosianc - 1959 ---> arcymistrz kompozycji szachowej
---
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- + --- ---- --- 1. Se5+! - Ka5 - 2. Hd8+!! - po Hxd8 - to 3. Sxc6+

--
3_4
Diagram -- 3
1. Se5+! - Ka5 - 2. Hd8+!!
2. ... Kb5 - 3. Gc4+! - Wxc4 - 4. Ha5+!! -- -- Kxa5 - 5. Sxc4+ Kb4 - 6. Sxe5+ i - 7. Sxf5

Podwójne widełki Skoczkowe.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 17:56, 29 Maj 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:19, 30 Maj 2015    Temat postu:

-
Konkurs dwuchodówek -- Trzychodówek --- Samomatów!

[link widoczny dla zalogowanych]

Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Autor : Peter Rolf Orlik
692 stern 31 27/07/1978
-----------------
1_2
diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 -- 1. Hg6! --- siatka matowa - 1. ... Kf4 - 2. Hf6 - mat

Rozwiązanie

1. Hg6! -- tempo
1. ... d5 --- 2. Sd3#
1. ... Kd5 - 2. He4#
1. ... Kf4 -- 2. Hf6 - mat --- diagram -- 2

Ciekawy wstęp 1. Hg6! - zugzwang!
Oddaje dwa pola czarnemu Królowi. Kd5 - Kf4
--


[link widoczny dla zalogowanych]

------------

diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2

Rozwiązanie

Jeśli Wieża h8 wykonała ostatnie posunięcie - to
rozwiązanie jest
1. Hc7! i mat w następnym posunięciu. Mała roszada jest niemożliwa


Rozwiązanie

Jeśli Wieża a8 wykonała ostatnie posunięcie - to
rozwiązanie jest
1. Hxg7! i mat w następnym posunięciu. Duża roszada jest niemożliwa

Jest jeszcze trzecia możliwość.
Gdy ostatnie posuniecie wykonałKe8
to rozwiązan będzie dwa.

1. Hc7!
1. Hxg7!


Kompozycja z analiza wsteczna.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 9:13, 31 Maj 2015    Temat postu:

-
Jerzy Konikowski 31 maja 2015 o godz. 08:37

Ma Pan rację. Nie ma książek bezbłędnych i nikt nie będzie poprawiać
teraz dawnych kombinacji wielkich mistrzów. Wtedy szachy straciłyby
wiele pięknych i efektownych partii. To co znajdzie „maszyna”, nie znaczy
że to samo znajdzie człowiek. Książki szachowe są przeznaczone przede
wszystkim dla ludzi, aby poznawali ciekawe rzeczy i uczyli się z nich
szachów. Książki ostatnich lat były sprawdzane techniką komputerową
i jest tam na pewno mniej błędów. Niestety nie uniknęło się tego w
starych projektach, kiedy każda partia, kombinacje oraz końcówki
były analizowane na szachownicy bez pomocy najnowszej techniki.
Trudno. Z tym trzeba żyć. Jeśli ktoś znajdzie jakieś luki w analizach,
to jego zasługa świadcząca o dużej technice gry. Jeśli ktoś napisze do
wydawnictwa i poda te nieścisłości, to poprawiamy w kolejnych wydaniach
. Wiem o tym, że w Niemczech są ludzie sprawdzający książki szachowe
z pomocą programów i potem to publikują na różnych blogach.
Jeśli uda mi się to wychwycić, to zbieram te informacje i potem wykorzystuję w kolejnych wydaniach.
Jeśli znalazł Pan coś takiego, to proszę mi napisać.
Podkreślam jednak, że książki szachowe piszemy dla ludzi, nie dla komputerów!
Pozdrawiam
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 10:19, 11 Cze 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (46)
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 11 czerwca 2015
Jerzy Konikowski

Po niedawnym wpisie Akademia Szachowa nic nie daje?
jeden z Internautów przysłał mi następujący komentarz:

Wiedza krajowych trenerów i metodyka nie pasuje do czołówki,
co najwyżej do młodzieży i to nie tej najwyższego lotu
– która chce wymienić czołówkę.
Zmieniły się czasy i podejście – w Polsce nikt nie trenuje nowocześnie.
Teraz trzeba łączyć klasykę trenerską z komputerami i wybitnymi
programami i znać różnice pomiędzy programami, aby odpowiedni
program używać do właściwego schematu. To zbyt trudne dla naszych szkoleniowców.


/
Moja uwaga: Ten temat był już wielokrotnie omawiany na blogu i moim portalu.
Propozycja unowocześnienia szkolenia młodzieży poprzez wprowadzenia
do treningu nowoczesnych metod techniki spotkała się
z krytyką i atakami na moją osobę.
Dla przypomnienia: Link
Problematyce Trening wirtualny w MASZ!! poświęciłem na blogu
wiele odcinków. Wystarczy w Szukaj wpisać to hasło, np.:

[link widoczny dla zalogowanych]

Prosty trening --> matowanie na diagramie

[link widoczny dla zalogowanych]

-

Nauka matowania w 2 posunieciach -- #2
- [link widoczny dla zalogowanych] --- [link widoczny dla zalogowanych]


---
Trening -- to poznawanie siatek matowych!

Autor : Hans G Matthaus , 1996
---
2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 -- białe zaczynają -- 1. Hetman gra - Gg5 - 2. Hxg7 - mat

Król --- Ke8 --- Elbląg ----- 8 razy 5 = 40
Pionek -- f7 --- Olsztyn --- 7 razy 6 = 42
Pionek -- g7 -- Grajewo -- 7 razy 7 = 49
Król -- Kh7 -- Augustów -- 7 razy 8 = 56
Wieża - Wg6 -- Łomża --- 6 razy 7 = 42
Goniec - Gh6 - Białystok - 6 razy 8 = 48 ---- Goniec -- Gg5 ---- Siedlce --- 5 razy 7 = 35
Hetman - Hh5 - Brześć -- 5 razy 8 = 40 --- Hetman -- Hg7# - Grajewo -- 7 razy 7 = 49

Diagram -1 -- duże miasto -- mnożenie ---- diagram - 2 ---- miasto ---- mnożenie

Szachista ma okazje poznać - trzy siatki matowe - Hetman matuje -- 2. Hxg7#
Wieża matuje -- Skoczek matuje ( efektownie ) --> promocja
Szachista ma okazje poznać -- osiem miast - na diagramie szachowym
Szachista ma okazje poznać -- mnożenie na diagramie szachowym.

-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:43, 11 Cze 2015, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 17:57, 14 Cze 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (47)
Szachy w Polsce, Szkolenie -- 14 czerwca 2015
Jerzy Konikowski

Często otrzymuję zapytania od Internautów w różnych aspektach
szachów: teorii debiutów, literatury szachowej, szkolenia itd.
Staram się możliwie szybko wyjaśnić wszystkie problemy.
Nieraz wystarczy wskazać tylko na moje polemiczne teksty
zamieszczone na stronie oraz blogu.
Największym zainteresowaniem cieszą się pytania odnośnie szkolenia.
Dlatego ostatnio zająłem się tą problematyką w odcinkach:

Link 1
Link 2
Link 3
Link 4

Jednocześnie dla Internautów interesujących się pracą trenerską,
polecam temat na blogu „W roli trenera kadry” (4 odcinki). Początek: Link.
W tej części kontynuuję wspomnienia z pracy szkoleniowej oraz
trzykrotnego udziału w sesjach Młodzieżowej Akademii Szachowej.
Te problemy były już omawiane na blogu. Poświęcam je tym
Internautom, którzy od niedawna zaglądają na mój blog.

Zanim zostałem zafascynowany pięknem królewskiej gry, uprawiałem
różne sporty. Np. grałem w piłkę nożną jako młodzik w klubie „Polonia”
Bydgoszcz, w koszykówkę w „Zawiszy” Bydgoszcz, w siatkówkę oraz piłkę ręczną w szkole itd.

Trening w tych dyscyplinach sportowych przebiegał mniej więcej tak:
około 10% teorii i 90% praktyki. Byłem więc bardzo zdziwiony treningiem
w szachach. Polegał on na tym, że szkoleniowiec stał przed tablicą
demonstracyjną i pokazywał przebieg partii, końcówki itd.
Słuchacze byli biernymi świadkami tych wydarzeń. Oczywiście można
było zadawać pytania, co było też wyjaśniane przez trenera na tablicy.

Sam jako początkujący instruktor szukałem optymalnych dróg, tak aby
moje szkolenia były interesujące i efektywne dla podopiecznych.
Tak już opisałem wcześniej na blogu np. w odcinku 45, wprowadziłem
wiele zajęć praktycznych. Dzięki temu moi uczniowie byli zmuszeni do aktywnej pracy.

Więcej pożytku ma oczywiście trening, jeśli podopieczny w trakcie zajęć
ma do dyspozycji swój komplet szachów, co umożliwia mu
samodzielną analizę pokazywanych przez trenera pozycji.
Na mojej pierwszej sesji MASZ w Zakopanem w 1999 roku zobaczyłem
zajęcia w starym stylu: Trener przy tablicy demonstracyjnej oraz grono
słuchaczy patrzących w niego i tablicę. Proste pozycje można jeszcze
w ten sposób analizować, ale mam duże wątpliwości co do szkolenia
tą metodą skomplikowanych i technicznych końcówek.

Jak już wcześniej kilka razy pisałem na blogu, że w mojej pracy
szkoleniowej staram się prowadzić zajęcia w taki sposób, aby były
one interesujące i podopieczni mieli z nich korzyści praktyczne.
Treningi typu „Monolog trenera” ograniczam do minimum,
praktycznie tylko w celu wprowadzenia do tematyki zajęć.

Nie wyobrażam sobie treningu np. z zakresu końcówek prowadzonego
przez trenera tylko przy tablicy demonstracyjnej. Uczeń musi być aktywny
w czasie treningu i trener musi go do tego zmusić! Dzięki temu zdobyta
wiedza zostanie „zapisana” w głowie i na długo zostanie w pamięci.


[link widoczny dla zalogowanych]
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 16:50, 17 Cze 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (48]
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 17 czerwca 2015
Jerzy Konikowski

Wracam jeszcze raz do wywiadu Radosława Wojtaszka opublikowanego
w magazynie PZSZach „MAT” 2-2015. Na stronie 16 Paweł Dudziński
zadał pytanie: „No właśnie, specyfika sportu szachowego jest taka,
że trener powinien mieć poziom wiedzy szachowej zbliżony do swojego
podopiecznego…”. Odpowiedź Wojtaszka m.in. …”Nie wierzę np. ,
że trenerem zawodnika 2650 może być ktoś z rankingiem 2300,
bo po prostu będzie za słaby, żeby czegokolwiek takiego zawodnika nauczyć…”.

Link
[link widoczny dla zalogowanych]

W tej sprawie otrzymałem kilka dodatkowych opinii.
Oto głos Gościa:
Problem poziomu trenerów musi być określony – przynajmniej dobry
mistrz z szeroką wiedzą szachową i doświadczeniem.
Jeżeli chodzi o instruktora, to minimum kandydat, ewentualnie
doświadczona I kategoria.
Obaj mogą być dużo słabsi od graczy, ale nie mogą mieć II kategorii,
bo tacy gracze nie rozumieją elementarnych problemów.
Inne wymagania, to praktyka zawodnicza i trenerska,
duża wiedza trenerska i metodyka.

Natomiast ranking niewiele mówi o poziomie trenera –
to drugorzędny element, np. znakomita wiedza debiutowa
czy końcówkowa, a słabe wyniki turniejowe.
0
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 22:16, 17 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 22:15, 17 Cze 2015    Temat postu:

-
Mat2 17 czerwca 2015

Na różnym etapie rozwoju zawodnika potrzebni są różni trenerzy.
I wcale nie ma tu jednego, zawsze słusznego wzorca. Oczywiste jest ,
że wraz ze wzrostem siły gry zawodnika, potrzebny mu jest coraz lepszy
trener. Tym niemniej nie oznacza to że na początku dzieciaków gry nie
może uczyć zawodnik z III kat. (mnie uczył mój tata, który miał IV kat.
i to był mój pierwszy trener). Z drugiej strony światowa elita musiałby
w ogóle nie trenować, bo przecież nie ma silniejszych zawodników
od nich, więc kto miałby ich trenować?

Mam wrażenie, że już poziom JKD to taki, w którym trenerzy mają
małe szanse na bycie lepszym od ucznia. Musieliby bowiem to być czynni zawodnicy.
A tacy z kolei nie będą najlepszymi trenerami, bo przecież muszą
poświęcać czas również na własną karierę i nie zaangażują się
na 100% w trenowanie.

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:28, 26 Lip 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (50)
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 26 lipca 2015
Jerzy Konikowski

Kontynuuję temat rozpoczęty w odcinku 49.
Już na początku moich zajęć w Zakopanem zorientowałem się o stanie
wyszkolenia mej grupy. Największym problemem były debiuty.
Wspomniałem o tym w tekście „Gorzka Prawda”
(Szachy-Chess 75/76 2002) oraz na blogu: Link.

Wiedza szachowa 12-letniego wówczas chłopca z Kwidzynia Radka Wojaszka nie była zbyt wielka.
Stwierdziłem jednak u niego wielkie zaangażowanie w treningach i chęć
zdobycia jak największej informacji, przede wszystkim w problematyce debiutów.
Swoimi spostrzeżeniami o Radku podzieliłem się z kierownikiem sesji
Ryszardem Bernardem oraz trenerem Włodzimierzem Schmidtem.
Jedno co mnie bardzo zastanowiło, że obaj nie wykazali większego zainteresowania moimi zajęciami.
W grupie był także Jacek Stopa. Był mniej aktywny od Wojtaszka,
ale sprawił na mnie ogólnie pozytywne wrażenie.
Obecnie widuje się go często w międzynarodowych otwartch turniejach.
Niedawno uzyskał tytuł arcymistrza.
Trening praktyczny, opisany przeze mnie w miesięczniku „Szachista”
(11-2001), polecam wszystkim trenerom, którzy mają ambicję prowadzić
efektywne i interesujące szkolenia.

Niestety na kolejnych sesjach MASZ nie mogłem go już przeprowadzić,
gdyż kierownik nie zabezpieczył mi odpowiednich warunków treningowych.

Czy trener piłki nożnej może optymalnie prowadzić szkolenie na
zgrupowaniu, gdy organizatorzy dają mu do dyspozycji boisko
do szczpiorniaka i takąż piłkę? Chyba nie!

Pod dwóch sesjach pod kierownictwem Marka Matlaka zrezygnowałem
ostatecznie z dalszej współpracy z Młodzieżową Akademią Szachową.
Jestem szkoleniowcem, który zawsze poważnie traktował swoje obowiązki.
Nieprofesjonalne działanie etatowego i wieloletniego trenera
Polskiego Związku Szachowego było dla mnie nie do zaakceptowania.
Dla przypomnienia: Link.

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 20:33, 26 Lip 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:41, 27 Lip 2015    Temat postu:

-
[link widoczny dla zalogowanych]

Autor - William A. Shinkman
Western Advertiser -- rok 1872
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 ---- --- 1. e8=W - Kxa5 - 2. a8=S - Kb5 - 3. We5 - mat

---
3_4
Diagram -- 3
1.e8=W - Kc5 - 2. a8=H - Kd6 - 3. Hc6# --- 1. e8=W - Kc5 - 2. a8=H - Kd4 - 3. Hd5#

Trzy promocje figur szachowych -- Wieza -e8 -- Skoczek - a8 -- Hetman -a8
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 9:46, 27 Lip 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 13:04, 07 Sie 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (51)
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 7 sierpnia 2015
Jerzy Konikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

Po ostatnich burzliwych wydarzeniach kontynuuję temat o szkoleniu:
link
Jeszcze raz zwracam uwagę na konieczność prowadzenia zajęć w sposób
ciekawy i dający podopiecznym konkretne korzyści szkoleniowe.
Należy ograniczać wykłady przy tablicy demonstracyjnej do minimum,
gdyż to tylko „usypia” słuchaczy.

Widziałem na sesjach MASZ przypadki, jak trenerzy pokazywali jakieś
skomplikowane pozycje na szachownicy demonstracyjnej i uczestników
przesuwającymi bierki bez większych emocji.

Co da wykład trenera np. na temat końcówek technicznych,
kiedy go przeprowadza z książki Szereszewskiego
„Strategia gry końcowej” tzn. pokazuje przebieg partii,
omawia plany i pokazuje analizy, ale słuchacze są tylko biernymi
uczestnikami tych wydarzeń. Nawet szachownica na stoliku przed
graczem i przesuwanie figur w rytm komentarzy trenera
nie rozwiąże istotnych niuansów danej pozycji.

Podopieczny musi być aktywny w trakcie zajęć.
Musi sam dochodzić do prawdy.
Musi sam znaleźć najlepsze plany, ruchy itd.

Tylko trening praktyczny, opisany przeze mnie w miesięczniku „Szachista”
– 11/2001 oraz w książce „Wybrane zagadnienienia teorii i praktyki
szachowej” – Warszawa 2002, jest w stanie pomóc uczniowi
w zrozumieniu wszystkich strategicznych i taktycznych aspektów
tkwiących w danej sytuacji!

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 13:08, 07 Sie 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:46, 16 Wrz 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (53)
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 16 września 2015
Jerzy Konikowski

[link widoczny dla zalogowanych]

Nie będę kontynuować „Przemyśleń Michała Krasenkowa”, ponieważ
ta problematyka była już wielokrotnie dyskutowana na tym blogu.
Najprościej można zapoznać się z nią wpisując w wyszukiwarce hasło
Debiuty lub Krasenkow.

Zajmijmy się innymi kwestiami poruszonymi w wywiadzie byłego
trenera kadry Polskiego Związku Szachowego w resortowym piśmie MAT – 5/2015.

Michał Krasenkow porównał działalność Młodzieżowej Akademii Szachowej
ze szkoleniem młodzieży w dawnym ZSRR. Ciekawe w jakich latach
uczestniczył arcymistrz w treningach MASZ.
Moje doświadczenia w okresie 1999 – 2000 opisałem na moim portalu:
link i chyba tak nie przebiegało szkolenie za naszą wschodnią granicą?
A swoją drogą o szkoleniu młodzieży w obecnej Rosji pisaliśmy już na blogu, np.: link.

Następnie Michał Krasenkow wymienia wybitne osobowości trenerskie
Razuwajewa, Dworeckiego i Złotnika, których byłoby trudno zaprosić
do Polski ze względów finansowych.
Przypominam, iż zaproszenie Jurija Razuwajewa nie wchodzi zupełnie
w grę, gdyż znakomity szkoleniowiec już nie żyje: link.

Marka Dworeckiego miałem możliwość poznania w trakcie
mistrzostw świata juniorów w Grazu w 1978 roku: link.

Poźniej spotkaliśmy sie na szkoleniu niemieckich trenerów w Kienbaum
koło Berlina. Jego wykład o znaczeniu kompozycji szachowej w treningu
potwierdził moje podejście do tej kwestii. W 2003 roku wydałem
w „Penelopie” książkę „Kompozycja w treningu szachisty”.

Miałem też możliwość obejrzenia na miejscu treningów Dworeckiego
z kadrą Niemiec. Wybitny trener przygotował m.in. komplet różnych
i skomplikowanych studiów szachowych i rozgrywał je dalej
z zawodnikami obydwoma kolorami. Wynik był około 90%
na jego korzyść. Mój były podopieczny z punktu szkoleniowego w Essen
arcymistrz Christopher Lutz z humorem stwierdził:
Dworecki nas właściwie ośmieszył. Ja to skwitowałem krótko:
był po prostu dobrze przygotowany do zajęć!

Moja krótka uwaga do polecanych przez Michała Krasenkowa końcówek
Marka Dworeckiego. W tym zakresie mamy wiele książek po polsku,
np. dwa tomy Stanisława Gawlikowskiego, „Pionkówki” Zygmunta Szulcego i inne.

Mała ciekawostka. Kiedyś matka naszego dobrze zapowiadającego się
juniora opowiedziała mi historię z kontaktu z jednym sławnym trenerem
z Rosji. Jego zadaniem było poprawienie taktyki w partiach syna.
Trening przebiegł następująco: trener ustawiał na szachownicy jakąś
pozycję o charakterze kombinacyjnym i w czasie, gdy uczeń pracował,
on „rozkładał się” na kozetce i czytał gazetę.
Potem sprawdzał rozwiązanie i ustawiał nowe zadanie itd.
Podsumowanie matki młodego zawodnika: te zajęcia kosztowały nas
duże pieniądze. Trening w ten sposób mogłabym,
bez kosztów finansowych, sama przeprowadzić…!

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 14:50, 16 Wrz 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 16:43, 16 Wrz 2015    Temat postu:

-
Pawel Dudzinski -- 16 września 2015 o godz. 16:01

Trudno dyskutować z anonimami, które najpierw piszą coś w stylu,
że nie czytają „Mata”, a potem wypowiadają się (tendencyjnie)
na temat tego, co znalazło się w środku numeru. Z uwagi jednak,
że poświęcam pismu sporo pracy, pokuszę się w tym miejscu o małe
sprostowanie powyższego wpisu i komentarza niejakiego Arka.
Otóż arcymistrz Krasenkow nie stwierdził bynajmniej, że należy zaprosić
(żyjącego) Razuwajewa, Dworeckiego i Złotnika do Akademii, tylko,
że trudno w dzisiejszych czasach zaprosić do Akademii trenerów
tej klasy. Różnica jest więc znacząca.

Przy okazji zachęcam czytelników bloga do przeczytania wywiadów
z trenerem kadry Bartoszem Soćko , podwójnym mistrzem świata
w solvingu Kacprem Piorunem i arcymistrzem kompozycji
Janem Rusinkiem – to wszystko w najnowszym „Macie”.
Wywiad z Michałem Krasenkowem jest jednym z wielu, jakie
ukazały się w „Macie” w ostatnim czasie.

Z szachowym pozdrowieniem!
Redaktor prowadzący
czasopisma („resortowego”) „Mat”
Paweł Dudziński


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 16:44, 16 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 5:52, 19 Wrz 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (54)
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 18 września 2015
Jerzy Konikowski

W wpisie Problemy szkoleniowe w polskich szachach (53)
w kwestii szkolenia głos zabrali:

Marcin Zimerman:
Dworjak najbardziej wypadaloby do Polski sprowadzic, ale do szkolenia
trenerow, nie mlodziezy. „Po owocach ich poznacie” – poziom szachow
mlodziezowych w Polsce spada na leb, na szyje i winni sa temu trenerzy
z ich sredniowiecznymi metodami treningowymi. Jeszcze 10 lat temu
przywozilismy z MS i ME worki medali, teraz cieszymy sie jak mamy
1 lub 2. I winne sa przede wszystkim metody treningowe.


Krzysztof Kledzik:
Z czasopismem MAT pewnie jest tak jak i z innymi czasopismami
szachowymi, jedni go czytają, inni nie. Ja czytam regularnie.
Natomiast co do komentarza Marcina, to faktycznie warto by przyglądnąć
się obecnym metodom treningowym stosowanych w polskich szachach.
To że ileś lat temu byliśmy juniorską potęgą na skalę światową,

to wiedzą wszyscy. To że obecnie jesteśmy w tyle z szachami juniorskimi
i prawie nic nie przywozimy z mistrzostw (w sensie medali) to też wiedzą
wszyscy. Choć nie wszyscy o tym mówią otwarcie. Skoro od wielu lat
obserwujemy wyraźny spadek jakości szachów juniorskich, to winą za
to nie można obarczać wyłącznie juniorów. To tak jak w innych
dziedzinach sportu, jeżeli obserwuje się wieloletni brak efektów,
coraz gorsze wyniki, itp., wymiana zawodników nic nie daje, nawet ci
dobrzy grają źle, to znaczy że szwankuje system szkolenia i że trzeba
zmienić trenerów.

[link widoczny dla zalogowanych]

O problemach szkolenia polskiej młodzieży dyskutowaliśmy na blogu wielokrotnie, np. link.
Natomiast o propozycji Marcina Zimermana pisałem już w piśmie Szachy/Chess 7/8 – 2002.
Oto wycinek:
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:09, 22 Wrz 2015    Temat postu:

-
Wirtualne szkolenie --- --- dla 7 i 8-latkow

-- Autor : Sigurd Clausen
Svenska Dagbladet 23/10/1927
1. Preis
------------
2
-- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 ----- 1. Hxd4+! ... Kb7 - 2. a8=H+ - Kxa8 - 3. Ha7#

Rozwiązanie

- 1. Hxd4!+
1. ... Ka6 -- 2. a8=H+
2. ... Kb5 -- 3. Ha4/b7, Hb4#

1. ... Kb7 -- 2. a8=H+!
2. ... Kxa8 3. Ha7 - mat ---- Diagram --- 2

1. ... Kxc6 2. a8=H+
2. ... Kc7 3. Hd8#
2. ... Kb5 3. Ha4#

1. ... Kb5 -- 2. a8=S! - tempo
2. ... Kxc6 - 3. Hd5 - mat --- Diagram - 3[/b]

1. ... Kc7 --- 2. a8=G!
2. ... Kc8 -- 3. Hd8 - mat ----- [b]Diagram - 4


---- diagram - 3 ---- 3. Hd5 - mat ---- ------- diagram - 4 --- 3. Hd8 - mat

3_4

Trzy różne
promocje na - _a8 -- Gonca - Skoczka - Hetmana - 2. Ga8 - 2. Sa8 i 2. Ha8

Zadania z szachem moga byc ciekawe.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Następny
Strona 6 z 13

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin